Maalämpö sähkövastuksella

swdwq

Meille asennettiin maalämpökoneisto vesikiertoiseen lattiaan. Lähtövesi putkiin on 25 astetta ja käyttövesi reilu 45. Eikö 7kw kone jaksa nostaa lämpöjä korkeammalle ilman maalämpöpiiriä kaivoon? Talo on matalaenergia talo ja noin 170m2.

19

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4rtfffffh

      Onko hieman puutteelliset tiedot?

    • pumppullinen

      mlp:llä ei ole järkeä lämmittää yli 45 asteen, hyötysuhde on huono ja pumpun ikä lyhenee dramaattisesti! MLP uskovaiset ovat hieman erimieltä mutta ehkä kumminkin ...

      • Mahtava-1

        Maalämpöpumppujen ominaisuuksissa on merkittäviä eroja. Yksi tärkeimmistä on lämmön tuoton energiatehokkuus. Lämmön tuoton energiatehokkuus eli hyötysuhde (COP-luku) ilmoitetaan normin mukaisella tavalla, eli kuinka paljon maalämpöpumppu tuottaa lämmitysenergiaa silloin, kun lämmönkeruuputkistosta saatava liuos on lämpötilassa 0 astetta, ja maalämpöpumppu tuottaa joko 35 asteista tai 50 asteista vettä. COP - luvuissa on jonkin verran eroja eri valmistajien kesken. Hyötysuhde laskee, mitä kuumempaa vettä lämpöpumppu joutuu tuottamaan.

        Patterilämmitteisissä taloissa maalämpöpumpun COP – luku korkeissa lämpötiloissa on tärkeä ominaisuus, mutta vielä tärkeämpi ominaisuus on, kuinka lämmintä vettä maalämpöpumppu pystyy tuottamaan. Patterijärjestelmät on suunniteltu tyypillisesti 60/40 periaatteella, eli mitoituspakkasilla (Etelä – Suomessa n. -27 astetta Celsiusta) patterijärjestelmän menovesi on 60 astetta ja paluuvesi 40 astetta. Näissä lämpötiloissa voi olla rakennuskohtaisia poikkeamia. Patterilämmitteisissä rakennuksissa maalämpöpumpulta edellytetään, että se pystyy tuottamaan hyvällä hyötysuhteella 65 asteista lämmitysvettä. On tärkeää varmistaa, maalämpötoimittajasi tarjoaa patterilämmitteiseen rakennukseen korkean lämpötila-alueen maalämpöpumppua, jotta pakkasilla suurin osa lämmitysenergiasta ei ole tuotettu lisävastuksilla


      • tosi lukuja'

        Täällä Geopro 7 kw pelittänyt yli kolme vuotta. Nytkin pakkasta -24, vesipatterin pintalämpö 45 astetta, käyttövesi 57 astetta. Laite kuluttanut 32 kw vuorokaudessa. Lämmin pinta-ala 173 neliötä.


      • maalämmittäjä
        Mahtava-1 kirjoitti:

        Maalämpöpumppujen ominaisuuksissa on merkittäviä eroja. Yksi tärkeimmistä on lämmön tuoton energiatehokkuus. Lämmön tuoton energiatehokkuus eli hyötysuhde (COP-luku) ilmoitetaan normin mukaisella tavalla, eli kuinka paljon maalämpöpumppu tuottaa lämmitysenergiaa silloin, kun lämmönkeruuputkistosta saatava liuos on lämpötilassa 0 astetta, ja maalämpöpumppu tuottaa joko 35 asteista tai 50 asteista vettä. COP - luvuissa on jonkin verran eroja eri valmistajien kesken. Hyötysuhde laskee, mitä kuumempaa vettä lämpöpumppu joutuu tuottamaan.

        Patterilämmitteisissä taloissa maalämpöpumpun COP – luku korkeissa lämpötiloissa on tärkeä ominaisuus, mutta vielä tärkeämpi ominaisuus on, kuinka lämmintä vettä maalämpöpumppu pystyy tuottamaan. Patterijärjestelmät on suunniteltu tyypillisesti 60/40 periaatteella, eli mitoituspakkasilla (Etelä – Suomessa n. -27 astetta Celsiusta) patterijärjestelmän menovesi on 60 astetta ja paluuvesi 40 astetta. Näissä lämpötiloissa voi olla rakennuskohtaisia poikkeamia. Patterilämmitteisissä rakennuksissa maalämpöpumpulta edellytetään, että se pystyy tuottamaan hyvällä hyötysuhteella 65 asteista lämmitysvettä. On tärkeää varmistaa, maalämpötoimittajasi tarjoaa patterilämmitteiseen rakennukseen korkean lämpötila-alueen maalämpöpumppua, jotta pakkasilla suurin osa lämmitysenergiasta ei ole tuotettu lisävastuksilla

        "Patterijärjestelmät on suunniteltu tyypillisesti 60/40 periaatteella, eli mitoituspakkasilla (Etelä – Suomessa n. -27 astetta Celsiusta) patterijärjestelmän menovesi on 60 astetta ja paluuvesi 40 astetta. "

        Näin on, jos patterijärjestelmä on suunniteltu öljylämmitykselle. Lämpötilat riippuvat patterien mitoituksesta. Voit myös mitoittaa patterijärjestelmän matalammalle vesilämmölle. Silloin tyypillisesti patterien koko (lämmönluovutuskoko) on kaksinkertainen.

        Jos käytät maalämpöä on paljon parempi vaihtaa patterit isommaksi kuin nostaa maalämmön kiertoveden lämpö samaan tasoon kuin öljylämmitystalossa.


      • 35/45
        maalämmittäjä kirjoitti:

        "Patterijärjestelmät on suunniteltu tyypillisesti 60/40 periaatteella, eli mitoituspakkasilla (Etelä – Suomessa n. -27 astetta Celsiusta) patterijärjestelmän menovesi on 60 astetta ja paluuvesi 40 astetta. "

        Näin on, jos patterijärjestelmä on suunniteltu öljylämmitykselle. Lämpötilat riippuvat patterien mitoituksesta. Voit myös mitoittaa patterijärjestelmän matalammalle vesilämmölle. Silloin tyypillisesti patterien koko (lämmönluovutuskoko) on kaksinkertainen.

        Jos käytät maalämpöä on paljon parempi vaihtaa patterit isommaksi kuin nostaa maalämmön kiertoveden lämpö samaan tasoon kuin öljylämmitystalossa.

        Voihan sitä lämmityspinnan alaa hieman kasvattaa, mutta sitten ei mahdu oikein sisustamaan.


    • myötäilijä.

      Matalaenergiatalossa ei tarvita maapiiriä. Vastus riittää hyvin lämmittämään.

      • dwqd

        Siis talo on vielä rakenteilla ja näillä pakkasilla sähkövastus ei nosta lämpöä riittävästi. Olen todella pihalla näistä kuin lumiukko mutta haen sitä että onko tuossa jotain vikaa vai enkö osaa käyttää vai mistä johtuu? Voiko olla niin että lämmitettävää lattia pintaa on niin paljon että vastuksen teho ei todella riitä lämmön nostamiseen? En oikein tiedä mitä tietoja pitäsi kirjoittaa että joku osaisi neuvoa? Siis kone on tuotu tekniseen tilaan ja sitä käytetään pelkästään sähkövastuksella ei niin että se hakisi lämmön maasta...


      • kenkku.
        dwqd kirjoitti:

        Siis talo on vielä rakenteilla ja näillä pakkasilla sähkövastus ei nosta lämpöä riittävästi. Olen todella pihalla näistä kuin lumiukko mutta haen sitä että onko tuossa jotain vikaa vai enkö osaa käyttää vai mistä johtuu? Voiko olla niin että lämmitettävää lattia pintaa on niin paljon että vastuksen teho ei todella riitä lämmön nostamiseen? En oikein tiedä mitä tietoja pitäsi kirjoittaa että joku osaisi neuvoa? Siis kone on tuotu tekniseen tilaan ja sitä käytetään pelkästään sähkövastuksella ei niin että se hakisi lämmön maasta...

        Oletko varmasti tilannut matalaenergiatalon. 7 kW riittää 70-luvun muovikassitaloihinkin.


      • kenkku. kirjoitti:

        Oletko varmasti tilannut matalaenergiatalon. 7 kW riittää 70-luvun muovikassitaloihinkin.

        > 7 kW riittää ...

        oliko 7 kW kompressorin teho ... ei kai, kun kaverille 80-luvulla pistettiin 2,5 kW:n kompressori. "Aravakokoisen" talon lämmöntarve on vajaan 10 kW;n luokkaa eli viime viikkoina vallinneilla pakkasilla saattaa 7 kW olla niukka (varsinkin jos talo on keskeneräinen joltain osin)


      • Ins tekn
        kenkku. kirjoitti:

        Oletko varmasti tilannut matalaenergiatalon. 7 kW riittää 70-luvun muovikassitaloihinkin.

        Paremmin neuvoa vastaava mestari tai talon suunnittelija jolla käytössä lukuja miten talo on eristetty, tosiasiassa uusi talo vie enemmän kun rakenteissa kosteutta.
        Osta 2000w lisälämppäreitä sisään sama se on millä lämmität kun suora sähkö on.
        Onko kaikki vastukset varmasti päällä?
        eli jos ei olekkaan päällä kuin 1 vaiheen vastus ja 2 on kytkemättä yms??
        Onko etäluettava sähkömittari? Esim. vattefall alueella näkee netistä montako kw kuluu /h

        Siitä jo pystyy päättelemään paljonko lämpöä tulee
        Huom kaikki kulutettu sähkö muuttuu lämmöksi


      • t881
        dwqd kirjoitti:

        Siis talo on vielä rakenteilla ja näillä pakkasilla sähkövastus ei nosta lämpöä riittävästi. Olen todella pihalla näistä kuin lumiukko mutta haen sitä että onko tuossa jotain vikaa vai enkö osaa käyttää vai mistä johtuu? Voiko olla niin että lämmitettävää lattia pintaa on niin paljon että vastuksen teho ei todella riitä lämmön nostamiseen? En oikein tiedä mitä tietoja pitäsi kirjoittaa että joku osaisi neuvoa? Siis kone on tuotu tekniseen tilaan ja sitä käytetään pelkästään sähkövastuksella ei niin että se hakisi lämmön maasta...

        lukea laitteen mukana tullut käyttöohjekirja josta löytyy sähkökattilakäytön asetukset.
        Jos sieltä ei selviä missä vika niin laita kysymys maalämpöfoorumille.
        Siellä saa asialliset vastaukset asiallisiin kysymyksiin.


      • sdfsfds
        Ins tekn kirjoitti:

        Paremmin neuvoa vastaava mestari tai talon suunnittelija jolla käytössä lukuja miten talo on eristetty, tosiasiassa uusi talo vie enemmän kun rakenteissa kosteutta.
        Osta 2000w lisälämppäreitä sisään sama se on millä lämmität kun suora sähkö on.
        Onko kaikki vastukset varmasti päällä?
        eli jos ei olekkaan päällä kuin 1 vaiheen vastus ja 2 on kytkemättä yms??
        Onko etäluettava sähkömittari? Esim. vattefall alueella näkee netistä montako kw kuluu /h

        Siitä jo pystyy päättelemään paljonko lämpöä tulee
        Huom kaikki kulutettu sähkö muuttuu lämmöksi

        Kiitos. Tuossa oli vastaus. Johdot oli kytketty väärin ja se kävi kolmella kilowatilla. Kiitokset.


    • --älä jätä

      Eihän tuo pumppusi ole vielä käytössäkään vaan ainoastaan sähkövastus pumpun vesitilassa. Laittele lisälämmittimiä ja odottele rauhassa kunnes pumppu käynnistetään....

    • muistelen_näin?

      Lain mukaan käyttövesi pitää olla yli 55 astetta.

      • hoppivaari

        ostaneet ilmastaveteen pumpun!!! ei minkäänlaisia ongelmia,et sillee


      • 55 astetta

      • On ILP
        hoppivaari kirjoitti:

        ostaneet ilmastaveteen pumpun!!! ei minkäänlaisia ongelmia,et sillee

        Nimim. "miettijän" onneton pumppu!

        Optima 900 kuva höyrystimestä
        http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9885.30

        http://www.helosmaa.fi/Kuvia/kuva_2.jpg
        http://www.helosmaa.fi/Kuvia/kuva_3.jpg


    • insinööri 666

      Lattiapiirin lämpötilaa pitää alussa rajoittaa, ettei laatta halkeile. 25 astetta on mielestäni ihan liikaa. Omani lämmittelin aikoinaan 16 asteisella vedellä ja nostin 2 astetta/vrk. Silloin tosin ulkolämpötila oli 5 kantturoissa.


      P.S Hienoja kommentteja tässä(kin) ketjussa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe