Kuiviinkiehunnanestin?

öljylämmittäjä

Mikä on öljykattilassa oleva kuiviinkiehunnan estin?

Mitä se estää kiehumasta kuiviin ja milloin sellaista voisi tapahtua?

13

3981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Mitä se estää kiehumasta kuiviin ...

      patteriverkoston vesi kai jossain säätölaitevikatapauksissa voi kiehua kuiviin

      (kokemus: tää varolaite piti sähkökatkosten ja ukonilmojen jälkeen käydä korkean omakätisesti kuittaamassa)

    • Jämä.

      http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF248
      Mikä on kattilatermostaatti?
      Kattilatermostaatti säätää kattilalaitoksen veden lämpötilaa. Kattilatermostaatti asennetaan kattilaveden ympäröimään taskuun kattilan sisälle. Kattilatermostaattiin on yleensä liitetty erillinen kiehumasuoja, jolloin se katkaisee virran siihen kytketystä polttimesta, kun kattilaveden lämpötila nousee liian korkeaksi. Kattilatermostaatti ja kiehumasuoja voivat olla erillislaitteina tai kytkettynä samaan laitteeseen.

      • Jämä.

      • ftyhukuuuuygtg

      • > katkaisee virran siihen kytketystä polttimesta, kun kattilaveden lämpötila nousee liian korkeaksi.

        Ei.

        Piti korjauttaa Wavin-Labkon kuiviinkiehunnanesto, tuli tutkituksi tarkemminkin. Kyllä sen anturi tunnusteli, onko veden ympäröivä vai ei


    • 19+17

      Kuiviinkiehunnan estin ei liene sama kuin kiehumasuoja (ylilämpösuoja). Käsittääkseni kuiviinkiehunnan estin sammuttaa polttimen, kun siellä ei ole tarpeeksi vettä, jolloin kattila ei pääse räjähtämään. Noita ei taideta käyttää ihan okt-kattiloissa, vaan suuremmissa teholuokissa.

    • Jämä.

      Nimim. ”Öljylämmittäjän” kysymys oli
      Mikä on öljykattilassa oleva kuiviinkiehunnan estin?
      Mitä se estää kiehumasta kuiviin ja milloin sellaista voisi tapahtua?

      Oikea vastaus olisi ollut:
      Ei öljykattilassa ole sellaista ollekaan, vaan!
      Kattilatermostaatti johon on yleensä liitetty erillinen kiehumasuoja,

      Suuremmissa laitoksissa jossa on nestekattiloita käytetään kuiviinkiehunnan estintä!
      NohNiin tulipa taas itselle tietoa lisää ei välttämätä viisautta!
      Nimim. ”19 17” ja ”ftyhukuuuuygtg” ovat oikeassa

      http://labkotec-fi-bin.directo.fi/@Bin/28717b455b1c053ffd32e49a6d44aa8f/1294566981/application/pdf/62682/Valintaopas_2008.pdf

      SET-61 -keskusyksikkö on tarkoitettu
      kuiviinkiehunnanestimeksi suljettuihin
      nestekattilalaitoksiin, johtokykytoimisen
      SET/J1-nestepintakytkimen kanssa.
      SET-61 valvoo höyrynkeräyskammiossa
      vedenpinnan korkeutta.

      • öljylämmittäjä

        Se siis on erillinen systeemi, termostaatti ylilämmityssuoja on erikseen.

        Kyseessä ei siis ole OKT-kattila, vaan maatilan kattila, joka lämmittää isoa sikalaa, konehallia, kahta taloa jne... Itse asiassa kattiloita on kaksi, ja näissä on kuiviinkiehunnan estimet.

        Eli siis kattilat voi jossain tapauksessa kiehua kuiviin? Miten se voi tapahtua, sillä ymmärtääkseni keskuslämmitysvesi kiehuu vasta yli 120 asteessa ja poltinhan pysähtyy jo 90 asteessa ja ylilämpösuoja katkaisee 105 asteessa?


      • sähkäri¨'

        Tämä suoja on vain "varalla" jos termostaatti menee vialle eikä toimi. Kun tätä samaa termostaattia käytetään varaajan latauspumpun termostaattina, suoja ohitetaan.

        On myös mukava huomioida esim puu / sähkölämmityksessä, jos varaajan lämpö puulla käy tosi kuumana, laukeavat sähkövastusten ylilämpenemissuojat, eikä vastukset toimi ennen suojien "kuittausta".


      • ei ole varalla
        sähkäri¨' kirjoitti:

        Tämä suoja on vain "varalla" jos termostaatti menee vialle eikä toimi. Kun tätä samaa termostaattia käytetään varaajan latauspumpun termostaattina, suoja ohitetaan.

        On myös mukava huomioida esim puu / sähkölämmityksessä, jos varaajan lämpö puulla käy tosi kuumana, laukeavat sähkövastusten ylilämpenemissuojat, eikä vastukset toimi ennen suojien "kuittausta".

        Niin,tämä KUIVIINKIEHUNNANestin on hieman harhaan johtava nimitys,koska sillä ei ole mitään tekemistä kiehumisen kanssa.
        Kuiviinkiehunnanestin valvoo ainoastaan sitä että järjestelmässä on vettä.Se ei mitaa lämpötilaa eikä painetta,eikä tiedä kattilan kiehumisesta yhtään mitään.(epäilijät voivat tarkastaa mitä kapasitiivinen anturi tekee) ;)
        Esim...putkirikon yhteydessä kuiviinkiehunnanestin estä kattilaa toimimasta kuivana.
        KIEHUNTASUOJA eli ylikuumenemis-suoja mittaa kattilan veden lämpötilaa ja katkaisee esim. öljypolttimen toiminnan jos lämpötila nousee yli asetusarvon (laitteistosta riippuen 95 tai ylöspäin) ja on aina erikseen palautettava.
        Nämä kiehuntasuoja-ja muut termostaatit joiden tarkoituksena on mitata nesteen lämpötilaa,eli olla nesteen sisällä,eivät toimi kunnolla jos ne ovat "kuivana"nesteen vähyyden vuoksi.


      • sähkäri'
        ei ole varalla kirjoitti:

        Niin,tämä KUIVIINKIEHUNNANestin on hieman harhaan johtava nimitys,koska sillä ei ole mitään tekemistä kiehumisen kanssa.
        Kuiviinkiehunnanestin valvoo ainoastaan sitä että järjestelmässä on vettä.Se ei mitaa lämpötilaa eikä painetta,eikä tiedä kattilan kiehumisesta yhtään mitään.(epäilijät voivat tarkastaa mitä kapasitiivinen anturi tekee) ;)
        Esim...putkirikon yhteydessä kuiviinkiehunnanestin estä kattilaa toimimasta kuivana.
        KIEHUNTASUOJA eli ylikuumenemis-suoja mittaa kattilan veden lämpötilaa ja katkaisee esim. öljypolttimen toiminnan jos lämpötila nousee yli asetusarvon (laitteistosta riippuen 95 tai ylöspäin) ja on aina erikseen palautettava.
        Nämä kiehuntasuoja-ja muut termostaatit joiden tarkoituksena on mitata nesteen lämpötilaa,eli olla nesteen sisällä,eivät toimi kunnolla jos ne ovat "kuivana"nesteen vähyyden vuoksi.

        Kuten aiempi kertoikin on moista "estintä" turha etsiä pienkattiloista. Ylikuumenemisen varalta on kylläkin jäähdytyskierukka esim. puukattiloissa joka jäähdyttää katilaa verkostovedellä kiehuntatapauksessa.


    • Öljystä

      Mutta kiinteän polttoaineen kattiloissa se kai päästää lisää vettä kattilaan.

      • rty7h8l,

        Tarkoitat varmaankin temistä varolaitetta, joka jäähdyttää kattilaa kylmällä vedellä, jos lämpötila nousee liikaa. Sillä ei ole taas mitään tekemistä kuiviinkiehumisen estimen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe