ahdistus koulussa

pelokas123

Elikkä oon 17v tyttö ja koulu ahdistaa. tällä hetkellä oon amiksessa, olin lukiossa mutta lopetin kesken juuri tuon ahdistuksen takia. aloitin amiksen ja sama jatkuu. yläasteella sama ongelma. rupean hikoilemaan, tärisemään ja vatsassa murisee. rupeaa pelottamaan tilanteet joissa enemmän ihmisiä joista ei vapaasti pääse lähtemään pois. kokeet ovat kaikista pahin. ja muutenkin kaikki paikat joissa hiljaista. esitelmät myös ja muutenkin julkiset tilanteet. jopa kun kävelen yksin koulussa käytävillä.
en oo viittiny puhua kenellekkään, en edes äitille tai isälle tai kenellekkään muullekkaan, kun tuntuu että nauretaan päin naamaa jos sanon että mahassa rupea mourisemaan, ahdistaa ja pelottaa.
en tiedä mitä tehdä, aina kun selviän päivästä vaivoin, nii tuun kotii ja rupeaa itkettämään.. en haluaisi kouluun mennä, mutta ei sitä oikee elämässä pärjää jossei sitä käy..
enkä ymmärrä miksi tuo ahdistus/pelokkuus tulee, koska harrastan joukkuelajia ja siellä kuitenkin paljon ihmisiä ja siellä ei tule mitään tällaista. aina silloin tulee kun on hiljaista..
jos jollain jotain neuvoja, niin kiitos TODELLA paljon, koska pelkään että masennun jossen jotain tee asialle..

39

10507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Been there

      Kärsit varmaan jonkinlaisesta ahdistuneisuushäiriöstä ja jännittämisestä. Mene ihmeessä puhumaan asiasta vaikkapa koulun terveydenhoitajalle tai varaat lääkäriajan. Tuohon vaivaan on olemassa lääkitystä ja apua! Ihan turhaan kärsit. Hyvää kevään jatkoa sinulle!

    • ainomieli75

      Vaikkei sitä tajua, on peruskoulusta siirtyminen eteenpäin aikamoinen elämän muutos. Sitä on yhtäkkiä aika lailla omillaan. Ei nuo oireet varmasti liity siihen että pelkäisit ihmisiä. Alkava paniikki toisilla pahenee, mutta toisille helpottaa kun juttelee muiden kanssa. Omat oireeni aikanaan olivat ihan samanlaisia. Istuin luennolla sydän jyskyttäen ja ihan kylmässä hiessä. Ja henki ei kulkenut. Muka.
      Hyvä asenne sinulla, että koulua pitää käydä. Totta se on. Eikä sillä lopulta ole niin kauheasti väliä mitä koulua käy. Meinaan että onko se juuri se oikea linja jolla on. Asiat yleensä alkaa kiinnostaa viimeistään siinä vaiheessa kun niistä alkaa tietää enemmän. Ja töitä saa aina. Se on vain itsestä kiinni. Mutta tuossa iässä juuri alkaa valjeta, että elämä on oikeastaan oma elämä, ja se on hoidettava ihan itse. Vaikkei tätä ihan tiedosta, niin se varmasti vaikuttaa psyykkeeseen. Ärsyttäväähän se on. Ja jos ei oireet lopu, vaan käyvät häiritsemään oikeasti elämää ja koulunkäyntiä, niin mene ihmeessä lääkäriin. Ei se sen suurempi menetys ole lääkkeitä ottaa kuin kituuttaa vuosikausia kykenemättä elämään. Jos et ole teknokraatti, kannattaa kokeilla luontaistuotteita. Ne oikeasti auttaa monia näissä vaivoissa. Niistä saa tietoa luontaistuotekaupoista apteekeistakin jonkin verran.

    • phäiriö

      Mulla on ollut paniikkihäiriö yläasteelta asti ja täysin samat oireet meinaa pyörtyä tai pyörtyy jos on tarpeeksi kinkkinen tilanne. Koulu oli just pahinta aikaa ja ysiluokan loppupuoliskon kävin kotoa käsin tekemällä vain kokeet. Kannattaa ehdottomasti kertoa porukoille ja kävästä lekurin juttusilla. Se kertominen helpottaa paljon jo itsessään, ei sulle kukaan naura.
      Tuohon on saatavana mietoja lääkkeitä, jotka ei todellakaan sotke päätä, vaan leikkaa lähinnä pahimman piikin siltä ahdistuneisuudelta. Itsellä on samassa paketissa masennusta ja olen tuon ekan kerran (joskus 16-17vuotiaana ekat lääkkeet) jälkeen uusinut pari kertaa reseptin, mutta nyt aikuisena (24v) selvinnyt suurimmaksi osaksi ilman. Työelämässä ei jännitä kunhan on selvinnyt työhaastatteluista. Välillä oireilee kauppareissuilla ja joissain virastoissa asioidessa, mut olen vuoden taas kuitenkin ollut ilman lääkkeitä.

    • toinen pelokas

      hei, oon myös 17v tyttö ja opiskelen amiksessa. muakin ahdistaa nuo samat asiat mitä luettelit.. enkä myöskään kehtaa puhua tästä vanhemmille. Lääkärillä edistyin viimein käymään n. kuukausi sitten, mutta tuttuun tapaan vähättelin ongelmiani ja tuntui kyllä myös siltä, että ei lääkäriäkään paljon kiinnostanut. sain propalit, mutta en ole niitä vielä käyttänyt. enkä haluisikaan käyttää. tää jatkuva jännittäminen, ahdistus ja kaikki muu alkaa vaikuttaa myös siihen, että en pysty olemaan aina kavereidenkaan kanssa rennosti. :S harrastan muuten tanssia ja siellä tunnen oloni suhtkoht rennoksi vaikka välillä ei huvittaisi mennä tanssitunneillekkaan vaan jäädä kotiin, mutta tiedän, että se vain pahentaisi ongelmaa..
      auttaisikohan jokin ryhmäterapia tai sellainen, koska lääkkeitä en haluaisi. -.-

      • pelokas123

        hieman helpottavaa jo tietää että on joku joka kokenut tän saman. kiitos todellakin ja paljon. tuo lääkärillä käyntikin jo pelottaa.. olen nyt vähän pulassa tämän asian kanssa ja tuntuu ettei mikään huvita enään.. aktiivisesti oon urheillu koko ikäni, ja nyttei huvita. ja nyt on todellakin ruvennut häiritsemään ihan normaalia elämää tuo.. en ole koulussa käynyt, vanhemmat eivät tiedä enkä kehtaa sanoakkaan. eivät kuitenkaan ymmärtäisi. yhdelle kaverilleni koitin selittää miltä tuntuu, mutta ei tunnu ymmärtävän, joten olen vähä yksin tämän kanssa.


      • toinen pelokas
        pelokas123 kirjoitti:

        hieman helpottavaa jo tietää että on joku joka kokenut tän saman. kiitos todellakin ja paljon. tuo lääkärillä käyntikin jo pelottaa.. olen nyt vähän pulassa tämän asian kanssa ja tuntuu ettei mikään huvita enään.. aktiivisesti oon urheillu koko ikäni, ja nyttei huvita. ja nyt on todellakin ruvennut häiritsemään ihan normaalia elämää tuo.. en ole koulussa käynyt, vanhemmat eivät tiedä enkä kehtaa sanoakkaan. eivät kuitenkaan ymmärtäisi. yhdelle kaverilleni koitin selittää miltä tuntuu, mutta ei tunnu ymmärtävän, joten olen vähä yksin tämän kanssa.

        joo mullaki toi lääkärille meneminen veny ja veny vaan mut sit pakotin itteni menee sinne. melkein itkun kanssa siellä sitten rupesin asioitani kertomaan. sain siltä (niitten propalien lisäks) myös numeron psykologille jonne kyllä mun on pakko soittaa lähipäivinä.. ehkä sieltä saisin apua tähän. mäkin oon kavereille koittanu tästä vähän kertoo mutta eipä se paljoa auta.. pitäisi vaan rehellisesti kertoo kaikki mut en vaa pysty. mullakin tällä hetkellä tunne, että ei huvita tehä yhtää mitään, ja ajattelen jo ahdistuneena huomista koulupäivää..
        mutta, paljon voimia sulle ja yritä päästä käymään siellä lääkärissä.


      • pelokas123
        toinen pelokas kirjoitti:

        joo mullaki toi lääkärille meneminen veny ja veny vaan mut sit pakotin itteni menee sinne. melkein itkun kanssa siellä sitten rupesin asioitani kertomaan. sain siltä (niitten propalien lisäks) myös numeron psykologille jonne kyllä mun on pakko soittaa lähipäivinä.. ehkä sieltä saisin apua tähän. mäkin oon kavereille koittanu tästä vähän kertoo mutta eipä se paljoa auta.. pitäisi vaan rehellisesti kertoo kaikki mut en vaa pysty. mullakin tällä hetkellä tunne, että ei huvita tehä yhtää mitään, ja ajattelen jo ahdistuneena huomista koulupäivää..
        mutta, paljon voimia sulle ja yritä päästä käymään siellä lääkärissä.

        sellasta vielä kysyisin, että soitiko ihan terveysasemalle ja sen kautta meni lääkäriin? ja kuin myös, todella paljon voimia sullekkin.


      • toinen pelokas
        pelokas123 kirjoitti:

        sellasta vielä kysyisin, että soitiko ihan terveysasemalle ja sen kautta meni lääkäriin? ja kuin myös, todella paljon voimia sullekkin.

        joo soitin terveysasemalle ja sen kautta pyysin ajan lääkärille.
        kyllä me tästä selvitään :)


      • Anonyymi

        Jeesuksen veri on propaleita tehokkaampi, ja sivuvaikutuksena vain kirkas raikkkaus kuin ukkosen jäläkeen,
        Kokeile jeesusta.
        Rukoile vaikka nåin.
        Rakas jeesus, mie en sinuu tunne, mutta sie tunnet minut ja mie haluisin tutustuu.
        Niäthän sie kaikki nää miun pelot ja muut, auta sie minuu, ku mie ite e en voi, listoo ongelmas pienimmästä suurmpaan ja pyydä rakasta jeesusta muuttamaan sinuu, silleen ja semmoseksi ku hiän tahtoo, et sie,
        Mutta ano kaikkea häiritsevää pelkoa ja ahdistusta poistumaan jeesuksen veresså, ja pyyvå jeesusta panemaan kätesä sinun piäle ja haavotetulla kädellään siunaamaan sinua taivaskuntoon, vaikka se lähtö tulis sata vuotta eteen päin laina kehosta, jonka oot lainaksi saanut elämäsi ajaks.
        Ja siellä sisällä on iankakkinen kuolematon sielu, anna ja tarjoo se sielu jeesukselle veri pesuun semmosena kun se on ja semmosena ku sie oot, sie oot jeesukselle rakas. Aamen


    • Eräs terapeutti

      Hei Pelokas. Moni kokee samanlaisia oireita. Koulullasi on varmaankin opiskelijaterveydenhuolto, mene sinne puhumaan asioistasi. Riippuen paikkakunnastasi siellä voi olla psykologin palveluitakin tarjolla, jos heillä ei ole, niin osaavat ohjata sinut esim. nuorisopsykiatrian poliklinikalle, jossa tällaisia ongelmia hoidetaan terapialla ja/tai lääkityksellä. Terapia olisi pidemmällä tähtäimellä hyödyllistä. Terapiassa opetellaan tunnistamaan ja säätelemään ajatuksia ja tunteita. Siten saat itsesi hallinnan takaisin ja voit oppia olemaan rennommin ihmisten parissa. Tällaisia oireita voidaan hoitaa yksilöterapialla tai ryhmäterapialla.

      • pelokas123

        Näin teen. Kiitos erittäin paljon!


      • Jännittäjä-äiti
        pelokas123 kirjoitti:

        Näin teen. Kiitos erittäin paljon!

        Hienoa, että päätit tehdä asialle jotain. Itselläni alkoi sietämätön jännitys lukioaikana ja vaihdoin sinun laillasi toiseen kouluun. Sain juuri ja juuri käytyä silloisen kaksivuotisen kauppakoulun, mutta hirveää se oli ja keksin kaikki konstit välttää kaikenlaista esiintymistä. Muistan, että se oman vuoron odottaminen, kun luettiin ääneen oppilas oppilaalta, se oli jotain aivan hirveää. Kauppisaikoinani kävin jossain (terkkarin kautta) jännittäjäryhmässäkin, mutta ei siitä minulle ollut kyllä apua. Lukupäätä ja -haluja olisi ollut pidemmällekin, mutta jännittämiseni rajoitti elämääni niin paljon, että en voinut edes ajatella opiskeluiden jatkamista. Nyt, vasta nelikymppisenä olen sitten ruvennut opiskelemaan unelma-ammattiini ja käytän rauhoittavaa, kun on esiintymisiä. Tahdoin kertoa tarinani siksi, että nykyään nämä asiat eivät ole enää samanlaisia häpeän aiheita, kuin vielä 80-luvulla ja kaikenlaista hoita on nykyään saatavilla. Joten älä anna jännittämisen pilata elämääsi vaan todellakin kannattaa hakea apua.
        En tiedä onko tämä jännittäminen jotenkin psyko-fyysisesti periytyvää, sillä äitini oli kova jännittämään ja nyt olen ollut huomaavinani toisessa murkkuikäisessä lapsessani samoja piirteitä.


    • Yhteen pötkyyn

      Ota terveydenhoitajaan yhteyttä, saat ajan lääkärille. Ei näistä ole pakko kenenkään kärsiä. Turha ajatella että lääkkeiden syönti olisi "luovuttamista", jos kerran vuosikausia kärsit samoista vaivoista. Itsellä saman tapainen juttu ja 27v mies. Itselläni tulee joskus koulussa tunnilla ahdistava olo, kun kaikki istuvat hiljaan ja jotenkin niin jännittyneinä, tai sitten kuvittelen. Tuntuu ettei ilma kulje (hengitän pinnallisesti ja istun huonossa asennossa), ja alan kuvittelemaan asioita. Sitten ahdistun, ja jotenkin jumitun paikoilleni todella levottomaan tilaan. En voi sille itse mitään. Tiedän että aiheutan sen periaattessa itse ajatuksillani, mutta olen kärsinyt siitä jo vuosikausia. Se sama olotila saattaa jatkua sitten koko päivän. Se laukeaa jos juttelen jonkun kanssa, vähäksi aikaa. Se saattaa jatkua sitten koko päivän. Voimakas lihasjännitys, kohonnut syke. Uskomaton stressitaso. Otin nyt yhteyttä lääkäriin tämän vuoksi. En enää jaksa painia tämän asian kanssa. Vuosia ajattelin että "No, perkele! Minähän EN SYÖ mitään lääkkeitä!" Ajattelin, että koko hommahan on muutenkin vain kuviteltua, miksi siihen pitäisi syödä jotain lääkkeitä? Nyt en jaksa enää ahdistusta, koska jos se sattuu tulemaan niin olo on helvettiä. Soitin ajan lääkärille, ja aion hommata rauhoittavia tms, mitä voi ottaa tarvittaessa. Ei ole mitään syytä miksi antaisin itseni enää kärsiä tästä enempää.

    • moikka eli mul on vähän sama ongelma eli ahdistaa ihan sairaan paljo koulu .. mut enemmän ahdistaa / ärsyttää se minkälaista porukkaa se paska on täynnä eli just semmosii vitun apinoita jotka ei tiedä mistään mitään ja tulee pätee asioista mistä ne ei tiedä mitään .. mut taas sen kaa pitää oppii elää et maailma on täynnä tämmösii vitun apinoita jotka ei voi edes väistää koulun käytävillä isompii tai vanhempii ..tästä taas huomaa sen että kotikasvatus on mennyt ihan päin helvettii . no toisinaan kukkiihan se perunakin :) mut eihän siinä voi oikeestaan muuta kun yrittää olla elävien kirjoissa mukana

    • exAhdistunut23v

      Mulla oli TÄYSIN sama juttu kun monilla teillä.. Eli ahdistus ja jännitys alkoi just peruskoulun jälkeen. Voin kertoa teille, että asia EI itsestään tule paranemaan.. Se pahenee ja pahenee vaan jos ei sille mitään tee. Kohta huomaatte että pikku ahdistus ja jännitys on jo paniikkikohtauksia ja seuraavaks se muuttuu jo sosiaalisten tilanteiden peloks, josta on vaikea toipua!

      Itse ajoin elämäni aikamoiseen syöksykierteeseen. Jätin opiskelut kesken ym... Ja vaan sen takia koska en uskoltanu lääkäriin mennä!! Kuinka nyt kaduttaa.

      Nyt vuosia myöhemmin lääkäriin uskoltauduin vasta silloin kun ymmärsin minulla olevan tasan 2 vaihtoehtoa: Lääkäri tai kuolema! Onneksi päädyin ensimmäiseen. Nyt on mielialalääkitys ja rauhoittavat joiden avulla alkoi valo vihdoin paistaa minun elämääni. Kykenen pitkästä aikaa taas elämään. Enää en edes rauhoittavia tarvitse. Esitelmätkin, joissa ennen sain paniikkikohtauksen menevät nykyään mainiosti! Opiskelen siis nykyään vihdoin ja viimein itselleni ammattia ja haluan mennä valmistumisen jälkeen ammattikorkeakouluun! Siitä ei ole kauaa kun en olisi voinut kuvitellakaan ikinä kykeneväni opiskelemaan!!

      Joten oikeasti nyt kaikki sinne lääkäriin!!! Ja älkää vähätelkö yhtään ongelmianne, mielummin liioittelette!!!!

      Tuliko selväks???? :D

      • Anonyymi

        Mulla on ahdistusta jännitystä sosiaalisten tilanteiden pelkoa saan paniikki kohtauksia tiettyjen ihmisten läheisyydessä olen siis nuori vielä tyttö 15v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ahdistusta jännitystä sosiaalisten tilanteiden pelkoa saan paniikki kohtauksia tiettyjen ihmisten läheisyydessä olen siis nuori vielä tyttö 15v

        Ja oon ylä asteella 8 luokalla


    • määvaan....

      mullakin on jotain tän tapaista.. oon 14 vuotias tyttö. mua oikeesti ottaa päähän ja ahistaa, jos koulussa on hirveesti kaikenlaista. tuntuu et kaikki tavallaan kaatuu päälle.. tarkotan et on monta koetta samalla viikolla ja samana päivänä tunneilla kaikenlaista, esimerkiks pitää saaha joku juttu valmiiks johonkin mennessä, alkaa ahistaa ja mieli on jotenkin maassa, mikää ei huvita ja väsyttää.
      tää on tosi nolo juttu, mut tän viikon aikana mulla on ollu hirveesti ilmavaivoja! noloo oikeesti, tiiän et joku nauraa tälle.. tai sitte ei. ne on sellasia, et on pakko vaa pysähtyä heti ja laittaa jalat ristiin tai istua, ettei se tule. maha tuntuu ilmapallolta :s
      saattas olla turvotusta tietysti..
      tää on hirveetä. pari päivää kesti, nyt on onneks kai loppunu. se tulee just pahassa paikassa ja sillon ku joku juttu jännittää.. ennen mulla ei oo ollu tällasta.
      oon allergiakokeen mukaan allerginen maidolle ja vehnäjauhoille.. ja aika monille muillekkin jutuille, saattasko olla keliakia ? oon nyt vähentäny maidon juomista ja leivän ja perunan syömistä.
      saattaa myös johtua siitä, että mulla on ollu koko viikon hirvee yskä ja flunssa, ja ku yskin nii lihaksethan sillee supistuu tai jotain. saattaa johtua siitäkin..mun mahaa on silleen vähä pistelly välillä, saattaa siis olla sekin syy..en puhu tästä kellekkään..

      • MINÄTAAS!

        lisään vielä, että maidosta, kananmunasta ja vehnäjauhosta ei oo koskaan tullu mitään oireita. . tietääkseni :D


      • Anonyymi

        Minäkin 14 vuotias yläkoululainen. Ahdistaa ja pelottaa kouluun meneminen. Varsinkin ruokailuun mennessä tulee fyysistä pahoinvointia. Huomenna ois pakko sinne kouluun mennä. Ahdistaa ja pelottaa jo nyt, myös koe ensimmäisellä tunnilla, jolla on sijainen jota en ole nähnyt vielä. Se opettajakin ahdistaa ja pelottaa. Olen muutaman kerran käynyt koulukuraattorilla, mutta en saa aikaiseksi sanoa äidille, että varaa taas uuden ajan. Olen kärsinyt tästä 6 luokasta asti, välillä voimakkaammin, välillä ei mitään.


    • psykoterapiaa

      itelläki ahistaa tuo koulu, ei pystyny aina olemaan, täynnä ylimielisiä apinoita ja kaupassa käyntiki tuntu mahdottomalta, porukoille ei ole kehannu sanoa mitään, koska niitten mielestä minua ei saa ahdistaa, ei pysty menemään mihinkään paikkoihin missä on paljon porukkaa, töissä meinasi tulla kohtaus pitäis varmaan käydä jossain puhumassa

      • Anonyymi

        Yläaste oli paskaa aikaa. Apinoita sietämään joutui kolme vuotta. Amiskan eri paikkakunnalla kävin ja löytyi mukavia ystäviä. Voin suositella vaihtamaan paikkakuntaa. Eikä kannata hirveään määrään ihmisiä tutustua👍tsemppiä kaikille,kyllä se koulu joskus loppuu ja kertokaa ahdistuksesta ja jos teitä kiusataan. Apua pitää saada!


    • 9.lk

      nyt se koulu taas alkaa tunneista enään kiinni..
      samalla se vittuilukin jatkuu.
      vaikka oon kotikoulussa 9hengen luokassa
      paineet vaa kasvaa ja seinät kaatuu niskaa
      nukuttuakaan edes tullut..

    • 8.lk

      Muakin ahdistaa aina koulussa ja muissa paikoissa missä on paljon ihmisiä. Paitsi jos tunnen ne ihmiset. Koulussa en tiiä miten pitäs istua tai olla tekis mieli lähtee vaan kävelee ja mennä röökille. Mulla on vielä täys kusipää opettaja nyt ei ainakaan kiinosta käydä koulussa. No enpä oo ollu koulussa nyt 5 kuukautee noin kuukauden päästä meen uuteen kouluun saa nähä miten siellä onnistuu.. Oon 8 luokalla jään varmaanki luokalle. Tääki ahdistus saattaa johtuu siitä ku mua on kiusattu 3 luokasta 6 luokkaan asti sillon tuli lintsailtuu aika paljon. 7 luokalla tuli lintsailtuu vielä enemmän sen opettajan takia. Nyt 8 luokalla lopetin kokonaan koulussa käynnin.

    • hopeless..

      Hei ootteko varanneet ajan ihan yleislääkärille vai minne? Kärsin kans aika pahoista jännitysoireista jotka alkaa jo haitata normaalia elämää.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, ja toki oon nuorempi ku sä tolloin. Itse olen 15v.
      Kaikki aina sanoo et mee täl ja tol juttelee, kyl sää voit...
      No miettikääs onko esim. Mulla paljoa vaihtoehtoa ku kuitenki avuntarjoaja itse puhuu mun jutuista selän takana ja kääntää kaiken mun niskaan. Esim se että olin pahasti monta vuotta koulukiusattu, tyyåit vaa vaihtu mut meno pysy samana. Ulkopuolelta kukaan ei välittänyt. Vähäteltiin vain. Puoliakaan ei kuunnella. Luuletteko tosiaan, että tosta vain johonkin oikeasti keneen vois luottaa nii luulekste oikeesti että et unohda aikaisempia kokemuksia? Mä muistan, ja vain siksi että se jatkus 8 VUOTTA EI 8 KUUKAUTTA! Luulekste oikeest, et sen jälkee pystyy elää normaalia elämää täysin mutkitta?

    • Anonyymi

      Mä oon 15-vuotias ja käyn ysiluokkaa. Mulla on koulussa lähes joka päivä huono olo, kun ahdistaa. Eniten ahdistaa äikän tunnit, kun sillä opettaja kysyy satunnaisilta vastauksia ja opettaja tuputtaa positiivisuuttaan meille ihan liikaa. Muutenkin ehkä enkun, terveystiedon ja kuviksen tunnit on ainoot jossa voin olla ilmaan minkäänlaista ahdistusta. En vaan uskalla sanoa kellekään ja mietin, että oisko jotain vinkkejä miten lievittää tätä ilman lääkäriä.

    • Anonyymi

      Laita rukous pyyntö taivas TV 7, fi rukous pyynnöt.
      Saat tarkan osoitteen tv, stå jos asut kerrostalossa tai taloyhtiössä se on kaapeli tv, sså, jos asut OKT, ssa pääset: taivas tv7, online netin kautta.

      Pyydä rukoilemaan jeesuksen veresså ahdistuksen, ihmispelon ja kaikki yllä mainitsemasi häiritsevät asiat sinusta pois ja ano jeesukselta oikein intoa koulun kayntiin, sillä et sinä eli ihminen elä ainistaan leivåstå vaan jokaisesta sanasta joka jumalan suusta lähtee ja ainoa välimies ihmisen ja jumalan välillä on jeesus kristus.siunausta ystävå tuntematon.

    • Anonyymi

      Elä sie pelekää, sillä ei oo semmosta ongelmoo jota sinut äitisi kohdussa kutonut jumala ei tietäisi jo.
      Huastele vain itekses jeesukselelle, huastele ku minuu ahistaa, nii mie pyyvän siulta apuu jeesus,
      Osasithan sie auttoo sitähi joka ahistuksesa takia haudossa asui
      Osoot sie minuuhi auttoo, kun osasit siitähi kaikki riivaaja henget sikalaumaan ajaa ja riivaaja henki sai siat laumana hyppeemää kallion kielekkeeltä meren syvyyksiin, jonne ne henkvalallat meni.

      Jeesusta suapi kokeilla ja kysyy apuu, ei se tok vielä ou kellettyy.
      Amen.

    • Anonyymi

      mää ymmärrän täysin, mulla on aika samanlaista mun koulunkäynti. en halua mennä kouluun ja koulussa on koko ajan hirveen inhottavaa ja heti ku pääsen kotiin nii tulee aina itku. en ees tiiä mistä tää johtuu mutta mulla on varmaa mielenterveys muutenki päin helvettiä

    • Anonyymi

      Moi tästä sun jutusta on jo 11vuotta etkä varmaan nää tätä mutta mulla on just nyt ihan sama tilanne paitsi että meen kouluun 8lk. Mun 7lk oli todella kammottavaa aikaa kun joka aamu itkin ja väsyin ja masennuin. Koulut alkavat taas kohta ja vaikka käyn psyykkarilla ja sain lääkettä tuntuu että ahdistaa silti ihan perus asiatkin. Ennen joukkueurheilulajini jalkapallo vei asiat pois mielestä ja oli hauskaa mutta nyt en voi enää poistua kotoa ilman että iskee paniikki ja ahdistaa. Viestini pointti on siis se että jos jotenkin ihmeen kaupalla näät tämän viestin niin haluaisinkin tietää että helpottiko asiat? Tai jos joku muu joka kokee samaa näkee tän vielä tänä vuonna niin ois kiva jutella näin anona.

    • Anonyymi

      Jos meneekin ulos bongaamaan/tapailemaan vain kivoja eläimiä, koiria, lintuja ja joskus jopa mursua. Tulee hyvälle tuulelle.

    • Anonyymi

      Paniikkihäriö, selkeä paniikkihäiriö. Sama todettiin 16v mulla ja lääkkeet auttaa

    • Anonyymi

      Nyt täst on jo 11 vuotta eikä kukaan tätä varmaan tuu lukee mut mul on ihan sama juttu nyt mut oon vaa kertonu tyylii kaikille ja mul on lupa pitää kuulokkeita tunneilla ja poistua millon ikinä haluun. Mul on kans psykologin kanssa tapaamisia ja nyt alkaa onneks auttaa.

    • Anonyymi

      No tiiän et oon aika myöhäs tääl ku tosta ekast kommentist on jo 11 vuotta, mutta kun kaikki kertoo täällä omista kokemuksistaan, rohkaisen itsekkin tehdä samoin. Elikkä oon siis täl hetkel 14 vuotias tyttö, 8 luokal ja kärsin aivan kauheasta ahdistuksesta koulussa. Eräät mun luokkalaiset kiusasivat mua seiskal paljon. Ne haukku ja töni. En ole itsekään kuitenkaan ikinä ollut mitenkään sosiaalinen, joten just tämmöset esitelmä tilanteet ja muut on ahdistanu ihan koko elämän. Tosin tos viime vuonna kun mua kiusattiinn nii ahdistus meni paljon pahemmaks ja raskaammaks. Oon välillä miettiny itsemurhankin tekoa, mutta en viiti kokeilla. Nykypäivinä kiusaajani eivät varsinaisesti kiusaa mua enää, mutta kyllä ne monta kertaa on muistuttanu mua asiasta, esim. Sanomalla sen sanan millä ne haukkuivat mua seiskal aina kun kävelen niitten ohi. Ruokailuunkin on ahdistavaa mennä kun ensinnäkin siellä on niin paljon ihmisiä ja melua, haluaisin vaan syödä jossain rauhassa ilman että joku tuijottaa mua kun syön, ja toisena on taas sit se kun ne kiusaajat on aina siinä pöydässä joka on lähimpänä sitä ruokalan ovea. Haluaisin vaihtaa koulua, koska mulla ei ole edes kavereita keille kertoa tunteistani, no on mulla yks kaveri, mut ei sekään ikinä jaksa kuunnella tai jutella mun kaa. Kuraattorille ja terkkarille on vaikea puhua asiasta koska pelkään että jos kerron niille niin asiat menevät vain pahemmaksi. He kyllä tietävät että mua on kiusattu ja ovat sanoneet että voin tulla puhumaan heille jos kiusaaminen vaivaa. Ehkä tämä ongelma piileksii vaan siinä että puhuminen asiasta aikuiselle pelottaa. Pelottaa myös se miten vanhemmat suhtautuu tähän asiaan. Muutettiin tänne vasta joskus pari vuotta sitten ja vanhemmat luulee että mulla menee koulu hyvin. Ja kyllähän se menee, oon saanu ihan hyviä numeroita, jne. Mutta ongelma on vain ahdistus kun on niin paljon oppilaita. Samalla myös se, kun tuntuu vaan et kaikki mun luokkalaiset vihaa mua, en tiedä miksi. Olis kiva tietää jos kukaan samanikänen kärsii täst ongelmast myös, koska en yhtään tiedä mitä teen. Vannon, että olen monta kertaa yrittänyt puhua ahdistuksestani terkkarilleni ja kuraattorilleni, mutta en vaan ole saanut ikinä sanottua sitä. Oon vaan kokoajan valehdellut et kaikki on hyvin :/ Rippikoulukin koittaa kohta ja ahdistaa ihan hirveesti. Olisko kellää mitää ehdotuksii miten mä pääsisin tästä eteenpäin? Koska haluan oikeasti saada apuu ennenkuin asiat vaa menee pahemmaks.

    • Anonyymi

      yläkoulu on kyllä täyttä helvettiä, ei sitä uskoisi että opettajia ei kiinosta pätkääkään onko hyvä olo vai ei kaikki vaan ahistaa. APUA!!

    • Anonyymi

      Pientä lohtua voisi repiä siitä, että koulu ei kestä ikuisesti. Kun jaksaa sen loppuun käydä, niin sitten se on ohi.

    • Anonyymi

      Ota yhteyttä terveydenhoitajaa.
      Lopeta rasittava liikunta ja rauhoita näin elämääsi.
      Pyydä tarvittaessa vaihtoa toiseen lukioon, josta voit aloittaa alusta opinnot, koska olet vielä niin nuori.
      Aina kannattaa yrittää.
      Rohkeutta. Isäni tapasi sanoa "Kaikki ne vessassa käyvät".

    • Anonyymi

      Oon 15v tyttö ja mulla on sama ongelma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe