Ihmetystä...

adalmiina

Voisi luulla, että tämä olisi sellainen palsta, josta saisi tukea uskovaisena lesbona tai homona, mutta nyt kun näitä tekstejä olen tässä lukenut, huomaan palstan olevan pääasiassa aivan jotain muuta. Monelta osin tuntuu, että täällä käy taisto siitä, onko homoseksuaalisuus syntiä vai ei ja kaikki haluavat omalla tavallaan päteä kyseisessä asiassa. Kaikilla on tietenkin oikeus tuoda omat mielipiteensä julki, mutta olisi virkistävää, jos välillä ihmiset keskustelisivat hyvässä hengessä ja jakaisivat kokemuksiaan muussakin kuin puolustelevassa mielessä. Tuntuu, että tällä hetkellä homot ja lesbot saavat joka paikassa puolustella olemassa oloaan ja taistella oikeuksiensa puolesta, joten olisi hienoa, jos ihan joka paikassa ei tarvitsisi olla puolustuskannalla. Puhun nyt varsinkin omasta puolestani, sillä haluaisin itse keskustella mieltä askarruttavista asioista enkä vain pohtia, onko homoseksuaalisuus syntiä vai ei. Olen kristitty nainen, tuleva diakoni, joka elää avoliitossa naisen kanssa ja nimeomaan tällä palstalla olisi mukava keskustella esimerkiksi seurakunnan työntekijöiden kanssa, jotka katsovat kuuluvansa seksuaaliseen vähemmistöön. Joten siis, miten olisi, jos lopettaisimme itsemme ja olemassa olomme puolustelemisen ja sen sijaan jakaisimme kokemuksiamme ja olisimme ylpeitä siitä mitä olemme ja millaiseksi Jumala on meidät luonut. Sillä ilman häntä emme myöskään olisi täällä.

13

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      Tämä palstahan on tarkoitettu nimenomaan uskovaisille homoseksuaaleille, mutta suurin osa tänne kirjoittavista eivät ole joko homoseksuaaleja tai uskovaisia. Olisi todella mukavaa, jos sellainen palsta oikeasti olisi, mutta tämä ei sitä ole. Joidenkin palstojen yhteydessä on omat osionsa uskonasioille, mutta niillä ei paljoakaan keskustelua synny. Sellaisen palstan voisi tietenkin perustaa, mutta hankalampaa olisi saada oikeat ihmiset todella löytämään se.

      • adalmiina

        Olen myös itse tosiaan huomannut saman asian, että tänne eivät kirjoita pelkästään uskovaiset homoseksuaalit vaan myös kaikki muut. Ei siinäkään sinällään mitään, kaikilla on siihen oikeus, mutta kerrankin olisi mukavaa, jos jokin palsta painottuisi kohderyhmälleen. Samahan se on tuolla lesbo- ja bi-palstoilla esimerkiksi. Pääasiassa sinne tulee aikalailla epäasiallisia kommentteja tai ihmiset kirjoittelevat sinne, kun he haluavat kolmenkimppaa. Kai se on niin, että olkoot palsta mikä tahansa, sinne kirjoittelee vähän kuka tahansa ja monesti myös mitä tahansa. Jos ei kyseessä ole esimerkiksi joku "kasvien hoito-ohje-palsta". Tuskinpa niille palstoille kukaan eksyy pasaamaan synnistä tai ehdottele kanssatovereille kuumaa tapaamista :D


      • MyLittleTragedy
        adalmiina kirjoitti:

        Olen myös itse tosiaan huomannut saman asian, että tänne eivät kirjoita pelkästään uskovaiset homoseksuaalit vaan myös kaikki muut. Ei siinäkään sinällään mitään, kaikilla on siihen oikeus, mutta kerrankin olisi mukavaa, jos jokin palsta painottuisi kohderyhmälleen. Samahan se on tuolla lesbo- ja bi-palstoilla esimerkiksi. Pääasiassa sinne tulee aikalailla epäasiallisia kommentteja tai ihmiset kirjoittelevat sinne, kun he haluavat kolmenkimppaa. Kai se on niin, että olkoot palsta mikä tahansa, sinne kirjoittelee vähän kuka tahansa ja monesti myös mitä tahansa. Jos ei kyseessä ole esimerkiksi joku "kasvien hoito-ohje-palsta". Tuskinpa niille palstoille kukaan eksyy pasaamaan synnistä tai ehdottele kanssatovereille kuumaa tapaamista :D

        Samaa olen itsekin ihmetellyt. Mielelläni kyllä keskustelisin muiden kristittyjen vähemmistöihmisten kanssa, mutta kun palstan taso on mitä on, niin ei ole kauheammin inspiroinut edes aloittaa keskustelua. Tietää jo valmiiksi, että kuitenkin aina joku tunkee sinne sanomaan että teeppä parannus synneistäsi, vaikkei se edes liittyisi keskustelun aloitukseen. Toisaalta kun katsoo suomi24:n muitakin keskustelupalstoja, niin yhtä lailla niissäkin saattaa olla samanlaista meininkiä. Ehkä tämä taso voi vielä nousta..

        Mukavaa iltaa kaikille tasapuolisesti :)


      • adalmiina
        MyLittleTragedy kirjoitti:

        Samaa olen itsekin ihmetellyt. Mielelläni kyllä keskustelisin muiden kristittyjen vähemmistöihmisten kanssa, mutta kun palstan taso on mitä on, niin ei ole kauheammin inspiroinut edes aloittaa keskustelua. Tietää jo valmiiksi, että kuitenkin aina joku tunkee sinne sanomaan että teeppä parannus synneistäsi, vaikkei se edes liittyisi keskustelun aloitukseen. Toisaalta kun katsoo suomi24:n muitakin keskustelupalstoja, niin yhtä lailla niissäkin saattaa olla samanlaista meininkiä. Ehkä tämä taso voi vielä nousta..

        Mukavaa iltaa kaikille tasapuolisesti :)

        Sepäs se, että yleisestikin täällä Suomi24:sella keskustelupalstojen tekstin taso ei ole kovin laadukasta. Mistä lienee sekin johtuvan.. On totta, että ei tee mieli kirjoitella mitään, kun aina on se mahdollisuus, että joku vastailee hieman vähemmän rakentavasti omiin ajatuksiin. Kun aloitin tämän keskustelun, mietin juuri sitä mahdollisuutta, että saatan saada osakseni niitä vähän vähemmän positiivisia kommentteja, mutta ainakin tähän asti olen onnekseni saanut huomata, että liikkeellä on varsin mukavia ihmisiä, ainakin juttujensa perusteella :) Kuten kirjoitit, ehkä tämä taso voi vielä nousta ja ainakin me olemme tähän mennessä jo hieman sitä nostaneet. Mukavaa iltaa kaikille myös minun puolestani ja kiitos tähän mennessä tulleista kommenteista! :)


      • MyLittleTragedy
        adalmiina kirjoitti:

        Sepäs se, että yleisestikin täällä Suomi24:sella keskustelupalstojen tekstin taso ei ole kovin laadukasta. Mistä lienee sekin johtuvan.. On totta, että ei tee mieli kirjoitella mitään, kun aina on se mahdollisuus, että joku vastailee hieman vähemmän rakentavasti omiin ajatuksiin. Kun aloitin tämän keskustelun, mietin juuri sitä mahdollisuutta, että saatan saada osakseni niitä vähän vähemmän positiivisia kommentteja, mutta ainakin tähän asti olen onnekseni saanut huomata, että liikkeellä on varsin mukavia ihmisiä, ainakin juttujensa perusteella :) Kuten kirjoitit, ehkä tämä taso voi vielä nousta ja ainakin me olemme tähän mennessä jo hieman sitä nostaneet. Mukavaa iltaa kaikille myös minun puolestani ja kiitos tähän mennessä tulleista kommenteista! :)

        Kun tämän palstan kirjoittelu perustuu siihen, että voi anonyymisti kirjoitella ilman paljastumisen pelkoa, niin kuka tahansa voi tulla tänne laukomaan melkein mitä tahansa. Vaan kuinka monella olisi pokkaa tulla kadulla päin naamaa sanomaan samoja asioita, veikkaanpa että aika moni menisi hiljaiseksi. Typerät kommentit voi tietysti jättää huomioimatta, mutta onhan se turhauttavaa kun niitä pursuaa joka paikasta. Ja sitten kun palstan sheriffi niitä poistelee, niin valitellaan että sananvapautta on loukattu. Jep jep. No ehkä pitää vaan alkaa enemmän kirjoittelemaan tänne kaikesta huolimatta, pikkuhiljaa taso voi nousta jos ihmiset alkaisivat keskustella enemmän :) Lesbot-palstalla on jo suhteellisen vilkasta keskustelua, ja monesti ihan asiallistakin.


    • nainen minäkin

      Kiitos keskustelunavauksesta, laitetaan nyt sitten vielä niitä mieltä askarruttavia asioitakin esiin niin voidaan toisiamme tsempata:) Mitä ajattelit sinä joka laitoit alkuun tämän ketjun? Itsekin olen kirkon työntekijä, entinen sellainen, tällä hetkellä työtön. Sielultani olen kirkon työntekijä, vaikka palkkaa en mistään saakaan.

      • adalmiina

        Kyselit "nainen minäkin", että mitä ajattelin, kun laitoin tämän keskustelun aluille. No, lähinnä nyt kun oma valmistuminen on lähellä niin mietin, että miten esimerkiksi seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvat seurakunnan työntekijät kokevat mahdollisuuksiinsa työskennellä seurakunnassa ja että ovatko he kokeneet syrjintää tai muuten vain työn teon seurakunnassa hankalaksi tai jopa mahdottomaksi. Entä kuinka monella on positiivisia kokemuksia asiasta? Itse tekisin mieluusti töitä seurakunnassa, mutta jos työympäristö suhtautuu suuntautumiseeni negatiivisella tavalla, en koe silloin voivani työskennellä sellaisessa työympäristössä. Ja toisaalta itseäni myös satuttaa ajatus, että minut otettaisiin kirkkoon vastaan työmielessä, mutta en kuitenkaan ole oikeutettu kirkkovihkimiseen. Sen verran kysyisin sinulta "nainen minäkin", että kun mainitsit, että olet entinen kirkon työntekijä, niin johtuuko tämä jotenkin syrjintään tai tukaliin työoloihin vai oletko muista syistä entinen kirkon työntekijä? Pakko ei tietenkään ole vastata, mutta ajattelin, että jos sinusta siltä tuntuu, niin olisi mielenkiintoista tietää ja mahdollisesti keskustella asiasta enemmänkin.


    • Ihan aluksi lämmin kiitos ajatelluista, myönteisistä kommenteista sekä ajatuksistanne palstan toiminnan ja profiilin kohottamisesta.

      Kuvauksessa sanotaan: "Minkälaista on elämä uskovaisena homona tai lesbona? Keskustele vakaumuksen ja seksuaalisuuden törmäyksistä ja yhteensovittamisesta."

      Kuvaus ei siis yksiselitteisesti sulje pois muidenkin kuin viiteryhmään kuuluvien kirjoittamista, mutta rajaa sen sijaan aiheen. Voitaneen siis lähteä siitä, että kirjoituksen sisällön tulisi ainakin väljästi liittyä kuvauksen mukaiseen aiheeseen/aiheisiin. Varsinkin kun kirjoituksia on vähänlaisesti, en ole katsonut aiheelliseksi tehdä rajausta kovin ahtaasti.

      Oman ryhmänsä muodostavat sitten eheyttäjien ja julistajien puheenvuorot. Ne olen raakannut melko kovalla kädellä.

      Pyydän kommenttejanne ja täydennän mielelläni tätä ajatustenne jälkeen.

      • MyLittleTragedy

        Itselläni ei ainakaan ole mitään sitä vastaan, että heterotkin tänne kirjoittelevat jos se on puhdasta uteliaisuutta ja pohdiskelua. Tuntuu vaan, että jotkut ovat ottaneet tämän hupipalstakseen ja provoilevat aiheesta (tosin sitä nyt tapahtuu muuallakin kuin tällä palstalla). Joillekin kristityille homoseksuaaleille aihe saattaa olla erittäinkin kipeä, ristiriita oman seksuaalisuuden ja uskon välillä, pettymyksen aiheuttaminen uskoville vanhemmille tms.. Siksi nuo provot välillä vähän kyrsii, mutta toisaalta vapaa palstahan tämä on.

        Viittaan nyt esimerkiksi tuohon "Onko äitini lesbo?" keskusteluun.

        "Hei,

        Olemme lestaadiolaisperhe Keski-Suomesta ja meitä on perheessä äiti, isä ja 9 lasta minä olen toiseksi vanhin. Viikko sitten koin hirveän järkytyksen. Näin äitini alasti erään meidän naapurin naisen kanssa sängyssä. Oven raosta näin kun he suutelivat ja tekivät toisilleen kaikkia iljettäviä eroottisia asioita.

        Pitäisikö minun keroa tästä isälleni, mitä teen neuvokaa mua... "

        Liekö aloitus trolli vai ei, mutta sen saamista vastauksista voi jo päätellä jotain..


      • adalmiina
        MyLittleTragedy kirjoitti:

        Itselläni ei ainakaan ole mitään sitä vastaan, että heterotkin tänne kirjoittelevat jos se on puhdasta uteliaisuutta ja pohdiskelua. Tuntuu vaan, että jotkut ovat ottaneet tämän hupipalstakseen ja provoilevat aiheesta (tosin sitä nyt tapahtuu muuallakin kuin tällä palstalla). Joillekin kristityille homoseksuaaleille aihe saattaa olla erittäinkin kipeä, ristiriita oman seksuaalisuuden ja uskon välillä, pettymyksen aiheuttaminen uskoville vanhemmille tms.. Siksi nuo provot välillä vähän kyrsii, mutta toisaalta vapaa palstahan tämä on.

        Viittaan nyt esimerkiksi tuohon "Onko äitini lesbo?" keskusteluun.

        "Hei,

        Olemme lestaadiolaisperhe Keski-Suomesta ja meitä on perheessä äiti, isä ja 9 lasta minä olen toiseksi vanhin. Viikko sitten koin hirveän järkytyksen. Näin äitini alasti erään meidän naapurin naisen kanssa sängyssä. Oven raosta näin kun he suutelivat ja tekivät toisilleen kaikkia iljettäviä eroottisia asioita.

        Pitäisikö minun keroa tästä isälleni, mitä teen neuvokaa mua... "

        Liekö aloitus trolli vai ei, mutta sen saamista vastauksista voi jo päätellä jotain..

        Olen myös samaa mieltä, että kaikenlainen provoilu ja kiihkoilu on epäasiallista ja se voi olla vahingollista niille, joille nämä asiat ovat kipeitä. Olen kiitollinen siitä, jos seriffimme pyrkii näitä epäasiallisia kommentteja poistelemaan. Vaikka kaikille pätee sama sananvapaus, on hyvä pyrkiä pitämään edes jotkut keskustelupalstat asiallisina. Täällä internetin ihmeellisessä maailmassa kun liikkuu niin paljon muutenkin haitallista ja negatiivista materiaalia. Kuitenkin olen sitä mieltä, että muutkin kuin seksuaalisen vähemmistön edustajat voivat kaikessa rauhassa kirjoitella tänne, kunhan eivät tee sitä provoilu- tai loukkausmielessä. Asioista voidaan olla eri mieltä, mutta silti ei tarvitse esittää asioita loukkaavasti. Jos sitä on itsekkin joutunut miettimään, miten asioista puhuu kuullostamatta myöskään itse kiihkoilijalta, niin mielestäni muidenkin täytyy olla samalla meiningillä liikkeellä. Ja kuten olen aiemmin todennut, niin olisi mukavaa, jos kerrankin olisi tilaisuus keskustella asioista ilman, että tarvitsee koko ajan olla puolustuskannalla. Ehkä tulevaisuudessa tänne saataisiin enemmän asiallista keskustelua ja vähemmän provoilua :) Tämän keskustelun kulku on ollut oiva esimerkki, kiitos kaikille siitä!


    • ihmettelen...

      ... Raamatussa sanotaan, että Jumala loi haluja samaan sukupuoleen? Tuo "Jumala loi mut lesboksi" on niin teologisesti köykäistä tavaraa, että ihmetyttää miten sen valheen voi niellä...

      • höh;)

        riviin kaikki se, mitä jumala raamatun mukaan nimenomaan on luonut ja ota sitten tästä maailmasta pois kaikki se, mitä raamatusta et löydä. todella vähän jää jäljelle.


      • Eikös kuitenkin tilanne ole lähtökohtaisesti se, että tuo taipumus on ihmisessä annettu ominaisuus. Näin ollen se kuuluu ihmisen persoonaan ja on tätä kautta jlan antama ulottuvuus kokea asioita. Kirkko ei ole vielä lausumissaan läheskään valmis sellaiseen avarakatseisuuteen, että se voisi virallisesti hyväksyä moisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe