Käytöstavat på svenska

Trotjänare

Ålandstidningen kertoo että ahvenanmaalainen kansanedustaja on käyttäytynyt häritsevästi Helsinki-Vantaan lentokentällä. Turvatarkastuksessa hän haluaa puhua ruotsia ja joutuu sanaharkkaan, jos ao. turvamies ei ruotsia osaa. Joskus häntä on pidätelty, kunnes esimies - ilmeisesti ruotsintaitoinen - on tullut paikalle. Toki kansanedustaja osaisi suomeakin, mutta hän haluaa näyttää että hänellä on oikeus riidellä ruotsiksi turvamiesten kanssa. Turvamies voi tarvittaesa kutsua poliisin paikalle.

Kaikkien turvamiesten ei tarvitse osata ruotsia, kunhan paikalla on joku, joka tarvittaessa voi tulla apuun. Mielestäni on hyödytöntä ruveta kinaamaan suorittavan tason kanssa - kansanedustaja toki voi ottaa yhteyttä esimiestaholle, ja siitä voisi olla jopa hyötyä. Lentoasemalla on usein pitkät jono, joka joutuu tarpeettomasti seiskoskelemaan, kun riidanhaluinen nainen selvittelee välejään turvamiesten kanssa.

Omasta kokemuksestanoi voin sanoa, että vähänkin tottunut matkustaja käsittää turvamiesten toimet niin Kiinassa, Intiassa, Lähi-idän maissa ja Pohjois-Afrikassa Euroopasta puhumattakaan. Yhteispelillä se sujuisi myös ahvenanmaan edustajan kohdalla.

67

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • empun pumppu

      istumapaikka herralle vaikkapa vasemmalta tasolta, potkurin takaa.

    • vanha jäärä

      Tartte olla mitään käytöstapoja. Jo pelkkä ruotsinkielen osaaminen takaa "sivistyksen".! Tuossahan on ilmiselvästi ollut kysymyksessä nk.koulutustilanne joita tapahtuu joka päivä, täällä Suomea 99% puhutussa maassa. Ei näköjään riitä "valtion tuet" ahvenille, pitää ruveta kukkoilemaan rahvaalle joka maksaa heidän koko lystit. Yleensä keski-ikäiset naiset on pahimpia, niillä on jatkuva pätemisen tarve, olla parempi kuin muut. Katsotaas mistä lehdistä tuokin löytyy juttuna, valistunut arvaus=H.S .;-) ja HBL..;-)

      • KRYYNI:.!%#?+!

        .

        ole aiheuttanut häiriötä muuallakin kuin Suomessa?????

        .


    • http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=25241&iPage=1

      Tosin eihän fennon mielestä meikäläisillä tulisi oikeutta saada palvelua äidinkielellämme.
      Fennon mielestä homma hoidetaan niin ettei ruotsinkielistä palvelua anneta ja uhataan poliisilla ja ties millä jos pitää laillisista oikeuksistaan kiinni ja sitten kun ei kukaan enää uskalla edes pyytää niin todetaan ettei sitä tarvitakaan.
      Oikeuskansleri antoi asiassa lausuntonsa jossa hän totesi sitä ruotsinkielistä palvelua on oltava saatavissa, aivan kuten teillekin on tarvittaessa oltava tarjolla suomenkielistä palvelua Ahvenanmaalla.

      Laki on täysin yksiselitteinen sen suhteen että viranomaisen tai viranomaistehtävää suorittavan on sitä ruotsinkielistä palvelua TARJOTTAVA ja sitä on saatava viimeistään silloin kun sitä pyytää.
      Itsekin olen viime aikaisen kielipoliittisen keskustelun ansiosta alkanut pitää tiukemmin kiinni oikeudestani saada ruotsinkielistä palvelua silloin kun se minulle lain mukaan kuuluu.
      Kysynnän ja tarjonnan laki pätee myös näissä kieliasioissa.

      • ruikson

        YK:n ihmisoikeusjulistuksen 2. artiklan mukaan suomalaisella virkamiehellä on Suomen valtion alueella täysi oikeus käyttää äidinkieltään Suomea, tilanteessa kuin tilanteessa. Suomea osaamattoman on syytä palkata oma tulkki mukaansa, jos katsoo sen tarpeelliseksi.


      • vanha jäärä

        Tuo ei poista sitä tosiasiaa, että on käytäydytty törkeästi..! Se siitä teidän sivistyksestä, sitä ei ole koskaan ollutkaan eikä koskaan tule olemaan. Löytyy vain öykkäröintiä kielilain takia, tovottavasti seuraava eduskunta lopettaa tuon pelleilyn.!


      • Trotjänare

        Luulisi että kansanedustaja voisi hoitaa asiat fiksummin, kuin riitelemällä turvatarkastuksessa ja antamalla jonon odottaa. Hän voisi ottaa yhteyttä vastuuhenkilöihin ja käyttää kansanedustajan arvovaltaa parannuksen saamiseksi.

        Kielilain mukaan ruotsinkielisen on saatava palvelua omalla kielellään, mutta kaikkien toimihenkilöiden ei tarvitse osata ruotsia vaan riittää, että paikalle saadaan joku ruotsinkielinen hoitamaan asian. Se merkitsee myös sitä, että ruotsinkielistä palvelua kaipaavan on tarvittaessa astuttava sivuun ja odotettava hetken verran, mieluiten vastustelematta. Turvamiehet tekevät työtään ja jonon pitää edetä. Takana jonossa seisovat pitävät kinastelijaa häirikkönä, mitä hän onkin, jos muut joutuvat hänen vuokseen seisoskelemaan toimettomina. Suurin oikeus on tässä tapauksessa vääryys niille, jotka joutuvat odottelemaan.

        Turvamiehet samoin kuin poliisit tekevät tärkeää työtä, ja itsekustakin riippuu, miten heidän kanssaan tulee toimeen. En osaa kiinaa, en arabiaa mutta aina on asiat selvitetty nopeasti, vaikka myös minun kohdallani hälytyslaite soi usein.

        Vaalit on tulossa, ja kansanedustaja tarvitsee julkisuutta. Varmaan tämä juttu tekee hänestä ruotsin kielen esitaistelijan ahvenanmaalaisten mielessä. Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? Eikö kansanedustajalla ole kykyä hoitaa tilanne sujuvasti ja pyytää rauhallisesti jotain ruotsintaitoista paikalle. Äänekäs pikkuasioista mariseminen ei herätä myötätuntoa ruotsinkielisiä kohtaan.


      • Trotjänare kirjoitti:

        Luulisi että kansanedustaja voisi hoitaa asiat fiksummin, kuin riitelemällä turvatarkastuksessa ja antamalla jonon odottaa. Hän voisi ottaa yhteyttä vastuuhenkilöihin ja käyttää kansanedustajan arvovaltaa parannuksen saamiseksi.

        Kielilain mukaan ruotsinkielisen on saatava palvelua omalla kielellään, mutta kaikkien toimihenkilöiden ei tarvitse osata ruotsia vaan riittää, että paikalle saadaan joku ruotsinkielinen hoitamaan asian. Se merkitsee myös sitä, että ruotsinkielistä palvelua kaipaavan on tarvittaessa astuttava sivuun ja odotettava hetken verran, mieluiten vastustelematta. Turvamiehet tekevät työtään ja jonon pitää edetä. Takana jonossa seisovat pitävät kinastelijaa häirikkönä, mitä hän onkin, jos muut joutuvat hänen vuokseen seisoskelemaan toimettomina. Suurin oikeus on tässä tapauksessa vääryys niille, jotka joutuvat odottelemaan.

        Turvamiehet samoin kuin poliisit tekevät tärkeää työtä, ja itsekustakin riippuu, miten heidän kanssaan tulee toimeen. En osaa kiinaa, en arabiaa mutta aina on asiat selvitetty nopeasti, vaikka myös minun kohdallani hälytyslaite soi usein.

        Vaalit on tulossa, ja kansanedustaja tarvitsee julkisuutta. Varmaan tämä juttu tekee hänestä ruotsin kielen esitaistelijan ahvenanmaalaisten mielessä. Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? Eikö kansanedustajalla ole kykyä hoitaa tilanne sujuvasti ja pyytää rauhallisesti jotain ruotsintaitoista paikalle. Äänekäs pikkuasioista mariseminen ei herätä myötätuntoa ruotsinkielisiä kohtaan.

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..


      • Trotjänare
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        Olen nyt kahdessa viestissä selittänyt, että ruotsinkielisellä on oikeus saada ruotsinkielistä palvelua, mutta jokaisen yleisöpalvelijan ei tarvitse osata ruotsia, vaan tilalle voidaan hakea ruotsintaitoinen henkilö. Näin sanoo kielilakikomitean sihteeri Palmgren ja sen on tulkinnallaan vahvistanut itse oikeuskansleri.

        Jotta jono ei pysähtyisi, ruotsinkielistä palvelua odottavan on syytä väistyä pois muiden tieltä, jottei olisi häiriöksi. Tämä on kohteliasta miiden huomioon ottamista. Kirjassa "Herrat pitävät vaaleverisistä" tyhmä blondi huomauttaa, ettei kannata riidellä sellaisella kielellä, jota toinen ei ymmärrä. Tämä neuvo olisi tarpeen kansanedustajallekin. - Tietysti hänen on saatava palvelunsa ruotsiksi, mutta sympatiaa ei tämä hänen käytöksensä ja julkisuuteen tulonsa ei herätä.

        Jos nyt jossain ruotsinkielisestä palvelusta on puutetta, niin nimenomaan tuomioistuinlaitoksessa. Miksi eivät kansanedustajat puutu siihen? Ruotsintaitoisia tuomareita on niin vähän, etteivät asianajajat enää uskalla panna juttua vireille ruotsiksi. Jopa Hbl kävi oikeutta entisen työntekijänsä kanssa suomeksi. Tuomioistuimissa ne ruotsin kielen vaikeudet ovat, ja niiden rinnalla turvatarkastuksen jonot ovat pikkuharmeja.


      • bigfert baserty
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        Ahvenanmaa saa jo tukea eniten asukasta kohti ja kehtaat vielä vaatia että loisille pitäisi puhua ruotsia insestisaaren ulkopuolella.


      • vanha jäärä
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä. Ne käytöstavat ne käytöstavat..!


      • yzxel
        vanha jäärä kirjoitti:

        Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä. Ne käytöstavat ne käytöstavat..!

        Tai kun suomenlielistä omalla maallaan ei kohdella kuin paskaa.


      • Trotjänare kirjoitti:

        Olen nyt kahdessa viestissä selittänyt, että ruotsinkielisellä on oikeus saada ruotsinkielistä palvelua, mutta jokaisen yleisöpalvelijan ei tarvitse osata ruotsia, vaan tilalle voidaan hakea ruotsintaitoinen henkilö. Näin sanoo kielilakikomitean sihteeri Palmgren ja sen on tulkinnallaan vahvistanut itse oikeuskansleri.

        Jotta jono ei pysähtyisi, ruotsinkielistä palvelua odottavan on syytä väistyä pois muiden tieltä, jottei olisi häiriöksi. Tämä on kohteliasta miiden huomioon ottamista. Kirjassa "Herrat pitävät vaaleverisistä" tyhmä blondi huomauttaa, ettei kannata riidellä sellaisella kielellä, jota toinen ei ymmärrä. Tämä neuvo olisi tarpeen kansanedustajallekin. - Tietysti hänen on saatava palvelunsa ruotsiksi, mutta sympatiaa ei tämä hänen käytöksensä ja julkisuuteen tulonsa ei herätä.

        Jos nyt jossain ruotsinkielisestä palvelusta on puutetta, niin nimenomaan tuomioistuinlaitoksessa. Miksi eivät kansanedustajat puutu siihen? Ruotsintaitoisia tuomareita on niin vähän, etteivät asianajajat enää uskalla panna juttua vireille ruotsiksi. Jopa Hbl kävi oikeutta entisen työntekijänsä kanssa suomeksi. Tuomioistuimissa ne ruotsin kielen vaikeudet ovat, ja niiden rinnalla turvatarkastuksen jonot ovat pikkuharmeja.

        "Olen nyt kahdessa viestissä selittänyt, että ruotsinkielisellä on oikeus saada ruotsinkielistä palvelua, mutta jokaisen yleisöpalvelijan ei tarvitse osata ruotsia, vaan tilalle voidaan hakea ruotsintaitoinen henkilö."

        Luepa viestini uudelleen! Olen kirjoittanut että sitä ruotsinkielistä palvelua tulee olla saatavilla, en suinkaan kirjoittanut että kaikkien tulee osata ruotsia - kuten ei tarvitsekaan.
        Naucler teki valituksen Oikeuskanslerille siinä vaiheessa kun virkailija uhkasi poliisilla hän vaatiessa oikeuksiaan.
        Nauclér nimittäin aina joutuu lähempään tarkasteluun ja selvittelemään asioita polviproteesinsa takia ja SIINÄ tilanteessa hän toivoo saavansa ruotsinkielistä palvelua. Luuletko muuten että tarkastajat kieltäytyvät antamasta myös englanninkielistä palvelua? Siihenhän ei mikään laki edes velvoita.

        Minä: "Oikeuskansleri antoi asiassa lausuntonsa jossa hän totesi sitä ruotsinkielistä palvelua on oltava saatavissa, aivan kuten teillekin on tarvittaessa oltava tarjolla suomenkielistä palvelua Ahvenanmaalla."

        Minä: "Laki on täysin yksiselitteinen sen suhteen että viranomaisen tai viranomaistehtävää suorittavan on sitä ruotsinkielistä palvelua TARJOTTAVA ja sitä on saatava viimeistään silloin kun sitä pyytää. "


      • vanha jäärä kirjoitti:

        Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä. Ne käytöstavat ne käytöstavat..!

        "Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä."

        Ei peruskoulun opetussuunnitelmasta ja opetuksen sisällöstä päättäminen ole mikään kansalaisen perusoikeus, kaikkea muuta!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet


      • hyökkäys_paras

        Tarjotkaamme ruotsinkielistä palvelua - mutta änkyttämällä ja puhumalla pirun hitaasti. Jos ruotsinkielinen rupeaa valittamaan että ko. viranomaisen ei puhunut riittävän hyvää ruotsia vedotaan rasismiin eli että ko. ruotsinkielistä palvelua vaativa menee henkilökohtaisuuksiin (puuttuu änkyttämiseen) ! Tärkeää että ruotsinkielinen saa "palvelua" mutta että palvelu on laadullisesti niin surkeaa että asia menee tyhmemmänkin svekon päähän - pakkoruotsista on päästävä.

        Näin jatketaan kunnes pakkoruotsi poistuu!


      • laki uusitaan
        ruikson kirjoitti:

        YK:n ihmisoikeusjulistuksen 2. artiklan mukaan suomalaisella virkamiehellä on Suomen valtion alueella täysi oikeus käyttää äidinkieltään Suomea, tilanteessa kuin tilanteessa. Suomea osaamattoman on syytä palkata oma tulkki mukaansa, jos katsoo sen tarpeelliseksi.

        Laki on kuutisen vuotta vanha. Se voidaan uusia, piankin.


      • dhjfhk
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        Vähemmistöjen oikeudet ovat veteen piirretty viiva. Kaikkialla.


      • Ankdam kirjoitti:

        "Olen nyt kahdessa viestissä selittänyt, että ruotsinkielisellä on oikeus saada ruotsinkielistä palvelua, mutta jokaisen yleisöpalvelijan ei tarvitse osata ruotsia, vaan tilalle voidaan hakea ruotsintaitoinen henkilö."

        Luepa viestini uudelleen! Olen kirjoittanut että sitä ruotsinkielistä palvelua tulee olla saatavilla, en suinkaan kirjoittanut että kaikkien tulee osata ruotsia - kuten ei tarvitsekaan.
        Naucler teki valituksen Oikeuskanslerille siinä vaiheessa kun virkailija uhkasi poliisilla hän vaatiessa oikeuksiaan.
        Nauclér nimittäin aina joutuu lähempään tarkasteluun ja selvittelemään asioita polviproteesinsa takia ja SIINÄ tilanteessa hän toivoo saavansa ruotsinkielistä palvelua. Luuletko muuten että tarkastajat kieltäytyvät antamasta myös englanninkielistä palvelua? Siihenhän ei mikään laki edes velvoita.

        Minä: "Oikeuskansleri antoi asiassa lausuntonsa jossa hän totesi sitä ruotsinkielistä palvelua on oltava saatavissa, aivan kuten teillekin on tarvittaessa oltava tarjolla suomenkielistä palvelua Ahvenanmaalla."

        Minä: "Laki on täysin yksiselitteinen sen suhteen että viranomaisen tai viranomaistehtävää suorittavan on sitä ruotsinkielistä palvelua TARJOTTAVA ja sitä on saatava viimeistään silloin kun sitä pyytää. "

        kansanedustaja Elisabeth Nauclérille ja tietenkin suomeksi, sillä minulla on oikeus tulla kohdelluksi suomeksi myös Ahvenanmaalla - itsehallintolaki sanoo niin. Vai sanooko? ;-)

        Kansanedustaja Elisabeth Nauclér

        Parhaat kiitokset tempauksistanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuulutte juuri niihin, jotka auttavat meitä suomalaisia vihdoinkin saavuttamaan tavoitteemme - siis ahvenanmaalaisen kielipolitiikan. Suomesta tulee aito Pohjoismaa, johon kuuluu virallinen yksikielisyys (aivan kuten Ahvenanmaallakin). Voisimme menetellä jopa niin, että Ahvenanmaasta tulee vuorollaan kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja Manner-Suomesta yksikie4lisesti suomenkielinen. Lentoasemalle voidaan kutsua tarvittaessa tulkki jostakin, jos joku ei osaa suomea tai englantia. Manner-Suomesta pitää lopettaa kaikki ruotsinkielinen koulutus verovaroin aivan kuten Ahvenanmaalla, missä suomenkieliset lapset eivät saa koulutusta omalla äidinkielellään. Se on raaka ratkaisu, mutta malli tulee juuri Ahvenanmaalta ja Ruotsista.

        Heikki Tala


      • rödä svekko
        heikki_tala kirjoitti:

        kansanedustaja Elisabeth Nauclérille ja tietenkin suomeksi, sillä minulla on oikeus tulla kohdelluksi suomeksi myös Ahvenanmaalla - itsehallintolaki sanoo niin. Vai sanooko? ;-)

        Kansanedustaja Elisabeth Nauclér

        Parhaat kiitokset tempauksistanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuulutte juuri niihin, jotka auttavat meitä suomalaisia vihdoinkin saavuttamaan tavoitteemme - siis ahvenanmaalaisen kielipolitiikan. Suomesta tulee aito Pohjoismaa, johon kuuluu virallinen yksikielisyys (aivan kuten Ahvenanmaallakin). Voisimme menetellä jopa niin, että Ahvenanmaasta tulee vuorollaan kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja Manner-Suomesta yksikie4lisesti suomenkielinen. Lentoasemalle voidaan kutsua tarvittaessa tulkki jostakin, jos joku ei osaa suomea tai englantia. Manner-Suomesta pitää lopettaa kaikki ruotsinkielinen koulutus verovaroin aivan kuten Ahvenanmaalla, missä suomenkieliset lapset eivät saa koulutusta omalla äidinkielellään. Se on raaka ratkaisu, mutta malli tulee juuri Ahvenanmaalta ja Ruotsista.

        Heikki Tala

        Minä aion aina muistuttaa Naucleria tämän savolaisista sukujuurista. Ei hitto. Kaikel viissii o maailma vinos ku Värmlanti pelle yrittää ålantilainen olla.


      • ...
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        Minun 6v poikani vänkää melkein samalla tavalla, kun sinä Ankdum, jos ei saa jotain tahtomaansa asiaa läpi.


      • heikki_tala kirjoitti:

        kansanedustaja Elisabeth Nauclérille ja tietenkin suomeksi, sillä minulla on oikeus tulla kohdelluksi suomeksi myös Ahvenanmaalla - itsehallintolaki sanoo niin. Vai sanooko? ;-)

        Kansanedustaja Elisabeth Nauclér

        Parhaat kiitokset tempauksistanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuulutte juuri niihin, jotka auttavat meitä suomalaisia vihdoinkin saavuttamaan tavoitteemme - siis ahvenanmaalaisen kielipolitiikan. Suomesta tulee aito Pohjoismaa, johon kuuluu virallinen yksikielisyys (aivan kuten Ahvenanmaallakin). Voisimme menetellä jopa niin, että Ahvenanmaasta tulee vuorollaan kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja Manner-Suomesta yksikie4lisesti suomenkielinen. Lentoasemalle voidaan kutsua tarvittaessa tulkki jostakin, jos joku ei osaa suomea tai englantia. Manner-Suomesta pitää lopettaa kaikki ruotsinkielinen koulutus verovaroin aivan kuten Ahvenanmaalla, missä suomenkieliset lapset eivät saa koulutusta omalla äidinkielellään. Se on raaka ratkaisu, mutta malli tulee juuri Ahvenanmaalta ja Ruotsista.

        Heikki Tala

        "Piti ihan laittaa viestiä kansanedustaja Elisabeth Nauclérille ja tietenkin suomeksi, sillä minulla on oikeus tulla kohdelluksi suomeksi myös Ahvenanmaalla - itsehallintolaki sanoo niin. Vai sanooko? ;-)"

        No ei sano!

        Erikoinen tulkinta itsehallintolaista / itsestäsi ja Elisabeth Nauclérin asemasta ja panee miettimään että onkohan sinulla Heikki nyt ihan kaikki inkkarit kanootissa?? Näit siis yhteydenottosi viranomaisasiana koska kirjoittaessasi ahvenanmaalaiselle kansanedustajalle vetoat lailliseen oikeuteen käyttää Ahvenanmaalla suomen kieltä??!!
        Sinä otit siis omasta mielestäsi kansalaisena ja omassa asiassasi yhteyttä ahvenanmaalaiseen valtion viranomaiseen!!! Niinpä tietysti ..

        Ahvenanmaan itsehallintolaki sanoo suomen kielen käytöstä:

        37 §
        Oikeus käyttää suomen kieltä

        Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää maakunnassa toimivassa tuomioistuimessa ja muussa valtion viranomaisessa suomen kieltä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19911144

        Viestisi menee varmasti perille ja EN sen kenties jopa lukeekin riippumatta siitä millä kielellä se on kirjoitettu mutta tuo sinun kielipoliittinen loppuheittosi ja "perustelusi" oli niin sitä takuuvarmaa tavanomaista talapaskaa ettei se siitä parane.
        Heikki Tala, tapasi muuntaa ja soveltaa totuutta on vertaansa vailla!!


      • irkkitr frasder hit
        ... kirjoitti:

        Minun 6v poikani vänkää melkein samalla tavalla, kun sinä Ankdum, jos ei saa jotain tahtomaansa asiaa läpi.

        Rouva onkin ilmeisesti aatelisperheestä ja jos ei talonpoika persettä pyyhiä ja talar svenska niin rouva suuttuu.

        Valitettavasti ankka nykymaailma ei toimi ihan niin. Keskiajalla ehkä mutta ei nyt.


      • vanha jäärä
        Ankdam kirjoitti:

        "Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä."

        Ei peruskoulun opetussuunnitelmasta ja opetuksen sisällöstä päättäminen ole mikään kansalaisen perusoikeus, kaikkea muuta!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet

        Oikeus omaan kieleen, on kansalaisoikeus ei perusoikeus
        "
        Oikeus omaan kieleen on kansalaisoikeus, jonka perusteella ihmisillä on oikeus oman äidinkielensä ylläpitämiseen ja käyttämiseen
        ja itsensä julkiseen ilmaisuun omalla äidinkielellään.
        Kielellisten, kulttuurillisten tai etnisten vähemmistöjen oikeutta käyttää omaa kieltään on pyritty
        joissain maissa rajoittamaan esimerkiksi vähemmistön sulauttamiseksi valtaväestöön." http://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeus_omaan_kieleen
        "Yleinen väärinkäsitys on, että kielilaki tai kielitaitolaki edellyttäisi kaikilta suomen ja ruotsin taitoa.
        Todellisuudessa riittää että viranomaisissa on riittävästi molempia kieliä osaavia niissä tehtävissä,
        joissa kielitaitoa tarvitaan. Valtion viranomaisten kielitaitovaatimukset koskevat yleensä virkoja,
        joihin vaaditaan korkeakoulututkinto tai joihin liittyy julkisen vallan itsenäistä käyttöä.
        Kuntien henkilöstön kielitaitovaatimukset kunnat asettavat itse, mutta niiden on turvattava kielilain vaatimusten täyttyminen:
        kaksikielisessä kunnassa on jokaisella oikeus saada palvelua valitsemallaan kansalliskielellä.
        Yksikielisessä kunnassa tämä on tarpeen vain tiettyjen viranomaisen aloitteesta vireille tulevien asioiden hoitamisessa."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielilaki


      • lenin hgoveonrnet
        Ankdam kirjoitti:

        "Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä."

        Ei peruskoulun opetussuunnitelmasta ja opetuksen sisällöstä päättäminen ole mikään kansalaisen perusoikeus, kaikkea muuta!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet

        Jumalauta rahallinen tuki Ahvenanmaalle katkaistaan välittömästi jos ei röyhkeily lopu! Kuulitko rusina.


      • Ankdam kirjoitti:

        "Piti ihan laittaa viestiä kansanedustaja Elisabeth Nauclérille ja tietenkin suomeksi, sillä minulla on oikeus tulla kohdelluksi suomeksi myös Ahvenanmaalla - itsehallintolaki sanoo niin. Vai sanooko? ;-)"

        No ei sano!

        Erikoinen tulkinta itsehallintolaista / itsestäsi ja Elisabeth Nauclérin asemasta ja panee miettimään että onkohan sinulla Heikki nyt ihan kaikki inkkarit kanootissa?? Näit siis yhteydenottosi viranomaisasiana koska kirjoittaessasi ahvenanmaalaiselle kansanedustajalle vetoat lailliseen oikeuteen käyttää Ahvenanmaalla suomen kieltä??!!
        Sinä otit siis omasta mielestäsi kansalaisena ja omassa asiassasi yhteyttä ahvenanmaalaiseen valtion viranomaiseen!!! Niinpä tietysti ..

        Ahvenanmaan itsehallintolaki sanoo suomen kielen käytöstä:

        37 §
        Oikeus käyttää suomen kieltä

        Suomen kansalaisella on omassa asiassaan oikeus käyttää maakunnassa toimivassa tuomioistuimessa ja muussa valtion viranomaisessa suomen kieltä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19911144

        Viestisi menee varmasti perille ja EN sen kenties jopa lukeekin riippumatta siitä millä kielellä se on kirjoitettu mutta tuo sinun kielipoliittinen loppuheittosi ja "perustelusi" oli niin sitä takuuvarmaa tavanomaista talapaskaa ettei se siitä parane.
        Heikki Tala, tapasi muuntaa ja soveltaa totuutta on vertaansa vailla!!

        nähdä, miten suomenruotsalaiset alkavat suoltaa alatyyliä ja nimen omaan ad hominem, kun tulee puhe kielipolitiikasta ja suomenruotsalaisten ylimielisestä käytöksestä. Ymmärrän hyvin, että ahvenanmaalaisen Nauclerin käytös ärsyttää suomalaisia, kun otetaan huomioon, miten Ahvenanmaa kohtelee suomenkielistä vähemmistöään.

        Muistan kuin eilisen päivän, kun muuan suomenruotsalainen soitti Lääkintöhallitukseen ja alkoi kiljua toimistoapulaisellemme, että hänellä on oikeus puhua ruotsia. Minut haettiin hätiin ja hän sai "ruotsinkielistä palvelua". Jostakin syystä hänen mielestään puhuin aivan liian hitaasti ja hän halusikin vaihtaa kielen suomeksi. Mutta sehän ei lain mukaan ollut mahdollista - asia näet käsitellään viranomaisessa sillä kielellä, jolla se avataan. Ja asiahan selvisi kysyjälle. Myös lakia noudatettiin pilkulleen - ruotsia taitavat löytyi (lakihan ei sano mitään puhenopeudesta). ;-)

        Ahvenanmaalaiset ja muut suomenruotsalaiset tekevät arroganssillaan varsinaisen karhunpalveluksen (björnservice) itselleen, vaikka heidän kanoottinsa olisivat pullollaan inkkareita ja säätiörahaa. No, ainakin jälkimmäistä piisaa!


      • heikki_tala kirjoitti:

        nähdä, miten suomenruotsalaiset alkavat suoltaa alatyyliä ja nimen omaan ad hominem, kun tulee puhe kielipolitiikasta ja suomenruotsalaisten ylimielisestä käytöksestä. Ymmärrän hyvin, että ahvenanmaalaisen Nauclerin käytös ärsyttää suomalaisia, kun otetaan huomioon, miten Ahvenanmaa kohtelee suomenkielistä vähemmistöään.

        Muistan kuin eilisen päivän, kun muuan suomenruotsalainen soitti Lääkintöhallitukseen ja alkoi kiljua toimistoapulaisellemme, että hänellä on oikeus puhua ruotsia. Minut haettiin hätiin ja hän sai "ruotsinkielistä palvelua". Jostakin syystä hänen mielestään puhuin aivan liian hitaasti ja hän halusikin vaihtaa kielen suomeksi. Mutta sehän ei lain mukaan ollut mahdollista - asia näet käsitellään viranomaisessa sillä kielellä, jolla se avataan. Ja asiahan selvisi kysyjälle. Myös lakia noudatettiin pilkulleen - ruotsia taitavat löytyi (lakihan ei sano mitään puhenopeudesta). ;-)

        Ahvenanmaalaiset ja muut suomenruotsalaiset tekevät arroganssillaan varsinaisen karhunpalveluksen (björnservice) itselleen, vaikka heidän kanoottinsa olisivat pullollaan inkkareita ja säätiörahaa. No, ainakin jälkimmäistä piisaa!

        "Se on aina yhtä jännää nähdä, miten suomenruotsalaiset alkavat suoltaa alatyyliä ja nimen omaan ad hominem, kun tulee puhe kielipolitiikasta ja suomenruotsalaisten ylimielisestä käytöksestä. Ymmärrän hyvin, että ahvenanmaalaisen Nauclerin käytös ärsyttää suomalaisia, kun otetaan huomioon, miten Ahvenanmaa kohtelee suomenkielistä vähemmistöään."

        Kuten on myös aina vähintään yhtä jännää nähdä kuinka Tala vaihtaa puheenaihetta kun on puhunut itsensä pussiin. Oletko siis nyt sitä mieltä että turvatarkastajien käytös olikin mielenosoitus Ahvenanmaan yksikielisyyttä vastaan?
        Eipä taida moinen sooloilu ja virkatehtävien laiminlyönti olla virkamiehelle sallittua.

        "Muistan kuin eilisen päivän, kun muuan suomenruotsalainen soitti Lääkintöhallitukseen ja alkoi kiljua toimistoapulaisellemme, että hänellä on oikeus puhua ruotsia. "

        Niinhän se on että vanhat asiat pysyvät paremmin mielessä kun tulee vanhaksi, sen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kielipykälän olisit tosin voinut ihan itsekin tarkistaa netistä.
        Kyseinen suomenruotsalaisella oli oikeus valtion viranomaisen kanssa saada asiansa hoidettua ruotsiksi joten mitä sinä sitä enää muistelet, siitähän on yli 20 vuotta aikaa!!! On niitä epäystävällisiä suomenkielisiäkin ja työssäni jopa sellaisia tavannutkin mutta ei nyt ole tullut mieleeni ryhtyä ajamaan alas heidän kansalaisoikeuksiaan.

        "Ahvenanmaalaiset ja muut suomenruotsalaiset tekevät arroganssillaan varsinaisen karhunpalveluksen (björnservice) itselleen, vaikka heidän kanoottinsa olisivat pullollaan inkkareita ja säätiörahaa. "

        Kukakohan meistä nyt oikein on arrogantti? Minä ja EN jotka penäämme perustus- ja kielilakiin kirjattuja oikeuksiamme vai sinä joka olet sitä mieltä ettei niistä tarvitse välittää???


      • vanha jäärä kirjoitti:

        Oikeus omaan kieleen, on kansalaisoikeus ei perusoikeus
        "
        Oikeus omaan kieleen on kansalaisoikeus, jonka perusteella ihmisillä on oikeus oman äidinkielensä ylläpitämiseen ja käyttämiseen
        ja itsensä julkiseen ilmaisuun omalla äidinkielellään.
        Kielellisten, kulttuurillisten tai etnisten vähemmistöjen oikeutta käyttää omaa kieltään on pyritty
        joissain maissa rajoittamaan esimerkiksi vähemmistön sulauttamiseksi valtaväestöön." http://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeus_omaan_kieleen
        "Yleinen väärinkäsitys on, että kielilaki tai kielitaitolaki edellyttäisi kaikilta suomen ja ruotsin taitoa.
        Todellisuudessa riittää että viranomaisissa on riittävästi molempia kieliä osaavia niissä tehtävissä,
        joissa kielitaitoa tarvitaan. Valtion viranomaisten kielitaitovaatimukset koskevat yleensä virkoja,
        joihin vaaditaan korkeakoulututkinto tai joihin liittyy julkisen vallan itsenäistä käyttöä.
        Kuntien henkilöstön kielitaitovaatimukset kunnat asettavat itse, mutta niiden on turvattava kielilain vaatimusten täyttyminen:
        kaksikielisessä kunnassa on jokaisella oikeus saada palvelua valitsemallaan kansalliskielellä.
        Yksikielisessä kunnassa tämä on tarpeen vain tiettyjen viranomaisen aloitteesta vireille tulevien asioiden hoitamisessa."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielilaki

        En huomannut viestissäsi mitään joka olisi ristiriidassa minun kirjoittamani kanssa. Kertoisitko?

        Sen sijaan en viestistäsi löytänyt todistetta väitteelle että peruskoulun oppimäärästä ja opintosisällöstä päättäminen olisi jokaisen kansalais- tai peruoikeus kuten tuolla ylempänä väitettiin.


      • Suomea suojeltava!
        heikki_tala kirjoitti:

        nähdä, miten suomenruotsalaiset alkavat suoltaa alatyyliä ja nimen omaan ad hominem, kun tulee puhe kielipolitiikasta ja suomenruotsalaisten ylimielisestä käytöksestä. Ymmärrän hyvin, että ahvenanmaalaisen Nauclerin käytös ärsyttää suomalaisia, kun otetaan huomioon, miten Ahvenanmaa kohtelee suomenkielistä vähemmistöään.

        Muistan kuin eilisen päivän, kun muuan suomenruotsalainen soitti Lääkintöhallitukseen ja alkoi kiljua toimistoapulaisellemme, että hänellä on oikeus puhua ruotsia. Minut haettiin hätiin ja hän sai "ruotsinkielistä palvelua". Jostakin syystä hänen mielestään puhuin aivan liian hitaasti ja hän halusikin vaihtaa kielen suomeksi. Mutta sehän ei lain mukaan ollut mahdollista - asia näet käsitellään viranomaisessa sillä kielellä, jolla se avataan. Ja asiahan selvisi kysyjälle. Myös lakia noudatettiin pilkulleen - ruotsia taitavat löytyi (lakihan ei sano mitään puhenopeudesta). ;-)

        Ahvenanmaalaiset ja muut suomenruotsalaiset tekevät arroganssillaan varsinaisen karhunpalveluksen (björnservice) itselleen, vaikka heidän kanoottinsa olisivat pullollaan inkkareita ja säätiörahaa. No, ainakin jälkimmäistä piisaa!

        Heikki, meidän pitää varjella suomen kieltä ja olla käyttämättä edes kielellä leikittelyn nimissä tuota Gigantin lanseeraamaa "se on jännää".. Se ei ole suomea.
        Suomeksi lause kuuluisi: On aina yhtä jännää huomata..
        Siis suojelkaamme suomen kieltä!
        Naucler nyt kerjäsi verta nenästään ja hakemalla haki (risti)riitaa..
        Ristihän tuo ruotsi on- ja riidan takuuvarma aiheuttaja ;)


      • VASTUSTAMISESTA:.!?+
        Ankdam kirjoitti:

        "Toisaalta tämän suuruusluokan asioiden esille tuominen ihmetyttää: tätäkö perustuslaissa tarkoitetaan? "

        Sitä nimen omaan eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia.

        Itse istut täällä palstalla paasaamassa teidän suomenkielisten oikeuksista päivästä toiseen ja milloin mitäkin ja huudat sortoa ja vääryyttä mutta meillä ruotsinkielisillä ei mitään kielellisiä oikeuksia tarvitse mielestäsi olla. Niinpä niin..

        .

        voiko siitä heilahtaa häkkiä??????

        .


      • vanha jäärä
        Ankdam kirjoitti:

        "Lainaan="eikä täydet kansalaisoikeudet eivät ole mikään pikkuasia." Yhdyn täysin mielipiteesesi.
        Heti kun suomenkielinen, saa päättää itse omista kieliopinnoistaan. Siinäkin on kysymys, kansalaisoikeuksista neiti hyvä."

        Ei peruskoulun opetussuunnitelmasta ja opetuksen sisällöstä päättäminen ole mikään kansalaisen perusoikeus, kaikkea muuta!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet

        Peruskoulun opetussuunitelmasta vastaa politiikot. Poliitkot valitsee kansa. Kansaa edustan minäkin.Joten minä päätän opetussuunitelmista peruskouluissa. Tosin haluaisin politiikot pois päättämästä kolutuksesta, terveydenhuollosta, vanhustenhoidosta jne. He vain kuuntelisivat asiantuntijoita omalta alaltaan, eikä mitään fuck..Komiteoita, hukkaamaan yhteiskunnan rahoja. Edesvastuutomaan tuhlaukseen kuten esimerkiksi pakkoruotsi. Jos uskoisi pakkoruotsin autuuteen meillä ois täystyöllisyys, köyhiä ei olisi, kaikilla ois jätte kiva.. Kaikki näkee totuuden.


      • Suomen pitäisi

        jo julistautua yksikieliseksi (suomenkieliseksi) niinkuin Ahvenanmaakin on yksikielinen, ruotsinkielinen. Vanhasta taakasta on jo aika irrottautua, meillä ei siihen ole enää varaa., muutenkin kaikenlainen hyyssääminen ja ruotsinkielisten palvonta tulee kalliiksi. Herätkää Tekin, arvon svekot tähän päivään, ei eletä enää 1600-luvulla.


      • voida vaatia

        suomenkielistä palvelua Ahvenanmaalla, sehän on yksikielinen maa.


      • juhao
        Ankdam kirjoitti:

        "Olen nyt kahdessa viestissä selittänyt, että ruotsinkielisellä on oikeus saada ruotsinkielistä palvelua, mutta jokaisen yleisöpalvelijan ei tarvitse osata ruotsia, vaan tilalle voidaan hakea ruotsintaitoinen henkilö."

        Luepa viestini uudelleen! Olen kirjoittanut että sitä ruotsinkielistä palvelua tulee olla saatavilla, en suinkaan kirjoittanut että kaikkien tulee osata ruotsia - kuten ei tarvitsekaan.
        Naucler teki valituksen Oikeuskanslerille siinä vaiheessa kun virkailija uhkasi poliisilla hän vaatiessa oikeuksiaan.
        Nauclér nimittäin aina joutuu lähempään tarkasteluun ja selvittelemään asioita polviproteesinsa takia ja SIINÄ tilanteessa hän toivoo saavansa ruotsinkielistä palvelua. Luuletko muuten että tarkastajat kieltäytyvät antamasta myös englanninkielistä palvelua? Siihenhän ei mikään laki edes velvoita.

        Minä: "Oikeuskansleri antoi asiassa lausuntonsa jossa hän totesi sitä ruotsinkielistä palvelua on oltava saatavissa, aivan kuten teillekin on tarvittaessa oltava tarjolla suomenkielistä palvelua Ahvenanmaalla."

        Minä: "Laki on täysin yksiselitteinen sen suhteen että viranomaisen tai viranomaistehtävää suorittavan on sitä ruotsinkielistä palvelua TARJOTTAVA ja sitä on saatava viimeistään silloin kun sitä pyytää. "

        Lääkäriltä saa todistuksen proteesista, voihan olla että kyseinen ihminen matkustaa vaikka Keniaan, niin todistus on hyvä olla.
        Keniassa ei palvella edes huonolla Ruotsilla.
        .


    • 3567

      "Lentoasemalla on usein pitkät jono, joka joutuu tarpeettomasti seiskoskelemaan, kun riidanhaluinen nainen selvittelee välejään turvamiesten kanssa."

      Onko tämä ahvenanmaalainen kansanedustaja nainen?

      • DX

        On.

        Hän on nimeltään Naucler. Ahvenanmaan itsehallinto lopetti Nauclerin viran ja Halonen allekirjoitti lopetuspäätöksen pitkin hampain. Sitten Neucler voitti savolaisjuurillaan ahvenmaalaisten äänet.

        Nauclerin suku on siis alkuaan Savosta, mutta ruotsalaisuus on myrkyttänyt mielen.

        Ihmettelen mitä hemmetin palvelua turvatarkastuksessa pitää saada ruotsiksi. Ei siinä kieltä tarkasteta. Jos mukana on kiellettyjä esineitä, niin ei siinä aleta neuvottelemaan, että frouva saisi ne mukaansa.


      • ei niin vaikeaa
        DX kirjoitti:

        On.

        Hän on nimeltään Naucler. Ahvenanmaan itsehallinto lopetti Nauclerin viran ja Halonen allekirjoitti lopetuspäätöksen pitkin hampain. Sitten Neucler voitti savolaisjuurillaan ahvenmaalaisten äänet.

        Nauclerin suku on siis alkuaan Savosta, mutta ruotsalaisuus on myrkyttänyt mielen.

        Ihmettelen mitä hemmetin palvelua turvatarkastuksessa pitää saada ruotsiksi. Ei siinä kieltä tarkasteta. Jos mukana on kiellettyjä esineitä, niin ei siinä aleta neuvottelemaan, että frouva saisi ne mukaansa.

        turvatarkastajat voivat kutsua ruotsia taitavan tyylikkäästi paikalle koska edustavat laillista esivaltaa tärkeässä
        tehtävässään. homma onnistuu kun älykkäästi asia hoidetaan. Valitettavasti monet poketkin ovat taitavampia kuin nämä "turvatarkastajat", taitaa eklantikin olla vaikeaa


      • Lisää höyryä!
        DX kirjoitti:

        On.

        Hän on nimeltään Naucler. Ahvenanmaan itsehallinto lopetti Nauclerin viran ja Halonen allekirjoitti lopetuspäätöksen pitkin hampain. Sitten Neucler voitti savolaisjuurillaan ahvenmaalaisten äänet.

        Nauclerin suku on siis alkuaan Savosta, mutta ruotsalaisuus on myrkyttänyt mielen.

        Ihmettelen mitä hemmetin palvelua turvatarkastuksessa pitää saada ruotsiksi. Ei siinä kieltä tarkasteta. Jos mukana on kiellettyjä esineitä, niin ei siinä aleta neuvottelemaan, että frouva saisi ne mukaansa.

        Tämä juttu on saatava suomenkielisiin lehtiin, jotta turvamiehet sitten ensi kerralla osaavat palvella..


      • bvundy puotyilasd
        DX kirjoitti:

        On.

        Hän on nimeltään Naucler. Ahvenanmaan itsehallinto lopetti Nauclerin viran ja Halonen allekirjoitti lopetuspäätöksen pitkin hampain. Sitten Neucler voitti savolaisjuurillaan ahvenmaalaisten äänet.

        Nauclerin suku on siis alkuaan Savosta, mutta ruotsalaisuus on myrkyttänyt mielen.

        Ihmettelen mitä hemmetin palvelua turvatarkastuksessa pitää saada ruotsiksi. Ei siinä kieltä tarkasteta. Jos mukana on kiellettyjä esineitä, niin ei siinä aleta neuvottelemaan, että frouva saisi ne mukaansa.

        Se mikään savolainen ole. Värmlantilainen maanpetturi jonka ahneet esi-isät lähti Eddaan, Torsbyyn tai mistä hiton persereiästä se oli kotoisin.

        Kertoo kyllä ahvenanmaalaisten älykkyydestä jos luulevat tämän norski-ugri pellen olevan aito ruotsalainen. Toisaalta eihän ålantilaisetkaan ole germaaneja vaan lähinnä mongolisoituneita ryssiä ja mustalaisia.


      • Lisää höyryä! kirjoitti:

        Tämä juttu on saatava suomenkielisiin lehtiin, jotta turvamiehet sitten ensi kerralla osaavat palvella..

        "Tämä juttu on saatava suomenkielisiin lehtiin, jotta turvamiehet sitten ensi kerralla osaavat palvella.. "

        Miksei niihinkin mutta tärkeämpää on saada asia Ilmailuhallituksen tietoon ennen kuin seuraavan kerran kilpailuttavat turvatarkastukset. Kilpailutusehdoissa tulee siis tarkistajien ruotsin kielen osaamiseen ja erityisesti kielilain säädösten hallitsemiseen kiinnittää huomiota. Ei suinkaan kaikkien turvatarkastajien tarvitse osata ruotsia mutta sitä taitoa on lain mukaan joka työvuorosta tarvittaessa löydyttävä.

        Eikä tässäkään jutussa ollut kyse siitä että siinä rutiinihihnalla olisi sitä kielitaitoa tarvittu vaan sitä on kaivattu silloin kun matkustaja on vedetty syrjään piipattuaan metallinpaljastimessa, joka siis EN:n kohdalla polviproteesin takia tapahtuu joka kerta.

        Ålandstidningen: "EN kertoo että häntä on usein kohdeltu epäystävällisesti hänen pidettyään kiinni oikeudestaan saada puhua ruotsia. Kaksi kertaa on tilanne kuitenkin hänen mukaansa mennyt pitemmälle. Kerran ovat turvatarkastajat uhanneet kutsua poliisin ja kerran he ovat pidelleet häntä käsistä kiinni."

        Asia on nyt tullut ajankohtaiseksi kun EN sai vuonna 2008 tekemäänsä valitukseen Oikeuskanslerin vastauksen:

        Oikeuskansleri toteaa että lentokenttien turvatarkastukset on julkinen hallintotehtävä. Siksi niiden kohdalla tulee noudattaa kielilakia. Joka tarkoittaa sitä että niiden jotka tarkastuksia suorittavat tulee ottaa kielelliset oikeudet huomioon. Myös vaikka tehtävää suorittaisivat muut kuin julkisissa viroissa olevat.


      • lenin-kynä svekko
        ei niin vaikeaa kirjoitti:

        turvatarkastajat voivat kutsua ruotsia taitavan tyylikkäästi paikalle koska edustavat laillista esivaltaa tärkeässä
        tehtävässään. homma onnistuu kun älykkäästi asia hoidetaan. Valitettavasti monet poketkin ovat taitavampia kuin nämä "turvatarkastajat", taitaa eklantikin olla vaikeaa

        Ruotsissa ne turvatarkastajat vasta taitavia onkin. Pääsee aina kaikki rikolliset livahtamaan.

        Miksi värmlantilaiselle persereiälle pitäisi ruotsia puhua kun savolaisten jälkeläisenä varmasti osaa suomea? Ihanko vittuillaksesi tuon kirjoitit ylimielinen ja röyhkeä hurri paska!?


      • madkna
        bvundy puotyilasd kirjoitti:

        Se mikään savolainen ole. Värmlantilainen maanpetturi jonka ahneet esi-isät lähti Eddaan, Torsbyyn tai mistä hiton persereiästä se oli kotoisin.

        Kertoo kyllä ahvenanmaalaisten älykkyydestä jos luulevat tämän norski-ugri pellen olevan aito ruotsalainen. Toisaalta eihän ålantilaisetkaan ole germaaneja vaan lähinnä mongolisoituneita ryssiä ja mustalaisia.

        tälle nautserille suomenkielellä jonka hän voi esittää turvamiehille
        kun tarttee selitellä proteesiaan.
        Kulettas hurri lääkärinlausuntoaan mukanaan, vitun koira!


      • vaalit 2011 !
        madkna kirjoitti:

        tälle nautserille suomenkielellä jonka hän voi esittää turvamiehille
        kun tarttee selitellä proteesiaan.
        Kulettas hurri lääkärinlausuntoaan mukanaan, vitun koira!

        Veikkaanpa,, että turvamiehet ja kaikki näitä naurettavia välikohtauksia nähneet ja naukserin pelleilystä jonossa kärsinee, äänestävät kyllä jotain muuta puoluetta kuin rkp:tä..


      • täältä pesee minäkin
        vaalit 2011 ! kirjoitti:

        Veikkaanpa,, että turvamiehet ja kaikki näitä naurettavia välikohtauksia nähneet ja naukserin pelleilystä jonossa kärsinee, äänestävät kyllä jotain muuta puoluetta kuin rkp:tä..

        Mie myön Värlanttii vähä savvoo houstelloo. Uset sen asukkaist oll meitr savolaisii.

        Tai ainahan voi vallonia kokeilla koska toinen puoli värmlantilaisista on valloneita. Mitäpä ellu luulee. Osaisikohan peruspersenaama Eddasta, Karlstadista tai muista läävöistä palvella kuopiolaista savon murteello.


      • sääliks käy
        madkna kirjoitti:

        tälle nautserille suomenkielellä jonka hän voi esittää turvamiehille
        kun tarttee selitellä proteesiaan.
        Kulettas hurri lääkärinlausuntoaan mukanaan, vitun koira!

        Johtuukohan Nauclerin vittumaisuus siitä että hänen savolaisia esi-isiään kohdeltiin aikanaan niin paskasti Ruotsissa. Nyt purkaa kiukkuaan "turaaneihin" joihin itse kuuluu.

        Itseviha on väkevä asia kuten Henriksson Kiviojasta huomaa.


      • Trotjänare
        Ankdam kirjoitti:

        "Tämä juttu on saatava suomenkielisiin lehtiin, jotta turvamiehet sitten ensi kerralla osaavat palvella.. "

        Miksei niihinkin mutta tärkeämpää on saada asia Ilmailuhallituksen tietoon ennen kuin seuraavan kerran kilpailuttavat turvatarkastukset. Kilpailutusehdoissa tulee siis tarkistajien ruotsin kielen osaamiseen ja erityisesti kielilain säädösten hallitsemiseen kiinnittää huomiota. Ei suinkaan kaikkien turvatarkastajien tarvitse osata ruotsia mutta sitä taitoa on lain mukaan joka työvuorosta tarvittaessa löydyttävä.

        Eikä tässäkään jutussa ollut kyse siitä että siinä rutiinihihnalla olisi sitä kielitaitoa tarvittu vaan sitä on kaivattu silloin kun matkustaja on vedetty syrjään piipattuaan metallinpaljastimessa, joka siis EN:n kohdalla polviproteesin takia tapahtuu joka kerta.

        Ålandstidningen: "EN kertoo että häntä on usein kohdeltu epäystävällisesti hänen pidettyään kiinni oikeudestaan saada puhua ruotsia. Kaksi kertaa on tilanne kuitenkin hänen mukaansa mennyt pitemmälle. Kerran ovat turvatarkastajat uhanneet kutsua poliisin ja kerran he ovat pidelleet häntä käsistä kiinni."

        Asia on nyt tullut ajankohtaiseksi kun EN sai vuonna 2008 tekemäänsä valitukseen Oikeuskanslerin vastauksen:

        Oikeuskansleri toteaa että lentokenttien turvatarkastukset on julkinen hallintotehtävä. Siksi niiden kohdalla tulee noudattaa kielilakia. Joka tarkoittaa sitä että niiden jotka tarkastuksia suorittavat tulee ottaa kielelliset oikeudet huomioon. Myös vaikka tehtävää suorittaisivat muut kuin julkisissa viroissa olevat.

        "Kerran ovat turvatarkastajat uhanneet kutsua poliisin ja kerran he ovat pidelleet häntä käsistä kiinni."

        Epäilemättä, jos hän niin kertoo. Olisi hyvä tietää myös turvamiesten näkemys kansanedustajan käytöksestä. Turvamiehet suorittavat tärkeää tehtävää, eikä heitä vastaan sovi rimpuilla.

        Mielestäni turvatarkastusjono ei ole oikea paikka ruveta riitelemään kielellisistä oikeuksista. Kummallista ettei kansanedustajalla ole lääkärintodistusta mukanaan, jonka esittämällä aikaa ei tarvittaisi polvivamman selittelyyn. Muut jonossa seisovat on otettava huomioon.


      • db602
        Ankdam kirjoitti:

        "Tämä juttu on saatava suomenkielisiin lehtiin, jotta turvamiehet sitten ensi kerralla osaavat palvella.. "

        Miksei niihinkin mutta tärkeämpää on saada asia Ilmailuhallituksen tietoon ennen kuin seuraavan kerran kilpailuttavat turvatarkastukset. Kilpailutusehdoissa tulee siis tarkistajien ruotsin kielen osaamiseen ja erityisesti kielilain säädösten hallitsemiseen kiinnittää huomiota. Ei suinkaan kaikkien turvatarkastajien tarvitse osata ruotsia mutta sitä taitoa on lain mukaan joka työvuorosta tarvittaessa löydyttävä.

        Eikä tässäkään jutussa ollut kyse siitä että siinä rutiinihihnalla olisi sitä kielitaitoa tarvittu vaan sitä on kaivattu silloin kun matkustaja on vedetty syrjään piipattuaan metallinpaljastimessa, joka siis EN:n kohdalla polviproteesin takia tapahtuu joka kerta.

        Ålandstidningen: "EN kertoo että häntä on usein kohdeltu epäystävällisesti hänen pidettyään kiinni oikeudestaan saada puhua ruotsia. Kaksi kertaa on tilanne kuitenkin hänen mukaansa mennyt pitemmälle. Kerran ovat turvatarkastajat uhanneet kutsua poliisin ja kerran he ovat pidelleet häntä käsistä kiinni."

        Asia on nyt tullut ajankohtaiseksi kun EN sai vuonna 2008 tekemäänsä valitukseen Oikeuskanslerin vastauksen:

        Oikeuskansleri toteaa että lentokenttien turvatarkastukset on julkinen hallintotehtävä. Siksi niiden kohdalla tulee noudattaa kielilakia. Joka tarkoittaa sitä että niiden jotka tarkastuksia suorittavat tulee ottaa kielelliset oikeudet huomioon. Myös vaikka tehtävää suorittaisivat muut kuin julkisissa viroissa olevat.

        lapun, jossa englanniksi on kerrottu proteesin/proteesien sijanti. Ja henkilön nimi.
        Toisella puolella on selvällä suomella "Tekonivelinfektion estohoito on aiheellinen ennen..."
        Asiayhteydestä turvatarkastuksessa ymmärretään mistä on kyse.
        Härvelillä varmuuden vuoksi tarkistavat vielä lapussa mainitut nivelet.
        Ei siinä tarvitse ruotsiksi ruveta hillumaan.


      • Trotjänare kirjoitti:

        "Kerran ovat turvatarkastajat uhanneet kutsua poliisin ja kerran he ovat pidelleet häntä käsistä kiinni."

        Epäilemättä, jos hän niin kertoo. Olisi hyvä tietää myös turvamiesten näkemys kansanedustajan käytöksestä. Turvamiehet suorittavat tärkeää tehtävää, eikä heitä vastaan sovi rimpuilla.

        Mielestäni turvatarkastusjono ei ole oikea paikka ruveta riitelemään kielellisistä oikeuksista. Kummallista ettei kansanedustajalla ole lääkärintodistusta mukanaan, jonka esittämällä aikaa ei tarvittaisi polvivamman selittelyyn. Muut jonossa seisovat on otettava huomioon.

        "Mielestäni turvatarkastusjono ei ole oikea paikka ruveta riitelemään kielellisistä oikeuksista. Kummallista ettei kansanedustajalla ole lääkärintodistusta mukanaan, jonka esittämällä aikaa ei tarvittaisi polvivamman selittelyyn."

        Varmasti hänellä onkin kortti joka kertoo että hänellä on proteesi mutta siitä huolimatta hän joutuu kävelemään metallinpaljastimen läpi ja joutuu joka kerta tarkempaan syyniin. On myös niitä joilla on oikeus olla olemaan menemättä metallinpaljastimen läpi. Heilläkin on siitä kortti mutta joutuvat siitä huolimatta henkilökohtaiseen tarkastukseen joka kerta, sellaisia ovat m.m. henkilöt joilla on sisäkorvaproteesi ja taitaa sydämen tahdistinkin olla sellainen joka rinnassa ei passaa metallinpaljastimesta kävellä läpi.

        Minun on hyvin vaikea uskoa että EN alkaisi riehua joka kerta kun metallinpaljastin piippaa. Jos ongelmia aiheuttaa se että hän puhuu ruotsia on vika turvamiehissä ei EN:ssä.
        Ålandstidningenin haastattelussa EN myös totesi että tilanne on parantunut turvapalveluliikkeen vaihduttua, kyseinen valitus johon nyt tuli Oikeuskanslerin vastaus oli tehty 2008 ja valitus perustui useaan kokemukseen ennen sitä.


      • VERISET:.!%#?+
        sääliks käy kirjoitti:

        Johtuukohan Nauclerin vittumaisuus siitä että hänen savolaisia esi-isiään kohdeltiin aikanaan niin paskasti Ruotsissa. Nyt purkaa kiukkuaan "turaaneihin" joihin itse kuuluu.

        Itseviha on väkevä asia kuten Henriksson Kiviojasta huomaa.

        .

        1/8 -osa juutalainen Adolf Hitler sai paljon tuhoa aikaan ja tuhosi miljoonia omiaan

        .


      • sääliks käy kirjoitti:

        Johtuukohan Nauclerin vittumaisuus siitä että hänen savolaisia esi-isiään kohdeltiin aikanaan niin paskasti Ruotsissa. Nyt purkaa kiukkuaan "turaaneihin" joihin itse kuuluu.

        Itseviha on väkevä asia kuten Henriksson Kiviojasta huomaa.

        nämä sinun rotupuheesi ja perinnöllisyysmietteesi.

        Missä asuivat omat esivanhempasi silloin 1500-luvun lopulla jolloin Nauclérin esi isät lähtivät Savosta maan länsirajalle kaskeamaan vielä koskemattomia metsäalueita?
        Etteivät vaan olleet hekin vittumaisia kun noin toista mollaat, pata kattilaa soimaa!

        Mistä ihmeen itsevihasta sinä puhut? Pikemminkin se itseviha loistaa sinusta kun koet noin voimakasta tarvetta haukkua muita.


      • madkna kirjoitti:

        tälle nautserille suomenkielellä jonka hän voi esittää turvamiehille
        kun tarttee selitellä proteesiaan.
        Kulettas hurri lääkärinlausuntoaan mukanaan, vitun koira!

        sitä mieltä että kuuromykälle olisi lentokenttien turvatarkastaja sopiva ammatti. Turvatarkastajat voisivat tarvittaessa näyttää oikean kielistä lappua asiakkaalle ja homma hoituisi.


      • HALTUUNSA:.!%#+?!
        Ankdam kirjoitti:

        sitä mieltä että kuuromykälle olisi lentokenttien turvatarkastaja sopiva ammatti. Turvatarkastajat voisivat tarvittaessa näyttää oikean kielistä lappua asiakkaalle ja homma hoituisi.

        .

        ja alettava sivistämään heitä

        Suomeksi tietenkin

        .


      • Ihmettelee taas
        Ankdam kirjoitti:

        sitä mieltä että kuuromykälle olisi lentokenttien turvatarkastaja sopiva ammatti. Turvatarkastajat voisivat tarvittaessa näyttää oikean kielistä lappua asiakkaalle ja homma hoituisi.

        Kuuromykät miten heitä palvellaan?


      • helenas lsuderfkääer
        Ankdam kirjoitti:

        nämä sinun rotupuheesi ja perinnöllisyysmietteesi.

        Missä asuivat omat esivanhempasi silloin 1500-luvun lopulla jolloin Nauclérin esi isät lähtivät Savosta maan länsirajalle kaskeamaan vielä koskemattomia metsäalueita?
        Etteivät vaan olleet hekin vittumaisia kun noin toista mollaat, pata kattilaa soimaa!

        Mistä ihmeen itsevihasta sinä puhut? Pikemminkin se itseviha loistaa sinusta kun koet noin voimakasta tarvetta haukkua muita.

        Miun esi-isät on kuule svekkuli kauppiaita jotka teki businesta Hansa poikien kanssa joten älä sie miul ala isoottellee tai mie myy närpiöläiset ja ahvenanmaalaiset maaorjiksi Venäjälle.


      • helenas lsuderfkääer kirjoitti:

        Miun esi-isät on kuule svekkuli kauppiaita jotka teki businesta Hansa poikien kanssa joten älä sie miul ala isoottellee tai mie myy närpiöläiset ja ahvenanmaalaiset maaorjiksi Venäjälle.

        "Miun esi-isät on kuule svekkuli kauppiaita jotka teki businesta Hansa poikien kanssa"

        Eli ovat puhuneet ruotsia, englantia ja saksaa kuten niihin aikoihin oli tapana ja oli pakko jos kävi ulkomaiden kanssa kauppaa. Kauppiaat eivät olleet suomenkielisiä joten ammuitpa itseäsi jalkaan.. Saattoivat toki osata suomeakin mutta ilman ruotsia ja saksaa eivät taatusti tulleet Hansa-kauppiaina toimeen.
        Mitä sinulla on maalais-, työläis- ja kalastajaväestöä vastaan sillä nimenomaan sitä väestönosaahan ahvenanmaalaiset, närpiöläiset ja suurin osa koko Suomen kansaa ovat edustaneet silloin 1500-luvulla. Jos omat esi-isäsi olivat kauppiaita niin hehän olivat varakkaita säätyläisiä.

        "..joten älä sie miul ala isoottellee tai mie myy närpiöläiset ja ahvenanmaalaiset maaorjiksi Venäjälle."

        Puheesikin ovat aika korskeita joten vaikuttaa ainakin sinun kohdallasi perityltä ominaisuudelta tuo ylimielisyys ja muiden ylenkatsominen.


      • booydf
        Ankdam kirjoitti:

        "Miun esi-isät on kuule svekkuli kauppiaita jotka teki businesta Hansa poikien kanssa"

        Eli ovat puhuneet ruotsia, englantia ja saksaa kuten niihin aikoihin oli tapana ja oli pakko jos kävi ulkomaiden kanssa kauppaa. Kauppiaat eivät olleet suomenkielisiä joten ammuitpa itseäsi jalkaan.. Saattoivat toki osata suomeakin mutta ilman ruotsia ja saksaa eivät taatusti tulleet Hansa-kauppiaina toimeen.
        Mitä sinulla on maalais-, työläis- ja kalastajaväestöä vastaan sillä nimenomaan sitä väestönosaahan ahvenanmaalaiset, närpiöläiset ja suurin osa koko Suomen kansaa ovat edustaneet silloin 1500-luvulla. Jos omat esi-isäsi olivat kauppiaita niin hehän olivat varakkaita säätyläisiä.

        "..joten älä sie miul ala isoottellee tai mie myy närpiöläiset ja ahvenanmaalaiset maaorjiksi Venäjälle."

        Puheesikin ovat aika korskeita joten vaikuttaa ainakin sinun kohdallasi perityltä ominaisuudelta tuo ylimielisyys ja muiden ylenkatsominen.

        Saksa se oli joka kauppakieli oli. Pohjanlahdella maajussit kävi kuitenkin keskenään kauppaa lähinnä suomeksi.


      • Ihmettelee taas kirjoitti:

        Kuuromykät miten heitä palvellaan?

        Tarvittaessa kutsutaan tulkki paikalle mutta useimmiten kuuro henkilö tietää jo etukäteen milloin tulee tarvitsemaan tulkkia joten hän on varautunut siihen.
        Olen lentokentällä itse nähnyt tilanteen jossa tulkki saattoi kuuron henkilön, jolla siis ilmeisesti oli joko tahdistaja tai sisäkorvaproteesi tai jotain muuta selviteltävää, turvatarkastuksen läpi ja toimi tulkkina asian selvittelyssä ja palasi sitten pois porttien sisäpuolelta ja lähti omille teilleen.
        Tulkkia käyttäviä kuuroja tosin on vain n. 5000 hlöä ja heistä oletettavasti vain kourallisella on näitä turvatarkastuksissa hämminkiä aiheuttavia laitteita joten heidän varalleen tuskin olisi taloudellisesti mahdollista järjestää 24 h tulkkipäivystystä lentokentälle mutta kuuroilla on verovaroin ylläpidetty tulkkipalvelu ja he osaavat ennakoida tilanteen ja varaavat siis itse tulkin jo etukäteen, ainakin kyseinen vanhempi naishenkilö oli varautunut koska ilmeisesti tiesi joutuvansa asioimaan turvamiesten kanssa.


      • lakiin vedoten
        db602 kirjoitti:

        lapun, jossa englanniksi on kerrottu proteesin/proteesien sijanti. Ja henkilön nimi.
        Toisella puolella on selvällä suomella "Tekonivelinfektion estohoito on aiheellinen ennen..."
        Asiayhteydestä turvatarkastuksessa ymmärretään mistä on kyse.
        Härvelillä varmuuden vuoksi tarkistavat vielä lapussa mainitut nivelet.
        Ei siinä tarvitse ruotsiksi ruveta hillumaan.

        "Sairaalasta saa laminoidun
        db60224.1.2011 10:03
        lapun, jossa englanniksi on kerrottu proteesin/proteesien sijanti. Ja henkilön nimi.
        Toisella puolella on selvällä suomella "Tekonivelinfektion estohoito on aiheellinen ennen..."
        Asiayhteydestä turvatarkastuksessa ymmärretään mistä on kyse.
        Härvelillä varmuuden vuoksi tarkistavat vielä lapussa mainitut nivelet.
        Ei siinä tarvitse ruotsiksi ruveta hillumaan."

        Niin tekeekin normaali ihminen. Hän helpottaa turvatarkastuksen työskentelyä ja huomioi kanssamatkustajat.

        Mutta tämä Nauclear onkin soturi. Hän tekee metalliosastaan peitsen, jolla jokaisessa turvatarkastuksessa lävistää suomenkielisen kansan sydämen.
        Se uusi KIELILAKI, joka astui voimaan 2004 ja läjäytettiin kansan silmille RKP:n johtaman kabinettipolitiikan äärikukkasena, rasittaa kansaa kaikkialla. Ja siihenhän nyt vedotaan turvatarkastuksissakin.

        Ja pahempaa on vain tulossa. Jo aikaisemmin perustettiin oikeusministeriöön erityisiä virkoja kielilain johdosta. Folktingetin Ahtisaariryhmä, johon kuuluu kielilain puuhamiehiä, on taas suunnittelemassa UUTTA virkaa kielilakia tukemaan!

        Demokratian mätäpaiseet ovat valitettavan usein ruotsinkielisiä, joten suomenkielinen kansa ei niistä yleensä tiedä.
        Mitä folktinget, Ahtisaaren ryhmä JA oikeusministeriö nyt puuhastelevat ruotsiksi?
        Veronmaksajilla on oikeus tietää, sillä hehän tämän puuhastelun maksavat. Velkaa otetaan.

        Laki on pikimmiten UUSITTAVA.


      • nämä svekot
        ei niin vaikeaa kirjoitti:

        turvatarkastajat voivat kutsua ruotsia taitavan tyylikkäästi paikalle koska edustavat laillista esivaltaa tärkeässä
        tehtävässään. homma onnistuu kun älykkäästi asia hoidetaan. Valitettavasti monet poketkin ovat taitavampia kuin nämä "turvatarkastajat", taitaa eklantikin olla vaikeaa

        pitävät itseään niin kielitaitoisina ja maailmankansalaisina, mitähän hänen ulkomaalainen kollegansa olisi tästä käytöksestä ollut mieltä! Tämä kyllä edesauttaa Suomea yksikieliseksi maaksi, olisi hänkin selvinnyt turvatarkastuksesta joustavasti läpi niinkuin muissakin maissa, Tack Naucler. Vai onko Ahvenanmaalaisilla tapana käyttäytyä muuallakin noin, heittäytyä lattialle selälleen kuin pikkukakara jos ei saa tikkaria!


    • hurrilainen

      ...englantia ja ranskaa sujuvasti ruotsin lisäksi ja Suomessa on oikeus saada palvelua myös ruotsiksi. Hänellä on metallia kehossaan jonkin leikkauksen jälkeen, joten hän joutuu aina tarkastukseen. Kirjoituksesi perusteella vaikuttaa, että olet itse aikamoinen idiootti?

      • Ei ruotsalainen

        Miten on suomenkielisten oikeudet Ahvenanmaalla? Mitä tarkoittaa ystävällinen syrjintä ja mitkä ovat
        ystävällisen syrjinnän lailliset oikeudet? Onko YK:ssa tai EU:ssa hyväksytty Ålandiloisien argumentit syrjinnästä
        eli laillisesta rasismista?


      • nneej nejer

        Ja ei varmaan ole! Savolainen idiootti Ahvenanmaalta vaatii puhumaan ruotsia. Jospa käytät niitä pähkinän kokoisia aivojasi ja mietit kuka idiootti on.


      • jo riittää rkp!
        nneej nejer kirjoitti:

        Ja ei varmaan ole! Savolainen idiootti Ahvenanmaalta vaatii puhumaan ruotsia. Jospa käytät niitä pähkinän kokoisia aivojasi ja mietit kuka idiootti on.

        Onkohan naukleri jotenkin jälkijättöinen kun ei osaa esittää asiaansa suomeksi tai englanniksi?

        jos sattuisin olemaan jonossa kun tälläinen täti alkaa rettelöidä antaisin kyllä suoran palautteen ja rankasti, suomen kielelllä toki.


      • nneej nejer kirjoitti:

        Ja ei varmaan ole! Savolainen idiootti Ahvenanmaalta vaatii puhumaan ruotsia. Jospa käytät niitä pähkinän kokoisia aivojasi ja mietit kuka idiootti on.

        Kenestä savolaisesta idiootista mahdat puhua? Ainoa Ahvenanmaalta oleva kirjoittaja olen minä, ja olen muistaakseni käynyt Savossa kerran elämässäni. Tuo hurrilaisen teksi on lainattu minun tekstistäni, mutta irroitettu asiayhteydestään. Mutta ainaoalta täysjärkiseltä tässä keskustelussa vaikuttaa kyllä Ankdam.


      • hiytler bridfgetr ky
        ahvennainen kirjoitti:

        Kenestä savolaisesta idiootista mahdat puhua? Ainoa Ahvenanmaalta oleva kirjoittaja olen minä, ja olen muistaakseni käynyt Savossa kerran elämässäni. Tuo hurrilaisen teksi on lainattu minun tekstistäni, mutta irroitettu asiayhteydestään. Mutta ainaoalta täysjärkiseltä tässä keskustelussa vaikuttaa kyllä Ankdam.

        Ettet vain keskustelisi itsesi kanssa? Teillä ålannissa kun on ollut sukurutsaa jo vuosisatoja. Siksihän Hansa liitto ei sillä teidän saarellanne käynnyt.

        Vai väitätkö että Jomala on muinainen Hansa kaupunki. hahahaha


      • paljon hyötyä

        ole, jos ei ole asennetta käyttää näitä kieliä, osaakohan mahdollisesti suomea? Minäkin puhun sujuvasti ruotsia, muttei kiinnosta enää puhua sitä.


    • Kyllä osaa.

      21.1.2011 09:35 Foto: Jacob Saurén
      Elisabeth Nauclér hotad med polis på Helsingfors flygplats
      Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér säger sig ha hotats med polis vid säkerhetskontrollen på Helsingfors flygplats. Orsak: hon pratade svenska.

      - Det var så förnedrande, så förnedrande.

      RIKSDAGEN Incidenten, eller rättare sagt incidenterna, har inträffat när Elisabeth Nauclér under de senaste åren varit på väg hem till Åland efter arbetsveckorna i Helsingfors.

      - Varje gång jag kommer till säkerhetskontrollen på flygplatsen i Helsingfors piper det eftersom jag har en metalldel i knät. Jag måste då alltid gå genom en extra kontroll. Då frågar jag alltid om de kan svenska. Ibland är de smarta och säger ja fast de kanske inte gör det, då är alla nöjda. Men ibland säger de nej och att de inte behöver det.

      Höll i armarna
      Nauclér säger att hon vid flera tillfällen blivit otrevligt bemött, för att hon då ändå insisterat på att få prata svenska. Men vid två tillfällen har det enligt henne gått längre. En gång ska personal vid säkerhetskontrollen ha hotat med att tillkalla polis, en annan gång höll de fast henne.

      - De ville inte släppa mig om jag fortsatte kräva att få prata svenska. Just den gången hade jag bråttom. När jag var på väg så höll de fast mig, i armarna tror jag det var. Vid ett annat tillfälle hotade personalen med att kalla på polis.

      Kom polisen?

      - Nej, det löste sig efter att en överordnad kommit till platsen.

      Fasthållen fysiskt för att du pratade svenska. Hur kändes det?

      - Det var så förnedrande, så förnedrande.

      Måste prata svenska
      Riksdagsledamot Nauclér valde att gå vidare, genom att ställa ett spörsmål i riksdagen till trafikminister Anu Vehviläinen (C) i december 2008. Frågan var om landets språklag inte gällde vid säkerhetskontrollerna på flygplatserna.

      Svaret från ministern nöjde hon sig inte med:

      - Jag fick ett dåligt svar. Det gick i stora drag ut på att de inte skulle behöva kunna svenska, så därför tog jag ärendet och skickade det till justitiekanslern, säger hon.

      Det svaret kom i dagarna - på sju sidor. Denna gång är hon nöjd.

      - JK slår fast att säkerhetskontroller vid flygplatser är en offentlig förvaltningsuppgift. Därför ska språklagen tillämpas. Det betyder att de som genomför kontrollerna ska tillgodose de språkliga rättigheterna. Också om själva tjänsten utförs av andra aktörer än offentligt anställda.

      Har blivit bättre
      Nauclér säger att beskedet känns som en seger, men tillägger:

      - Det här handlar inte om mig, jag kan finska. Det handlar om att det är vår rätt att få bli bemötta på svenska.

      Elisabeth Nauclér säger sig inte minnas datum eller år för händelserna. Hon säger att de inträffat under mandatperioden, alltså utspridda under de senaste fyra åren.

      Det var 2008 frågan var aktuell i riksdagen, därpå gick hon till JK.

      Varför berättar du om det här först nu?

      -Jag ville hålla det neutralt och sakligt. Jag ville bara ha ett svar från JK på om det verkligen går att avtala bort de språkliga rättigheterna. Det visar sig att det inte går.

      Nauclér säger att servicen på svenska blivit bättre sedan operatören bytts mot en annan. Hon understryker att hon aldrig blivit illa bemött på Mariehamns flygplats.

      NIKLAS LAMPI
      [email protected]

    • Nuclearxxxx

      Pysyisi saarellaan , miksi yleensä tulee Helsinkiin , mokoma taliaivo-Nuclear.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      169
      3160
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      139
      2127
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      109
      2076
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      89
      1830
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      84
      1620
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      27
      1603
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1130
    8. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      274
      1114
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      71
      1110
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      74
      958
    Aihe