ulkolämpötilojen pysyvyydet

näilläkin palstoilla ovat lämmityskeskustelut usein liian "pakkaspainotteisia" ... joku viisas sentään totesi että mitoituksen lähtökohdaksi ei kannata ottaa vuosisadan pakkasennätyksen päivää :-)

tässä kivaa havaintofaktaa asiasta: http://www.vouti.net/ilma/sivut/2001-2005.htm

vuodessa tehty 1460 ulkolämpötilahavaintoa ... montako sataa niistä on alle -20 asteen lukeman? :-)

8

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelussa http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5201.420 on puolivälin alapuolella viestiin linkitetty jpg-kuva jossa violetti pysyvyyskäyrä on sellainen jota opiskeluaikoina totuin tutkimaan. Vakiotehoisella lämmöntuotolla siihen voisi vetäistä vaakaviivan käytettävissäolevan tehon korkeudelle ja taas vaikka vinoviivoittaa sen ja violetin alle jäävän alueen, joka kuvaa lämmityslaitteella saatua vuosienergiaa

      jos tuohon lisäisi käyttöveden lämmityksen, ei violetti menisi nollaan 8760 tunnissa ja lisää korostuisi se, että osatehoisella lämmönlähteellä vuosienergiaosuus on yllättävän suuri

      (tuossa kuvassa mustalla piirretty kuvaa havainnollisesti ilp:n tuoton laskua pakkasilmoilla)

      • ymmärtämätön,

        Lämmitin suoralla sähköllä tuota varaajaa yli 20 v. Sähköä kului lämpöön 28000-35000 kwh vuosittain. Siirryin maalämpöön toissakesänä. Sähköä lämpöön meni viimevuonna, joka ei liene leudoin, 12300 kwh. Sähkölaitos palautti tililleni liki 2000 euroa. On muuten tuo jälkimittaus tuonne pannuhuoneeseen.


      • tietää.
        ymmärtämätön, kirjoitti:

        Lämmitin suoralla sähköllä tuota varaajaa yli 20 v. Sähköä kului lämpöön 28000-35000 kwh vuosittain. Siirryin maalämpöön toissakesänä. Sähköä lämpöön meni viimevuonna, joka ei liene leudoin, 12300 kwh. Sähkölaitos palautti tililleni liki 2000 euroa. On muuten tuo jälkimittaus tuonne pannuhuoneeseen.

        Tuo vastaakin hyvin lämpöpumpun virallista COPia 2,5.


      • mut ku ei voi

        Ihan sama mimmoiset käyrät kukakin haluaa väritellä, mutta kyyllä lämmitykset pitää mitoittaa pakkaskuukausien mukaan. Kolmen kuukauden kylmän takia pitää olla kunnon systeemit.


      • ymmärm...
        tietää. kirjoitti:

        Tuo vastaakin hyvin lämpöpumpun virallista COPia 2,5.

        Täällä puhutaan maalämmön investoinnin kymmenien vuosien takaisinmaksuajoista. Lienee lähempänä viisi vuotta kun homma on hankittu. Maksoihan mokoma minullekin noin 9000 euroa sijoituksena. Eka vuonna lyhennys n. 2000 egua. :)


      • lattilämmitys_cop
        tietää. kirjoitti:

        Tuo vastaakin hyvin lämpöpumpun virallista COPia 2,5.

        "Tuo vastaakin hyvin lämpöpumpun virallista COPia 2,5."

        Varmaan patterikohde, lattilämmityksellä COP yli kolmen.


      • ymmär....
        lattilämmitys_cop kirjoitti:

        "Tuo vastaakin hyvin lämpöpumpun virallista COPia 2,5."

        Varmaan patterikohde, lattilämmityksellä COP yli kolmen.

        Riittää minulle tuo n. "myllyn" neljän vuoden takaisinmaksuaika. Jos "mylly" hajoaa vaikkapa kymmenen vuoden päästä, on uusi todella ilmainen..... :) Eihän tuon "myllyn osuus ollut kun 6500 euroa. Porakaivo on ja pysyy, pysyy...


      • mut ku ei voi kirjoitti:

        Ihan sama mimmoiset käyrät kukakin haluaa väritellä, mutta kyyllä lämmitykset pitää mitoittaa pakkaskuukausien mukaan. Kolmen kuukauden kylmän takia pitää olla kunnon systeemit.

        > ... lämmitykset pitää mitoittaa pakkaskuukausien mukaan.

        sinulleko lämpöpumpun mitoitus kerran vuosisadassa esiintyvän pakkaspiikin mukaan? Saattaisit päästä tuntipalkoille lisälämmittämällä tuon piikin aikana jollain muulla ...

        (tässä kivitalo tuo etua eli ei jäähdy parin päivän pakkaspiikissä ... mutta ei jäähdy myöskään lyhyiden poissaolojen aikana, jos haluaisi lämmön säästämiseksi tilapäisesti alentaa sisälämpötilaa)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe