Tervehdys

sa-hara

Olemme nelikymppinen pariskunta ja reissanneet aika paljon, mutta emme ole vielä koskaan käyneet Egyptissä. Nyt olemme lähdössä helmi-maaliskuun vaihteessa taas jonnekin reissuun ja tällä kertaa vaihtoehtoina olisi Espanja tai Egypti. Mies lähtisi Egyptiin, mutta minä vähän epäröin. Kantsiiko sinne mennä vain pitäisikö valita "tuttu ja turvallinen" Espanja. Olemme lukeneet kaikki matkaoppaat ja selanneet nettiä, mutta, mutta.... on on vähän sellainen fifty-sixty -tilanne? Kertokaa meille plussia ja miinuksia, pliis!!

15

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+19

      Noita plussia ja miinnuksia on kaikki aikaisemmat ketjut täynnä :)

      • sa-hara

        mutta toisessa vaakakupissa on hinta ja toisessa takuuvarma vatsatauti, pikkuelukoiden puremat, taskuvarkaat, turistien huijaus, hiekkamyrskyt, epäsiisteys, torakat kirput, paikallisen väestön suhtautuminen, vaatteista tarttuvat myrkyt (jotka aiheuttavat allergisen reaktion)... yms... tällaisia juttuja, niin pakostikin sitä alkaa epäröimään, että pitäisikö sittenkin skipata se matka ??


      • ped
        sa-hara kirjoitti:

        mutta toisessa vaakakupissa on hinta ja toisessa takuuvarma vatsatauti, pikkuelukoiden puremat, taskuvarkaat, turistien huijaus, hiekkamyrskyt, epäsiisteys, torakat kirput, paikallisen väestön suhtautuminen, vaatteista tarttuvat myrkyt (jotka aiheuttavat allergisen reaktion)... yms... tällaisia juttuja, niin pakostikin sitä alkaa epäröimään, että pitäisikö sittenkin skipata se matka ??

        Tuosta en allekirjoita ihan kaikkea,mutta taisit vastata jo itse kysymykseen.


      • Cannel
        sa-hara kirjoitti:

        mutta toisessa vaakakupissa on hinta ja toisessa takuuvarma vatsatauti, pikkuelukoiden puremat, taskuvarkaat, turistien huijaus, hiekkamyrskyt, epäsiisteys, torakat kirput, paikallisen väestön suhtautuminen, vaatteista tarttuvat myrkyt (jotka aiheuttavat allergisen reaktion)... yms... tällaisia juttuja, niin pakostikin sitä alkaa epäröimään, että pitäisikö sittenkin skipata se matka ??

        Vatsatauti ei ole takuuvarma. Olen viettänyt perheeni ja ystävieni kanssa yhteensä 6 kk Egyptissä, emmekä ole koskaan saaneet mahatautia siellä. Olemme noudattaneet yleisiä ohjeita, eli kädet desinfioidaan aina ennen syömistä ym. suuhun pistämistä, kypsentämättömät kasvikset ja valmiiksi kuoritut hedelmät jätämme syömättä. Jääpaloja vältetään.

        Luteihin, taskuvarkaisiin, torakoihin ym. voi törmätä myös Espanjassa. Kirppuja ja hyttysiä voi välttää karkotteilla. Hiekkamyrskyistä ei voi puhua Egyptissä. Ne ovat hiekkatuulia. Olen ollut shoppailemassa ja saharan retkellä sellaisella ilmalla. Huijatuksi et tule, jos olet varovainen, ja hankit etukäteen tietoa hinnoista ja tavoista. Egyptissä toimii turistipoliisi, joka on melkein aina näköetäisyydellä, koska heitä on paljon turistialueilla. Jos epäilet tulleesi, tulevasi huijatuksi, ala huutamaan poliisia. Silloin huijari peräytyy.

        Mutta varmaan Espanjassakin on kivaa. Ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Itse en tykkää matkustella Euroopan maissa, vaan haluan nähdä millaista elämä on EU:n ulkopuolella.


      • sa-hara
        Cannel kirjoitti:

        Vatsatauti ei ole takuuvarma. Olen viettänyt perheeni ja ystävieni kanssa yhteensä 6 kk Egyptissä, emmekä ole koskaan saaneet mahatautia siellä. Olemme noudattaneet yleisiä ohjeita, eli kädet desinfioidaan aina ennen syömistä ym. suuhun pistämistä, kypsentämättömät kasvikset ja valmiiksi kuoritut hedelmät jätämme syömättä. Jääpaloja vältetään.

        Luteihin, taskuvarkaisiin, torakoihin ym. voi törmätä myös Espanjassa. Kirppuja ja hyttysiä voi välttää karkotteilla. Hiekkamyrskyistä ei voi puhua Egyptissä. Ne ovat hiekkatuulia. Olen ollut shoppailemassa ja saharan retkellä sellaisella ilmalla. Huijatuksi et tule, jos olet varovainen, ja hankit etukäteen tietoa hinnoista ja tavoista. Egyptissä toimii turistipoliisi, joka on melkein aina näköetäisyydellä, koska heitä on paljon turistialueilla. Jos epäilet tulleesi, tulevasi huijatuksi, ala huutamaan poliisia. Silloin huijari peräytyy.

        Mutta varmaan Espanjassakin on kivaa. Ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Itse en tykkää matkustella Euroopan maissa, vaan haluan nähdä millaista elämä on EU:n ulkopuolella.

        Juuri tuollaisia vastauksia kaipailen. Kyllähän täällä on viestejä mitä lukea (juupas/eipäs -juttuja), mutta kun joku vastaa suoraan tai vieläpä neuvoo, niin silloin saa erilaisen käsityksen. Vielä askarruttaa yksi asia eli lämpötila/aurinko. Joku kirjoitti, ettei helmi-/maaliskuu ole välttämättä se kaikkein paras aika matkustaa sinne, on kuulemma kylmää??


      • sa-hara kirjoitti:

        Juuri tuollaisia vastauksia kaipailen. Kyllähän täällä on viestejä mitä lukea (juupas/eipäs -juttuja), mutta kun joku vastaa suoraan tai vieläpä neuvoo, niin silloin saa erilaisen käsityksen. Vielä askarruttaa yksi asia eli lämpötila/aurinko. Joku kirjoitti, ettei helmi-/maaliskuu ole välttämättä se kaikkein paras aika matkustaa sinne, on kuulemma kylmää??

        Olimme äskettäin viikon reissulla Hurghadassa, Tjären matkalla ja Siva Grand Beach Resort hotellissa. Meidän matkamme onnistui loistavasti (se oli ensimmäinen Egyptiin ja ainakin minulla oli aluksi ennakkoluuloja)), ei tullut jalla, jallaa (mahatautia) ja muutenkin kaikki sujui mainiosti. Mutta käsidesiä pitää käyttää ahkerasti! Itse menimme taksilla moneen paikkaan,kun ensin saatiin tingittyä oikea hinta. Kauppiaat ovat aluksi rasittavia mutta niihin tottuu. Ja rikollisuutta on hyvin vähän. Ottakaa vähintään neljän tähden hotelli ja all inclusive niin voitte todella tuntea olonne turvalliseksi. Ja tietysti aina maalaisjärkeä mukaan. Egypti ainakin ensikertalaiselle paljon kiinnostavampi kuin Kanariat.


      • EgyptFun
        sa-hara kirjoitti:

        Juuri tuollaisia vastauksia kaipailen. Kyllähän täällä on viestejä mitä lukea (juupas/eipäs -juttuja), mutta kun joku vastaa suoraan tai vieläpä neuvoo, niin silloin saa erilaisen käsityksen. Vielä askarruttaa yksi asia eli lämpötila/aurinko. Joku kirjoitti, ettei helmi-/maaliskuu ole välttämättä se kaikkein paras aika matkustaa sinne, on kuulemma kylmää??

        http://foreca.fi/Egypt/Al_Ghardaqah/tenday

        http://foreca.fi/Egypt/Sharm_ash_Shaykh

        Sharm'ssa on viileämmät illat/yöt kuin Hurghadassa

        Iltaisin tarvitsee nyt tammikuussa, aurinkon laskiessa pitkähihaista ja villa-Pashminaa. Päivisin aivan hellevaatteet.
        Maaliskuussa illat/yöt jo ainakin 20:ssä ja päivät välillä jo tosikuumia.
        Punaisella Merellä tuulee usein, joten tuo Pashmina on hyvä pakata matkalaukkuun.

        Kairossa ilmat maaliskuussa jo kuin hyvässä Suomen kesässä. Nyt illat tosi viileitä.
        Googlaa erämaa-ilmasto tiedoksi.


      • Fatima_too
        sa-hara kirjoitti:

        Juuri tuollaisia vastauksia kaipailen. Kyllähän täällä on viestejä mitä lukea (juupas/eipäs -juttuja), mutta kun joku vastaa suoraan tai vieläpä neuvoo, niin silloin saa erilaisen käsityksen. Vielä askarruttaa yksi asia eli lämpötila/aurinko. Joku kirjoitti, ettei helmi-/maaliskuu ole välttämättä se kaikkein paras aika matkustaa sinne, on kuulemma kylmää??

        Hei!
        Useita vuosia eri maissa ja Egyptissä matkailleena voin suositella. Kohdehan on kulttuurinsa vuoksi erilainen mutta sehän siinä kiinnostaakin. Muslimimaana se on erilainen. Avoin mieli mukaan ja myös paikallisen kulttuurin huomioonottaminen, ja asenteella ettei kaikki ole niin "hyvin" kuin kotimaassa. Itse luin paljon etukäteen ja esim pukeuduin ostoksille asiallisesti; ei olkapäitä ja polvia näkyvissä, niin saat paljon kunnioittavamman kohtelun. Toki näissä kaupungeissa voi pukeutua niin kuin haluaa, mutta halusin olla kohtelias myös heitä kohtaan. Ja varsinkin kun nyt tunnen egyptiläisiä ja tiedän mitä he ajattelevat paljastavista asuista. Hurghada ja Sharm El-Sheik ovat turistikaupunkeja ts. ulkopuoliset ei sinne pääse, vain työssäkäyvät. Esim Kairosta tultaessa bussilla on muistaakseni 4 krt tarkastus, ettei sinne livahda asiattomia. Olen matkannut Egyptissä ympäriinsä, kyllähän turisti on maaseudulla "nähtävyys", mutta näissä turistikaupungeissa ihan samanlaista menoa kuin muuallakin; kauppoja, discoja, ravintoloita, hotellien omia rantoja (yleiset rannat pieniä) ja mikä parasta; todella halpa maa. Hotelleista voi valita vaatimattomista, all-incusive hotelleihin, joista löytyy ihan kaikki tarvittavat ja buffet-ruokailut, useita vaihtoehtoja, ihanat uima-altaat ja rannat, todellä ylellisiä. hotelleissa en ole torakoita nähnyt, vuokratuissa asunnoissa kylläkin. Heillä kun ei valitettavasti ole viemäriverkostoja tai roskienkeräyssysteemejä eli roskat kipataan kadulle ja poltetaan siinä :-(. Ei muuta voi silloin odottaakaan. Minua on aina kohdeltu hyvin ja asiallisesti, mitä nyt yrittävät ottaa kalliimpaa hintaa, mutta itsehän hölmö olen jos maksan. Heillä on kovat rangaistukset eli rikoksia ei yleensä ilmene, olen tuntenut oloni aina turvalliseksi, taksilla ei yksin kannata matkustaa, se on ainut jota kannattaa välttää. Egypti on korruptoitunut maa ja siellä yleensä joka tilanteesta selviää rahalla eli oikeutta siellä ei tule löytämään siinä suhteessa. Turisteja kuitenkin suojellaan kaikin tavoin.
        Ainut miinus ovat venäläiset. Vallitettavasti he juovat reippaasti ja taitaa se vanha ammattikin olla käytössä... mutta kun ei välitä heista ja ainahan voi paikkansa valita mihin menee, esim eri ravintolaan.
        Hurghadasta Gifton-saari retki on kiva, snorklaus-retket, samoin aavikko-safari retki, retket Kairoon ja Luxoriin, joskin ovat aika rankkoja; aamuyöstä lähtö ja seuraava iltana myöhään tulo. mutta oli sen arvoista. Kairossa pyramidit ja museo on must. Kaikki retket ovat hyvin järjestettyjä 2 opasta mukana, matkanjärjestäjän ja paikallinen. Turistit on maan bissnes, heitä yritetään palvella mahdollisimman hyvin. Turistipoliiseja on joka paikassa, jos tarvitsee apua ja he pitävät yllä järjestystä. Elämänrytmi on erilainen eli iltäpäivällä yleensä levätään hetki (kaupat auki) ja illalla voi shoppailla aina klo 01 asti! Satamassa eli Marinassa on kiva kävellä rantakatua ja veneistä näkee että on siellä myös rikkaita. "Memsa" on toinen kävelykatu jonka varrella on paljon hotelleja ja kauppoja, matkaa keskustaan muutama kilometri.
        Minusta Egyptissä ei ole juuri koskaan kylmä, joulunakin 20 astetta päivällä, yöllä n. 14. Silloin voi yöllä tuntua viileältä hotellissa jos ei ole lämmitystä. Viime joulu oli tosin poikkeus; satoi vettä. yleensä menee vuosia ettei sada. Heinäkuu ehdottomasti liiaan kuumaa; 45 astetta ja yli eli jossain maalis-huhtikuun aikana on minusta se paras. Pari lämmintä vaatettä mukaan (pitkähihainen) ja muuten kesävaatteet. Aurinko on polttavan kuuma koska tulee suoraan ylhäältä ja pilviä ei ole.
        Vatsataudin olen saanut ainoastaan hotellin ulkopuolelta. Normaaleja ohjeita noudattamalla varmaan säästyy mutta itse halusin kokeilla paikallisia ruokia pikku kojuista. apteekkeja on joka puolella. He neuvovat hyvät ja halvat lääkkeet ja tehoavat. jos ei tehoa, sitten paikalliseen yksityiselle klinikalle ja kyllä tepsii. Ei minulla ainakaan sen takia ole matka mennyt pilalle ja suomessa olen tosi herkkävatsainen. Hyttysiä on ja äänettömiä, varsinkin illalla. Eli tarvittavat sprayt mukaan tai ostaa sieltä.
        ..... jatkuu


      • Fatima_too
        Fatima_too kirjoitti:

        Hei!
        Useita vuosia eri maissa ja Egyptissä matkailleena voin suositella. Kohdehan on kulttuurinsa vuoksi erilainen mutta sehän siinä kiinnostaakin. Muslimimaana se on erilainen. Avoin mieli mukaan ja myös paikallisen kulttuurin huomioonottaminen, ja asenteella ettei kaikki ole niin "hyvin" kuin kotimaassa. Itse luin paljon etukäteen ja esim pukeuduin ostoksille asiallisesti; ei olkapäitä ja polvia näkyvissä, niin saat paljon kunnioittavamman kohtelun. Toki näissä kaupungeissa voi pukeutua niin kuin haluaa, mutta halusin olla kohtelias myös heitä kohtaan. Ja varsinkin kun nyt tunnen egyptiläisiä ja tiedän mitä he ajattelevat paljastavista asuista. Hurghada ja Sharm El-Sheik ovat turistikaupunkeja ts. ulkopuoliset ei sinne pääse, vain työssäkäyvät. Esim Kairosta tultaessa bussilla on muistaakseni 4 krt tarkastus, ettei sinne livahda asiattomia. Olen matkannut Egyptissä ympäriinsä, kyllähän turisti on maaseudulla "nähtävyys", mutta näissä turistikaupungeissa ihan samanlaista menoa kuin muuallakin; kauppoja, discoja, ravintoloita, hotellien omia rantoja (yleiset rannat pieniä) ja mikä parasta; todella halpa maa. Hotelleista voi valita vaatimattomista, all-incusive hotelleihin, joista löytyy ihan kaikki tarvittavat ja buffet-ruokailut, useita vaihtoehtoja, ihanat uima-altaat ja rannat, todellä ylellisiä. hotelleissa en ole torakoita nähnyt, vuokratuissa asunnoissa kylläkin. Heillä kun ei valitettavasti ole viemäriverkostoja tai roskienkeräyssysteemejä eli roskat kipataan kadulle ja poltetaan siinä :-(. Ei muuta voi silloin odottaakaan. Minua on aina kohdeltu hyvin ja asiallisesti, mitä nyt yrittävät ottaa kalliimpaa hintaa, mutta itsehän hölmö olen jos maksan. Heillä on kovat rangaistukset eli rikoksia ei yleensä ilmene, olen tuntenut oloni aina turvalliseksi, taksilla ei yksin kannata matkustaa, se on ainut jota kannattaa välttää. Egypti on korruptoitunut maa ja siellä yleensä joka tilanteesta selviää rahalla eli oikeutta siellä ei tule löytämään siinä suhteessa. Turisteja kuitenkin suojellaan kaikin tavoin.
        Ainut miinus ovat venäläiset. Vallitettavasti he juovat reippaasti ja taitaa se vanha ammattikin olla käytössä... mutta kun ei välitä heista ja ainahan voi paikkansa valita mihin menee, esim eri ravintolaan.
        Hurghadasta Gifton-saari retki on kiva, snorklaus-retket, samoin aavikko-safari retki, retket Kairoon ja Luxoriin, joskin ovat aika rankkoja; aamuyöstä lähtö ja seuraava iltana myöhään tulo. mutta oli sen arvoista. Kairossa pyramidit ja museo on must. Kaikki retket ovat hyvin järjestettyjä 2 opasta mukana, matkanjärjestäjän ja paikallinen. Turistit on maan bissnes, heitä yritetään palvella mahdollisimman hyvin. Turistipoliiseja on joka paikassa, jos tarvitsee apua ja he pitävät yllä järjestystä. Elämänrytmi on erilainen eli iltäpäivällä yleensä levätään hetki (kaupat auki) ja illalla voi shoppailla aina klo 01 asti! Satamassa eli Marinassa on kiva kävellä rantakatua ja veneistä näkee että on siellä myös rikkaita. "Memsa" on toinen kävelykatu jonka varrella on paljon hotelleja ja kauppoja, matkaa keskustaan muutama kilometri.
        Minusta Egyptissä ei ole juuri koskaan kylmä, joulunakin 20 astetta päivällä, yöllä n. 14. Silloin voi yöllä tuntua viileältä hotellissa jos ei ole lämmitystä. Viime joulu oli tosin poikkeus; satoi vettä. yleensä menee vuosia ettei sada. Heinäkuu ehdottomasti liiaan kuumaa; 45 astetta ja yli eli jossain maalis-huhtikuun aikana on minusta se paras. Pari lämmintä vaatettä mukaan (pitkähihainen) ja muuten kesävaatteet. Aurinko on polttavan kuuma koska tulee suoraan ylhäältä ja pilviä ei ole.
        Vatsataudin olen saanut ainoastaan hotellin ulkopuolelta. Normaaleja ohjeita noudattamalla varmaan säästyy mutta itse halusin kokeilla paikallisia ruokia pikku kojuista. apteekkeja on joka puolella. He neuvovat hyvät ja halvat lääkkeet ja tehoavat. jos ei tehoa, sitten paikalliseen yksityiselle klinikalle ja kyllä tepsii. Ei minulla ainakaan sen takia ole matka mennyt pilalle ja suomessa olen tosi herkkävatsainen. Hyttysiä on ja äänettömiä, varsinkin illalla. Eli tarvittavat sprayt mukaan tai ostaa sieltä.
        ..... jatkuu

        Kaikkia länsimaisia tavaroita ei löydy, mutta esim shampoot ym. peruspesuaineet kannattaa ostaa sieltä. Vähankin erikoisemmat tavarat on paras ottaa kotimaasta mukaan.
        Valitse iso ja all inclusive-hotelli jos pelkäät epäsiisteyttä. syö vain hotellissa, ei tule vatsatauteja. hiekkamyrkyjä ei ole osunut vastaan, vain hieman tuulta. Taskuvarkaitakaan en ole nännyt eikä niistä varoitellakaan. Meiltä on jäänyt kännykät ja ostokset kahvilaan monta kertaa ja kaikki on tullut takaisin, toki tipin kera. Se "tippi" on must, se on monen ihmisen ainut palkka. kirppuja ei ole, pesevät liiankin tehokkaasti kloriitilla. Vaatteista tarttuvat myrkyt? en ole koskaan kuullutkaan. jos siellä tapahtuisi jotain tosi pahaa, ei kukaan menisi enää sinne ja se olisi katastrofi paikallisille. He todella yrittävät kaikkensa. Ihmiset ovat ystävällisiä, suorastaan sydamellisiä. Häpeän sitä miten me otetaan vastaa ulkomaalaiset.
        Kannattaa olla tarkkana hotellin valinnan kanssa. Sanovat että on esim. Hurghadassa mutta matkaa voi olla esim 20 km keskustaan. Pieni, vilkas kiva kaupunki, illalla oikein herää eloon, kaikki ovat shoppailemassa.
        Ei muuta kuin ripaus seikkailumieltä ja saatte ikimuistoisen matkan. Itse suunnittelen jo seuraavaa matkaa...


      • ötökän purema
        sa-hara kirjoitti:

        mutta toisessa vaakakupissa on hinta ja toisessa takuuvarma vatsatauti, pikkuelukoiden puremat, taskuvarkaat, turistien huijaus, hiekkamyrskyt, epäsiisteys, torakat kirput, paikallisen väestön suhtautuminen, vaatteista tarttuvat myrkyt (jotka aiheuttavat allergisen reaktion)... yms... tällaisia juttuja, niin pakostikin sitä alkaa epäröimään, että pitäisikö sittenkin skipata se matka ??

        Jollet tiennyt niin tutussa ja turvallisessa Espanjassasi on enemmän ryöstöjä, varkauksia - muslimimaissa näitä harvoin tapahtuu kovien rangaistusten vuoksi - me käydään siksi juuri mieluusti kyseisissä maissa.

        Käsidesi on keksitty - me ei olla saatu pöpöjä Intiassa, ei Egyptissä, Ei tunisiassa....ja syöty sivukujilla paikallisten pienissä paikoissa juuri kokemusten vuoksi - toki turvallinen pizza ja ranskanperunatkin voi tuoda vatsataudin jos ei tajua hygieniaa :)

        Huijaus???? - paljon matkustelleena luulisit tietävän että se ei ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa - kaikissa näissä "rättipää"maissa tinkiminen on vanha kaupankäyntitapa ja oma viisaus määrittelee mitä maksat tai oletko huijattavana - kyllä ne Espanjalaisetkin sen osaa!!

        Torakat ja kirput??? Hiekkamyrskyt???Suhtautuminen riippuu sinusta - jos et kestä, ettei kyseisissä maissa nyt ihan takapuolipaljaana kandee kävellä niin oma on häpeäsi - näissä maissa ihmiset on ystävällisiä ja oletko "paljon" matkustelleena kuullut että -ole missä päin tahansa maailmaa vaan niin muista että suurin osa ihmisistä haluaa toiselle vain hyvää ja että matkustuksen tarkoitus on suhtautua uteliaasti toiseen kulttuuriin - ei arvostellen ja ennakkoluuloisesti - muut maat eivät ole turistin mukavuuksia varten vaan maan asukkaita varten ja meillä ei ole mitää oikeutta mennä nenä pystyssä kuvittelemaan minnekään että ollaan parempia - jos ennakkoluulot ovat noin suuria niin ei pidä matkustaa ollenkaan - kotikuusikkoon mökille - se riittää. Ei torakoita, ei hiekkamyrskyjä - voi luoja!!

        Ai vaatteista myrkkyjä??? No osta vaatteet Anttilasta mukaan.buahhaha

        Taidat olla allerginen ylipäätään muille maille - miehenäsi matkustaisin yksin ja jättäisin ennakkoluuloisen nirppanokan kotiin desinfioimaan vaatteitaan.


    • Olen ollut 8 kertaa Egyptissä, en ole saanut vatsatautia eikä minua ole pahemmin huijattukan ja matkani on onnistunut aina hyvin. Käsi hygieenia on tärkeää, siellä rahat on välillä niin tähmäsiä että aina kun käsittelet rahaa niin pese kädet ja muista sormi ei saa mennä suuhun missään vaiheessa ;-) ja hyttyskarkotetta mikaan, ne hyttyset osaa olla äkäsiä. Talvella illat on viileitä ja tuulisia, joten kun liikkuu illalla ulkona on syytä laittaa pitkähihaista vaatetta päälle, mutta päivällä on takuu varmasti lämminta ja aurinkoista. Kauppiaat on välilla aika päällekäyviä, mutta kun ei ole kuulevinaan niin ei ne kauaa jaksa perään huutaa. Kiintän hinnan kaupoissa voi kaikessa rauhassa katsella tavaroita kukaan ei tule tuputtamaan.

      • nanna ss

        meillä oli myös ennakkoluuloja mutta taas mennään tänä keväänä......maaliskuussa olimme viime vuonna päivällä n. 24-26 astetta ja iltaisin 14-17 astetta yhtenä päivänä hiekkamyrsky......vedenalainen maailma upea....suosittelen makadibayn makadi palacea....tosin suljettu alue mutta ilmainen bussikuljetus hurgharan keskustaan


    • sa-hara

      kaikille teille, jotka annoitte meille arvokasta tietoa (erityiskiitos Fatima_too:lle). Minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että onhan se Egypti nähtävä! Aluksi minulla oli "ei ikinä" -asenne, mutta näin se taitaa pikkuhiljaa muuttua. Meillä on kyllä ollut sellainen periaate, ettei mentäisi samaan paikkaan kahdesti, vaan kerättäisi aina noita uusia reissukokemuksia mahdollisuuksien mukaan. Minä laitan maaliskuussa tänne viestin miten reissu meni :=).

    • pöpimatkustaja

      Tuttu ja turvallinen Espanja jos ei muuta halua - varmaa - ei juurikaan yllätyksiä - mutta jos vain levätä haluaa niin joo.

      Egypti - jos haluaa kunnollisen kulttuurishokin, ei hienohelmoille, enemmänkin sellaiselle intiaanille joka katselee uteliaana ympärilleen - toki sielläkin voi viettää turvallisen hotelliresorttiloman mutta kukin tyylillään. Egyptissä pitää olla vain tarkkana hygienian, rahan käytön, tinkimisen ym. kanssa - siellä harvoin kellekään pahaa tapahtuu (ei juuri suoria varkauksia tai esim. ryöstöjä) lukuunottamatta huijausta..mutta kun siellä kiertää Luxorissa, Kairossa, ajelee takseilla jotka melkein ilmaisia (hinta sovitaan ennen kyytiin menoa)ympäriinsä, kävelee paikallisten sivukujillakin turistirysäkujien ja basaarien lisäksi voi ainakin sanoa kokeneensa jotain uutta. Minä pidän - mitä hullumpi meno sen enemmän koen että olen kaukana kotoa. Oikeaa Egyptiä näkee tosin Luxorissa ja Kairossa - eli ElGounat ym. voi siinä tapauksessa unohtaa - turisteille tehtyjä mestoja - mutta jos haluaa "luxuxta" niin Egypti on väärä paikka.

      • EgyptFun

        "Minä pidän - mitä hullumpi meno sen enemmän koen että olen kaukana kotoa."

        Tästä minäkin pidän -hi-hii


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1290
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      69
      835
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      777
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      704
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe