Miten tämä maailma on tälläseks menny, että päiväkodissa ei luoteta enää vanhempien antamiin hoitoaikoihin vaan pitää kytätä myös vanhempien työaikoja?! Pitää toimittaa työnantajan tekemä työvuorolista päiväkotiin, jotta voivat kyylätä täsmääkö hoitoajat työaikoihin. Silti pitää maksaa jokaisesta päivästä ittensä kipeeksi (toki hoito on laadukasta ja ruoka terveellistä). Senkin kyllä ymmärrän että kunnat on tiukilla määrärahojen kanssa, mutta luottamusta ei tunnu olevan pätkän vertaa.
Töissä käyn siksi, että työpaikka on ja leipä on aavistuksen leveämpi kuin tukirahoilla elely, jota en myöskään halua harrastaa. Toi kyttääminen vaan ottaa päähän!!
vuorohoidossa kytätään työaikoja
94
7442
Vastaukset
- 28
Tottakai se on näin. Muutoin jotkut vanhemmat viettäisivät vapaa-aiikaa lastensa ollessa ja kuormittaessa verovaroin ylläpidettävää hoitopaikkaa. Sama kuin yrittäisvät huijata asumituissa tms.
Sekä pph:n johtajilla että päiväkodin johtajilla on myös oikeus tarkistaa vanhempien työajat suoraan työnantajalta itseltään. Niinkin joutuu välillä tekemään, kun toiset yrittävät käyttää kunnallista hoitopaikkaa hyväkseen ilman että olisivat todellisuudessa töissä.
Onneksi suurin osa vanhemmista haluaa olla itse lapsensa kanna mahdollsimman paljon, ja heidän lastensa hoitopäivät ovatkin kohtuullisia korkeintaan sen 8h matkat.
Jos asioissa ei ole mitään salattavaa tai pimitettävää, en ymmärrä miksi hiillyit.- Neljän äiti
Minusta tuo on myös äärettömän ärsyttävää, koska yrittäjänä minulla ei ole mitään työnantajaa tekemässä työvuorolistoja ja silti työt on tehtävä silloin kun niitä on. En siis koskaan pääse siihen tilanteeseen, että minun lapseni olisivat kaikkien mielestä oikeutetusti hoidossa, koska en pysty todistamaan sitä, että minun pitää tehdä työni juuri silloin kun pitää.
Ja ei, en ole kertaakaan pitänyt lapsiani hoidossa ilman pakollista tarvetta. - kfmlkf
Neljän äiti kirjoitti:
Minusta tuo on myös äärettömän ärsyttävää, koska yrittäjänä minulla ei ole mitään työnantajaa tekemässä työvuorolistoja ja silti työt on tehtävä silloin kun niitä on. En siis koskaan pääse siihen tilanteeseen, että minun lapseni olisivat kaikkien mielestä oikeutetusti hoidossa, koska en pysty todistamaan sitä, että minun pitää tehdä työni juuri silloin kun pitää.
Ja ei, en ole kertaakaan pitänyt lapsiani hoidossa ilman pakollista tarvetta.Opiskelijoilla sama juttu. Päivät eivät todellakaan ole amk:ssa 8-16 vaan jotain siltä väliltä, mutta tehtäviä voi tehdä vaikkei olisi lukujärjestyksessä mitään.
- lusmuilija
kfmlkf kirjoitti:
Opiskelijoilla sama juttu. Päivät eivät todellakaan ole amk:ssa 8-16 vaan jotain siltä väliltä, mutta tehtäviä voi tehdä vaikkei olisi lukujärjestyksessä mitään.
Ja lorvioilla sama juttu. Aina ne kyttää mihin aikansa käyttää, kun oma lapsi on muilla hoidossa.
- Lista, kiitos!
kfmlkf kirjoitti:
Opiskelijoilla sama juttu. Päivät eivät todellakaan ole amk:ssa 8-16 vaan jotain siltä väliltä, mutta tehtäviä voi tehdä vaikkei olisi lukujärjestyksessä mitään.
- Opiskelijan kannattaa sopia tietty, kiinteä hoitoaika. Näin ainakin omalla työpaikallani tehdään. Kun itse opiskelin ja olin virkapavaalla lasteni olla päivähoitoikäisiä, meillä oli joka päivä sama hoitoaika. Silloin kun oma opiskelupäiväni oli lyhyempi käytin lopun ajan kirjallisiin töihin. Mutta tietenkään lasten hoitaika ei millään riittänyt kaikkeen kotona tehtävää opiskeluun. Sorry, mutta se ei ole päivähoidon "ongelma". Ei lasta voi pitää vuorohoidossa 12 h vain vanhempien opiskelun vuoksi päivästä toiseen.
- Työaikalistat pyydetään sen vuoksi, että saadaan tosiaankin luotettava lista ainakin minimihoitoajoista. Meillä mentiin samaan systeemiin kun hoitoajat alkoivat olla semmoisia, ettei päiväkodin aukioloaika enää tahtonut riittää.
- Oman ryhmäni lapsilla on ns. työajattomia mutta töissäkäyviä vanhempia. Siis esim yrittäjiä ja kirkon työntekijöitä, joilla on vain työpäiviä mutta ei tosiaankaan edes epäsäännöllistä työaikaa. Pyydämme heitä tuomaan ensin ns. runkolistan, jossa on minimiajat ja edellisen viikon torstaihin mennessä sitten tarkennukset aina seuraavaa viikkoa varten. Toimii muuten ihan hyvin!
- Suurin syy työvuorolistojen pyytämiseen on sitten ihan konkreettinen: ilman vanhempien tuomia listoja ei mikään vuoropk pystyisi ikinä tekemään omien työntekijöidensä listoja! Ei se henkilökunta voi olla päivystämässä kaiken varalta vaan heitäkin sitovat normaalit työaikalait. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle työssäkäyvälle. Silloin kun lapsia on paljon tarvitaan tietysti enemmän väkeä töihin. Jos mitään tietoa lapsista ei ole niin milläs ne listat teet? - ()()()()()()
Lista, kiitos! kirjoitti:
- Opiskelijan kannattaa sopia tietty, kiinteä hoitoaika. Näin ainakin omalla työpaikallani tehdään. Kun itse opiskelin ja olin virkapavaalla lasteni olla päivähoitoikäisiä, meillä oli joka päivä sama hoitoaika. Silloin kun oma opiskelupäiväni oli lyhyempi käytin lopun ajan kirjallisiin töihin. Mutta tietenkään lasten hoitaika ei millään riittänyt kaikkeen kotona tehtävää opiskeluun. Sorry, mutta se ei ole päivähoidon "ongelma". Ei lasta voi pitää vuorohoidossa 12 h vain vanhempien opiskelun vuoksi päivästä toiseen.
- Työaikalistat pyydetään sen vuoksi, että saadaan tosiaankin luotettava lista ainakin minimihoitoajoista. Meillä mentiin samaan systeemiin kun hoitoajat alkoivat olla semmoisia, ettei päiväkodin aukioloaika enää tahtonut riittää.
- Oman ryhmäni lapsilla on ns. työajattomia mutta töissäkäyviä vanhempia. Siis esim yrittäjiä ja kirkon työntekijöitä, joilla on vain työpäiviä mutta ei tosiaankaan edes epäsäännöllistä työaikaa. Pyydämme heitä tuomaan ensin ns. runkolistan, jossa on minimiajat ja edellisen viikon torstaihin mennessä sitten tarkennukset aina seuraavaa viikkoa varten. Toimii muuten ihan hyvin!
- Suurin syy työvuorolistojen pyytämiseen on sitten ihan konkreettinen: ilman vanhempien tuomia listoja ei mikään vuoropk pystyisi ikinä tekemään omien työntekijöidensä listoja! Ei se henkilökunta voi olla päivystämässä kaiken varalta vaan heitäkin sitovat normaalit työaikalait. Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle työssäkäyvälle. Silloin kun lapsia on paljon tarvitaan tietysti enemmän väkeä töihin. Jos mitään tietoa lapsista ei ole niin milläs ne listat teet?Ei ongelma olekaan se, että ne työvuorot pitää ilmoittaa. Se on itsestäänselvää. Ongelma on se, että vanhemman ilmoitus ei riitä, vaan vaaditaan vielä työnantajan todistus, että työaika on silloin kun on. Se tuottaa ongelmia esimerkiksi silloin kun työaika ei ole kellokorttiaika tai ei ole sitä työnantajaa. Tai opiskelijalla ei lukujärjestyksessä ole tunteja, jolloin myös sitä opiskeluaikaa ei saa (vaikka yliopistossa meilläkin oli esimerkiksi perjantait kokonaan varattu gradun tekemiseen, eli on se opiskeluaikaa ilman lukujärjestystäkin).
Ja ei muuten ne yliopiston tunnit ole jatkuvasti klo 8-16 välillä, vaan voi olla myös myöhään illalla. Toki ne lukujärjestykset tietää etukäteen. - Subjektiivinen päivä
"kun toiset yrittävät käyttää kunnallista hoitopaikkaa hyväkseen ilman että olisivat todellisuudessa töissä." JOKAIKISELLÄ Suomen lapsella on oikeus olla päiväkodissa oli vanhemmat sitten vaikka puussa tai kuussa sen ajan. Päivitäppä tietosi tässä asiassa.
- Mie vaan...
Subjektiivinen päivä kirjoitti:
"kun toiset yrittävät käyttää kunnallista hoitopaikkaa hyväkseen ilman että olisivat todellisuudessa töissä." JOKAIKISELLÄ Suomen lapsella on oikeus olla päiväkodissa oli vanhemmat sitten vaikka puussa tai kuussa sen ajan. Päivitäppä tietosi tässä asiassa.
Subjektiivinen oikeus EI koske vuorohoitoaioja eli ilta- yö ja viikonloppuja, Vuorohoitoyksikössä hoidetaan työn tai opiskelun takia hoitoa tarvitsevia lapsia. Vanhempien työaikojen kysyminen voi johtua siitä, että vuorohoitoaikoja on käytetty väärin. Itse olen törmännyt mm, seuraavanlaisiin tapauksiin: viikonloppuhoitoa kysyttiin lapsille, koska vanhemmat halusivat juhlistaa hääpäiväänsä(eivät muulloin tarvinneet viikonloppuhoitoa)2. Lasten hoitoaikaa on illasta pidennetty, että lapset saisivat iltaruuan(lapset erit. allergisia. samat lapset ovat joka päivä hoidossa myös lounaalla. 3. Lapsi hoidossa koko viikonlopun, koska isin traditioon kuuluu joka kesä eräs nomeltä mainitsematon rokkifestari(äiti töissä) Myös hoitajilla on oma elämä työvuoron jälkeen ja heillä on oikeus saada vahvistetut työvuorot ajallaan.
- Hoida kotona
että aina löytyy valopäitä jotka väärinkäyttävät hoitoa. Vuorohoitoa tarjotaan vain ja ainoastaan todelliseen tarpeseen, ei huvitteluun.
Ja sitä paitsi "maksaa itsensä kipeeksi", jos todellakin maksaisit kaiken sen, mitä hoitopäivä oikeasti kustantaa, niin olisit jo mullan alla. - alaa vaihtanut
Miten tämä maailma on mennyt tällaiseksi että pidetään itsestään selvänä sitä että yhteiskunnan laitoksiin voi mielensä mukaisesti tyrkätä lapsensa silloin kun haluaa.
Olisikohan sitä lasten tekoa kannattanut vähän harkita enemmän? Tai ainakin suunnitella etukäteen miten ne lapset sitten pystyy hoitamaan ja arjen saa rullaamaan, kun äippälomat on pidetty?
Olisiko pienempi asia vaikka ollut hankkia itselleen tai lasten isälle päivätyö, ennen kuin perheeseen tehdään lapsia?- yksityinen 50h/vko
toki hoitoajat tarvitsemme mekin(lue työaikamme), vanhempien työajoilla en tee mitään.
minulle riittää että lapsi tuodaan ja haetaan silloin kun on sovittu.
eikä yksityisellä ole vältämättä kalliimpaa hoitaa lapsensa kuin kunnallisellakkaan puolella.
toki ilmaista maksuluokkaa ei yksityisellä saa. hinnat on vakiot, vanhempien tuloista riippumatta.
ja jokainen hoitaja määrittelee hintansa itse. eli hoitajien välillä voi hinnat vaihdella. - Anonyymi
Jonkun se vuorotyötäkin on tehtävä. Miten sä luulet ett sairaalat/hoivakoditkin pyörii?! Lyyään ovi kii klo 15 ja eiköhän ne potilaat/vanhukset/vammaiset siellä pärjää itekseen aivan hyvin...Hooohhoijaakkaa..
- Anonyymi
Jonkun se vuorotyötäkin on tehtävä. Miten sä luulet ett sairaalat/hoivakoditkin pyörii?! Lyyään ovi kii klo 15 ja eiköhän ne potilaat/vanhukset/vammaiset siellä pärjää itekseen aivan hyvin...Hooohhoijaakkaa..
- lkjhghjkkl
lapseni on tavallisessa päiväkodissa. Jos vien hänet hoitoon klo 7 mutta pääsenkin töistä jo klo 13 niin ei mun tarvitse mennä heti hakemaan lasta vaan voin hakea hänet ihan normaali aikaan klo 18. Voin siisi monta tuntia lorvia jossain ja viettää omaa aikaa, maksaa laskut, tehdä pihatyöt tai ostaa lapselleni vaatteita. Miksi tälläinen satunnainen oman ajan käyttö on vuoropäiväkodissa kiellettyä vai onko??? satunnainen vanhemman oma aika on myös lapsen etu, on lapsi sitten vuoropäiväkodissa tai ei.
- ymmärrä
vanhempia, en todellakaan.
Miksi niitä lapsia hankitaan, jos se on lapsen etu olla erossa vanhemmistaan mahdollisimman paljon!?
Miksi niitä lapsia hankitaan, jos niiden kanssa ei haluta olla!?
Ok, ymmärrän että kampaajalla jne joskus haluaa käydä, mutta jos pääsee 13.00 töistä, miksi jättäisi lasta tarhaan klo 18.00 asti? Vain koska siihen o oikeus, ja siitä maksetaan?
Eikö yhdessäolo ole tärkeämpää kuin raha!?
Oisko se abortti kuitenkin ollut parempi ratkaisu, jos lapsi voi paremmin hoidossa, kun omien vanhempien seurassa!? - päiväkotilainen
Ei kyllä mene ilman selityksiä meillä läpi tuollainen hoitoaika kuin klo 7.00-18-00. Hoitoajasta sovitaan palvelusopimusta tehdessä ja meidän johtaja ei ainakaan hyväksy ilman kunnon syytä eikä kyllä hyvällä syylläkään yhdentoista tunnin päiviä. Meillä se maksimihoitoaika on kymmenen tuntia. Mutta onneksi suurin osa niistä, jotka tulevat jo esim. klo 6 aamulla, haetaan kahden kolmen aikoihin kotiin.
- 0697
päiväkotilainen kirjoitti:
Ei kyllä mene ilman selityksiä meillä läpi tuollainen hoitoaika kuin klo 7.00-18-00. Hoitoajasta sovitaan palvelusopimusta tehdessä ja meidän johtaja ei ainakaan hyväksy ilman kunnon syytä eikä kyllä hyvällä syylläkään yhdentoista tunnin päiviä. Meillä se maksimihoitoaika on kymmenen tuntia. Mutta onneksi suurin osa niistä, jotka tulevat jo esim. klo 6 aamulla, haetaan kahden kolmen aikoihin kotiin.
Niin, päivähoitoasetuksessa määritellään hoitopäivän pituudeksi enintään 10 tuntia.
- ...............
0697 kirjoitti:
Niin, päivähoitoasetuksessa määritellään hoitopäivän pituudeksi enintään 10 tuntia.
esimerkiksi yöhoitoa kun olisi tarttenut, oli päiväkodin kanta, että lapsi olisi pitänyt viedä hoitoon klo 19, ja olettivat ilman muuta haun iltapäivälle. Perustelivat lapsen edulla sitä, ettei ole hyvä olla väsyneen vanhemman hoivissa. Olisi juuri ehtinyt pyörähtää kotona ennen seuraavaa vuoroa. Arvatkaapa veinkö kertaakaan, onneksi oli sukulaisia ja ystäviä auttamassa.
Vuorohoitoon on oikeus muuten vaikka et osaisi vuorojasi kuukautta etukäteen ilmoittaakaan. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät siihen pysty, esimerkiksi keikkalaiset. Yrittivät aikansa vaatia, mutta sellaista oikeutta ei ole, koska lapsella on oikeus hoitoon kun vanhempi/vanhemmat on töissä, ja esimerkiksi työttömällä on velvollisuuskin ottaa tarjottu työ vastaan.
Eli, ei ole olemasa mitään 10 tunnin aikaa, jota ei saa ylittää. Monet lapset ovat hoidossa jopa monta päivää putkeenkin. - Äiti Vm-67
suosiolla pois, sillä et selvästikkään ole kelvollinen vanhemmuuteen.
- äitinä ja hoitajana
............... kirjoitti:
esimerkiksi yöhoitoa kun olisi tarttenut, oli päiväkodin kanta, että lapsi olisi pitänyt viedä hoitoon klo 19, ja olettivat ilman muuta haun iltapäivälle. Perustelivat lapsen edulla sitä, ettei ole hyvä olla väsyneen vanhemman hoivissa. Olisi juuri ehtinyt pyörähtää kotona ennen seuraavaa vuoroa. Arvatkaapa veinkö kertaakaan, onneksi oli sukulaisia ja ystäviä auttamassa.
Vuorohoitoon on oikeus muuten vaikka et osaisi vuorojasi kuukautta etukäteen ilmoittaakaan. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät siihen pysty, esimerkiksi keikkalaiset. Yrittivät aikansa vaatia, mutta sellaista oikeutta ei ole, koska lapsella on oikeus hoitoon kun vanhempi/vanhemmat on töissä, ja esimerkiksi työttömällä on velvollisuuskin ottaa tarjottu työ vastaan.
Eli, ei ole olemasa mitään 10 tunnin aikaa, jota ei saa ylittää. Monet lapset ovat hoidossa jopa monta päivää putkeenkin.Kymmenen tunnin maksimiraja koskee päivähoitoa, ei vuorohoitoa.
Vuorohoidossa on tosiaan lapsia jotka "asuvat" siellä laitoksessa ja vanhemmat hakevat kotiin vain nähdäkseen paljonko ovat sinä aikana kasvaneet ja vievät takaisin. Sama kun katsoisivat ikkunasta. Onneksi vuorohoitopaikoissa työntekijöiden työvuorot vaihtuvat säännöllisin väliajoin, ei tarvitse kenenkään jäädä ylitöihin, kun seuraava tulee tilalle. Lapsella on eri ihminen nukkumaan käydessään kun herätessään, eri ihminen aamulla ja illalla jne. tietenkin se vaihtuva kaveriporukka koko ajan..
Itse en äitinä suostuisi tekemään vuorotöitä ja asettaisi lastani tuollaiseen rumbaan. Aina on vaihtoehtoja, se on tahdon asia.
- ..........
Ensinnäkin aloittajalle, niin kun huomaat näistä kirjoituksista niin monikin vanhempi on valmis jättämään lapsensa hoitoon vaikka ei itse ole töissä eli on täysin oikeutettua ja normaalia että pyytävät myös vanhempien hoitoaikoja. En oikeastaan ymmärrä mikä siinä on sinulle ongelma niitä antaa...
Ja sitten toiseksi. Kun vien lapset hoitoon, tulee liian usein mieleeni ajatus että on aivan hullua että joku muu hoitaa lapsiani ja saa siitä palkkaa sillä aikaa kun itse menen tekemään jotain muuta työtä mistä saan palkkaa. En tajua miten joku voi ajatella että kun kerran hoidosta maksetaan niin olkoon siellä joka päivä 8-10 tuntia. Ihan kamalaa!!! Omat lapseni ovat vuorohoidossa, mutta sumplimme vuoromme niin että päivistä ei tule pitkiä eivätkä he joudu koskaan olemaan yötä pois kotoa sillä se tarkoittaa hoitopäivän jatkoa myös aamulla. Oikein puistattaa kun lukee näitä tekstejä kun joku kirjoitti että ei onneksi pitkiä päiviä kun hoitoaika on VAAN 8h!!! Sehän on koko "työpäivän" mittainen päivä! Onneksi lapseni ovat siinä onnellisessa asemassa että saavat tutustua ryhmässä oloon, muihin lapsiin ja aikuisiin, mutta saavat kuitenkin puolet kuukaudesta olla kotihoidossa ja muutenkin hoitopäivät eivät veny liian pitkiksi. Yleensä ovat 4-5h ja sinä aikana on päiväunet ja ruoka.- alottajaa
Jos minulla olisi varaa hoitaa lapseni kotona, tekisin sen ilman muuta! Inhottaa koko ajatuskin että vieraat ihmiset saavat olla hänen kanssaan, enkä minä! EN ikimaailmassa veisi lastani hoitoon omana vapaapäivänäni! Mun on hirveen hankala "sumplia" vuoroja niin ettei lapsen tarvii olla hoidossa ku hetken...yksinhuoltajana ei paljo sumplita.
En ollut vuorotyössä lasta miettiessäni tai lapsen saadessani, tilanne on siis uusi minullekin. Ja jos joku keksii sen että " aina voi vaihtaa työpaikkaa" niin ei se ole niin yksinkertaista! oman alani työpaikkoja on tarjolla vähänlaisesti tai sinne on matkaa aivan liikaa. Kannattaisi ottaa huomioon myös ihmisten omat mieltymykset.
Tulee vaan sellainen kuva päiväkodissa että ilmoittamiini hoitoaikoihin ei luoteta ja että niitä pitää kytätä!!! - sgfsgad
alottajaa kirjoitti:
Jos minulla olisi varaa hoitaa lapseni kotona, tekisin sen ilman muuta! Inhottaa koko ajatuskin että vieraat ihmiset saavat olla hänen kanssaan, enkä minä! EN ikimaailmassa veisi lastani hoitoon omana vapaapäivänäni! Mun on hirveen hankala "sumplia" vuoroja niin ettei lapsen tarvii olla hoidossa ku hetken...yksinhuoltajana ei paljo sumplita.
En ollut vuorotyössä lasta miettiessäni tai lapsen saadessani, tilanne on siis uusi minullekin. Ja jos joku keksii sen että " aina voi vaihtaa työpaikkaa" niin ei se ole niin yksinkertaista! oman alani työpaikkoja on tarjolla vähänlaisesti tai sinne on matkaa aivan liikaa. Kannattaisi ottaa huomioon myös ihmisten omat mieltymykset.
Tulee vaan sellainen kuva päiväkodissa että ilmoittamiini hoitoaikoihin ei luoteta ja että niitä pitää kytätä!!!Kun ottaa huomioon ihmisten mieltymyksoä, niin mieleeni tulee, että toiset tekevät vuorotöitä ja lapsensa ovat vuoropäivähodissa. Jotkut taas vaihtavat vaikka pienipalkkaiseen työhän, jotta voivat tehdä päivätyötä, lapsi kun pieni vain kerran. Jotkut jättävät hankkimatta auton, talon jne. ja elelevät vähävaraisesti, mutta runsaasta ajasta lapsensa kanssa nauttien, ne vuodet, kun lapsi on vielä pieni.
Elämä on valintoja. Päiväkdosit tarjoavat jonkinlaista mahdollisuutta työntekoon ja hoitavat toisten lapsia sen ainaa, mutta vastuu omasta elämästä ja omista lapsista valintoineen on aina vanhemmalla itsellään. Ei päiväkoti ole mikään koko perhee täyden palvelun piste. Sieltä saa sen tietyn palvelun ja jos se ei riitä voi itse hankkia lisää palvelua muualta, vaikkapa yksityiseltä hoitajalta. - ............
alottajaa kirjoitti:
Tulee vaan sellainen kuva päiväkodissa että ilmoittamiini hoitoaikoihin ei luoteta ja että niitä pitää kytätä!!!No itse juuri valitit miksi mies ei saa viedä lasta paria tuntia aikaisemmin kun sinun täytyy viedä. Siinä sulle kaks tuntia lisää laatuaikaa lapsesi kanssa. Olisit vaan iloinen että saa olla senkin ajan kotona.
- TarhaTätiMoonika
Mielenkiintoista, miten tällä palstalla on ruvettu syyllistämään vanhempia sen takia että heillä on pitkät tyopäivät. Ja miten heidän olisi nyt sittenkin pitänyt harkita aborttia koska vuoropäiväkoti ei jousta vaikka maksat maltaita siitä palvelusta.
Just joo.
Eiks tuo ole aika helposti hoidettavissa. Kirjoita itse tyovuorolista ja ymmärtäväinen pomo allekirjoittaa sen.
Ei päiväkodilla ole mikään oikeus puuttua vanhempien ja tyonantajan väliseen suhteeseen. Itse palveluksesta maksat. Ja olet se paha mamma joka ei harkinnut aborttia ja mene ja harki sitä nyt kun naperosi on 3 vuotias - ph93
Meillä luotettiin pitkään vanhempien omaan ilmoitukseen, mutta sitä väärinkäytettiin valitettavasti. Kävi esim. ilmi tapauksia, joissa lapsia tuotiin iltahoitoon omina vapaapäivinä. Näin ollen aloimme pyytää työnantajan tekemiä työvuorolistoja kaikilta, koska vain tietyiltä ihmisiltä pyytäminen se vasta olisikin kyttäämiseltä kai tuntunut.
Uskoisin, että lapsesi päiväkodissa vain on tällainen tapa, ehkä heilläkin on ollut väärinkäytöksiä vuorohoidossa joskus? Harmittaahan se varmaan, mutta minkäs teet... - TarhaTätiMoonika
Hui
Ette itse voineet sanoa mitään
Millä perusteella väärinkäytettiin? Mitkä olivat teidän todisteet että perheellä oli vapaapäivä?
Miksi edes kysyt? Vanhemmat maksavat palvelusta paljon. Ymmärrän että erotatte perheen jos he eivät maksa. Onko se tarhatädin tehtävä ihan toden teolla pitää vanhempiakin silmällä?- ph93
Oletan että tarkoitit viestisi minulle.
"Millä perusteella väärinkäytettiin? Mitkä olivat teidän todisteet että perheellä oli vapaapäivä?"
Esimerkiksi päiväkodin työntekijä oli nähnyt lapsen vanhemman shoppailemassa samalla ajalla, kun lapsi oli hoidossa. Asiasta kysyttiin vanhemmalta, ja hän kertoi olleensa vapaalla. Myös eräissä tapauksissa hurjan pitkät hoitoajat usein herättivät henkilökunnan ihmetystä, ja tästäkin toki asianomaisen kanssa keskusteltiin. Koska ongelmat eivät poistuneet, alettiin pyytää työvuorolistat kaikilta. Johtajamme mukaan tähän oli oikeus, sillä iltahoito ei kuulu subjektiivisen päivähoidon piiriin.
"Vanhemmat maksavat palvelusta paljon."
Vanhemmat eivät kunnallisessa vuorohoidossa maksa siitä, että saavat tuoda lapsensa hoitoon vaikka todellista hoidontarvetta ei ole. Vuorohoito on tarkoitettu vain niille perheille, joissa sitä vanhempien vuorotyön tähden tarvitaan.
"Ymmärrän että erotatte perheen jos he eivät maksa."
Mitä tarkoitat? Emme me ketään voi erottaa.
"Onko se tarhatädin tehtävä ihan toden teolla pitää vanhempiakin silmällä?"
Minusta hoitohenkilöstön tehtävä on pitää silmällä sekä lapsen etua, että sitä, että sopimuksia ja lakia noudatetaan. Korostan nyt vielä kerran, että ilta- ja yöhoito on tarkoitettu vain ja ainoastaan todelliseen hoidontarpeeseen ja tuollainen tarve ei ole vanhemman tarve viettää vapaailtaa.
- ihmetellen.
Mikä ihme on täällä paljon viljelty TARHATÄTI?
Onko n. 250 euroa per lapsi PALJON mielestäsi siitä, että hänestä ja hänen tarpeistaan huolehditaan vanhempien työpäivien ajan, sisältäen tietysti ruokahuollon (paino sanalla _työpäivien_ ajan)?
Mitä luulet "palvelun" todellisuudessa maksavan? - TarhaTätiMoonika
Minusta tuntuu että jotkut tarha-tädit ovat väärässä ammatissa.
Jos se on niin kamalaa, niin vaihda alaa. Oma valintasi olla vuorohoidon hoitaja.
Ei jokaisessa ammatissa sanota etukäteen kuinka pitkiä päivät on- ph93
TarhaTätiMoonika, et taida käsittää, mistä on kyse. Esim. meillä päiväkoti on auki klo 5.30 - 22, tästä vuorohoitoa on aamun ensimmäinen tunti ja iltatunnit klo 18 - 22. lasten hoitoajat on tärkeää tietää etukäteen, jotta osaamme varata sopivan määrän henkilökuntaa iltaankin. Toisaalta taas iltavuorossa olevat ovat aina poissa päiväajan hoitajavahvuudesta. Esim. meillä on vain yksi hoitaja enemmän kuin normaalissa päiväaikaan auki olevassa päiväkodissa. Toisin sanoen, jos lapsia on illalla hoidossa turhaan, on siellä joku hoitajakin töissä silloin kaiketi turhaan vaikka tarvetta olisi ollut päivälläkin, jolloin suurin osa lapsista kuitenkin paikalla on.
"Ei jokaisessa ammatissa sanota etukäteen kuinka pitkiä päivät on"
Jos kunnallisessa vuorohoitopäiväkodissa haluaa vuorohoitoa lapsilleen saada, on ne työajat ja lasten hoidontarve tiedettävä etukäteen. Jollei siihen pysty, on järjestettävä jokin muu hoitomuoto lapsilleen. - .............
ph93 kirjoitti:
TarhaTätiMoonika, et taida käsittää, mistä on kyse. Esim. meillä päiväkoti on auki klo 5.30 - 22, tästä vuorohoitoa on aamun ensimmäinen tunti ja iltatunnit klo 18 - 22. lasten hoitoajat on tärkeää tietää etukäteen, jotta osaamme varata sopivan määrän henkilökuntaa iltaankin. Toisaalta taas iltavuorossa olevat ovat aina poissa päiväajan hoitajavahvuudesta. Esim. meillä on vain yksi hoitaja enemmän kuin normaalissa päiväaikaan auki olevassa päiväkodissa. Toisin sanoen, jos lapsia on illalla hoidossa turhaan, on siellä joku hoitajakin töissä silloin kaiketi turhaan vaikka tarvetta olisi ollut päivälläkin, jolloin suurin osa lapsista kuitenkin paikalla on.
"Ei jokaisessa ammatissa sanota etukäteen kuinka pitkiä päivät on"
Jos kunnallisessa vuorohoitopäiväkodissa haluaa vuorohoitoa lapsilleen saada, on ne työajat ja lasten hoidontarve tiedettävä etukäteen. Jollei siihen pysty, on järjestettävä jokin muu hoitomuoto lapsilleen.Ei muuten mene näin kuin väität, että kunnallisessa on tiedettävä työvuorot ja ajat etukäteen. Kunnallista oikeutta ei nimittäin saa evätä vaikkapa keikkatyöläisiltä, jotka luonnollisesti eivät voi tietää vuorojaan paljonkaan etukäteen. Edes edellisellä viikolla ilmoitusta ei saa vaatia näiltä. Joku ruokatilaus ei riitä perusteeksi, eikä henkilöresurssien laskeminen. Minulla on asiasta aika faktaa. Jos ei perhe voi toimittaa tietota perustellusta syystä, ei niitä saa vaatiakkaan, eikä voi myöskään vaatia järjestämään hoitoa muulla tavoin. Keikkatyöläiset eivät ole ainoa ihmisryhmä, joilla ongelmia voi tulla, tilanteita voi aiheuttaa vaikka äkilliset työmatkat perheissä, jossa vaikkapa toinen vanhempi on vuorotyössä. Niitä paperitehtaita kun ei seisotella maailmallakaan turhaan siksi, että sillä Suomalaisella paikalle vaadittavalla ihmisellä on lastenhoitopulmia. Ja jonka työsopimus sitoo tarvittaessa näille matkoille lähtemään.
Vuorohoito ei ole subjektiivinen oikeus, mutta jos vanhemmilla on työperuste, on se järjestettävä. Ihan kunnallisella. Jos ei kunnallinen omalla toiminnallaan voi palvelua turvata, on se kunnan hankittava ostopalveluna. - ph93
............. kirjoitti:
Ei muuten mene näin kuin väität, että kunnallisessa on tiedettävä työvuorot ja ajat etukäteen. Kunnallista oikeutta ei nimittäin saa evätä vaikkapa keikkatyöläisiltä, jotka luonnollisesti eivät voi tietää vuorojaan paljonkaan etukäteen. Edes edellisellä viikolla ilmoitusta ei saa vaatia näiltä. Joku ruokatilaus ei riitä perusteeksi, eikä henkilöresurssien laskeminen. Minulla on asiasta aika faktaa. Jos ei perhe voi toimittaa tietota perustellusta syystä, ei niitä saa vaatiakkaan, eikä voi myöskään vaatia järjestämään hoitoa muulla tavoin. Keikkatyöläiset eivät ole ainoa ihmisryhmä, joilla ongelmia voi tulla, tilanteita voi aiheuttaa vaikka äkilliset työmatkat perheissä, jossa vaikkapa toinen vanhempi on vuorotyössä. Niitä paperitehtaita kun ei seisotella maailmallakaan turhaan siksi, että sillä Suomalaisella paikalle vaadittavalla ihmisellä on lastenhoitopulmia. Ja jonka työsopimus sitoo tarvittaessa näille matkoille lähtemään.
Vuorohoito ei ole subjektiivinen oikeus, mutta jos vanhemmilla on työperuste, on se järjestettävä. Ihan kunnallisella. Jos ei kunnallinen omalla toiminnallaan voi palvelua turvata, on se kunnan hankittava ostopalveluna.Niin. Ja juuri näissäkin tapauksissa kai vanhemmat voivat toimittaa jonkinlaisen esimiehensä todistuksen keikkatyöstä?
Meidän päiväkodissa ei ole sellaisia perheitä, joissa molemmilla vanhemmista olisi niin epäsäännöllinen työ, että hoidontarvetta ei voisi edellisellä viikolla millään tavalla ilmoittaa. Poikkeuksien suhteen toki joustamme parhaamme mukaan.
- TarhaTätiMoonika
No tuo tuntuu reilulta. Mutta lopeta vanhempien kyttääminen. Se ei ole ammattimaista käytäntoä.
Ilman lasten vanhempia, sinulla ei olisi edes tyopaikkaa. Joten älä puhu että tekemäsi tyo on hyväntekeväisyyttä. Teet sen ihan samasta syystä kuin mitä muutkin tyotään tekevät.
En tiennytkään että lapsia voisi turhaan olla hoidossa. Tuollaisesta en ole koskaan kuullut.
Osastollasi on henkilostopula. järjestäytykää ja hankkikaa itsellenne enemmän tyontekijoitä. Kyllä tyottomiä on aika paljon.- ph93
Ilmeisesti osoitit taas viestisi minulle, TarhaTätiMoonika?
"Mutta lopeta vanhempien kyttääminen. Se ei ole ammattimaista käytäntoä."
Minä en kyttää vanhempia yhtään sen enempää kuin on tarpeen ja esimieheni on pyytänyt tekemään. Ja kyllä, meillä se käytäntö, että pyydetään työnantajan kirjaamat työvuorolistat, on esimieheni päätös, ei minun.
"Ilman lasten vanhempia, sinulla ei olisi edes tyopaikkaa."
Outo kommentti, mutta olisin toki osannut valita toisen alan, jos maailmassa ei olisi lapsia ja heidän vanhempiaan...
"Joten älä puhu että tekemäsi tyo on hyväntekeväisyyttä. Teet sen ihan samasta syystä kuin mitä muutkin tyotään tekevät."
En ole koskaan väittänyt työtäni hyväntekeväisyydeksi. Tämäkin kommenttisi on minusta hyvin omituinen.
"En tiennytkään että lapsia voisi turhaan olla hoidossa. Tuollaisesta en ole koskaan kuullut."
Nyt olet kuullut, että sellaista todellakin tapahtuu.
"Osastollasi on henkilostopula. järjestäytykää ja hankkikaa itsellenne enemmän tyontekijoitä. Kyllä tyottomiä on aika paljon."
Sinäkö maksat uusien työntekijöiden palkan? Kas kun työnantajan mielestä henkilöstöpulaa ei ole. Tosin henkilöstömääräkin on laskettu sen mukaan, että lapsia ei vuorohoitoaikoina turhaan hoidossa pidettäisi. - vihainen ...
ph93 kirjoitti:
Ilmeisesti osoitit taas viestisi minulle, TarhaTätiMoonika?
"Mutta lopeta vanhempien kyttääminen. Se ei ole ammattimaista käytäntoä."
Minä en kyttää vanhempia yhtään sen enempää kuin on tarpeen ja esimieheni on pyytänyt tekemään. Ja kyllä, meillä se käytäntö, että pyydetään työnantajan kirjaamat työvuorolistat, on esimieheni päätös, ei minun.
"Ilman lasten vanhempia, sinulla ei olisi edes tyopaikkaa."
Outo kommentti, mutta olisin toki osannut valita toisen alan, jos maailmassa ei olisi lapsia ja heidän vanhempiaan...
"Joten älä puhu että tekemäsi tyo on hyväntekeväisyyttä. Teet sen ihan samasta syystä kuin mitä muutkin tyotään tekevät."
En ole koskaan väittänyt työtäni hyväntekeväisyydeksi. Tämäkin kommenttisi on minusta hyvin omituinen.
"En tiennytkään että lapsia voisi turhaan olla hoidossa. Tuollaisesta en ole koskaan kuullut."
Nyt olet kuullut, että sellaista todellakin tapahtuu.
"Osastollasi on henkilostopula. järjestäytykää ja hankkikaa itsellenne enemmän tyontekijoitä. Kyllä tyottomiä on aika paljon."
Sinäkö maksat uusien työntekijöiden palkan? Kas kun työnantajan mielestä henkilöstöpulaa ei ole. Tosin henkilöstömääräkin on laskettu sen mukaan, että lapsia ei vuorohoitoaikoina turhaan hoidossa pidettäisi.Uskotko, että esimiehen ei tarvitse niitä työaikalistoja tarhaan toimittaa. Riittää että häneltä saa todistuksen, että työ tapahtuu vaikkapa kolmessa vuorossa jne... Itse olin työssä, josta ei saanut poistua hetkeksikään, ja jos seuraava vuoro oli vaikka sairastunut, oli työvuoroa jatkettava siihen asti, että se seuraaja saatiin paikalle. Tämä työ oli sen laatuista, että oli kyse ihmishengestä. Menee tärkeydessä päivähoidon pikkuongelmien edelle. Jos olisin poistunut, niin potkut olisi seurauksena takuulla, ja todennäköisesti myöskin oikeuksien menetys. Tällaiset tilanteet jopa päivähoidon väki ymmärsi tosin. Henkilöstöpulan aikana myöskin työvuorovaihdoksia tapahtui, ja nopealla varoitusajalla. Joskus joudutaan tällaiseen. Ja päivähoidon on mukauduttava tähänkin. Kyseessä on edelleenkin ihmishengen turvaava hoitomuoto, johon ei myöskään voi puskasta sijaista ottaa.
- Huokaus...
vihainen ... kirjoitti:
Uskotko, että esimiehen ei tarvitse niitä työaikalistoja tarhaan toimittaa. Riittää että häneltä saa todistuksen, että työ tapahtuu vaikkapa kolmessa vuorossa jne... Itse olin työssä, josta ei saanut poistua hetkeksikään, ja jos seuraava vuoro oli vaikka sairastunut, oli työvuoroa jatkettava siihen asti, että se seuraaja saatiin paikalle. Tämä työ oli sen laatuista, että oli kyse ihmishengestä. Menee tärkeydessä päivähoidon pikkuongelmien edelle. Jos olisin poistunut, niin potkut olisi seurauksena takuulla, ja todennäköisesti myöskin oikeuksien menetys. Tällaiset tilanteet jopa päivähoidon väki ymmärsi tosin. Henkilöstöpulan aikana myöskin työvuorovaihdoksia tapahtui, ja nopealla varoitusajalla. Joskus joudutaan tällaiseen. Ja päivähoidon on mukauduttava tähänkin. Kyseessä on edelleenkin ihmishengen turvaava hoitomuoto, johon ei myöskään voi puskasta sijaista ottaa.
ON täysin eri asia järjestää lapselle hoitopaikkaa, vaikka päivä venysikin pitkäski, silloin KUN SIIHEN ON TARVETTA, verrattuna siihen mistä täälläkin on valitettu eli että pidetään lapsia hoidossa silloin kun itse on vapaalla.
- ph93
vihainen ... kirjoitti:
Uskotko, että esimiehen ei tarvitse niitä työaikalistoja tarhaan toimittaa. Riittää että häneltä saa todistuksen, että työ tapahtuu vaikkapa kolmessa vuorossa jne... Itse olin työssä, josta ei saanut poistua hetkeksikään, ja jos seuraava vuoro oli vaikka sairastunut, oli työvuoroa jatkettava siihen asti, että se seuraaja saatiin paikalle. Tämä työ oli sen laatuista, että oli kyse ihmishengestä. Menee tärkeydessä päivähoidon pikkuongelmien edelle. Jos olisin poistunut, niin potkut olisi seurauksena takuulla, ja todennäköisesti myöskin oikeuksien menetys. Tällaiset tilanteet jopa päivähoidon väki ymmärsi tosin. Henkilöstöpulan aikana myöskin työvuorovaihdoksia tapahtui, ja nopealla varoitusajalla. Joskus joudutaan tällaiseen. Ja päivähoidon on mukauduttava tähänkin. Kyseessä on edelleenkin ihmishengen turvaava hoitomuoto, johon ei myöskään voi puskasta sijaista ottaa.
Minun esimieheni on sanonut, että työnantajalta voidaan pyytää tarkemmat työvuorolistat, että siihen on oikeus, kun kerran niitä väärinkäytöksiä kerran meillä oli. Myös meillä on silloin tällöin sellaisia tapauksia, että vanhemman on kertakaikkiaan jäätävä ylitöihin taikka vaihdettava työvuoroa. Näissä ei yleensä ole ongelmaa, kunhan vanhempi huolehtii siitä, että joku hakee lapsen klo 22 mennessä pois, jolloin päiväkoti suljetaan. Ja tällöin vanhemmat ovat myös jälkikäteen kyenneet toimittamaan jonkinlaisen esimiehensä ilmoituksen tästä ylityöstä taikka työvuoron muutoksesta.
- päiväkotilainen
Just joo, hankkikaa itselenne enemmän työntekijöitä. Kai kaikki päivähoidon työntekijät ottaisivat enemmän työntekijöitä päiväkotiin, mutta eihän niitä palkata. Suhdelukuja ja käyttöasteita kytätään ylhäältä päin niin tarkasti, että jos on liian vähän lapsia hoidossa saatat joutua lähtemään toiseen päiväkotiin töihin. Ja jos henkilökuntaa on pois, ei välttämättä saada sijaista, koska koko talosta on kumminkin lapsia jonkun verran pois. Ja kyllä niitä lapsia on turhaan päiväkodeissa varsinkin päivystysaikoihin eli aamu-- ja ilta-aikaan. Ja ei, en ole väärällä alalla, pidän lapsista ja heidän kanssaan olemisesta/tekemisestä.
- TarhaTätiMoonika
järjestäytykää ja hankkikaa itsellenne liitto
vaatikaa oikeuksia ylemmältä.
älkää vanhempia siitä syyllistäko että on mentävä toihin tai siitä että lapsia on.
Ei me vanhemmat ole lapsivihaajia, emmekä teitä kuin orjina pidetä. Kunnioitusta on oltava kummaltakin puolelta.
ja aivan varmasti olet väärällä alalla
Oletko harkinnut kertoa vanhemmille ongelmsitasi? Pyytää et voisivatko vanhemmat joskus tulla vapaaehtoisina auttamaan? - ph93
TarhaTätiMoonika kirjoitti:
järjestäytykää ja hankkikaa itsellenne liitto
vaatikaa oikeuksia ylemmältä.
älkää vanhempia siitä syyllistäko että on mentävä toihin tai siitä että lapsia on.
Ei me vanhemmat ole lapsivihaajia, emmekä teitä kuin orjina pidetä. Kunnioitusta on oltava kummaltakin puolelta.
ja aivan varmasti olet väärällä alalla
Oletko harkinnut kertoa vanhemmille ongelmsitasi? Pyytää et voisivatko vanhemmat joskus tulla vapaaehtoisina auttamaan?Arvoisa TarhTätiMoonika,
Suosittelen, että luet ketjun uudestaan ja yrität käsittää, mistä on kyse. Eihän tässä vanhempia siitä syyllistetä, että heillä on töitä. Kyse on siitä, että voiko lasta hoidattaa vuorohoitoaikoina jollei sitä ole.
Puhut molemminpuolisesta kunnioituksesta. Onko mielestäsi tosiaan likkaa pyytää vanhempiakin kunnioittamaan lakia ja lastensä hoitotahoa sen verran, että eivät pitäisi lapsia turhaan hoidossa vuorohoitoaikoina, siis lähinnä iltaisin klo 18 jälkeen, jollei todellista hoidontarvetta ole?
Millä perusteella syyttämäsi henkilö on väärällä alalla? Siksikö, että hänkin katsoo lapsen edun olevan aika omien vanhempien kanssa silloin, kun näillä ei töitäkään ole?
- ....
Ikävä kyllä homma on mennyt siihen että vanhemmat syystä tai toisesta ovat alkaneet käyttämään hoitoa tavalla josta lapselle eikä heille itselleen ole hyötyä. Samalla tietysti koko palvelujärjestelmän kannalta on tärkeää että vastataan mahdollisimman hyvin todelliseen tarpeeseen. Työssäolo on rankkaa kun on pieniä lapsia, siitä ei mihinkään pääse mutta yhteiskunnalla ei ole rahaa siihen että hoidettaisiin lapsia niin että vanhemmat pääsisivät myös lepämään.Ei se tietenkään merkitse sitä etteivätkö stressaantuneet vanhemmat lepoa ja rauhaa joskus tarvitsisi mutta päivä tai vuorohoito ei tässä pysty auttamaan se apu on kyllä saatava jostain muualta. Kun vanhemmat itse eivät tätä ymmärrä on aivan paikallaan että asiallinen tieto vanhempien työajoista kuuluu asiaan.
- Perhe määrittää
Koko keskustelu on mielestäni hupaisa kissan hännän veto oikeudesta omaan aikaan ja päivähoitoon... Aloittajaa sapetti, ettei oma ilmoitus riitä. Ymmärrän tunteen täysin!
Toisia vaivaa vuorotyö... Huh huh... Itse en mistään hinnasta lähtisi edes isolla palkalla tekemään pelkkää aamuvuoroa saatikka sitten pienellä palkalla!! Meidän perhe on valinnut niin, että minä teen pelkkää yötä ja mies päivää niin koko ajan on jompi kumpi vanhempi kotona. Valitettavasti pienimmän on mentävä työyön jälkeen päiväkotiin (kunhan saa paikan sieltä), jotta saan nukkua hiukan. Vapailla en suin surminkaan lasta hoitoon laittaisi, mutta joskus voisin vaikka lenkillä tai kaupassa käydä lapsen ollessa hoidossa.
Aikanaan kun olisn yksin esikoisen kanssa, oli pakko sumplia omat harrastukset päivähoidon ajaksi, koska muuten ne olisivat olleet mahdottomia, kun muita hoitajia ei ollut.
Jokaisella perheellä on omat tarpeensa ja omat ongelmansa. Päivähoito on meille asiakkaille ostettua palvelua,jonka tarpeen jokainen perhe itse kartoittaa omien resurssiensa mukaan. Ja turha rutista siitä mitä se oikeasti maksaa, koska emmehän me muustakaan yhteiskunnan palveluista maksa niiden todellisten kustannusten mukaisesti esim. koulusta, sairaalahoidosta, neuvola tai terveyskeskus palveluista, tieverkon käytöstä ym ym.- juuuuuu-u
Mutta kun jotkut perheet määrittävät että heidän lapselleen olisi hyvä olla hoidossa aamu kuudesta ilta puoli kuuteen. Niin ei silloin voi olla lapsen etu kyseessä. Ei voi perheet itse täysin määrittää hoidon tarvetta, jos se ei ole työstä johtuvaa. Esim meillä ei ihan helpolla myönnetä lapselle kokopäiväpaikkaa, jos äiti on pienemmän kanssa kotona. Meidän tehtävämme on myös ajatella lapsen etua ja se ei ole olla isossa ryhmässä, jos vaan on mahdollista olla kotona.
- sdddddddddsdfdf
juuuuuu-u kirjoitti:
Mutta kun jotkut perheet määrittävät että heidän lapselleen olisi hyvä olla hoidossa aamu kuudesta ilta puoli kuuteen. Niin ei silloin voi olla lapsen etu kyseessä. Ei voi perheet itse täysin määrittää hoidon tarvetta, jos se ei ole työstä johtuvaa. Esim meillä ei ihan helpolla myönnetä lapselle kokopäiväpaikkaa, jos äiti on pienemmän kanssa kotona. Meidän tehtävämme on myös ajatella lapsen etua ja se ei ole olla isossa ryhmässä, jos vaan on mahdollista olla kotona.
Asuin amerikassa ja siellä tarha on auki klo 6.30 aamulla ja illalla sulkee klo 6.30
Siellä ihan totta tehdään pitkiä tyopäiviä. Se on ihan jokapäiväistä elämää.
Miksi vanhempia syyllistät? Mitä sinä siitä irti saat? - ehkä apua
sdddddddddsdfdf kirjoitti:
Asuin amerikassa ja siellä tarha on auki klo 6.30 aamulla ja illalla sulkee klo 6.30
Siellä ihan totta tehdään pitkiä tyopäiviä. Se on ihan jokapäiväistä elämää.
Miksi vanhempia syyllistät? Mitä sinä siitä irti saat?Ihan on paikallaan vanhempia vähän syyllistää! Kyllä se jälkensä tavallisesti lapseen jättää jos päiväkodin ryhmähoidossa pitkiä päiviä 1v:ä lähtien (35 t). Tästä on ihan laajaa näyttöä tutkimuksissa, ja juuripa siellä USA:ss jossa vanhemmat ovatkin jo alkaneet havahtua tälle tosiasialle ja pyrkivät lisääntyvässä määrin hoitamaan alle kolmevuotiaiden päivähoidon toisin.
- pilkkuviilari
juuuuuu-u kirjoitti:
Ei sitä saa kieltää eikä estää, Suomessa on subjektiivinen päivähoito! Ei kuulu kenellekään vaikka lapsi on koko päivän hoidossa vaikka äiti on kotona...tai vaikka kuussa sen hoitopäivän!
Suositella toki voi, mutta ei voi estää! Se on vastoin lakia. - ....
pilkkuviilari kirjoitti:
Ei sitä saa kieltää eikä estää, Suomessa on subjektiivinen päivähoito! Ei kuulu kenellekään vaikka lapsi on koko päivän hoidossa vaikka äiti on kotona...tai vaikka kuussa sen hoitopäivän!
Suositella toki voi, mutta ei voi estää! Se on vastoin lakia.Laki Suomessa juuri suojelee, tai pitäisi suojella, lasta aikuisten laiminlyönneiltä.Jos vanhemmat eivät enää pysty lapselleen tarjoamaan turvallista kasvuympäristöä tulee viranomaisten puuttua asiaan. Mikä tässä kuitenkin varsin nurinkurista on että juuri viranomaiset aikaansaavat vanhempien kyvyttömyyden olla riittävän hyviä vanhempia lapselleen tarjoamalla mahdollisuutta varsin mielivaltaisesti asettaa lapsi päivähotoon subjektiivisen päivähoito-oikeuden varjossa ja kuinka ollakaan on vastuu lapsen hyvinvoinnista valunut päiväkodille. Sitten ollaankin tilanteessa jossa äidit riitelevät ja pitävät kiinni "oikeuksistaan" viedä lapsi hoitoon. Äidit eivät ole enää kiinnostuneita lapsen oikeudesta mahdollisimman turvalliseen varhaislapsuuteen, sehän on päivähoidon asia! Surullista seurata tätä kinastelua siitä mihin äideillä on "oikeus". Kuka niiden lasten oikeuksia enää valvoo?
- ddddddddddddddsdfsdf
.... kirjoitti:
Laki Suomessa juuri suojelee, tai pitäisi suojella, lasta aikuisten laiminlyönneiltä.Jos vanhemmat eivät enää pysty lapselleen tarjoamaan turvallista kasvuympäristöä tulee viranomaisten puuttua asiaan. Mikä tässä kuitenkin varsin nurinkurista on että juuri viranomaiset aikaansaavat vanhempien kyvyttömyyden olla riittävän hyviä vanhempia lapselleen tarjoamalla mahdollisuutta varsin mielivaltaisesti asettaa lapsi päivähotoon subjektiivisen päivähoito-oikeuden varjossa ja kuinka ollakaan on vastuu lapsen hyvinvoinnista valunut päiväkodille. Sitten ollaankin tilanteessa jossa äidit riitelevät ja pitävät kiinni "oikeuksistaan" viedä lapsi hoitoon. Äidit eivät ole enää kiinnostuneita lapsen oikeudesta mahdollisimman turvalliseen varhaislapsuuteen, sehän on päivähoidon asia! Surullista seurata tätä kinastelua siitä mihin äideillä on "oikeus". Kuka niiden lasten oikeuksia enää valvoo?
Minä en tunne yhtäkään äitiä joka ei osaa valvoa lapsensa oikeuksia.
Tuntemani äidit ihan totta eivät riitele tai pidä kiinni oikeuksistaan. He vievät lapsensa hoitoon koska on tehtävä tyotä. Ja se hoitoon vieminen ei ole heille ollut helppoa.
Mutta noista ylimielisistä tarhatädeistä joiden mielestä mammat eivät ajattele lapsiaan ei ole pula. Jotenkin he ovat omasta mielestään niin hienossa asemassa ja varjelevat lastani. Ja tämä vaikka saan lapseltani kuulla yksityistiedot heidän ilkeistä kommenteista.
Tuntuu pahalta viedä lapsi hoitoon missä hoitajat ovat vastenmielisiä.
Me emme ihan totta tarvita ketään lastemme oikeuksia valvomaan. Tai olisihan se kivaa jos päiväkodin hoitajat joutuisivat selittämään tekemisiään enemmän - ....
ddddddddddddddsdfsdf kirjoitti:
Minä en tunne yhtäkään äitiä joka ei osaa valvoa lapsensa oikeuksia.
Tuntemani äidit ihan totta eivät riitele tai pidä kiinni oikeuksistaan. He vievät lapsensa hoitoon koska on tehtävä tyotä. Ja se hoitoon vieminen ei ole heille ollut helppoa.
Mutta noista ylimielisistä tarhatädeistä joiden mielestä mammat eivät ajattele lapsiaan ei ole pula. Jotenkin he ovat omasta mielestään niin hienossa asemassa ja varjelevat lastani. Ja tämä vaikka saan lapseltani kuulla yksityistiedot heidän ilkeistä kommenteista.
Tuntuu pahalta viedä lapsi hoitoon missä hoitajat ovat vastenmielisiä.
Me emme ihan totta tarvita ketään lastemme oikeuksia valvomaan. Tai olisihan se kivaa jos päiväkodin hoitajat joutuisivat selittämään tekemisiään enemmänPäivähoidon ammattilaiset ovat ihan aidosti huolissaan kasvavasta määrästä taaperoita jotka viettävät pitkiä päiviä päiväkodeissa ILMAN että todellista tarvetta tähän on ja Ilman että äidit edes ymmärtävät miten vaikeata esimerkiksi taaperolla on päiväkodissa kun äiti hoitaa uutta vauvaa kotona. Uskon kyllä että äidit HALUAVAT uskoa että valvovat lapsen etua, valitettavasti näin ei kuitenkaan ole asian laita kasvavassa määrin.
- seurannut.
Lapsiraukat! Omat vanhemmat jopa maksavat siitä että saavat heidät pois jaloistaan. Ei ne vieraat hoitajat oikeasti heistä välitä (työtään vain tekevät palkkansa eteen) ja lapset tietävät ja vaistoavat sen. Mutta se, että omat vanhemmatkaan eivät välitä, vaan vievät jopa vapaa-ajallaan lapsensa pois, niin siitä ne ongelmat tulevat esille viimeistään murrosiässä. Odotelkaahan vain.
- TarhaTätiMoonika
Ei kukaan nyt sitä sano et lapsen etu on viettää päiväkodissa 50 tuntia per viikko.
Perhe on elätettävä ja jotkut ammatit vain eivät jousta. Silti on oltava toissä ja tienattava leipä.
Ei kela kaikkia suostu elättämään. Ja lapsi ei olekaan automaattinen elatuslappu, vaan se on elätettävä.
älä kuitenkaan meitä surkuttele. Surkuttele noita romanian kerjäläisiä jotka vievät lapsensa mukaan kerjuulle istumaan kylmässä kadun kulmassa päivät pitkät.
Ai että vanhemmat eivät välitä?? Välittävät niin paljon että huolehtivat siitä et lapsella katto päänpäällä ja ruokaa ja vaatteita - Suurin ongelma
O kyllä se, että löytyy ne vanhemmat jotka ovat sitä mieltä, että kun kerran hoidosta maksavat, niin lapsen kuuluu myös olla siellä se koko 10h/pvä.
Vaikka varsinaista hoitotarvetta ei olisikaan.
Jos työpäivä on 8h, ja matkoihin menee tunti, niin lapsi on "turhaan" hoidossa tunnin.
Luulisi että vanhemmat haluaisivat nähdä lapsiaan, että lapsia on hankittu sen takia että niistä tykkää, eikä sen takia että niin kuuluu tehdä....
Jos nyt mietit että heräät kuudelta lasten kanssa, ja viet heitä hoitoon seitsemäksi.
Haet kotiin viideltä, ja ajoissa pitäisi mennä nukkumaan jotta jaksaa herätä taas kuudelta seuraavana aamuna... Niin luulisi että mieluummin hakisi kotiin neljältä kun sellainen olisi mahdollista, että ehtisi aikaa viettämään lapsesa kanssa.
Mutta kun se oma aika on tärkeämpi kuin laatuaika lasten kanssa...
Onneksi löytyy niitäkin jotka pitävät lapsiaan hoidossa vain sen ajan minkä on pakko jotta ehtii töihin ja töistä kotiin, valitettavasti heitä ei tahdo olla enää monta. - TarhatätiMoonika
Vau
8 tuntinen työpäivä
1 tunti työmatka kumpaankin suuntaan
Mutta alallani harvoin kukaan tekee vain 8 tuntisia tyopäiviä
sori, minun on perheeni elätettävä.
En ole lapsivihaaja vain sen takia että niin teen. Olen vain alalla jossa ei kovin helposti jousteta ja tyot on tehtävä silloin kun niitä on. Kovin harvalla on 40 tuntisia tyoviikkoja.
Ja älä saarnaa, kyllä minä lasteni kanssa haluan olla.
Sinä et laskujani maksa joten minun on tehtävä se itse.
Vai onko sinulla vieläkin tarve tulla ja syyllistää minua??- Moonikalle
En nyt puhunut sinusta.
Jos välttämättä haluat ymmärtää väärin jokaisen kommentin tässä ketjussa (tulee väkisinkin mieleen että olet trolli kun käännät kaikkien asialliset kommentit ympäriämpäri miten sattuu) niin voit niin tehdä, tietysti.
Mutta jos nyt et oekaan trolli, nin luepas uudelleen läpi suurimman osan viesteistä, ja mieti uudstaan mistä on puhuttu.
Kyse ei nyt ole niistä vanhemmista joilla OIKEASTI kuluu pitkiä aikoja matkihin, on pidempiä työpaikkoja jne.
Kyse oli siitä että löytyy vanhempia jotka pitävät lapsiaan hoidossa VAIKKA SILLE EI OLISI TARVETTA!
Jos et kuulu näihin, miksi tuntisitkaan syyllisyyttä mistään?
Ei kukaan ole ketään syyllistämässä nyt siitä että on pakko olla töissä. - Herra Hopo
Vau, sinä julistat suureen ääneen että "on aloja jossa ei kovin helposti jousteta", mutta et tunnu ymmärtävä ettei päivokodissakaan tavitse helposti joustaa? Varhaiskasvatusammattilaisten prioriteetti nro 1 on lapsen etu, ja se ei aina käy yksiin vanhempien käsityksen kanssa lapsen edusta.
- pohdinpa tässä
Tällä palstalla "törmää" mielestäni usein siihen, että päivähoidon henkilöstön kommentteja ei ymmärretä. Johtuu ilmeisesti siitä, että käytäntö ja päivähoidon realiteetit eivät ole vanhemmille ym. tiedossa. Minäkään (päivähoidon työntekijä) en tiedä esim.paperitehtaan kaikkia käytäntöjä, toimintatapoja, lakeja ym. joten en kyllä välttämättä ymmärtäisi heidän perustelujaan johonkin asiaan.
Kun taas täältä luen (päivähoidon työntekijänä) ammatti-ihmisten perusteluja esim.tässä ketjussa, ne ovat kyllä hyvin ja oikein perusteltuja. Välillä tuntuu tosiaan aikamoiselta "köydenvedolta" nämä keskustelut. Harmi. Kyllä päivähoidossa työskentelevällä on monenlaisia kokemuksia esim.lasten pitkiin päiviin liittyen. Vuosien kokemuksen jälkeen perheitä tulee kohdattua sadoittain ja kyllä sinne kaikenlaisia perheitä mahtuu. Onneksi kuitenkin paljon myös sellaisia, jotka ajattelevat lapsensa parasta, ja tähän keskusteluun liittyen esim.lapsen hoitopäivä on mahdollisimman lyhyt (työajan lisäksi lasta ei siis pidetä hoidossa vain siksi, että maksaa palvelusta).- ehkä apua
Näin juuri,päivähoidon realiteetti eiole riittävästi vanhemmilla tiedossa. Että vanhemmilla olisimahdollisuudet rakentavasti lapsen päiväkotihoitoon liittyvä asioita lähestyä tulee heillä olla riittävästi tietoa ja ymmärrystä, tätä se oikea kasvatuskumppanuus on. Vanhemmille ei kuitenkaan pyritäkkään selvittämään ja ymmärtämään päiväkotihoidon todellisuutta.Pelätään vanhempien ahdistumista ja syyllistämistä. Tosiasia kuitenkin on että jos avoimesti ei päiväkotihoidon stresseistä ja todellisuudesta vanhempien kanssa pystytä puhumaan, johtaa se juuri ilmeiseen napit vastakkain asetelmiin jossa lapsi on se joka eniten kärsii. Jos yhteistyötä ja yhteistä ymmärrystä vanhempien ja hoitajien välillä ole jää myös lapsi jatkuvaan stressaavaan ristiriitatilanteeseen kuten vanhemmat ja hoitajat.
- ehkä apua
Näin juuri,päivähoidon realiteetti eiole riittävästi vanhemmilla tiedossa. Että vanhemmilla olisimahdollisuudet rakentavasti lapsen päiväkotihoitoon liittyvä asioita lähestyä tulee heillä olla riittävästi tietoa ja ymmärrystä, tätä se oikea kasvatuskumppanuus on. Vanhemmille ei kuitenkaan pyritäkkään selvittämään ja ymmärtämään päiväkotihoidon todellisuutta.Pelätään vanhempien ahdistumista ja syyllistämistä. Tosiasia kuitenkin on että jos avoimesti ei päiväkotihoidon stresseistä ja todellisuudesta vanhempien kanssa pystytä puhumaan, johtaa se juuri ilmeiseen napit vastakkain asetelmiin jossa lapsi on se joka eniten kärsii. Jos yhteistyötä ja yhteistä ymmärrystä vanhempien ja hoitajien välillä ole jää myös lapsi jatkuvaan stressaavaan ristiriitatilanteeseen kuten vanhemmat ja hoitajat.
- TarhatätiMoonika
Hienot puheet
Ainoa lopputulos mikä sopii vuorohoidon tarhatädeille on se että he saavat kytätä tyoaikoja koska vanhemmat eivät välitä lapsistaan.
Ja he ovat moraalisesti korkeammassa asemassa ja sen takia voivat saarnata lapsen edusta, ja tarhatäti sen lapsen edun tietää paremmin kuin muut
Ja tämä sen saman tarhatädin suusta joka aikaisemmin päätteli että vanhempien olisi pitänyt jättää se lapsenteko ja harkita sitä aborttia silloin vuosia sitten
Mutta ei kukaan tarhatäti ehdota sitä että saisi maksaa vanhempien elämisen kulut. Ei vaikka se lopulta olisi sen lapsen etu- pohdintaa taas
Minusta nyt vaikuttaa siltä, että "laitat sanoja toisten suuhun". Kommenttisi vaikuttavat suorastaan omituisilta....."että saisi maksaa vanhempien elämisen kulut." Mitä ihmettä tarkoitat kommenteillasi ?
Juuri tällaiset kommentit, saivat ainakin minut pohtimaan juuri sitä, että osa vanhemmista ei tosiaankaan tunnu tietävän päivähoidon realiteetteja. Ja siitä syystä onkin vaikeaa heidän ymmärtää näitä perusteluja, joita päivähoidon henkilöstö täällä yrittää kertoa. On ihan perusteltua pyytää vanhempien työaikoja vuorohoidossa, jotta vuorohoitoa ei käytettäisi "vääriin tarkoituksiin." Niinkin valitettavasti tapahtuu.
Joku jo mainitsikin, että "turha tulistua" aiheesta, jos se ei esim.sinua kosketa.
- Voi moonika=)
Nyt viimeistään kyllä trollauksesi selvisi=)
Vaihda suosiolla nimimerkkiä, toisaalta tyylisi taitaa olla aika tunnistettavissa=)- pohdintaa taas
No, niin just. Nythän mäkin sen hokasin:)
- Tarkkaan mietitty...
No meidän perheessä taas toimitaan näin:
Mieheni on joka arkipäivä töissä klo 5-14, sis. 1 tunnin pakollisen ruokatauon, työmatka on 15 min autolla
Minulla saattaa olla töitä viikon joka päivälle, ja vuoroni vaihtelevat arkisin 6-21.30 välillä. Lapset vien usein kävellen hoitoon, matkaa n. 1 km, oma työpaikkani on kodin ja pk:n puolessa välissä.
Jos minulla alkaa työt kuudelta aamulla, vien lapset hoitoon 5.30, jotta ehdin riisua, ja hyvästellä heidät, kävellä töihin, vaihtaa työvaatteet päälle ja aloittaa työt tasan klo 6. Töistä pääsen 13.30 (välillä menee yliajalle itsestä riippumattomista syistä), jolloin vaihdan vaatteet, joten yleensä pääsen työpaikalta lähtemään 13.45. Menen kotiin ja mieheni tulee pian perässä autolla, lapset haen 14.30, koska haluan, että he saavat nukkua päiväunensa loppuun ja syödä välipalan rauhassa ennen kuin haen heidät. (Ei ole kiva lähteä nälkäisten lasten kanssa kauppaan! :) ) Hoitoaika on siis tällöin 9 tuntia.
Jos minulla on ns. välivuoro (klo 9-16.30, 10-17 tai 11.30-19.30), lapset menevät puoli tuntia ennen vuoroni alkua hoitoon ja isä hakee heidät VIIMEISTÄÄN klo 16 pois. Hänellä on hyvin ruumiillinen työ, ja hän haluaa käydä suihkussa ja ottaa pienet torkut ennen kuin hakee lapset hoidosta, koska herää kuitenkin jo ennen puolta viittä joka päivä. Hoitoaika on siis 5-7,5 tuntia.
Jos minulla taas on iltavuoro (14-21.30 tai 15-21.30) lapsia ei tarvitse viedä hoitoon ollenkaan, aikaisemmassa iltavuorossa hankimme jonkun katsomaan lasten perään hetkeksi ja myöhäisemmässä vuorossa mies ehtii tulla kotiin hyvinkin ja käydä suihkussa ennen kuin lähden itse töihin. Tällöin isännän päiväunet kyllä jäävät pois... :)
Viikonloput lapsilla on aina vapaata, koska miehenikin on vapaalla ja minäkin silloin tällöin. Jos minulla on viikonloppuna töitä, se tarkoittaa, että viikolla minulla on vapaapäivä tai kaksikin, ja silloinkin lapset ovat kotona kanssani. Tämä käytäntö toimii meillä todella hyvin, hoitopäiviä ei tule kuukauteen kuin korkeintaan 13. Kumpikin saa olla lasten kanssa, eikä heidän tarvitse olla ihan mahdottomia kellonaikoja hoidossa.- ............
Voi hyvää päivää, suihku ja päiväunet ennen lasten hakemista... Joopa joo. Meillä käydään suihkussa lasten ollessa kotona, aika usein koko perhe saunoo yhdessä. Päiväunet eivät kuulu pikkulapsiperheeseen varsinkin jos lapset ovat muutenkin jo päivän päiväkodissa!
- Tarkkaan mietitty...
............ kirjoitti:
Voi hyvää päivää, suihku ja päiväunet ennen lasten hakemista... Joopa joo. Meillä käydään suihkussa lasten ollessa kotona, aika usein koko perhe saunoo yhdessä. Päiväunet eivät kuulu pikkulapsiperheeseen varsinkin jos lapset ovat muutenkin jo päivän päiväkodissa!
Kyse ei ollut 3 tunnin päiväunista (jollaisia lapset vetävät), vaan n. puolen tunnin torkuista, joka antaa isällekin mahdollisuuden rauhoittua raskaasta työpäivästä. Ja tämä työ ei ole mitään siistiä puuhaa, mies on töistä tultuaan aivan musta, likainen ja haiseva, hän menee suoraan töistä tultuaan suihkuun, koska tämä "likapaska" tarttuu ja haisee joka paikassa. Hän ajattelee kanssaihmisten parasta, kun ei ole muita pökerryttämässä tajuttomalla hajulla. Ja tiedoksi, että päiväkodissa TIEDETÄÄN, että isäntä tulee töiden jälkeen kotona käymään suihkussa ja ottamassa torkut, tämä on heiltä kysytty, että onko ok. He olivat ihan sitä mieltä, että kun mies kuitenkin joutuu joka aamu ennen puolta viittä ja painaa voimaa vaativaa ja rasittavaa työtä 8 tuntia, on se ihan ymmärrettävää, että haluaa olla "freesinä" hakemassa lapsiaan hoidosta. Ja kuten mainitsinkin, viimeistään KLO 16 niinä päivinä kun on häne vuoronsa hakea lapset. Turha urputtaa muiden toimintatavoista, jos itsellä on koko päivä pelkkää toimistossa istumista klo 8-16, kaikilla näin ei ole. Hyvää alkanutta kevättä, toivottavasti aurinko paistaisi sullekin joskus.
- .....
Tarkkaan mietitty... kirjoitti:
Kyse ei ollut 3 tunnin päiväunista (jollaisia lapset vetävät), vaan n. puolen tunnin torkuista, joka antaa isällekin mahdollisuuden rauhoittua raskaasta työpäivästä. Ja tämä työ ei ole mitään siistiä puuhaa, mies on töistä tultuaan aivan musta, likainen ja haiseva, hän menee suoraan töistä tultuaan suihkuun, koska tämä "likapaska" tarttuu ja haisee joka paikassa. Hän ajattelee kanssaihmisten parasta, kun ei ole muita pökerryttämässä tajuttomalla hajulla. Ja tiedoksi, että päiväkodissa TIEDETÄÄN, että isäntä tulee töiden jälkeen kotona käymään suihkussa ja ottamassa torkut, tämä on heiltä kysytty, että onko ok. He olivat ihan sitä mieltä, että kun mies kuitenkin joutuu joka aamu ennen puolta viittä ja painaa voimaa vaativaa ja rasittavaa työtä 8 tuntia, on se ihan ymmärrettävää, että haluaa olla "freesinä" hakemassa lapsiaan hoidosta. Ja kuten mainitsinkin, viimeistään KLO 16 niinä päivinä kun on häne vuoronsa hakea lapset. Turha urputtaa muiden toimintatavoista, jos itsellä on koko päivä pelkkää toimistossa istumista klo 8-16, kaikilla näin ei ole. Hyvää alkanutta kevättä, toivottavasti aurinko paistaisi sullekin joskus.
Kyllä se aurinko tänne paistaa, ehkä siksi lasten kanssa jaksetaankin ilman työpäivän jälkeisiä torkkuja... Ja en istu töissä klo 8-16 vaan ihan ruumiillista työtä teen kolmessa vuorossa. Mutta kukin tyylillään, me nautimme kaikista yhteisistä hetkistä lasten kanssa, toiset toisin.
- ph93
Hei nimimerkki "Tarkkaan mietitty"!
Täytyy sanoa, etten ymmärrä nyt arvostelua, mitä olet saanut osaksesi muutamassa viestissä. Minusta teidän systeemi tuntuu tosiaan tarkkaan mietityltä ja erittäin hyvältä. Lapsenne saavat mitä ilmeisimmin varsin paljon kotiaikaakin arkipäivinäkin.
Minusta on aika turha rutista siitä, että likaista työtä tekevä mies haluaa käydä suihkussa töiden jälkeen. Omanikin käy, hän tekee myös hikistä ja ruumiillista työtä. Ymmärrän myös hyvin miehen pienet päiväunet, kun hän kuitenkin hakee lapset viim. klo 16. Eihän lastenne hoitopäivien pituudeksi tuolloin muodostu edes kahdeksaa tuntia. En suoraan sanoen käsitä, miksi siitä on arvosteltu.
Iloista kesää sinulle ja perheellesi! Kuten toki kaikille muillekin :)
- bullahiirialibulla
Niin ja mikä pakko on lähteä kauppaan nälk'isten lasten kanssa, menee kotiin, syöttää ja ukko käy sit autolla kaupassa..Tai kät edellisenä päivänä ennekuin hakee lapset..ja eikös isi voi nukkua lasten kaa...on se niin vaikeeta on on
- koirat, koirat
Onpa ilkeitä ihmisiä. Toiset pitävät lapsiaan hoidossa koko päivän
vaikka itse vanhemmat(vanhempi) on kotona.
Kyllä jos viideksi menee töihin niin onhan se hyvä lapsienkin kannalta
että vastassa on pirteä vanhempi.
Itseä suututtaa vanhemmat jotka käyttävät koiriaan ensin ulkona ennenkuin
hakevat lapset päivähoidosta. Ja varsinkin silloin kun muut lapset
on haettu hoidosta jo puoli tuntia-tuntia aikaisemmin. - niin niin
koirat, koirat kirjoitti:
on haettu hoidosta jo puoli tuntia-tuntia aikaisemmin.Jospa sille koiralle ei löydy enää illalla aikaa. On ehkä järkevintä mennä töistä suoraan kotiin, ottaa se koira hihnaan ja mennä sen kanssa hakemaan lapset hoidosta.
On se koirakin hoidettava, kun se on kerran hankittu. Jos se on ollut pitkän päivän yksin kotona, niin pakkohan senkin tarpeet on huomioida.
Typerä kommentti kun et ihmisten asioita tiedä. - koirat edelle lapsia
niin niin kirjoitti:
Jospa sille koiralle ei löydy enää illalla aikaa. On ehkä järkevintä mennä töistä suoraan kotiin, ottaa se koira hihnaan ja mennä sen kanssa hakemaan lapset hoidosta.
On se koirakin hoidettava, kun se on kerran hankittu. Jos se on ollut pitkän päivän yksin kotona, niin pakkohan senkin tarpeet on huomioida.
Typerä kommentti kun et ihmisten asioita tiedä.Minulta haetaan lapset vasta sen jälkeen kun
koirat on ulkoilutettu ja viety kotiin. Onko muita lapsia
kohtaan oikein, että hoitajalle tulee ylitöitä sen takia että
joku ulkoiluttaa koiriaan ensin ja hakee lapset vasta
sen jälkeen päivähoidosta.
Ehkä pitäisi miettiä ottaako koiraa ollenkaan, jos sille ei ole
aikaa kun pieni hetki töiden jälkeen. Kyllä ne lapset on
laitettava etusijalle aina. - niin niin
koirat edelle lapsia kirjoitti:
Minulta haetaan lapset vasta sen jälkeen kun
koirat on ulkoilutettu ja viety kotiin. Onko muita lapsia
kohtaan oikein, että hoitajalle tulee ylitöitä sen takia että
joku ulkoiluttaa koiriaan ensin ja hakee lapset vasta
sen jälkeen päivähoidosta.
Ehkä pitäisi miettiä ottaako koiraa ollenkaan, jos sille ei ole
aikaa kun pieni hetki töiden jälkeen. Kyllä ne lapset on
laitettava etusijalle aina.Jos lapset haetaan hoitoaikojen puitteissa niin asia on ok.
Jos lapset haetaan aina myöhässä niin silloin voit puuttua asiaan ja hoitosopimusta on tarkistettava.
Oletko kysynyt, miksi perheessä toimitaan noin? Siihen voi olla ihan hyvä selitys.
Koira on voinut olla jo ennen lapsia ja aikataulut menee kyllä uusiksi kun perhe kasvaa.
Itse en ole toiminut noin, mutta mielestäni tuo on erittäin hyvä ratkaisu jos illalla ei enää pääse lenkille. Koira tulee hoidettua ja ilta on lapsia varten. Koiran omistajana ja työssä käyvänä äitinä tiedän kyllä, miten tarkoin asiat on välillä suunniteltava niin että kaikki tulee hoidettua. - ..........
koirat, koirat kirjoitti:
on haettu hoidosta jo puoli tuntia-tuntia aikaisemmin.Noh, koiran ulkoilutus kuuluu hieman eri kastiin kun isännän päiväunet...
- Tarkkaan mietitty...
Ja sinulle voin todeta, että lapsia herätellään päiväkodissamme päikkäreiltä vasta kahden aikaan, josta he menevät suoraan välipalalle ja ovat usein juuri lopettaneet syömisen kun haen heidät. Samalla reissulla siinä sitten käyn kaupassa niiden kanssa (hoidan meidän perheen ruokaostokset, tiedänpähän saavani juuri niitä tarvikkeita kun haluan, mies asumiskulut), ettei tarvitse edestakaisin ravata koko iltapäivää, säästyy bensaakin... ;) En käy joka päivä kaupassa, pari kertaa viikossa riittää, ja silloin tosiaan menen mieluusti samalla reissulla kun haen lapset ja kun on auto käytössä. Näin jää koko loppupäivä ihan pelkästään perheelle. Kotona he eivät enää nuku päiväunia, joten isin kanssa heitä on turha yrittää saada nukkumaan... Ja jos heidät laittaa klo 15 nukkumaan parin tunnin unet, ei ole toivoakaan saada heitä illalla ennen kymmentä nukkumaan.
- *lumi*
Samaa olen ihmetellut minäkin. Miltähän lapsesta tuntuu huomata, että äiti/isä tulee häntä hakemaan koiran kanssa päiväkodista?
Kyllä kai lapsikin hoksaa, että siinä sitä tullaan kotoa eikä töistä. Käsi sydämmelle kumpi oliaan tärkeämpi lapsi vai koira. Vai onko se vanhempi joka on tärkein? Tehdään niin kuin on helpointa?- :) :)
Eipä se ole meidän muksuista muuta kuin hauskaa. Ja pettymys on kova, jos äiti tuleekin hakemaan autolla eikä koirista kumpikaan ole mukana :) Tosin, päiväkodista on kielletty lasta hakemasta aikaisemmin, joten melko usein käytän sen ajan, jolloin lastani en kuitenkaan suositellusti saisi hakea pois hoidosta siihen, että kuntoilen itse. Muutoin tekisin sen illalla.
Lumi, asiat eivät todellakaan ole aina sellaisia, miltä sinusta vaikuttaa. Lopeta siis turha pohtiminen. Minun lapselleni se on suurta juhlaa, että haen lapsen hoidosta koiran kanssa. Sehän tietää sitä, että kotiin mennään muutoin kuin autolla, ja että saa heti moikata koirankin :) Kyseessä ei ole mikään arvojärjestysasia- Kyllä käytäntö perustuu ihan arjen aikatauluihin ja kaikille parhaisiin käytäntöihin. Ja lapseni kyllä tietää, miksi joskus tulen kotoa häntä hakemaan, enkä suoraan töistä. Se johtuu täysin siitä, että lapselleni on parasta se, että hän saa nukkua päiväunensa kokonaan hoidossa. Ja ennen nukkumista en ehdi työn jälkeen hakemaan. Ja itseasiassa, päiväkodista on kerrottu, että olisi erittäin suotavaa, että lapseni nukkuisi päiväunensa, koska heillä ei ole resurssia vahtia yhtä lasta, jonka äiti tulee hakemaan liian aikaisin. - ärsyttää....
:) :) kirjoitti:
Eipä se ole meidän muksuista muuta kuin hauskaa. Ja pettymys on kova, jos äiti tuleekin hakemaan autolla eikä koirista kumpikaan ole mukana :) Tosin, päiväkodista on kielletty lasta hakemasta aikaisemmin, joten melko usein käytän sen ajan, jolloin lastani en kuitenkaan suositellusti saisi hakea pois hoidosta siihen, että kuntoilen itse. Muutoin tekisin sen illalla.
Lumi, asiat eivät todellakaan ole aina sellaisia, miltä sinusta vaikuttaa. Lopeta siis turha pohtiminen. Minun lapselleni se on suurta juhlaa, että haen lapsen hoidosta koiran kanssa. Sehän tietää sitä, että kotiin mennään muutoin kuin autolla, ja että saa heti moikata koirankin :) Kyseessä ei ole mikään arvojärjestysasia- Kyllä käytäntö perustuu ihan arjen aikatauluihin ja kaikille parhaisiin käytäntöihin. Ja lapseni kyllä tietää, miksi joskus tulen kotoa häntä hakemaan, enkä suoraan töistä. Se johtuu täysin siitä, että lapselleni on parasta se, että hän saa nukkua päiväunensa kokonaan hoidossa. Ja ennen nukkumista en ehdi työn jälkeen hakemaan. Ja itseasiassa, päiväkodista on kerrottu, että olisi erittäin suotavaa, että lapseni nukkuisi päiväunensa, koska heillä ei ole resurssia vahtia yhtä lasta, jonka äiti tulee hakemaan liian aikaisin.Tässä on kyseessä sellaiset vanhemmat, jotka hakevat lapsensa
aina melkein viimeisenä hoidosta ja ihan sentakia, että
ulkoiluttavat koiransa ensin. Ja ei niin, että tulevat koiran kanssa
hakemaan vaan siksi, että tehdään koirien kanssa ensin
pitkä lenkki ja sitten on lasten vuoro. - Muuuuutta....
ärsyttää.... kirjoitti:
Tässä on kyseessä sellaiset vanhemmat, jotka hakevat lapsensa
aina melkein viimeisenä hoidosta ja ihan sentakia, että
ulkoiluttavat koiransa ensin. Ja ei niin, että tulevat koiran kanssa
hakemaan vaan siksi, että tehdään koirien kanssa ensin
pitkä lenkki ja sitten on lasten vuoro.Hakevatko myöhässä?
Joutuuko jäämään ylitöihin heidän takia?
Jos ei, niin minkä takia valittaa?
Ja mikä olisi ratkaisu?
Myydä koirat?
Jättää lapset yksin kotiin kun ulkoiluttaa koirat sen jälkeen kun lapset on haettu kotiin?
EHkä useimmilla perheillä on ollut jopa vaikeaakin kun yrittävät sovittaa aikatauluaan niin ettei kukaan kärsisi...
Ja se joka ehdottaa ettälemmikistä pitää luopua silloin kun saa lapsen on (anteeksi nyt vaan) idiootti. - Kumpi tärkein???
Muuuuutta.... kirjoitti:
Hakevatko myöhässä?
Joutuuko jäämään ylitöihin heidän takia?
Jos ei, niin minkä takia valittaa?
Ja mikä olisi ratkaisu?
Myydä koirat?
Jättää lapset yksin kotiin kun ulkoiluttaa koirat sen jälkeen kun lapset on haettu kotiin?
EHkä useimmilla perheillä on ollut jopa vaikeaakin kun yrittävät sovittaa aikatauluaan niin ettei kukaan kärsisi...
Ja se joka ehdottaa ettälemmikistä pitää luopua silloin kun saa lapsen on (anteeksi nyt vaan) idiootti.Miltä pienestä 1-2 vuotiaasta tuntuu olla päiväkodin pihalla odottamassa ja tuijottamassa portille, josta toiset lapset poistuvat yksi toisensa jälkeen vanhempiensa kanssa? Puoli tuntia päiväkodin sulkemisaikaan, eikä enää pihalla ole muita pienten (alle kolmevuotiaiden) ryhmän lapsia.
Mutta voi tuoltahan löntystää oma äiti koiran kanssa ilman mitään kiirettä lapsostaan hakemaan. Kyllä meillä hoitajilla on hymy herkässä. Juu eihän tuon ikäinen lapsi traumoja saa. Ja onneksi me hoitajat ollaan ihan kivisydämiä, ettei lasta yhtään säälitä. - Niiiiiiin.....
Kumpi tärkein??? kirjoitti:
Miltä pienestä 1-2 vuotiaasta tuntuu olla päiväkodin pihalla odottamassa ja tuijottamassa portille, josta toiset lapset poistuvat yksi toisensa jälkeen vanhempiensa kanssa? Puoli tuntia päiväkodin sulkemisaikaan, eikä enää pihalla ole muita pienten (alle kolmevuotiaiden) ryhmän lapsia.
Mutta voi tuoltahan löntystää oma äiti koiran kanssa ilman mitään kiirettä lapsostaan hakemaan. Kyllä meillä hoitajilla on hymy herkässä. Juu eihän tuon ikäinen lapsi traumoja saa. Ja onneksi me hoitajat ollaan ihan kivisydämiä, ettei lasta yhtään säälitä.Olen itse töissä päiväkodissa, ja kyllä, tuntuuhan se välillä ikävältä että lapset ovat siellä pitkiä päiviä, MUTTA näin se vaan menee.
Uskoisin että perhe on tarkkaan miettinyt mikä on heille paras ratkaisu, ja on jotenkin surkuhupaisaa että alan ammattilainen sitten kuvittelee tietävänsä paremmin mikä on perheelle parasta....
Niin kauan kun lasta kuitenkin ajoissa haetaan, eli ei joudu jäämään tämän takia ylitöihin, niin hoida työsi. Jos sinusta lapsi kärsii, eikö olisi parempaa ottaa asia asiallisesti puheeksi vanhempien kanssa?
Mutta ammattilaisen tunnistaakin siitä että kitisee nimettömänä netissä ja kuvittelee sillä saavansa jotain aikaiseksi..... - ....
Niiiiiiin..... kirjoitti:
Olen itse töissä päiväkodissa, ja kyllä, tuntuuhan se välillä ikävältä että lapset ovat siellä pitkiä päiviä, MUTTA näin se vaan menee.
Uskoisin että perhe on tarkkaan miettinyt mikä on heille paras ratkaisu, ja on jotenkin surkuhupaisaa että alan ammattilainen sitten kuvittelee tietävänsä paremmin mikä on perheelle parasta....
Niin kauan kun lasta kuitenkin ajoissa haetaan, eli ei joudu jäämään tämän takia ylitöihin, niin hoida työsi. Jos sinusta lapsi kärsii, eikö olisi parempaa ottaa asia asiallisesti puheeksi vanhempien kanssa?
Mutta ammattilaisen tunnistaakin siitä että kitisee nimettömänä netissä ja kuvittelee sillä saavansa jotain aikaiseksi.....Ihmeelliseltä alkaa kuulostaa tämä vastakkain asettelu. Keskustelusta saa ihan kuvan että päivähoidon ammattilaiset tässä ovat lapsen asialla eivät vanhemmat. Ylipitkiin päiviin on kosolti selityksiä. Merkillistä etteivät äidit enää tunnu asettavan lapsen etua ensisijalle perheen ratkaisuissa. Huolimatta siitä mitä tutkimus ja tieto kertoo pitkien hoitopäivien riskeistä taaperoikäisen hyvinvoinnille äidit vaan jankuttavat erilaisia syitä miksi pieniä ei pysty hoitamaan. Suomessa todella huolehditaan perheistä aivan toisella tavalla kun monessa muussa maassa ja siitä huolimatta äideillä on kiire viedä alle kolmevuotiaat päiväkoteihin pitkiksi päiviksi.Missään muualla OECD maista ei pieniä hoideta ryhmähoidossa yhtä pitkiä päiviä kuin Suomessa. Suomessa on myös mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää mutta päinvastoin kun muissa pojoismaissa äidit harvoin käyttävät tätä oikeutta lapsen ollessa kaikkein eniten äidin avun tarpeessa. Sitten ihme ja kumma lapsen tullessa kouluikään silloin voidaan ajatella lyhennettyä työpäivää!
Kyllä on peiliin katsomisen aika sekä vanhemmilla että yhteiskunnan päättäjillä. Kun vanhemmille tarjotaan mahdollisuutta siirtää vastuu lapsesta päivähoidolle silloin on jokin hyvin pielessä ja surulliset seuraukset näkyvät varsin selvästi palstoilla käydyissä keskusteluissa. - TarhaTätiMoonika
.... kirjoitti:
Ihmeelliseltä alkaa kuulostaa tämä vastakkain asettelu. Keskustelusta saa ihan kuvan että päivähoidon ammattilaiset tässä ovat lapsen asialla eivät vanhemmat. Ylipitkiin päiviin on kosolti selityksiä. Merkillistä etteivät äidit enää tunnu asettavan lapsen etua ensisijalle perheen ratkaisuissa. Huolimatta siitä mitä tutkimus ja tieto kertoo pitkien hoitopäivien riskeistä taaperoikäisen hyvinvoinnille äidit vaan jankuttavat erilaisia syitä miksi pieniä ei pysty hoitamaan. Suomessa todella huolehditaan perheistä aivan toisella tavalla kun monessa muussa maassa ja siitä huolimatta äideillä on kiire viedä alle kolmevuotiaat päiväkoteihin pitkiksi päiviksi.Missään muualla OECD maista ei pieniä hoideta ryhmähoidossa yhtä pitkiä päiviä kuin Suomessa. Suomessa on myös mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää mutta päinvastoin kun muissa pojoismaissa äidit harvoin käyttävät tätä oikeutta lapsen ollessa kaikkein eniten äidin avun tarpeessa. Sitten ihme ja kumma lapsen tullessa kouluikään silloin voidaan ajatella lyhennettyä työpäivää!
Kyllä on peiliin katsomisen aika sekä vanhemmilla että yhteiskunnan päättäjillä. Kun vanhemmille tarjotaan mahdollisuutta siirtää vastuu lapsesta päivähoidolle silloin on jokin hyvin pielessä ja surulliset seuraukset näkyvät varsin selvästi palstoilla käydyissä keskusteluissa.Ai minä voin tehdä lyhennettyä työpäivää?
No kuule en voi. Se riippuu työnantajasta.
Ja kuka perheeni elättää jos palkattomana olen? Onko se rikollista puuhaa tehdä työtä ja elää omalla kustannuksella vai pitäiskö minun ryhtyä yhteiskunnan elätiksi?
Ja minä mukamas en lapsestani välitä!!!! - ....
Ai minä voin tehdä lyhennettyä työpäivää?
Ja kuka perheeni elättää jos palkattomana olen? Onko se rikollista puuhaa tehdä työtä ja elää omalla kustannuksella vai pitäiskö minun ryhtyä yhteiskunnan elätiksi?
Ja minä mukamas en lapsestani välitä!!!!Kyllä vaan voit, sinulla on laissa siihen oikeus eikä työpaikka sille mitään voi. Lapsesi on alle kolmevuotias vain kaksi vuotta äitiysloman jälkeen ja pystyt kyllä elämään tämän ajan matalammalla palkalla jos vain haluat ja jos näet että lapsen kannalta tällä saattaa olla ratkaiseva merkitys. Arvovalinnasta siinä on kyse eikä muusta.
- TarhatätiMoonika
.... kirjoitti:
Kyllä vaan voit, sinulla on laissa siihen oikeus eikä työpaikka sille mitään voi. Lapsesi on alle kolmevuotias vain kaksi vuotta äitiysloman jälkeen ja pystyt kyllä elämään tämän ajan matalammalla palkalla jos vain haluat ja jos näet että lapsen kannalta tällä saattaa olla ratkaiseva merkitys. Arvovalinnasta siinä on kyse eikä muusta.
no enpäs voi
Olen yksityisyrittäjä.
Juuri ja juuri onnistuin pari kuukautta kitumaan. Siten kotoa tein tyotä, sitten puolet palkastani meni lastenhoitoon jotta saisin yritykseni pelastettua.
Nyt on sen verran velkaa et voi muuta tehdä kuin rehkiä kuin hullu.
Välillä kun on hiljaista on tehtävä sivutoitä tarjoilijana.
Asunnonmyyntiä olen jo yrittänyt, mutta olen talosta velkaa yli sen minkäarvoinen se on
Tule vaan sähkoni ja lämmityskuluni ja ruokani kustantamaan. Katso jos jään kodittomaksi niin lapseni otetaan huostaan - lotsi!
:) :) kirjoitti:
Lumi, asiat eivät todellakaan ole aina sellaisia, miltä sinusta vaikuttaa. Lopeta siis turha pohtiminen. Minun lapselleni se on suurta juhlaa, että haen lapsen hoidosta koiran kanssa. Sehän tietää sitä, että kotiin mennään muutoin kuin autolla, ja että saa heti moikata koirankin :) Kyseessä ei ole mikään arvojärjestysasia- Kyllä käytäntö perustuu ihan arjen aikatauluihin ja kaikille parhaisiin käytäntöihin. Ja lapseni kyllä tietää, miksi joskus tulen kotoa häntä hakemaan, enkä suoraan töistä. Se johtuu täysin siitä, että lapselleni on parasta se, että hän saa nukkua päiväunensa kokonaan hoidossa. Ja ennen nukkumista en ehdi työn jälkeen hakemaan. Ja itseasiassa, päiväkodista on kerrottu, että olisi erittäin suotavaa, että lapseni nukkuisi päiväunensa, koska heillä ei ole resurssia vahtia yhtä lasta, jonka äiti tulee hakemaan liian aikaisin."Tosin, päiväkodista on kielletty lasta hakemasta aikaisemmin," sii...mitä ihmettä...kielletty hakemasta! Ja millähän ihmeen perustelulla! Oman lapsensa saa hakea mihin aikaan vaan!
Kummaa touhua! - turhatäti moonikalle
Ai minä voin tehdä lyhennettyä työpäivää?
Ja minä mukamas en lapsestani välitä!!!!"Ai minä voin tehdä lyhennettyä työpäivää?"
Ihan yleisellä tasolla tuossa puhuttiin. Sinä et ole maailman napa TarhaTätiMoonika. Ja nytpä selvisi sekin, miksi et mitään tarhaelämästä tajua. Et ole mikään tarhatäti etkä siis sen alan realiteeteista tiedä yhtään mitään ja silti tässäkin ketjussa olet muka tietäväistä leikkinyt ;D - TarhaTätiMoonika
turhatäti moonikalle kirjoitti:
"Ai minä voin tehdä lyhennettyä työpäivää?"
Ihan yleisellä tasolla tuossa puhuttiin. Sinä et ole maailman napa TarhaTätiMoonika. Ja nytpä selvisi sekin, miksi et mitään tarhaelämästä tajua. Et ole mikään tarhatäti etkä siis sen alan realiteeteista tiedä yhtään mitään ja silti tässäkin ketjussa olet muka tietäväistä leikkinyt ;DNo olen minä jossakin ollut oikeassa kun kerran sinut onnistuin suututtamaan!
Tuskin et olisi suuttunut jos olisin ollut väärässä - aamutyöläinen
lotsi! kirjoitti:
"Tosin, päiväkodista on kielletty lasta hakemasta aikaisemmin," sii...mitä ihmettä...kielletty hakemasta! Ja millähän ihmeen perustelulla! Oman lapsensa saa hakea mihin aikaan vaan!
Kummaa touhua!Mullakin loppuu työpäivä jo klo 12, ja hoidosta sanottu että saa hakea vasta kahden jälkeen... Kun muuten osuisi tuo haku päiväuniaikaan. Mutta eipä tuo mua haittaa, kolmelta aamuisin kun kömpii sängystä ylös niin pienet tirsat tekee ihan hyvää. Ja jos jonkun mielestä olen siksi huono äiti, niin se on hänen ongelmansa, lapsen hoitopäivät harvemmin ylittävät 6 tuntia, ja äitikin pysyy hereillä iltaisin pidempään kuin lapset :)
- Peilaa itsekin
.... kirjoitti:
Ihmeelliseltä alkaa kuulostaa tämä vastakkain asettelu. Keskustelusta saa ihan kuvan että päivähoidon ammattilaiset tässä ovat lapsen asialla eivät vanhemmat. Ylipitkiin päiviin on kosolti selityksiä. Merkillistä etteivät äidit enää tunnu asettavan lapsen etua ensisijalle perheen ratkaisuissa. Huolimatta siitä mitä tutkimus ja tieto kertoo pitkien hoitopäivien riskeistä taaperoikäisen hyvinvoinnille äidit vaan jankuttavat erilaisia syitä miksi pieniä ei pysty hoitamaan. Suomessa todella huolehditaan perheistä aivan toisella tavalla kun monessa muussa maassa ja siitä huolimatta äideillä on kiire viedä alle kolmevuotiaat päiväkoteihin pitkiksi päiviksi.Missään muualla OECD maista ei pieniä hoideta ryhmähoidossa yhtä pitkiä päiviä kuin Suomessa. Suomessa on myös mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää mutta päinvastoin kun muissa pojoismaissa äidit harvoin käyttävät tätä oikeutta lapsen ollessa kaikkein eniten äidin avun tarpeessa. Sitten ihme ja kumma lapsen tullessa kouluikään silloin voidaan ajatella lyhennettyä työpäivää!
Kyllä on peiliin katsomisen aika sekä vanhemmilla että yhteiskunnan päättäjillä. Kun vanhemmille tarjotaan mahdollisuutta siirtää vastuu lapsesta päivähoidolle silloin on jokin hyvin pielessä ja surulliset seuraukset näkyvät varsin selvästi palstoilla käydyissä keskusteluissa.Taidat olla itse mies, jonka mielestä lasten hoitaminen kuuluu perheessä vain ÄIDEILLE? Taidat olla tutkijatyyppi, jolla ei kuitenkaan kovin laajaa käsitystä ole PERHEESTÄ. Laskepa montako kertaa tekstissäsi toistuu sana "Äiti" ja montako kertaa mainitset isän...
Tunnen kyllä tapauksia. Isää ei voi edes ajatella lasta päiväkodista hakemaan, kun ei voi luottaa, että lapsen tarpeet menisivät aikuisen miehen omien tärkeiden edelle: lehden luku, jääkiekko-ottelu telkkarista, auton rassaus tms., joillakin vaikka nettisurffailu. Näissä perheissä äiti vie ja äiti tuo. Äiti käy töiden jälkeen kaupassa ja laittaa ruuan (lapset kitisee helmoissa ja iskä röhnöttää telkkarin tai tietokoneen ääressä tai lorvii jossain muualla.
Näiden ym kaltaisten isien lapset ovat usein päiväkodissa turhan pitkiä päiviä, kun isä, joka menee töihin myöhemmin kuin äiti tai pääsee töistä aikaisemmin kuin äiti (ja vielä saattaa kulkea sillä perheen ainoalla autolla). Niin että katsopa asiaa hieman toiseltakin kantilta. - lori-lori
aamutyöläinen kirjoitti:
Mullakin loppuu työpäivä jo klo 12, ja hoidosta sanottu että saa hakea vasta kahden jälkeen... Kun muuten osuisi tuo haku päiväuniaikaan. Mutta eipä tuo mua haittaa, kolmelta aamuisin kun kömpii sängystä ylös niin pienet tirsat tekee ihan hyvää. Ja jos jonkun mielestä olen siksi huono äiti, niin se on hänen ongelmansa, lapsen hoitopäivät harvemmin ylittävät 6 tuntia, ja äitikin pysyy hereillä iltaisin pidempään kuin lapset :)
Höh...kai nyt lapsensa saa hakea vaikka kesken päiväunien, meillä ainakin saa...kaikkea sitä kuulee...sun lapsihan se on!
- TarhaTätiMoonika
hui teitä hulluja
Lapselle tulee nyt traumoja jos äiti tulee hakemaan koiran kanssa.
Nyt minäkin pelkään. - JK
VAI NIN
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1377689Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4839Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33783