Kaikki menee

Tuhkatkin

Tarvitsisin kipeästi neuvoja.

Olin ex mieheni kanssa 2 vuotta naimisissa. Ero on haettu ja ositus tehty.
Nyt kävikin ilmi, että ositus oli laiton, koska ex miehellä on paljon velkaa jota hän ei tuonut
esille osituksessa. Ositus pitäisi uusia, ja minulle määrättäisiin maksettavaksi tasinkona miehelle puolet
hänen velka summastaan. Itselleni jäi osituksen jälkeen oma omaisuuteni ja omat velkani.
Jos minut määrätään maksamaan ex miehelle tasinkoa, menetän oman omaisuuteni, koska rahaa
ei ole niin isoa summaa jolla maksaa.

Voiko todellakin mennä näin, että tehty ositus ei päde, koska siinä ei käy ilmi kaikki velkasummat ja minut määrätään maksajaksi? Nykyisessä osituksessa kumpikaan ei maksanut tasinkoa ja molemmat piti omaisuutensa.

53

2493

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppia ikä kaikki

Kuka tai mikä ilmoitti että ositus on laiton?
      Teittekö ositussopimuksen? Kauanko on erosta tai sopimuksen tekemisestä? Kauanko olitte yhdessä tai asuitte samassa osoitteessa?
      Tässä joitakin kysymyksiä ennenkuin voi mitään vastata...

• Tuhkatkin

Osituksen tehnyt oikeusaputoimisto.
        Ositussopimus on tehty ja allekirjoitettu puolisen vuotta sitten.
        Samassa osoitteessa n. 3 vuotta. Ero on vireillä, mutta ei ole vielä toista
        vaihetta tehty.

• Oppia ikä kaikki
        Tuhkatkin kirjoitti:

Osituksen tehnyt oikeusaputoimisto.
        Ositussopimus on tehty ja allekirjoitettu puolisen vuotta sitten.
        Samassa osoitteessa n. 3 vuotta. Ero on vireillä, mutta ei ole vielä toista
        vaihetta tehty.

Kuka sanoi että on laiton? Kuinka tarkasti erottelitte omaisuuden ositussopimukseen?

• Tuhkatkin
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

Kuka sanoi että on laiton? Kuinka tarkasti erottelitte omaisuuden ositussopimukseen?

Oikeusaputoimisto ilmoitti, että laiton, koska heillä ei ollut tietoa veloista.
        Kyllä siihen sopimukseen summat laskettiin ja velat ym. Ei nyt sentin tarkkuudella,
        mutta kuitenkin. Nämä miehen velat vain jäivät sopimuksen ulkopuolelle, sopimuksessa lukee
        miehen kohdalla ei velkoja.

• Oppia ikä kaikki
        Tuhkatkin kirjoitti:

Oikeusaputoimisto ilmoitti, että laiton, koska heillä ei ollut tietoa veloista.
        Kyllä siihen sopimukseen summat laskettiin ja velat ym. Ei nyt sentin tarkkuudella,
        mutta kuitenkin. Nämä miehen velat vain jäivät sopimuksen ulkopuolelle, sopimuksessa lukee
        miehen kohdalla ei velkoja.

Mitä ex miehesi sanoo? Voitteko tehdä keskenänne ko sopimuksen? Haluaako hän että maksat puolet hänen veloistaan? Keskenännehän voitte tehdä millaisen sopimuksen vain haluatte.
        Onko kyseessä oleva rahasumma isokin? Jos asia menee pesänjakajalle, lasku on aina ISO ja kestää pitkään. Osituksen sovittelu saataisi tulla kyseeseen, mutta se on kallis keino.
        Ja sinulla pitäisi olla oikeasti hyvä asianajaja, joka on erikoistunut ko alaan ja niitä ei tässä maassa ole montaa. Siis hyviä!

• Tuhkatkin

Mitä ex miehesi sanoo? Voitteko tehdä keskenänne ko sopimuksen? Haluaako hän että maksat puolet hänen veloistaan? Keskenännehän voitte tehdä millaisen sopimuksen vain haluatte.
        Onko kyseessä oleva rahasumma isokin? Jos asia menee pesänjakajalle, lasku on aina ISO ja kestää pitkään. Osituksen sovittelu saataisi tulla kyseeseen, mutta se on kallis keino.
        Ja sinulla pitäisi olla oikeasti hyvä asianajaja, joka on erikoistunut ko alaan ja niitä ei tässä maassa ole montaa. Siis hyviä!

Ongelma tuntuu olevan siinä, että vaikka mies ei vaatisi, kuten ei vaatinutkaan ja siksi jätettiin osituksen ulkopuolelle, niin laki kuulemma vaatii maksamaan. Velkojat kuulemma päättävät tämän asian. Enkä usko, että sopu ositus on enää mahdollista, vaan ex saattaisi vaatia minua maksamaan.

Tuntuu ihan järjettömältä, että yhtäkkiä tehty sopimus olis puutaheinää.

• Tuhkatkin
        Tuhkatkin kirjoitti:

Ongelma tuntuu olevan siinä, että vaikka mies ei vaatisi, kuten ei vaatinutkaan ja siksi jätettiin osituksen ulkopuolelle, niin laki kuulemma vaatii maksamaan. Velkojat kuulemma päättävät tämän asian. Enkä usko, että sopu ositus on enää mahdollista, vaan ex saattaisi vaatia minua maksamaan.

Summa on sen verran iso, että minulta menee kaikki omaisuus, eikä taida riittääkään.

• kaisa*
        Tuhkatkin kirjoitti:

Summa on sen verran iso, että minulta menee kaikki omaisuus, eikä taida riittääkään.

sinulta kaikki omaisuus.

Vaikka exälläsi olisi triljoona velkoja enemmän kuin omaisuutta, niin hänen omaisuutensa on sitten 0e. Sitten vain netto-omaisuudestasi maksaisit puolet tasinkona miehelle, sinulle jäisi ainakin toinen puoli. Koska avioliittonne oli lyhyt, voit hakea ositusta voi yrittää sovitella.

• Tuhkatkin kirjoitti:

Niin se mieskin on joutunut maksamaan iät ja ajat. Normaalia tasa-arvoa vaan.

• MK
        Tuhkatkin kirjoitti:

sanoo koska pariskunnat voivat tehdä mimmoisen sopimuksen keskenään jos haluavat. Vaikka se omaisuuden jako menisi uusiksi niin miehesi voi ilmoittaa ettei vaadi mitää'. Puoliso voi erossa vaikka lahjoitta koko omaisuuden ex:lle jos haluaa. lAKI VOI VVATIA MAKSUA MUUTA JOS TOINEN S EI HALUA RAHAA NIIN EI TARTTE MAKSAA.

• juristi peliin

Ositusta voidaan sovitella eli omaisuuden puolittamisesta luopua esim. silloin, kun avioliitto on ollut lyhyt

• Oppia ikä kaikki

Juuri niin, nimenomaan "voidaan sovitella" niin kuin edellisessä viestissä kirjoitin, mutta se on kallis tie! Ja epävarma. Pesänjakajan kulut menevät puoliksi ja lisäksi oman asianajajan kulut.

• kaisa*

Juuri niin, nimenomaan "voidaan sovitella" niin kuin edellisessä viestissä kirjoitin, mutta se on kallis tie! Ja epävarma. Pesänjakajan kulut menevät puoliksi ja lisäksi oman asianajajan kulut.

tietää? Jos mies on unohtanut mainita velkansa osituksessa niin saattaisi haluta itse sovittelua, ilman pesänjakajaa.

• Totaalisen katkera

Vanhempani kuolivat yllättäen liikenneonnettumuudessa kaksi vuotta sitten ja perin noin 500 000 e. Miehelläni ei ole koskaan ollut mitään ja hän on tienannut puolet siitä mitä minä. Mieheni päätti pari viikkoa sitten, että pariutuu ukrainalaisen naisen kanssa, jonka löysi netistä. No, osituksessa puolet perinnöistäni menee miehelleni. Arvatkaa, vituttaako ! Vanhempieni koko elämäntyöstä puolet menee paskiaiselle, joka päätti lähteä vieraisiin, kun vaimo rikastui. On kuulemma oikeutettu rahoihini, koska on elänyt rinnallanni melkein 20 vuotta. Aika hyvä tili tästä avioliitosta....Mieheni uskottomuus ei koske läheskään niin paljon kuin se epäoikeudenmukaisuus, että hän rikastuu minulla ja etenkin kovasti töitä tehneiden vanhempieni kustannuksella - vanhempien, jotka toivoivat takuulla elämäntyönsä hedelmien menevän lapsilleen eikä heidän puolisoilleen.

• kaisa*

Jokainen tietää, että perinnönjättäjä haluaa jättää perintöä VAIN lapsilleen. Suomen avioliittolaki (v 1924) on tästä kohden paska. Ruotsissa on tämäkin asia hoidettu paremmin.

Perintö meni minullakin exälle, tosin "vain" toisen vanhemman. Kuolinpesää ei ole jaettu, joten jouduin ottamaan pankista lainaa. Mielestäni tämä on vielä suurempi epäoikeudenmukaisuus. Realisoida kuolleen vanhemman omaisuus HETI exälle, vaikkei ole itsekään saanut mitään. Voi vittu näitä lakeja.

• Jokainen ei tiedä
        kaisa* kirjoitti:

Jokainen tietää, että perinnönjättäjä haluaa jättää perintöä VAIN lapsilleen. Suomen avioliittolaki (v 1924) on tästä kohden paska. Ruotsissa on tämäkin asia hoidettu paremmin.

Perintö meni minullakin exälle, tosin "vain" toisen vanhemman. Kuolinpesää ei ole jaettu, joten jouduin ottamaan pankista lainaa. Mielestäni tämä on vielä suurempi epäoikeudenmukaisuus. Realisoida kuolleen vanhemman omaisuus HETI exälle, vaikkei ole itsekään saanut mitään. Voi vittu näitä lakeja.

Nykyaikana moni hoitaa normaalien pankkirutiinien lomassa testamentin, jossa on maininta : lasteni puolisoilla (tai tulevilla puolisoilla) ei ole avio-oikeutta perintöön, sen sijaan tulevaan omaisuuteen tai sen tuottoon.

Laki ei ole vittu. Jokainen tekee valintansa. Avioliittoa eio ole pakko solmia, ja jos solmii voi ottaa etukäteen selvää mihin sitoutuu.

• testamentti
        Jokainen ei tiedä kirjoitti:

Nykyaikana moni hoitaa normaalien pankkirutiinien lomassa testamentin, jossa on maininta : lasteni puolisoilla (tai tulevilla puolisoilla) ei ole avio-oikeutta perintöön, sen sijaan tulevaan omaisuuteen tai sen tuottoon.

Laki ei ole vittu. Jokainen tekee valintansa. Avioliittoa eio ole pakko solmia, ja jos solmii voi ottaa etukäteen selvää mihin sitoutuu.

Asioista pitää ottaa sevää ja tehdä hyvät valinnat.

• Tuhkatkin

Tuollaisen testamentin olen tehnytkin. Vahingoista viisastuu.

• ellinoora*

Laki on kyllä paska. Esimerkiksi minun vanhempani vieroksuivat todella paljon juuri tällaisia lakiasioita, kun olivat kilttejä ja LUOTTIVAT ihmiseen. Exäni vielä tiesi tämän puolen - ja törkeästi vielä kerran käytti sitä hyväkseen. Rahaa oli kiristänyt heiltä muutenkin.

Ketä tämä avioliittolain kohta muuten palvelee, mihin se perustuu? Kenelle olisi haitaksi, jos lakia muutettaisiin perinnön osalta? En keksi mitään muuta kuin että juristit menettäisivät paljon rahaa. Tämä laki on siis heitä varten. Mikäli olisi perinyt ja eroaa, niin voisihan laissa olla PERIJÄLLÄ oikeus halutessaan luovuttaa perinnöstään exälle jonkinlainen osuus.

Minä en avioliittoon sitoutuessani sitoutunut isäni kuolemaan. Ei tullut mieleenkään, että vanhemmat joskus kuolisivat, tai itse eroaisi. Häämessumainokset radiossa on typeriä. Niissä hössötetään kaikenlaista soopaa. Onko morsiamen hiukset järjestyksessä ja sulhasen frakki koossa - ja muuta todella tärkeää... selvitettävää ennen häitä. MIKSEI NIISSÄ HUUDETA, että onko avioehtosopimus jo tehty - SE on tärkein asia liittoa solmittaessa, VAIN sillä on merkitystä tulevaisuudessa. Koska - kuten täällä olemme huomanneet - kumppaniinsa ei voi luottaa, ei missään asiassa. On lapsellista luottaa.

Tottahan itse olen tehnyt testamentin, jossa lasten puolisot rajataan pois perinnöstä. Ja jos kuolen ennen lasten täysi-ikäistymistä, niin lasten perintöä hoitaa lakitoimisto, ei lasten hävytön isä, jolla muutoin ainoana huoltajana olisi siihen oikeus.

• vuoroin vieraissa..
        ellinoora* kirjoitti:

Laki on kyllä paska. Esimerkiksi minun vanhempani vieroksuivat todella paljon juuri tällaisia lakiasioita, kun olivat kilttejä ja LUOTTIVAT ihmiseen. Exäni vielä tiesi tämän puolen - ja törkeästi vielä kerran käytti sitä hyväkseen. Rahaa oli kiristänyt heiltä muutenkin.

Ketä tämä avioliittolain kohta muuten palvelee, mihin se perustuu? Kenelle olisi haitaksi, jos lakia muutettaisiin perinnön osalta? En keksi mitään muuta kuin että juristit menettäisivät paljon rahaa. Tämä laki on siis heitä varten. Mikäli olisi perinyt ja eroaa, niin voisihan laissa olla PERIJÄLLÄ oikeus halutessaan luovuttaa perinnöstään exälle jonkinlainen osuus.

Minä en avioliittoon sitoutuessani sitoutunut isäni kuolemaan. Ei tullut mieleenkään, että vanhemmat joskus kuolisivat, tai itse eroaisi. Häämessumainokset radiossa on typeriä. Niissä hössötetään kaikenlaista soopaa. Onko morsiamen hiukset järjestyksessä ja sulhasen frakki koossa - ja muuta todella tärkeää... selvitettävää ennen häitä. MIKSEI NIISSÄ HUUDETA, että onko avioehtosopimus jo tehty - SE on tärkein asia liittoa solmittaessa, VAIN sillä on merkitystä tulevaisuudessa. Koska - kuten täällä olemme huomanneet - kumppaniinsa ei voi luottaa, ei missään asiassa. On lapsellista luottaa.

Tottahan itse olen tehnyt testamentin, jossa lasten puolisot rajataan pois perinnöstä. Ja jos kuolen ennen lasten täysi-ikäistymistä, niin lasten perintöä hoitaa lakitoimisto, ei lasten hävytön isä, jolla muutoin ainoana huoltajana olisi siihen oikeus.

Meillä miehen vanhemmat rajasivat puolisoitten kumppanit pois kesämökkiperinnöstään.
        Alue jaettiin tasan perijöitten kesken ja rakentaisivat sitten omat mökkinsä alueilleen, jotka haluaisivat. Isovanhemmille oli tärkeää, että alue pysyisi suvulla .
        No, yksi on rakentanut hikisen saunan alueelleen. Vaimoa siellä ei apuna näy.
        Kukaan muukaan näistä kumppaneista ei ole kiinnostunut minkäänlaiseen osallistumiseen sen kummemmin alueen, kuin mökkien rakentamiseen, miksi olisi?
        Itsekkin ajattelen niin, että kerran ei minulle kuulu, miksi edes vaivautuisin käymään siellä?
        Rakentakoon mies omillaan sinne joskus mökin, jos on ylimääräistä rahaa.
        Jos ei rakenna, myyköön lapset ajallaan tontin pois ja jakakoon rahat.
        Mieheni kysyi äitinsä vielä ollessa elossa, ja vastustaessaan vanhainkotiin siirtoa, että otetaisiinko hänet meille loppuvuosiksi.
        Vaikka olin aina ystävällinen anopille ollut, kieltäydyin. Ei tarvinnut edes miettiä asiaa.

• taina*
        ellinoora* kirjoitti:

laki on tehty 1900 luvun alussa. Silloin ei avioeroja ollut. Suomen avioliittolaki kaipaisi pikaista päivittämistä ajantasalle. Ihmeellistä kun syyllisyyspykälä sentään sieltä on saatu pois...

• mk

Perinnön osalta avioehtoa enne kun otit sen haltuun niin ei tarttisi maksaa. Nykyisin kun perintöjä saadaan
        niin kannattaa tehdä avioehto siten että vain yhdessä hankittu omaisuus kuuluu avio-oikeuden piiriin.

• mk

Vaan lasektaan puolisoiden omaisuus ja siit ävähennetään velat ja kummalle jää enemmän nettoverallisuutta maksaa tasinkoa. Olisit ottanut velkaa perintöäsi vastaan ennen ensimmäisen erohakemusta ja nostanut rajat ettei ne näy missään niin olisit tehnyt hyvän tilin. Avio-ehto perinnön osalta olisi pelastanut sinut maksamiselta tai olisit pysynyt avoliitossa.

• jo vain
        kaisa* kirjoitti:

..ja jos perinnönjättäjä olisi tehnyt testamentin, jossa puolisolla ei ole avio-oikeutta, oltaisiin näiltä ikäviltä marmatuksilta säästytty. Valitettavasti vaan nyky-ihmiset eivät viitsi paneutua ja käyttää aikaa ko. aiheeseen, ennen kuin on pakko. Ja ennen kuin on pakko,. mietitään vaan kuinka paljon tullaan perimään?

• osituksesta

Jos teidän ositus oli sitä muotoa että molemmat pitävät rahansa ja velkansa niin teette uuden ostituksen mihin laitatte ne miehen velat myös näkyviin. Jos siis mies ei halua sinun maksavan sitä puolikasta velasta niin mikään laki ei käske sinun sitä maksaa. Osituksen ei tarvitse mennä täysin tasan. Riitatilanteiden takia laki on tehty, molemmat saavat yhtä paljon omaisuutta yhteisestä pesästä. Osituksesta aviopari voi sopia ihan keskenään, kunhan vaan muistaa eritellä omaisuutensa paperille. Jos molemmat hyväksyvät sen ositussopimuksen ja kaksi todistajaa sen allekirjoittaa niin ei sitä mikään laki tule vaatimaan että pitää pistää tasan puoliksi.

• ???

Ne velkojat oikeen sotkeentuu asiaan? Onko velat miehen henkilökohtaisia velkoja?

• Tuhkatkin
        ??? kirjoitti:

Ne velkojat oikeen sotkeentuu asiaan? Onko velat miehen henkilökohtaisia velkoja?

Ne on miehen omia ja mitä lie. En edes tiedä kaikkia. Kyseessä on siis ulosotot.
        Jos uusi ositus tehdään mies todennäköisesti ei suostu enää sopuun. Ja tosiaan,
        velkojat ottaa siltä keltä saa.

• Oppia ikä kaikki
        Tuhkatkin kirjoitti:

Ne on miehen omia ja mitä lie. En edes tiedä kaikkia. Kyseessä on siis ulosotot.
        Jos uusi ositus tehdään mies todennäköisesti ei suostu enää sopuun. Ja tosiaan,
        velkojat ottaa siltä keltä saa.

Ota mukaasi se ositussopimus ja kirje oikeusaputoimistolta ja ota yhteyttä johonkin asianajajaan joka ymmärtää sekä velkoja että osituksia, alkuneuvottelu useimmilla ilmainen. Mistä päin Suomea olet?

• nejadvokad

Ota mukaasi se ositussopimus ja kirje oikeusaputoimistolta ja ota yhteyttä johonkin asianajajaan joka ymmärtää sekä velkoja että osituksia, alkuneuvottelu useimmilla ilmainen. Mistä päin Suomea olet?

asianajajan kun palkkaa tietää mihin KAIKKI menee
        .Kamveri riiteli 260 tuhannen talosta oikeuksia myöten, asianajo ja oikeudet ottivat siitä 150 tuhatta!
        Kannattikohan?

• tuumipa hetki

Jos se ositus on molempien allekirjoittama ja todistajien todistama niin miten se olisi laiton? Osituksessa saa sopia aika vapaasti miten vaan asiat. Kysäisepä oikealta lakimieheltä ennenkuin menet miehesi asettamaan halpaan ja suostut muuttamaan sopimaanne. Jos miehesi ei ole tuonut omia velkojaan esille niin eiköhän se ole hänen tappionsa....

• Tuhkatkin

Niin, sopimuksen saisi varmaan pitää ennallaan, mutta se ei oikeusavun mukaan ole minun kannaltani järkevää, koska silloin minulta voidaan periä vielä tulevaisuudessakin miehen velkoja, joita ei ole mainittu osituksessa. Ositussopimushan on toimitettava maistraattiin, jolloin vasta virallisesti poistuu vastuu toisen veloista. Minun ei kuulemma kannata toimittaa tuota sinne.

Itse näkisin asian kuten kirjoitit. Ilmoitin oikeusapuun, että en halua tehdä uutta sopimusta ellei ole pakko ja uusikin vain niin, ettei minulle tule tasinkoa. Kummallinen sotku. Laittomaksi sopimuksen tekee "valehtelu", kun ilmoitettiin ettei ole velkaa, vaikka oikeasti olikin uo:a. Minunkaan mielestäni sen ei pitäisi olla minun ongelma jos mies ei ole itse tuonut asiaa esille. Uuteen sopimukseen pitäisi tuoda nämä velat, ja silloin laskelmat eivät enää täsmää. Eikä oikeusapu tiennyt saako tämän velan jättää tasingon ulkopuolelle velkojien takia, eli olla vaatimatta minulta.

Mutta haluan olla varma, enkä tulevaisuudessa pelätä, että tuleeko minulle maksettavaa yllätten.

• Rahastusta on
        Tuhkatkin kirjoitti:

Niin, sopimuksen saisi varmaan pitää ennallaan, mutta se ei oikeusavun mukaan ole minun kannaltani järkevää, koska silloin minulta voidaan periä vielä tulevaisuudessakin miehen velkoja, joita ei ole mainittu osituksessa. Ositussopimushan on toimitettava maistraattiin, jolloin vasta virallisesti poistuu vastuu toisen veloista. Minun ei kuulemma kannata toimittaa tuota sinne.

Itse näkisin asian kuten kirjoitit. Ilmoitin oikeusapuun, että en halua tehdä uutta sopimusta ellei ole pakko ja uusikin vain niin, ettei minulle tule tasinkoa. Kummallinen sotku. Laittomaksi sopimuksen tekee "valehtelu", kun ilmoitettiin ettei ole velkaa, vaikka oikeasti olikin uo:a. Minunkaan mielestäni sen ei pitäisi olla minun ongelma jos mies ei ole itse tuonut asiaa esille. Uuteen sopimukseen pitäisi tuoda nämä velat, ja silloin laskelmat eivät enää täsmää. Eikä oikeusapu tiennyt saako tämän velan jättää tasingon ulkopuolelle velkojien takia, eli olla vaatimatta minulta.

Mutta haluan olla varma, enkä tulevaisuudessa pelätä, että tuleeko minulle maksettavaa yllätten.

Yksityisellä ihmisellä ei ole oikeutta Suomessa lainkaan. On hävytöntä, että puoliso saa osituksessa toisen perinnönkin jakoon. Mitään oikeutta en siihen näe. Laki vaatisi heti muutoksen, jossa koskaan puoliso ei voi saada toisen perintöä, ei kuolemassakaan.
        Tällä tavoin jäisi moni avioliitto solmimatta. sillä ikävä vaan joukossamme on niitä, jotka laskelmoivat ennen avioliittoa toisen tulevan perinnönkin. Veljeni eukko, kävi heti kun alkoivat seurustelemaan tarkistamassa vanhempiemmee taloudelliseen tilanteen, kuten myös meidän sisarusten huushollit ja arvatkaapa miten meni.
        Ensin pamahti paksuksi eli liitti tiukasti itsensä kiinni ja seuraavaksi alkoikin sitten rahastus ja suoranainen helvetti isälle ja äidille sekä meille sisaruksille. Milloin teki mitäkin, mustamaalasi ihmisiä senmukaan että sai järjestymään oman etunsa. ( oli jo kaksi kertaa tehnyt tämän aikaiemminkin). Ei ollut onnistunut kovin täydellisesti, ukkomies menetti vain 10.000 markkaa, ei eronnut, lapsesta joutui maksamaan.
        Tarina on kaikkineen aivan hirveä ja järkyttävä, joten aina avioehto ennen avioliittoa ja rahojen määrää puolison ei tarvitse tietää, Tilit vain omiin nimiin ei puolisolle edes käyttöoikeutta. Voi sitten olla yhteinen tili kodin asioiden hoitoon, johon suhteessa tuloihin kumpikin laittaa joka kuukausi summan, joka on kattava näille asioille jos sitten hankitaan suurempia asioita, niihinkin kumpikin laittaa osuutensa tai sitten ostaa omiin nimiinsä. Jos näyttää, että raha ei mene oikeaan paikkaan, hoidat itse asiat ja toiselle ei oikeuksia.
        Tosin tällä eukolla oli valmiiksi asioita ulosotossa, mutta arvatkaapa kuka ne maksoi, kuten muutkin hänen hienoutensa, eukko myt kulkee minkkiturkki päällä ja voin sanoa, että meidän toisten sisarusten perintöosuuksia valui erään hirvittävän järjestelyn vuoksi tähän hänen vallankäyttöönsä, sillä isä kuoli ennenkuin ehti tehdä asioita. Hänet ajettiin omasta kodistaan ja hän murtui siihen.
        Nämä narsistit ovat sellaisia, että pitää testamentti tosiaan laatia, niin että tämä perijäkään ei pääse varoja hallitsemaan, koska varmasti joutuu kiritetyksi ja antaa varojaan tälle laskelmoijalle.

Parhaillaan lähelläni on tapaus, jossa nyt mietin ankarasti, kuinka tällainen onnenonkija ei saa edes sentinpuolikasta, ikävä kyllä joudun tämän läheisen ihmisen myös pistämään aika kovaan paikkaan, en voi tukea häntä millään tavoin, silä silloin raha valuu aina tuonne väärään osoitteeseen. Tässä tapuksessa pienet lapset ovat ne joiden tulevaisuus näin mensisi ventovieraalle hyväksikäyttäjälle.

Rakkaus ja rahat pitää ehdottomasti pitää erossa toisistaan kokonaan. Älä kerro rahatilannettasi ja sano heti alkuun, että ilman avioehto et mene naimisiin, silloin kyllä aika pian selvenee on kyse edes rakkaudesta vaiko näyttelemisestä. Ja tee se avioehto varmasti, sillä saattaa vielä roikkua mukna ja yrittää kaikenlaisin keinoin estää avioehdeon tekemisen, vetoaa kaikkiin mahdollisiin asioihin. Pysy jyrkkänä.

Asianajat ovat myös ryhmä, jonka toimiin pitäisi puuttua, mielestäni oikeus ei oikein tapahtu, vaan rahastus. Heidän palkkionsa ovat aivan suhteettomat.

• ei mustavalkoista.
        Rahastusta on kirjoitti:

Yksityisellä ihmisellä ei ole oikeutta Suomessa lainkaan. On hävytöntä, että puoliso saa osituksessa toisen perinnönkin jakoon. Mitään oikeutta en siihen näe. Laki vaatisi heti muutoksen, jossa koskaan puoliso ei voi saada toisen perintöä, ei kuolemassakaan.
        Tällä tavoin jäisi moni avioliitto solmimatta. sillä ikävä vaan joukossamme on niitä, jotka laskelmoivat ennen avioliittoa toisen tulevan perinnönkin. Veljeni eukko, kävi heti kun alkoivat seurustelemaan tarkistamassa vanhempiemmee taloudelliseen tilanteen, kuten myös meidän sisarusten huushollit ja arvatkaapa miten meni.
        Ensin pamahti paksuksi eli liitti tiukasti itsensä kiinni ja seuraavaksi alkoikin sitten rahastus ja suoranainen helvetti isälle ja äidille sekä meille sisaruksille. Milloin teki mitäkin, mustamaalasi ihmisiä senmukaan että sai järjestymään oman etunsa. ( oli jo kaksi kertaa tehnyt tämän aikaiemminkin). Ei ollut onnistunut kovin täydellisesti, ukkomies menetti vain 10.000 markkaa, ei eronnut, lapsesta joutui maksamaan.
        Tarina on kaikkineen aivan hirveä ja järkyttävä, joten aina avioehto ennen avioliittoa ja rahojen määrää puolison ei tarvitse tietää, Tilit vain omiin nimiin ei puolisolle edes käyttöoikeutta. Voi sitten olla yhteinen tili kodin asioiden hoitoon, johon suhteessa tuloihin kumpikin laittaa joka kuukausi summan, joka on kattava näille asioille jos sitten hankitaan suurempia asioita, niihinkin kumpikin laittaa osuutensa tai sitten ostaa omiin nimiinsä. Jos näyttää, että raha ei mene oikeaan paikkaan, hoidat itse asiat ja toiselle ei oikeuksia.
        Tosin tällä eukolla oli valmiiksi asioita ulosotossa, mutta arvatkaapa kuka ne maksoi, kuten muutkin hänen hienoutensa, eukko myt kulkee minkkiturkki päällä ja voin sanoa, että meidän toisten sisarusten perintöosuuksia valui erään hirvittävän järjestelyn vuoksi tähän hänen vallankäyttöönsä, sillä isä kuoli ennenkuin ehti tehdä asioita. Hänet ajettiin omasta kodistaan ja hän murtui siihen.
        Nämä narsistit ovat sellaisia, että pitää testamentti tosiaan laatia, niin että tämä perijäkään ei pääse varoja hallitsemaan, koska varmasti joutuu kiritetyksi ja antaa varojaan tälle laskelmoijalle.

Parhaillaan lähelläni on tapaus, jossa nyt mietin ankarasti, kuinka tällainen onnenonkija ei saa edes sentinpuolikasta, ikävä kyllä joudun tämän läheisen ihmisen myös pistämään aika kovaan paikkaan, en voi tukea häntä millään tavoin, silä silloin raha valuu aina tuonne väärään osoitteeseen. Tässä tapuksessa pienet lapset ovat ne joiden tulevaisuus näin mensisi ventovieraalle hyväksikäyttäjälle.

Rakkaus ja rahat pitää ehdottomasti pitää erossa toisistaan kokonaan. Älä kerro rahatilannettasi ja sano heti alkuun, että ilman avioehto et mene naimisiin, silloin kyllä aika pian selvenee on kyse edes rakkaudesta vaiko näyttelemisestä. Ja tee se avioehto varmasti, sillä saattaa vielä roikkua mukna ja yrittää kaikenlaisin keinoin estää avioehdeon tekemisen, vetoaa kaikkiin mahdollisiin asioihin. Pysy jyrkkänä.

Asianajat ovat myös ryhmä, jonka toimiin pitäisi puuttua, mielestäni oikeus ei oikein tapahtu, vaan rahastus. Heidän palkkionsa ovat aivan suhteettomat.

Mennä silloin edes koko avioliittoon?
        Eipä tuossa ed. jutussakaan taideta koko rakkauskäsitettä tuntea..
        Tietenkin pitäisi rikkaiden älytä (ja kouluja käyneet sen käsittävätkin..) että se avioehto pitäisi tehdä automaattisesti, mutta jos kumpikin alunperin liittoon mennessä köyhiä, ei avioehtoa silloin.
        Siinä saattaa taas silloin sillä miehellä vanhetessan tulla tuollainen hamstraustauti, eikä nainen huonommalla palkalla ja lastenteon takia melkein rahattomana tule tasa-arvoisesti kohdelluksi erotessa.
        Sekin asia unohdetaan, että monesti se anoppi ja appi pitävät enempi tästä miniästään tai vävystään, kuin omasta lapsestaan. Siksi eivät tee testamenttia.
        Meillä äiti antoi mieluummin todella arvokkaan sukukorun miniälleen, kuin meille tytöille häissä omaksi.

• Totaalisen katkera
        ei mustavalkoista. kirjoitti:

Mennä silloin edes koko avioliittoon?
        Eipä tuossa ed. jutussakaan taideta koko rakkauskäsitettä tuntea..
        Tietenkin pitäisi rikkaiden älytä (ja kouluja käyneet sen käsittävätkin..) että se avioehto pitäisi tehdä automaattisesti, mutta jos kumpikin alunperin liittoon mennessä köyhiä, ei avioehtoa silloin.
        Siinä saattaa taas silloin sillä miehellä vanhetessan tulla tuollainen hamstraustauti, eikä nainen huonommalla palkalla ja lastenteon takia melkein rahattomana tule tasa-arvoisesti kohdelluksi erotessa.
        Sekin asia unohdetaan, että monesti se anoppi ja appi pitävät enempi tästä miniästään tai vävystään, kuin omasta lapsestaan. Siksi eivät tee testamenttia.
        Meillä äiti antoi mieluummin todella arvokkaan sukukorun miniälleen, kuin meille tytöille häissä omaksi.

"mutta jos kumpikin alunperin liittoon mennessä köyhiä, ei avioehtoa silloin." Avioehtosopimus kannattaa tehdä ainakin siksi, että vanhemmilta tai muilta sukulaisilta saattaa tulla perintöjä. Ei tässä vain naimisiinmenohetken köyhyyttä tarkastella. Itselläni jäi avioehtosopimus tekemättä, koska vanhempani olivat nuoria eikä ollut odotettavissa, että molemmat kuolevat kolarissa alle 50-vuotiaina.

• ei aina noin..
        Totaalisen katkera kirjoitti:

"mutta jos kumpikin alunperin liittoon mennessä köyhiä, ei avioehtoa silloin." Avioehtosopimus kannattaa tehdä ainakin siksi, että vanhemmilta tai muilta sukulaisilta saattaa tulla perintöjä. Ei tässä vain naimisiinmenohetken köyhyyttä tarkastella. Itselläni jäi avioehtosopimus tekemättä, koska vanhempani olivat nuoria eikä ollut odotettavissa, että molemmat kuolevat kolarissa alle 50-vuotiaina.

No eikö se kuuluisi ennemminkin niiden vanhempien tehdä se testamentti lastensa hyväksi...
        Jotkut vanhemmathan haluaa, että heidän kuollessaan rahat menevät yhteisesti läheiseksi tulleelle vävyllekkin.
        Ei kait se iästä oo kiinni se paperin laatiminen..

• aina valitataan vaan
        Totaalisen katkera kirjoitti:

Olisit pysynyt aviksessas, jos noin kyrpee rahan menetykset!
        Ei kukaan pakottanut eroamaan.

• erotettu.
        aina valitataan vaan kirjoitti:

Olisit pysynyt aviksessas, jos noin kyrpee rahan menetykset!
        Ei kukaan pakottanut eroamaan.

ei yksin voi olla aviossa, jos toinen lähtee ja haluu eron, niin siinä ei ole mitään tehtävissä.

• se ed.
        erotettu. kirjoitti:

ei yksin voi olla aviossa, jos toinen lähtee ja haluu eron, niin siinä ei ole mitään tehtävissä.

Oot oikeessa ja varmasti kyrpee vielä tuo rahan menetyskin, pääsi sammakko tyhmästä suustani, anteeksi.

• taina*
        ei aina noin.. kirjoitti:

No eikö se kuuluisi ennemminkin niiden vanhempien tehdä se testamentti lastensa hyväksi...
        Jotkut vanhemmathan haluaa, että heidän kuollessaan rahat menevät yhteisesti läheiseksi tulleelle vävyllekkin.
        Ei kait se iästä oo kiinni se paperin laatiminen..

rahat menevät pelkästään lapselle, niin kyllä siitä saa vävykin osansa - ainakin välillisesti niin kauan kuin pari on yhdessä. Sitä ei iäkkäät vanhemmat usein ymmärräkään, että tytär saattaa erota miehestään tai vävy häipyä liitosta.

• taina*
        Tuhkatkin kirjoitti:

osituksessa on kinkkinen juttu nuo miehen ulosottovelat. Et kuitenkaan ole niistä vastuussa. Pelkästään osituksen toimittamisesta oikein - eli miehen velat huomioiden. Sitten kun olet tasingon maksanut, niin homma on ok. Tietysti olet sitten puolta köyhempi, mutta asiaan ei enää palata koskaan.

Mikäliositusta ei tehtäisi nyt, niin se pitäisi tehdä viimeistään miehesi kuollessa, vaikkapa 20 vuoden päästä. Ositus tehtäisiin kuitenkin teidän erohetken tilanteesta. Aina hankalammaksi menisi muistella 20v takaisia asioita. Mikä pahinta: voi olla että sinunkin omaisuutesi arvo ólisi tuolloin 0e. Jos siitä pitäisi suorittaa tuo kuvitteellinen 50000e: tasinko exmiehesi kuolinpesään, niin mistä sen silloin repisi?

• wertyu

1. Et ole vastuussa aviopuolisosi veloista jos velat ovat hänen nimissä etkä ole niitä taannut.

2. Aviopuolison velat näkyvät hänen omaisuutenaan miinusmerkkisinä. Tässä tapauksessa jos hänen velkansa ylittävät hänen omaisuuden arvon on hänen ositettavan omaisuuden arvo 0 EUR. Jos taas sinulla on enemmän omaisuutta kuin velkaa siis nettovarallisuutta. Tämä nettovarallisuus menee puoliksi aviopuolisollesi jos teillä ei ole avioehtoa tehtynä.

Esimerkki:
      Aviopuolisosi:
      varallisuutta = 50 000
      velkaa = 100 000
      nettovarallisuus = - 50 000. Mikä tarkoittaa ettei hänellä ole ositettavaa omaisuutta

Sinä:
      varallisuutta = 50 000
      velkaa = 10 000
      nettovarallisuus = 40 000. Mikä tarkoittaa että aviopuolisosi saisi 20 000 osituksessa. Sinä 20 000. Aviopuolison 100 000 EUR velka on hänen asiansa etkä sinä ole siitä vastuussa.

Siis et joudu maksamaan hänen velkojaan mutta kuinka ne vaikuttavat ositettavaan omaisuuteen kannattaa kysyä lakimieheltä. Luulisin että se menee näin mutta kannattaa kysyä lakimieheltä asiaa.

• taina*

Oletettavasti miehesi on yrittänyt olla kiltti ja hän on salannut velkansa, jotta sinun ei tarvitsisi maksaa tasinkoa.

Ositusta tehtäessä kuullaan kuitenkin myös velkojien mielipidettä. Tottakai he haluavat rahansa takaisin. Ihan turha kuvitella, että antaisivat rahaa vastikkeetta toisten käyttöön.

Miehen velat on siis oikeasti (lain mukaan) huomioitava osituksessa. Siksi edellinen ositus oli laiton kun hän salasi velkansa. Jos hänen omaisuutensa arvo on 0 e ja velkaa vaikkapa 100000e, niin hänen omaisuutensa arvoksi lasketaan 0 e. Jos sinun omaisuutes arvo on (velat vähennettynö= nettoomaisuus) esim tuo 100000e, niin joudut maksamaan miehelle tasinkoa siitä puolet50000 e. Sinulle jää siis puolet omaisuudestasi, mutta miehesi ei pysty maksamaan tasingolla kuin puolet veloistaan.

• wertyu

"Ositusta tehtäessä kuullaan kuitenkin myös velkojien mielipidettä. Tottakai he haluavat rahansa takaisin. Ihan turha kuvitella, että antaisivat rahaa vastikkeetta toisten käyttöön. "

Tässä olisin hieman eri mieltä. Velkojilla tuskin on mitään sanottavaa siihen kuinka ositus tehdään. Aviopuolisot voivat tehdä avioehdon vaikka erotessaan. Velkojien vastike, siis velan takuu ei voi olla toisen aviopuolison omaisuus jos aviopuoliso ei ole velkaa taannut.

• taina*
        wertyu kirjoitti:

"Ositusta tehtäessä kuullaan kuitenkin myös velkojien mielipidettä. Tottakai he haluavat rahansa takaisin. Ihan turha kuvitella, että antaisivat rahaa vastikkeetta toisten käyttöön. "

Tässä olisin hieman eri mieltä. Velkojilla tuskin on mitään sanottavaa siihen kuinka ositus tehdään. Aviopuolisot voivat tehdä avioehdon vaikka erotessaan. Velkojien vastike, siis velan takuu ei voi olla toisen aviopuolison omaisuus jos aviopuoliso ei ole velkaa taannut.

velkojilla on nimenomaan sanottavaa osituksen tekemisessä - ja siksi heitä kuullaankin asiassa. Aviopuoliso ei tietenkään vastaa puolisonsa veloista eikä hänen omaisuutensa ole puolison velan takuu. Ellei avioehtoa ole ja pari päätyy eroon, niin tasingosta luopuminen ei kuitekaan käy noin vain. Tasinkohan kuuluu miehelle, tässä tapauksessa.

Onneksi vaimolla ei ollut 10000000e:n osuutta vanhempiensa kuolinpesästä... muuten tässä kävisi vielä ohrasemmin. Ennen eron 1. vaihetta olisi kannattanut tehdä avioehto eikä salata velkoja.

• taina*
        wertyu kirjoitti:

Todellakin: ennen eroa voi tehdä avioehdon, niin velkojilla ei ole sanottavaa. Mutta ellei sitä ole tehty 1. vaiheessa niin velkojilla on sanottavaa.

• wertyu
        taina* kirjoitti:

velkojilla on nimenomaan sanottavaa osituksen tekemisessä - ja siksi heitä kuullaankin asiassa. Aviopuoliso ei tietenkään vastaa puolisonsa veloista eikä hänen omaisuutensa ole puolison velan takuu. Ellei avioehtoa ole ja pari päätyy eroon, niin tasingosta luopuminen ei kuitekaan käy noin vain. Tasinkohan kuuluu miehelle, tässä tapauksessa.

Onneksi vaimolla ei ollut 10000000e:n osuutta vanhempiensa kuolinpesästä... muuten tässä kävisi vielä ohrasemmin. Ennen eron 1. vaihetta olisi kannattanut tehdä avioehto eikä salata velkoja.

Googlasin ja näinhän se taitaa olla. Että aviopuolisolle ei voi osituksessa siirtää omaisuuttaan piiloon velkojiltaan. Käsittääkseni velkojia kuullaan juuri tässä tapauksessa. Ei toisin päin.

Siis että toisen velattoman osapuolen tulee antaa tasinkoa puolisolleen omasta omaisuudestaan koska toisella on velkaa enemmän kuin omaisuutta. Avioeron tasinko katsottaisiin velallisen varallisuudeksi automaattisesti ? Mielestäni asia ei ole näin.

Eivätkö aviopuolisot voi sopia eron hetkellä että kumpikaan ei vaadi tasinkoa toisen omaisuuteen ?

• mk

Eli lasketaan aviopuolisoinden varallisuus ja siitä vähennetään velat ja se kummlla jää enemmän maksaa siitä puolet. Jos sinulle jää 30000€ nettovarallisuustta ja ex:lle 20000€ niin sinä maksat 5000€ tasinkoa köyhemmälle. Älä maksa mittään jso ei ole tarve.

• jo vain

Onko tuo mutu- vai nettitietietoa vai käytännön kokemusta juristin (kalliin) avustuksella? Itsellä jäkimmäisen kanssa tehty ositus, joten rohkenen vastustaa kaavaasi.

• ei mene ei
        jo vain kirjoitti:

Onko tuo mutu- vai nettitietietoa vai käytännön kokemusta juristin (kalliin) avustuksella? Itsellä jäkimmäisen kanssa tehty ositus, joten rohkenen vastustaa kaavaasi.

meilläkään...

• m_k_s

Juuri noin se menee eli jos avioerossa, jos ei avioehtoa ole, lasketaan molempien netto-omaisuus (varat - velat) yhteen ja jaetaan kahdella ja se, jolla on enemmän maksaa tasinkona toisella, jotta lopputuloksena varallisuudet ovat yhtäsuuria. Mutta jos toisen netto-omaisuus on negatiivinen, lasketaan se nollaksi.
      "Jos kuitenkin toinen osapuoli on ylivelkainen, hänen omaisuutensa arvona pidetään nollaa euroa eli velkainen osituksen osapuoli saa puolet toisen puolison avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta."
      Kuten tuolla alempana joku on kirjoittanut 'avioehdon pitäisi olla automaattinen osa avioliittoa', ei tulisi yllä kuvatun kaltaisia tilanteita.
      Ja jos joku menee avioliittoon, suostuu jäämään kotiin vuosiksi hoitamaan lapsiaan menettäen eläkettään samalla ja vielä suostuu siihen, että omaisuus laitetaan toisen nimiin ja sitten avioerossa jää puille paljaille: tyhmyydestä sakotetaan näin se on. Laki saa suojata heikkoja mutta tyhmiä ei tarvi.

• kokemusta on

Osituksista, ja tasingoista kokemusta. Ja noilla antamillasi tiedoilla et joudu maksamaan yhtään mitään.
      Kenenkään turha esitellä mitään laskukaavoja tasingoille.
      On olemassa ihan avioliittolaissa säädetty asetus kohtuullistamisesta, elikkä jos kyseessä lyhyt avioliitto (luetaan joitakin vuosia), ja avioliitosta ei yhteisiä lapsia, niin ositus suoritetaan, mutta kumpikin puoliso pitää oman omaisuutensa. Ja tietty velkansa.
      Etenkin jos osituksesta koituu kohtuutonta haittaa/hyötyä toiselle osapuolelle.

Mutta kuten kirjoitit, avioliitto kestänyt 2v. ja kohtuullistamissääntöä noudattaen, kumpikin pitää oman omaisuutensa eikä tasinkoja makseta!
      Löytyy ihan tekstinä lipukkeista joita jaetaan jo ennen papin aamenta. Itse kävin saman asian läpi joitakin vuosia sitten ja tiedän mistä puhun.

• Tuhkatkin

Kysyin asiasta pariltakin lakimieheltä ja oikeusavusta.

Minulle sanottiin näin: Kohtuullistaminen, eli ei voida vaatia maksamaan. Velkojilla ei ole sanomista sen jälkeen, kun myös velat on merkitty paperiin ja paperi maistraattiin. Jos netto-omaisuus 0e ei tarvitse maksaa mitään erotusta. Jos mies ei suostu uuteen sopimukseen sovussa, vaan alkaa vaatimaan rahaa niin silloin pidämme vanhan sopimuksen. Näin minua neuvottiin...

• Mikäs on tilanne nimimerkki "Tuhkatkin"?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe