lähtöselvitys netissä / istumapaikat

riannif

Laitoin kellon soimaan aamulla neljältä että herään tekemään lähtöselvityksen nettiin heti kun 36 tunnin raja aukeaa. Olin pari minuuttia etuajassa finnairin sivuilla ja painoin refresh-nappulaa lyhyin väliajoin, jotta pääsen selvittämään ensimmäisenä.

Palvelu aukesi hyvin juuri oikealla minuutilla, mutta lähes kaikki istumapaikat oli merkitty varatuiksi. Etuosassa ei yhtään vapaata, takana muutama yksittäinen jämäpaikka. Se paikka jonka olin matkaa varatessa valinnut, ei tietenkään toteutunut mutta ookoo, sehän kerrotaan jo etukäteen että siinä vaiheessa se on vasta paikkatoivomus.

Kaiken lisäksi sivulle tuli ilmoitus, että kentällä pitää kuitenkin vielä tehdä lähtöselvitys. Tarkastuskortti pitää hakea Baggage dropista, mutta silti pyydettiin tulostamaan kortti myös netistä. Siis tulostan kortin kotona, menen sen kanssa kentälle jossa saan uuden kortin, jossa on luultavasti eri istumapaikka kuin se minkä yritin kotona ottaa? Eli koko nettikuvio on täysin tarpeeton palvelu jota ei noudateta kentällä kuitenkaan?

35

13704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 916

      Minun ei kyllä koskaan ole tarvinnut Finnairin nettiselvityksen jälkeen hakea uutta tarkastuskorttia, ja Helsingissähän riittää sitä paitsi tekstiviestikin.

      Se, että paikoista on moni jo varattu, johtunee esim. siitä, että koneeseen on ryhmävarauksia, ja nämä paikat on sinne jo varattu, vaikka varsinaisesti lähtöselvitystä ei olisikaan tehty. Tai voihan olla niinkin, että joidenkin matkustajien Finnair-matka alkaa vaikkapa Tokiosta ja tämä sinun lentosi on heille jatkolento.

      • finskin koukeroita

        Itse en ole netissä lähtöselvityksiä tehnyt mutta tutuille on kyllä noita ihme ilmotuksia joskus tullut että "tee lopullinen lähtöselvitys kentällä, virkailija päivittää" tms. ja istumapaikat on sitten olleet mitä sattuu. Ja noissa tekstareissakin on joskus ollu että "information purpose only" eli ei niillä mihinkään koneeseen ole päässy.

        Aika paljon on kyllä ryhmämatkalaisia ja jatkolentäjiä jos koko koneessa ei ole ku about viis paikkaa tarjolla 36 tuntia ennen lähtöä.


      • 916
        finskin koukeroita kirjoitti:

        Itse en ole netissä lähtöselvityksiä tehnyt mutta tutuille on kyllä noita ihme ilmotuksia joskus tullut että "tee lopullinen lähtöselvitys kentällä, virkailija päivittää" tms. ja istumapaikat on sitten olleet mitä sattuu. Ja noissa tekstareissakin on joskus ollu että "information purpose only" eli ei niillä mihinkään koneeseen ole päässy.

        Aika paljon on kyllä ryhmämatkalaisia ja jatkolentäjiä jos koko koneessa ei ole ku about viis paikkaa tarjolla 36 tuntia ennen lähtöä.

        No onpa minulla ollut tuuria, kun aina on riittänyt yksi lähtöselvitys, ja saamissani tekstiviesteissäkin on nimenomaan ollut, että viestillä pääsee suoraan turvatarkastukseen (jos ruumaan jätettävää matkatavaraa ei ole). Kaikilla kentillähän tuo tekstiviesti ei riitä; minä olen käyttänyt sitä vain Helsingissä ja Arlandassa.

        Varsinkin loppuiltapäivästä ja illalla lähtevillä Keski-Euroopan-lennoilla on monasti todella paljon vaihtomatkustajia, jotka ovat saapuneet Helsinkiin iltapäivällä tulevilla koneilla Aasiasta.


      • ikkunapaikka

        Finnair myös ennakkovaraa paikkoja eri syistä, vaikkei siihen varsinaista palvelua olekaan. Ainakin jos lipun tilatessa ilmoittaa plus-kortin numeron, ja asiakkaan tiedoissa on istumapaikkatoivomus, sopiva paikka varataan alustavasti. Samoin jos erikseen hankituilla lipuilla otetaan vierekkäiset paikat, ja nämä ovat samalla paluulennolla, näille saatetaan alustavasti varata valmiiksi vierekkäiset. Nämä paikat ovat sitten varattuina, ellei niitä muuteta varsinaisen check-inin yhteydessä.


      • eri ohjeita
        916 kirjoitti:

        No onpa minulla ollut tuuria, kun aina on riittänyt yksi lähtöselvitys, ja saamissani tekstiviesteissäkin on nimenomaan ollut, että viestillä pääsee suoraan turvatarkastukseen (jos ruumaan jätettävää matkatavaraa ei ole). Kaikilla kentillähän tuo tekstiviesti ei riitä; minä olen käyttänyt sitä vain Helsingissä ja Arlandassa.

        Varsinkin loppuiltapäivästä ja illalla lähtevillä Keski-Euroopan-lennoilla on monasti todella paljon vaihtomatkustajia, jotka ovat saapuneet Helsinkiin iltapäivällä tulevilla koneilla Aasiasta.

        Noissa on jostain syystä vähintään kahta eri käytäntöä. Tämä kuvalinkki näyttää kaksi eri ohjetta, jotka tuli SAMALLE varaukselle:
        http://i55.tinypic.com/nccd9d.png

        Ensin ohjeistettiin (kuvassa alempana oleva ohje), että tekstari (tai myös tarkastuskortin printtaus omalta koneelta) riittää. Sitten kun istumapaikkaa muutettiin, mikä lienee ihan sallittua, ei kai sitä muuten olisi edes mahdollista netissä tehdä, niin ohje muuttuikin että pitää pyytää tiskiltä kortti erikseen (kuvassa ylempänä oleva ohje).

        Nuo ohjeet on cropattu siis siitä pdf-tiedostosta joka tulee sähköpostiin ja joka printattuna on se tarkastuskortti joka voi kelvata tiskillä tai sitten ei. Kortin vasemmasta alalaidasta jompikumpi ohje löytyy kaikilla ketkä tuon meiliosoitteeseensa tilaa. Tässä tapauksessa tuli kaksi meiliä istuinpaikan muutoksen takia, eka ennen muutosta ja toka jälkeen, ja ohjekin muuttui samalla.

        Ja tämä oli Aasiaan suuntautuva lento, eli sieltä tulevat vaihtajat ei liittyneet tämän lennon paikkatilanteeseen mitenkään.


      • 1120
        eri ohjeita kirjoitti:

        Noissa on jostain syystä vähintään kahta eri käytäntöä. Tämä kuvalinkki näyttää kaksi eri ohjetta, jotka tuli SAMALLE varaukselle:
        http://i55.tinypic.com/nccd9d.png

        Ensin ohjeistettiin (kuvassa alempana oleva ohje), että tekstari (tai myös tarkastuskortin printtaus omalta koneelta) riittää. Sitten kun istumapaikkaa muutettiin, mikä lienee ihan sallittua, ei kai sitä muuten olisi edes mahdollista netissä tehdä, niin ohje muuttuikin että pitää pyytää tiskiltä kortti erikseen (kuvassa ylempänä oleva ohje).

        Nuo ohjeet on cropattu siis siitä pdf-tiedostosta joka tulee sähköpostiin ja joka printattuna on se tarkastuskortti joka voi kelvata tiskillä tai sitten ei. Kortin vasemmasta alalaidasta jompikumpi ohje löytyy kaikilla ketkä tuon meiliosoitteeseensa tilaa. Tässä tapauksessa tuli kaksi meiliä istuinpaikan muutoksen takia, eka ennen muutosta ja toka jälkeen, ja ohjekin muuttui samalla.

        Ja tämä oli Aasiaan suuntautuva lento, eli sieltä tulevat vaihtajat ei liittyneet tämän lennon paikkatilanteeseen mitenkään.

        Lennon määränpää ei tainnut alkuperäisestä viestistä käydä ilmi. Toki Aasiaan menevillä lennoilla on vaihtajia siinä missä sieltä tulevillakin, tosin ensimmäinen lento on silloin yleensä lyhyempi.


      • eri ohjeita
        eri ohjeita kirjoitti:

        Noissa on jostain syystä vähintään kahta eri käytäntöä. Tämä kuvalinkki näyttää kaksi eri ohjetta, jotka tuli SAMALLE varaukselle:
        http://i55.tinypic.com/nccd9d.png

        Ensin ohjeistettiin (kuvassa alempana oleva ohje), että tekstari (tai myös tarkastuskortin printtaus omalta koneelta) riittää. Sitten kun istumapaikkaa muutettiin, mikä lienee ihan sallittua, ei kai sitä muuten olisi edes mahdollista netissä tehdä, niin ohje muuttuikin että pitää pyytää tiskiltä kortti erikseen (kuvassa ylempänä oleva ohje).

        Nuo ohjeet on cropattu siis siitä pdf-tiedostosta joka tulee sähköpostiin ja joka printattuna on se tarkastuskortti joka voi kelvata tiskillä tai sitten ei. Kortin vasemmasta alalaidasta jompikumpi ohje löytyy kaikilla ketkä tuon meiliosoitteeseensa tilaa. Tässä tapauksessa tuli kaksi meiliä istuinpaikan muutoksen takia, eka ennen muutosta ja toka jälkeen, ja ohjekin muuttui samalla.

        Ja tämä oli Aasiaan suuntautuva lento, eli sieltä tulevat vaihtajat ei liittyneet tämän lennon paikkatilanteeseen mitenkään.

        Tuolla olikin ammattimaisempien lentomatkaajien foorumilla tätä samaa ihmetelty jo neljä vuotta sitten - ja sattumoisin juuri Finnairiin liittyen:
        http://www.flyertalk.com/forum/finnair-plus/716102-whats-point-olci.html

        Tuntuvat olevan sitä mieltä että netti nopeuttaa asioita jonkin verran vaikka joskus joutuukin vaihtamaan lapun kentällä "viralliseen" korttiin. Oma istuinpaikka ei kai tuossa yleensä muutu, mutta ei kai sekään mahdotonta ole jos oikein hankalaksi menee.

        Jossain väitettiin että jos onlinessä muuttaa paikkavarausta "liian monta" kertaa (oisko kolme?), niin se ilmottaa että vahvista lähtöselvitys kentällä virkailijan kanssa. Sikäli kenkumpi homma jos tuosta kolmen kerran ylärajasta ei anneta mitään ennakkotietoa vaan se napsahtaa puun takaa sitten sellaselle joka arpoo paikan kanssa vähän pitempään.


      • mennyttä aikaa?
        eri ohjeita kirjoitti:

        Tuolla olikin ammattimaisempien lentomatkaajien foorumilla tätä samaa ihmetelty jo neljä vuotta sitten - ja sattumoisin juuri Finnairiin liittyen:
        http://www.flyertalk.com/forum/finnair-plus/716102-whats-point-olci.html

        Tuntuvat olevan sitä mieltä että netti nopeuttaa asioita jonkin verran vaikka joskus joutuukin vaihtamaan lapun kentällä "viralliseen" korttiin. Oma istuinpaikka ei kai tuossa yleensä muutu, mutta ei kai sekään mahdotonta ole jos oikein hankalaksi menee.

        Jossain väitettiin että jos onlinessä muuttaa paikkavarausta "liian monta" kertaa (oisko kolme?), niin se ilmottaa että vahvista lähtöselvitys kentällä virkailijan kanssa. Sikäli kenkumpi homma jos tuosta kolmen kerran ylärajasta ei anneta mitään ennakkotietoa vaan se napsahtaa puun takaa sitten sellaselle joka arpoo paikan kanssa vähän pitempään.

        Tuolla foorumilla sanovat netin eduksi nimenomaan sen että pääsee valitsemaan paikat. Ehkä neljässä vuodessa on asiat muuttuneet tai tilanne vaihtelee eri lennoilla tosi paljon, mutta eipä tuota valinnanvaraa taida nykyään niin paljon enää olla.


      • Vistissä on tehoa
        916 kirjoitti:

        No onpa minulla ollut tuuria, kun aina on riittänyt yksi lähtöselvitys, ja saamissani tekstiviesteissäkin on nimenomaan ollut, että viestillä pääsee suoraan turvatarkastukseen (jos ruumaan jätettävää matkatavaraa ei ole). Kaikilla kentillähän tuo tekstiviesti ei riitä; minä olen käyttänyt sitä vain Helsingissä ja Arlandassa.

        Varsinkin loppuiltapäivästä ja illalla lähtevillä Keski-Euroopan-lennoilla on monasti todella paljon vaihtomatkustajia, jotka ovat saapuneet Helsinkiin iltapäivällä tulevilla koneilla Aasiasta.

        Pää-, ulko-, vai sisäministerille? Vaiko peräti presidentille


    • 8+13

      Meillä oli vastaava tilanne viime kesänä Austrianin kanssa. Mä olen kans heti tekemässä check-iniä kun se vaan on mahdollista. Kun pääsin paikkavarauksiin niin lähes puolet paikoista oli varattuja minuutissa kahdessa. Oltiin varmaan kaikki hätähousut samalla lennolla :D

      Finnairin (Euroopan reittilennoilla) lennoilla meillä ei ole ollut mitään ylimääräisiä juttuja. Tekstiviesti on riittänyt.

      • kesää odotellessa

        Tyhmä kysymys vielä tästä lähtöselvityksen tekemisestä netissä. Olemme kesällä lähdössä reissuun Finnairin koneella ja lenotpelon vuoksi en ole lentänyt yli 20 vuoteen. Mielellän varaisin paikat tietystä osasta konetta. Meillä ei ole kuitenkaan kotona tulostinta käytössä eli jos teen lähtöselvityksen netissä täytyykö siinä samalla tulostaa jokin paperi mukaan kentälle? Tai jos tarvitsee, onko se mahdollista saada sähköpositiin, josta voisin käydä sen muualla tulostamassa?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen!!


      • ETKT
        kesää odotellessa kirjoitti:

        Tyhmä kysymys vielä tästä lähtöselvityksen tekemisestä netissä. Olemme kesällä lähdössä reissuun Finnairin koneella ja lenotpelon vuoksi en ole lentänyt yli 20 vuoteen. Mielellän varaisin paikat tietystä osasta konetta. Meillä ei ole kuitenkaan kotona tulostinta käytössä eli jos teen lähtöselvityksen netissä täytyykö siinä samalla tulostaa jokin paperi mukaan kentälle? Tai jos tarvitsee, onko se mahdollista saada sähköpositiin, josta voisin käydä sen muualla tulostamassa?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen!!

        Tarkastuskortin saa sähköpostilla myöhemmin tulostettavaksi ja sen saa ainakin Suomesta lähteviin lentoihin jopa tekstiviestinä. Ja kyllä ne kentälläkin uuden tulostavat, jos se on "hukkunut". Tekstiviestiselvityksen kanssa yleensä tulostavat paperisen kortin joka tapauksessa, jos viet jotain baggage dropiin.


      • kesää odotellessa
        ETKT kirjoitti:

        Tarkastuskortin saa sähköpostilla myöhemmin tulostettavaksi ja sen saa ainakin Suomesta lähteviin lentoihin jopa tekstiviestinä. Ja kyllä ne kentälläkin uuden tulostavat, jos se on "hukkunut". Tekstiviestiselvityksen kanssa yleensä tulostavat paperisen kortin joka tapauksessa, jos viet jotain baggage dropiin.

        kiitos vastauksesta, eipä sitten muutan kun heti nettiin kun lähtöselvitys siellä aukeaa!


    • Epäilevä Tuomas

      Lopujen lopuksi samat jonotukset ja lähes yhtä pitkä aika kuluu matkatavaraluukulla olipa ennakkoselvityksiä vai ei. vaan onhan se jotenkin hienompaa värkkäillä koneiden kanssa.

      • 812

        En minä hienoudesta tiedä, mutta jos ruumaan menevää matkatavaraa ei ole, nettiselvityksellä välttää yhden jonotuksen kokonaan. Lentokentällä voi suunnata suoraan turvatarkastukseen. Minuuteissa mitattuna tuo voitto voi joskus olla aika suurikin; hiljaisina aikoina tietysti lähtöselvitysjonossa ei kauaa mene.


      • Kokemusta on

        Jonot lähtöselvitystiskeille ovat kokemukseni mukaan aina huomattavasti pitemmät kuin jonot baggage dropiin.

        Lisäksi, koska baggage dropissa asiat sujuvat nopeammin (itse lähtöselvitys kun on jo tehty) niin jono myös etenee nopeammin.

        Sen jälkeen kun siirryimme hoitamaan lähtöselvityksen netissä tai automaatilla (jos asumme Helsinki-Vantaan Hiltonissa edellisen yön, hoituu kätevästi aamiaiselle mennessä), on säästynyt yhteensä tuntikausia aikaa.

        Ei se hitaasti matelevassa jonossa seisominen minusta niin mahtavan hieno osa matkaa ole, että sen ehdoin tahdoin haluan, kun kerran vaihtoehtojakin on.


      • Epäilevä Tuomas
        812 kirjoitti:

        En minä hienoudesta tiedä, mutta jos ruumaan menevää matkatavaraa ei ole, nettiselvityksellä välttää yhden jonotuksen kokonaan. Lentokentällä voi suunnata suoraan turvatarkastukseen. Minuuteissa mitattuna tuo voitto voi joskus olla aika suurikin; hiljaisina aikoina tietysti lähtöselvitysjonossa ei kauaa mene.

        on nopeampaa, jos ei ole ruumaan menevää. Mutta lomalaisella sitä tahtoo olla ( ei välttämättä tarvitsisi) rösettä mukana, eikä kaikkea voi ottaa matkustamoon. Kyllä mekin teemme l-selvityksen netissä, mutta luukuilla kuluu silti aikaa. Pitänee seuraavalla kerralla ottaa mukaan sekundaattori.


      • faktaa.....

        höpö höpö. Netissä kun tekee selvityksen ei jonotuksia kentällä.


    • 36h

      onko muilla kokemuksia onko nuo istumapaikat melkein kaikki aina varattu jo nettiselvityksen alussa (siis 36h ennen lähtöä)?

      eli jäljellä vaan muutama yksittäinen paikka siinä vaiheessa?

      • dddffffd

        Aika usein tulee tehtyä nettiselvityksiä itselle ja työn puolesta muillekin. Ei voi kyllä sanoa, että melkein kaikki olisivat aina varattuja. Aina on tainnut jo jonkin verran olla varattuja, mutta tilanteet ovat vaihdelleet.


      • kesää odotellessa

        jos lähes kaikki paikat olisi varattuna nettiselvityksen avautuessa, miten ihmeessä sinne koneeseen sitten enää lisää matkustajia mahtuisikaan? Ei kai se niin voi olla, että koko koneellinen ihmisiä on päässyt jotenkin etukäteen varaamaan paikat?


      • kesää odotellessa kirjoitti:

        jos lähes kaikki paikat olisi varattuna nettiselvityksen avautuessa, miten ihmeessä sinne koneeseen sitten enää lisää matkustajia mahtuisikaan? Ei kai se niin voi olla, että koko koneellinen ihmisiä on päässyt jotenkin etukäteen varaamaan paikat?

        No, osa istuinpaikoista saattaa olla varattavissa vain kalleimmilla lippuluokilla. Monesti on niin että esim. paikat joissa olisi normaalia paremmat tilat, on saatavilla vain kantakorttilaisille.

        Riippuu mistä lennon varaa, osassa palveluita voi paikan valita jo lipun oston yhteydessä. Tämä voi olla syynä että lähtöselvityksen alkaessa kaikki paikat näyttää olevan varattuja (oston yhteydessä valittuja paikkoja).

        Nettiselvityksessä Finnairilta tulee välillä joko "Confirmation" tai "Boarding pass", en osaa sanoa miksi (eikä osanneet selvitysvirkailijatkaan). Kotona tehty selvitys nopeuttaa toimintaa varsinkin silloin kun selvityksen yhteydessä on annettava joitain APIS-tietoja (kansalaisuustietoja, kohdemaan osoite yms.).


    • Uupukka

      Minä ainakin saan varata istumapaikat jo siinä vaiheessa, kun ostan lipun Finnairin nettipalvelusta. Ovat näkyvissä jo varausvahvistuksessa.

      Lentokentällä sitten normi lähtöselvityksessä samat paikkanumerot tulostuvat boarding pass:iin.

    • ollut jo kauan näin

      silloin kun varaan matkan Finnairin nettisivuilta niin siinä vaiheessa onnistuu jo paikan varaaminen.

    • höpöti löpöti

      Se ei ole mikään istumapaikan varaus vaan paikkaTOIVE joka hyvässä lykyssä toteutuu tai sitten ei. Ei sido finnairia yhtään mitenkään.

      • Toivotaan toivotaan

        Hyvinpä on toiveeni mennyt sitten Finskille perille, kun aina olen saanut toivomani paikat =D


      • 16619
        Toivotaan toivotaan kirjoitti:

        Hyvinpä on toiveeni mennyt sitten Finskille perille, kun aina olen saanut toivomani paikat =D

        Niin, ei niiitä muuttamisen ilosta muuteta. Joskus saattaa esim. konetyyppi vaihtua, jolloin tietenkään valitut paikatkaan eivät välttämättä päde.


      • usein lentänyt

        Kertaakaan EI ole mun paikka varaukseni muuttunut !!!!!!!!!!1


      • TiistainaThaimaahan

        Aina on myös saanut juuri sen paikan minkä olen varannut jo lentoa varatessa.. Ai niin, paitsi kerran Bangkokin kentällä siirsivät minut business luokkaan kun kone oli yli bookattu. Kyllä harmitti.


    • EijaV

      Finnair check inn. Check inn alkoi eilen 3min ennen 36 tunnin määräaikaa. Olin odottanut koneen ääressä jo kauan. Meillä on samavarausnumero. 36 tuntia ennen kaikki paikat oli varattu. Olen rivillä 6 ja mies rivillä 34. Oli tunnin verran chatissa yhteydessä virkailijaan. Ilmeisesti teki myös kaikkea muuta koska kesti niin kauan. Ei voi tehdä mitään. Emme pääs vierekkäin. Miksi ei selvästi sanota että paikkavarausmaksu on pakollinen. Tai rehellisesti puhuta vierekkäinmatkustamislisästä. Jäi todella ikävä maku. Teen kaikkeni, jotta en joudu matkustamaan Finnairilla enää.

      • jo_riittää

        No ei se sun miehes kyllä halua sun vieressä istuakaan. Menee jonkun laihemman ja nuoremman viereen, onhan sua katellut jo niin perkeleen kauan.


      • FlyAways

        Järjestelmä arpoo kaikille paikat etukäteen, joten jos kone on täyteen buukattu, et välttämättä pysty vaihtamaan sitä paikkaa minkä systeemi on jo sinulle antanut.
        Lomareissuille taas ostan se paikan etukäteen.


    • Varautuminenkannattaa

      Miksi et varaa paikkaa etukäteen sen jälkeen kun on matkan varausnumero? Sen ihan tietyn istumapaikanhan voi varata puoli vuotta etukäteen. Aina vain enemmän ihmiset todennäköisesti varaa paikkansa ennakolta.
      Viime talvena oli Finnairin busineksessa erittäin tuohtunut perhe: oli varattu bisnesosaston paikat, mutta mitä ilmeisimmin oli unohtunut varata istumapaikat etukäteen. Sitten perheen jäsenet oli lähtöselvityksessä "arpoutuneet" istumaan eri puolille matkustamoa. Itse varasin istumapaikat äskettäiselle matkalle heti kun oli varausnumero syyskuussa (matka tammikuussa). Niinpä tiedän tasan tarkkaan missä istun.

      • Mun mielestä on ihan yksi hailee missä istuu. Muutama tunti menee leffoja katsellessa.


      • freeseat
        amaran kirjoitti:

        Mun mielestä on ihan yksi hailee missä istuu. Muutama tunti menee leffoja katsellessa.

        Yleensä weeceessä, kun hirveä lentopelko ja krooninen ripuli


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3585
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      223
      3106
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2593
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2102
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2095
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      12
      1890
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1722
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1715
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      286
      1412
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1342
    Aihe