Täytyy lopettaa tältä päivältä, tapaamme taas huomenna aamupäivällä. Lopuksi muutama sana työpäivästä.
Tänään oli melko normipäivä CERT-FI:ssä. Päivystäjinä ovat siis Jussi ja minä, sen lisäksi meitä taisi olla paikalla neljä muuta. Näyttää siltä, että ainakin asiantuntijoiden päivä on tänään kulunut teknisten järjestelmien kehittämiseen liittyvissä puuhissa. Kaksi meistä oli toisalla koulutuksessa, niin kuin huomennakin, ja yksi kokousmatkalla maailmalla. Laskinkohan oikein.
Päivystäjien tehtävänä on seurata toisaalta tietoturvaan liittyviä uutisia ja toisaalta suoria tietokanaviamme sekä ottaa vastaan ja käsitellä meille tulevat puhelut ja sähköpostit. Päivä oli melko hiljainen, esimerkiksi niin merkittävistä ohjelmistohaavoittuvuuksista ei tullut tietoja, että olisimme itse julkaisseet tiedotetta. Seurailemme kiinnostuneina mm. uutisia Egyptistä, vaikka niillä ei suoraa vaikutusta Suomeen olisikaan. Sikäläisten internet-yhteyksien katkaisuun liittyy kyllä joitakin kiinnostavia ilmiöitä, joista kenties Jussi tai minä kirjoitamme myöhemmin tällä viikolla.
Huomenna minä ja toinen kollegani menemme puhumaan, eri tilaisuuksiin tosin. Itselläni on aiheena tietoturvallisuuden ajankohtaiskatsaus. Mielessäni ovat Stuxnet, WikiLeaksin ympärillä tapahtuva pörinä, Egypti, kohdistetut haittaohjelmahyökkäykset yrityksiin sekä salasanaturvallisuus yleisesti ja yhteen tiettyyn tapaukseen liittyen. Tuskin ehdin ihan kaikkia aiheita kovin syvällisesti pöyhiä puheenvuorolle varatussa ajassa. Tällaisia luentomatkoja tulee aina välillä vastaan. Reissussa meneekin sitten käytännössä koko huominen päivä, joten kommentoin huomenna matkalaisena.
Ai niin, eilen iltapäivällä annoin haastattelun tv-uutisiin WLAN-verkoista, saapa nähdä koska se tulee ulos - jos tulee ollenkaan. Itse en ehtinyt uutisia katsomaan. Ei siinä mitään mullistavaa ollut.
Huomiseen,
--
Ari Husa, CERT-FI
Huomiseen... normipäivä
nettiviisas
0
393
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1666713
- 562038
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes451949- 541172
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521170Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se511125Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141051Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79940Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384928Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14927