Jo kuvitellaan että tehdään vaikka 1:10 vaikkapa Cessnasta niin ulkomitat oavt aika selkeät, 10% oikeasta.
Mutta miten lasketaan paino, koneteho ja lentonopeus? Kysymyksestäni näkee että en tunne aihetta mutta olisi ihan kiva oppia lisää.
Pienosmallin paino,vauhti ja tehon "skaalaus" suhteessa oikeaan?
16
945
Vastaukset
- geometrikko
Tuhannesosa alkuperäisen painosta koska mitat ovat 1/10 alkuperäisen mitoista. Tämä siksi että tilavuus (ja myös massa) kasvaa mittojen kuutiossa.
Teho ja nopeus täytyy jättää aerodynamiikan tuntijoille.- missä suhteessa muut
jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?
Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?
Kiitos kommentista etulkäteen - geometrikko
missä suhteessa muut kirjoitti:
jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?
Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?
Kiitos kommentista etulkäteenEn tosin tiedä paljon mistään mitään, mutta en olisi niin varma että se pysyy ilmassa edes nopeudella 22 km/h. Tuo 220 km/h on kai tarkoitettu alkuperäisen huippunopeudeksi? Alkuperäisen koneen sakkausnopeuden kymmenesosalla en ainakaan usko mallin pysyvän ilmassa. Luulisin että mallin nopeus on suhteellisesti isompi kuin 1/10 alkuperäisestä, perusteluna vain sellainen epämääräinen fiilis että aerodynamiikan jutu ei mene lineaarisesti.
- geometrikko
missä suhteessa muut kirjoitti:
jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?
Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?
Kiitos kommentista etulkäteenSe vähä mitä aerodynamiikasta tiedän niin tuollaisesta voisi olla apua:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/reynolds.html - missä suhteessa muut
geometrikko kirjoitti:
Se vähä mitä aerodynamiikasta tiedän niin tuollaisesta voisi olla apua:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/reynolds.htmltuo 220 on "noin tasoa" oikean koneen huippu. Varmaa onkin että ei mene ihan linearisesti, tuntu että pienoismallit( lentokone/vene) menee suhteessa paljon nopeammin kuin esikuvat. Johtuukohan se siitä että ilmanvastus kitka on suhteessa pienempi pienoismalissa kuin oikeassa koneessa ?
Kiitos tuosta linkistä, menee vaan hiukan overeksi, meikäläisen aerodynamikan ymmärys on zero.
Aiheena mielenkintoinen, luulisi että alan harrastajilla olisi helpot kaavat josta kohtuulisella tarkuudella sasi laskettua skaalanopeuden? - wannabeaedynaamikko
missä suhteessa muut kirjoitti:
tuo 220 on "noin tasoa" oikean koneen huippu. Varmaa onkin että ei mene ihan linearisesti, tuntu että pienoismallit( lentokone/vene) menee suhteessa paljon nopeammin kuin esikuvat. Johtuukohan se siitä että ilmanvastus kitka on suhteessa pienempi pienoismalissa kuin oikeassa koneessa ?
Kiitos tuosta linkistä, menee vaan hiukan overeksi, meikäläisen aerodynamikan ymmärys on zero.
Aiheena mielenkintoinen, luulisi että alan harrastajilla olisi helpot kaavat josta kohtuulisella tarkuudella sasi laskettua skaalanopeuden?Olen melkoinen ummikko, joten varsinaista ratkaisua minulla ei ole tarjota.
Tietääkseni samanmuotoisten kappaleiden ilmanvastukset ovat kuitenkin aika hyvin suhteessa otsapinta-alan suuruuteen. Eli jos otsapinta-ala pienenee 1/100 niin myös ilmanvastus pienenee 1/100. Ja jos mitat ovat 1/10 niin otsapinta-ala on juurikin 1/100 eli käänteisesti neliössä.
Tästä vaan seuraa se dilemma että jos paino on 1/1000, kuten se pitäisi olla että paino olisi mittoihin nähden oikeassa suhteessa alkuperäiseen nähden, niin pienoismallissa on massaa vain 1/10 suhteessa otsa-pinta-alaan. Niinpä mallin siipikuorma tulee olemaan ihan erilainen kuin alkuperäisessä.
Luulisin etä siipikuorma täytyisi kuitenkin pitää melko samana kuin alkuperäisessä. Tai sitten mallin lento-ominaisuudet ovat melko erilaiset kuin alkuperäisen.
Ajattelisin että malli on kompromissi koska tilanne ei voi säilyä täsmälleen samana kun koneen kokoa pienennetään. Jos mitta putoaa kymmenesosaan niin otsapinta-ala putoaa sadasosaan ja massan pitäisi pudota tuhannesosaan, joka johtaa erilaIseen siipikuormaan eli massan ja siipipinta-alan suhteeseen. Näinollen epäilen onko tähän ihan yleistä ratkaisua olemassakaan.
- mutu-mies
... Ilman sen ihmeempiä referenssejä.
Jos mittakaava on 1:10 niin otsapinta-alojen suhde on 1:100
Otsapinta-ala on mielestäni suorassa suhteessa tehoon, samanmuotoisilla kappaleilla.
Joten samalla nopeudella alkuperäisen ja pienoismallin tehojen suhde olisi sama 1:100
Muistaakseni ilmanvastus kasvaa pienillä nopeuksilla karkeasti nopeuden neliössä (ja suuremmilla kuutiossa).
Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, ehkä vähemmänkin.
Nämä ihan vaan tällaisia suuruusluokkalaskuja, ilman käytännön kokemusta pienoismalleista!- mutu-mies
"Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, "
Tuo meni väärin päin, kaksinkertainen teho ei johda nelinkertaiseen nopeuteen, vaan tarvittaisiin nelinkertainen teho kaksinkertaiseen nopeuteen. Korjataanpa näin:
Jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta (noin 55km/h?) niin sillä riittää 1/16 edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/1600 alkuperäisen koneen tehosta.
Luulen että ei ole kovin tärkeää että paino olisi oikeassa suhteessa. Pienoismallia voi olla vaikea rakentaa juuri tietyn painoiseksi, moottorikin huomioiden. - mutu-mies
mutu-mies kirjoitti:
"Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, "
Tuo meni väärin päin, kaksinkertainen teho ei johda nelinkertaiseen nopeuteen, vaan tarvittaisiin nelinkertainen teho kaksinkertaiseen nopeuteen. Korjataanpa näin:
Jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta (noin 55km/h?) niin sillä riittää 1/16 edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/1600 alkuperäisen koneen tehosta.
Luulen että ei ole kovin tärkeää että paino olisi oikeassa suhteessa. Pienoismallia voi olla vaikea rakentaa juuri tietyn painoiseksi, moottorikin huomioiden.Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.
Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa. - cops
mutu-mies kirjoitti:
Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.
Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa. - tehot miten
cops kirjoitti:
jos perinteisellä tavalla ilkoitettuna sähkömoottorin teho on 735 W(noin hevosvoima), miten tämä ilmaistaan Wh na?
- makebelieveace
tehot miten kirjoitti:
jos perinteisellä tavalla ilkoitettuna sähkömoottorin teho on 735 W(noin hevosvoima), miten tämä ilmaistaan Wh na?
Jos 735 Watin tehoinen moottori pystyy mukana olevan polttoaineen, akkujen tms. varassa toimimaan tunnin ajan (tai teholtaan vain puolet tästä oleva pystyy toimimaan kahden tunnin ajan), niin minusta se on silloin 735 Wh moottori.
- raavin päätäni
mutu-mies kirjoitti:
Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.
Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa.Voiko joku kommentoida näiden arvioiden fysikaalisia perusteita ; onko laskelman periaate oikea?
- raavin p3rsettäni
raavin päätäni kirjoitti:
Voiko joku kommentoida näiden arvioiden fysikaalisia perusteita ; onko laskelman periaate oikea?
Tämä ei ole myytinmurtajat saati muu tieteellinen foorumi.
- missä suhteessa muut
vosi hyvinkin olla noin kilon( asettuu min maxin välille). Joten kilo täydessä kuormassa voi toimia työlukuna ja olisi sopivasti oikeassa suhteessa alkuperäiseen koneeseen.
Entä mootorin teho? Sääntöjen mukaan sähkön pitää riittää 7.5 minuttia täydellä teholla. Jo otetaan se pienin sähkö luokka joka on 28 Wh niin teoriassa kone tuottaa noin (60 min/7,5 min=8) 8*28= 225 W tämä taas vastaa noin 0.3 hv joka on hyvin lähellä teoreettistä "skaalatehoa". Joten väittäisin että malli lentää jos kaikki tehdään/rakennetaan todellisen koneen mukaan oikeassa teoreettisessä suhteessa. Mutta vauhti on vielä mysteeri, meneekö sekin 10% mukaan? Suht kevyt esine joka on noin 85 cm pitkä ja liikkuisi 22 kmh niin meneehän se suhtellisen kovaa, joten ehkä tuokin olisi ainakin lentokelpoinen nopeus, vai onko? - Raddaddy
Skaalanopeus on "oikea" nopeus kerrottuna skaalan neliöjuurella.
Jos mallisi lentää 80km/t on skaalanopeus 80X 3,2 eli 256 km/h
eli 70km todellista nopeutta olisi aika realistinen tavoite, aivan "helppo nakki" noille pienoismoottoreille mitä nykyään on saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1742517Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from562070Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276621988- 1041987
Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen321966Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la621307- 1221146
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei211016- 55948
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘113906