Pienosmallin paino,vauhti ja tehon "skaalaus" suhteessa oikeaan?

missä suhteessa muut

Jo kuvitellaan että tehdään vaikka 1:10 vaikkapa Cessnasta niin ulkomitat oavt aika selkeät, 10% oikeasta.
Mutta miten lasketaan paino, koneteho ja lentonopeus? Kysymyksestäni näkee että en tunne aihetta mutta olisi ihan kiva oppia lisää.

16

918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geometrikko

      Tuhannesosa alkuperäisen painosta koska mitat ovat 1/10 alkuperäisen mitoista. Tämä siksi että tilavuus (ja myös massa) kasvaa mittojen kuutiossa.

      Teho ja nopeus täytyy jättää aerodynamiikan tuntijoille.

      • missä suhteessa muut

        jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
        alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
        alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
        akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?

        Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?

        Kiitos kommentista etulkäteen


      • geometrikko
        missä suhteessa muut kirjoitti:

        jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
        alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
        alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
        akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?

        Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?

        Kiitos kommentista etulkäteen

        En tosin tiedä paljon mistään mitään, mutta en olisi niin varma että se pysyy ilmassa edes nopeudella 22 km/h. Tuo 220 km/h on kai tarkoitettu alkuperäisen huippunopeudeksi? Alkuperäisen koneen sakkausnopeuden kymmenesosalla en ainakaan usko mallin pysyvän ilmassa. Luulisin että mallin nopeus on suhteellisesti isompi kuin 1/10 alkuperäisestä, perusteluna vain sellainen epämääräinen fiilis että aerodynamiikan jutu ei mene lineaarisesti.


      • geometrikko
        missä suhteessa muut kirjoitti:

        jos jatkan vielä, suurinpiirtein näin:
        alkuperäinen pituus 8,5 m, malli 85 cm
        alkuperäinen lentopaino 1000 kg, malli 1 kg
        akuperäinen koneteho 200 hp, malli ? olisiko tässä niin että koneteho korreloi painoon? Alkuperäisessä 0,2 hp/kg silloin mallissa olisi oikea teho 0,2 hp, tuntuu oikealta. Osaisiko joku vahvistaa onko suurinpiirtein noin?

        Entä vauhti? alkuperäinen 220 kmh olisiko tässä taas tuo1/10 elikä lentääkö malli skaalanopeutta 22 kmh?

        Kiitos kommentista etulkäteen

        Se vähä mitä aerodynamiikasta tiedän niin tuollaisesta voisi olla apua:

        http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/reynolds.html


      • missä suhteessa muut
        geometrikko kirjoitti:

        Se vähä mitä aerodynamiikasta tiedän niin tuollaisesta voisi olla apua:

        http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/reynolds.html

        tuo 220 on "noin tasoa" oikean koneen huippu. Varmaa onkin että ei mene ihan linearisesti, tuntu että pienoismallit( lentokone/vene) menee suhteessa paljon nopeammin kuin esikuvat. Johtuukohan se siitä että ilmanvastus kitka on suhteessa pienempi pienoismalissa kuin oikeassa koneessa ?

        Kiitos tuosta linkistä, menee vaan hiukan overeksi, meikäläisen aerodynamikan ymmärys on zero.
        Aiheena mielenkintoinen, luulisi että alan harrastajilla olisi helpot kaavat josta kohtuulisella tarkuudella sasi laskettua skaalanopeuden?


      • wannabeaedynaamikko
        missä suhteessa muut kirjoitti:

        tuo 220 on "noin tasoa" oikean koneen huippu. Varmaa onkin että ei mene ihan linearisesti, tuntu että pienoismallit( lentokone/vene) menee suhteessa paljon nopeammin kuin esikuvat. Johtuukohan se siitä että ilmanvastus kitka on suhteessa pienempi pienoismalissa kuin oikeassa koneessa ?

        Kiitos tuosta linkistä, menee vaan hiukan overeksi, meikäläisen aerodynamikan ymmärys on zero.
        Aiheena mielenkintoinen, luulisi että alan harrastajilla olisi helpot kaavat josta kohtuulisella tarkuudella sasi laskettua skaalanopeuden?

        Olen melkoinen ummikko, joten varsinaista ratkaisua minulla ei ole tarjota.

        Tietääkseni samanmuotoisten kappaleiden ilmanvastukset ovat kuitenkin aika hyvin suhteessa otsapinta-alan suuruuteen. Eli jos otsapinta-ala pienenee 1/100 niin myös ilmanvastus pienenee 1/100. Ja jos mitat ovat 1/10 niin otsapinta-ala on juurikin 1/100 eli käänteisesti neliössä.

        Tästä vaan seuraa se dilemma että jos paino on 1/1000, kuten se pitäisi olla että paino olisi mittoihin nähden oikeassa suhteessa alkuperäiseen nähden, niin pienoismallissa on massaa vain 1/10 suhteessa otsa-pinta-alaan. Niinpä mallin siipikuorma tulee olemaan ihan erilainen kuin alkuperäisessä.

        Luulisin etä siipikuorma täytyisi kuitenkin pitää melko samana kuin alkuperäisessä. Tai sitten mallin lento-ominaisuudet ovat melko erilaiset kuin alkuperäisen.

        Ajattelisin että malli on kompromissi koska tilanne ei voi säilyä täsmälleen samana kun koneen kokoa pienennetään. Jos mitta putoaa kymmenesosaan niin otsapinta-ala putoaa sadasosaan ja massan pitäisi pudota tuhannesosaan, joka johtaa erilaIseen siipikuormaan eli massan ja siipipinta-alan suhteeseen. Näinollen epäilen onko tähän ihan yleistä ratkaisua olemassakaan.


    • mutu-mies

      ... Ilman sen ihmeempiä referenssejä.

      Jos mittakaava on 1:10 niin otsapinta-alojen suhde on 1:100
      Otsapinta-ala on mielestäni suorassa suhteessa tehoon, samanmuotoisilla kappaleilla.
      Joten samalla nopeudella alkuperäisen ja pienoismallin tehojen suhde olisi sama 1:100
      Muistaakseni ilmanvastus kasvaa pienillä nopeuksilla karkeasti nopeuden neliössä (ja suuremmilla kuutiossa).
      Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, ehkä vähemmänkin.

      Nämä ihan vaan tällaisia suuruusluokkalaskuja, ilman käytännön kokemusta pienoismalleista!

      • mutu-mies

        "Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, "

        Tuo meni väärin päin, kaksinkertainen teho ei johda nelinkertaiseen nopeuteen, vaan tarvittaisiin nelinkertainen teho kaksinkertaiseen nopeuteen. Korjataanpa näin:

        Jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta (noin 55km/h?) niin sillä riittää 1/16 edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/1600 alkuperäisen koneen tehosta.

        Luulen että ei ole kovin tärkeää että paino olisi oikeassa suhteessa. Pienoismallia voi olla vaikea rakentaa juuri tietyn painoiseksi, moottorikin huomioiden.


      • mutu-mies
        mutu-mies kirjoitti:

        "Joten jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta niin sillä riittää puolet edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/200 alkuperäisen tehosta, "

        Tuo meni väärin päin, kaksinkertainen teho ei johda nelinkertaiseen nopeuteen, vaan tarvittaisiin nelinkertainen teho kaksinkertaiseen nopeuteen. Korjataanpa näin:

        Jos mallille riittää 1/4 alkuperäisen nopeudesta (noin 55km/h?) niin sillä riittää 1/16 edellä mallille lasketusta tehosta, eli 1/1600 alkuperäisen koneen tehosta.

        Luulen että ei ole kovin tärkeää että paino olisi oikeassa suhteessa. Pienoismallia voi olla vaikea rakentaa juuri tietyn painoiseksi, moottorikin huomioiden.

        Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.

        Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
        Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa.


      • cops
        mutu-mies kirjoitti:

        Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.

        Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
        Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa.

        http://www.acesfinland.fi/index.php?p=38


      • tehot miten

      • makebelieveace
        tehot miten kirjoitti:

        jos perinteisellä tavalla ilkoitettuna sähkömoottorin teho on 735 W(noin hevosvoima), miten tämä ilmaistaan Wh na?

        Jos 735 Watin tehoinen moottori pystyy mukana olevan polttoaineen, akkujen tms. varassa toimimaan tunnin ajan (tai teholtaan vain puolet tästä oleva pystyy toimimaan kahden tunnin ajan), niin minusta se on silloin 735 Wh moottori.


      • raavin päätäni
        mutu-mies kirjoitti:

        Mutta sitä en tiedä pysyykö 1:10 malli _ilmassa_ nopeudella 55 km/h , eli kehittääkö siipiprofiili tuolla nopeudella (ilman suhteen) normaalilla kohtauskulmalla tarpeeksi nostetta kompensoimaan koneen paino. Ja tässä se mallin painokin vaikuttaa.

        Ehkä olisi parempi nostaa mallin nopeudeksi puolet alkuperäisen nopeudesta jolloin tehojen suhde olisi 1:400
        Ei kai sillä ole pakko täydellä kaasulla ajaa.

        Voiko joku kommentoida näiden arvioiden fysikaalisia perusteita ; onko laskelman periaate oikea?


      • raavin p3rsettäni
        raavin päätäni kirjoitti:

        Voiko joku kommentoida näiden arvioiden fysikaalisia perusteita ; onko laskelman periaate oikea?

        Tämä ei ole myytinmurtajat saati muu tieteellinen foorumi.


    • missä suhteessa muut

      vosi hyvinkin olla noin kilon( asettuu min maxin välille). Joten kilo täydessä kuormassa voi toimia työlukuna ja olisi sopivasti oikeassa suhteessa alkuperäiseen koneeseen.

      Entä mootorin teho? Sääntöjen mukaan sähkön pitää riittää 7.5 minuttia täydellä teholla. Jo otetaan se pienin sähkö luokka joka on 28 Wh niin teoriassa kone tuottaa noin (60 min/7,5 min=8) 8*28= 225 W tämä taas vastaa noin 0.3 hv joka on hyvin lähellä teoreettistä "skaalatehoa". Joten väittäisin että malli lentää jos kaikki tehdään/rakennetaan todellisen koneen mukaan oikeassa teoreettisessä suhteessa. Mutta vauhti on vielä mysteeri, meneekö sekin 10% mukaan? Suht kevyt esine joka on noin 85 cm pitkä ja liikkuisi 22 kmh niin meneehän se suhtellisen kovaa, joten ehkä tuokin olisi ainakin lentokelpoinen nopeus, vai onko?

    • Raddaddy

      Skaalanopeus on "oikea" nopeus kerrottuna skaalan neliöjuurella.
      Jos mallisi lentää 80km/t on skaalanopeus 80X 3,2 eli 256 km/h
      eli 70km todellista nopeutta olisi aika realistinen tavoite, aivan "helppo nakki" noille pienoismoottoreille mitä nykyään on saatavilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      308
      3118
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      16
      1900
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1820
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1575
    5. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      399
      1441
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      34
      1322
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      216
      1204
    8. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1046
    9. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1034
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      970
    Aihe