Onko kukaan päässyt eroon neulakammosta?

: )

Minulla on aivan mieletön neulakammo. Verikoe on yhtä tuskaa, kun välittömästi pistämisen jälkeen alkaa huimaus. Onko muilla samaa ongelmaa? Onko kukaan päässyt eroon kammosta? Jos on, niin miten? Haluaisin todella eroon tästä ongelmasta, mutta miten? Minulla on ollut tämä ongelma jo ihan pikkutytyöstä.

30

10456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kammoaja

      Sain kans pienempänä neulakammon kun sairaalassa jouduttiin ottaan monta verikoetta saman päivän aikana ja lopulta pyörryin verikokeessa. Heikotti muutenkin kun ei ollu syöny mitään koko päivänä.

      Aloin jännittämään verikokeita mielettömästi ja yritin lykätä niitä. Verikokeissa käynnistä tuli helvetillistä kun pyörtyilin jatkuvasti. Aloin pelkäämään pyörtymistä. Pyörryin jopa kun sormenpäästäni otettiin hemoglobiini. Jopa hammaslääkärissä käydessäni jouduin toisinaan olemaan ilman puudutusta! Pahinta oli se että huimaus alkoi jo hajusta tai kiristyssiteen laitosta!

      Nykyään en enään jännitä niin paljoa. Minulla on auttanut se että kerron joka kerta ennen kuin koe otetaan että pyörtyilen ja pyydän päästä makuuasentoon verikokeen oton ajaksi. Pyydän hoitajan juttelemaan minulle koko verikokeen ajan, joka helpottaa kummasti! Mitä enemmän keskittyy muuhun sitä vähemmän jännittää. Helpommaksi olon tekee myös se että ottaa jonkun mukaan.
      Ajan myötä oon tottunu eikä oo enää kauhean vaikee mennä piikiteltäväks. Itselläni tottumiseen meni 13 vuotta, mutta en vieläkään pidä neuloista! =) Tsemppiä, kyllä toi jännitys katoo! =)

      • Auts.

        Minulla sama juttu! Olin sairaana ja menin sairaalaan. En osannut odottaa, että he ottaisivat minusta verikokeen. Pistos itsessään ei sattunut, mutta luulin sitä juttua, johon he ottavat sitä verta, neulaksi. Hetken päästä pyörryin.


    • Ystävä

      Ystäväni on diabeetikko ja joutuu pistämään ITSEÄÄN useasti päivässä. Hänellä oli paha neulakammo, mutta terapian avulla pistäminen on nykyään siedettävämpää.

      • Hanna

        Se on ilkeetä. Itselläni se on ollut kans pikkutytöstä asti kunnes tänä keväänä jouduin yht'äkkiä ambulanssilla sairaalaan. Oli hyperventilaatio-kohtaus jota ei ollut aikaisemmin ollut. Multa jouduttiin ottaan monta purkkia ja vielä valtimo-verikoe. Helpotti ku sain maata. Kevään aikana on muutenkin pistelty useasti ja tuon kokemuksen myötä en enää jännitä. Keinoina olen käyttänyt sitä että sanon hoitajalle etten pidä tästä ja että nopeasti sitten homma läpi, pyytää hoitajan juttelemaan, syö purkkaa, etsii seinätä jonkin pisteen tai asian ja alkaa miettimään jotain oikein syvällistä vaikka sitten omaa kultaa, ei saa kattoa neulaa eikä purkkeja pöydällä ja huutaa vaikka sitten että sattuu! ;D Purkan syöminen auttaa muistamaan että pitää hengittää ja kun hengittää niin ei pyörrykään niin helposti! ja pitää nousta sitten varovasti tuolilta tai sängyltä ettei taju sitten lähde. Ulkoilma lopuksi helpottaa.

        TSEMPPIÄ! :)


    • joku

      Mullakin oli kamala neulakammo.. Pienenä terveydenhoitaja oli aivan kammottava muija ja koska pelkäsin jo tuolloin neuloja, tämä käski isän ottamaan mut syliin hajareisin niin että perslihakset oli ihan jännittyny.. Siitä lähtien on ollu ihan kauhee neulakammo..
      Ajan mittaa se on kuitenkin rauhottunu, pystyn ottamaan lävistyksiä ja tatuointeja eikä rokotuksetkaan ole enää niin kammottavia.. Verikokeita en vieläkään pysty ottamaan, se on jotain niin kamalaa että ei.. No ehkä juuri ja juuri sormenpäästä mutta... ;)

      • minulla myös

        Olen kärsinyt koko ikäni neulakammosta.En ole vuosiin uskaltanut käydä verikokeissa enkä hammaslääkärissä.Pelkään myös sairaaloita,lääkäreitä ja kaikenlaisia kokeita ja tutkimuksia.


      • Neulakammoinen
        minulla myös kirjoitti:

        Olen kärsinyt koko ikäni neulakammosta.En ole vuosiin uskaltanut käydä verikokeissa enkä hammaslääkärissä.Pelkään myös sairaaloita,lääkäreitä ja kaikenlaisia kokeita ja tutkimuksia.

        Minulla on myös neulakammo. Pelkkä neulan kuva tai nuppineula riittää jo huimaukseen.


      • Isivainaan-tyttö
        minulla myös kirjoitti:

        Olen kärsinyt koko ikäni neulakammosta.En ole vuosiin uskaltanut käydä verikokeissa enkä hammaslääkärissä.Pelkään myös sairaaloita,lääkäreitä ja kaikenlaisia kokeita ja tutkimuksia.

        Olen koulutukseltani hammashoitaja mutta itse potilaana olin tasan mahdoton. Työkaverit sanoikin ettei mulle voi tehdä mitään. Syljeskelin vanurullia suustani ja itkin kuin pikkupentu.
        Kunnes sain lapsen.
        Siinä kohtaa käsitys kivusta muuttui totaalisesti. Kun olen hammaslääkärissä, ajattelen synnytystä, sitä repivää tuskaa, hikisiä tunteja ja sitten uupunutta helpotusta.
        Yksi neula sinne tänne, so what! Toki vaadin puudutuksen hammaslääkärissä, mutta en pelkää enää.
        Siis lopputulemaksi: kannattaa kokea TOSI kipu, niin asioiden suhteellisuus valkenee. Tein muuten toisenkin lapsen. Hurraa, ja huusin isäraukalle: tää on sun syytä, että mua sattuu näin!


      • hanna
        Isivainaan-tyttö kirjoitti:

        Olen koulutukseltani hammashoitaja mutta itse potilaana olin tasan mahdoton. Työkaverit sanoikin ettei mulle voi tehdä mitään. Syljeskelin vanurullia suustani ja itkin kuin pikkupentu.
        Kunnes sain lapsen.
        Siinä kohtaa käsitys kivusta muuttui totaalisesti. Kun olen hammaslääkärissä, ajattelen synnytystä, sitä repivää tuskaa, hikisiä tunteja ja sitten uupunutta helpotusta.
        Yksi neula sinne tänne, so what! Toki vaadin puudutuksen hammaslääkärissä, mutta en pelkää enää.
        Siis lopputulemaksi: kannattaa kokea TOSI kipu, niin asioiden suhteellisuus valkenee. Tein muuten toisenkin lapsen. Hurraa, ja huusin isäraukalle: tää on sun syytä, että mua sattuu näin!

        Hmm, minä olen synnyttänyt myös kaksi kertaa ja jopa synnytyksessä kieltäydyin kipupiikistä. Synnytyskipu ja piikin laittaminen on kaksi eri asiaa. Itsekin mietin miten piikkikammosta pääsee eroon, koska sairaalassa itken monta kertaa päivässä pistämisen vuoksi :'(


    • Jeci

      Mulla on kans ihan hirvee neulakammo... se varmaankin osittain johtuu siitä että kuudennella luokalla kun oli jokku rokotukset niin se hoitaja pisti mua kolme kertaa väärään paikkaan! sitte se oli vaan et "oho, meni ohi laitetaas uudestaan" rokotuksien jälkeen tuli sitte näkötesti ja siinä sitten olin pyörtymäisilläni niin hoitaja vaan tokaisi että " pyörryttääkö" kerkesin sitte mennä makuulleni ennenkö kaaduin lattialle.

      Se oli tollanen juttu se ja sitte äiti on tilannu mulle nyt ajan laajaan verikuvaan.. arvatkaa vaa jännittääkö kun en ole aikoihin ollut rokotuksissa... :/

      • -n-

        mulla on ollut kans ihan pienestä asti neula kammo... tänään kävin kokeissa ja eihän se kipeää käy mutta se ällötys joka se suurin asia on.. sitten kun oli pistetty nii alko pyöryttään.. onneks kerkesin menemään maate etten pyörtyny. onhan se semmonen asia jota jotku ei ymmärrä. mut onneks nuo hoitsut onneks ymmärtää että on myös meidänlaisia....


      • karski kaveri
        -n- kirjoitti:

        mulla on ollut kans ihan pienestä asti neula kammo... tänään kävin kokeissa ja eihän se kipeää käy mutta se ällötys joka se suurin asia on.. sitten kun oli pistetty nii alko pyöryttään.. onneks kerkesin menemään maate etten pyörtyny. onhan se semmonen asia jota jotku ei ymmärrä. mut onneks nuo hoitsut onneks ymmärtää että on myös meidänlaisia....

        Mulla ei ole pelkästään neulakammo. Verikokeista selviän nykyään hyvin, kun pyydän saada olla makuulla kokeen ajan. Hoitsut tosi mukavia ja ymmärtävät yskäni. Eli tuo puoli on hoidossa. Mutta sitten se todellinen ongelma. Ja ongelma vain pahenee kiihtyvää tahtia, ja olen sentään jo aikuinen mies. Eli: mulle riittää pelkästään seurassa kerrottu tarina, että joku sai haavan sormeensa, ja kun veren tulo ei nopeasti lakannut, joutui käymään terveyskeskuksessa. Tässä vaiheessa olen jo pyörtyneenä lattialla! Tai kun joku kertoo astuneensa raksalla naulaan, niin 20 sekuntia ja olen nurissa.
        Tämä rajoittaa suunnattomasti, kun noita pikkujuttuja kuulee tosi usein. HÄPEÄN!!!!!!!!!

        Niin, tiedän, jotenkin olen onnistunut itselleni tuon ongelman kehittämään. En edes tiedä, mistä on saanut alkunsa. Armeijassa ei ollut mitään ongelmia, esim rokotusjonoissa seisoessa, joissa vuoroa odoteltiin ja edessä oli 4 eri piikkiä samalla kertaa, ei tehnyt heikkoakaan.

        Myöskään kivun kanssa ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Tuo on vain jotain mielikuvituksen tuotetta ja aikaansaamaa.

        Oikeastaan alan kai pelätä pyörtymistä, ja sitä että nolaan itseni jälleen ihmisten edessä. Ja sitten ollaankin jo kanttuvei.

        Monesti olen miettinyt autoa ajaessani moottoritiellä, että ehdinkö saamaan auton pientareelle parkkiin, jos joku kyydissä olija sattuu sanomaan, että veitsi vähän lipsahti perunoita kuoriessa.

        Pystyykö joku neuvomaan asiassa.
        Kalloa pitäisi varmaan kutistaa...........


      • Isivainaan-tyttö
        karski kaveri kirjoitti:

        Mulla ei ole pelkästään neulakammo. Verikokeista selviän nykyään hyvin, kun pyydän saada olla makuulla kokeen ajan. Hoitsut tosi mukavia ja ymmärtävät yskäni. Eli tuo puoli on hoidossa. Mutta sitten se todellinen ongelma. Ja ongelma vain pahenee kiihtyvää tahtia, ja olen sentään jo aikuinen mies. Eli: mulle riittää pelkästään seurassa kerrottu tarina, että joku sai haavan sormeensa, ja kun veren tulo ei nopeasti lakannut, joutui käymään terveyskeskuksessa. Tässä vaiheessa olen jo pyörtyneenä lattialla! Tai kun joku kertoo astuneensa raksalla naulaan, niin 20 sekuntia ja olen nurissa.
        Tämä rajoittaa suunnattomasti, kun noita pikkujuttuja kuulee tosi usein. HÄPEÄN!!!!!!!!!

        Niin, tiedän, jotenkin olen onnistunut itselleni tuon ongelman kehittämään. En edes tiedä, mistä on saanut alkunsa. Armeijassa ei ollut mitään ongelmia, esim rokotusjonoissa seisoessa, joissa vuoroa odoteltiin ja edessä oli 4 eri piikkiä samalla kertaa, ei tehnyt heikkoakaan.

        Myöskään kivun kanssa ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Tuo on vain jotain mielikuvituksen tuotetta ja aikaansaamaa.

        Oikeastaan alan kai pelätä pyörtymistä, ja sitä että nolaan itseni jälleen ihmisten edessä. Ja sitten ollaankin jo kanttuvei.

        Monesti olen miettinyt autoa ajaessani moottoritiellä, että ehdinkö saamaan auton pientareelle parkkiin, jos joku kyydissä olija sattuu sanomaan, että veitsi vähän lipsahti perunoita kuoriessa.

        Pystyykö joku neuvomaan asiassa.
        Kalloa pitäisi varmaan kutistaa...........

        Olet kyllä pahuksen oikessa siinä, että pelon pelkääminen ruokkii sitä. Alkuperäinen pelko unohtuu kun alat pelätä seurauksia. Ihmisen psyyke on niin hienovaraisen herkkä, että emme useinkaan itse ymmärrä mistä on kysymys.
        Niinkuin emme pysty ymmärtämään, miksi rakastumme juuri siihen tyyppiin. Järjenvastaisesti vieläpä.
        Itselläni oli about 20 vuotta sitten paniikkihäiriö. Järkeilemällä sain homman hanskaan eli irtisanoin itseni sairaasta työpaikasta. Siihen loppui. Tosin vieläkin pelkään että sairastun siihen uudestaan. Esim. nyt pelkään ajaa polkupyörällä, koska 10 vuoden tauon jälkeen tuntuu huteralta koko homma. Taas skarppia peliin: minähän ajan sillä pirun punaisella polkumoottorillani! Ehkä huomenna...
        700 euron fillari lepäilee siis kellarissa ja ihmettelee, miksi sitä ei käytetä. Taitaa tyhjentää renkaansa silkkaa turhautuneisuuttaan. Heh heh.


      • pyörtyilijä
        karski kaveri kirjoitti:

        Mulla ei ole pelkästään neulakammo. Verikokeista selviän nykyään hyvin, kun pyydän saada olla makuulla kokeen ajan. Hoitsut tosi mukavia ja ymmärtävät yskäni. Eli tuo puoli on hoidossa. Mutta sitten se todellinen ongelma. Ja ongelma vain pahenee kiihtyvää tahtia, ja olen sentään jo aikuinen mies. Eli: mulle riittää pelkästään seurassa kerrottu tarina, että joku sai haavan sormeensa, ja kun veren tulo ei nopeasti lakannut, joutui käymään terveyskeskuksessa. Tässä vaiheessa olen jo pyörtyneenä lattialla! Tai kun joku kertoo astuneensa raksalla naulaan, niin 20 sekuntia ja olen nurissa.
        Tämä rajoittaa suunnattomasti, kun noita pikkujuttuja kuulee tosi usein. HÄPEÄN!!!!!!!!!

        Niin, tiedän, jotenkin olen onnistunut itselleni tuon ongelman kehittämään. En edes tiedä, mistä on saanut alkunsa. Armeijassa ei ollut mitään ongelmia, esim rokotusjonoissa seisoessa, joissa vuoroa odoteltiin ja edessä oli 4 eri piikkiä samalla kertaa, ei tehnyt heikkoakaan.

        Myöskään kivun kanssa ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Tuo on vain jotain mielikuvituksen tuotetta ja aikaansaamaa.

        Oikeastaan alan kai pelätä pyörtymistä, ja sitä että nolaan itseni jälleen ihmisten edessä. Ja sitten ollaankin jo kanttuvei.

        Monesti olen miettinyt autoa ajaessani moottoritiellä, että ehdinkö saamaan auton pientareelle parkkiin, jos joku kyydissä olija sattuu sanomaan, että veitsi vähän lipsahti perunoita kuoriessa.

        Pystyykö joku neuvomaan asiassa.
        Kalloa pitäisi varmaan kutistaa...........

        Olen todella herkkä pyörtymään kaikenlaisille toimenpiteille neuloille sun muulle. Pienestä pitäen olen ollut tuollainen. Ensi viikolla olen menossa poskiontelotulehduksien takia punkteeraukseen, jossa nenän kautta rusautetaan paksu neula luuseinämän läpi. Sepä kivaa... Saa nähdä kuinka monta pyörtymiskohtausta teen toimenpiteen aikana :/


    • tootsie

      Itselläni ei ole neulakammoa, mutta tyttärelläni on ollut pienestä asti. En muista, että mitään ikävää olisi tapahtunut, mikä olisi aiheuttanut kammoa. Olen lukenut joskus jostain, että kaikki fobiat johtuvat yhdestä asiasta: elämänhallinnan pelosta, mikä tarkoittaa että pelkää menettävänsä jotain, tai pelkää ettei osaa hallita ja hoitaa elämänsä asioita. Kun ihminen saa tämän perimmäisen syyn hoidettua, niin fobiatkin katoavat itsestään.

      • Emma

        Mä olen käynyt viimeksi verikokeissa vuonna 2007, kun ei ollut vaihtoehtoja. Mun mies oli pitämässä kädestä kiinni, muuten en olisi pystynyt ja silti itkin hysteerisesti koko operaation ajan. Mut nukutettiin samana vuonna ja vaikka oli hurja esilääkitys ja olin ihan tokkurainen, en silti antanut anestesialääkäreiden pistää sitä nukutusainetta muhun vaan se piti antaa maskilla. Joskus viitisen vuotta sitten mulle määrättiin rauhottavia, että pystyisin menemään verikokeisiin, mutta ei ne ole auttaneet.
        Eikä ainoastaan verikokeet pelota mua. Veren kanssa ei ole mitään ongelmaa. Mun mies harrastaa kalastusta ja pelkään niitä koukkujakin ihan hysteerisesti. En voi ommella, koska en voi pitää neulaa kädessäni. Multa lohkesi pari viikkoa sitten puolet hampaasta pois eikä sille voi tehdä mitään, koska en pysty antamaan lääkäreiden puuduttaa sitä. Mun potilastiedoissa lukee, että olen pahasti neula- ja piikkikammoinen ja ajattelin käydä psykiatrilla hommaamassa diagnoosin.
        Olen ihan hysteerinen neulojen ja piikkien suhteen ja tämä pelko vaan pahenee koko ajan. Äitini ehdotti hypnoosia tai terapiaa, mutta epäilen että niistä olisi mitään apua. Multa on keinot lopussa. Tämä pelko haittaa koko elämääni ja on hyvin nolo vaiva. Mitä ihmettä mä voin tehdä?


    • dana23

      Minullakin on neulakammo, kammoan myös kipua, verta ja pelkään pyörtymistä. Ei pelkästään neulat saa mua kammoamaan, vaan nää kaikki kamaluudet yhdessä saa mut voimaan pahoin. Olen pienestä asti pyörtynyt kaikissa verikokeissa ja rokotuksissa yms. Myös sellaisissa, jossa olen vahingossa pistänyt itseäni hakaneulalla sormeen, ja siitä syystä kaaduin kasvoilleni kivilattialle ja menetin etuhampaani. Tämä ei pelkoani poistanut, vaan sai siitä pahemman mitä aijemmin -.-

      • ....

        MTV3 Factalla oli juuri yksi jakso myös neulakammosta.
        http://www.telkku.com/telkku?tila=haku&hakusana=fobia

        Tuleekohan uusintaa enää?

        Siinä sairaanhoito-opiskelija oli psykiatrin kanssa ensiapuasemalla seuraamassa vierestä kun erilaisia näytteitä ym. otettiin.
        Eräänlaista siedätyshoitoa.

        Hänenkohdallaan ilmenikin että hän kammosikin ehkä enemmän kaikkea pistämiseen liittyvää esim ruiskuja, desifiointi liinoja ym..

        Hän sai terapiasta kyllä apua, tiedä sitten pystyikö valmistumaan ammattiin.


    • Laura Porvoosta

      Olen nyt 20v, ja koko ikäni kärsinyt kamalasta neulakammosta. Olen sairastellut paljon pienestä asti, ja kaikenmaailman tutkimuksia jouduttu tekemään. Stressaan lähestulkoon kaikesta, mikä liittyy sairaaloihin ja tutkimuksiin.

      Mutta neulakammo on ylitse kaiken. Menen jo odotushuoneessa paniikkiin, ja alan hysteerisesti itkemään. Verikoetta ottaessa huudan, itken ja hyperventiloin niin että kokeneemmatkin sairaanhoitajat välillä pelästyvät reaktiotani. Toisinaan pyörryn sen jälkeen.

      Olen yrittänyt kaikenlaista: kerron aina pelostani etukäteen (se on pyynnöstäni kirjattu sairaalan potilastietoihin), menen makuuasentoon, syön purkkaa, yritän hengitellä yms.. Olen myös turvautunut "emloihin" eli puudutuslaastareihin, mutta sekään ei tunnu auttavan (ja niiden pitää vaikuttaa n. puoli tuntia ennen pistämistä).

      Verikokeiden jälkeen minua sattuu kovasti suoneen, ja käden taivekohta on todella herkkä eikä siihen voi koskea. Kipu on kova, eikä kukaan tunnu uskovan minua.

      Tämä todella rajoittaa elämääni, sillä sairauksieni takia joudun ravaamaan vähän väliä terveyskeskuksessa ja sairaalassa. Ja on se hiukan noloa, kun joka kerta sama show päällä..

      Ovatko muut kokeilleet emlaa, eli puudutuslaastaria?
      Ottavatko sairaanhoitajat ja muutkin ihmiset pelkonne tosissaan?

    • Koomapotilas

      TL;DR

      Kivun siirto toimii: Nipistä itseäsi, niin tuskin edes huomaat koko pistosta..

      Koko tarina:

      Itse aloin siedätyshoitaa omaa neulakammoani ihan omaehtoisesti. Ostin verkkokaupoista lävistäjän pihdit ja pari pakettia neuloja. ( http://www.vetman.fi ja http://www.nordictattoosupplies.com ). Ohuemmat neulat olivat tyypillistä rokotusneuloja (0,4-0,6 mm) ja paksummat sitten verikoeneuloja (0,8 mm). Tärkeää on pistää itseään joka päivä, jotta siihen lopulta tottuisi.

      Aloitin ensin ohuemmilla neuloilla ja siirryin hiljalleen paksumpiin. Lävistäjän pihtien ansiosta neulaa ei ollut pistäessä pakko katsoa, eikä myöskään tarvinnut pelätä, että pistää vahingossa väärään paikkaan. Tässä vielä kuva pihdeistä: http://i.imgur.com/6yXnZ.jpg
      Pihdit muodostavat siis putken, jonka väliin jää kaistale ihoa. Neula työnnetään putkesta läpi. Pihtien varteen voi virittää kumilenkin, jolloin ne puristuvat itsekseen kiinni ja pihdit voi teipata kiinni pistettävään raajaan. Näin kädet jäävät vapaaksi.

      Hygienia on tietysti tärkeää, joten käsidesiä ja desinfiointiainetta kului reippaasti. Kumihanskat ovat suositeltavia. Varmuuden vuoksi keitin pihdit ennen ensimmäistä pistosta ja siitä eteenpäin liotin niitä desinfiointiaineessa ennen jokaista käyttökertaa.

      Jossain vaiheessa huomasin, että kivun siirto auttaa. Aluksi yksinkertaisesti purin itseäni käsivarteen, mutta pienen kokeilun jälkeen päädyin käyttämään pyykkipoikaa. Pyykkipojan nipistys sattuu juuri sen verran, että en enää tunne neulan pistoa. Jatkossa otan pyykkipojan mukaan aina kun menen verikokeeseen. Sitä voin sitten väännellä ja pyöritellä samalla kun hoitaja pistää neulalla. Ei se kipu siinä pelota vaan ne neulat. Onneksi minulla ei ole pyykkipoikafobiaa :)

    • tyttö 98

      itselläni on TODELLA omituinen neulakammo, joka lähti siitä kun pienenä rokotettiin ja hoitaja nykäisi neulasta tehden syvän haavan...
      pelkään rokotusta ja verikoetta yli kaiken. en hammaslääkärin puudutusta, koska tiedän että sitten ei enää satu.
      nytkin iha kyyneleet silmissä, kun perjantaina joutuu jäykkäkouristuksen ottamaan...

    • tsemppiä!!

      Itse luulin pelkääväni verikokeita, mutta sitten mut laitettiin johonkin testeihin ja se ei sattunutkaan yhtään. Olin varmaan valkoinen kuin lakana kun menin sinne kokeisiin. Sanoin ensimmäiseksi hoitajalle että mua jännittää verikoe todella paljon. Onneksi hoitaja oli mukava. Kannattaa vaan istua siihen tuoliin mukavasti, antaa käden olla rentona, keskittyä hengittelemään rauhallisesti ja katsoa muualle kokoajan. Voi myös ajatella kaikkia kivoja asioita ja tsempata itseään ("se on nopeasti ohi!" "mä selviän!" "sitten kun tämä on ohi niin teen jotain kivaa" "tämä on tärkeää terveyteni kannalta" "jos selviän tästä niin selviän mistä vaan!").

    • minävaa5555

      ittelläki lievä neulakammo. mulla auttaa yksinkertasesti se että pakotan itteni menemään paikan päälle esim rokotukseen ja sit hengitän syvään vaan koko ajan ja yritän ajatella kaikkea muuta enkä kato ku lääkäri pistää. kerran vaa oon pyörtyny. ja nii.

    • tyttö 98

      Selvisin hengissä!! :)
      oli tosi mukava hoitaja joka heti aluksi laittoi puudutuslaastarin ja puhui kaikkea muuta siinä samalla, kun ohi mennen pisti. Vähän nipisti mutta ei sen kummempaa. Kehui vielä kun olin niin rauhallinen ja kertoi että on nähny pahempiakin tapauksia. Tsemppiä kaikille muille!!

    • Tosi tuttua, ennen

      Mulla oli ennen aivan armoton neulakammo! Kai se lähti siitä kun pienenä odottelin äitini kanssa ekoihin (ainaki mun muistamiin) verikokeisiin pääsyä, ja edellinen lapsi huusi ja kiljui kuin siltä olisi revitty raajoja irti.
      Verikoetta ei sen kokemuksen jälkeen otettu ei ilman pintapuudutusta eikä ilman itkua ja kiljuntaa (vähän vanhemmalla iälläkin).
      Lähdin 15 -vuotiaana opiskelemaan lähihoitajaksi, ja siellä meillä oli pistoharjoituksia. Kaverin piti harjoitella pistämistä minuun, ja ennenhän en luottanut muutakuin (ehkä) sellaisiin jotka ovat pistelleet ihmisiä 30 vuotta ja tietävät mitä tekevät. Itkin aikani, opettaja jo tarjoutui ottamaan paikkani harjoituskappaleena, mutta otin kaveria paidan helmasta kiinni ja, edelleen itkien, rullasin paidan hihan ylös. Jostain syystä se auttoi, mutta en tiiä miksi. Ehkä siksi ettei se sattunut yhtään.

      Minulla oli myös kamala hammaslääkärikammo, ja se yhdistettynä piikkikammoon ei ollut kovin mieluisaa. Mutta kun puraisin auringonkukansiemenen avoinna olevaan hampaaseen ja suoraan hermoon.. huomasin hammaslääkäriin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen mennessäni ettei puudutuspiikit olekkaan niin kamalan ilkeitä.

    • kepm

      Jos joku vielä tätä lukee nii laitampas nyt sitte oman apuni tänne.. Tiiän kuulostaa ihan supertyhmältä mut pienestä asti ollu järkky neulakammo, apuna tähän itellä ajatus siitä että kuvittelen olevani elokuvassa. Taisiis että kuvittelen näytteleväni sen tilanteen jne.. Auttaa👍

    • Sopuli05

      Mulla on ihan hirveä neulakammo. Jos ois pitänyt ottaa koulussa rokotteita oon ite aina menny neuvolaan ottamaan sen. Mutta silti alan itkemään hysteerisesti ja se voi kestää kauan. En vaa voi sille mitään. Onko kellekään vinkkejä.... Ois nimittäin uus rokote tulossa

    • Anonyymi

      Mulla on myös kauhee neula ja piikki kammo mut mul on jotai ehkä helpottavia tietoja niille joilla myös on tää:

      Ensinnäki mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Se et se sattuu? Ihminen kestää kyllä kipua. Se että pyörryt? Ne lääkärit/sairaanhoitajat/terkkarit on ammattilaisia siinä mitä ne tekee, ne osaa vaikka tarpeen tullen elvyttää jos tarvitsee. Se että oksennat tai tulee huono olo? Voit kyllä käydä oksentamassa tai vaikka pyytää ämpärin siihen varmuuden vuoks ei se ole noloa. Siitä selviää kunhan vaan tekee sen! Toivottavasti oli apua koska tän tekstin kirjottaminen autto muaki ajattelemaan että siinä ei ole mitään hätää❤️❤️

    • Anonyymi

      Minulla on kamala neulakammo. En pelkää mitään lävisteneuloja tai ompeluneuloja, mutta kaikki lääkärineulat ovat mahdottomia. Itken lähes joka kerta rokotuksessa paitsi koulun rokotuksissa koska pidätän itkua ja pelkoa, koska kaikki muutkin ovat ihan normaalisti… Verikokeita ei minulla ollut lähiaikoina ollut kunnes noin vuosi sitten kävin verikokeessa, joka oli aivan KAMALA! Hoitajalla oli jotenkin kamala kiire, joten hän ei ollut minua kohtaan yhtään empaattinen. Minä huusin ja itkin. Se oli kidutusta. Ja kyllä minulla on ollut neulakammo koko elämäni ajan. Olen myös monia kertoja yrittänyt puhua siitä vanhempieni kanssa, mutta he eivät selvästikkään ymmärrä. Ja taas olisi yksi rokotus otettavana ja itken jo nyt.

    • Anonyymi

      Itse olen 30v mies ja yli puolet elämästäni pelännyt neuloja. Pelko lähti siitä, kun joskus n. 12 vuotiaana olin isän kanssa järvellä uistelemassa ja kalaa irrottaessa onnistuin saamaan Rapalan etusormeen. Sitä sitten lähdettiin ensiapuun irrottamaan ja puudutuspiikeistä se jotenkin lähti liikkeelle. Kaksi piikkiä etusormen tyveen molemmin puolin. Jotenkin tuntui kuin neula olisi työnnetty puoleen sormeen ja aineen laittaminen tuntui, kuin se piikki olisi tungettu koko sormesta läpi. Tätä ennen ei ollut mitään ongelmia verikokeiden tai rokotteiden kanssa, nykyään toisin.

      Pelkkä verikokeissa käyminen meinaa laukaista paniikkikohtauksen, kun joutuu vuoronumerolla odottamaan omaa vuoroaan. Kylmä hiki, paniikki, ahdistuneisuus ja ajatusten karkaileminen on väistämätöntä. Eihän se piikki satu, mutta vika kun ei tarvitse olla iso, jos on korvien välissä.

      Kipukynnystä löytyy kyllä, tatuointeja olen ottanut, pystyn tunkemaan vaikka nuppineulan kädestä läpi, irrotan kalareissuilla koukut tarpeen tullen itse, olivat sitten miten syvällä tahansa. Sormenpäästä hemoglobiini ei ole mikään ongelma mutta ne ruiskut/injektio neulat..

      Viimeisimpänä koronarokotus, koitin vältellä viimeiseen asti mutta lopulta piikille. Hävettää mennä tökittäväksi, kun lopulta joutuu käytävälle lavetille makaamaan, kun huoneessa ei ole pöytää johon pääsee makuulleen ja lopulta sille ei vaan voi mitään ja meinaa muutama kyynel valua ihan vaan sen paniikin ja lopulta ehkä helpotuksenkin takia. Yritä siinä sitten esittää aikuista karvaista miestä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe