Isännöistijä ja asunto-osakkeen ostaminen

Ihmeissään oleva

Hei!

Olen ostamassa asunto-osaketta ja törmäsin isännöistijään, joka kieltäytyy antamasta suoraan minulle mitään tietoja taloyhtiöstä tai kyseisestä osakkeesta. Aikaisemmin asunto-osakkeita ostaessani olen aina ollut etukäteen yhteydessä myös isännöitsijään ja he ovat antaneet pyytämäni tiedot.

Onko nyt joku uusi tapa, että isännöistijä ei saa antaa mahdolliselle ostajalle mitään tietoja, vaan kaiken pitää tulla välittäjän kautta?

13

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partnevia

      Laita myyjä tai kiinteistönvälittäjä selvittämään haluamasi asiat. Eikö se ole paljon helpompaa? Jos jokin asia jää epäselväksi, pyydä lisäselvitystä. Tärkeintä on, että teet selkeät kysymykset, mihin haluat vastaukset. Ei kukaan voi vastata kysymykseen "Missä kunnossa taloyhtiö on?", mutta kysymykseen "Paljonko yhtiö on käyttänyt rahaa yhtiön vastuulla oleviin korjauksiin kahtena edellisenä vuonna ja millä ne on rahoitettu?" voi saada tarkan vastauksen.

      • Ap.

        Olen kysynyt ihan täsmällisiä taloustietoja ja puhtaasti sen vuoksi, että en voi tehdä ostotarjousta, mikäli en tiedä asunnon täsmällisiä taloyhtiön lainaosuuksia.

        Myyjä ei tässä tapauksessa pysty myymään asuntoa velattomana, kuten minä haluaisin sen ostaa, ja ilman täsmällisiä taloustietoja, en tietysti voi tehdä omaa tarjoustani.


      • Partnevia
        Ap. kirjoitti:

        Olen kysynyt ihan täsmällisiä taloustietoja ja puhtaasti sen vuoksi, että en voi tehdä ostotarjousta, mikäli en tiedä asunnon täsmällisiä taloyhtiön lainaosuuksia.

        Myyjä ei tässä tapauksessa pysty myymään asuntoa velattomana, kuten minä haluaisin sen ostaa, ja ilman täsmällisiä taloustietoja, en tietysti voi tehdä omaa tarjoustani.

        Jos taloyhtiötä isännöi "ammatti-isännöitsijä", niin kyllä isännöitsijäntodistuksessa olevaan yhtiölainamäärään saa luottaa. Varmista, ettei isännöitsijäntodistus ole liian vanha (yli 3 kk). Joissakin isännöitsijätoimistoissa yhtiölainaosuutta ei lasketa sille kuulle, jolloin todistus on tilattu, vaan se voi olla esim. edellisen tilikauden loppuun ("osuus yhtiön lainoista 9.860 €/ 31.12.2009"). Uuden lain mukaan isännöitsijäntodistuksessa tulee olla maininta, mihin lainaan osakkaan lainaosuus kohdistuu, koska yhtiöllä voi olla yhtäaikaa hoitolainaa, parvekeremonttilainaa, linjasaneerauksen suunnittelulainaa,...

        Voit jättää tarjouksesi myös velattomalla hinnalla, vaikka tarkka lainaosuus tai mahdolliset vastikerästit ei olisikaan tiedossa. Laita ostotarjoukseen seuraavan sisältöinen ehto: "Myyjä tilaa kustannuksellaan huoneistoon kaupantekopäivälle kohdistuvan lainaosuuslaskelman. Myyjälle maksettava kauppahinta on tarjouksessa mainittu velaton kauppahinta vähennettynä lainaosuuden ja mahdollisten yhtiölle maksamattomien maksujen määrällä. Ostaja vastaa velkaosuuden maksamisesta xx.xx.2011 alkaen." Isännöitsijän on pyynnöstä annettava lainaosuuslaskelma, mutta siitä saa periä myös hinnaston mukaisen veloituksen. Toimistoista riippuen hintaluokka n. 30 - 60 €.


    • näin se on

      vain myyjä tai myyjän toimeksiantaja...sinä et siis sitä saa suoraan.....

      • Ap.

        Mihin lainkohtaan perustuu se, että ostaja ei voisi saada tietoa suoraan?

        Pitäisikö minun suostua ostamaan sika säkissä tai tyytyä siihen, että myyjä kertoo itselleen edullisia asioita, eikä kerro välttämättä kokototuutta.

        Olen muuten saanut välittäjältä sellaisen käsityksen, että hänkään ei saa joitain tietoja.


      • Ap. kirjoitti:

        Mihin lainkohtaan perustuu se, että ostaja ei voisi saada tietoa suoraan?

        Pitäisikö minun suostua ostamaan sika säkissä tai tyytyä siihen, että myyjä kertoo itselleen edullisia asioita, eikä kerro välttämättä kokototuutta.

        Olen muuten saanut välittäjältä sellaisen käsityksen, että hänkään ei saa joitain tietoja.

        Josta asia selviää, eli isännöitsijäntodistus, ja sen perusteella teet tarjouksesi. Onko kovinkin vaikea asia? Jos jostain syystä uskot yhtiövelkaosuuden nousseen isännöitsijäntodistuksessa mainitusta, niin tarjoat alempaa kauppahintaa, sekään tuskin on kovinkaan hankala asia..


      • 15+17
        Ap. kirjoitti:

        Mihin lainkohtaan perustuu se, että ostaja ei voisi saada tietoa suoraan?

        Pitäisikö minun suostua ostamaan sika säkissä tai tyytyä siihen, että myyjä kertoo itselleen edullisia asioita, eikä kerro välttämättä kokototuutta.

        Olen muuten saanut välittäjältä sellaisen käsityksen, että hänkään ei saa joitain tietoja.

        Ei ole myöskään mitään lakia, joka velvoittaisi isännöitsijää kertomaan asunto-osakeyhtiön tietoja muille kuin osakkaille (pl. osakeluettelo, johon kenellä tahansa on oikeus tutustusa).

        Se on siis isännöitsijästä kiinni, onko hän halukas kertomaan yhtiön tietoja ulkopuolisille. Mutta jos et saa jotain asiaa selville myyjän/välittäjän toimittamasta dokumentaatiosta, käske heidän selvittää asia ja toimittaa dokumentaatio siitä, kuten joku jo ehdottikin. Tai sitten jätä koko kohde väliin. Voihan se olla, että taloyhtiössä on esim. paljon riitoja ja isännöitsijä on lopen kyllästynyt puuhaansa.


      • Ulkopuolisena
        Ap. kirjoitti:

        Mihin lainkohtaan perustuu se, että ostaja ei voisi saada tietoa suoraan?

        Pitäisikö minun suostua ostamaan sika säkissä tai tyytyä siihen, että myyjä kertoo itselleen edullisia asioita, eikä kerro välttämättä kokototuutta.

        Olen muuten saanut välittäjältä sellaisen käsityksen, että hänkään ei saa joitain tietoja.

        Ei isännöitsijä anna täysin ulkopuoliselle, joka sinä olet, tietoja taloyhtiön asioista.

        Asiat, esim. huoneistoon kohdistuvat lainamäärät, selviää isännöitsijätodistuksesta. Katsot, että todistus ei ole yli 3kk vanha.

        Jos jokin asia vaivaa, mikä ei selviä todistuksesta, pyydä välittäjää, tai myyjää, selvittämään asia.


    • milla511

      Kävin just kysymässä isännäistsi todistusta.Ja se maksaa 100euroa!!!Onko niin kallistaaaa????

      • hmmm...

        Jos olet myymässä niin et sinä satasta maksa pelkästään isännöitsijä todistuksesta.
        Itse pyysin keväällä myyntiä varten oli kallimpikin. Sisälsi virallisen pohjakuvan Viimeisen tilikauden päätös ja missä kaikki velat ja kiinteät kulut ilmeni. Yhtiöjärjestys sekä huolto ja toimitussuunnitelmat jonka hallitus oli päättänyt. Menneen vuoden tehdyt korjaukset etc.
        Eli aikamoinen informaatiopaketti esittä ostajalle. Nämä paperit ei kyllä tietääkseni ostaja voi suoraan itse tilata vaan talon myyjä ne järjestää.


      • hmmm... kirjoitti:

        Jos olet myymässä niin et sinä satasta maksa pelkästään isännöitsijä todistuksesta.
        Itse pyysin keväällä myyntiä varten oli kallimpikin. Sisälsi virallisen pohjakuvan Viimeisen tilikauden päätös ja missä kaikki velat ja kiinteät kulut ilmeni. Yhtiöjärjestys sekä huolto ja toimitussuunnitelmat jonka hallitus oli päättänyt. Menneen vuoden tehdyt korjaukset etc.
        Eli aikamoinen informaatiopaketti esittä ostajalle. Nämä paperit ei kyllä tietääkseni ostaja voi suoraan itse tilata vaan talon myyjä ne järjestää.

        Asun nyt osaomistus asunnossa ja haluaisin lunasta sen..Kyllä isännoitsi tänään sano että hän lähetä pankiin ja lyhyt versio mulle ja se maksa 100 euroa:(


      • mjhooohh..
        milla51 kirjoitti:

        Asun nyt osaomistus asunnossa ja haluaisin lunasta sen..Kyllä isännoitsi tänään sano että hän lähetä pankiin ja lyhyt versio mulle ja se maksa 100 euroa:(

        No mutta tapauksessasihan on kyse osaomistusasunnosta jossa jo asut ja kenties jo hieman omiostatkin. Silloinhan olet osakas. Aloittaja oli kylmiltään menossa ostamaan asuntoa ja vaatimassa taloa koskevia asiakirjoja. Ne kun tulee myyjältä eikä isännöitsijältä suoraan.... Mutta kuten mainitsit niin tilasit lyhyen version satasella minä pitkän 130 eurolla.


    • milla511

      asun nyt oasomistusasunnossa.Tänään kävin kysymmässä isännoitsitodistuksesta,ja hän sanoo mulle toinen hän lähettä pankiin ja lyhyt versio mulle ja se maksa 100euroa:((

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe