Kun sitruuna ei auta?

Meilläpäin liikkuu kotosalla kaksi poikakissaa, toinen täytti eilen vuoden ja vanhempi onkin jo kaksi.

Ongelmia on kahdenlaista.. Vanhempi kissa on jo ajat sitten edellisessä asunnossaan saanut rellestää kunnolla ja kakkinut minne sattuu. Käsittääkseni kissa on hyvin nirso, ja kun laatikossa on hiemankin kakkaa, ei sinne sovi itse kakkia, vaan suoraan laatikon viereen ja mielellään maton alle peiteltynä. Pissat kyllä tekee mielellään laatikkoon, muutamia vahinkoja lukuunottamatta. (muuton jälkeen jäi pahvilaatikoita lattialle ja pissi sitten sinne.) Mikähän olisi neuvoksi ettei kissa kakkisi muualle kuin laatikkoon?

Toinen ongelma on sohvalla nukkuminen ja pöydällä oleskelu.
Molemmat ymmärtää olla poissa pöydiltä ja sohvilta kun ihminen on paikalla, mutta yön saapuessa kumpikin pomppii ties missä. Lisäksi toinen kissa on valkoinen, mikä häiritsee, kun sohvalle istuu ja on persaus täynnä karvoja.

Sitruuna- ja etikkakarkoittimet ovat olleet pelkkiä turhia ostoksia, eivät auta mitään.

Neuvoja?

10

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miisulainen.

Sohvalle peite yöksi, pöydillä pomppimiseen ei kyllä mikään taida auttaa :) Kait kissoilla on useampi vessa, niin jos joku sattuis aina oleen se puhdas mihin sopii tehdä..

• Kissat missä haluaa

Kissoilla "korkeita" oleskelu paikkaa missä saavat olla tuoli yms kissat ovat mielellään lattiaa korkeamalla.Kyllä kissan pitää saada sohvalla olla ja pöydällä olokaan ei maailmanloppu ole niin se vaan kissojen kanssa on.

• manta59

vastauksia pian

• siirinen

Myös minun kissani on hyvin tarkka puhtauden suhteen. Jos hiekkalaatikossa on pissaa, niin mielellään ei kakkaa sinne. Menee aina kakalle, kun olen puhdistanut laatikon. Joten kehoitan puhdistamaan jätökset parikin kertaa päivässä. Kaupasta voi ostaa pieniä koirankakkapusseja, jotka maatuvat pitkällä aikavälillä (laita silti tavalliseen roskikseen). Ja kannattaa käyttää paakkuuntuvaa hiekkaa, niin saa jätökset kokkareina pussiin.

Omaa kissaani olen opettanut hyville käytöstavoille koirien tavoin. Tosin pitää muistaa, että kissa toimii eri tavoin kuin koira ja vaatii sinnikkyyttä ja rauhallisuutta koulutuksessa. Anna esim. kissanminttupastilli aina kun kissasi toimii oikein ja kehu/silitä paljon. Ainakin omaan kissaani se on tehonnut. Älä koskaan lyö/huido kissaa, kun se tekee jotain ei-mukavaa, mutta torua voit eri äänensävyllä kuin kehutessa (kissa tunnistaa äänensävyt). Huitomisen kissa muistaa ja käytös voi vain pahentua.

Omalla kissallani on "ikioma" viltti, jonka laitan aina yöksi sängylle. Kissa tietää, että se on hänen paikkansa. Jos et halua kissaa pöydälle, niin testaa tuota kissanminttupastilli- temppua. Nosta kissa aina pöydältä pois, kun se menee sinne ja sano "ei" sen mennessä pöydälle. Sitten kun kissa hyppää pöydältä alas käskettäessä, anna sille herkkupala ja kehu. Pikku hiljaa oppii ettei pöytä ole sallittu paikka. Mutta tällöin sinun pitää tehdä sille laudoista (ja esim. käytävänmaton palasesta) sille oma torni/kiipeilypuu, sillä kissa tarvitsee korkeita paikkoja, mistä tähystellä (se kuuluu ns. kissan luontoon). Ja jos et halua kissaa pöydälle, pitää olla johdonmukainen. Tällöin ei ole poikkeustapauksia. Oma kissani on oppinut hyvin sanan "ei" ja tottelee sitä heti, kun tekee jotain ei-sallittua. Tsemppiä!

• lisää hiekkalaat

Useat kissat haluavat virtsata ja ulostaa eri hiekkalaatikoihin. Monet eivät myöskään halua asioida laatikolla jossa on jo toisen kissan jätöksiä. Suositus onkin, että hiekkalaatikoita olisi vähintään yksi per kissa. Helpoin keino on siis lisätä hiekka-astioita.

• aikas hurjaa

öööööö...?? miksi ihmeessä kissasi ei saisi olla sohvalla??? eikös se ole koko perheen oleskelupaikka???? huh huh..

• lillinmamma

meillä kissa saa olla ihan missä haluaa. Pöydän voi pyyhkiä kun alkaa syömään. On sulaa hulluutta edes ajatella ettei kisu saisi pöydällä ollla mistä se sitten tarkkailee maailman menoa.Omani nukkuu vieressäni koko yön, josta olin ensin ihmeissäni, että voi olla vessassa käymättä koko yön, mutta saattaahan se toki käysä sillävälin kun olen nukuksissa.Minulla on ollut kissa 'aina'. Nykyinen täytti juuri vuoden.Olen niin koukussa tähän kissaan ,ettei kukaan voi kuvitella.

• Ihan hygienian vuoksi en nauti siitä, että kissat tiski/ruokapöydällä oleskelevat.

Korkeita paikkoja ajatellen on kisuille ostettu iso linnake, jossa makuupaikkoja on useita ja raapimapuita joka kolossa.

Kissat ovat näköjään tulleet siihen tulokseen, että kun kukaan ei näe, niin sen saa tehdä. Tämä siis pätee sekä sohville, että pöydälle mentäessä. :) Sohvalle en mielellään kissoja ota, koska sohvan materiaalista karvat on vaikea saada pois, joten on helpompi puhdistaa se karvoista vain joka aamu eikä joka tunti.

Kiitoksia ihmisille tosi paljon neuvoista.

• ei onnistu...

Miten kissan oleskelu pöydillä pilaa kotisi hygienian? Et kai sinä itse syö mitään suoraan pöytäpinnalta vaan käytät lautasia? Et kai valmista mitään ruokia suoraan pöydillä vaan astioissa? Jos leivot pöydällä, toki pyyhit sen ennen sitä ja pidät mm. leikkuulaudat poissa pöydiltä jos et niitä käytä.

Minulla on 10 kissaa joilla ei ole kieltoja pöytien suhteen, enkä ole havainnut ongelmia hygienian tasossa. Pöytäpinnat pyyhitään tarvittaessa ja ruoka-astiat pidetään poissa pöydiltä.

Tutkittu juttuhan on se, että kodissa likaisinta löytyy tiskiräteistä, eikä esim. vessoista;) vaikka helposti voisi muuta luulla.

Sohvan voi suojata jollakin kankaalla, kissan siitä pois pitäminen kun on yleensä hyvin vaikeaa. Jos taas alkaa käyttää karkoitteita, se saattaa saada kissan käytökseen ei-toivottuja piirteitä kun sen reviirin rajoja hämärretään.

• kisumirri22

Jos sohvalla on paljon karvoja nii kannattaa ostaa semmonen tarrarulla. Ja ruokapöydälle hyppimisen inhottavuuden ymmärrän. Oma raapimispuu vaikka johonkin olohuoneeseen, mistä kissa näkee ison osan kotia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      74
      3345
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1921
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1909
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1446
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1391
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1308
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1296
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1207
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      965
    Aihe