Riitautanko TÖRKEÄT potkut?

Zombie!

Sain potkut ilman mitään konkreettista syytä.

Koeaika oli neljä kuukautta. Asia ilmoitettiin ilman kehityskeskusteluja, ilman ennakkovaroituksia kolme päivää ennen koeajan loppua. Olen perheellinen ja puolisoni vieläpä äitiyslomala.

Toimitusjohtaja antoi hyvin epämääräisiä kommentteja ja selkeästi tekosyitä, eikä jälkeenpäinkään suostunut kommentoimaan potkuja millään lailla. Olen pysynyt koko ajan korrektilla linjalla.

Olen hoitanut hommani moitteetta. Asiakkailta on tullut positiivista palautetta.
Henkilöristiriitoja ei ole ollut.

Potkuja antaessa toimari jopa sanoi, että olen sopeutunut erittäin hyvin työpaikalle.

Työsuhteemme kuitenkin kesti 4 kuukautta 1 päivän.

Tuosta yhdestä päivästä ei ole sopimusta. Se on vain toimitusjohtajan kömmähdys.
Hän kun luuli, että kuukausi on 1. päivästä seuraavan kuun 1. päivään. Jota se ei tietenkään ole.

Olenko siis ollut yhden päivän vakituinen työntekijä?

Silloinhan potkuja ei voi enää antaa mielivaltaisesti?

Tuhannet kiitokset, jos joku osaa vastata. Lakikirjasta en saanut tolkkua.

221

15116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+12

en nyt tajua miksi tuossa olisi mitään syytä valituksiin. ja mitä tarkoitat, kun samaan aikan sanot, että työsuhde kesti 4 kuukautta ja 1 päivää ja kuitenkin sut potkittiin 3 päivää ennen koeajan loppua.

• Zombie!

Kolme päivää ennen työajan varsinaista loppumista ilmoitettiin, että monoa tulee.
        Sitä ei siis tullut heti.

Viimeinen työpäivä oli siis koeajan ulkopuolella. Eli irtisanominen on astunut voimaan
        koeajan ulkopuolella. Ilman syytä.

Jos työntekijä on koeajan jälkeen duunissa päivän, lasketaanko se vakituiseksi työsuhteeksi.

This is the point.

• 15+9
        Zombie! kirjoitti:

Kolme päivää ennen työajan varsinaista loppumista ilmoitettiin, että monoa tulee.

Viimeinen työpäivä oli siis koeajan ulkopuolella. Eli irtisanominen on astunut voimaan

Jos työntekijä on koeajan jälkeen duunissa päivän, lasketaanko se vakituiseksi työsuhteeksi.

This is the point.

Eli työ kesti 4 kk 1 päivää, mutta irtisanominen kolme päivää aikaisemmin? Siis irtisanominen tehtiin koeajan kuluessa?

• näin on
        15+9 kirjoitti:

Eli työ kesti 4 kk 1 päivää, mutta irtisanominen kolme päivää aikaisemmin? Siis irtisanominen tehtiin koeajan kuluessa?

oli sanottuennen koeajan loppua.Et voi mitään enään ja muuten jos on 4kk koeajalla se on nerljä kuukautta ja esin vaikka helmikuussa 28 päivää se lasketaan kuukaudeksi näissä asioissa eli saman arvoinen kuin sellainen kuukausi jossa 31 päivää.Sori.

• Zombie!
        näin on kirjoitti:

oli sanottuennen koeajan loppua.Et voi mitään enään ja muuten jos on 4kk koeajalla se on nerljä kuukautta ja esin vaikka helmikuussa 28 päivää se lasketaan kuukaudeksi näissä asioissa eli saman arvoinen kuin sellainen kuukausi jossa 31 päivää.Sori.

Yksinkertaistetaas vielä.

Työsopimuksessa koeaika: 4 kuukautta.

Työtodistukseen merkitty työssäoloaika: 3. marraskuuta -> 3 helmikuuta, eli 4 kuukautta ja yksi päivä.

Asiasta huomatti työvoimatoimiston virkailija ja sanoi, että tästä voisi periaatteessa nostaa metakan.

Eli edelleen sama kysymys. Minulle on maksettu palkkaakin vielä tästä ylimääräisestä päivästä ja olen sen virallisesti ollut duunissa. Olenko ollut "vakinainen" lain mukaan tuon yhden päivän?

• piibainä
        Zombie! kirjoitti:

Työtodistukseen merkitty työssäoloaika: 3. marraskuuta -> 3 helmikuuta, eli 4 kuukautta ja yksi päivä.

Asiasta huomatti työvoimatoimiston virkailija ja sanoi, että tästä voisi periaatteessa nostaa metakan.

Eli edelleen sama kysymys. Minulle on maksettu palkkaakin vielä tästä ylimääräisestä päivästä ja olen sen virallisesti ollut duunissa. Olenko ollut "vakinainen" lain mukaan tuon yhden päivän?

What?

Työkkärin virkailijoiden tietämyksen taso on yleisesti tiedossa. Hiukankin tulkinnanvaraisessa asiassa väännetään ikuisuus kun eivät osaa edes kysyä viisaammilta.
        Itse asiaan kun mennään niin maassamme pätee sopimusvapaus. Jos sut on irtisanottu koeajalla niin sitten on. Sut olis voitu irtisanoa vaikka niin että viimeinen työpäivä on v 2013. Periaatteessa sut olis irtisanotu koeajalla eli perustetta ei tarvita.

• 21
        piibainä kirjoitti:

What?

Työkkärin virkailijoiden tietämyksen taso on yleisesti tiedossa. Hiukankin tulkinnanvaraisessa asiassa väännetään ikuisuus kun eivät osaa edes kysyä viisaammilta.
        Itse asiaan kun mennään niin maassamme pätee sopimusvapaus. Jos sut on irtisanottu koeajalla niin sitten on. Sut olis voitu irtisanoa vaikka niin että viimeinen työpäivä on v 2013. Periaatteessa sut olis irtisanotu koeajalla eli perustetta ei tarvita.

Vastauksesi viisaus on kuitenkin siinä, että karrikointisi auttaa selkeyttämään kysyjän tilanteen. Ilman perustetta ei toistaiseksi voimassaolevaa työsuhdetta saa päättää koeajan umpeuduttua ja kyllä koeajallakin jonkinlainen syy pitää nykyaikana kehitellä.
        Vastauksesi vuodesta 2013 voi johtaa toteamuksen, että koeajan ylitykselle ei ole määräaikaa säädetty, eli päivänkin yli koeajan jatkunut työsuhde ei ole enää koeajan säännösten piirissä.

Kysyjä on mennyt koeajan jälkeen päiväksi työhönsä, mutta jättänyt menemättä työpaikalle seuraavana päivänä. Tämä tulkittanee määräaikaisena päivän jatkuneen yksipuolisen sopimuksen hyväksymiseksi, mutta kannattaisi kysyä ko. ammattiliiton toimistosta tulkintaa.

• 23
        21 kirjoitti:

Vastauksesi viisaus on kuitenkin siinä, että karrikointisi auttaa selkeyttämään kysyjän tilanteen. Ilman perustetta ei toistaiseksi voimassaolevaa työsuhdetta saa päättää koeajan umpeuduttua ja kyllä koeajallakin jonkinlainen syy pitää nykyaikana kehitellä.
        Vastauksesi vuodesta 2013 voi johtaa toteamuksen, että koeajan ylitykselle ei ole määräaikaa säädetty, eli päivänkin yli koeajan jatkunut työsuhde ei ole enää koeajan säännösten piirissä.

Kysyjä on mennyt koeajan jälkeen päiväksi työhönsä, mutta jättänyt menemättä työpaikalle seuraavana päivänä. Tämä tulkittanee määräaikaisena päivän jatkuneen yksipuolisen sopimuksen hyväksymiseksi, mutta kannattaisi kysyä ko. ammattiliiton toimistosta tulkintaa.

"Tuosta yhdestä päivästä ei ole sopimusta. Se on vain toimitusjohtajan kömmähdys.
        Hän kun luuli, että kuukausi on 1. päivästä seuraavan kuun 1. päivään. Jota se ei tietenkään ole."

Tässähän se on sanottu. Tarkoitus on ollut irtisanoa työsopimus koeajan loppuun mennessä, ja kun niin on tehty, mutta ilmeisesti työsuhteen päättymispäivä oli sovittu purkamispäivää myöhemmäksi, niin ei paljoa hyödytä lähteä riitelemään siitä, että työsuhde olisikin päätetty vasta viimeisenä työssäolopäivänä koeajan päättymisen jälkeen. Lain mukaan koeajalla purettu työsopimus päättyy purkupäivänä työvuoron loppuessa, mutta estettä toisinsopimiselle ei ole. Käytännössä tässä on työsopimusta jatkettu uudella määräaikaisella.

TSL 6:2.3 "Jos työsopimus saadaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, työsuhde päättyy sen työpäivän tai työvuoron päättyessä, jonka aikana irtisanomisilmoitus on toimitettu toiselle sopijapuolelle."

• rambe56
        Zombie! kirjoitti:

Ymmärtääkseni työsuhde päättyi koeajan jälkeen ja irtisanominen ei ollut enää laillista koeajan puitteissa.Voin toki olla väärässäkin mutta asiahan selviää kun soitat oman ammattiliittosi lakimiehelle ja kysyt.Mikäli siis olet ymmärtänyt kuulua liittoon.

• minä--vaan
        21 kirjoitti:

Koe ajalla kun työsuhde puretaan silloin ei tarvitse ilmoittaa minkään laista syytä, se on koeaika purku ja sillä siisti

• ei selittelyjä
        23 kirjoitti:

"Tuosta yhdestä päivästä ei ole sopimusta. Se on vain toimitusjohtajan kömmähdys.
        Hän kun luuli, että kuukausi on 1. päivästä seuraavan kuun 1. päivään. Jota se ei tietenkään ole."

Tässähän se on sanottu. Tarkoitus on ollut irtisanoa työsopimus koeajan loppuun mennessä, ja kun niin on tehty, mutta ilmeisesti työsuhteen päättymispäivä oli sovittu purkamispäivää myöhemmäksi, niin ei paljoa hyödytä lähteä riitelemään siitä, että työsuhde olisikin päätetty vasta viimeisenä työssäolopäivänä koeajan päättymisen jälkeen. Lain mukaan koeajalla purettu työsopimus päättyy purkupäivänä työvuoron loppuessa, mutta estettä toisinsopimiselle ei ole. Käytännössä tässä on työsopimusta jatkettu uudella määräaikaisella.

TSL 6:2.3 "Jos työsopimus saadaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, työsuhde päättyy sen työpäivän tai työvuoron päättyessä, jonka aikana irtisanomisilmoitus on toimitettu toiselle sopijapuolelle."

Kun työsopimus on tehty, olette varmaan sopineet toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta, jossa on 4 kuukauden koeaika. Jos työnantaja ei ole päättänyt työsopimustasi koeajan voimassa ollessa, vaan olet mennyt vaikka vain yhdeksikin päiväksi työhön koeajan päättymisen jälkeen, ei työnantaja voi vedota enää koeaikaan.
        Edes selitys, että hän tulkitsi päivät väärin, ei ole pätevä peruste. Jos työnantaja päättää työsopimuksen lain vastaisesti, on työntekijällä oikeus vaatia irtisanomisajan palkkaa ja työsopimuslain mukaista korvausta laittomasta työsuhteen päättämisestä. Korvaus on 3 - 24 kuukauden palkkaa vastaava summa, korvauksen suuruuden päättää viimekädessä oikeus. Tietenkin näistä voi aina neuvotella.

• huh huh
        minä--vaan kirjoitti:

Koe ajalla kun työsuhde puretaan silloin ei tarvitse ilmoittaa minkään laista syytä, se on koeaika purku ja sillä siisti

Eihän tässä tapauksessa ole kyse edes koeajasta, kun koeaika oli päättynyt jo edellisenä päivänä. Turha jauhaa koeajasta, kun sitä ei ole.

• tosi on
        Zombie! kirjoitti:

Olet vakinainen työntekijä lain mukaan. Soita vaikka työsuojeluun tai käy katsomassa sivulta www.tyosuojelu.fi

• ...........
        huh huh kirjoitti:

Eihän tässä tapauksessa ole kyse edes koeajasta, kun koeaika oli päättynyt jo edellisenä päivänä. Turha jauhaa koeajasta, kun sitä ei ole.

Hänet irtisanottiin kolme päivää ennen koeajan loppua. Miksi ihmeessä menit sitten vielä yhdeksi päiväksi töihin? Sitä ei sinulta olisi ainakaan voitu vaatia.

• .......
        piibainä kirjoitti:

What?

Kun työntekijä irtisanotaan, työt loppuu sinä päivänä, teet vuoron loppuun. Työnantaja ei voi sanoa maanantaina, että st irtisanotaan perjantaina :D Tai toki voi kunhan tuo perjantai on vielä koeaikaa. niin kuin itselleni kävit.... työnantaja antoi irtisanomisen jälkeen olla töissä vielä muutaman päivän. Hyväksyin sen,koska en hävinnytkään siinä mitään.

• Soita liittoon
        piibainä kirjoitti:

What?

Itseasiassa tuon voi riitauttaa. Katsos, jos saat esim. normaalista työstä potkut, mutta työt jatkuu normaalisti irtisanomisajan päätyttyä, tarkoittaa se silloin, että työsuhde onkin jatkunut normaalisti ja tuo irtisanominen ei olekkaan voimassa. Tällöin jatketaan vanhoilla sopimusehdoilla. Olen asiasta aikoinaan lukenut työehtosopimuksesta.

Ko. asiaa ei muuta se, että pomo on tehnyt erheen päivien laskussa, sitä on turha työtuomioistumessa selitrellä.

Itse riitauttaisin ko. asian jo periaatteesta, koska ko. ilmiö koeajan hyväksikäytöstä on levinnyt työnantaja piireissä helpottamaan niin sanottuja ruuhka-aikoija töissä. Nyt aloittajalla on oova tilaisuus näpsäyttää yhtä näistä yhteiskunnan parasiiteista jotka härskisti omaan napaansa ajatellen käyttävät hyväkseen lain porsaanreikiä.

• AyJay812
        Zombie! kirjoitti:

Jos Pomo on ilmoittanut irtisanomisestasi 3 päivää ennen koe ajan loppua niin tämä kohta menee lain mukaan eli pomosi menetellyt oikein.

Mutta työvoimaviranomainen on täysin oikeassa kun sanoi, että voit nostaa metakan tuosta yhdestä päivästä minkä olet töissä ollut eli toisinsanoen:

Pomosi on kumonnut oman irtisanomisensa koska työsuhde on jatkunut koe ajan päättymisen jälkeen ja näin ollen olet siis vakituisessa työsuhteessa.

Ihan sama onko se Pomo mokannut tuon yhden päivän suhteen vai ei koska työsuhde on jatkutnut todennettavasti tuon yhden päivän ja se riittää ja varsinkin kun koe aika loppui päivää ennen, joten voisit sanoa pomollesi että VOI VOI ja vaati nyt sitten ns. irtisanomisajan palkan joka tulee olla vähintään se 1 kk minimissään (riippuen sovellettavista työehto ym sopimuksista).

Eli jos haluat vähän näpäyttää niin nosta metakka mutta muista, että kun haet työpaikaa niin jos nämä uudet työnantajat potentiaaliset soittaa tähän sun työpaikkaasi niin tämä entinen pomo voi hieman sitten puhua paskaa selkäsi takana ja vaiketuttaa työnsaantiasi, joten kandee miettiä.

Joka tapauksessa saisiti tuon perusteella rahaa enempi ja voisit kenties riitauttaa irtisanomisen koska vakituisen irtisanomiselle pitää olla sitten riittävät perusteet kuten tahallinen työn laiminlyönti jne.

Pomosi siis menetteli ainoastaan oikein kun ilmoitti ajoissa mutta käytännössä kumosi oman päätöksensa koska ei käyttänyt työnjohto-oikeuttaan kertoessaan 1 päivän osalta ettet ole enää töissä.

Ei voi kun sanoa että helvetin tyhmä pomo kyseessä, joten enpä tuollaista pomoa kauheasti kaipaisi.

• kysynpä vaan ?
        Zombie! kirjoitti:

Et olet ollut vakinaisessa työsuhteessa vaan olet ollut tyhmä, tyhmyydestä et voi työnantajaa syyttää. Silloin kun sinulle ilmoitetaan KOEAJALLA että kiva kun kävit, niin miksi enää menit sinne ?

• voi voi
        Zombie! kirjoitti:

Toihan tekee 3 kuukautta! Jos se on marraskuun 3.- helmikuun 3.

• Maalaisjärki2
        ei selittelyjä kirjoitti:

Kun työsopimus on tehty, olette varmaan sopineet toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta, jossa on 4 kuukauden koeaika. Jos työnantaja ei ole päättänyt työsopimustasi koeajan voimassa ollessa, vaan olet mennyt vaikka vain yhdeksikin päiväksi työhön koeajan päättymisen jälkeen, ei työnantaja voi vedota enää koeaikaan.
        Edes selitys, että hän tulkitsi päivät väärin, ei ole pätevä peruste. Jos työnantaja päättää työsopimuksen lain vastaisesti, on työntekijällä oikeus vaatia irtisanomisajan palkkaa ja työsopimuslain mukaista korvausta laittomasta työsuhteen päättämisestä. Korvaus on 3 - 24 kuukauden palkkaa vastaava summa, korvauksen suuruuden päättää viimekädessä oikeus. Tietenkin näistä voi aina neuvotella.

Näin minunkin mielestäni. Ei siinä mitään häviäkään jos kanteen tekee.

• huonotyöntekijä
        Zombie! kirjoitti:

et

• M
        Zombie! kirjoitti:

Eikö tuo 3. marraskuuta - 3. helmikuuta ole aika tarkkaan 3 kuukautta?

• pöllöt vai huuhkajat
        minä--vaan kirjoitti:

Veivatkaan vaan dorkat yhden työpäivän tekemällä vakituisesti ei ole myöskään irtisanomis suojaa ja jos on työaikana juopotellut se on heti lopputili nyky lain mukaan ,hoitoon ei tarvitse ohjata.
        kaksivuotta vakinaisena on yhden kuukauden irtisanomis aika

• pomo hoitovapaalla
        Zombie! kirjoitti:

This is the point.

En menisi tuosta riitelemään. Sinulle on kuitenkin ilmoitettu ettei työsuhteesi tule jatkumaan.
        Koeajalla oleva työsopimus voidaan purkaa ilman mitään syytä, eli puolin ja toisin ei ole velvollisuutta ilmoittaa mikä/mitkä syyt ovat.
        Huomaan kuitenkin sinulla olevan ehkä hieman asenneongelmaa, ehkäpä työnantajasi ei vain viitsinyt sinulle negatiivista palautetta antaa, vaan koetti kannustaa sinua henkilönä ja työntekijänä jotta henkisesti selviäisit paremmin tästä vastoinkäymisestä.
        Ehkäpä se seuraava työpaikka on sinulle se oikea, lykkyä työnhakuun :)

• Ongelmaako???
        Zombie! kirjoitti:

Lasku alkaa 3 marraskuuta =>Joulukuun toinen pv (=1kk ) tammikuun 2 pv (= 1kk ) helmikuun 2pv = (1kk) päivä (3.2.) tekee kaikkineensa yhteensä 3kk 1pv. Mikä on ONGELMA?

• Työn Orja
        Zombie! kirjoitti:

Jos työpaikkasi on normaali työpaikka joka on järjestäytynyt, niin siellä on pääluottamusmies joka ajaa työnekijöitten asiaa. Kysy häneltä. Jos kuulut vielä liittoon ota yhteys omaan liittoosi. Siellä on semmoset sedät ja tädit että hoitavat asiat kuntoon...

• hjvfoik
        minä--vaan kirjoitti:

Palvelusuhteen päättäminen koeaikana vaatii pätevän perusteen. Perusteen ei tarvitse olla yhtä vahva kuin irtisanomisperusteen tai purkamisperusteen. Työnantajan irtisanoessa toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen tulee näytää perusteen oleminen.

Kehoittaisin ottamaan yhteyttä aluehallintokeskuksen työsuojelutarkastajaan tai omaan liittoon, jos sellaiseen kuulut.

Mikäli em. ei ole apua, ota yhteyttä paikalliseen työsuhdejuttuja hoitaneeseen asianajajaan. Jos olet ilman tuloja saat kokonaan tai osittain maksuttoman oikudenkäynnin. Asiamies neuvoo menettelystä ja hoitaa muodollisuudet. Vahingonkorvauksena 6 kk palkka, josta kuitenkin vähennetään ennakonpidätys ja mahdollisesti saadut työttömyysturvan euromäärä.

• koeaika
        M kirjoitti:

Eikö tuo 3. marraskuuta - 3. helmikuuta ole aika tarkkaan 3 kuukautta?

Koeaika on enintään 4 kuukautta. Jos on tehty määräaikainen työsopimus, koeaika voi olla vain puolet määräaikaisuuden kesstosta, eli esim. 6 kk määräaikaisessa työsopimuksessa voidaan sopia enintään 3 kk koeajasta. Toistaiseksikin voimassa olevassa työsopimuksessa koeaika on aina se, mikä sovitaan, jos ei todistettavasti sovita mitään (työsopimuksessa ei sovittu koeajasta), ei koeaikaa ole ollenkaan.

• Entinen työnantaja
        23 kirjoitti:

Älä jauha sitä sopimuksentonta tilaa, vaan ota yhteyttä ammattiliitoosi. Yksin olet kuitenkin voimaton tässä tilanteessa. Vai riittävätkö varasi lakimiehiin, siis kahteen lakimieheen siltä varalta, että jos häviät jutun niin maksat myös vastapuolen kulut.
        Ammattiliitot ovat juuri tätä varten, ne ovat turva silloin kun tarvitaan ja eräänlainen vakuutus.
        Kaupan alalla näyttää olevan tapana pitää koeajan pituisia työsuhteita. Se kiinnittää asiakkaankin huomiota. Ehkä ala on niin helppo, ettei siellä tarvita ammattitaitoa ja kannattaa opettaa uusi ihminen samaan hommaan kolme kertaa vuodessa.
        Minusta se päivän ylitys riittää, varmista työntekijäliitosta asia.

• 4+1
        ei selittelyjä kirjoitti:

Minä näen asian myös näin. Nostaisin kanteen tämän perusteella. Ja kuten sanottu, ammattiliitoissa on asianajajat, jotka osaavat hoitaa tällaisia asioita. Toivottavasti kuulut sellaiseen..

• Kaiken tän kokenut
        minä--vaan kirjoitti:

Anteeksi vaan!!!
        Enää ei ole koeajallakaan samat säännöt, kun 10v sitten.
        Koin itse saman kohtelun, vedin liittoon ja voitin jutun.
        Tänä päivänä, jos irtisanoo koeajalla niin pitää antaa ns. varotuksia niinkuin normaalissakin työelämässä. Tai sitten pitää olla rikos taustalla ja näyttö siitä.
        Kannattaa pitää omista oikeuksista kiinni, ihan jokaisen tämänpäivän työelämässä!!!!!

• Meth53
        Kaiken tän kokenut kirjoitti:

Anteeksi vaan!!!
        Enää ei ole koeajallakaan samat säännöt, kun 10v sitten.
        Koin itse saman kohtelun, vedin liittoon ja voitin jutun.
        Tänä päivänä, jos irtisanoo koeajalla niin pitää antaa ns. varotuksia niinkuin normaalissakin työelämässä. Tai sitten pitää olla rikos taustalla ja näyttö siitä.
        Kannattaa pitää omista oikeuksista kiinni, ihan jokaisen tämänpäivän työelämässä!!!!!

Ei pitä paikkaansa. Koeajalla ei irtisanota, vaan sopimuksen voi purkaa. Purkamiseen ei tarvita mitn. perusteita.

• ei ole nimeä
        minä--vaan kirjoitti:

Purkaminen astuu voimaan viimeistään työvuoron tai -päivän päättyessä, jmutta jos työtä jatketaan työnantajan toivomuksesta pidempään, kyseessä voi olla enintään irtisanominen, johon tarvitaan asianmukaiset perusteet.

• Anonyymi
        Soita liittoon kirjoitti:

Itseasiassa tuon voi riitauttaa. Katsos, jos saat esim. normaalista työstä potkut, mutta työt jatkuu normaalisti irtisanomisajan päätyttyä, tarkoittaa se silloin, että työsuhde onkin jatkunut normaalisti ja tuo irtisanominen ei olekkaan voimassa. Tällöin jatketaan vanhoilla sopimusehdoilla. Olen asiasta aikoinaan lukenut työehtosopimuksesta.

Ko. asiaa ei muuta se, että pomo on tehnyt erheen päivien laskussa, sitä on turha työtuomioistumessa selitrellä.

Itse riitauttaisin ko. asian jo periaatteesta, koska ko. ilmiö koeajan hyväksikäytöstä on levinnyt työnantaja piireissä helpottamaan niin sanottuja ruuhka-aikoija töissä. Nyt aloittajalla on oova tilaisuus näpsäyttää yhtä näistä yhteiskunnan parasiiteista jotka härskisti omaan napaansa ajatellen käyttävät hyväkseen lain porsaanreikiä.

Vaikka onkin vanha keskustelu en voi olla vastaamatta. Uusi koeaika on 6 kuukautta joka mahdollistaa keinottelun. Olin pankissa töissä pomo kehui kuinka hyvä olen. Ja jos halua alalle pankki kyllä kouluttaa. Kerroin että palaan koulutus asiaan myöhemmin kun olen ihan työsuhteen alussa en ota lisä hommaa ennenkuin opin työni. Koeaika alkoi olla lopuillaan 8 päivää ennen sen päättymistä minut irtisanottiin syynä olen täysin sopimaton alalle. Olin siis ennen erittäin hyva työntekijä mutta 8 päivää koeajan loppumista muutuinkin ihan paskaksi. Koeajan aikana ei tullut mitään huonoa palautetta ei asiakkailta eikä pankin esimiehiltä. Koeaikapurun oikea syykin valkeni tilalleni otettiin Ilmainen työharjoittelija. Että näin sitä työnantajat valehtelee. Soitin liittoon sieltä kerrottiin että koeaikapurut ovat lisääntyneet. Tässä taas työntekijää sorretaan. Kun haet tyottomyypaivarahaa joudut selittelemään että syy ei ollut minun. Tää on todella törkeää

• trendi2011

Koeaika on koeaika en voi mitään !! Sinulta vaan todennäköisesti kysytään omaa selvitystäsi asiaan . Sano vaan että ei siellä ollut töitä sinun mielestäsi .

• Alan ammattilainen

Kertoiko pomosi irtisanomisesta sen jälkeen (4kk 1pv) vai aikaisemmin?
      Jos irtisanomisilmoitus on annettu sinulle koeajan sisällä, et pysty tekemään mitään. Mutta jos irtisanomisilmoitus on ilmoitettu 4 kk:n koeajan umpeuduttua, voit riitauttaa asian.

Koeaika on tarkoitettu sekä työntekijän että työnantajan eduksi. Tuona aikana kumpi tahansa voi irtisanoa työsuhteen ilman sen kummempia perusteluja. Tämä on erittäin hyvä asia,sillä näin myös työntekijä pääsee ilman irtisanomisaikaa pois työpaikasta, jossa hän ei viihtynytkään. Vastaava oikeus on tietenkin myös työnantajalla.

Jos työsuhteesi purettiin vasta koeajan umpeuduttua, ota yhteyttä ammattiliittoosi. Mikäli et kuulu mihinkään ammattiliittoon, ota yhteyttä Uudenmaan työsuojelupiiriin jos asut Uudellamaalla. Muuten ota yhteyttä oman alueesi työsuojelupiiriin. Työsjujelupiirit tarjoavat apua tämänkaltaisissa tilanteissa niille, jotka eivät voi saada lakimiehen apua ammattiliitolta.

• esimies-------------

juuri näin kun tässä on sanottu. Jos koeaika on 4kk on työ sopimuksen pituuden oltava 8 kk tai enemmän, Jos irtisanominen on ilmoitettu koeajan aikana ei tähän tarvitse antaa kummankaan osapuolen mitään syytä, esim. pelkkä ilmaus "KOEAIKA" riittää.

• Peruste

Hei, taitaapa olla nykyään niin, että jos työnantaja irtisanoo koeajalla - hänellä pitää olla jokin peruste, työntekijältä sitä ei vaadita.

• .......
        Peruste kirjoitti:

Hei, taitaapa olla nykyään niin, että jos työnantaja irtisanoo koeajalla - hänellä pitää olla jokin peruste, työntekijältä sitä ei vaadita.

pitää toki olla..... se koeaika..... peruste se on sekin...... valitettavasti......

• kannattaa oppia se

Et nuollut pomon ahtereita riittävästi, siinä syy potkuihisi. Jos et kuulu hyväveli-kerhoon, ahtereiden säännöllinen nuoleminen on VÄLTTÄMÄTTÖMYYS työpaikan säilymisen turvaamiseksi.

• Akt Liittoon kuuluv

Jos irtisanominen on annettu 3päivää ennen koeajan päättymistä eli 4kk koeaikaa, olisi ollut viisainta, ettet olisi mennyt seuraavana päivänä töihin, koeajan irtisanominen alkaa työpäivän loputtua. Vastaavasti jos ilmoitat työnantajalle 5minuuttia ennen työpäivän loppumista että tämä oli tässä, koeajalla olevan henkilön ei tarvitse tulla seuraavana päivänä töihin, Tietysti jos irtisamomisesta on sovittu vaikka 2viikon irtisamomis aika on koeajalla tapahtuneesta irtisanomisesta tultava töihin vaikka 4kk meni jo.

• 69

toisaalta kummankaan osapuolen ei tarvitse kertoa syytä koeajalla tapahtuneesta irtisanomisesta. Nykyään työnantajat käyttävät tätä 4kk koeaikaa surutta ja pistävät sitten pois kun 4kk tulee täyteen. Etenkin kesäksi palkataan henkilökuntaa ja syksyksi kortistoon, kokemusta on teet työt niin tai näin potkut tulee, jos epäilet tälläista työpaikalla tai kuulet kahvihuoneessa tauolla muilta työntekiöilta irtisano itsesi vaikka heti. Nöin minäkin tein, mutta muista että 3kk karenssi koittaa työkkäristä ilman pätevää syytä

• Puh puhnalle

Kyllä tuo kirjoituksesi jo paljastaa miksi sinut irtisanottiin.Oli hyvä että tj.huomasi ajoissa minkälaisen henkilön kanssa ollaan tekemisissä.

• Saman kokenu...
        69 kirjoitti:

toisaalta kummankaan osapuolen ei tarvitse kertoa syytä koeajalla tapahtuneesta irtisanomisesta. Nykyään työnantajat käyttävät tätä 4kk koeaikaa surutta ja pistävät sitten pois kun 4kk tulee täyteen. Etenkin kesäksi palkataan henkilökuntaa ja syksyksi kortistoon, kokemusta on teet työt niin tai näin potkut tulee, jos epäilet tälläista työpaikalla tai kuulet kahvihuoneessa tauolla muilta työntekiöilta irtisano itsesi vaikka heti. Nöin minäkin tein, mutta muista että 3kk karenssi koittaa työkkäristä ilman pätevää syytä

Näinhän se menee, työnantaja käyttää tuota koeaikaa hyväkseen minkä ehtii... Mulle kävi kans, ku palasin vuoden jälkeen entiseen työpaikkaani ja mulla oli taas se 4 kk koeaika ja mulle vaan pomo ilmotti yks päivä ku olin lähdös töistä, et sut on irtisanottu nyt just heti, ei tarvinu tulla seukki pvnä töihin, koeaikaa jälellä kaksi päivää... eikä syytä tullu, ku jotain epämäärästä pskaa... vaikka näinhä se on, et ei tarvi selitellä jos koeajalla irtisanotaan/ irtisanoutuu... mut silti tosi törkeetä, tiesi, et millanen olen työntekijänä ja ei mulla ollu mtn ongelmia tms... siellä ja asiakkaatki tykkäs jne, mut ei voi mtn.. nyt oon kuitenki ihanassa työpaikassa, jonka sain pari viikkoa ku oli ed. paikasta työt finito ja nyt oon aatellu et se oli mun onni, et en saanu jäädä sinne putiikkiin, ei olis ollu mtn esim. etenemismahdollisuuksia vaan junnaisin paikallani, nyt sain heti koejan loputtua lisää vastuuta ja koko ajan koulutetaan. Toivottavasti sullaki kaikki kuiten kääntyy parempaa ja sitähän sanotaan, et se on alku uuteen!! Tsemiä! =)

• justjoo..

Jos koeajalla olisi kahden viikon irtisanomisaika niin mitä hyötyä koeajasta olisi???

• Työsop.laki

Koeajalla ei ikinä käytetä irtisanomisaikaa vaikka siitä olisi mitä sovittu. Koeajalla ei työsopimusta irtisanota vaan puretaan. Purku astuu voimaan työvuoron päätyttyä.

• näin se menee
        Saman kokenu... kirjoitti:

Näinhän se menee, työnantaja käyttää tuota koeaikaa hyväkseen minkä ehtii... Mulle kävi kans, ku palasin vuoden jälkeen entiseen työpaikkaani ja mulla oli taas se 4 kk koeaika ja mulle vaan pomo ilmotti yks päivä ku olin lähdös töistä, et sut on irtisanottu nyt just heti, ei tarvinu tulla seukki pvnä töihin, koeaikaa jälellä kaksi päivää... eikä syytä tullu, ku jotain epämäärästä pskaa... vaikka näinhä se on, et ei tarvi selitellä jos koeajalla irtisanotaan/ irtisanoutuu... mut silti tosi törkeetä, tiesi, et millanen olen työntekijänä ja ei mulla ollu mtn ongelmia tms... siellä ja asiakkaatki tykkäs jne, mut ei voi mtn.. nyt oon kuitenki ihanassa työpaikassa, jonka sain pari viikkoa ku oli ed. paikasta työt finito ja nyt oon aatellu et se oli mun onni, et en saanu jäädä sinne putiikkiin, ei olis ollu mtn esim. etenemismahdollisuuksia vaan junnaisin paikallani, nyt sain heti koejan loputtua lisää vastuuta ja koko ajan koulutetaan. Toivottavasti sullaki kaikki kuiten kääntyy parempaa ja sitähän sanotaan, et se on alku uuteen!! Tsemiä! =)

eihän samasta työstä voi olla koeaikaa kun kerran, siis jos olet aikaisemmin ollut samassa tehtävässä samalla työantajalla, ei sinulla olisi pitänyt olla enään tuota toista koeaikaa!
        opiskelen juuri näitä asioita ja juuri viime viikolla käsittelimme ko. aihetta.

• ei liikaa lomaa
        näin se menee kirjoitti:

eihän samasta työstä voi olla koeaikaa kun kerran, siis jos olet aikaisemmin ollut samassa tehtävässä samalla työantajalla, ei sinulla olisi pitänyt olla enään tuota toista koeaikaa!
        opiskelen juuri näitä asioita ja juuri viime viikolla käsittelimme ko. aihetta.

Kyllä uusikoeaika annetaan äitiys,varusmies tai sapattivapaan jälkeen ja lomaoikeudet poistuvat,olet uusityöntekijä,puhtaalta pöydältä

• Anonyymi
        justjoo.. kirjoitti:

Jos koeajalla olisi kahden viikon irtisanomisaika niin mitä hyötyä koeajasta olisi???

6 kuukauden koeaika on ihan tarpeettoman pitkä. Yritykset rekrytoivat he saavat valtaisan tietopaketin työntekijästä. On hakemus on cv on suosittelijat. 4 kuukautta olisi ihan riittävä. Nyt on tullut valtavasti liittoihin tietoja koeaoikapurku menettelystä. Työnantajat kayttavat sitä väärin

• Vesper532

"Olenko siis ollut yhden päivän vakituinen työntekijä?"
      Olet. Kyse on todennäköisesti työnantajan virheestä.

Seuraava lainaus on Suomen Oikeusjärjestys II -kirjasta:
      "Koeaikapurun maksimipituus on 4kk. Yli neljän kuukauden mittaien 'koeaika' ei ole tämän ajan ylittäviltä osin enää koeaikaa, vaan ns. normaalia työsuhdeaikaa. Jos työsopimus on alkanut 1.1, se on purettava koeajan perusteella viimeistään 30.4. Toimenpide pitää suorittaa viimeisenä purkupäivänä, eikä sitä voi sitoa mihinkään kellonaikaan."

"Silloinhan potkuja ei voi enää antaa mielivaltaisesti?"
      Ei. Ja lukemani perusteella nuo syyt mitä työnantaja on antanut, ovat melko puuttelliset.

Jos kuulut liittoon tai mihinkään, niin ota yhteys lakimieheen ja pyydä selvittämään asia. Tuo näyttää kuitenkin siltä, että asian riitauttaminen on mahdollista.

• 1234pomo

Todellakin te kaikki olette laskeneet väärin marraskuun 3.pv - helmikuu 3 pv. tekee kyllä 3 kuukautta ja sen pirun yhden päivän! eli ei kukaan osaa laskee päiviä.. 4 kuukauden koeaika ei täyttynyt.

• make2241

"jos työntekijän sallitaan tehdä työtä määräaikaisen työsuhteen päätyttyä, niin työsuhteen katsotaan jatkuvan toistaiseksi voimassa olevana".

pätisiköhän tämä tuohon?

anyway syy pitää olla. lue tes jota työpaikka noudattaa.

• aika moistahan tuo

Selvittäisin, onko tuo yleinenkin käytäntö kyseisellä työnantajalla? Jos kyse onkin tuotannollisista ja taloudellisista syistä...
      Niin, sekin vielä, että olet toiminut moitteettomasti, niin sinun on oikeus saada loistava työtodistus!

• Mummo vm. -49

Oliko työsi keikkatyötä? Itse sain parisen viikkoa sitten potkut keikkatyöstä, ilman ennakkovaroitusta. Olin tehnyt töitä 5 kk. Työsopimuksessa - kirjallinen - oli 4 kk:n koeaika, joka oli jo ohitettu, mutta muutenkin minulle selvisi, että keikkatyöläiset on lainsuojattomia joka suhteessa, siis verrattavissa orjiin, koska ei oo mitään työehtosopimusta tai muuta verrattavaa turvana.

Syy potkuihin oli kuulemma negatiiviset palautteet asiakkailta, joiden perheissä olin toiminut sairastuneen lapsen hoitajana. Meni siinä muutama päivä selviytyessä järkytyksestä, kun kuulin ne palautteet, joista olin itse eri mieltä, mutta selitykseni eivät olleet minkään arvoisia. Keikkatyöläistä saa haukkua perusteettomasti ja potkia pois, jos vaikka asiakkaat purkavat omaa pahaa oloaan haukkumalla toista. Niin se vaan näyttää olevan, että jostain se syntipukki on aina löydyttävä.

Olisi mukava tietää, mistä yrityksestä sinun tapauksessasi oli kysymys.

• mk
        Mummo vm. -49 kirjoitti:

Oliko työsi keikkatyötä? Itse sain parisen viikkoa sitten potkut keikkatyöstä, ilman ennakkovaroitusta. Olin tehnyt töitä 5 kk. Työsopimuksessa - kirjallinen - oli 4 kk:n koeaika, joka oli jo ohitettu, mutta muutenkin minulle selvisi, että keikkatyöläiset on lainsuojattomia joka suhteessa, siis verrattavissa orjiin, koska ei oo mitään työehtosopimusta tai muuta verrattavaa turvana.

Syy potkuihin oli kuulemma negatiiviset palautteet asiakkailta, joiden perheissä olin toiminut sairastuneen lapsen hoitajana. Meni siinä muutama päivä selviytyessä järkytyksestä, kun kuulin ne palautteet, joista olin itse eri mieltä, mutta selitykseni eivät olleet minkään arvoisia. Keikkatyöläistä saa haukkua perusteettomasti ja potkia pois, jos vaikka asiakkaat purkavat omaa pahaa oloaan haukkumalla toista. Niin se vaan näyttää olevan, että jostain se syntipukki on aina löydyttävä.

Olisi mukava tietää, mistä yrityksestä sinun tapauksessasi oli kysymys.

Keikkatyöläisen on laitettava kaikki paperille kun teet työsopimuksen ja sinne kirjataan vaikka 2 viikon irtisanomisaika niin silloin se on kaksiviikkoa. keikkatyöläistä koskee se alan sopimus missä työtä tekee ja jos kuuluu sopimuksen tekevään liittoon niin siellä voi riitauttaa asian ja liitto ajaa asian jos mene oikeuteen.

• ei muuta

Työtodistus on aina annettava ilman arvosteluja työaika,tehtävä
        Jos minulle esitetään nippu neljän kk putkista,jotka on purettu,en ota edes koeajalle.
        Alkaa olla hyvin paljon idiootteja liikkeellä

• Duunari11+19

Eli homman nimi on se, että olet ollut töissä yhden päivän ilman työsopimusta. Eihän työnantajan tarvitsisi edes maksaa palkkaakaan siitä ajasta.

Koeajalla irtisanotut sopimukset on selviä juttuja ilman mitään selittelyjä, eikä siihen yhteen ylimääräiseen päivään voi vedota millään tavalla.

P#ska homma, mutta minkäs teet. Saman on kohannut moni muukin, myös allekirjoittanut.

Yhtälailla koeaika on myös duunarin puolella, jos homma ei maistu niin voi lähteä menemään koska itseä huvittaa.

• Asian kokenut

Jos on määräikainen työsuhde 4kk, siitä voi olla vain puolet koeaikaa vaikka sopimuksessa olisi mitä.
      Parhaiten asiassa osaa neuvoa liiton luottamusmies.

• luottamus12

aivan näin eli maksimi aika koeajalle on 4kk mutta määräaikaisen työn aikana puolet sopimuksesta on koeaikaa.
        Vaikka jos teet 2 viikon sopimuksen niin koeaika on 1 viikko ja näiden väärinkäyttö on rangaistava teko.
        Olen luottamusmiehenä ja näin yritetään tosi paljon tehdä.
        Eli tiedoksi vaan kaikille tästä ja muistakaa myös että ÄLÄ IKINÄ ALLEKIRJOITA IRTISANOMISTA ainakaan jos työnantaja sanoo irti.

• niiiiun

Idiotti,määräaikainen työsuhde on määräaikainen.

• työn orjat sorron yö

Joo riitauttaminen antaa sinusta hyvän kuvan tuleville pomoillesi, ja jos voisitkin jäädä yhtiöön, niin saisit pestä vessoja hammasharjalla. Työnantaja kun saa päättää mitä töitä teettää. Minä ainakin pomona ottaisin takasin töihin ja tekisin riitauttajan hermoraunioksi, jolloin hän itse ottaa lopputiiin ja saa karenssin päälle :).

Kyllä palkanmaksajan pitää saada päättää kelle palkkaa maksaa, eikä jotkut kommarit sak:ssa.

• rambe56

Sinunkaltaisiasi henkilöitä työskenteli aikoinaan Aatun ja Stalinin leireillä vanginvartijoina mutta suurin osa heistä on jo vaipunut unhonyöhön.Sen jälkeen on jopa työtätekevillekin tullut joitain oikeuksia,oli ne sitten kommareita (joita ei ymmärtääkseni SAK:n johdossa ole yhtään) tai porvareita tai muuten vaan ihmisiä.
        Jos joku vetää herneen nenäänsä siitä että toinen puolustaa oikeuksiaan on aivan väärällä alalla eikä kuulu minkäänlaiseen esimiestehtävään.Ellei mukaan sitten lasketa mainitsemiani vanginvartijan jobeja joita ei maassamme pitäisi edes olla olemassa.

• mk

Yleensä työsopimuksessa lukee mitä työtä on tullut tekemään ja jos siinä lukee että on tullut vaikka koneasentajaksi niin ei voi laittaa muuta hommaa tekemään kuin sitä mitä sopimuksessa lukee ja niin edelleen ilma työntekijän suostumusta. Ainoa tapa jolla työntekijän voi laittaa tekemään mitä vain on että työsopimuksessa lukee ammatin kohdalla vain työtä ja jos siinä on amattinimike niin ei voi muuta laittaa tekemään ja sinunlaisen pomon asenteella voi naama olla hellänä kun alaiset laittavat välillä kusipäistä pomoa turpaan jos ei työaikana niin illalla kadulla vastaan tullessa ja mitään et voi kun olet vain pomo töissä et muulloin.

• voihan ....

Työntekijän ei enää tarvitse mennä töihin, kun työnantaja on päättänyt työsopimuksen. Tässä tapauksessa on kyse ainoastaan laittoman työsuhteen päättämisen korvauksista, jotka työnantaja aina maksaa tai sitten itkee ja maksaa.

• Voi voi tätä
        mk kirjoitti:

Yleensä työsopimuksessa lukee mitä työtä on tullut tekemään ja jos siinä lukee että on tullut vaikka koneasentajaksi niin ei voi laittaa muuta hommaa tekemään kuin sitä mitä sopimuksessa lukee ja niin edelleen ilma työntekijän suostumusta. Ainoa tapa jolla työntekijän voi laittaa tekemään mitä vain on että työsopimuksessa lukee ammatin kohdalla vain työtä ja jos siinä on amattinimike niin ei voi muuta laittaa tekemään ja sinunlaisen pomon asenteella voi naama olla hellänä kun alaiset laittavat välillä kusipäistä pomoa turpaan jos ei työaikana niin illalla kadulla vastaan tullessa ja mitään et voi kun olet vain pomo töissä et muulloin.

tyhmää uhoa. Jos olet aikuinen niin sitten sinulla ei ole kyllä kaikki kohdallaan korvien välissä. Asennevammasi vaikuttaa tosi pahalta.

• -------

niin saa päättää mitä työtä teettää, mutta välineiden pitää olla suht asialleset. Vessoja pestään muulla kuin hammasharjalla.......

• Q

Liittoon yhteyttä. Sitten se on ainakin varmistettu.

• yrittäjä itsekkin

Yrittäjänä ihmettelen, kun selvästi itsekkin tajuat joutuneesi irtisanotuksi, mutta huomaat virheen, joka mahdollistaisi keinottelun. Olet mielestäni roisto.

Millaisen kuvan annatkaan seuraavassa työpaikassa.??

Yksi yritys lopetti toimintansa. Viimeinenkin työntekijä sai ilmoituksen suullisesti ja ymmärsi että työt tosiaan loppuu ja loma alkoi. Hänen äiti keksi viikkojen perästä että irtisanominen olisi pitänyt tehdä kirjallisesti tai jotakin siihen suuntaan. Yritys joutui jälestä päin maksamaan usean kuukauden palkan. Roistomaista toimintaa työntekijän taholta. vaikka hän oli hyvin läheinen ystävä yrittäjälle ja näki kuinka toiminta ajettiin alas. Siis suullinen ilmoitus ei tullut puuntakaa. Silti nyysi yrittäjän rahat kuukausien päästä. Juu ja äiti hoiti puheet yrittäjän suuntaan, kun ei itse iljennyt enää kinuta rahoja.

Sinulla aloittaja on sama mentaliteetti.
      Jos on sovittu neljän kk. koe aika, niin sitten se on ja irtisanoa voi koska koe ajalla oli juuri tarkoitus tutkiä sinun sopivuus tehtävään. Onhan voinut muutkin syyt aiheuttaa irtisanomisesi, kysynnän hiipuminen, tms. EIkä syy ole sinussa.. Mutta olet saanut potkut ja sillä hyvä. Koeaika oli ja meni. Se yksi päivä ei tilanne muuta olet saanut siltä ajalta palkan. Olisihan se ollut hyvä kertoa mikä aiheutti potkusi, mutta jos laki ei velvoita sitä sanomaan, minkäs tekee.

Otsikon "törkeät potkut" on raflaava, eikä sovi aloitukseen. Ehkä he näki millainen tosiaan olet ja sait siksi lähteä, koska nykyinen toimintasi kertoo millainen olet. Etkä muuten jatkaisi minunkaan yrityksessä.

Työntekijäni nauttii arvostusta, enkä nuukaile joka pennin päälle ja annan hyvät extrat kesäloman alkaessa. Mutta tuollainen keinottelu lopettaisi työsuhteen siihen paikaan

• rokama

Minä en olisi päivääkään sinun työntekijäsi. Kirjoituksesi kertoo kaiken ajattelumaailmastasi. Kannatat luultavasti kokoomusta.

• oikeutta haetaan

Miten niin roistomaista toimintaa työntekijän puolelta. Työnantajahan tuossa on roistomaisesti toiminut, johan sen todistaa se, että on joutunut maksamaan usean kuukauden palkat jälkikäteen työntekijälleen.

• yrittäjä itsekkin
        oikeutta haetaan kirjoitti:

Miten niin roistomaista toimintaa työntekijän puolelta. Työnantajahan tuossa on roistomaisesti toiminut, johan sen todistaa se, että on joutunut maksamaan usean kuukauden palkat jälkikäteen työntekijälleen.

Toiminta muuttui roistomaiseksi kun lähettiin hakemaan rahoja jälkikäteen, vain sen takia kun se oli mahdollista. Vain sen takia kun kirjallinen ilmoitus puuttui.
        siis vain muotoseikkojan takia oli mahdollista lisää saada rahaa. Jotain kertoi myös se että itse ei kehdannut kinuta rahoja (aikuinen mies), Vaan äiti oli asialla. kai lain kirjain meni oikein. mutta on roistomaista hakea rahaa jonkun muotoseikan takia. Jos saat suullisesti lopputilin. mutta ajan perästä huomataan että olisi pitänytkin ollakin kirjallinen ilmoitus,, Aivan kuten suullinen sopimus ei olisi pätevä ollenkaan, vaikka olisi todistajia. !!! Ainakin tähän asti itse olen ymmärtänyt puhetta ja tekstiä yhtä hyvin. Hän olisi voinut sanoa haluan tuon kirjallisena, muuten ero ei ole pätevä.

Tuo zombien aloitus on samaa tasoa , toisessa kohdassa hän kertoo päivät työsuhteen alkamisesta ja loppumisesta. Koko juttu perustui oletukseen yhdestä YLIMÄÄRÄISESTÄ päivästä yli neljän kuukauden, Päivien mukaan hän oli töissä kuitenkin vain 3kk ja yhden päivän. Hän itsekkin tiesi että kenkää tuli, mutta yrittää kalastaa rahaa muotoseikkojan avulla. Mutta koska laskutaitokin on mitä on, niin ...

• ei kai sentään

Itse käsittäisin asian niin, että koeajalla irtisanominen vaatii samat perusteet kuin muulloinkin, eli tuotannollis-taloudelliset tai töiden laiminlyöminen tms, mutta työsuhteen purkamiseen riittää syyksi esimerkiksi se ettei työnantajan ja työntekijän kemiat toimi tai muu tällainen vähäisempi syy.

• mine11

Mut potkittiin koeajalla töistä reilun kk:n päästä. Koeajan purku tapahtu heti aamun alkuminuuteilla ku töihin tultiin ja siltä seisomalta sain pakata kamppeeni ja lähtee. En siis ollu työpäivää loppuun.

• Jussi_yrittäjä

Koeajalla voi irtisanoa ilman syytä koska vain. Jos syy kerrotaan ja se ei ole asiallinen, niin siinä on pieni riitauttamisen mahdollisuus.

Mikäli työsuhde on jatkunut koeajan ulkopuolelle, niin irtisanomiseen pitää olla melko raskaat perusteet.

Tärkeämpi syy sinulle henkilökohtaisesti on se, miksi työsopimus purettiin oikeasti:
      -muuttuiko firman taloudellinen tilanne?
      -oliko työjälkesi huolimatonta tai työteho liian alhainen?
      -"turhia" sairaslomia tai hoitovapaata eri tavoin kuin sovittu?
      Tällä tiedolla on varmasti merkitystä seuraavissa työpaikoissa.

• 20+15

kannattaa unohtaa tämä työnantaja, työsuhde oli 4 kk eli koeaika ja se siitä. Tämä on uusi määräaikaisuuden muoto elikkä jos sinulle heti olisi sanottu, että tämä työsuhde kestää 4 kk niin olisit ottanut rennommin sen viimeisen kuukauden. Nyt uskoteltiin, että mukamas jatkoa on luvassa ja olit tehokas työntekijä lähes koko 4 kk lukuun ottamatta niitä paria viimeistä päivää ja näin otettiin irti viimeisetkin mehut työntekijästä. Näistä mulkuista pitäisi olla lista netissä niin työntekijät tietävät hakeutua muiden työnantajien leipiin ja jos menee näille töihin niin olisi etukäteen tietona ettei työsuhde jatku ja voisi samalla hakea sitä oikeata työpaikkaa. Todennäköisesti siellä on jo uusi työntekijä joka luulee saavansa vakituisen paikan ja taas viedään duunaria kuin pässiä narusta ... laita myöskin tänne nettiin tämän työnantajan nimi, jotta muut tietävät jos työpaikkaa tarjotaan niin tietää hakeutua muualle ...

• Jallivaara

Toivottavasti joku viisas lopettaisi koko ammattiliitot. Monta hyvää työsuhdetta
      pilattu, totaalisesti.
      Kun ymmärtämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, tuntuu
      kuin turhaan tehty työ valuisi hukkaan.
      Onneksi sentään on vielä olemassa työnantajan turvana tuo "koeaika",
      jottei mene ihan sekaisin kaikki. Liitohan kaiken pelastaa ja palkankin
      maksaa.
      Aloittajalle: paska homma, mutta on niitä lakimiehiä työnantajillakin,
      joten turhaan paskaat omaa pesää nostamalla metakan. Ne mekastajat
      kyllä työkkärissäkin muistetaan.

• Ymmärrän hyvin

AY-liike on ajanut Suomen työmarkkinat sellaiseen tulaan ettei kukaan täysjärkinen yrittäjä aivan helpolla ota vakituisen työntekijän palkkaamisen riskiä. Laiskasta tai muuten sopimattomasta vakinaisesta työntekijästä ei pääse mitenkään eroon. Ryyppäämäänkin ratkennutta palkollista pitää ruveta työnantajan omalla kustannuksellaan paapomaan. Mielummin siis käytetään määräaikaisia tai vuokratyövoimaa.

Luomamme järjestelmä mädättää työn tekemisen moraalin tässä yhteiskunnassa. Aloittaja on tästä hyvä esimerkki.

• mk

Kyllä pääsee kun laittaa tilaukset minimiin että hommat vähenee ja lomauttaa hankalan tai laiskan tekijän niin helppoa se on ja niin edelleen. Jos ryyppää työaikana niin voi heti antaa lopputilin ja nykyjään liitotkaan eivät ryyppymisten asiaa aja. Jos ryyppäävä työntekijä ei mene hoitoon niin lopputili on helppo antaa ja kaksi varoitusta niin kolmannesta lähtee. Työlainsaadännossä ei työaikana saa edes ryyppyä ottaa niin voi heti antaa lopputilin. Itselläni töissä on nollaraja ja jos puhallutetaan ja alkometri värähtää niin ei lopputilia saa mutta 3-6 kuukautta palkatonta lomaa ja tämä on paikallisen liiton kanssa sopimus tehty ja jos toisen kerran tapahtuu niin lopputili tulee.

• Jallivaara
        mk kirjoitti:

Kyllä pääsee kun laittaa tilaukset minimiin että hommat vähenee ja lomauttaa hankalan tai laiskan tekijän niin helppoa se on ja niin edelleen. Jos ryyppää työaikana niin voi heti antaa lopputilin ja nykyjään liitotkaan eivät ryyppymisten asiaa aja. Jos ryyppäävä työntekijä ei mene hoitoon niin lopputili on helppo antaa ja kaksi varoitusta niin kolmannesta lähtee. Työlainsaadännossä ei työaikana saa edes ryyppyä ottaa niin voi heti antaa lopputilin. Itselläni töissä on nollaraja ja jos puhallutetaan ja alkometri värähtää niin ei lopputilia saa mutta 3-6 kuukautta palkatonta lomaa ja tämä on paikallisen liiton kanssa sopimus tehty ja jos toisen kerran tapahtuu niin lopputili tulee.

Niinpä, mutta kaikilla työnantajilla ei ole mahdollisuutta tuohon, tarkoitan
        esim. pienyrittäjiä. Mutta sosiaalidemokraattinen vasemmistoliittoajatelutapa
        puolustaa kyllä kaikkia huithapeleita, olipa tämä tekijä sitten pienen tai
        suuren firman työntekijä.
        Hankalasta työntekijästä eroon pääseminen pahimmillaan aiheuttaa pienen
        tai keskisuurenkin yrityksen toimintaan niin suuria haittoja, että siitä kärsivät
        loppupeleissä myös muut asiaan sotkeutumattomat firman työntekijät.
        Myös sen ryyppäävän työntekijän tilalle usein tarvitsee hankkia korvaava
        tekijä, joten kalliiksi tulee työnantajalle epäkelpo työntekijä.
        Paras olisi kun ei liittoja olisi, tai tarkemmin noita liittoja hyväksi käyttäviä
        lusmuja. Molemmat pois ja rehellinen työnteko kunniaan.

• rambe56

Johan tulee paksua tekstiä,kyseessä tuskin todelliset yrittäjät vaan pimeä hommia harrastavat hämäräveikot.Olen henk.kohtaisesti työskennelyt useammassakin yrityksessä,niin yksityisten kuin valtionkin puolella ja yksikään yrittäjä ei ole manannut ay-liikettä ongelmien aiheuttamisesta.Yksi yrittäjistä jopa sanoi olevan hyvä että työntekijät kuuluvat omaan liittoonsa koska hänkin kuuluu työnantajien järjestöön.Näin on pelisäännöt selvät alusta asti.
        Kun puhutaan pelisäännöistä silloin puhutaan niistä asioista mistä työnantaja-ja työntekijäliitot ovat yhdessä sopineet.Näitä sääntöjä noudatetaan jokaisella työpaikalla missä on asialliset olosuhteet puolin ja toisin.Mitä tulee "laiskaan,sopimattomaan tai ryyppäämään" alkaneesta työntekijästä niin heitä varten ovat ihan samat säännöt kuin muillekin.Ketään ei tarvitse paapoa vaan työsuhde voidaan päättää milloin tahansa jos siihen on painava syy.Silloin puhutaan työsuhten purusta,ts.irtisanomisaikaa tai irtisanomisajanpalkaa ei työnantaja ole velvelvollinen maksamaan.
        Ottakaa nyt selvää edes perusasioista ennen kuin tulette tänne vaikertamaan ay-liikkeen aiheuttamista ongelmista.Ongelma teillä kyllä on mutta se on omien korvienne välissä ja asenteissa jotka viittaavat kauas 1900-luvun alkuvuosiin.

• -työtön-

Perseennuolenta on taitolaji! Itse en sitä koskaan kunnolla oppinut ja siksi olen työtön.

• remontti etenee

Työkkärissä ei näyttänyt olevan haussa yhtään perseennuolijan paikkaa. Onnea kuitenkin jatkossa. Ammattilaisia siellä kylläkin etsitään. Joten, jospa vaihtaisit alaa, kun tuo perseennuolenta ei ole kovin kysyttyä työvoimamarkkinoilla. Tule vaikka sieltä baarista ja mielikuvitusmaailmastasi pois ja opettele joku uusi ammatti.Ammattilaisia tarvitaan aina.

• ------

Ilman syytä jos irtisanotaan niin aina voi riitauttaa irtisanomisen aika hyvillä mahdollisuuksilla voittaa juttu. Oli sitten koeajalla tai ei. Syy pitää olla.

• syytä ei voi antaa

Koeaikapurkuun annetaan syyksi ainoastaan "koeaikapurku" - oli irtisanoja sitten työntekijä tai työnantaja. Mitään muuta syytä ei saa koeaikapurussa edes antaa, vaikka haluaisi, tai silloin ei ole enää kyse koeaikapurusta vaan muusta irtisanomisesta. Ja taasen muussa kuin koeaikapurussa on oltava näyttö irtisanomiselle. Näin se vaan on, vaikka pahalta tuntuisi.

Tässä tapauksessa kirjoittajan mukaan irtisanominen on tehty 3 päivää ennen koeajan päättymistä, joten tapaus on kyllä selva.

• Koeajalla.

Työntekijä pitääkin irtisanoa,silloin se menee lakipykälien mukaan. Sellaista se elämä on:)

• työntekijän vika

taas ollaan sinä vanhassa totuudessa että toiset ovat tasaarvoisempia kuin toiset. Meneppä ottamaan itse lopputilin vaikka olisikin koeaika ja työnantaja tai työ kuinka mahdottomia pienellä palkalla kestää.Karenssi paukkuu ellet sitten osoita jotain tosi erikoista vikaa työnantajapuolella olevan,Ja vaikka olisikjn niin viimeistään työvoimaviranomaiset sen vian vaikka keksivät jostain.

• näin se menee

Olit koeajalla ei tarvita mitään syytä.

• omajuttuoikeudessa

Ota ehdottomasti yhteyttä omaan ammattijärjestöösi/liittoon. Työnantajille ei kannata koskaan antaa periksi. Ne pelaa. Koskaan ei saa myöskään pelätä, että ei koskaan saa työtä, jos on riittauttanut jonkun asian työnantajan kanssa. Tätä käytetään usein pelotteluna.

Vilkaisepas linkki: http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000144.html

• Osa huonoista työnantajista käyttää hyväkseen koeaikaa. Miksette perusta Facebookiin tykkää/ei tykkää listaa työnantajista jotka käyttävät vääriin koeaika- säännöstä

• määmy

Työnantajan olisi pätkätöissä fiksumpaa käyttää vuokratyövoimaa, ei tule riitoja.

Tod.näk. pomo irtisanoi ja palkkasi tilalle tuntemansa henkilön.

• vuok,atyötekijä
        määmy kirjoitti:

Työnantajan olisi pätkätöissä fiksumpaa käyttää vuokratyövoimaa, ei tule riitoja.

Tod.näk. pomo irtisanoi ja palkkasi tilalle tuntemansa henkilön.

Joo ei tule riitoja ei vuokratyöntekijän kun ottaa.

Olin itse vajaan vuoden vuokrafirman kautta töissä samassa yrityksessä ja helppoa oli irtisanominen.
        Ilmoitus edellisenä pv. et ei tartte tulla huomen töihin, syynä taloudelliset seikat ja sopimuskatkot tilauksissa...
        Palkan piti olla sama ku muilla mutta selvisi ettei ollu samasta työstä parempi ( palkka myöhemmin tulleella oli suurempi vaik hommat prikulleen samoja), ja kysyin syytä moiseen käytäntöön usean kuukauden tehtyäni hommia alemmalla palkalla ja hommat loppu heti, helppoahan se on vuokratyöntekijän lemppaaminen pois.

Niillä kun ei ole oikeuksia edes paskan vertaa..

Niin, ja hommani tein kunnolla.

Vuokratyöntekijä on orjan asemassa.

• ja vielä ihmettelet?
        vuok,atyötekijä kirjoitti:

Joo ei tule riitoja ei vuokratyöntekijän kun ottaa.

Olin itse vajaan vuoden vuokrafirman kautta töissä samassa yrityksessä ja helppoa oli irtisanominen.
        Ilmoitus edellisenä pv. et ei tartte tulla huomen töihin, syynä taloudelliset seikat ja sopimuskatkot tilauksissa...
        Palkan piti olla sama ku muilla mutta selvisi ettei ollu samasta työstä parempi ( palkka myöhemmin tulleella oli suurempi vaik hommat prikulleen samoja), ja kysyin syytä moiseen käytäntöön usean kuukauden tehtyäni hommia alemmalla palkalla ja hommat loppu heti, helppoahan se on vuokratyöntekijän lemppaaminen pois.

Niillä kun ei ole oikeuksia edes paskan vertaa..

Niin, ja hommani tein kunnolla.

Vuokratyöntekijä on orjan asemassa.

jos olet hoitanut hommasi yhtä hyvin kun oikeinkirjoituksesi, niin eipä ihmekkään että sinut on irtisanottu.
        onko kenties pullo avattu, helpottamaan potkuista aiheutunutta vitutusta? vai mistä erittäin sekava kirjoitustyyli johtuu?

• vuok,atyötekijä
        ja vielä ihmettelet? kirjoitti:

jos olet hoitanut hommasi yhtä hyvin kun oikeinkirjoituksesi, niin eipä ihmekkään että sinut on irtisanottu.
        onko kenties pullo avattu, helpottamaan potkuista aiheutunutta vitutusta? vai mistä erittäin sekava kirjoitustyyli johtuu?

Vastaan nyt kumminkin vielä kun elämäntavoista tuli puhetta.

Alkoholia käytän muutaman kerran vuodessa eli pullonhenki on hallussa ja tupakoinnin lopetin aikoja sitten.

• hilleri...

mun oma koe aika meni ok!määräaikaisena 3v 3kk ja tilalleni yks päivä kortistosta uusi ja mut potkastii tuotannolis-taloudellisista syistä??siis sama työhän jatkui edelleen..ja tänäkin pnä.Minut potkastiin ulos ja moni muukin jälkeeni ja ennen mua.Oliko se tukien rahastelua työnantajalta mitä???Hitto kun olin hyvä duunari jatkuvaa ylityötä jne..paskan maku jäi sanonko vaan??työtaakka oli kamala 16 h.ylityöt.Ruumiilinen työ.Ennen klo 5 koneet kävi ilta 22..23.

Kyllä koejalla saa ulos laittaa henkilön.Koskaan ei itselle oo semmosta käynny.

• määmy

Syytä kysyä TE-keskuksesta ja yhteydet TE-keskuksesta saat TE-toimistosta.
      Mikäli kuulut liittoon, soitto liiton asianajajalle.

Mikäli et valita ja nosta oikeusjuttua, saatat menettää päivärahan.

• Neuvon sinua

Kannattaa jättää heti tuollainen työpaikka, jossa sanotaan irti ilman syytä!
      Ei kannata tuhlata voimia riitauttamalla asiaa. Ole kiitollinen, että selvisit noin vähällä kyseisestä työpaikasta, myöhemmin saattaisi tulla vielä pahempaa
      kohtelua osaksesi kyseiseltä työnantajalta.

Ole seuraavalla kerralla viisaampi ja tee heti kirjallinen työsopimus. Jos kirjallista työsopimusta ei ole tehty sovelletaan aina yleistä työlainsäädäntöä ja huonompia ehtoja ei voida soveltaa Suomessa kuin on yleisessä työlainsäädössä, vaan sellaiset sopimukset ovat mitättömiä. Tällainen käsitys minulla on asiasta vanhempana ihmisenä.

Löydät varmasti ennen pitkää arvoisesi työpaikan. Luovu edes ajattelemasta
      tämäntyyppisiä kehnoja työnantajia. Erottamisen syyt eivät välttämättä liity mitenkään sinuun. Ehkä kyseinen työnantaja on huomannut, että ei tarvitse lainkaan uutta työntekijää, ehkä hän on palkannut liikaa työntekijöitä? Olkoonpa asia miten hyvänsä niin joku syy irtisanomiseen täytyy olla. Turha sinne on ängetä, jos ei sinua sinne haluta ottaa. Tunne oma arvosi ja jätä tämmöiset työnantajat omaan arvoonsa. Meitä on niin moneen junaan.
      Kaikkea hyvää sinulle jatkossa ja menestystä valitsemallesi uralle!

• 21

Koeajalla voi irtisanoa ja perusteluina riittää "koeaika".

MUTTA: täytyy olla jotain perustetta miksi irtisanotaan. Jos riitauttaa asian, niin työnantajalla täytyy olla jotain perustetta irtisanomiselle eli joko myöhästelyä, negatiivisia palautteita, huolimattomuutta jne. Muuten irtisanominen on laiton.

• lakimies helsingistä

KOEAIKANA ei täydy olla perusteluja työsuhteen purkuun!

• lennän_taas

Voi vitti, ettekö te aikuiset ihmiset tajua mitä KOEAIKA tarkoittaa, lukekaa työehtosopimusta.

• El Miho

Työsuhdelain perusteella kun olet toistaiseksi voimassa olevalla eli vakituisena kun olet ollut töissä yli työsuhteen keston ja pomo on vielä antanut sinun olla töissä sen ylimääräisen päivän. Irtisanomisaika nyt sitten 1 kk työnantajan puolella ja työntekijän puolella 2 viikkoa.

• petetty mummeli -68

Itselläni sama juttu!Et voita juttua,jos riitautat.Koeaikana saa irtisanoa työntekijän ilman mitään syytä tai selitystä.Itselleni kävi niin,että sairastuin "vakavasti"(löytyi työhöntulotarkastuksessa pitkäkestoinen hermovika selästä)koeaikana ja potkut tuli.Koeaika neljä kuukautta,kerkesin työtä tehdä niistä kaksi ja puoli...!Eli tsemppiä työnhakuun ja hyvää kevään jatkoa!Nyt olen "oma" lääkärin hoidossa ja työhön pääsen ehkä jo tämän vuoden puolella syksyllä.(Siis johonkin uuteen paikkaan,en entiseen.).Valitettavasti koeaikana ei ole mitään suojaa työntekijällä,vaikka olisit kuin hyvä tahansa..!

• koeaikana

Ei koeaikanakaan saa päättää työsuhdetta epäasiallisesti eikä syrjivästi.

• s sairas

Potkut voi antaa jos ei saa hyväksyttyä lääkärintodistusta joka mahdollistaisi kyseisen työn hoitamisen,jos työn antajalla ei ole tarjottavana muuta kevyempää työtä ja yleensä ei ole.

• ??????

Jos sinulle sanotaan että se ja se päivä on viimeinen, vaikka koeaika ylittyisi se sitten on. Turhaa märistä, koeajalla voidaan irtisanoa ilman mitää perusteluja, ja kai tajusit viimeisenä päivänä tehdä vain puolet ?

• Don Corleone Jr

Suomessa vakituiseen työsuhteeseen pääsee vain persettä antamalla tai nuolemalla,paremman palkan toivossa voi suorittaa molemmat (toisille yllättävän luonnollista työaikana) toimenpiteet.Eikä tässä maassa osaaminen ole Portugalia kummosempaa hitechia....asstechiä löytyy paljon enemmän......heh reppanoitten maa

• kuhguycfuhybhäoåj

Minut sanottiin irti -70 luvun lopussa 2 tuntia ennen viimeisen koeaikapäivän päättymistä. Ei siinä mitään varsinaista syytä edes kerrottu. Seuraavana päivänä ei ollut enää töitä. Ammattiosasto tosin sanoi, että pannaanko perseet penkkiin, kun tulin parin päivän päästä käymään vielä työmaalla. Sanoin, että minulla on jo töitä muualla. Olin ilmeisesti sesonkiajan töissä, koska kuulin että, porukkaa oli myöhemmin lomautettu.

• Pyry Harakka

Ota yhteys alasi työntekijäliittoon, ilman syytä potkut on loukkaus, jos joku tulee tilallesi. Ehkä ei auta enää sua, mutta seuraavaa.
      Oletko nainen ja pomosi mies? Tähän voisi liittyä salattuja toiveita, Mutta?????????

• 10 vuotta esimies

Mikäli työsuhde irtisanotaan koeajalla, ei irtisanomisen syytä tarvitse perustella.
      Kun työsuhteen purku koeajalla tapahtuu niin silloin työsuhde loppuu VÄLITTÖMÄSTI siihen. Eli ei tehdä päivää loppuun, eikä olla minuttiakaan töissä sen jälkeen kun jompikumpi osapuolista on esittänyt työsuhteen purkua koeajalla.
      Jos olet ollu töissä irtisanomisen jälkeen ja esimiehesi on hyväksynyt sen, mitätöi tapahtuma koko irtisanomisen.

Ota yhteys liittooosi

• koeaikaako

Jos olet ollut yhden päivän yli koeajan, niin silloin työnantajasi ei ole voinut päättää työspoimustasi koeaikaan vedoten, vaan hänellä olisi pitänyt olla perusteltu syy irtisanoa työsopimuksesi irtisanomisaikaa käyttäen.

Otapa yhteyttä omaan ammattiliittoosi tai paikalliseen oikeusaputoimistoon, sinulla on mahdollisuus lähteä hakemaan korvausta laittomasta työsuhteen päättämisestä.

• tästä syystä suomessa yrittäjä ei uskalla työllistää, sakiaan liemeen siin va ittensä sotkee..

• laki sama kaikille

Liemeen joutuu, jos käyttää toisia hyväkseen. Jos työnantajalla on perustellut syyt päättää työsuhde, niin silloinhan hän toimii ihan lain mukaisesti. Yrittäjän on sitten itse tehtävä työnsä, jos meinaa käyttää muita ihmisiä vain hyväkseen. Ei koeaika tarkoita sitä, että työnantaja voi toimia miten haluaa.

• työnjohtaja10

mullekin pukatiin yksi kaveri jolla oli 20 päivää koeaikaa jäljellä, kaveri ei ollu sopeutunut toisessa pisteessä porukkaan. kolmen päivän jälkeen ilmoitin esimiehelle et kaveri pihalle,,,, ei sovellu näihin töihin. työntekijöiden on ymmärettävä itsekkin et väkisellä tekeminen ei ole mistään kotosin, työntekeminen ja työn teettäminen pitää olla hauskaa. meillä on kaikkea paskaa tässä maalimassa muutenki liikaa. Kiitä tästä mahdollisuudesta ja lähde hymyssä suin kohti uusia haasteita. Maalimassa on helvetisti tekemätöntä työtä,,,,,,,,

• Henkilöstöp...

Niin tai sitten kaveri olikin liian hyvä, yleensähän se on että työpaikalla uuden kaverin pitää olla pompotettavana, eli sanotaan "että älä ala neuvomaan tämä homma on tehtyä täällä aina näin" ja jos vieläkään usko niin aletaan kiusaamaan ja etsimään hänen töistä virheitä.
        Tämä on totta ettei kannata makaamaan vaan mennä eteenpäin, se on vain harmillista että ei uskalleta monestikaan kertoa näistä työsuojeluvaltuutetulle tai luottamusmiehelle joka katsois asiaa puollueetomasti sillä aika usein sitä pomoa vedätetään ja usein ne on niitä pomon tarvitsemia ruskeekielisä.

• Etsi toinen homma

On pilkun nussimista keskustella oliko se muutama päivä alle vai muutama päivä yli neljän kuukauden. Mitä edellytyksiä sinulla olisi jatkaa duunissa ellei työnantaja sinua sinne halua töihin ? On myös aivan sama, mitä selityksiä työnantaja on kertonut. Eikö perusidea selitysten takana ole ettet ole toivottu sinne töihin ja se lienee tullut selväksi... Hakeudu muualle hommiin...

• hande-5ll6

Minustakin asia on näin.Ei sitä tarvitse käydä kärvistelemään mokomassa paikassa. Kyllä sitä töitä löytyy siinä vain on tullut selväksi että ei tarvita,ja käytävät hyväksi näin.
        No eikun eteenpäi toisessa paikassa kokemusta saaneena.

• Luottamusmies 2

Tavallaan kömmähdys on johtajalle tapahtunut ja toiseksi jos on koe aika ja se lopetetaan niin se on se päivä kun irtisanominen tapahtuu ja tavallaan jos sinä sanot irti itsesi on sama juttu.
      Tämä tämmöinen toiminta on aika yleistä eli tavallaan työnantaja palkkaa halvalla työvoimmaa lupaamalla koeajan jälkeen lisää liksaa. Totuus onkin että käytetään lain tätäkohtaa hyväksi.
      Mitä tulee sinuntilanteeseeen en kylläkään riitauttaisi asia koska ainakin pienelläpaikkakunnalla yleensä asiat tulee helposti toisten korviin ja sana leviää muille työnantajille ja se uuden saanti on hiukan hankalempaa.
      Suosittelenkin monille työpaikan saajille et selvitelkää työnantajan taustoja ja menkää kuukautta ennen kysymään sen koeajan lopettamisesta ja jos se ei onnistu voitte olla varma et kyseinen paikka ei ole kun halvan työvoimman hyväksikäyttöä.

• Ja pallo pyörii.....

Jos ajattelee omaa etua, nielee asian hiljaisuudessa ja hakeutuu uuteen työpaikkaan. Oikeuden käynti työnantajaa vastaan takaa varman pätkätyöllisyyden tai täystyöttömyyden. Nykyään työnantajatkin keskustelevat keskenään ja ihan oman turvallisuuden tähden. Niitä idiootteja riittää,jotka luulevat muuttamaan maapallon pyörimissuunnan. Mielestäni jos työnantaja on jo antanut potkut ei sen perään kannata parkua.
        Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

• ............

Etkö saanutkaan potkuja kolme päivää ennen kuin 4kk tuli täyteen? Jos sait silloin potkut niin laillista on vaikka olisit vielä muutaman päivän jatkanut työskentelyä.

• Päällikkö.

Ihme valittamista. Tee asiasta juttu tai älä, mutta mitä sä sitä täällä kitiset?

Se on just tätä kun annetaan liian paljon oikeuksia tänäpäivänä työntekijöille. Ennen tämäkin toimi paremmin, johtaja oli JOHTAJA ja se määräsi eikä piipitystä kuunneltu!

Se on nähty mihin suuntaan ollaan menossa kun kokoajan pitää korottaa palkkoja jne, kohta perkele työntekijät alkaa määrätä Johtajia yms, aivan älytöntä touhua!

Sen nämä kommarit on saaneet aikaan suomessakin, pelkkää paskaa!

• Eläkkeellä ekaa kuut

Eli itse olet niitä tänpäivän porukkaa jotka luulee omistavansa koko nokian vaikka ei omista kun jonkin suoritustyön.
        Kaukana on se entisaika kun johtaja palkkas töihin ja sopimus oli kättäpäälle eikä työsuhde yleensä loppunut ennemmin kun yrityksestä vei ulosottomiehet kaikki työkalut.
        Nykyisinhän ei voi näihin pullamössöjohtajiin luottaa kun he alkavat jo sanomaan porukkaa ulos kun ei tule voittoa 200milj. ja on mailmalla näkyvissä huonot ajat.

• Koeajalla irtisanott

Hei!
      Tässä lainaus yhden asianajotoimiston sivulta :
      Koeaikana työsopimus voidaan purkaa päättymään välittömästi. Työsuhde päättyy tässä tapauksessa yleensä työpäivän tai -vuoron päättyessä. Koeaikapurku ei ole mahdollinen ennen työsuhteen alkamista, koska silloin ei ole voitu todellisuudessa arvioida työntekijän soveltuvuutta työhön. Purkaminen ei edellytä työsopimuslaissa esitettyjä irtisanomis- tai purkuperusteita. Koeaikaista työsopimusta ei saa päättää syrjivästi tai epäasiallisin perustein..
      Kyseessä on syrjivä työsopimuksen purku, mikäli työnantaja ei pysty näyttämään hyväksyttävää syytä purkamiselle. Syrjiviä perusteita ovat muun muassa ikä, terveydentila, kansallinen tai etninen alkuperä, sukupuolinen suuntautuneisuus, kieli, uskonto, mielipide, perhesuhteet, ammattiyhdistystoiminta, poliittinen toiminta sekä sukupuoleen perustuva syrjintä. Epäasiallisena purkuperusteena voidaan pitää muun muassa työnantajan erehdystä, virhearviointia työntekijän työsuorituksesta sekä aiheettomia epäilyjä. Myös työntekijä on sidottu noudattamaan asiallisia purkuperusteita..
      Hyväksyttävänä purkuperusteena voidaan pitää työn suorittamiseen liittyvää puutteellisuutta, esimerkiksi tyydyttämätöntä työntulosta, myöhästelyä tai luvattomia poissaoloja. Myös työntekijän yleinen sopimattomuus tai sopeutumattomuus työhön voi olla purkuperuste..
      Kumpi tahansa osapuolista voi halutessaan purkaa työsopimuksen koeajan kuluessa. Työantaja-aloitteisessa purkamistilanteessa työntekijälle on varattava asiassa tilaisuus tulla kuulluksi. Työntekijällä on oikeus käyttää tilaisuudessa avustajaa. Työntekijällä tulee olla kohtuullinen valmistautumisaika, jotta hän voi esittää perustellun näkemyksensä tai hankkia asiamiehen..
      Koeaikapurusta on ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle tai työntekijälle henkilökohtaisesti. Mikäli se ei ole mahdollista, ilmoitus voidaan toimittaa kirjeitse tai sähköisesti. Työelämän hyvien toimintatapojen mukaisesti työnantajan tulee ilmoittaa purkamisen syyt työntekijälle..
      Laittomasta koeaikapurusta on mahdollista saada korvausta. Korvauksen suuruutta arvioitaessa tulee huomioon ottaa muun muassa taloudelliset menetykset ja työntekijän itsensä antama aihe sopimuksen päättämiseen. Korvausta korottavana seikkana voi olla koeaikapurun perusteen ilmoittamatta jättäminen tai väärän perusteen ilmoittaminen..
      .....

• Niinku mikse et soita liittoon, daa?

• mä en muusta tiedä kuin siitä että syy on kerrottava oli irtisanominen sitten koeajalla tai kun työsuhde on jo vakinainen. oon ollu joskus vähän samantapases tilanteessa, ja kysyin asiasta ihan liiton lakimieheltä. ja näin hän ainakin sanoi. syyhän voi tietysti olla vain että tuotannollisista tai taloudellisista syistä. tai sitten jotain muuta. painotan, SYY on kuitenkin kerrottava. eli periaatteessa tuosta asiasta voisit ainakin metakan synnyttää. tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä mutta kuitenkin.

itselleni tulisi v'ähän tosta mieleen sellanen että firma ottaa ihmisiä töihin ja potkii koeajalla. säästävät rahaa siinä. mutta en ole ekspertti.

• SyytönSinäSiihen

Muista aina kin seuraavalla kerralla shokistasi huolimatta pyytää heti välittömästi tämä kirjallisena jos moinen on johtajan puhuttelun aihe, voi olla et joltakulta ois menny hetkeksi pasmat sekas.. ehkä taskussa pitäs
      olla pikku tallennin joka palaverissa mukana.
      Eikä kannata kuunnella turhia selittelyjä .
      Kytkintäkin kannattaa kyllä joskus nostaa ja lähteä ovet paukahtaen metelillä
      tai itkién et kaikki huomaa,,
      Juttuhan vaikuttaa läheds selkeeltä hyväskikäyttötapaukselta.

• koskenee vain

Suomalaisia.

• Bossx

Itse asiassa tässä ei ole tapahtunut irtisanomista vaan koeajan purku. Itse olen näitä joutunut muutaman tekemään ja kyseessä on täysin normaali työelämän käytäntö. Eli sinua ei ole irtisanottu vaan työsopimuksesi on purettu koeaikana.
      Syytä ei tarvitse työntekijälle ilmoittaa vaan perusteeksi riittää koeaika. Mitään "hyviä tapoja" ei näissä asioissa yleensä noudateta vaan työnantaja suojaa selustansa ja ilmoittaa ainoaksi perusteeksi työntekijän soveltumattomuuden työhön. Eli mitään velvoitetta ei työnantajalla ole antaa perusteita työntekijälle. Se on eri asia jos lähdetää'n oikeutta käymään, silloin voi joutua lyömään perusteita pöytään.Se sinun kannattaa ottaa selvää miten tuo yhden päivän ylitys lakiteknisesti menee, mutta epäilenpä että toiseksi jäät.

• entinen lakimies

suomen laki on niin perseestä, että et tule saamaan mitää korvausta ja olet jo saanut siitä yhestä ylimääräisestä päivästä palkan. niin asia on selvä.
      ei korvausta. piste!

• Bossx

Voihan tietysti olla että esim. firman taloudellinen tilanne on viime kuukausina muuttunut niin, että on paineita vähentää henkilökuntaa. Silloin sinä koeaikaisena lähdet ensimmäisenä koska sinut on helppo laittaa pihalle. Tai sitten joku muu vastaavanlainen syy jota et tiedä. Tämä nyt on tietysti täysin spekulaatiota kun en tilannetta tunne mutta kannattaa joka tapauksessa muistaa että koeajan purku voi myös johtua täysin sinusta riippumattomasta syystä. Peli on raakaa mutta julmaa, näin se vaan menee.

• Voit tietty riitauttaa asian mutta enpä usko että voitat juttua. Kuten sanoit sinut irtisanottiin ennen kuin koeaika oli loppunut joten asia on sillä selvä. Koska sulla ei oo edes voimassa olevaa sopimusta niin oo tyytyväinen että sait palkan siltä yhdeltä ekstra päivältä. Eli siis irtisanottu ENNEN koeajan loppua ja EI voimassa olevaa sopimusta. Eiköhän tossa oo jo tarpeeks stitä vaan niellä tilanne ja hakee uutta työpaikkaa. Ja koska olit koeajalla ei sulla oo minkäänlaista irtisanomisaikaa.

• hyvät potkut sait

Ihan oikein sulla. Koko juttu on niin tyhmä, että noin tyhmän jutun kertojan kuuluukin saada potkut. Kuulut sairauseläkkeelle.

• dew33

Kun irtisanottu koeaika loppui, ketjun aloittajalla ei ollut enää oikeutta mennä kyseiseen työpaikkaan, ehkä korkeintaan tavaroitaan hakemaan mutta ei töihin. Asia on harvinaisen selvä koska annettiin jatkolle stop merkki.

• Työnantaja -62

Riittää, että sinulle on koeajan aikana kerrottu - työsuhdetta ei jatketa. Muuta ei tarvita, ei edes mitään syytä, sitä varten koeajat ovat. Aivan turhaan lähdet huitomaan, häviät 100 varmasti ja pilaat vain saumat seuraavaan työpaikkaan. Ainakin itse kysyn ensimmäisenä missä olet ollut ja miksi et ole enää töissä ko paikassa. Tämän jälkeen luuri käteen ja kysymään onko asian näin.

En tiedä muiden käytännöstä, mutta meillä ainakin tehdään ensin koeajan työsopimus ja sen jälkeen vakituinen (toistaiseksi voimassa oleva) työsopimus jos työsuhde jatkuu koeajan jälkeen.

• rosmala

kyllä se niin on et kun olet koe ajalla työantaja voi vaikka vaihtaa sut toiseen työntekiään jos ei ole mielyttänyt eilä tarvi sanoa mitään syytä,sen takia se koe aika onkin katotaan et soveltuuko ja silloin yleensä tehdään uusi työ sopimus jos työtekiä otetaan vakituiseksi työntekiäksi,en suosittele riitautaa asiaa,ja jos haet johonkin muuhun paikaan niin yleensä kysytään missä olet ollut viimeksi ja jos riitautat asian,niin voi olla vaikea hakea uutta työpaikaa.

• aika normaalia nykyi

kun sopimuksessa on sanottu selkeästi koeaikasi on 4 kk:tta ja olit 4 kk:tta ja päivän yli,niin olet silloin vakinaisessa työsuhteessa,pomoillekkin sattuu laskuvirheitä,kalenterikuukausi on aina siitä kuukaudesta jos helmikuu niin se on 28 päivää ja silti kuukausi,kuukaudet on kuukausia ja jos keskellä kuukautta menet duuniin,niin silloin se lasketaan 30 vrk:n mukaan,nyt pomo mokasi ja soitappa sinne liittoosi,niin he hoitavat asian ,ettei sinun tarvitse itse tehdä mitään,lain mukaisesti sinä kerkisit vakinaistua,jos pomo sanoi selkeästi,mikä se sinun viimeinen työpäiväsi oli ja päättyikin päivän yli sovitun ajan ,silloin olit jo vakituinen, koeaikaa tarkoittaa ,jos pomoasi ei naamasi miellytä,niin viimeisenä päivänäsi koeajalla,niin minuutti ennen tyajan loppumista saa pomosi sinut irtisanoa,kuten sinä voit sanoa myös itsesi,jos pomo ei miellytä.

• KyseONSiitä

Tässähän on nyt taas ilmiselvästi kyse työnantajasuoritusten ynnä verojen sekä
      muitten vakituisesta työntekijästä aiheutuvan muun kuten isomman palkka kulun
      kiertämisestä olemattomalla irtisanomisajalla ellei satu olemaan "palkattomassatöharjottelussa.
      Hauskinta tässä on että jopa kunnat ja valtio kiertää omia veroja ynnä
      muita maksuvelviótteitaan määräaikaistamalla tilapäistämällä virat
      ja jopa palkattomalla työharjoittelijalla.
      Ei tule hyvin päättymään Suomen maantapa kenenkään kannalta.

• väsynyt yrittäjä

Kyllä koeaikananikin työntekijästä pitää maksaa kaikki sivukulut. Ette te poloiset tiedä mitään työnantajan arjesta. Kokeilkaa muutama kuukausi. Itse olen yrittäjä, kun ei töitä saanut, enkä jakasanut peukaloita pyöritellä eikä päivärahalla elänyt - niin ajattelin. Töitä kyllä ja tekemistä, mutta kulut ovat valtavat, kuten työmääräkin. Työntekijäni tienaavat enempi kuin minä. Omaa palkkaa ei ole vara maksaa kovin suurta ja vapaata ei ole koskaan. En olisi ryhtynyt tähän jos olisin tiennyt mitä on olla yrittäjä. Kadun sitä päivää, koska pärjäsin yhtä hyvin Kelan päivärahalla kuin yrittäjän ja se on ihan tosi. Työntekijäni kyllä pärjäävät ja vinkuvat lisää palkkaa ja minusta on kamalaa, kun en voi sitä maksaa. Eivät he ymmärrä, enkä kehtaa valittaa. Se toisi vain heille lisähuolia ja pelkoa työpaikan loppumisesta. Olen ihan väsynyt, turhautunut ja masentunut. Tämä ei ole oikeaa elämää. Älkää ihmiset viitsikö tapella työnantajankaan kanssa. Hyvästä työntekijästä pidetään aina kiinni. Se on yrityksen parhaaksi. Se ei ole parhaaksi jos pidetään työntekijää joka ei tuota. Palkkarahat eivät ilmaannu taivaasta.

• Muhvi

Kannattaako asiasta käräjöidä vaikka olisi oikeasskin.Saa pian änkyrän työntekiän maineen.Voi olla haittaa myöhemmin työ uralla.

• vakityösuhteessa

En jaksanut lukea koko viestiketjua, mutta sinuna en jaksaisi lähteä riitauttamaan asiaa, ei siitä tule kuin päänvaivaa ja joka tapauksessa et saisi työpaikkaa takaisin ja kuka nyt tommoseen paikkaan haluaisikaan enää tuollaisen jälkeen. Ja tuskin rahallista korvaustakaan tulet saamaan ainakaan helpolla! Sen kuin unohtaa koko tyhmä työpaikka ja kohti uusia uria!

• Se mitä sun nyt kannattaa tehdä on se että soitat liittoon ja kysyt sieltä, siellä osataan neuvoa tarkalleen mitä sun kannattaa seuraavaksi tehdä.
      Jos et kuulu liittoon niin ei se mitään kyllä sinne silti voi soittaa ja kysyä.

• iva

Ota yhteyttä ammattiliittosi lakimieheen. Sieltä saat tarkan tiedon. Sen takia liittoihin kuulutaan, jos tulee tällaisia eteen. Olen itsekin saanut hyviä lakineuvoja. Jos et kuulu liittoon, niin käänny työvoimatoimiston puoleen, siellä neuvotaan myös.

• voi voi

Hölömö

• ylikansall segoomus

Jos työnantajalla on oikeus purkaa työsopimus 4 kk koeaikana, se tarkoittaa välitöntä työsuhteen lopettamista. Eihän koeaikaan mikään irtisanominen kuulu, vaan heti hanskojen naulaan ripustaminen.

Työsuhteen purkaminen ja irtisanominen ovat kaksi eri asiaa. Työnantajan käytettyä oikeutensa työsuhteen purkamiseen koeajan puitteissa, on sen jälkeen tehtyä työtä käsiteltävä käsittääkseni, joko uutena määräaikaisena työsuhteena tai ilman kirjallista työsopimusta olevana vakituisena työntekijänä.

• Tsek it aut

Yksi huomio:
        Hyvästä työntekijästä ei yksikään työnantaja vapaaehtoisesti luovu. Se on varmaa.
        Tällaisessa tapauksessa on työntekijässä ollut todennäköisesti jotain vikaa, sorry vaan.
        Työnantaja on voinut hienotunteisuudessaan verhota sen omituisesti.
        Ihan turha kiukutella siis.
        Kandee katsoa omaa toimintaa ja sen parantamista, eikä aina syyttää muita...

• fsfaa

Hmmm..Tulee mieleeni lentokentän alueella toimiva keittiöalan yritys...Kyseinen lafka käytti joskus taannoin just tätä koeaika keinottelua ruuhka-aikoihin =)

• Joku Toinen

TUKO käytti samaa jo 80-luvun alussa ! Siellä pli muut,ama muija 5:ttä kertaa Koeajalla vaikka laki ainakin silloin sanoi että kax peräkkäin ! ;-) Voi voi nykymuortenkin Adsistusta ! Miettikää Ketä äänestätte !

• asiantunteva

Pomo ilmoitti minulle potkuista ilman ennakkovaroituksia kolme päivää ennen koeajan loppumista. Syyksi hän lateli epämää- räisiä kommentteja ja selkeitä tekosyitä.

• laskutaitoinen

eikö nyt kukaan muu täällä kuin yksi joka kommentoi, osaa laskea että marraskuun 3. pv - helmikuun 3pv tekee yhteensä 3kk!!! ei 4kk 1pv !! eli potkut tuli kuukautta aikeisemmin ku mitä toi koeaika loppui! yrittäkää jooko ees laskea... :)

• ei syytä valittaa

Selkeä koeaikapurku.

• Työnantaja-yrittäjä

Työvuorolistat on oltava vähimtään 2 vk näkösällä eikä saa olla lyijykynällä tehtyjä.
      Jos listasi jatkuu yli koeajan vaikka päivän ,tähän ei auta työnantajan erehtyminen . Olet tehnyt 4:kk koeaikaa ja 1 pv vakinaisena jos koeaikaa ei ole uusittu. Työnantajan olisi sitäpaitsi pitänyt työvuorolistaan merkata loppumispäivä ,se päivä jolloin 4:kk on täysi ja vetää viiva listan ylimeneville päiville.

• työnantaja-yrittäjä

Mutta jos mainitsemasi työaika täällä olet merkinnyt oikein 3.11.10-2.2.11
        Työkuukausia on 3 ja 1 vrk, ei 4 kk:tta ,siten ollen koeajalla sinut on irtisanottu. Asia on silloin selvä.

• Pune69
        työnantaja-yrittäjä kirjoitti:

Mutta jos mainitsemasi työaika täällä olet merkinnyt oikein 3.11.10-2.2.11
        Työkuukausia on 3 ja 1 vrk, ei 4 kk:tta ,siten ollen koeajalla sinut on irtisanottu. Asia on silloin selvä.

Kannatatatko Sinäkin Puupää-Yrittäjä Ilmaistyövoimaa jolla SUOMI saadaan nousuun ;-)

• haukuttu yrittäjä
        Pune69 kirjoitti:

Kannatatatko Sinäkin Puupää-Yrittäjä Ilmaistyövoimaa jolla SUOMI saadaan nousuun ;-)

Kannattaa ensin ottaa selvää ja lukea niitä sopimuksia.
        Ei.en kannata halpatyövoimaa,vaan suomalaisille töitä ja minimipalkat reilusti nousuun. Kiitos! Vaikka olen yrittäjä en silti Puupää. Yhtä vaikeata on Suomessa tulla yrittäjä toimeen kun matalapalkkalainen. Isot yritys eriasia joten en kadehtisi ihmisä jotka tekee 17/24 monta vuotta.Eikä tässä levennellä,valtio ja vakuutusyhtiöt pitää siitä huolen,

• Unohda paska firma

On firmoja, joissa ovet paukkuu. Lähteä saa työntekijät, niin kaun kuin uusia tulee tilalle. Tällainen firma on esim. puhelinmyynti firma Kotkan entinen Doneto, nykyinen Enia Kotkassa. Tästä hiostus firmnasta on lentänyt pomojakin ulos alta aikayksikön.

Jos palkka maksetaan, ei kannata jäädä riitelemään. Unohda koko asia ja ole tyytyväinen, jos pääset paskasta pomosta ja firmasta eroon.

Suuntaa energiasi eteenpäin ja uuden työpaikan hankkimiseen.

Ennemin tai myöhemmin parempi työpaikka löytyy.

• dana_

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosopimus

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Sitä ei saa kuitenkaan purkaa työsopimuslain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa (syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu) tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään ilmoittaa työntekijälle sitovassa työehtosopimuksessa olevasta koeaikamääräyksestä.

Purkaminen koeajan perusteella:
      Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

Kuuleminen:
      Ennen työsuhteen päättämistä työntekijälle on varattava tilaisuus kertoa oma näkemyksensä työsuhteen päättämisen syystä. Työntekijällä on oikeus käyttää avustajaa.

• muay thai forever

Kannattaa muistaa kertoa kaikille kuinka paska firma on työntekijöitä kohtaa joka käänteessä. Toivottavasti siltä paska firmalta loppuu asiakkaat ja pässi pomolta loppuukin sitten myös hommat. Ihme riistoon suostutte. Mulle olis tullu kyllä sakkoa pahoinpitelystä tossa vaiheessa :(

• väärä suunta

Tämä on tätä päivää,ikävä kyllä varsinkin nuorten kohdalla.
      Koeaika pidetään ja pihalle!
      Uusi sisään jne.
      Tulee halvemmaksi kuin vuokrafirman käyttö ja se on yksi huonopuoli laajasti levinneenä. Työntekijä on lähestulkoon "lainsuojaton".
      Varsinki suurissa firmoissa säästetään esim:lomaltapaluurahoissa huomattavia summia ja palkka on aina liiton minimi. Ei tartte maksaa vuosilisiä!
      Kannattaa heti töihin mennessäliittyä liittoon ja jos onnistuu tekemään yhteensä n.10 kk:tta vaikka eri työpaikoissa niin karenssiaaika jää pois senjälkeen.
      Edes jotain !

• äippä21hki

Itse olen saanut epäasiallisista syistä potkut huolto-asemalla työskennellessäni. Ehdin olemaan 1,5kk, koko ajan vain positiivista palautetta. Kyseltiin jopa että kiinnostaako jatkaa talven yli töitä. juupajuu, ekan kerran kun muksu sairastui, tuli yllättäen potkut kun vapaapäivänäni ilmoitin etten tule seuraavana päivänä töihin (syynä lapsen sairastuminen). Kyllä ne on ihan mulkkuja joka paikassa.

• No chance 2 win

Jos olet tehnyt kirjallisen työsopimuksen asiasta ja sopinut koeajaksi 4 kk.,niin oma on vikasi,yleensä koeaika on 1-2 kk,joissakin tapauksissa jos on painava syy voidaan sopia koeajaksi 3kk.Koeajan ollessa voimassa ei työnantajan tarvitse perustella irtisanomisen syytä,kuin ei myöskään työntekijän.Mielestäni kannatta alkaa katselemaan uutta duunia,eikä riitelemään turhaan asiasta jota ei voi voittaa.

• kaaatoryypp

Oletko aineissa kun et osaa laskea maraskuusta helmi kuhun??

ihme höpinää..ja miksi menit työpaikalle kun sinut oli jo iritisanottu?? oleko joku hölmö??!?

• Ämpäripää-75

Noita mulkkuja ja nais pomoja riittää.Yritin palkkaani tarkistaa niin sain 2kk irtisanomis palkan.Ovelle saatettiin jopa.Kuusi vuotta töissä yhdessä firmassa.Esimiehet kerto aamulla,että erosi omasta tahdostaan.Tämä firma martinlaaksossa.Vti Technologies.Aivan sama mulle mitä tulee,välttäkää paikkaa...

• pq

Koeajan puitteissa tuo on täysin mahdollista ja työnantajan osalta asia on kunnossa.Tämän ei perusteluja tarvitse antaakaan.Viestisi on yksipuolinen joten koko totuus ei käy ilmi lukijoille.

• Tissiposki

Pomo ei vain kehdannut kertoa päin naamaa että mikä on syy. Olet tyhmä huono tai laiska jne. syy mitä ei yleensä sanota päin naamaa.
      Pitääkö joka ainoasta asiasta aina alkaa vikistä?? vaihda työpaikkaa eläkä mitään kanteita ala nostelee. ET hyödy siitä mitään.

• rohkeus-oikeus

Tissiposki uhkailee, työnantajien puolella. Katso kuinka pelkkä ajatus pelottaa!

Tee kanne ehdottomasti. Se on oikein ja sinulla on oikeus.

Älä alistu.

• jepujeee

Kuinka pitkä oli työsopimus???On muuten aika tärkeä tieto,kun työsopimus ei voi olla yhtä pitkä, kuin koeaika. Eli jos työsopimus on 4kk:ta koeaika on 2kk:ta

• yrittäjääiti

Mene työnantajan asemaan. Jos ei se tarvinnut sun palveluksiasi. Yritykset eivät ole olemassa työllistääkseen vaan tuottamassa yrittäjälle toimeentulon aj mielellään voittoa, mikä ei sekään aina käy toteen. . Yritys ei aina toimi niinkuin työntekijä tahtoo. Työllistämisen peruste ei myöskään ole jonkun vaimon tai avovaimon äitiysloma ja sitäpaitsi, äitiysloma on palkallinen. Työnantaja maksaa ihmisten lasten tekemisetkin, mikä on sekin liikaa vaadittu. Moni pienyrittäjä on kusessa äitiyslomalaisten vuoksi. Äitiysajan palkka pitäis yhteiskunnan kustantaa kokonaan, näin työnantajalle ei koituisi kohtuutonta kulua ja nuoret naiset olisivat haluttua työvoimaa työmarkkinoilla. Ei tarvitsisi pelätä äitiyslomalle jäämistä.

• Life is Life

Jepajee!! Vedätystä isolla kädellä.. :D Itse olin aikoinaan 1kk:n Elexillä joka saa Eu:n tukemaa rahoitusta toimintaansa, koska on kierrätysmesta ja näin ollen kestävänkehityksen edistäjä tjn.. valtion rahoittamaa työvoimapoliittisesti kurssitettua porukkaa Edupolin kautta.. työsuhde olisi ollut määräaikainen 8kk. Heti alkuun pomon "URPON" mukaan kaikkien olisi pitänyt liittyä liittoon?? Meikäläinen oli ainut joka ei liittynyt.. koska työ kestää max 8kk ja liiton korvauksia saa vasta kun työsuhde on kestänyt vähintään 10kk, joten mitä järkeä olisi ollut maksaa liitonjäsenmaksuja? Tais ottaa mut silmätikuks heti siinä vaiheessa.. no, homma loppu siihen kun olin sairastanut yhden päivän joka sattui olemaan perjantai ja kun tulin maanantaina taas töihin meikäläisellä ei ollut lääkärintodisusta perjantaista... Näin ollen 1kk:n palkastani vähennettiin pe,la,su edestä liksaa, vaikka pulju oli kiinni viikonloppuisin.. Heh..heh.. Sunnuntai kun vastaa rahallisesti kahta päivää niin meikäläiseltä lähti yhdenpäivän sairastamisesta 4pv:n liksa. :)
      Pakko oli lähtee lataa..

• mahtollisesti

sekin tietty riippuu miten se on sen ilmottanu tän 3pvä aikasemmin jos se on sanonu et joo siun työt ei jatku koeajan jälkee ni periaatteessa oma moka et teit yhen yli määräsen päivän, jos se on taas ilmottanu siulle et tämä täs on siun vimonen työpvä ni sit se on työn antajan moka ja voipi nostaa metakan... ainakin näin ite käsitän asian mut voi olla et oon väärässäkin.

• RunkkuPune

Ite Otin loparit maaliskuussa ja työsuhde kestäää 22 toukokuuta kun lomapäiviä ei anää saa rahana ! ;- )

• Prof Äyräpäää

Matematiikan Proffana ja Työoikeuden korkeimpana Tuomarina sanon vaan että Tämmöistä tämä uusliberalistinen aika ON! Ei auta valittaa ! Mieti Sitä ens Vaaleissa 17.4.2011 ettei elämänne mee ihan Persuille ! ;-)

• The Boss

Turha vatvoa. heikoilla olet jos lähdet käräjöimään.
      Seuraava työpaikka voi olla kiven alla sen jälkeen.
      Työnantajat tarkistavat aika usein edellisestä paikasta millainen
      työntekijä on ollut edellisessä. Joku pikku"juttu" on aiheuttanut
      työsuhteen purun. Koeaika on koeaika ja silloin työnantaja
      katsoo onko henkilö sopiva kyseiseen työhön ettei tarvitse
      myöhemmin katua. Moni kokenut työnantaja tai pomo työmaalla
      näkee kyllä joistain jutuista millainen henkilö on kyseessä vaikka
      kuinka yrittää esittää "hyvää" työtekijää.
      Itse olen nähnyt tapauksia että kun koeaika on ohi, saikut alkavat,
      ja kahvi-ruokatauot alkavat venyä.Työsopimushan tehdään yleensä nykyisin pätkissä ja yleensä kolmannella vakinaistetaan.
      Moni luulee että kun koeaika on ohi voi heittäytyä huolettomaksi
      ja alkaa velttoilemaan.
      Nykyisin käytetään juuri vuokratyövoimaa, koska silloin hankalista
      työtekijöistä pääsee vaivattomasti eroon.

• 4

Beg your pardon, "työn antajat usein tarkistavat edellisestä..." please. Tuo kliseiden klisee vähän kuin ilta sadusta, jos käytössä ei ole ammatti rekrytöijä niin palkkaaminen on useimmille pomoille perstuntumalla tehtyä toimintaa. Pätevät pomot (harvinaisia) tietysti palkkaavat pätevyyden mukaan, mutta normi tuulihattu lörtti palkkaa mitä sattuu ja miten sattuu. Itse olen nähnyt muutamankin ääliön "pomonani". Nyt tosin olen edennyt heistä ylitse omalla pätevyydelläni ja jopa SAANUT antaa yhdelle jästipää ex-pomolle monoa ja se teki gutaa

• The Boss
        4 kirjoitti:

Beg your pardon, "työn antajat usein tarkistavat edellisestä..." please. Tuo kliseiden klisee vähän kuin ilta sadusta, jos käytössä ei ole ammatti rekrytöijä niin palkkaaminen on useimmille pomoille perstuntumalla tehtyä toimintaa. Pätevät pomot (harvinaisia) tietysti palkkaavat pätevyyden mukaan, mutta normi tuulihattu lörtti palkkaa mitä sattuu ja miten sattuu. Itse olen nähnyt muutamankin ääliön "pomonani". Nyt tosin olen edennyt heistä ylitse omalla pätevyydelläni ja jopa SAANUT antaa yhdelle jästipää ex-pomolle monoa ja se teki gutaa

Olet varmaan hyvä kääntämään pizzoja ja paistamaan hampurilaisia.
        Siis ei se OIKEISSA töissä noin ihan mene.

• 27
        The Boss kirjoitti:

Olet varmaan hyvä kääntämään pizzoja ja paistamaan hampurilaisia.
        Siis ei se OIKEISSA töissä noin ihan mene.

Se menee juuri noin kun on tarpeeksi pätevä ja töissä organisaatiossa jossa arvostetaan pätevyyttä. OIKEISSASTI PÄTEVÄT pomot palkkaavat vain päteviä työntekijöitä ja homma toimii molemmin puolin.

Tosiasiassa johtopaikoilla mähnöttää jos jonkinlaisia täysin toistaitoisia teletappeja. Miksi muuten olisi ylipäätään tarvittu ulkoistettua työvoiman hallintoa ja ulkoistettu sitä ja ulkoistettua tätä. Ihmiset huipulla eivät tee itse mitään koska ovat siihen KYKENEMÄTTÖMIÄ. Kalliiseen pukuun ahtautunut tursake osaa juuri ja juuri jumalan armosta pyyhkiä perseensä vessassa ja kätensäkin joskus siellä käytyään.

Toinen lukunsa on ne jotka sortuvat vuokratyön käyttöön sen näennäisen halpuuden houkuttelemina ja sitten itketään että eihän se olutkaan halpaa ja se yksi hyvä työntekijä joka sieltä löytyi lähti vakituisiin töihin muualle.

Palkkaa suoraan määrä-aikaiseen työsuhteeseen, moni tarttuu jo 2 viikon yhtämittaiseen työsuhteeseen innolla ja siinä ajassa näkee työntekijän taidot yhtä hyvin kuin 4 kk koe ajallakin. Siinä ei sitten tarvitse keksiä mitään syitä miksi duuni loppuu, jos homma ei toimi.

Toisinkin luullaan niin osaamaton johtaminen (yleistä Suomessa) on useimmiten pää syy heikkoon menestykseen. Tämänkin tapaus on malli esimerkki osaamattomuudesta näiden asioiden hoitamisessa.

• sitä saa mitä tilaa

Huvittaa tämä keskustelun taso ja yleensäkin kun on puhe työelämästä. Haukutaan ammattiliitot kommareiksi ja kun tulee
      hiukka ongelmia ollaan huutamassa liittoja avuksi.
      Nykyinen tilanne ja se että työantajat kyykyttävät työtekijöitä
      on täysin omaa syytänne.Järjestäytyminen on nykyisin täysin
      perseestä ja kuulutaan kaikenmaailman loimaan kassoihin
      jotka eivät aja työtekijöiden etuja, vaan rahastavat hyväuskoisia tolloja ja ongelmatilanteessa olette yksin. Sitten vingutaan liittoja avuksi. Vuokratyövoima on juuri tällainen nykyajan ilmiö.
      Työtekijän voi lempata sen suurempia huolia ulos jos tilanne sitä vaatii.Hankalista tyypeistä pääsee eroon mukavasti vain yksipuolisella ilmoituksella. Ja tilanne menee vain pahemmaksi
      kun vaalit on käyty ja kokoomus rulettaa vaalivoittajana.
      Kas kun kokoomusta on kiva kannattaa alle 1500€/kk tuloilla.
      Ettei vaan kukaan pääse haukkumaan kommariksi.

• 15+8

Luultaasti syynä oli pärstäkerroin.

• Eura

AMMATTILIITO on oikea paikka kysellä noita asioita.

• www.goldeconomy.fi

Työsuhteen voi purkaa heti päättyväksi tai 14 vrk sisälle purku ilmoituksesta joko koeajan perusteella tai jos työntekijä on menetellyt niin törkeästi työsuhteessaan, että on olemassa työsuhteen purkuperuste. Työsuhteen purku eli päättyminen astuu heti voimaan tai viimeistään 14 vrk sisälle ilmoituksesta. Jos menee yli 14 vrk ilmoituksesta ennen kuin työsuhde päättyy se katsotaan toistaiseksi voimassa olevaksi. Ilmoitus purusta on tullut ennen koeajan päättymistä ja työsuhteen päättyminen on toteutunut alle 14 vrk purkuilmoituksesta. katso alta ko. Työsopimuslain kohdat. Ei ole korvausperustetta.

Työsopimuslaki

4§ Koeaika
      Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

2 §
      Purkamisoikeuden raukeaminen
      Purkamisoikeus raukeaa, jos työsopimusta ei ole purettu 14 päivän kuluessa siitä, kun sopijapuoli sai tiedon 1 §:ssä tarkoitetun purkamisperusteen täyttymisestä.

Jos purkaminen estyy pätevän syyn vuoksi, sen saa toimittaa 14 päivän kuluessa esteen lakkaamisesta.

5 §
      Sopimussuhteen hiljainen pidennys
      Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.

• www.goldeconomy.fi

Korjaus en katsonut tuota 2§:ssä mainittua 1§:ää eli. Siinä ilmoitettu vain purkuperusteet. Niiden perusteiden ilmaannuttua ja tultua osapuolten tietoon on tuo 14 vrk aika.

Eli eka vastaukseni oli väärin.

Työsopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, jos... katso 5§

"5 §
        Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.

• hhhhjjhhh
        www.goldeconomy.fi kirjoitti:

Korjaus en katsonut tuota 2§:ssä mainittua 1§:ää eli. Siinä ilmoitettu vain purkuperusteet. Niiden perusteiden ilmaannuttua ja tultua osapuolten tietoon on tuo 14 vrk aika.

Eli eka vastaukseni oli väärin.

Työsopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, jos... katso 5§

"5 §

"Sopimussuhteen hiljainen pidennys
        Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi. "

Se nyt on ainakin satavarma, että tähän aloittajan tilanteeseen sitä ei voida soveltaa. Hiljainen pidennys edellyttää molempien sopijapuolten yhteisymmärrystä työsuhteen jatkamisesta, joten erehdyksestä se ei tapahdu. Ja käyhän se ilmi siitä sanamuodostakin, "sallii".

• hhhhjjhhh
        hhhhjjhhh kirjoitti:

"Sopimussuhteen hiljainen pidennys
        Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi. "

Se nyt on ainakin satavarma, että tähän aloittajan tilanteeseen sitä ei voida soveltaa. Hiljainen pidennys edellyttää molempien sopijapuolten yhteisymmärrystä työsuhteen jatkamisesta, joten erehdyksestä se ei tapahdu. Ja käyhän se ilmi siitä sanamuodostakin, "sallii".

HE 157/2000

5 §. Sopimussuhteen hiljainen pidennys. Voimassa olevan työsopimuslain 39 §:ää vastaavasti pykälässä ehdotetaan säädettäväksi, että jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, sopimussuhdetta katsottaisiin jatketun toistaiseksi.

Säännös tulisi sovellettavaksi ensinnäkin silloin, kun työnantaja sallii työntekijän jatkaa työntekoa sovitun työsopimuskauden päättymisen tai sovitun työn tai työkohteen valmistumisen jälkeen. Samoin säädettäisiin nimenomaisesti työsuhteen jatkumisesta toistaiseksi silloin, kun työnantaja sallii työntekijän jatkaa työntekoa irtisanomisajan päättymisen jälkeen. Sopimussuhteen hiljainen pidennys edellyttäisi, että työnteko jatkuu työnantajan suostumuksella tai ainakin niin, että työnantaja tietoisena työnteon jatkamisesta ei puutu asiaan.

Määräaikainen sopimus muuttuisi sopimussuhteen hiljaisen pidennyksen myötä toistaiseksi voimassa olevaksi. Jos työnteko sen sijaan jatkuisi työnantajan ja työntekijän sopimuksen tai yhteisen käsityksen mukaan rajoittuen vain seuraavaan työkohteeseen, sopimusta katsottaisiin jatketun uudella määräaikaisella sopimuksella. Jos sopijapuolet ovat erimielisiä siitä, jatkettiinko sopimusta uudella määräaikaisella sopimuksella vai salliko työnantaja jatkaa työntekoa pykälässä tarkoitetulla tavalla, työsuhteen kestoa koskevassa riidassa näyttövelvollisuus on sillä, joka vetoaa sovitun uudesta määräaikaisesta sopimuksesta.

• Kaiken nähnyt ja kok

Ihmettelen, eikö ole suurempia asioita vatvottavaksi näille sivuille. Yrittäjät ovat tärkeitä työnantajia. Jos ei olisi yrittäjiä, ei olisi töitä edes hyville työntekijöille.
      Mitalilla on aina kaksi puolta.
      En suosittele yrittäjyyttä kenellekään. Kun ryhdyt yrittäjäksi, sinulta menee oikeusturva. Sinusta saa puhua valheita, sinua saa syyttää ihan mistä vaan etkä voi hakea oikeutta. Olet aina maksaja ja syytetty. Jos yrittäjät menisivät lakkoon, miten kävisi. Haluaisinpa nähdä sen päivän.
      Aloittaja voisi tyytyä kohtaloonsa ja hakea uutta työpaikkaa. Ei ne asiat parane valittamalla tai riitelemällä. Nokka kohti uusia tuulia. Töitä löytyy vaikka sitten tilapäisiä.

• rotwaileri...

työnantajalla on oikeus sanoo irti koeajan puitteissa.Liittoon soitappa selviää varmaksi.

Kaikkee sattuu, tän määräaika meni hyvin jatkoin..
      olin määräaikaisena 3v 3kk.Ja seuraaja tuli kortistosta?tai suhteilla tilalleni.
      Ehkä suututti ja mut oleviaan pistettiin pihalle tuotannolis-taloudellisista syistä???ja sama työ jatkuu tänä päivänäkin.Sitä samaa temppua sai koke aika moni ja edelleen varmaan.Miten tommoseen epäluotetavaan työnantajaan joka uskosin vetää kaikien irti tulokkaista ja laittaa sit pois tulis suhtautua? eka koulutti kolmen kurssin verran ihmisä palvelukseensa.Veti tukia varmaankin??!jatkuvaa ylityötä raadantaa oli elämä..eläkkelle putkiin menijät laittoi heti ulos kun se mahdollista.

Enää en missään ala rehkiä liikoja se on saletti tulee sit vaikka potkuja mitä siitä.On muutakin elämää kuin rupunen työ jonkun herran rahojen edestä.Tehköön itse!

• hyvä työläinen

Ajattele positiivisesti! Sinua ei kohtalo ollut tarkoittanut tälle työnantajalle vaan edessäsi on paljon parempaa. Ota tämäkin asia kokemuksena työelämässäsi ja kysy entiseltä pomoltasi jos saat käyttää häntä kontaktina uuden työpaikan etsinnässä.
      Ei kannata alkaa riitelemään, se vasta viekin sinulta jalat alta työmarkkinoilla.

Suomessa tänään yli 11 tuhatta vapaata ilmoitettua työpaikkaa , Ruotsissa 58000 vapaata työpaikkaa. Käytä energiasi uusien työpaikkojen hakemiseen ja perustele tulevalle työnantajallesi miksi haluat juuri hänen palvelukseensa ja mitä sinulla on heille antaa.

• ei uutta

Voi kuule, tää on niin yleistä. Esim. eräs varasto harrastaa tätä paljonkin. Että joo, sä vaan et sopinut niille jos koeajalla sait monoa.

• raskaantyön raataja

Hahhahhah. Taas on tyhmää duunaria kusetettu. No ei voi mitään, pitää vaan nostaa hattua pomolles kun irtisanoi turhan työvoiman lainpuitteissa ja sai vielä tulemaan töihin irtisanomisen jälkeen. Kaikesta päätellen bisnesmies.

Jos sinut on irtisanottu koeajalla niin ei siihen tarvitse ladella pitkiä ja perusteltuja syitä. Sen tähden on olemassa tämä koeaika, että työntekijän on helppo lähteä jos homma ei miellytä ja taas työnantajan on helppo potkia työntekijä pellolle jos naama ei miellytä.

Ihme marisemista. Ilmeisesti sinulla ei aikaisempaa kokemusta työelämästä,
      mutta näin ne hommat toimii Suomessa.

• fgkjik

Nokia joutu jättikorvauksiin saksassa,kun sanoivat ihmisiä irti.
      Eivät osannu ottaa huomioon,että jos suomessa saa potkasta ihmisiä pihalle,niinku haluaa,niin saksassa se ei käy.

• Tsot, tsot!

Yrittäjällä ei ole varaa eikä halua luopua hyvästä työntekijästä. Et täyttänyt näitä kriteerejä työnantajasi mielestä.
      Näin yksinkertaista se on.
      Kannattaa tarkkailla itseään ja miettiä, missä meni pieleen.
      Voithan kysyä ex-työkavereiltasi samaa, mikäli uskot vastauksen olevan vilpitön.
      Sinuna unohtaisin, sillä seuraava työnantajasi saattaa kysellä perääsi.

• kalliita kouluja käy

Onpa hauska ketju, mutta valitettavan säälittävä.

Kuulostaa siltä, että telaketjukommunistit ay-ihmiset vievät jotakin surkimusta kuin pässiä narussa ollenkaan miettimättä muuta kuin "oikeuksia".

Katsokaa mitä ay on tehnyt puunjalostusteollisuudelle. Tehtaan kouluttama koneenhoitaja on vetänyt kunnon palkkaa kunnes paperikoneen virta katkaistiin maksamattomien sähkölaskujen takia. Voi olla, että hieman pienempi lypsäminen olisi pitänyt työpaikat Suomessa.

• TÖITÄ RIITTÄÄ

Mitä tuosta itkee tuomoisesta firmasta olisi sinun pitänyt lähtee saman tien kun sanoi että irtisanoo. Tuo koeaika on molempipuolinen joten itse olisin nostanut kytkintä samantien ja sanonut moro noo. Töitä riittä niille kaikillle jotka sitä haluaa tehä. Toki kaikki ei pääse ihanneammatiin.

• hhhhhhhhhiiiikkk

kysy liitosta..vai kuulutku mihinkään ammattiliittoon..tai muualta instanssista jotka tietävät työehtosopimuksista.......

• Kalliita kouluja käy

Niin ja vielä.

Miksi kaikki haluavat kirjoittaa tähän ketjuun samat asiat jotka on sanottu jo kahdeksan kertaa. tosi kovakalloista väkeä.

• työvoimaviranomainen voi muistaakseni keskustella asiasta ja silloin voi saada korvauksia. Siinä vaan menee firman maine. Pääkaupunkiseudulla on paljon noita firmoja jota tekee 3-4 kuukauden soppareita ja sit irtisanoo ei tarvii maksaa palkkaa. Tää on valitettavan yleistä. Ikävä työnhakijalle.
      jonnekkin palstalle pitäis saada lista tällaisista keinottelevista firmoista, et saisivat maistaa omaa lääkettä ja se varottais työnhakijoita määrätyn tyyppisestä käytöksestä

• "pomo"

Olen itse ollut esimiestehtävissä kaupanalalla yli 20 vuotta, ja joutunut valitettavasti tekemään myös koeaikapurkuja.
      Olet oikeutettu riitauttamaan asian, koska olet vakinaistettu, olet ollut yhden päivän vakutuisessa työsuhteessa, ja sen jälkeen sinua koskee normaali työsopimukseen kirjattu irtisanomisaika ja perusteet.
      Koeaikapurkua ei saa tehdä ilman keskusteluja ja palautetta, jossa työntekijälle kerrotaan, mihin ollaan tyytyväisiä, ja mihi ei olla, ja annetaan näin mahdollisuus skarpata ja ottaa huomioon parannettavat asiat omassa työssään. Keskustelut tulee kirjata ylös. Tämä on osa perehdytystä.
      Koeaikapurku tulee tehdä kirjallisena, ja siinä tulee näkyä ne päivämäärät, jollon keskustelua mahdollisesta koeaikapurusta on käyty. Koeaikapurku tulee tapahtua koeajan aikana, eli sinulla ei näin ole tehty. Koeaikapurkua ei tarvitse sen kummemmin enää perustella, kun keskusteluissa on annettu palautetta. Voisit riitauttaa asian, ja varmasti sen voittaisitkin, mutta onko mieltä palata tuohon työhön, kaiken tuon jälkeen? Varmasti joutuisit toimarin taholta savustuksen kohteeksi?

• kyllä näin on

Väärästä purkamisesta saa korvauksen rahana, työhön ei tarvitse ottaa eikä mennä.

• älä ole pelle

Riitauta vaan asia niin ei sinun tarvi ikinä enään töitä missään tehdäkkään :)
      Kyllähän se kannattaa olla ikuisesti työtön!
      Koeaika purkuna juttu menee ja häviät 100% varmasti sen oikeudessa!
      Tulevat työnantajat tykkää oikein kun kuulevat sinun menneen oikeuteen tälläisestä asiassa missä sinulla ei ole mitään mahdollisuutta voitta!
      Onnea vaan matkaan sinulle

• sipulinen

valitettavasti asia on sinua vastaan ja työnantaja ei ole velvollinen kertomaan syytä edes toimintaansa...se koeaika näes. ja irtisanominenhan tapahtui ennen koeajan loppua joten ikävä kyllä ei onnistu valittaminenkaan.

• Kyllä potkuihin

aina joku syy on. Et vain ollut sellainen työntekijä jonka firma olisi halunnut. Sitä ei vain suoraan sinulle kerrottu. Kyllä hyvän työntekijän löytäminen tänä päivänä on niin vaikeaa että niistä hyvistä pidetään kyllä kiinni.
      Koeaika on koeaika ja sekä työntekijä että työnantaja voivat tuona aikana purkaa työsopimuksen enempiä selittelemättä. Ja kun irtisanominen on tapahtunut koeaikana niin se on sitten siinä. Koeta parantaa kilpailukykyäsi ja / tai asennettasi, eiköhän syy löydy jommastakummasta.

• ratatuille

Veikkaisin että kyseessä on ollut puhelinmyyntiä, olenko oikeassa???

• Terve,

voit riitauttaa asian ja hyvällä menestyksellä. Nämä on ihan normijuttuja työsuhteissa.
      Jos haluat lisää neuvoja niin laita viesti osoitteeseen [email protected].
      Edustan lähes kolmenkymmenen vuoden kokemusta näistä asioista.

Terveisin, Ari

• laskija

Neuvontaa laskemiseen? 3. marraskuuta -> 3 helmikuuta, eli 3 kuukautta. Marraskuu= 1 kk, joulukuu = 2kk, tammikuu= 3kk ja helmikuussa 3päivää. Eli ei täyttä kuukautta. 4Kk ei tule täyteen. Koko tarinahan lienee keksitty jokatapauksessa, niinkuin suurin osa suomi24 kirjoituksista. Ja jos ei niin kyllä mäkin kenkää antaisin jos ei osaa neljään laskea.

• Pakulapopop

Kuulutko liittoon? Ei tarvitsisi taistella yksin.

• Todennäköisesti lail

Joo, nosta vaan metakka, niin saat olla loppuikäsi työttömänä. Usko vaan, että työnantajat keskustelevat keskenään, niinhän työntekijätkin tekevät. Tuleva mahdollinen työnantajasi myös soittaa aiemmille pomoillesi. Lisäksi tuossa on kyse kuitenkin vain muotoseikasta, jonka olet itse tässä kirjallisesti ja julkisesti vahvistanut. Fakstisesti ottaen työnantajasi suoritti työsuhteen koeaikapurun säädetyssä järjestyksessä. Koeaikapurussa ei myöskään kannata eikä pidäkään ilmoittaa mitään muuta syytä kuin koeaika. Asia siis vaikuttaa täysin selvältä. Älä nyt ihmeessä pilaa tulevaisuuttasi rettelöimällä.

• zombiekiller
        Todennäköisesti lail kirjoitti:

Joo, nosta vaan metakka, niin saat olla loppuikäsi työttömänä. Usko vaan, että työnantajat keskustelevat keskenään, niinhän työntekijätkin tekevät. Tuleva mahdollinen työnantajasi myös soittaa aiemmille pomoillesi. Lisäksi tuossa on kyse kuitenkin vain muotoseikasta, jonka olet itse tässä kirjallisesti ja julkisesti vahvistanut. Fakstisesti ottaen työnantajasi suoritti työsuhteen koeaikapurun säädetyssä järjestyksessä. Koeaikapurussa ei myöskään kannata eikä pidäkään ilmoittaa mitään muuta syytä kuin koeaika. Asia siis vaikuttaa täysin selvältä. Älä nyt ihmeessä pilaa tulevaisuuttasi rettelöimällä.

Taatusti saa olla työttömänä kun ei osaa laskeman.

• sama...

mulla kävi ivan SAMALLA TAVALLA. olin prismassa myös 4kk koeajalla. viikonlopputöitä tein ja olin siellä viidettä työpäivää (38 asteen kuumeessa) ja pysyin päivän loppuun asti. Työntekijöistä yksi tympeä akka oli siinä vieressä koko illan ja todennäköisesti valittanut siitä pomolle. Seuraavana perjantaina menin töihin ja sain samantien potkut eikä tarvinnut jäädä. Syy oli: olin kipeänä töissä ja skarppaaminen siltäpäivältä huonoa... ööö? missä perusteet, ne ei edes selittäny MITÄÄN muuta. Ja anoppi oli kerran sen jälkeen kuuntelemassa työnlainsäädännöstä. Ja kysyi, että voiko potkuja antaa ilman syytä edes koeaikaisille. Ja säädännöstä kertova nainen katsoi pitkään silmät pyöreinä "ei voi olla totta". Esimiehen tulee selvittää itse, oliko ongelma työntekijässä, ja kertoa kunnon syyn. Olen kuullut että monessa paikassa valitaan 8 ja otetaan 12. Ja sitämukaan 4 tiputellaan sieltä pihalle.

• jaa a

Voi olla turhaa riitauttaa asiaa ja siksi toiseksi, oletko ihan varma että haluaisit jatkaa työpaikassa jos sattuisitkin voittamaan riidan? Voisi ilmetä erinäisiä painostustoimenpiteitä ja elämästäsi voitaisiin tehdä helvetti työpaikalla.

• PERUSTA IHAN

oma firma ja työllistä muita niin huomaat miksi sitä työnantaajasi ei kiinnosta vakinaistaa sinua. Luuletko, että se työnantasi kääntää kelkkansa ja yhtäkkiä oletkin se puuttuva rengas yritystoiminnassaan kun työkkärin tanttojen ohjeiden mukaisesti nostat älämölön siitä yhdestä päivästä?

Tämä sosiaaliporno, viikon töissäolosta kuuluu samat edut kuin neljäkymmentä vuotta töitä paiskoneelle, on se mikä tappaa yritystoiminnan maastamme. Itse kolmekymmentä vuotta töissä olleena ihmettelen miten kukaan ylipäätään työllistää suomalaisia. Sama raha pitää juosta käteen tehtiin töitä tai ei. Ei ihme että työpaikat annetaan, siis annetaan, ulkomaille.

Työntekijä on palkkansa ansainnut,,,tehdystä työstä, ei kotona makoilusta. Tuntuu sille että suomalaista pk-sektorin työnantajaa ei enää kiinnosta maksaa ay-liikkeen ja sossujen aikoinaan luomaa hyvävelijärjestelmän mukaista palkkatasoa. Me saadaan kohta kiukutella koko poppoo ihan keskenämme ja huudella sen yhden päivän tilien perään, unionin alueelta kyllä löytyy väkeä meitä korvaamaan.

Saattaisi ap:n tapauksessa olla hedelmällisempää kiittää siitä neljästä kuukaudesta ja päivästä päälle sen sijaan että alkaa riitelemään potkuistaan. Tuo näkemys siitä että itse on hoitanut hommansa hyvin ja työnantajaakin tyydyttävästi kun ei ole synonyymi sille että vakityöpaikka olisi tienattu. On syitä ja tekosyitä, mutta jos työntekijän tuotto ei täytä omistajan häneen panostamaa tuotto-olettamaa niin kauppojahan ei synny, eikä työpaikkaa ole. Harva kai firmaa pystyssä pitää sen vuoksi että muut saavat sielä käydä aikaa tappamassa, kohtuullista korvausta vastaan. Yritystoiminta on bisnestä, ei päivähoitoa. EU:n myötä suomalainen työnantaja on joutunut puun ja kuoren väliin. Etelästä tulee työväkeä joka ei saavutetuista eduista piittaa ja tekee samaa työtä pienemmällä palkalla kuin meikäläiset. Jos naapurifirma käyttää halpatyövoimaa ja pudottaa työvoimakulun puoleen, siltä kotimaiselta yrittäjältä loppuu työ ja leipä. Ovet kiinni ja siinä se. Ay-väellä oli etsikkoaikansa hoitaa tuo halpatyövoimakysymys kuntoon ennen lamaa, mutta ketä sielä oikeasti kiinnosti suomalaisen työpaikan suojeleminen? Ei ketään. Nyt sen suojaamisen ajankohta on ohi ja isoin ongelma onkin ajaa suomalainen elin- ja palkkataso vastaamaan eurooppalaista.

Omaa firmaa vaan pystyyn niin syntyy oikea käsitys suomalaisen työntekijän moraalista. Vaaditaan, ollaan ansaittu, meille kuuluu,,,,kukaan ei puhu velvoitteista. Ihmeiden piiriin kuuluu se seikka että talouden globaalin alamäenkin yhteydessä meillä pistetään ahterit penkkiin ja vaaditaan lisää liksaa. Mistähän se syntyy jos kaikkialla muualla kiristetään vyötä? Ettei vaan olisi velkarahalla pumpattua tämä onnelamme, ns. hyvinvointiyhteiskunta?

Lakikirjallako ne työt tehdään nykyään? Aika on ilmeisesti sivuuttanut. Lakimies ehkä tekee kirja apunaan, mutta muut,,,,,

• törkeää hyväksikäytt

Ei auta. Koeaika on koeaika. Piste. Mikään ei kiellä työnantajaa ottamaan toista koeajalle samaan tehtävään heti sinut potkittuaan - ja parhaimmillaan harjoittelijanpalkalla. Ihana tuo koeaika, vai mitä?

• Mars matkaan

no voi herranenaika....miksi ihmeessä sinä kysyt neuvoja TÄÄLTÄ? Marssi nyt het ammattiliittoon jos kuulut sellaiseen ja kysy siellä. Kaikenlaisia vatipäitä on sinulle kyllä täällä asiantuntemusta antamassa ja niiden paikkansa pitävyyteen en mene takuuseen.

• Koeaika on koeaika

ja kun se loppuu niin homma on taputeltu. Rinnastatko itsesi vakityöntekijään sen vuoksi, että työnantajalle sattui kömmi koeaikasi pituuden suhteen? Kai se työnantaja sentään sinulle palkan maksoi siitä "ylimääräisestä" päivästäsi?
      Mikä on se vääryys mitä koet? Olisitko ollut samassa työpaikassa vielä kuukaudenkin kuluttua jos työnantaja ei olisi huomannut että koeaikasi on ohi? Kai siitä työstä jonkinlainen vastuu kuuluu sinullekkin, vai mitä sinä sielä työpaikalla sitten vapaapäivänäsi teit kun sopimuskin oli ummessa?

On työnantajia jotka käyttävät kaikki porsaanreijät hyväkseen työvoimakustannusten minimoimiseksi. Niin pitkään kun siinä ei tapahdu mitään laitonta lienee paras panostaa sen työn tekoon ja jättää lakipelleille kirjansa. Mitään velvoitetta työnantajalla ei ole ketään työllistää, ei vaikka olisit kuinka ahkera ja mukava. Niitä mukavia ja palkannostokykyisiä kun taidetaan olla kaikki kun tarkemmin aatellaan.

• TÖRKEÄT??

koeaika loppui eikä sinua vakinaistettu, voi hellantettuli tentään.
      Vappumarssille vaan jurmahengen saattelemana.

• Lakimies.

Ihan alkajaisiksi täytyy erottaa puurot ja vellit keskenään. Suomen lainsäädännössä työsuhde lakkaa vain kahdella mahdollisella tavalla, joko irtisanomiseen tai työsuhteen purkamiseen. Irtisanottaessa tulee irtisanottavalle kertoa irtisanomisen syy ja noudattaa lainmukaista irtisanomisaikaa. Koeajalla tapahtuva työsuhteen lakkauttaminen menee työsopimuslain luvun 8 mukaan ”työsuhteen purkaminen” mukaan. Tämä tarkoittaa että työsuhde päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Koeaikana työsuhteen purkamiselle työnantajan ei tarvitse osoittaa muuta syytä kuin koeaikapurku. Toki tuolloinkaan se ei saa perustua epäasialliseen perusteeseen (uskonto, raskaaksi tuleminen, seksuaalinen suuntautuminen yms.) kts. case Johanna Korhonen.

Työsuhdetta ei voi siis ilmoittaa, että purkaminen tapahtuu ylihuomenna. Jos työsuhde puretaan, se päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa, koska kyseessä ei ole irtisanominen. Sinun tapauksessasi jossa kuulit, että työsuhde päättyy parin päivän päästä ei ole kyseessä mikään lakikontekstiin soveltuva sanamuoto. Se ei ole voinut olla lainmukainen koeaikapurku, eikä liioin irtisanominenkaan. Työsuhteen purkamisessa työsi olisivat päättyneet välittömästi ja taas irtisanomisessa olisit saanut syyn kirjallisesti ja normaalin 14vrk irtisanomisajan.

Mikäli koeaika menee umpeen, sitä ei voida enää pitää perusteena koeaikapurulle. Ei vaikka työntekijä olisi tehnyt vain yhden tunnin töitä yli 4kk koeajan. Sinun tapauksessasi koeaika ei enää ollut voimassa, joten purku on ilman muuta laiton. Purkua ei suomen laissa jälkikäteen kumota, mutta olet oikeutettu korvauksiin asian johdosta. Lain mukaan se on maksimissaan kahden vuoden mittainen palkka, mutta korvausta määrätessä oikeus ottaa huomioon työsuhteen keston. Sinun tapauksessasi korvaukset voisivat olla muutaman kuukauden palkkaa vastaava rahasumma.

Henkilökohtaisena siviilikanteena asiaa ei tietysti kannata alkaa käräjöimään. Se on liian monimutkainen, riskialtis ja kallis projekti. Toivottavasti olet ammattijärjestön jäsen, sillä nyt tämä kuuluu heidän juristilleen.

• jkjkjkjkj

"Jos työsuhde puretaan, se päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa, koska kyseessä ei ole irtisanominen."

Eihän se pääty heti, vaan yleensä sen työpäivän tai työvuoron päättyessä, jonka kuluessa tahdonilmaisu on saatettu toisen osapuolen tietoon.

Olisihan se ihan terveen järjen vastaista, että työpaikalta pitäisi poistua samantien, sillä täytyyhän siinä olla aikaa hoitaa käytännön järjestelyt. Se on sitten tapauskohtaista, riittääkö siihen lopettamiseen yksi työpäivä, vai tarvitaanko enemmän.

• pykälänviilaaja

"Toki tuolloinkaan se ei saa perustua epäasialliseen perusteeseen (uskonto, raskaaksi tuleminen, seksuaalinen suuntautuminen yms.) kts. case Johanna Korhonen."

Homous on pätevä syy antaa potkut silloin, kuin se haittaa lehden myyntiä, eli oikeuden päätös Johanna Korhosen tapauksessa oli väärä. Yritys ei voi palkata homoa, jos yrityksen myynti laskee sen takia.

• pykälänviilaaja

Vai että muka lakimies.

Aloittaja:
        "Koeaika oli neljä kuukautta. Asia ilmoitettiin ilman kehityskeskusteluja, ilman ennakkovaroituksia kolme päivää ennen koeajan loppua"

Työsuhde on siis purettu ennen koeajan loppua, eli asiassa ole mitään laitonta. Työsuhteen purkaminen ei edellytä, että työntekijä ei saisi olla enää töissä, vaan ilmoittamisen ajankohta ratkaisee. Kun ilmoitus on annettu ennen koeajan päättymistä, on se laillinen työsuhteen purku.

"Työsuhteemme kuitenkin kesti 4 kuukautta 1 päivän."

Työsuhde on päättynyt silloin, kun se on suullisesti lopetettu, ellei sinulla sitten ole paperia siitä, että työsuhde on päätetty ajassa 4kk 1 pv, eli jolloin koeaika oli päättynyt, jolloin kyseessä on irtisanominen ja todennäköisesti laiton irtisanominen.

Hyvä kuitenkin miettiä, että jos potkujen syynä oli henkilökemia, kannattaako sellaiseen yritykseen jäädä kiusaamaan itseään.

Jos joku kirjoittaa tänne, että hän on lakimies, juristi, asianajaja tms., niin ei pidä uskoa.

Kannattaa kuulua liittoon ja kysyä neuvoa liiton juristeilta eikä täältä.

• ..........
        pykälänviilaaja kirjoitti:

Vai että muka lakimies.

Aloittaja:
        "Koeaika oli neljä kuukautta. Asia ilmoitettiin ilman kehityskeskusteluja, ilman ennakkovaroituksia kolme päivää ennen koeajan loppua"

Työsuhde on siis purettu ennen koeajan loppua, eli asiassa ole mitään laitonta. Työsuhteen purkaminen ei edellytä, että työntekijä ei saisi olla enää töissä, vaan ilmoittamisen ajankohta ratkaisee. Kun ilmoitus on annettu ennen koeajan päättymistä, on se laillinen työsuhteen purku.

"Työsuhteemme kuitenkin kesti 4 kuukautta 1 päivän."

Työsuhde on päättynyt silloin, kun se on suullisesti lopetettu, ellei sinulla sitten ole paperia siitä, että työsuhde on päätetty ajassa 4kk 1 pv, eli jolloin koeaika oli päättynyt, jolloin kyseessä on irtisanominen ja todennäköisesti laiton irtisanominen.

Hyvä kuitenkin miettiä, että jos potkujen syynä oli henkilökemia, kannattaako sellaiseen yritykseen jäädä kiusaamaan itseään.

Jos joku kirjoittaa tänne, että hän on lakimies, juristi, asianajaja tms., niin ei pidä uskoa.

Kannattaa kuulua liittoon ja kysyä neuvoa liiton juristeilta eikä täältä.

Liiton lakimiehiltä saa apua, mutta se on aikapaljon kiinni siitä tapauksesta ja ehkä liitostakin, lähteekö ne todellisuudessa hoitamaan sitä juttua pitemmälle. Omalla kohdallani oli suhteellisen selvä tapaus pitkällä työhistorialla, mutta siitä huolimatta kesti liki kaksi vuotta irtisanomisesta enenkuin oltiin tuomioistuimessa ja päästiin keskustelemaan asiasta. Sekään ei ollut ihan ennalta aavistettavissa, että juttu pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sopimalla silloinkin kun on chanseja voitaa se tuomioistuimessa.

• TÖISTÄ PULAA VAI

mikä saa "lakimiehen " prolen sekaan?:(

Nauraahan ne sut ja potilaas, alottajan, pihalle lakipirtistä kun meette sinne kitiseen laittomista potkuista sen takia että asiakkaas on ollut päivän "liikaa" töissä, vaikka työnantaja on ilmoittanut ettei sopimusta jatketa. Onko se niin että työnantajan pitää huolehtia siitäkin ettei ihminen jota ei ole palkannut pysyyy seinien ulkopuolella? Kai ihmisen tulisi kantaa myös itte jonkinasteista vastuuta tekemisistään ja menoistaan, täh?

Ymmärrän suakin riepua. Eihän sua kiinnosta paskan vertaa ton alottajan tilanne, mutta oma napas ehkä. Mitä helvettiä tolla on sun kannaltas merkitystä oliko toi nyt päivän sielä tai täälä, mutta jos pääset kirjottaan vaikka laskua sille tai vastapuolelle, 200 egee tunti, nollaverolla tietty, niin onhan toi tärkee asia sulle, ihan mahottoman tärkee. Vallan kun jos työnantajana onkin joku isompi firma, rahaa saattaa olla taustalla. Tai vastakohtaisesti, saat ajettua jonkun pienyrittäjän konkkaan. Josko tuo ap olikin ay-aktiivi, kuten epäilen olevan, niin kyllähän tovereilla sinulle rahaa piisaa. Ei kun verta imeen.

Ihan enstemmäiseksi jos kulurakenteita pitää miettiä alottasin ampumalla, en sua, koska saattasit kuolla ja meitsi siitä boseen, alas "oikeuslaitosta". Hyvävelikultapossukerho mikä sanelee palkkansa ja toimintatapansa ihan ilman muiden mielipiteitä kysymättä. Mieti ny vaikka tota hemohessijuttua. Ketä ihan oikeesti kiinnostaa paskan vertaa mitä tapahtu jossain rukalla 20 vuotta sitten? Tuhlaatte valtion varoja oman hyvinvointinne takaamiseksi ilmeenkään värähtämättä ja oli päätös mikä vaan, niitä nappeja vedetään edelleen, eli hyvä oikeuslaitos ja lakimies, tuottavaa työtä. Risusavottaan tai tulvapaikkoihin ojia kaivaan mää teidät pistäsin ihan enstemmäiseksi. Keksit sitten ihan itte jonkun lakikirjan lauseen mitä hieman vääntämällä ja omalla tavallasi tulkkaamalla saat itselles työmaan? Kauhee kun sää oot näppärä.

Luulis että lukeneemmalla kansanosalla olis jotain muutakin tekemistä kun paskaa tonkia, mutta taitaa se teidänkin hyvinvointi paskasta kasvuvoimansa ammentaa? :( Että ihan lakimies,,minä olen sentään työmies.

• ÄH!

Todistettu on, ettei porukassa ole kuin joku laskutaitoinen. Ottakaapa kalenteri käteen ja laittakaa aloitus ja lopetus päiviin merkit ja laskekaatte kuinka monta päivää ko. kohtaan mahtuu ja sitten jakakaatte se n. 30 osaan elikkäs kuukaudessa on keskimäärin kolmekymmentä päivää ja kun sen ootta tehneet niin, menkäätte itteenne ja miettikäätte onko tällä keskustelulla muuta arvoa kuin viihde ja akiteeraaminen. Muutama on toki ollut oikeassakin. Olenko oikeassa?

• oppia nämä nylkyrit

Jos itse joutuisin tuollaisen kohtelun piiriin..niin varmistaisin satojentuhansien seuraamukset tavalla tai toisella.Ei tietenkään luonnollisesti mitenkään kyseenalaisesti.

Loppuisi meinaan koeaikahyväksikäyttö lyhyeen.

• Ota punalasit pois

nenältäs ja herää tähän päivään. Puhut nylkyreistä, ilmeisesti edelleen sukurasitteiden velvoittamana katkerana vuoden 1918 tapahtumista, ikäänkuin kaikki työnantajapuolen edustajat olisivat kommarin selkänahasta repimällään rahalla ylenpalttisessa loistossa eläviä. Erehdyt,,toveri, kuten Jutta sanoisi, se vakiintunut virne naamallaan.
        Työntekijälläkö ei ole velvoitetta valvoa sopimuksenmukaisuutta? Onko se ainoastaan työnantajan velvoite huolehtia, että sinä tiedät milloin sinulla ei ole työpäivä? Eikö sopimukseeen tarvitakkaan enää kahta osapuolta? Missä on työntekijän vastuu? Siinäkö, että saapuu kustannuspaikalle sovittuna aikana ja lähtee sovitusti? Aloittaja ei kyennyt edes siihen!!!! Vaikka saikin tiedon siitä ettei työsuhdetta jatketa enää koeajan päätyttyä.
        Koeaikahyväksikäyttö,,,mikä se on? Työnantajapuolelle on yhteistyössä ay-liikkeen kanssa räätälöity mahdollisuus koeajan myötä etsiä työntekijä joka parhaiten vastaa työnantajan yritystoiminnan vaatimuksia, eli tuottaa eniten. Ei kukaan työllistä sen takia ketään, että punaisen passin omaavalle saa maksaa palkaa. Jos yrittäminen olisi riskitöntä ja rahaa tulisi kuin suokuokalla kahmien, taitaisimme olla kaikki yrittäjiä, eikö? Sellaista lakia ei olekkaan mikä velvoittaa työllistämään, no, kuntasektorilla ehkä pitkäaikaistyöttömien työllistämisen saattaa sellaiseen rinnastaa. Tuskin ap:n tapauksessa on kyse hyväksikäytöstä, koska työnantaja kuitenkin on ilmoittanut ajoissa ettei työsuhde koeajann jälkeen tule jatkumaan. Kyse onkin tässä kohtaa työnantajan hyväksikäytöstä! Olkoon syy siihen, että työntekijä on erheellisesti ollut töissä päivän yli sopimuksen takarajan antaa sellaisen kuvan tilanteesta että hän on nimenomaan pyrkinyt tuohon tilanteeseen ja saavuttamaan siten työnantajan kustannuksella etua itselleen.
        Vaikuttaa pilkun viilaukselle ja suoranaiselle vittuilulle tuo tapaus, työnantajaa kohtaan. Onni ja autuus että on itsellä ikää sen verran että pääsee eläkkeen pariin ensi vuonna, pois tästä nykyajan ay-liikkeen sanelemasta työilmapiiristä. Nykyään ei tehdä työtä yhdessä, vaan keskitytään vain siihen mitä puolueet ja ay-liikkeet sanovat. Aloittajan ja nimimerkin "oppia nämä nylkyrit" kaltaisten vuoksi ajetaan loppukin yrittäjyyden into maasta pois. Kolikon kääntöpuolena tulee se, että ihan samat henkilöt kiukuttelevat täälä sitä vastaan kun virolaiset ja muut halvemmalla töitä tekevät vievät työmme. Jostainhan sen yrittäjän pitää rahat tehdä noihin satojentuhansien seuraamuksiin joita esitit.
        Katsoisit kokonaisuutta, vaikka elämme edelleen kotimaassamme, niin kuulumme isompaan kokonaisuuteen, missä meidän tekemisillämme tai tekemättä jättämisillämme ei ole mitään merkitystä. Kannattaako siis tapella keskenämme, kun emme muillekkaan pärjää kilpailukyvyssä?

• Kurssin käynyt

Yrität takertua tuohon yhteen työpäivään, se ei auta tässä tilanteessa. Jos olisit ollut määräaikaisessa työsuhteessa ja sen päättymisen jälkeen jatkanut työn tekemistä työnantajan sitä estämättä olisi määräaikainen työsuhteesi muuttunut toistaiseksi voimassaolevaksi. Työsopimuksesi on ollut toistaiseksi voimassaoleva ja se on purettu koeajan puitteissa, sitä ei tarvi perustella mitenkään. Työsuhde voi päättyä heti tai vasta koeajan umpeuduttua, ihan miten osapuolet asiasta sopii. Pointtina tässä on se, että sinun toistaiseksi voimassaoleva työsuhde on purettu koeaikaan vedoten ja sen jälkeen tehdystä työstä ei ole sopimusta mikä muuttuisi toistaiseksi voimassaolevaksi.

• HYVÄ SUOMI !!!

Ei, kyse ei ollut jääkiekosta vaan ivallinen huudahdus valtakuntamme henkiseen tilaan, mitä aloittaja edustaa ja peräänkuuluttaa.

Töissä käydään nykyään vain sen vuoksi että joku maksaa palkan ja siinä sivussa lueskellaan lakikirjaa, minkä nojalla voidaan työnantajan tehtyä inhimillisen erehdyksen, onko tuossa aloittajan tapauksessa edes kyse siitä, ampua koko yritykseltä jalat alta. Ahneus, sitä se on. Palkkaa kyllä suodaan maksettavan, omat vastuut ja velvoitteet ovatkin jo keskustelun ulkopuolella.

Painitaan vaan sisällissodan hengessä punaisten ja valkoisten leireissä ihmetellen kun muut tulevat ja vievät työpaikkamme. Tulos on varmasti hyvä. Oletan etteivät heimoveljemme lahden takaa kuitenkaan ole valmiita maksamaan ansiosidonnaisia päivärahojamme kun jäämme kaikki kotiin. Lisää vaan yhteen hiileen puhaltamista niin saadaan ulkoistettua ay-hengessä muutakin kuin paperi- ja metalliteollisuus, palvelupuolellakin näyttää jo lupaavalta.

Se, että meillä on ryhmä viisaita, oikein brändityöryhmä, joka kehuu kuinka hyviä me suomalaiset olemme, ei kulje ihan käsikkäin yhteiskunnan tilan kanssa. Työttömiä piilotellaan erilaisille kursseille, aikuiskoulutukseen. Virolaisia rakennusalan ammattilaisia ja vähemmän ammattilaisia ravaa täälä töissä 30000, virallisesti ja epävirallisesti kolminkertaisesti. Jokaista heikäläistä kohden yksi meikäläinen on työtön jolle töissäoleva kansanosa maksaa veroluonteisesti tilin kotiin. Noista virallisesti tiedetyistä virolaisista veroja maksoi vajaa prosentti, eli ollaanhan me rikkaita kaikki kunmoiseen on varaa. Keskitytään vaan lakipykäliin ja pilkun viilaamiseen niin voidaan kohta kaikki jäädä aamusta kotiin lepäileen, annetaan muiden hoitaa elintasomme. Ideana hieno, mutta kuinka pitkään toimii? Itse en ole nähnyt rahaa tulevan muuta kuin työtä tekemällä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe