Elinpäiviensä päättymisestä tiedon saanut sairas puolisoni on jättämässä eroanomuksen. Hän on minusta hyvin mustasukkainen eikä kuulemma halua jättää omaisuuttaan minulle, etten voisi käyttää varoja mahdollisen uuden rakkauden kanssa elämiseen. Aihetta mustasukkaisuuteen ei ole, mutta raskas sairaus ja hoidot on tehneet vaimoni monessakin asiassa luulevaiseksi ja tasapainottomaksi. Onko taudin loppumetreillä haettu ero pätevä tai onko minulla mitään oikeudellisia keinoja vastustaa eroa? Puolen vuoden harkinta-ajan tiedän. Lapsia meillä ei ole, joten omaisuudestamme puolet menisi vaimon suvulle. Toivoisin saavani elää pian alkavat eläkepäiväni nykyisessä kodissamme. Avioliittomme on kestänyt jo 35 vuotta.
Oikeuksia? - Kuolemansairas siippa hakee eroa
24
1358
Vastaukset
- mk
Helpommalla pääsette kun teette avioehdon että vaimosi omaisuus ei kuulu puolison kuollessa avio-oikeuden piiriin mutta asumsioikeus yhteisessä asunnossa säilyy puolison kuollessa koska sitä ei voi millään ehdolla kumota.
- kyssäri...
"Helpommalla pääsette kun teette avioehdon että vaimosi omaisuus ei kuulu puolison kuollessa avio-oikeuden piiriin mutta asumsioikeus yhteisessä asunnossa säilyy puolison kuollessa koska sitä ei voi millään ehdolla kumota."
Minkähän helvetin takia AP tekisi avioehdon???
- loppu koittaa aina..
Kuules!
Nyt kaikki peliin ja oikein mielinkielin eukolle.
Olet varmaan joutunut häntä siinä hyyssäänkin ja hoiteleen sairauden aikana,
joten rahat kuuluvat sinulle, joka olet jaksanut siinä hänen rinnallaan olla!
Tuollaiset erohalut loppumetreillä voivat olla huomionhakua ja hellyyden kaipuuta, joten alappas nyt oikein ihanaksi Seppo Taalasmaaksi ja tee
kumppanisi viimepäivät oikein lokoisaksi ja rakkauden täytteisiksi.
Näyttele edes, varmasti kannattaa! ;) - en oikein käsitä
Minusta sekä kysymys että vastaukset ovat hyytäviä. Ap. kysyy ensin oikeuksiensa perään ja vasta sitten mainitsee vaimon sairauden.
Kuoleva tuntee varmasti syvää pettymystä ja surua, ehkä monenlaisia muitakin tuntemuksia. Niin tässäkin tapauksessa. On vaikea luovuttaa. Tulevat mieleen avioliiton huonot ajat. Vain ap. voi arvata, miksi vaimo ajattelee noin 35 aviovuoden jälkeen. Miksi vaimon mieleen ei nouse onnen aika? Onko sitä ollut?
Kai ap. on käynyt läpi vaimon sairauden aikana OMAT tuntemuksensa, omat kokemuksensa avioliitosta?
Oletko ollut hyvä aviomies nämä vuosikymmenet? Jos olet ollut, mikset voi olla viimeisinä aikoinakin? Silloin on helppo puhua myös jälkeenjäävän tulevaisuudesta. Miksei se onnistu ap:ltä muualla kuin nettipalstalla? - Ahne?
Totuus on se, että et menetä mitään, et sinä vaimoasi peri muutenkaan. Todellisuudessa et ole tainnut kohdella liiton aikana vaimoasi tarpeeksi hyvin, jotta hän haluaisi jättää omaisuutensa sinulle. Peiliin katsominen auttaa eniten.
- Aikuinen ap
Haloo??? Olisko aika kasvaa aikuiseksi????
- ei ongelmia lain...
Aikuinen ap kirjoitti:
Haloo??? Olisko aika kasvaa aikuiseksi????
Samaa mieltä..
Jotkut elää sellaisessa maailmassa, ettei siellä muutakuin linnut laulaa ja
lehmät lentää ja prissi soittaa pasuunaa...
- Tyhmä?
Mitähän idiootteja noi kaksi viimeistä on?????
Kyllä kai se mies sen parhaiten tietää, miten sairaus voi vaikuttaa ihmiseen!!
Te kahjot elätte jotain ruusunpunaista höttöä, missä joulupukkikin on oikeesti olemassa.... - Kamala tapaus:
Kokemus puuttuu heiltä!
Meillä oli isä viime hetkillään niin ilkeä, ettei oikein kukaan meistä sukulaisista
uskaltanut hälle suutaan aukaista!
Syöpä oli vähemmän mukavasta miehestä tehnyt katkeran ja todella ilkeän ja
me lapset saatiin kuulla olevamme äpäriä ja äiti oli pelkkä huora ja ei kuulemma ollut kenenkään meidän isä oikeesti..hohhoijaa!
Äiti oli hiljainen kotiäiti, joka ei koskaan paljon puhellut isän kuullen, olisi vaan saanut kuulla "turpa kiinni" ja muuta sontaa, joten muuttui hiljaiseksi, mutta onneksi meidän lasten kanssa jutteli kuitenkin, vaikka katkeroitunut oli hänkin syytöksistä, mitä ukko suolsi viimeiset vuotensa.
Aivan turhaa on yrittää olla tällaiselle potilaalle mukava, silti syyttelee kaikesta.
Meidän isälle yritti pappikin puhua katkeruuden lopettamisesta, kun jäisi jälkeenjääneille paha muisto hänestä, mutta siihenkin oli ukko vaan todennut
että "sinäkin huoripukki painu siitä kuoropoikia naimaan..."
Että silleen.
Ei ole helppoa omaisilla, kun sukulaisesta tulee hirviö.
Onneksi isä sitten kuoli ja hoitaja kertoi meille lapsille, ettei äiti kuitenkaan kuulisi, että oli isä vielä vaatinut hoitajan kirjoittamaan lapun, että "sille huoralle ei mitään rahoja, eikä äpärillekkään!"
Hoitaja oli repinyt lapun ja heittänyt roskiin.. - ei jääny ikävä!
meillä kans äijä oli oikee piru maksatautinsa kanssa viimeiset vuodet.
Vittuili ja auko vaan päätä ja joi, vaikka tiesi, että kuolee siihen.
Uhkas tosiaan mökinkin antaa jollekkin ryyppykaverilleen testamentilla.
onneksi kuoli pois muita kiusaamasta! - sellaista on elämä
"Mitähän idiootteja noi kaksi viimeistä on?????
Kyllä kai se mies sen parhaiten tietää, miten sairaus voi vaikuttaa ihmiseen!!
Te kahjot elätte jotain ruusunpunaista höttöä, missä joulupukkikin on oikeesti olemassa.... "
Olen toinen noista kirjoittajista. Olen 62-vuotias muutama vuosi sitten leskeksi jäänyt nainen. Työskentelen eteläsuomalaisessa isossa yrityksessä. Joulupukkiin en usko, en myöskään mihinkään yliluonnolliseen höttöön.
Ei koskaan tiedä, kuka täällä kirjoittelee :)- oo vaikka 100 v
No, ikäkö sitten on joku puolustus ääliömäisyydelle?
Höh!
- Naama nurinpäin?
;D vanhemmiten ne oikein tyhmiksi muuttuukin!
...ja joku puhuu "jalostumisesta!" hehehehehehheh! - 18+16
Voimia sinulle tilanteessasi !
Jos lääkäri pystyy kirjoittamaan todistuksen, että vaimo ei ole enää oma itsensä, niin sillä saattaisi olla merkitystä, vaikka ero olisi laitettu vireille? Sitten haet jostain omaisuuden jaon kohtuullistamista.
Tai yritä saada vaimo allekirjoittamaan avioehto, missä sanotaan, että kaikki omaisuus jää sinulle. - jokin mättää
Terminaalivaiheessa oleva sairas ei enää ole oma itsensä. Hänet on pumpattu täyteen lääkkeitä. Kuolinvuoteella tehdyt sopimukset saadaan usein rikki. Tosin tässä ei ole ollut ollenkaan puhetta siitä, mihin tautin vaimo on kuolemassa.
On myös monia kuolemaan johtavia tauteja, joissa sairastunut on ajatuksiltaan selkeä loppuun asti.
Minäkin olen sitä mieltä, että ap. ei ehkä ole kertonut koko totuutta asiassa. - on ne ilkeitä toiset
Olen hoitajan hommissa sen huomannut, että tauti katkeroittaa ihmisen niin kyyniseksi, ettei sillä ole mitään merkitystä, miten omainen sairaaseen suhtautuu.
Monet itkut on se läheinen joutunut käytävässä itkemään, kun sairas suoltaa suustaan niin ilkeää tekstiä, ettei viitsi edes täällä ääneen sanoa.
Puhumattakaan, miten kohtelevat meitä hoitajia..
Hiljaiset omaiset saavat yleensä sen inhottavimman kohtelun.- wanhanaikainen
En käsitä moisia omaisia.
Jos joku alkaa mulle kuolinvuoteeltaan vittuilemaan, niin saa kyllä kuolla yksinänsä ja unohdettuna.
- hoitsu polilta
Etteikö enää edes kuolevaa kestetä! Jokaisen osahan tuo kuoleminen on - myös sinun ja minun. Eikä tiedä, millaisessa kunnossa me olemme viime viikkomme.
Minulla on nyt useita sukulaisia vaiheessa, jossa lähinnä odotellaan ja kestetään. Mun mielestä nyt on minun terveenä ihmisenä kestää. Ja syvästi toivon, että olen esimerkkinä muille sukulaisille. Kun se jokaisen aika tulee.
En ymmärrä, kuinka näinkin tärkeässä keskustelussa jotkut kanssakeskustelijat nimittelevät muita tuollaisilla nimityksillä kuin yllä.
Ei sitä täällä tiedä, kuka on ääliö, idiootti tai tyhmä.- For a mankind
En ketään tuomitse ja olosuhteista kun ei ole kokonaisvaltaista tietoa, niin vaikea sanoa. Niin kuin joku aikaisemmin kirjoitti, jotkut sairaudet vievät järjen jotkut taas eivät. Tää maailma on vaan niin raadollinen että ymmärrän kysymyksesi tietämättä taustoja. Itselläni myös vaikeaa sellaisista syistä jotka ovat saaneet sydämeni murtumaan vähän kerrassaan. Toivon että osaltasi olet häntä kunnioittanut, rakastanut ja ollut tukena. Jos omatuntosi on puhdas, en yhtään ihmettele kysymystäsi. Valitettavasti en voi auttaa!!! Mutta voimia !!!!
- sivumies
Jos kysyjä on vilpittömästi oikeassa, voi sairauden muuttamaa, siis mielen muuttanutta ihmistä hakea holhoukseen. Tällöin ei pääse omaisuuttaan tuhoamaan, voi sitä käyttää mutta tässä sitten on valvojia perään katsomassa.
- Kestääkö rakkaus
Noinkin pitkään avioliittoon on varmasti mahtunut niin tyyntä kuin tyventä. Ihminen on loppujen lopulta aika itsekäs olento. Olen sivusta seuranneena huomannut kuinka omaisuus ja raha nosevat tärkeiksi asioiksi elämässä. Omaa puoisoa ei jakseta hoitaa ja kun kuolema sitten tulee niin uusi ystävä on usein ollut jo katsottuna. Muutamat ovat menneet uudelleen naimisiin aika pian aviopuolison kuleman jälkeen. Kaikki nämä ovat olleet miehiä, heitä sen kummemmin korostamatta. Hautajaisilmoituksissa huomasin kerran että vainajan lapset olivat laittaneet perheen koiran nimen ennen leskeä. Mies menikin naimisiin aika pian. Niin että hm...jäiköhän surutyö kesken? vai olio se jo tehty? Kunnioitus vakavasti sairasta ja kuolevaa ihmistä kohtaan on paikallaan. Kun on järki tallella sairaudesta huolimatta varmasti kaipaa että saa puhua sen elämästä luopumisen tuskan jollekin ihmiselle ja kenelle muulle jos ei sille jota on kerran rakastanut ja jonka kanssa on saanut elää noinkin kauan. Voisin ajatella että kun jaksaa nyt se auttaa myös jaksamaan kun toista ei enää ole. Syyllisyyden taakkaa ei kannata itselleen tieten tahtoen ottaa. Sydämen viisautta sinulle alkuperäisen viestin kirjoittajalle toivon!
Lapsoton pari ja periminen:
"Erityistapauksena voidaan mainita lapseton aviopari. Ellei testamenttia ole, eloonjäänyt perii puolisonsa ja eloonjääneenkin kuoltua pesä jaetaan lähimpien perillisten kesken."
Alkuperäinen kirjoitti:
"Lapsia meillä ei ole, joten omaisuudestamme puolet menisi vaimon suvulle."
Ei mene, vaan kaikki puolisolle, myös siinä tapauksessa, että olisi avioehto - kun ei ole lapsia.
Testamentilla kai voi tehdä aviopuolison "perinnöttömäksi". Yhteistä kotia tosin ei voi testamentata, ainakaan kokonaan... ja asumisoikeus kai jää.
Mutta nämä ovat ihan arvailuja...- nähnyt
Viestistäsi huomaa, että sinulla on kaikkein suurin huoli siitä, että sinä
saat pitää yhteisen asuntonne.
Jospa vaimosi ei olekkaan mustasukkainen, vaan tietää, että sinulla on jo salarakas jonka aiot heti vaimosi kuoleman jälkeen tuoda teidän yhteiseen taloonne.
Sain vaikutelman, että odotat ,että vaimosi menehtyisi pikaisesti.- hohhoijaa, mee ulos!
Ai jaa......?
SULLAKO ei ole sitten huolta moisesta, jos kumppanisi päättääkin erota viime metreillä ja olet ikäsi asunut asunnossa, josta olet puolet jopa maksanut....?
Eikö pieniin aivoihisi mahdu, ettei KAIKILLA ole heti se uusi kumppani mielessä edellisen menehdyttyä, niinkuin sinulla?
Kyllä se JOKAISELLA normaalilla ihmisellä on kuule se asunto aika päällimmäisenä mielessä, saako siihen jäädä vai ei..
Olet kyllä tyhmä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201797
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991608Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy491144Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441020Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46848Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37800Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37770