temput

gigia

Hei!

Itselläni on ihan peruskoulutettu koira eli siis osaa luoksetulot ja istumiset jne...
Haluaisin kuitenkin ihan harrastuksen muodossa harjoitella koirani kanssa temppuja kuten esim. kierimistä, tavaroiden hakua jne...en kuitenkaan oikein tiedä, miten tälläisiä asioita voisi opettaa. Kyselisinkin, että kuinka te muut olette edenneet erilaisten temppujen opettamisessa?

Olen harkinnut, että aloittaisimme TOKOn jossain vaiheessa jos jollekin kurssille pääsee kun tuntuvat olevan aika suosittuja.

Kiitos vastauksista.

23

2045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauskaa koiran kanss

Temppujen opettaminen on hauskaa, kun mun mielestä niitä ei voi opettaa väärin. Itse siis opetan temput tällä asenteella.

Joskus tempun oppii ihan vahingossa ja joskus se vaatii mielikuvitusta ja kärsivällisyyttä.

Esim. koirani oppi peruuttamaan tavallaan vahingossa kun testasin jotain muuta. Kädessäni oli joku herkku ja laitoin sen kuonon eteen. Ensin haistelua ja nuolemista ja lopulta otti askeleen taaksepäin. Tuolloin kehu tms ja siitä sitten lähdettiin vahvistamaan. Täytyy antaa kehu ja palkka oikeasta asiasta oikealla hetkellä ja vaatia pikkuhiljaa lisää ja vaikeampaa. Nyt koirani peruuttaa käsiasennosta ja sanallisesta komennuksesta.

Kierimistä olen opettanut ihan namin kanssa "vedättämällä". Koira maata ja sitten vien namin sen nokan vierestä selkää kohti. Oletettavasti koira kierähtää jossain vaiheessa. Pyöriminen samalla periaatteella seisaaltaan.

Käytän myös apuna kosketuskeppiä. Se täytyy sinänsä ensin opettaa koiralle että siihen pitää koskea tai sitä kohti pitää tulla.

Naksuttimen käyttö temppujen opetuksessa on tosi kätevää. Sen avulla saa siepattua juuri sen oikean hetken kun koira tekee sitä mitä haluat.

• Lodde
      • hismastersvoice

Ihan olit mainion oopuksen tehnyt noista tempuista. Pääosa meilläkin opittu noin.

Pienenä huomiona kehottaisin harkitsemaan opettaa tassunannon yhteydessä oikea ja vasen tassu. Tästä on hyötyä myös siten että liikennevarmuus lisääntyy kun koira tietää kumpaa puolta tiestä kuuluu kulkea ja kummalta puolelta haluat koiran väistävän vastaantulevaa ihmistä tai pujotellessa puiden välistä metsässä. Tässä vielä aiheeseen lisävahviste: Laita kaksi (ja myöhemmin kolme) namia vierekkäin ja nimeä ne oikea ja vasen(se kolmas myöhemmin on nimeltään suoraan). Esittele ne pari kolme kertaa ja sitten anna käsky oikea tai vasen ja sen puolinen on lupa ottaa. Estä väärän otto kädellä ja pidä uudelleen luento. Kun ottaa oikean kehu niin maan peevelisti. Kun alkaa sujua, niin sitten ala vaatia että vain se otetaan mihin oli lupa ja sitten odotetaan. Tämä on kätevä tapa opettaa kärsivällisyyttä nuorelle koiralle.

Mutta muuten tuo listaus oli hyvä ja itsellekin jäi sieltä mieleen uusia ideoita mitä jossain vaiheessa kokeillaan, vaikkei koira enää mikään sellainen vinkuiita ole jonka kanssa piti koko ajan jotain keksiä, kuten nuorempana.

• Lotcie333

Hei.
      Mulla on koira, ja se on kyllä tosi laiska, mut esim. lenkeillä opetan sivulle, paikka yms.

Ja kyl huomaa et harjoitus tekee mestarin!!!!

• kiitosd

mulle taas ostetaan koira mut temppuja en osaaa kiittti osotteeesta

• joppe541

Ite oman saksanpaimenkoirani kanssa käytin tälläistä englannin kielistä tosin mutta hyvää ohjelmaa:

http://tinyurl.com/5s5rnh3

• Koiramäki
    • rottweiler<3

Itse opetin rottweilerini hakemaan tossua piilottamalla villasukkaan herkkuja ja sitten annoin sen haistella ja kun otti suuhunsa sen,annoin taskusta namin. Kun sukan oppi ottamaan suuhun,aloin heitellä sitä pienen matkan päähän ja koira ei aluksi tajunnut (en ole opettanut noutamaan koska tarvetta ei ole ollut ja rottweilereillä ei ole niin suurta noutamis viettiä kuin esim.labradorilla tai muulla noutajalla) ja lopulta koira tajusi että hakea pitää niin alkoi tuoda sukkaa minulle ja siihen yhdistin sanan "tossu" ja koira on kantanut sukan minulle aina kun on tarvetta mutta kyllä sitä harjoteltiinkin! Mutta koiran pitää myös osata kantaa se sievästi että ei rupea retuttamaan! Ja antaa se kädelle ilman leikkimistä.(koirani oli melkein 3 vuotias kun tuon opetin eli ei ollut enää mitään leikki tarvetta:D)

• Tapsannajamosku

Tuossa blogissa on temppujen opettelua ja muuta koiran elämää menossa: http://moskunblogi.blogspot.com/

Päivityksiä tulee parin kolmen päivän välein. Nyt koiralla on työn alla kuollutta leikkiminen. Aiemmin opeteltiin hyrrä. Siellä on myös aika paljon juttua koiran ohituksista, kun tuon otuksen kanssa on ollut ongelmia siinä.

• Suosittelen kirjaa nimeltä Pieni koiratemppukirja, kirjoittanut Bielakiewicz.

Mun nykyinen koira osaa pyöriä ympäri molempiin suuntiin, pujotella jalkojen välistä, nousta takajaloilleen ja antaa tassua perustottelevaisuusliikkeiden lisäksi. Sitä edellinen hoitamani koira, perheeni belggari, osasi vielä liudan muita temppuja, mm. takaperin ympäri, kumartaminen ja "kuolleena" maahan heittäytymisen.

Temppuja voi opettaa kahdella tavalla: joko "perinteisesti" makupalalla houkuttelemalla ja kädellä ohjaamalla tai naksutinkoulutuksen periaatteita hyödyntäen sheippaamalla ja kosketuskepillä.

Pieni sanakirja koulutuksen (naksutin)maailmaan:

Sheippaus (shaping) tarkoittaa sitä, että koiran käytöstä muokataan palkitsemalla se ensin siitä, kun se liikahtaa oikeaan suuntaan, ja sitten nostamalla kriteeriä vähän kerrallaan, kunnes opetettava asia tai tempun osa-alue on valmis.
      Kriteeri on ehto, jonka täytyttyä koira saa palkkionsa, esim. koiran täytyy vilkaista kosketuskeppiä.
      Kriteerin nostaminen: jos koiran piti äsken vilkaista kosketuskeppiä ja se on onnistunut siinä jo monta kertaa ja tekee sen varmasti, nostetaan kriteeriä hiukan. Nyt koiran täytyykin viedä kirsua keppiin päin saadakseen palkkion. Seuraava kriteeri voisi olla kepin hipaiseminen.
      Palkkio on jotain, mistä koira pitää.
      Vahviste (positiivinen) tavallisesti palkkio.
      Takaperin ketjutus: temppu opetetaan pieninä palasina ja palat yhdistellään lopusta alkuun, esim. nouto niin, että koiralle opetetaan aluksi kapulan/esineen luovutus ohjaajalle.
      Kosketusalusta/keppi: kohde, jota koira on opetettu koskettamaan, yleensä kuonolla tai tassulla
      Naksutin: koulutuksessa käytetty laatikko, joka naksahtaa painettaessa. Koiralle opetetaan, että naksahdus tarkoittaa palkkion saapumista. Naksahdusta seuraa aina palkkio, se ei koskaan ole itsessään palkkio. Naksuttimella ajoituksesta saa tarkan.
      Palkkion ajoitus: positiivinen vahvistaminen eli naksutinkoulutus perustuu paitsi koiran oma-aloitteiseen hoksaamiseen, myös palkkion tarkkaan ajoitukseen juuri siihen hetkeen, kun se tekee halutun asian.
      Aiheesta löytyy monia kirjoja, konsultoi siis lähintä kirjastoa.

Itse olen "sekakäyttäjä" koulutusmenetelmien suhteen. Olen noukkinut naksutinkoulutuksesta parhaat palat, mutta kärsivällisyyteni ja taitoni ei riitä "puhdasoppisuuteen". Houkuttelen paljon, mutta annan koiran hoksia itse aina kuin mahdollista ja yritän palkita oikea-aikaisesti. Temppujen opetustavat olen keksinyt itse kokeilemalla tai noukkinut kirjoista, joita luin yhteen aikaan tosi paljon.

Pyörähtämisen voi esim. opettaa kahdella tavalla:
      Perinteinen: ota nami käteen, sano käskysana ja vie käsi ympyrärataa vaakatasossa koiran pään korkeudella niin, että koira seuraa makupalaa. Kun koira suoriutuu sujuvasti, häivytä makupala kädestä ja sitten käsi.
      Naksutin: ota naksutin ja varaa kasa makupaloja. Oletetaan, että haluat koiran pyörivän vastapäivään. Jos se seisoo sinua vastapäätä, odota, että se vilkaisee sinusta katsoen oikealle. Naks ja nami. Toista. Kun koira osaa, älä nyt naksautakaan heti. Jos koira kääntää päätä pyörähdyssuuntaan, naks ja nami. Toistoja. Seuraavaksi koira voi ottaa askeleen. Naks ja nami. Toistoja. Jatka kriteerin nostoa, kunnes koira osaa pyörähtää ympäri. Ala sanoa käskysana aina, kun koira pyörähtää. Älä palkkaa enää niistä kerroista, kun käskysanaa ei ole sanottu. Jossain vaiheessa voit epäsäännöllistää palkkion myös käsketyissä suorituksissa.

Kumarrus perinteisesti: Koira seisoi ja panin käden sen vatsan alle. Samalla annoin toisella kädellä koiralle maahanmenosignaalin ja sanoin kumarruskäskyn. Kun koira meni maahan etupäästä, mutta takapäästä ei (kätenihän oli siellä tiellä), kehuin ja palkkasin. Sitten pikkuhiljaa lisäsin liikkeen kestoa ja häivytin käden sieltä mahan alta. Kuoleminen on myös johdos tästä tempusta, sillä opetin sen niin, että ohjasin koiran kumarrusasennosta kierimään ja kyljelleen. Lopputulos oli varsin hyvännäköinen heittäytyminen.

Ryömiminen: pane koira makuulle pehmeälle luistamattomalle alustalle, esim. nurmelle tai matolle. Vedä makupalaa juuri maan pinnan yläpuolella koiran kuonosta poispäin niin, että koiran kuono seuraa sitä. Sano ryömintäkäsky. Palkkaa. Vedä namia seuraavaksi hiukan enemmän, niin että koira liikauttaa etujalkoja. Palkkaa. Pian se hivuttaa hiukan etupäätään makupalan perässä. Hyvä. Seuraavaksi vedetään makupalaa niin, että etupään hivutus ei enää riitä, vaan koira liikauttaa takajalkoja. Palkka. Älä palkkaa nousemisesta vaan pane koira aina maahan ja yritä uudelleen. Pidennä makupalan vetomatkaa vähän kerrallaan, kunnes koira osaa ottaa yhden ryömimisaskelen sen perässä. Sitten voit pidentää matkan kahteen askeleeseen ja kolmeen jne. Häivytä makupala.
      Varoitus ryömimisen osalta: koeta erottaa ryömiminen jotenkin maassa paikallaanolosta, jos aiot tokoon, ettei koira ala paikallaanolossa ryömiä, koska siellä se on virhe.

• Laura <3 koirat

ARVATKAA MITÄ!?

Yhen kissan omistaja oli kuollut sitten ku sen kissan omistaja kuoli nii se kissa söi sitä lihaa . Mutta yhen koiran omistaja oli kuollu niin se koiraki kuoli :(((.

• Frisbeefani

Hei, kaikki koirafrisbeen (tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan) harrastajat! Kysyisin miten koiran saa opetettua nappaamaan frisbeen kiinni ja tuomaan sen käskystä minulle? Se näyttää tosi hauskalta ja koiratkin tuntuvat nauttivan siitä. Haluaisin aktivoida koiraani ja saada sen juoksemaan kun en itse pysty vammojeni takia kovin nopeasti liikkumaan ja esim. agilityä harrastamaan. Kiitos asiallisista vastauksista!

• Agentti 002

Meidän naapuri ostaa joko norjanharmaahirvikoiran tai karjalankarhukoiran

• misseli

koirani on1v8kk ,sisä siisteys vaihtelee ,sanot istu antaa tassua maahan tassua,ymm.edellinen olihelppo ja 14.5 jouduin kipujen vuoksi laittaan pois sekarotuinen,Tämä on myöspystykorva ja vehnäterrieri.luultavaa jotta äiti japojan tekele.pidän tätä syynä.Nätti kun mikä mutta niin paljon työläämpi.9v lapsenlapsi saa yhteyden sen ajatus maailmaan.minä oon vain,jossa ollaan pakolla.rakastan yli kaiken mutta oon sille kun halpaa makkaraa.Tietenkin kissoille ollaan musta sukkainen .Voikun viikko sitten 5 lastenl.oli yötä niin se yksi14v oli hukassa siskon petillä sit kun löyty ,oiken huokas kun pääsi kainaloon nukkuun.samoin edellinen ei kukaan muu kun tämä kelpaa, joskus pelleilivät ,tuli töniin missä se on.eli koirat on viisaita.tänääntyttölauma tupsahti kylään ,vilkasi kun lähti ulos ja sieellä meni joukon jatkona nauroi oikein.höh.miten opetan,

• mmööröö

Hei!! Tosiaankin minullakin on kokemusta koirankoulutuksesta .. opetin tuttavani koiralle maahan ja istu käskyjä yms. muitakin hyppy temppuja. Koira oppii parhaiten hyvällä kannustuksella uusia asioita, kuten esim. sen tavaran haun jostain toisesta huoneesta. Ja tietenkin omistajalla täytyy olla hyvä maltti ja kärsivällisyyttä. Onnea!(:

• tervehtiminen

Opetin koiraa antamaan tassua. No se onnistui suht koht heti. Koira oli niin innostunut, että nosteli tassuaan, kun olin kauempana. Innostuin siitä ja ajattelin opettaa koiran tervehtimään. Nostin kättä metrin päästä polvillani ja sanoin terve, koira nosti tassun ja palkitsin. Kohta olin viiden metrin päässä ja pystyssä. Homma onnistui ja oppiminen tapahtui todella nopeasti. Nykyään voin tevehtiä vaikka 20 metrin päästä ja se nostaa tassua heti, kunhan tietää, että minulla on makupala. Velaksi ei onnistu, se tuntuu olevan ainut sääntö.

• Mulla on australianpaimenkoira. Olen opettanu sille sormet. Aloitin sillä että laitoin toiseen käteen namin ja toisen käden sormet hajalleen. Koska koirani Manta tykkää lätkäistä ylävitosen(ilman käskyä) temppu oli hankala. Kun Manta koski peukalooni, jonka takana oli toinen käteni ja käden sisällä nami. Sanoin peukku, ja kehuin. Kului vartti niin Manta erotti peukun ja etusormen toisistaan.

Koska itselläni on pieni ja iso ruokakuppi opetin mantan koskemaan tassullaan jompaan kumpaan, minkä siis sanon. Koska manta tosiaan osaa ylävitosen laitoin käden aina kupin päälle. Kupit siis ovat väärinpäin. Sanoin "isokuppi" kun manta koski isoa kippoa, ja "pieni kuppi" kun manta koski pientä kippoa.

Opetin Mantalle ensin tassun. Koira istui ja sanoin tassu. Jos koira ei hoksannut mitä ajoin takaa otin tassun käteeni. Pian minun täytyi enää hiukan tökkäistä. Sen jälkeen ylävitonen oli helppo opettaa. Laitoin kämmenen suoraksi vain ja yläviis. Pikkuhiljaa nostin kättäni. Koska olen 11- vuotias olen 155cm ja Manta pystyy läpsäyttämään tassun käteeni vaikka kurottaisin kohti kattoa.

Seuraavaksi opetin Mantalle Pupun. Manta istuu ja sen tassut ovat ylhäällä. Jos koiralla on huono tasapaino pupun opetteleminen on vaikea. Laitoin koiran istumaan ja vedin makupalalla sen kuonoa hiukan viistoon yöspäin ja taaksepäin. Manta käyttää tassujaan edelleen kädessäni mutta ei enää niin pahasti.

Sisareni opetti kanssani bichon frisé Pipsalle kyytiin. Sisko oli kontillaan lattialla ja minä taputin hänen selkää ja Pipsa hyppäsi kyytiin.Kun annoimme makupalaa se teki sen aina kun joku vain oli kontillaan.

Kasi on helppo jalkojen välistä pujottelu. Siinä vedetään koiraa jalkojen välistä. Manta aloitti tulemalla eteen. Vedin vasemmalla kädelläni Mantan takaa, alitseni. Sitten nami, ja oikealla kädellä vedin koiran jälleen eteeni. Kun pääsin kävelemään sanoin väli koska koira voisi alkaa pujotella jalkojani, eikä mennä askelten tahdissa. Kun Oikeajalkani oli edessä ja olin hiukan kääntynyt vasempaan, vedin oikealla kädellä Mantan alitseni. Koira siis tuli vasemmalta. Koira tulee aina edestäpäin niin siitä ei tule sellaista että vain kävelet koira jalkojesi välissä. Sama toisinpäin, ja aina nami. Jos koira ei uskalla tulla jalkojen välistä se olisi hyvä totuttaa siihen. Laita koira istumaan jalkojesi väliin. pelkkä jalkojen lähellä olosta voi antaa namin.

Minulla olisi miljoonia muitakin temppuja mitä olen opetellut mutta en jaksa niitä kaikkia kirjoittaa! Toivottavastii oli apua :-)

• Agilityäkin kannattaa kokeilla.

• Kun koirasi on normaali ja sinäkin siitä ilmeisen hyvän otteen saanut niin minkä ihmeen takia haluat tehdä siitä jonkin pellen? Kyllä kai tajuat, ettei se luonnostaan niitä temppuja haluaisi tehdä. Tieetysti voit opettaa vaikka mitä, mutta oletko sitten oikeasti ylpeä pikku marakatistasi??? Mene ihmeessä tokoon, se on parasta koirille! En tiedä koirasi rotua, mutta olen nähnyt yhden villakoiran voittavan meidän kaikkien sakemannit! se oli hienoa, kerrankin joku, joka oli kouluttanut pienenkin koiransa kuin ison! kunnollinen tyypi!

• oivoi12

Temppujen harjoittelu vahvistaa ihmisen ja koiran yhteistyötä ja itse pidän sitä enemmänkin leikkinä. Pidän tietenkin perustottelevaisuuden opettamista erittäin tärkeänä, mutta pikku temppujen tekeminen pitää koiran mielen virkeänä ja oppimiskapasitetti näin kasvaa. Koirat oppivat ratkaisemaan pulmia ja näin "älykkyys" kasvaa. Ne kiinnittävät enemmän huomiota omistajaansa, kun isännän/emännän kanssa saa touhuilla leikkien. Luin todella mielenkiintoisen kirjan Stanley Coren Koirien Älykkyys, jossa kerrottiin havainnollisesti, kuinka mitata koiran älykkyys, kuinka kasvattaa sitä, ja haittoja ja hyötyjä siitä. Temput ovat todella tärkeitä koiran mielenterveydelle ja itse huomaan koirani olevan tarkkaavaisempi ja iloisempi.

Hauskoja ja opettavaisia videoita käyttäjältä Kikopup.
      http://www.youtube.com/watch?v=xsvNvK8T1z8&playnext=1&list=PL10014B7C0EE49962

• Koirat Mäkeen

Koiran voi heitttää jojoon, nii etti tarvi enää opettaa temppuja

• Viron tuliainen

Hei! Meillä on virolainen löytökoira jolle jouduimme opettamaan kaiken kielestä lähtien:) Toisto, toistoa, toistoa ja johdonmukaisuutta kaikessa koulutuksessa. Kotikonsteilla saat koirastasi oikein hyvän kotikoiran. Meidän koira opi perusjutut nopeasti, koira on luonteeltaan mielyttämisenhaluinen. Tsemppiä teille:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      108
      2298
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      66
      1425
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1208
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1145
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1108
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1055
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      962
    8. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      949
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      948
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      43
      918
    Aihe