Tietokone jäätyy

Jombaa

Eli ongelmani on, että joskus kone ei avaa ohjelmia, vaikka ne näkyy "avautuneena" tehtävienhallinnassa (task managerissa). Tuplaklikkaan vaikka firefoxia, niin se ei avaudu esille, mutta tehtävienhallinnassa näkyy. Sitten saattaa myös task managerikin jäätyä niin että kursori pitää yllä tiimalsia loputtomiin eikä lopu... Tavallaan kaikki ohjelmat menee "Not Responding" -tilaan. Ainut ratkaisu tähän mennessä on uudelleen käynnistys. Aiemmin kun ensimmäistä kertaa käynnistin, niin kerran tarvi käynnistää uudelleen ja sitten ei enää sinä päivänä ongelmaa tapahtunut, mutta nyt olen joutun tämän ongelmaan eteen udeita kertoja päivässä.

Mistä tämä saattaisi johtua? Meneekö virustorjunta tai jokin muu ohjelma solmuun jonkin kanssa? Miten asiaa voisi selvittää tarkemmin ja myös ratkaista?

Tietoja koneestani:
Windows XP Pro (Sp3) enkku versio
virustorjunta Avast 6
palomuuri ZA

7

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jombaa

Sen verran olen huomannut, että kun kaksi päivää olen pitänyt Avast! 6:n tosiaikaissuojia pois päältä, niin ei ole jäätynyt kone eikä ohjelmat mene "Not Responding":iin... Mahtaisiko sittenkin olla että avast menee esim palomuuri ZA:n kanssa solmuun. Pitää kokeilla.. Poistain vaikka Zone Alarmin ja käytän Windows XP:n omaa muuria ja laitan avastin tosiaikaissuojat päälle... Jos jumittaa vielä, niin pitää kokeilla uutta virustorjuntaa... Raportoin tänne taas sitten!

• sinuna poistaisin avastin ja zonealarmin ja alkaisin käyttää mikkiksen omia eli security essentialsia ja winukan omaa palomuuria.
        luultavasti jäätymiset loppuu.
        ja joku tietysti älähtää ja alkaa hehkuttaan ties mistä virustorjunnoista ja palomuureista. virukset ovat pääsääntöisesti itse hankittuja eli sama mikä torjunta. eli silloin mse jonka käyttöä ei edes huomaa minään koneen hidastumisena tai muuna vastaavana.
        palomuurit taas toimivat samoilla periaatteilla joten sama vaikka olisi winukan oma, ei ainakaa jöki eikä jäädy sen takia.

• teh techguy
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

sinuna poistaisin avastin ja zonealarmin ja alkaisin käyttää mikkiksen omia eli security essentialsia ja winukan omaa palomuuria.
        ja joku tietysti älähtää ja alkaa hehkuttaan ties mistä virustorjunnoista ja palomuureista. virukset ovat pääsääntöisesti itse hankittuja eli sama mikä torjunta. eli silloin mse jonka käyttöä ei edes huomaa minään koneen hidastumisena tai muuna vastaavana.
        palomuurit taas toimivat samoilla periaatteilla joten sama vaikka olisi winukan oma, ei ainakaa jöki eikä jäädy sen takia.

Joo-o, Avast pois ja MSE tilalle, ZoneAlarmista en sano mitään kun en ole sitä sitten vuoden 2007 käyttänyt lainkaan, mutta XP:n oma muurikin on riittävä blokkaamaan ulkoapäin tulevan liikenteen, ulospäin se ei blokkaa mitään mutta ei se niin nuukaa ole jos ei käytä waretettuja takaportillisia haittaohjelmia sisältäviä ohjelmia jotka soittelee kotiin päivittäin raportoiden.

Itte olen erinomaisen tyytyväinen MSE reaaliaikaiseen suojaan, se nappaa haittaohjelmat heti kun ne on koneella, Avastilla ei ainakaan versiossa 5 tämä toiminut kunnolla vaikka hidastikin netinkäyttöä. MSE:n ilmestyttyä ainakin Avastin voi unohtaa.

• Varjo-Make
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

sinuna poistaisin avastin ja zonealarmin ja alkaisin käyttää mikkiksen omia eli security essentialsia ja winukan omaa palomuuria.

Olen eri mieltä,ei jäätymisen syynä voi olla Avast/Zone yhdistelmä vaan jostain muusta syystä johtunee.

Toki aikanaan oli ongelma juuri em yhdistelmällä yhteensopivuudessa mutta korjattavissa kyllä oli,mikkiksen oma vt on varmasti ihan hyvä ratkaisu mutta winukan oman muurin varassa olisi.

Ilmaisia palomuureja on saatavilla vaikka millä mitalla mutta makuasiahan ja henkilökohtainen valinta toki asia on.

• 13

Jos haluaa haittaohjelmia paimentaa, myös hosts-tiedostolla voi estää soitot kotiin.

• 12

Monesti pitää "laillisia" kyseenalaisin keinoin aktivoituja ohjelmia estää soittelemasta kotiin juuri noin.

• Jombaa

Ratkaisu todennäköisesti löytynyt. Kokeilin silleen, että poistin ZA käytöstä joka käynnistys kerta, ja ei ole jäätynyt kertaakaan. Eli voisin todeta, että

1) ZA ja Avast ei tykkää toisistaan (kumma, koska yli vuoden on pelannut hyvin keskenään)

2) ZA saattoi estää jonkin Windowsin oman tärkeän ohjelman toimimisen, jonka takia jääty (?)

Noh.. Kummiskin ZA lähtee poistoon ja pidän jatkossa Windows XP:n omaa palomuuria päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      202
      6973
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4622
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      36
      4191
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      71
      3229
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1945
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1686
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1670
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1573
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1439
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1227
    Aihe