Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Odotuksissa pettynyt

Äiti ja isovanhempi

Olen erittäin huonoista lähtökohdista peräisin, nyt keskiluokkainen, kahden aikuisen ja yhden lukiolaisen äiti. Olen myös pian neljän lapsenlapsen isovanhempi. Rakastan lapsiani ja heidän lapsiaan.
Ongelmani on seuraavanlanen. Lapsesta saakka olen halunnut enemmän kuin syvästi alkoholisoituneet vanhempani koskaan antoivat. Enemmän saadakseni minun piti ponnistella enemmän.Minä ponnistelin ja menestyin.Myös lapsiini latasin suuremmat odotukset kuin äidit ehkä keskimäärin. He menestyivät hyvin koulussa ja he harrastivat mitä ikinä halusivat: taiteita, liikuntaa, ulkomaanmatkoja...kunnes he muuttivat pois kotoa opiskelemaan. He menivät naimisiin ja alkoivat saada lapsia. Heidän uravalintansa ovat epämääräisiä tai niitä ei vielä ole. Olen huolissani, millä he maksavat laskunsa, millä lastensa menot, millä elämisensä, kun kummallakaan ei ole mitään järkevää tutkintoa eikä työpaikkaa. Olen soimannut itseäni materialististen arvojeni vuoksi, mutta muistan, mitä oli kun maksoi opintovelkoja ja asuntovelkaa ja samaan aikaan yritti opiskella lisää ja elättää perhettä ja olla vanhempi. Pienten lasten kanssa opiskelun koin erittäin raskaaksi-eihän minulla ollut tukiverkkoa, johon nojata.
Mitä tein eri tavalla verrattuna keskiluokkaisten ystävieni lapsiin, jotka opiskelevat ja valmistuvat, täyttävät viikonloppuisin vanhempiensa pyykkikoneen pyykeillään ja tyhjentävät heidän jääkaappinsa. Minä haluaisin olla heidän osassaan. Sen sijaan he tuovat viikonloppuisin koko perheensä kotiimme, valittavat, että vauva huutaa tai että on raskauspahoinvointia tai että kaikki maksaa niin paljon. Kyllä nämä tiedän, olenhan varoittanut lukuisia kertoja. Minä tiedän ja siksi en haluaisi kuulla yhtään valitusta. Olen erityisen ahdistunut toista lastaan odottavan tyttäreni puolesta, joka ei edes tiedä, mihin ammattiin haluaisi. Pää on täynnä yhtä asiaa: lapsia ja kaikkea niihin liittyvää. Entä realiteetit?
Tiedän olevani huono ihminen ajatellessani tällaista. En osaa olla kiitollinen riittävästi terveistä lapsistani ja heidän lapsistaan ja ehjästä perheestäni. Mutta tämä on rehellisesti, mitä ajattelen. En voi sille mitään.
Kiteyttäen: lastenlapset ovat ihana asia, mutta minun kahdallani niitä on tullut liian monta liian lyhyessä ajassa lapsilleni, jotka ovat kumpikin vielä alle 25 -vuotiaita, joilla ei ole ammattia eikä vakituista työpaikkaa. Olen ahdistunut tästä ja usein itken asiaa ja syytän itseäni, missä olen tehnyt väärin. Miksi lahjakkaat lapseni haluavat kasvattaa jo uutta sukupolvea, vaikka oma kasvu on kovin kesken?
Halusin, että omat lapseni olisivat oppineet itsetuntemusta sen verran, että olisivat tehneet ammatinvalinnan ensin ja edes aloittaneet opintonsa johonkin johtavaan tulokseen. Perheet ja lastenlapset olisivat olleet näillä ehdoilla enemmän kuin tervetulleita.
Olemme mieheni kanssa tehneet periaatepäätöksen, jossa lasten on tultava omillaan toimeen nyt, vaikka olemme hyvätuloisia. Ehkä liikaa tuli paapottua ja annettua kaikki eteen.

14

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piupaukulkija

      Kirjoituksestasi paistaa katkeruus. Onko ylenmääräinen yrittämisesi näkynyt lapsille kauheana pingottamisena ja jatkuvana vahtimisena, ja tuputtamisena eteenpäin. Se että itsekin olet opiskellut, tehnyt työtä ja samalla hoitanut lapsesi sanoo että itselläsi on ollut sama tilanne kuin lapsillasi paraikaa, eli he toimivat samoin kuin itse olet toiminut omassa nuoruudessasi. Jos ei itselläsikään ollut ammatti valmiina kun lapsesi sait, niin miksi heillä pitäisi niin olla?Jos he antavat lapsilleen aikaa kun he ovat pieniä, on vaan hyvä. Sillä tavalla lapset saavat turvallisuuden perustan ja vanhemmat voivat opiskella kun lapset ovat tarhaikäisiä.
      Ja toinen juttu, nykyään on kova kilpailu joka paikkaan, suurin osa nuorten saamista työpaikoista on joko osa-aikaisia ja satunnaisia, enää ei ole sellaiseen työuraan mahdollisuutta , mistä itse olemme saaneet nauttia . Ongelma on maailmanlaajuinen ja niinpä nuoriso sopeutuu siihen että työt ovat satunnaisia ja yhteiskuntastatukset menevät nurinniskoin. Olisit onnellinen siitä että nuoresi ovat sitoutumistaitoisia, sitä ei nykynuorista moni ole. Nykyään helposti hengaillaan 30ksi ja sitten ihmetellään kun ei löydy kumppania, eikä sitä osata hakea eikä sitoutua.
      Kun kerran olet korkeasti oppinut ja lukutaitoinen käytä taitojasi maailman tilanteen tutkimiseen. Pian huomaat että lapsesi tekevät viisaasti kun keskittyvät omiin lapsiinsa eivätkä ota liian suurta stressiä siitä uran luomisesta , uran, johon nykytilanteessa ei ole edes kunnolla mahdollisuuksia.Me olemme saaneet nauttia kokoaikaisesta työstä ja mahdollisuudesta edetä uralla, nuoremme saavat tyytyä pätkätöihin ja kovaan kilpailuun, menee minne tahansa. Monella erittäin hyvin opiskelleella nuorella on edessään vain työttömyysputki. Oma poikani on ollut jo vuosia työttömänä , vaikka valmistui ihan kiitettävästi tietoliikennetekniikan insinööriksi. Hän on laittanut papereita joka suuntaan kymmeniä,ellei satoja, ja peräti muutamassa haastattelussakin käynyt, tuloksena tyhjää. Hän on poikamies vielä 30 täytettyään, eihän valtion työttömyyskorvauksella suuria juhlita, eikä ihmisiä tavata.
      Moni nuori myös tässä ahdistuksessa masentuu ja tekee peruuttamattomia tekoja. Jos lapsesi ovat elämänhaluisia ja sitoutumiskykyisiä ja nauttivat lapsistaan, voittehan te hiukan auttaa heitä tässä kovassa maailmassa.Kun teillä kerran on työpaikat ja riittävä toimeentulo. Kaikilla pitkäänkin töissä olleilla ei nykyään ole niin.

      • Äiti ja isoäiti

        Kiitos rehellisestä palautteestasi. Olet aivan oikeassa, kirjoituksestani paistaa katkeruus. En ole voinut liittää tekstiini kaikkia, asiaa vielä raskaammaksi tekeviä yksityiskohtia, mutta olen tilittänyt rehellisesti sen mitä olen tuntenut ja kuinka ajattelen. Olet varmasti myös oikeassa sanoessasi, että olen yrittänyt liikaa lasten ollessa pieniä. Olen myös ajatellut, ettei minun olisi koskaan pitänyt edes saada lapsia, koska en osannut olla heille oikeanlainen.
        Kiitos myös antamastasi toisesta näkökulmasta oman esimerkkisi voimalla.
        Tarkennan vielä, että olin urani valinnut ja opiskelin, kun lapsia syntyi. Siinä mielessä omilla lapsillani menee huonommin. Me vanhemmathan haluamme aina parempaa jälkipolville.


    • piupaukulkija

      Tuohon voisin sinua lohduttaa, että moni todella opiskelee, kunhan lapset ovat vähän isompia. Sisareni teki niin ja nyt on erittäin pidetty erityisopettaja, lisäksi että on kieltentutkija. Vaikka me mitä tekisimme lapsemme valitsevat oman tapansa elää, tai ajautuvat siihen. Minä voisin myös esimerkkejäni rankasti yksityiskohtaisemmin kertoa ja sanoisin että ole todella onnellinen siitä että lapsillasi on normaalit perhesuhteet ja että he ovat terveitä.
      Muutama vuosi sitten tuli juttua Etelä-Euroopasta, Siellä keskiluokkaan kuuluvien vanhempien lapset , vaikka ovat hyvin koulutettuja, eivät saa työmarkkinoilta kunnolla hyväpalkkaista työtä, vaan ovat työttömänä ja pätkätöissä.Palkat ovat pudonneet lähelle 1000 euroa, eli tätä ikäluokkaa kutsutaan tuhannen euron ikäluokaksi, sama se on täällä.Mihin tämä johtaa, että nuoret ajetaan pätkätöihin, eikä siinä mikään opiskelu auta. Itse olen hämmästyksekseni huomannut että pärjään paremmin työläisenä kuin moni lukenut, ihan siksi että organisaatiomuutokset rokottavat suunnitteluhenkilökuntaa paljon enemmän kuin duunaria.
      Ihmiset asettavat lapsiinsa isot odotukset.Isäni esimerkiksi kysyi sitten minulta olenko edes työnjohtaja, no en ole, en halua ketään komennella, minulle kyllä tointa tarjottiin haettavaksi, mutta en hakenut.
      Äitinikin väsyneenä valitti, ei meistä mitään kuitenkaan tule. Kuitenkin, nyt kun aikaa on kulunut enemmän, sisaruksistani yksi on hammaslääkäri , ja kolme professoria, yksi erittäin hyvin kouluttautunut vakuutusalan osaaja, ja yksi erityisopettaja ja sitten minä, joka valitsin kotonaolon, kun toisen avioni lapset olivat pieniä, ja olen duunari.
      Se, kuka on sitten tyytyväinen eloonsa, on toinen juttu. Antaako opiskelu ne avaimet elämään, joita on hakenut.
      Olin kotona lasten kanssa 12 v, kunnes silloinen mieheni pakotti menemään töihin. Töihin menosta ei tullut mitään hyvää, vaan lapset kärsivät asiasta vuosia ja sairastuivat yksi toisensa jälkeen masennukseen. Tein vuorotyötä, ja mieheni, joka oli jo jäänyt sairaseläkkeelle, oli kotona. Vaikka hän oli pakottanut minut töihin, hän oli mustasukkainen töilleni, koska olin illat ja yötkin töissä. Tämä johti lopulta avioeroon.
      Jos sinua väsyttää ne lapsenlapset ja valitus siitä , kuinka rankkaa on, voisit sanoa että olet jo väsynyt. Tai sitten keksitte miehesi kanssa viikonlopuiksi itsellenne kivaa, joku matka, ette ole sitten kotona eikä nämä kultaiset kätisijät voi tulla luoksenne joka viikonloppu. Onhan se totta että aikuisten ihmisten ,kuten lastesi tulee kantaa vastuu omista teoistaan ja jos lapsia hankkivat niin myös ne hoitavat. Ja sitten kun nämä pienokaiset tulevat luoksenne harvemmin, jaksatte järjestää heille oikein kunnon juhlat. Sellaiset lapset muistaa myöhemminkin, ei niinkään jokaviikonloppuista käyntiä mummolassa. Voit myös vedota siihen, että tarvitset jo vanhempana rauhaa viikonloppuina, että jaksat tehdä töitä. Se on ihan totta. Itse olen 57 v ja lepoa tarvitsen paljon enemmän kuin alle 30 v. Nuoret eivät tätä välttämättä ymmärrä lainkaan, heille pitää se sanoa.
      Hyvää kevättä.
      Ps. Hanki piikkimatto ja rentoudu:-)

      • Äiti ja isovanhempi

        On ollut oikein mieltä rauhoittavaa lukea vastaustasi, kiitos siitä. Kirjoittelu on ollut aitoa ja rehellistä ja sellaisena se onkin erittäin hoitavaa. Samalla omat ongelmat saavat oikeat mittasuhteet, kun huomaa, että jokaisella on omat kipeät kohtansa. Näin me ihmiset toisiamme autamme ja se on hieno asia.


    • ....................

      Kuulostaa tosiaan siltä, että olet odottanut jotakin tiettyä. Olet odottanut, että lapsesi etenisivät elämässään tietyn kaavan mukaan: sinun laatimasi kaavan ja ihanteen mukaan. Nykyisin nuoret etenevät kuitenkin hyvin eri tavalla kuin ennen. Vakituista työtä on vaikea saada ja opinnotkin ovat monella hyvin moninaiset. Kouluissakin kannustetaan alanvaihtoon jos huomataan ettei opiskelija sovellu alalle. Maailma on muuttunut monessakin mielessä.

      "Pää on täynnä yhtä asiaa: lapsia ja kaikkea niihin liittyvää. Entä realiteetit?"

      Tottakai hänen päänsä on täynnä lapsia ja lapsiin liittyvää koska asia on hänelle uusi. Nainenhan alkaa usein jo raskaus aikana pohtia näitä asioita. Se on aivan luonnollista. Kuulostaa enemmän siltä, että sinä et haluaisi kunnella näitä juttuja tai miettiä, joten käännät sen asian toisinpäin sen sijaan että miettisit miksi itse tunnet noin? Kenties, et halunnut mummoksi vaan halusit elää enemmän vain itsellesi ja rauhassa ilman mummon velvollisuuksia? Tunnetko itsesi vanhaksi tms?.

      Muista kuitenkin asian hyvät puolet. Alle 25 vuotiaat ovat vielä terveempiä ja jaksavampia tekemään lapsia. Tosin itse kyllä odotin kolmikymppiseksi asti kun halusin tosiaan olla kypsä ja aikuinen. Lasten tekeminen on jokaisen oma valinta, mutta kovin nuorelle voi tietysti olla vaikea ymmärtää, että se tarkoittaa myös vastuuta ja velvollisuuksia. Siinäpä vasta luonnon dilemma :). 20 vuotiaana on varmasti fyysisesti parhaassa kunnossa tekemään lapsia, mutta henkisesti sitten ehkä siinä 28 riippuen tietenkin yksilöistäkin.

      • Äiti ja isovanhempi

        Kiitos kommenteistasi.
        En koe isovanhemmuuttani ollenkaan velvollisuutena, vaan ilona. Olen kuitenkin huolissani lasteni pärjäämisestä, sillä pienten lasten vanhemmuus on kuitenkin aika haasteellista. Jokainen, jolla on ollut tai on lapsia, voi todistaa samaa. Niiden haasteiden keskellä on varmaan etuna, jos on jo saavuttanut ammatin tai se on tekeillä. Silloin voi keskittyä paremmin niihin lapsiinkin, kun ei tarvitse miettiä keskeneräisiä juttuja niin paljoa. Ajattelen, että parikymppisenä olisi kiva katsella vähän maailmaa ja tehdä muita juttuja. Mutta lapseni ovat tehneet omat valintansa, ne eivät tosiaankaan ole minun valintojani, ja yritän tukea heitä niissä parhaani mukaan. Mutta tällaiselle palstalle voi purkaa mieltään silloinkin, kun on eri mieltä aikuisten lastensa kanssa, eikä voi sitä heille sanoa. Sehän on heidän elämänsä kuitenkin.


    • rilla anoppi

      Sinulla oli mielenkiintoinen kirjoitus , se on monen muunkin perimmäinen ajatus tästä nykymenosta , sinä vain uskalsit sanoa sen ääneen.
      Minäkin olen huolissani parista aikuisesta lapsestani, jotka vieroksuvat töitä, mieluummin käyttävät matematiikan opit siihen, mitä mistäkin tuutista heille tulee , toinen opiskelee mielestäni vaan, että saa tukia ja halvemmat junaliput , näin uskon .
      No silti ajattelen, että nyt on aika tälläinen ja on erilaiset maailman murheet , aikaa minun nuoruudessani ei voi verrata, silloin oli selkeämpää.
      Minäkin tein vuosia kahta työtä , eikä mitään tukia tullut , oma kasvuympäristöni oli suorastaan traumaattinen .
      Minä annan lapsilleni rahaa , jos on suurempi tarvis tai ostan pesukoneen, itse elän todella niukkaa elämää omasta valinnastani on kyse .

      Ehkä voisit relata ja ajatella , että noinkin voi elää, naura vaikka sisäänpäin heidän elämäänsä, älä tuomitse, on itsellesi helpompaa.
      Parasta on hyvät ja luontevat välit lasten kanssa, anna heidän valittaa niin paäjon kuin sielu sietää .
      Mikä olisi huonompi vaihtoehto, alkoholisoitunut lapsi , narkkari , sairas fyysisesti tai psyykkisesti , epätoivottu puoliso ( vaikka entinen vankilakundi ) , mieti näitäkin .
      Lapsiaan ei voi liikaa rakastaa, passata voi , mutta entä sitten , ei sen kummenpaa, relataan ja nautitaan nuorista aikuisistamme : )

      • ....................

        "Minäkin olen huolissani parista aikuisesta lapsestani, jotka vieroksuvat töitä, "

        Se on niin helppo teidän vanhemman polven sanoa kun itsenne on ollut huomattavasti helpompi päästä töihin. Työelämä on ollut ihan erilaista siihen aikaan kun olette olleet nuoria. Vaatimuksetkin ovat olleet aivan eri luokkaa. Varsinkin 50-60 luvulla syntyneet ovat eläneet suorastaan helppoa aikaa työnteon kannalta. Vanhat työkaverini ovat kertoneet, että suomessa on ollut aika jolloin työpaikan sai suunnilleen itse valita. Töitä oli melkein kaikille! Nykyään ei ole. Suurin osa nuorista ei vieroksu töitä, he kyllä haluavat työtä tehdä, mutta heille tarjotaan vain pätkätöitä tai tukityöllistämis yms. ilmaistöitä. Typerää tuollainen nuorten syyllistäminen kun varsin hyvin tiedätte tämän hetkisen työllisyystilanteen. Se ei ole nuorten vika vaan yhteiskunnan ja päättäjien. Otan hyväksi esimerkiksi ammatin nimeltään "moniosaaja". Siinä on yhdistetty siivooja ja ravitsemustyöntekijä. Hän siis tekee käytännössä kahden ihmisen työt, sopii miettiä kuinka monta työpaikaa siinäkin on taas menetetty. Sitä mukaa kun vanhoja jää eläkkeelle, uusia nuoria ei haluta palkata vaikituisiksi vaan nuoria pyöritetään määräaikaina, näin ainakin omalla alallani. Että revi siitä..


      • rilla-anoppi
        .................... kirjoitti:

        "Minäkin olen huolissani parista aikuisesta lapsestani, jotka vieroksuvat töitä, "

        Se on niin helppo teidän vanhemman polven sanoa kun itsenne on ollut huomattavasti helpompi päästä töihin. Työelämä on ollut ihan erilaista siihen aikaan kun olette olleet nuoria. Vaatimuksetkin ovat olleet aivan eri luokkaa. Varsinkin 50-60 luvulla syntyneet ovat eläneet suorastaan helppoa aikaa työnteon kannalta. Vanhat työkaverini ovat kertoneet, että suomessa on ollut aika jolloin työpaikan sai suunnilleen itse valita. Töitä oli melkein kaikille! Nykyään ei ole. Suurin osa nuorista ei vieroksu töitä, he kyllä haluavat työtä tehdä, mutta heille tarjotaan vain pätkätöitä tai tukityöllistämis yms. ilmaistöitä. Typerää tuollainen nuorten syyllistäminen kun varsin hyvin tiedätte tämän hetkisen työllisyystilanteen. Se ei ole nuorten vika vaan yhteiskunnan ja päättäjien. Otan hyväksi esimerkiksi ammatin nimeltään "moniosaaja". Siinä on yhdistetty siivooja ja ravitsemustyöntekijä. Hän siis tekee käytännössä kahden ihmisen työt, sopii miettiä kuinka monta työpaikaa siinäkin on taas menetetty. Sitä mukaa kun vanhoja jää eläkkeelle, uusia nuoria ei haluta palkata vaikituisiksi vaan nuoria pyöritetään määräaikaina, näin ainakin omalla alallani. Että revi siitä..

        Voi , voi, ei ollut tarkoitus ärsyttää , vaan LOHDUTTAA alkuperäiskirjoittajaa ...
        Enkä syyllistä nuoria, enkä omia lapsianikaan, vaikka sanoin , että olen huolissani ...
        Tänä päivänä , kun lukee työhönhaku ilmoituksia, on osattava monia kieliä, osattava atk taidot ja oltava monen alan osaaja .. se on ehkä niin vaativaa, että herkemmät eivät edes jaksa tässä menossa , tuskin minäkään .

        On harmi, että kun tänne kirjoittaa nopeasti , saa kauhean ryöpyn niskaansa, en soimaa työttömiä enkä niitäkään, jotka eivät tässä oravanpyörässä jaksa .
        Alkuperäiselle kirjoittajalle : on hienoa, että lapsesi keskittyvät nyt perheen perustamiseen, nuorena on lapset tehtävä , vanhempana ehtii sitten muuta .

        Nykypäivän ongelma on juuri tämä epävarma työllisyys samoin ed.kirjoittajan pätkätyöt , joka haittaa vakituisen kodin perustamista , siihen monella liittyy vaihtuvat vuokra asunnot , eikä asunnon vaihtokaan ole yksinkertaista, taas uuteen on revittävä takuumaksut , mistäs revit , jos vanhempasi eivät voi tai halua auttaa . Näissä tapauksissa olen aina tarjonnut apuani lapsilleni .

        No kohta taas valitaan uusi eduskunta, nuorille soisi paremmat työmahdollisuudet , erilaisia vaihtoehtoja työllisyydelle.


    • muimau

      no kun alettaisiin siitä että töitä voi edes hakea, mutta mutta
      kun nukkuu klo 07.00- 17.00 ja valvoo yöt taitaa olla haut turhia.

    • pävö

      En oikein usko siihenkään.Itse olen pienituloinen yh äippä eikä minulla ole 2den lapsen kanssa asuessa varaa ylimääräiseen mutta se kait vaan toisilla on ettei oppi mene perille kuin itse kokemalla kantapään kautta.Sillä poikani oli vain 17 kun tuli isäksi ja hänen silloinen tyttöystävä 19v.Molemmat olivat ammatti koulussa ja molemmilta se jäi kesken.Ero heille tuli kun rahat eivät riittäneet vaikka silloin ennen vauvan syntymää he laskivat että saavat niin hyvin ettei töihin kannata mennä.Poikani muutti kotiin takas ja tyttö jäi vuokralle otti työssä käyvän poikaystävän joka ostelee sitä ja tätä joten kai mse on tää aika jotenkin tavotellaan helppoo elämää kaikki mulle heti ja nyt ei jakseta odottaa ei kaikista ehkä ookkaa pänttäämään joten silloin oppisopimus olis hyvä jos vaan tietäis mitä työtä haluais tehdä ja olis niitä töitä tarjolla ja kun jaksais nousta aamusta ylös.........???

      • ....................

        Niinpä niin ja pojassasihan ei ole tietenkään mitään vikaa...eikö sun kannattaisi keskittyä siihen, että saat sen poikasi ryhdistäytymään. Opiskelemaan ja hankkimaan töitä sen sijaan, että paapot häntä helmoissasi ja syyttelet ex tyttöystävää.


      • 60-luvun äiti
        .................... kirjoitti:

        Niinpä niin ja pojassasihan ei ole tietenkään mitään vikaa...eikö sun kannattaisi keskittyä siihen, että saat sen poikasi ryhdistäytymään. Opiskelemaan ja hankkimaan töitä sen sijaan, että paapot häntä helmoissasi ja syyttelet ex tyttöystävää.

        Meidän isovanhempien on myös hyväksyttävä se tosiasia, että nykyinen yhteiskunta on aivan toisenlainen kuin meidän nuoruutemme yhteiskunta.

        Meillä oli töitä, joissa pysyvyys oli tae melkein eläkeikään saakka. Saatoimme opiskella työn oheen ja lapsemme saivat päiväkotipaikan ja vielä ala-asteella tukitunnit iltapäiväksi välipalalla.

        Palkka oli pieni, mutta sitä ei uhannut työttömyys.

        Minun työssäollessani ympärilläni oli vielä tätien, setien ja isovanhempien tukiverkko.
        Harrastimme koko perheen voimalla mökkeilyä tai yhteisiä lomia.

        Lapset olivat kiinnostuneet koulusta ja harrastivat jalkapalloa, muuta liikuntaa tai 'kulttuuria' mieltymystensä mukaan.

        Vertaapa nuorten lapsiperheiden arkea nyt tänään - ammatin ja loppututkinnonkin suorittanut etevä nuori aikuinen voi olla kuukauden päästä työtön ja uutta työtä ei olekaan ihan noin vaan tarjolla.

        Koko yhteiskunta on muuttunut monimutkaisemmaksi, mutta silti sanoisin suurimman osan nuorista suoriutuvan aika kiitettävästi sukkuloimalla avioliitossaan, lapsiensa kasvattamisessa ja kouluttamisessa, työelämässä kehittäen koko ajan itseään monipuolisemmaksi moniosaajaksi sekä harrastuksissaan.

        Toki yhteiskunnan tukipalvelutkin ovat hieman kattavampia, mutta aika moni lapsiperhe kamppailee köyhyysloukussa. - Ei ole enää suuria sukulaisuusverkostoja tukena ja jopa isovanhemmat saattavat olla aika tiukoilla vielä työelämässä tai haluavat vaan keskittyä omaan rauhaansa.

        Silti meitä kaikkia eri sukupolvia tarvitaan ja turha sitä on katkera olla. Olen varma, että kuitenkin nuorisomme osaa hoitaa jälkikasvunsa ja pärjää tulevaisuudessakin.

        Auttakaamme missä voimme - ei nuorille voi katkera olla. Aikakin on vaan muuttunut, ja voitko itse sanoa ajatelleesi nuorena maailmanlaajuisesti - eiköhän silloin ollut tärkeintä oma arava-asuntomme.


    • Pikku Myy

      Tuo äiti ja isovanhempi kirjoittaa ihan tuulesta temmattuja juttujaan ja provosoi muita. Älkää nyt alkako tohon juttuun mukaan, ettekö näe, ettei tollasta elämää ole olemassakaan. Antakaa olla !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe