Olen nuorempana harrastanut kovastikin metsästystä, mutta näin viidenkympin merkkipaalun lähestyessä kiinnostus metsäneläinten "metsästykseen" kameran kanssa kasvaa kestämättömäksi. Viime syksynä lainasin veljeltäni Canon EOS 1000, jossa muistaakseni 55-200 zoomi. Aivan mahtava syksy, pari hirven kohtaamista, kettuja, jäniksiä.Siis, sitä samaa kuin metsästäessä, adrenaliini virtasi kuvaustilanteissa, mutta eläimet sain metsästysmuistoksi inhimillisemmällä tavalla. Siis aseet myyntiin ja kamera tilalle...
Mutta millainen, neuvokaa. Haluaisin kuvata ns. kyttäyslavoilta, jolloin matkat kuvattavaan parista metristä 50 metriin. Rungon haluaisin Canonilta (hiljaisella toimintaäänellä), mutta millainen objektiivi? Rahaa kaikkineen 1000 euroa. Harmittaa suuresti se, ettei asuinpaikkakunnallani ole mitään kurssia valokuvauksen saloihin eli millaista kirjallisuutta suosittelisitte.
Uskaltaako ostaa käytettyä pakettia vai kannattaako sijoittaa uuteen?
Kaikenlaisia kysymyksiä pyörii mielessä, toivottavasti saan jonkun kertomaan omia ajatuksia.
Kiitos etukäteen.
Luontokuvaukseen
7
134
Vastaukset
- Sanoisin näin
Hintakattosi on epärealistinen luontokuvausvälineistölle. Vähintään yksi nolla lisää! Kallein yksittäinen osa on 300mm tele. Rungoista sopivin ollee 7D tai 5D.
PS. Tuntuu provolta koko juttu. ;)- tuiro
En todella tarkoita provosoida, olen vain valitettavasti näitä pienipalkkaisia reppanoita, joilla ei ole sijoittaa 10 000 euroa oikeasti yhtikäs mihinkään. Haluaisin vain kokemuksia ja näkökulmia muilta vai onko tosiaan valokuvaus menossa elitistiseksi?? (se oli provoa...)
- Vertaaja
Kyllä Canonin 1000 D ( tai 500D, 550 D jne) rungoillakin voi luontokuvausta harrastaa. Sopiva zuumi voisi olla vaikka Canonin 55 -250 ( 250 €) jolla pääsee mukavasti alkuun. Muita vaihtoehtoja on esim Canonin 70 -300 USM IS ( 500 €) tai Tamronin uusin 70 -300 ( 400 €). Noihin n 200 €:n 70 -300 mm halpazuumehin (Canon, Sigma, Tamron) ei kannata investoida ( vaihdoin omani pois). Jos tietää jo nyt vakavasti harrastavan esim lintukuvausta niin silloin 7D plus kiinteä Canonin 300mm:n ( 1400 €) on hyvä /hintava valinta.
- Sanoisin näin
Luontokuvauksessa pitää kamerassa olla edes jonkinlainen sääsuojaus. Canonilla vanhemmat kympit ovat sellaisia, mutta 60D on aika riski valinta.
- fotari61
Kameravehkeitä kannattaa etsiä käytettyinä niin voi
saada halvemmalla hyviäkin putkia ja runkoja ei tonnilla oikeen mitään parempaa saa kuin mitä veljesi kamat on.
tuplaa summa niin saat kohtuullisen rungon ja kohtuullisen pitkän matkan putken.
esim 550d ja siihen Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS putki. maksaa yhteensä jotain 1800€.
tuo pelkästään tarpeisiisi.
kuitenkin kuvaat sisällä sun muuta ja laajakulmaa niinsiihen on ihan ok n 600€ Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX (Canon).
noihin itse päädyn joskus, runkovaihtoehtona itselläni kyllä on 7d mutta tiedä sitten onko se sen arvoinen mitä 550 koska sen hinta on tuplat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706704
- 594532
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293326- 613027
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271606- 171590
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401533- 341389
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471340