Enpä juurikaan ole tavannut ihmistä, joka suoraan myöntäisi olevansa joskus kateellinen. Kuitenkin niin monesti kuulee sanottavan: Kateudesta se ja se johtuu, .suomalaiset ovat niin kateellisia. Missä ne kateelliset ihmiset oikein luuraavat, kun ei heitä omalle kohdalleni tunnu sattuvan?
Minä olen kateellinen aika useinkin. En kadehdi toisten aineellista vaurautta, mutta Väinämöinen-Joukahainen-syndroma on minun yksi kuolemansyntini (Kateus määritellään yhdeksi 7:stä kuolemansynnistä) eli "Kumpi on tiedoilta tai taidoilta parempi"-kilpalaulantaan usein sorrun.
"Kateus on moottori, joka asustelee ihmisen sosiaalisen olemuksen ytimessä ja joka alkaa toimia heti, kun ihminen oppii vertaamaan itseään muihin. Vertailuntarvetta esiintyy myös joillakin eläimillä, mutta ihmisillä se on saanut aivan erityisen aseman. Ilman kateutta sosiaalinen kontrolli ei voisi toimia." Näin sanoo Wikipedia ja viisaasti sanookin.
Tule joukkoon, oi rehellinen ystäväni! Taistelkaamme siinä, ettei kateus meitä kuitenkaan myrkyttämään pääse. Kun huomaan itsessäni näitä kateudenkin tuntemuksia, on minun helpompi muitakin sietää. Niinhän se menee.
Oletko kateellinen?
87
398
Vastaukset
Eikä helvatassa!
Sinä päivänä kun kateuteni kuolee ja kuopataan, olen jo atomitasolla. Mitä halavatun merkitystä enää olisi elää.
Mut en mie esim. ahvenanmaalaisten erityisasemaa mitenkään kadehi tai monien rantaruåttalaisten hyvää sivistystasoo.
Kadehin vaikkapa tuota brylgreniä; aina se tilaa ravintelissakin jotai Guinnesin savunmakuista erikois-oltta.
Sit se kattoo meitä rupusakkilaisia kuin mätäkukkoja.
-- sinisirkku-
OLisko sillä tekemistä pätemisen tarpeen kanssa ? Yritän rehellisesti tutkia sisintäni, mutta kun en koskaan ole löytänyt kateutta sellaisenaan ajatuksistani.
Kaihoa saatan tuntea ja ihailua, niihin piirteisiin, joita minulta puuttuu, mutta ettenkö soisi niille joilla ne ominaisuudet ovat, on vieras ajatus.
Ehkä pidän ihmisistä liikaa, sekin on mahdollista näin sinisilmäiselle optimistille:D
Kun en voi olla luottamatta, että jokaisessa hyvyys sittenkin voittaa ! Eihän minusta muuten voisi elääkään, synkänkin myrskyn jälkeen luottamus elämään palaa, kuin aurinko--- ja lämmittää ja pyyhkii pois väärinkäsitykset.
Voihan ulkoiset olosuhteet olla vaikka kuinka kurjat, kun sisäinen elämä on kunnossa (keskitysleirit esim.) niin ihminen selviää paljosta !
Tai aate johon uskoo, koko sydämestään, ja on sille omistautunut (Nelson Mandela)
Pienessä mittakaavassa se sopii kelle tahansa, jos on löytänyt aatemaailmansa. - Jestasjestas
Just. Kiitos, sielunveli, ihminen sapiens.
- miksi ihmeessä
kuvittelet että ihmiset olisivat SINULLE kateellisia ? Se on täällä saatu lukea kitkerissä viesteissäsi hyvin usein.
- sinisirkku-
Voi en olisi tuota osannut ajatellakaan, vaan se *informoitiin * minulle:D
Ehkä se onkin väärintulkintaa, Kukaan ei olisi onnellisempi kuin minä, jos saisikin olla ihan kivaa kanssakäymistä, jokainen omine ominaisuuksineen:)
Oikeastaan eihän minussa ole mitään kadehdittavaa, leski-ihminen jo iäkäskin, omine rajoitteineenkin, hieman arka ja tottumaton mihinkään vapaaseen elämään, paitsi omalla sarallani:D
- *Kukkahame*
Onkohan jotain asiaa tai lahjakkuutta jota pitäisi kadehtia, ei varmaan koska kaikki on ison työn takana.
Ei edes rikkautta eikä ruotsinkielisiä, kaikilla on tunteet ja eikä heillekään aurinko lakkaamatta paista, varjoja ja myrskysäitä joutuvat kärsimään.
Kateus syö itse kadehtijaa ja sairastuttaa lopulta, mitä iloa on kadehtia, kun itseään voi kehittää niillä voimilla.
Edellisessä viestissä on sana 'kuvittelet', tarkoitettu sinisirkulle, sana istuu hänellä han kuvittelee, kuvailee ja kuvittaa koska on taiteilija.
Kuvataiteilija on lahja ihmiskunnalle!- Saamari!
Luuletko todella että kadehdimme ruotsinkielisiä? No en ainakaan minä.
En myöskään vihaa, sitäkin te tarjoatte alituiseen meille,
mutta se ei ole totta!
Me säälimme suomalaisia lapsia. Yrittäkää ymmärtää tämä.
Heille opetetaan 12 vuotta koulussa kieltä, jota eivät IKINÄ tarvitse missään. Heidän voimavaransa tuhlataan tuollaiseen!
Ja sitten he yrittävät tulla EU-komissaareina toimeen englannilla ja ranskalla, niinkuin juuri Olli Reenin kuulimme yrittävän. Sääliksi kävi.
VOi saamarin-saamarin-saamari! Senkin paskapäät! - Ymmärrän tunteesi!
Saamari! kirjoitti:
Luuletko todella että kadehdimme ruotsinkielisiä? No en ainakaan minä.
En myöskään vihaa, sitäkin te tarjoatte alituiseen meille,
mutta se ei ole totta!
Me säälimme suomalaisia lapsia. Yrittäkää ymmärtää tämä.
Heille opetetaan 12 vuotta koulussa kieltä, jota eivät IKINÄ tarvitse missään. Heidän voimavaransa tuhlataan tuollaiseen!
Ja sitten he yrittävät tulla EU-komissaareina toimeen englannilla ja ranskalla, niinkuin juuri Olli Reenin kuulimme yrittävän. Sääliksi kävi.
VOi saamarin-saamarin-saamari! Senkin paskapäät!Niin kyllähän se Olli Reeninkin puhe on sana sanan perään laittelua, vähästä harjoittelusta johtuen kielen luonnollinen intonaatio puuttuu ja puhe tuntuu väkinäiseltä.
Kaksinkertainen määrä englannin kielen puheen opetusta kouluihin, ja ruotsi pois turhana viemästä kallita sekä aikaa että voimavaroja lapsilta ja nuorilta!
- Yx70men
Minä olen teille kaikille muille kirjoittajille siitä kateellinen, kun en osaa kirjoitta niin räväkästi kuin te.
Minäkin haluaisin olla pirullinen, sellainen, jonka kirjoitukset saavat toisten niskakarvat pystyyn ja vastakirjoitusvietin heräämään.- *Kukkahame*
No onhan sitä siinäkin, pitkän piikittelyn tuloksena on opittava tavoille
- sinisirkku-
*Kukkahame* kirjoitti:
Kun aloittaja kuuluttaa rehellisyyttä, en voi olla kirjoittamatta, hämmästyksellä kylläkin,
miten usein luullaan minun kirjoittavan negatiivisesti nimettömänä ! Pannaan niinkuin tahallaan minun syykseni. Sellaista en ole koko pitkän elämäni aikana joutunut kokemaan!
En ole enää jaksanut puolustautua sitä vastaan, siihen en enää näe tarvetta:)
Ehkä on minunkin opittava viimein, jokin laki yhteisössä, joka koostuu niin monenlaisista ihmisistä.
Jos en sovellu, niin kokemukseksi jää tämäkin:D Mukavaa iltaa palstalle! - 70 -80 väli N
*Kukkahame* kirjoitti:
Yx70men... on nainen 100% varmuudella!
Eikä kannata välittää, se kateus se kateus! Ja pilkutkin kohdallaan,,,,.,,,.... - Saamari!
70 -80 väli N kirjoitti:
Eikä kannata välittää, se kateus se kateus! Ja pilkutkin kohdallaan,,,,.,,,....JUUU: kateus! Yksinkertaiset!
Voi... sancta simplicitas! - Yksinkertaisia ovat!
Saamari! kirjoitti:
JUUU: kateus! Yksinkertaiset!
Voi... sancta simplicitas!Heh, ymmärrän tunteesi, tuota samaa jankutusta vihasta ja kateudesta on tullut jatkuvasti, eihän sitä kestä sellainenkaan, joka ei muuten voimasanoja käytäkään, samaa "jäkatijää-plapalaplaplaa, suu yhtämittaa käy, jäkäti jää plaplaaplaplaa..". Hehhheee
- Yx70men
70 -80 väli N kirjoitti:
Eikä kannata välittää, se kateus se kateus! Ja pilkutkin kohdallaan,,,,.,,,....Onko vain naisella pilkut paikallaan?
- annamulletähtitaivas
Kaipa olen luonnevikainen, ainakin sinun mielestäsi, mutta en ymmärrä koko kateutta.
Mille ja miksi pitäisi olla kateellinen.
Me ihmiset olemme erilaisia, kullakin on omat hyvät puolensa.
Mitä ihmettä auttaa kadehtia muita, minulla ainakin on kaikki, mitä tarvitsen.
Terveyteni ei ole koskaan ollut hyvä, mutta hengissä olen, vielä.
Mitä muuta minun pitäisi hamuta?
Kateus vie kalatkin vedestä, sanoo vanha kansanviisaus. Lisäisin vielä, että se tekee kadehtijan maksan ja mielen mustaksi.
Jokin muu, kuin kateus, saa yrittämään yhtä hyvää, mikähän sana sitä kuvaisi?
.- Lorena*
Olen kateellinen nuoruudelle ja sitä aikaa usein kademielin muistelen.
En voi mitään. Olen 70 ja paikat rammettuu, kauneusoperaatio olisi tarpeen, on vain tyydyttävä meikkeihin joilla yritän restauroida esiin entistä naamaa. Olen kait toisinajattelija mutta en oikein hyväksy vanhenemista ja siitä kaiketi nuoruuden ihannointini johtuu.
Jos kasvojen nahkaa operaatiolla kiristetään, seuraus on kaulan alue on täynnä löysää nahkaa!!!!!!
Illalla nappailtiin paikallisessa ravitsemusliikkeessä s i t ä Guinnesin savunmakuista olutta, purkissa oli pallo pohjalla joka syöksi oluen kermaisen vaahtoavaksi, ei hassumpaa. Puhuttiin elämästä yleensä, tulevaisuudestakin. Nyt mietin mitä eteeni mahtaa vielä tulla, olen jo niin paljon kokenut kaikenlaista. Pysyisi tämä tasapaino elämässä loppuun saakka, malliin jos toisilla on paremmin elämä se on heidän onni, olen tyytväinen siihen mitä minulla on ja tähän kuuluu myös henkinen tasapaino.
Kadehdin, miksi vanhenevat herrat näyttävät niin charmikkailta ajan patinoimina, ja miksi silmät heidät havaitsee väkijoukosta. Onko Luoja heidän kohdalle jakanut säästeliäämmin vanhenemisgeenejä ja sitä testosteroria!
Naisten on säilyttääkseen edes hivenen mennyttä elämän iloa käytettävä purkista elämänlaatuun positiivisesti vaikuttavia pillereitä. Kosmetogilla käynnit ovat tulleet jääädäkseen, Viron kylpylämatkat ovat tapa, 20min hieronta tekee terää lihasmassalle, terapiahuoneet korvia hivelevin sävelin auttavat uppoutumaan haavemaailmaan - silloin kun olin vielä nuori, kauniskin! Sittenkin vielä vanhuutta pukkaa päälle.
Olen siis kateellinen menetetylle nuoruudella ja keski-ikäisyydellekin, tämä on tosi! - sinisirkku-
Lorena* kirjoitti:
Olen kateellinen nuoruudelle ja sitä aikaa usein kademielin muistelen.
En voi mitään. Olen 70 ja paikat rammettuu, kauneusoperaatio olisi tarpeen, on vain tyydyttävä meikkeihin joilla yritän restauroida esiin entistä naamaa. Olen kait toisinajattelija mutta en oikein hyväksy vanhenemista ja siitä kaiketi nuoruuden ihannointini johtuu.
Jos kasvojen nahkaa operaatiolla kiristetään, seuraus on kaulan alue on täynnä löysää nahkaa!!!!!!
Illalla nappailtiin paikallisessa ravitsemusliikkeessä s i t ä Guinnesin savunmakuista olutta, purkissa oli pallo pohjalla joka syöksi oluen kermaisen vaahtoavaksi, ei hassumpaa. Puhuttiin elämästä yleensä, tulevaisuudestakin. Nyt mietin mitä eteeni mahtaa vielä tulla, olen jo niin paljon kokenut kaikenlaista. Pysyisi tämä tasapaino elämässä loppuun saakka, malliin jos toisilla on paremmin elämä se on heidän onni, olen tyytväinen siihen mitä minulla on ja tähän kuuluu myös henkinen tasapaino.
Kadehdin, miksi vanhenevat herrat näyttävät niin charmikkailta ajan patinoimina, ja miksi silmät heidät havaitsee väkijoukosta. Onko Luoja heidän kohdalle jakanut säästeliäämmin vanhenemisgeenejä ja sitä testosteroria!
Naisten on säilyttääkseen edes hivenen mennyttä elämän iloa käytettävä purkista elämänlaatuun positiivisesti vaikuttavia pillereitä. Kosmetogilla käynnit ovat tulleet jääädäkseen, Viron kylpylämatkat ovat tapa, 20min hieronta tekee terää lihasmassalle, terapiahuoneet korvia hivelevin sävelin auttavat uppoutumaan haavemaailmaan - silloin kun olin vielä nuori, kauniskin! Sittenkin vielä vanhuutta pukkaa päälle.
Olen siis kateellinen menetetylle nuoruudella ja keski-ikäisyydellekin, tämä on tosi!Eipä kuulosta helpolta elämä, jos arvosi liikkuu ulkonäössä, joka vääjäämättä saa iän tuoman patinan. Miten et näe itsessäsi samaa kuin noissa charmikkaissa herrasmiehissä/ihmisissä yleensä ?
Samalla lailla naisetkin vanhenemme, olisit armollinen itsellesikin, ei kauneus ole niin pinnallista kuin sileys ja nuoruus, ne kuuluvat itsestään selvänä jokaiselle aikanaan.
Monenlaista charmia on ihmisissä, parhaita niistä on itsensä unohtaminen ja luonnollisuus:D
Ohoh, jo alkoi sakea lumipyry tällä etelässä! Mietteliäät aamuterveiset! - Lorena*
sinisirkku- kirjoitti:
Eipä kuulosta helpolta elämä, jos arvosi liikkuu ulkonäössä, joka vääjäämättä saa iän tuoman patinan. Miten et näe itsessäsi samaa kuin noissa charmikkaissa herrasmiehissä/ihmisissä yleensä ?
Samalla lailla naisetkin vanhenemme, olisit armollinen itsellesikin, ei kauneus ole niin pinnallista kuin sileys ja nuoruus, ne kuuluvat itsestään selvänä jokaiselle aikanaan.
Monenlaista charmia on ihmisissä, parhaita niistä on itsensä unohtaminen ja luonnollisuus:D
Ohoh, jo alkoi sakea lumipyry tällä etelässä! Mietteliäät aamuterveiset!Jäi pois, pahinta on tämä liikunnan rajallisuus. On ollut jätettävä pois liikunnallisia harrastuksia, en ymmärrä miksi pieni kankeus tuntuu nivelissä kun aamulla herää, joskus kolottaa yhtä niveltä tänään toista ja perimä kolkuttaa mielessä, suvussa kulumat nivelissä ovat varsin yleisiä.
En nyt mikään happo ole, joskus tyttöjen sitseissä otamme "pienet", aina varsin vähäiseksi maistelu .
MIelestäni itsestä huolehtiminen kuuluu asiaan, ihon hoito ja asusteiden siisteys----muodikkuuskin-----mukana on yritettävä porskutella ajan hengessä. Onko tässä mitään pahaa jos itseään hoitaa, kuka muu sen tekisi.
Minulla oli ystävä joka hoiti itseään mallikkaasti, kampaaja, kosmetologi, veteraanien kylpyläviikkoja, samoin Viron, asusteet huolitellut siistit, pelasi korttipelejä ja otti iltaisin konjakki tujut. Halusi aina olla "hyvän näköinen", nukkumaan mennessä kaunis yöpaita, syy jos satun yöllä kuolemaan olen paremman näköinen noutajille, koska olen näin vanha, eli näin 92v saakka. Häneltä sain oppia monella eri tavalla. Mikä tärkeintä järki pelasi kuin partaveitsi loppuun saakka, korttipeleissä usein voittamaton - korttipeli vaatii hyvää muistia.
Kasvojen kohotusoperaatio on kaksiteräinen asia - naama kiristetyn sileä - kaulan iho kuin rapumerta. Mallina monet julkkikset Silvia mukaanlukien. - sinisirkku-
Lorena* kirjoitti:
Jäi pois, pahinta on tämä liikunnan rajallisuus. On ollut jätettävä pois liikunnallisia harrastuksia, en ymmärrä miksi pieni kankeus tuntuu nivelissä kun aamulla herää, joskus kolottaa yhtä niveltä tänään toista ja perimä kolkuttaa mielessä, suvussa kulumat nivelissä ovat varsin yleisiä.
En nyt mikään happo ole, joskus tyttöjen sitseissä otamme "pienet", aina varsin vähäiseksi maistelu .
MIelestäni itsestä huolehtiminen kuuluu asiaan, ihon hoito ja asusteiden siisteys----muodikkuuskin-----mukana on yritettävä porskutella ajan hengessä. Onko tässä mitään pahaa jos itseään hoitaa, kuka muu sen tekisi.
Minulla oli ystävä joka hoiti itseään mallikkaasti, kampaaja, kosmetologi, veteraanien kylpyläviikkoja, samoin Viron, asusteet huolitellut siistit, pelasi korttipelejä ja otti iltaisin konjakki tujut. Halusi aina olla "hyvän näköinen", nukkumaan mennessä kaunis yöpaita, syy jos satun yöllä kuolemaan olen paremman näköinen noutajille, koska olen näin vanha, eli näin 92v saakka. Häneltä sain oppia monella eri tavalla. Mikä tärkeintä järki pelasi kuin partaveitsi loppuun saakka, korttipeleissä usein voittamaton - korttipeli vaatii hyvää muistia.
Kasvojen kohotusoperaatio on kaksiteräinen asia - naama kiristetyn sileä - kaulan iho kuin rapumerta. Mallina monet julkkikset Silvia mukaanlukien.Aika hauska kauniine yöpaitoineen! Olihan huomaavainen ja koketti:D
Itselläni on äidin ja tätini puolelta kokemusta yllin kyllin tuosta:D Tätini kuollessaan 93 v oli rohkeasti värjätty punapää, huulipunat paikallaan ja vaatteet viimoisen päälle.
Mikä ettei, jokainen nainen voi/saa valita miten itseään ilmentää, hauska täti olikin, jos ei käyttänyt muita peilinään, onko nyt tukka hyvin, tai näkyykö silmistä, että olen niin sairas. Se kyllä tympii....
Itse huvitun joskus ulkonäöstäni, kun en ole vilkaissut peiliin hyöriessäni, mutta toki ulos mennessäni pyrin ottamaan parhaan puoleni esiin:D
Tuo Katleijan kaiho ja kaipaus on tuttu ja inhimillinen tunne, sen luonnollisempaa en tiedä! Ei ole ihmistä luotu yksin elämään.--Mutta tottuuhan siihenkin:D
- 19+17
Juominen vanhentaa, sitä ei silloin kannata harrastaa, jos haluaa kasvonsa ja kaulansa säilyttää nuorekkaina.
Katselin eilen TV:tä ja huomasin minäkin sen kuvain käsittelyn, mitä KatriHelenankin kansikuvalle oli tehy.
Hänkin kertoi jossain vaiheessa "kirkkaitakin" käyttelevänsä.
SE ja sokeri, ne pahiten ihmisen ihon vanhentavat, tukankin.
Ja silloin varsinkin, jos viinaa vetää kaksin käsin, ei pidä silloin ihmetellä nuoruuden ulkonäön muuttumista.
Näin luin kauan sitten jostain.
Mitään muuta kuin terveellisiä elämäntapoja en aio tehdä ulkonaisen olemukseni suhteen. Iloa pintaan vain! - *Kukkahame*
Kun ikää tulee se kyllä näkyy, tietysti juominen ja raju elämäntyyli tuo omat leimansa, epäsäännöllinen elämäntyyli kyllä kuluttaa, eikä sellainen ihminen
pysty huolehtimaan itsestään, tuskin välittää ulkomuotoaan kohennella.
Pienet pirteydet kyllä laitan joka päivä kasvojen 'kirkastamiseksi', se on ollut halki elämäni joka aamuinen homma.
Kun itsekin pidän katsella siistiytynyttä ihmistä, pieni yksityiskohta vaikka huulipuna tekee jo paljon pirtsakamman ilmeen.
Vähentynyt se on nuoruusvuosilta peiliinkin tuijottaminen, kunhan yleiskuvaa vilkaisee ohimennen! Kateus vai epäoikeudenmukaisuus?
En todellakaan osaa kadehtia mitään sellaista mitä ei ole otettu minulta pois tai minkä saamiseen en olisi katsonut olevani oikeutettu.
Siis, naapurin lottovoitto ei ole kateuden aihe mutta perikunnan jonkun jäsenen välistävedon tulos saattaa sellainen olla.
Minusta kyse on epäoikeudenmukaisuudesta. Tai ainakin sen tunteesta.
ET-lehden nro 4:n luokittelun mukaan olen nuukailija.
Sen mukaan minulle on yhdentekevää mitä muut minusta ajattelevat.
Kuulun säästäväisimpään mutta eniten matkustelevaan ryhmään.
Osuus 14% koko koplasta.- katleija5
Vast. (Lorena* 11.3.2011 08:04)
Nauratti oikein kun luin sinun pirteän kirjoituksesi. Joku voisi vaikka kadehtia sinua, usko pois, Sinisirkkukin- epäili arvojasi ulkonäköön liittyvien ajatustesi tähden. En nyt tyrmää enkä puolla ss ajatuksia, niitähän saamme vapaasti esittää toisiamme loukkaamatta.
Tapamme ja ajatuksemme eivät tosiaankaan kulje samoja latuja. Vaikutat niin pirteältä ja olet tyytyväinen, tuota yhtä asiaa lukuun ottamatta, "yhtä en takaisin saa nuoruuttain". Siinä et kyllä ole yksin.
Voisi tuo luomileikkaus olla ihan kohta tarpeellinen minullekin, kun aamulla joutuu kulmakarvoja nostamaan, että saa vekit suoraksi yläluomilta. Kelakin kuulema avustaa tositarpeessa, kun näkökenttä alkaa kaventua tarpeeksi. :)
Minä olen aika luomu tyyppi mutta huulipunaa sipaisen aina kotoa ulkosalle lähtiessä. Taitaa olla vaan pinttynyt tapa.
Mietin mitä kadehtisin toisilta. Onko se kaihoa vai kademieltä, kun joskus katsellessa vanhoja pariskuntia raitilla kävelemässä, että kunpa se mieheni ei olisi niin varhain poistunut viereltäni. Miksi meille ei yhteistä vanhuutta tullut.- Lorena*
Viimeinen kappale kirjoituksestasi pitää kohdallani paikkansa. Ainakin perhejuhlissa kaihomieli moninkertaisesti tulee mieleeni. Jo 20v yksineloa, suuri ikävä jatkossa miksi emme saaneet vanheta yhdessä.
Ystäviä on tullut ja mennyt, ainahan he ovat luikkineet tiehensä sanottuani ettei minulla ole aikomuksia sitoutua. Mikähän siinäkin kun ei ystävyys kelpaa, pitäisi kait olla myös se taloudenhoitaja kaikilla mausteilla.
No tää on mun elämää, maailmani on tällainen, sattumiakin riittää silloin kun on auringonpaisteinen päivä. Laulun sanoin "tää on vain elämää, ei sen kummempaa, paratiisiksi ei tätä saa" myskyisetkin päivät on läpi elettävä, kukapa myrskyilmoja kaipaisi ja kadehtisi, tuskin kukaan. - Ramoona*
Runoilija V.A. Koskenniemen sanoin : Kateus on sielun home. Miksi homehduttaa se hyvä, mitä itsellä on kadehtimalla sitä hyvää mitä toisella on. Jos toisella on menetystä ja onnea, ei se ole itseltä pois. Näin voi oppia asennoitumaan, vaikka kateus kuuluu lapsenkin elämään. Olen suuren sisarussarjan toiseksi vanhin, ja siihen aikaan poikalapset saivat vapauksia, joita ei tytöille suotu. Nuorin sisarukseni syntyi, kun olin jo 17, ja hän sai paljon sellaista, mitä sotien jälkeen syntyneille pula-ajan lapsille ei voitu antaa. Sisarkateus lienee jossain muodossa kaikille tuttu, vielä vanhempien kuoltua iäkkäätkin sisarukset saattavat mittailla vanhempiensa rakkautta perintöriidoilla.
On sanottu, että kansakuntien hyvinvoinnin perustana on kateus, se antaa potkua yrittämiselle. Miksei se pitäisi paikkansa yksityisillä ihmisilläkin. Sellainen kateus ei ole hedelmätöntä eikä homehduttavaa, vaan motiivi ponnisteluille.
Palstalla on puhuttu paljon kateudesta, kun joku on kertonut elämänsä hyvistä asioista. Kenenkään elämä ei ole täydellistä, jokaisella on ristinsä. Jokaisella on myös kiitollisuuden aiheita ja eletyn elämän hienoja muistoja, joita ei voi kukaan ottaa pois. Tietysti nainen tuntee haikeuden pistoja katsellessaan vanhoja valokuvia, joissa on vielä kaikkivoipainen, kukkea ja hehkeä. Mutta itsensä muistaminen sellaisena myös antaa voimaa ja itsevarmuutta - eihän sielu muutu, vaan parhaimmillaan jalostuu ja hioutuu arvokkaaksi jalokiveksi.
Tänään ei tarvitse kenenkään kadehtia meidän säätä, täällä sataa räntää.
- suuri vääryys
Onko kateutta eriarvoisuus, suomessa nykyinen politiikka viimeset 10-15 vuotta on keskittyny eriarvoisuuden kasvattamiseen, suurin oas kansasta on köyhää, päättäjät, johtajat presidenttiä myöten nostavat omia palkkojaan huikeisiin sfääreihin köyhän kansan kustannuksella se on väärin, pidän sitä riistona.
Se on oikeudenmukaisuuden puutetta enemmän kuin kateutta, on väärin kansaa kohtaan. - Sielu ja
henki, siitähän Katri Helenakin eilen puhui Hjalliksen kanssa, se ei vanhene. Hän uskoi sen jälleensyntyvän tänne maan päälle tai jonnekin toiseen ulottuvuteen ja saavan uuden kehon asunnokseen.
Ajatusmalli ei kuulosta mahdottomalta, tiedämmehän energian häviämättömyyden lain.
Katri Helena tunnusti rakkaussuhteen vuosikymmeniä nuorempaan mieheen. Hän perusteli rohkeutensa sillä, että jos kolmen kk:n päästä tulee syksy, niin hän nauttii tänään auringonpaisteesta.- seurustelu upseeri
Ajattelitteletteko, Katri oli painumassa yleisön keskuudessa jo unholaan, Mainostoimistot ovat sitävarten että nostavat vanhat rouvat esille mitä erilaisimmin lööpein - tapahtumin.
Ja niin kansa taas taputtaa pieniä käsiä yhteen, ai miten ihana! Ja artisti laulaa vanhenevalla äänellä jonka havaitsee, muut näkevät vain ikoninsa lauteille.
- ni-mi-merkki
On kukkua että kansakuntien hyvinvoinnin perusta olisi kateus.
Mielestäni se voi olla korkeintaan tervettä järkeä käyttävien organisaation johtajia.
Nähtiin se meidän Nokiallakin, kuka osaa nostaa oikeat asiat, perustuksen on oltava
tukevalla pohjalla silloin menestytään.
Sitten vain tulee uusi jolla ei olekaan homma hanskassa,
Kateus on vääristynyttä elämänkatsomusta!
Urheilukilpailutkin jossa paremmuutta mitataan, kyllä se on tervettä kilpailua, ja pitkällistä valmentajan ja urheilijan yhteistyötä
Ruutikin keksittiin ja on kaavakin olemassa, harva silti osaa sitä tehdä. - Satu*
Ramoonalle: (lainaan hiukan viestiäsi)
>Olen suuren sisarussarjan toiseksi vanhin, ja siihen aikaan poikalapset saivat vapauksia, joita ei tytöille suotu. Nuorin sisarukseni syntyi, kun olin jo 17, ja hän sai paljon sellaista, mitä sotien jälkeen syntyneille pula-ajan lapsille ei voitu antaa. Sisarkateus lienee jossain muodossa kaikille tuttu...<
Minä olen sisarussarjani toiseksi nuorin ja jouduin oppilaaksi koululeikkeihin, opinkin sitten lukemaan hyvin pienenä, kirjoittamaankin jopa "kaunolla" ja myöskin kampaamon asiakkaana jouduin välillä kiinnijuostuna olemaan,
vieläkin muistan kylmän veden valumisen selkäpiitäni pitkin, kun vesikampausta minulle laitettiin. Yhtään vähempää en olisi voinut tukkani ulkonäöstä silloin välittää.
Kyllähän sisaruskateuttakin välillä esiintyi, vanhemmat sisaret saivat kauniita kerrastoja, joissa oli edessä silkkinen kuvio, me nuorimmat saimme pitkähihaisia pumpulisia laamapaitoja ja housuja, joissa ei mitään kaunista meidän mielestämme ollut.
...
Kun järjestin minua melkein parikymmentä vuotta vanhemman lottasisareni hautajaiset viime keväänä,
tajusin todella menetykseni suuruuden. Hän oli leski, jolla ei ollut lapsia, ja kai hän sodan jälkeen jo oli jotenkin äidillisen otteen meikäläiseen saanut, kun asuin lukioluokkieni ajan hänen hoteissaan kolukaupungissani, jonne hän sai silloin viran.
Sisarussuhde on pisin ihmissuhde täällä maan päällä vaeltaessamme, ja jos siinä on hyvyyttä toista kohtaan, se on elämän lahjoista suurimpia.
Tämä sisko kävi luonani aina, vaikka olisin missä asunut.
Hän rakasti myös lapsiani ja miestäni.
Hyvät suhteet minulla on kyllä ollut muihinkin sisaruksiini, niin poikapuolisiin kuin tyttöpuolisiinkin.
Olen varmaan Ramoona sinua vanhemmasta perheestä, sillä nuo kaksi poikapuolista, perheemme vanhimmat, joutuivat rintamalle sodan kauheina aikoina, silloin perheemme elämä muuttui jotenkin paljon entistä vakavammaksi ja alakuloisemmaksi sekä työtä ylettömästi raatavaksi, äidin mieliala varsinkin muuttui surulliseksi, varmaan hän pelkäsi tosi paljon poikiensa puolesta.
Sota on ollut suurin onnettomuus elämässäni.- eletty ikä tallella
Kateellinen vanha ihminen on paholaisen suurin luomus.
Elämän juju on siinä, pystyn sen nyt varttuneessa iässäni sanomaan, ettei yritäkään tehdä siitä erityisen tärkeää.
- Jestasjestas
Hymistelyjä. Luentoja. Saarnojakin. Vain muutama aito ihmisen ääni, itsetuntemuksen tunto.
Niinpä niin. Se pisin tie vielä alkumetreillään, tie itsetuntemukseen, ihmisen ytimeen. - hohhhoijjjaaa
Ilkeililyä taas täällä, ss on takasin
ja sen huomaa. Parjaus ja sen jälkeinen vahingonilo tuolla!
3 noitaa Kyöpelinvuorelta lensivät palstalle takasi.- Olen .. Kyllästynyt
hohhhoijjjaaa:lle
Olet kateellinen, riidanhaluinen, ja typerä, kaikenaikaa luulottelet toisille ja uskot itse että joku muukin sotkee kirjoituksillaan palstaa,,,,se olet SINÄ v a i n SINÄ, usko ja muutu ihmiseksi. - "Olen kyllästynyt"-
Olen .. Kyllästynyt kirjoitti:
Olet kateellinen, riidanhaluinen, ja typerä, kaikenaikaa luulottelet toisille ja uskot itse että joku muukin sotkee kirjoituksillaan palstaa,,,,se olet SINÄ v a i n SINÄ, usko ja muutu ihmiseksi.nikille:
Rumasti taas kirjoitat, uskomattoman ilkeästi.
"Jestasjestas" ja sinä olette tämän ketjun ainoat ilkeilijät,
ja Jestasjestas alotti ilkeilyn, muuten ketju oli aivan hyvä.
...................................................... - Härrekyyd
"Olen kyllästynyt"- kirjoitti:
nikille:
Rumasti taas kirjoitat, uskomattoman ilkeästi.
"Jestasjestas" ja sinä olette tämän ketjun ainoat ilkeilijät,
ja Jestasjestas alotti ilkeilyn, muuten ketju oli aivan hyvä.
......................................................Voi herrrrrranen aika. Jos jestasjestas on tuota mieltä kirjoittajista, se on vain hänen oma mielipiteensä, ei suinkaan mikään ilkeys. Kyllä pitää sitten olla kummallisia tyyppejä, jestas potenssiin kolme.
Se siitä. Stop. - he
Olen .. Kyllästynyt kirjoitti:
Olet kateellinen, riidanhaluinen, ja typerä, kaikenaikaa luulottelet toisille ja uskot itse että joku muukin sotkee kirjoituksillaan palstaa,,,,se olet SINÄ v a i n SINÄ, usko ja muutu ihmiseksi.Minä kun kun olen laiha ,voisin sanoa itseni rusinaksi. Siitä olen kade, kun en saa pyöreyttä ,he jotka ovat saman ikäisiä ,hiukan kiloja ,eivät ole niin ryppysiä ,kuin minä.. Kade on sekin,mut" minkäs teet ,kun huonot ruokahalut. Mies paistelee välillä lettujakin ,jospa maistuis ja pyöristyisit,mut eihän tuo näköjään tepsi.Ihan voissa paistaa. Muuta unelmiesi mukana ja nauti siitä.
- Hyvän ketjun tulit
pilaamaan!
Kaikki kirjoittivat omalla nikillään ennen "Jestasjestasia",
joka tuli puskasta mollaamaan monella tapaa ja riitaa haastamaan.
Tuollaiset häiriköt ovat palstan pilaajia.- he
kerro kuka pilasi ,minäkö,heta
- VÄKEVÄT asiathan
tänne onkin nyt vedetty otsikoihin!
Vanha sanontahan tai sananlaskuhan on että
Kaakonkulman kateuden voittaa vain Kuusamon kiima.
Kuusamon kiusaus.
Kyllä se silloin tunnustettu asia on ainakin siellä. - Ruotsaaistensanotaan
olevan vielä kateellisempia kuin suomalaisten
sillä "den stora svenska avundsjukan" on myös
paljonpuhuttu pohjoismainen käsite. - sinisirkku-
*Skitviktiga* on ainoa jonka olen kuullut, suomeksi: paskantärkeitä!
Taisit itse sen keksiä....Onhan meillä *kell onni on se onnen kätkeköön*
Mutta toisaalta---upeimpana Eino Leinon ajatus ja tunne:)
Ken itse kerran on onnellinen
se tahtoisi onneen jokaisen!
Ja antaa, antaa, antaa vaan.
oman onnensa aarteistaan!
Ja siihen yhdyn täysin rinnoin !- Kateudestaluopumis-
koulutus voisi olla monen elämää valaisevaa, sillä kateus voi monen elämää turhaan synkistää, niidenkin, jotka muuta esittävät ulos päin.
Jo vahastaan kansalla on ollut oikeudentaju. Poikkeuksellisen suuri saalis jaettiin toisten kanssa, koko kylä kutsuttiin pitoihin.
Uskoisinkin, että ne, jotka esim. Liliuksen ja vastaavien &:den bonuksia paheksuvat, ovat oikeudenmukaisuuden tunteen vallassa enemmän kuin kateuden. Liliuksen käytös on 'rumaa', koska hän ei ymmärrä sitä, että Suomen valtionyhtiöstä saatu n.s. ' tuulentuoma' eli ei millään tavoin hänen toiminnastaan johtuva hyöty olisi tullut palauttaa Suomen köyhtyneelle ja muita maita auttaneelle valtiolle, sen tyhjään, velkaantuneeseen kassaan. Onhan kyse 40 miljoonasta vuosittain. Ihmettelen, ettei presidentti puuttunut asiaan. Tai puuttui, mutta puolusti.
En tunnista itsessänikään tätä tunnetta kateudeksi, vaan pyrkimykseksi oikeudenmukaisuuteen. Ne olisi erotettava toisistaan. - tosi kateellinen,mur
Kateudestaluopumis- kirjoitti:
koulutus voisi olla monen elämää valaisevaa, sillä kateus voi monen elämää turhaan synkistää, niidenkin, jotka muuta esittävät ulos päin.
Jo vahastaan kansalla on ollut oikeudentaju. Poikkeuksellisen suuri saalis jaettiin toisten kanssa, koko kylä kutsuttiin pitoihin.
Uskoisinkin, että ne, jotka esim. Liliuksen ja vastaavien &:den bonuksia paheksuvat, ovat oikeudenmukaisuuden tunteen vallassa enemmän kuin kateuden. Liliuksen käytös on 'rumaa', koska hän ei ymmärrä sitä, että Suomen valtionyhtiöstä saatu n.s. ' tuulentuoma' eli ei millään tavoin hänen toiminnastaan johtuva hyöty olisi tullut palauttaa Suomen köyhtyneelle ja muita maita auttaneelle valtiolle, sen tyhjään, velkaantuneeseen kassaan. Onhan kyse 40 miljoonasta vuosittain. Ihmettelen, ettei presidentti puuttunut asiaan. Tai puuttui, mutta puolusti.
En tunnista itsessänikään tätä tunnetta kateudeksi, vaan pyrkimykseksi oikeudenmukaisuuteen. Ne olisi erotettava toisistaan.EI tietenkään presidentti puuttunu asiaan, koska itse on kähminy valatvat omaisuudet yli suuren palkkansa lisäksi.
Koko kansa on "kateellien " eli oikeudentajuinen, vihanen vääryydelle, voimme vaatia ilman ansiota saadut poonukset korkoineen takasi valtion tyhjään pohjattomaan kassaan. - palauttaa oikeudenm
tosi kateellinen,mur kirjoitti:
EI tietenkään presidentti puuttunu asiaan, koska itse on kähminy valatvat omaisuudet yli suuren palkkansa lisäksi.
Koko kansa on "kateellien " eli oikeudentajuinen, vihanen vääryydelle, voimme vaatia ilman ansiota saadut poonukset korkoineen takasi valtion tyhjään pohjattomaan kassaan.esm. forttumin osakkeita omistaa suuriosa päättäjistä, monet ministerit kansanedustajat, aikoinaan mainittiin myös presidentti, ei voi odottaa heiltä oikeudenmukaista käytöstä, suhteessa kansaan.
Oikeuministeri Brax on jopa forttumin hallituksessa , Brax on menttäny luottamuksen oikeudenmukaisista päätöksisä meikä silmissä.
EN ÄÄNESTÄ häntä.
Brx puolustaa Liliuksen ylisuurta palkkaa poonuksia, ja optioita, samalla ittensä ja muitten päättäjien, näillänäkymin on turha toivo odottaa takaisin perintää! - previjä
palauttaa oikeudenm kirjoitti:
esm. forttumin osakkeita omistaa suuriosa päättäjistä, monet ministerit kansanedustajat, aikoinaan mainittiin myös presidentti, ei voi odottaa heiltä oikeudenmukaista käytöstä, suhteessa kansaan.
Oikeuministeri Brax on jopa forttumin hallituksessa , Brax on menttäny luottamuksen oikeudenmukaisista päätöksisä meikä silmissä.
EN ÄÄNESTÄ häntä.
Brx puolustaa Liliuksen ylisuurta palkkaa poonuksia, ja optioita, samalla ittensä ja muitten päättäjien, näillänäkymin on turha toivo odottaa takaisin perintää!Mitä korjaisi yksi takaisinperintä, milloin takaisin previntä olisi oikeuden mukainen ?
- "rosvot kiinni "
previjä kirjoitti:
Mitä korjaisi yksi takaisinperintä, milloin takaisin previntä olisi oikeuden mukainen ?
Nyt on oikeudenmukaista. Liliuksen miljoona poonukset oli liikaa kansalle, ne heti takaisin perintään korkoineen, kaikkien
Forttumin johtajien palkat heti pienetää kohtuuteen ! kansanedustajien erikoisesti ministereitten ja persidentin palkat pienentää, suhteelisuuden taju palauttaa päätääjiin, kansan riistolle ON tultava loppu !
- Kadeveli
Täällähän se, mainitsemasi kateus-syndroma. Kyllä kansa(nrunous) tietää!
http://runeberg.org/kalevala/03.html - En ole rasisti mutta
Olen vilpittömästi kateellinen
henkilöille, joilla on paremmat tulot kuin minulla. Toisaalta olen kateellinen myös maahanmuuttajille, kerjäläisille ja ruokajonoissa oleville. Mielestäni kaikessa täytyisi olla oikeudenmukaisuus. Kun vielä olin työelämässä havaitsin usein työkavereitteni olevan kateellisia toisten saamista palkoista.
Erikoista minusta oli, kun mies havaitsi olevansa pienempi palkkainen kuin samaa työtä tekevä kaverinsa, hän vaati samaa liksaa itselleen.
Kun nainen havaitsi saavansa pienempää liksaa kuin samaa työtä tekevä ystävänsä, hän vaati ettei ystävä saa saada niin paljoa.
Vissi ero näkemyksissä.
Olisikohan tuossa syy naisten euron 82 sentin arvoon?
Huomasitteko, kun pariviikkoa sitten asiaan liittyvässä keskustelussa eräs naisosanottaja esitti ajatuksen, että koska naisten palkkoja ei voida nostaa, niin alennetaan miesten palkkoja.
Siitäkös työnantajat tykkäisivät.- Ei työttömyyttä!
Työpaikkoja riittäisi silloin useammille.
- Anatolli
Suomessa oleskeleville
kerjäläisille olen todella kateellinen. - Atolfia
En kyllä ole kerjäläisille kateellinen. Ei heidän elämänsä taida olla ruusuilla tanssimista. Toivoisin kuitenkin, että he saisivat omassa maassaan kunnollisen toimeentulon eikä tarvitsisi tulla tänne kylmään Suomeen kontallaan anomaan noita roposia, joita ehkä jotkut heille heittävät. Surullista on katsoa heitä tuolla katujen varsilla.
En usko olevani yleensäkään kateellinen kenellekään, mutta soisin tietysti, että nuo suuret rahat, joista puhutaan noitten yitysjohtajien palkkioina, olisivat lämmittämässä yleishyödyllisiä tarkoitusperiä eikä yksien mahtiperheitten talouksia.
Kateus myrkyttää ihmismielen ja sellainen ihminen syytää suustaan sammakoita, levittää kateudenmyrkkyä ympäristöönsä.
Tyytyväinen olen elämääni pienistä vastoinkäymisistä huolimatta. Leipää riittää ja on katto pään päällä. Niin, ja onhan tuo elämänkumppanikin vielä tukena ja turvana. Pahoillani olen heidän puolestaan, jotka kumppaninsa ovat menettäneet ennenaikojaan.
Se, mitä itsekukin on ja omistaa ja miten elää, ei minulle kuulu paitsi tietysti joskus panee ajattelemaan, mikä on oikeudenmukaista niinkuin nuo suuret optiot. Pitäneekö paikkansa, että ahneella on kakkanen loppu, joten ei liene niillä optioilla siunausta. - 537745
Tämä ihmislajimme ei laumana poikkea paljoakaan *serkuistaan* siinä suhteessa!
Hierarkian huipulle on päästävä kyseenalaisinkin keinoin, takaamaan oman geneettisen perimänsä parhaimmat aineellisetkin edellytykset.
Niin näyttää olevan joka taholla kun katselee ympärilleen, kuka milläkin lailla.
Siinä ei niinkään suhteellisen hiljattain tulleet kristillisyyden lähimmäisen rakkaudet, ole kuin pintaraapaisua geeneissä. - Jotain järkeä!
Kristillisyys tulee ymmärtää oikein.
Ei saa korostaa enää ihmisuhria, ei verta ja muuta.
Uuden testamentin ihmistyönä syntyneitä stooreja ei pidä yrittää syöttää enää ihmisille, ei varsinkaan sitä syyllisyyden ja synnintunnon jatkuvaa raskautusta. Nythän me olemme itsenäinen kansa, toivon mukaan pysymmekin. Ei siis itsetunnon rapauttamista syyllistämällä enää tarvita!
Sotajoukoin ja asein tulivat ruotsalaiset valloittajat,
heille oli tätkeätä syyllistää meidät, jotta saivat valloitettua maamme. Se aika on mennyt.
Vanha Testamenttikin kaipaa sensurointia.
10 käskyä ja psalmit ovat jokaiselle ohjeeksi ja iloksi sopivia. - Samaa mieltä
Jopa piispa on sanonut että uhrioppia ei pidä niin paljoa pitää esillä.
Jeesushan oli opettaja.
Meillähän se "kristinusko" on aika uusi asia,
vasta siitä asti kun Ruotsi hyökkäsi tänne 1155.
Ja sitten kaksi muuta sotaa,
joissa Suomen valloittivat nuo ruotsalaiset.
Jos emme tunne historiaamme, emme ymmärrä nykyhetkeäkään.- Säälin vanhaa hyvää
naista, kun anoppini sanoi pari viikkoa ennen kuolemaansa muistavansa pelolla erään virren:
"Voi kuinka Herra Taivaan
säikähtyy sieluni,
kun kärsimääsi vaivaan
on syynä syntini!"
Sanoin hänelle, että ei se ole sinun syytäsi, eikä sinun syntiesi syytä.
Olet kasvattanut hienon pojan ja kaikkesi tehnyt parhain päin.
Älä ajattele noin, älä pelkää mitään! Kyllä Taivaan Isä sinut ottaa käsivarsilleen ja kantaa luokseen, sitten kun sinun aikasi on tullut.
Hän näytti helpottuneelta, enkä ihmettele, sillä toinen hänen lapsistaan ja varsinkin tuon toisen vaimo vaativat sitä n. s. "uudelleensyntymistä" häneltä ja meiltä kaikilta aivan pakkomielteen tavoin joka tapaamisella.
Meistä se oli raakaa ja julmaa vanhaa hyvää äitiä kohtaan.
"Uskovainenkin saa olla, mutta ei pidä hulluksi ruveta!" - Iäti muistan,
Säälin vanhaa hyvää kirjoitti:
naista, kun anoppini sanoi pari viikkoa ennen kuolemaansa muistavansa pelolla erään virren:
"Voi kuinka Herra Taivaan
säikähtyy sieluni,
kun kärsimääsi vaivaan
on syynä syntini!"
Sanoin hänelle, että ei se ole sinun syytäsi, eikä sinun syntiesi syytä.
Olet kasvattanut hienon pojan ja kaikkesi tehnyt parhain päin.
Älä ajattele noin, älä pelkää mitään! Kyllä Taivaan Isä sinut ottaa käsivarsilleen ja kantaa luokseen, sitten kun sinun aikasi on tullut.
Hän näytti helpottuneelta, enkä ihmettele, sillä toinen hänen lapsistaan ja varsinkin tuon toisen vaimo vaativat sitä n. s. "uudelleensyntymistä" häneltä ja meiltä kaikilta aivan pakkomielteen tavoin joka tapaamisella.
Meistä se oli raakaa ja julmaa vanhaa hyvää äitiä kohtaan.
"Uskovainenkin saa olla, mutta ei pidä hulluksi ruveta!"kun vielä kumarruin ja laitoin poskeni hänen poskeaan vasten ,
sitten silitin hänen poskeaan ja kättään, miten hän näytti onnelliselta ja rauhalliselta.
Emme tähän asiaan palanneet enää myöhemmin hänen eläessään.
Hyvän miehen hän minulle kasvatti, ja miestäni kehuin ja hyväilin paljon ja usein.
Ihanaa oli häntä syleillä.
Upeita, hyviä miehiä on, ja heitä tulee kehua ja halailla sekä hyväillä! - miehen upeus
Iäti muistan, kirjoitti:
kun vielä kumarruin ja laitoin poskeni hänen poskeaan vasten ,
sitten silitin hänen poskeaan ja kättään, miten hän näytti onnelliselta ja rauhalliselta.
Emme tähän asiaan palanneet enää myöhemmin hänen eläessään.
Hyvän miehen hän minulle kasvatti, ja miestäni kehuin ja hyväilin paljon ja usein.
Ihanaa oli häntä syleillä.
Upeita, hyviä miehiä on, ja heitä tulee kehua ja halailla sekä hyväillä!aika kultaa muistot, eikä anoppi onneksi tee miestä, vaan oikea mies on oma itsensä ja kehittää itseään koko ajan.
Yleensä vaimo on rakastunut mieheensä ja osaa sen aikuismaisesti osoittaa. Itsevarma mies ei ylenmääräistä kehua ja paapomista kaipaa, jos on äitinsä esiliinan nauhoista irti päässyt.
Tarvitseeko tänne näitä intiimejä hellyyden ja kuoleman hetkiä levitellä ? - Sinun viestisi
miehen upeus kirjoitti:
aika kultaa muistot, eikä anoppi onneksi tee miestä, vaan oikea mies on oma itsensä ja kehittää itseään koko ajan.
Yleensä vaimo on rakastunut mieheensä ja osaa sen aikuismaisesti osoittaa. Itsevarma mies ei ylenmääräistä kehua ja paapomista kaipaa, jos on äitinsä esiliinan nauhoista irti päässyt.
Tarvitseeko tänne näitä intiimejä hellyyden ja kuoleman hetkiä levitellä ?kaltaisille vihaviesteille jäisi silloin enemmän tilaa?
- Sivullisena sanon:
Sinun viestisi kirjoitti:
kaltaisille vihaviesteille jäisi silloin enemmän tilaa?
"Säälin vanhaa hyvää"- "Iäti muistan"-viesteistä
lämpimät kiitokset!
On hyvä, että sanotaan toiselle hyviä sanoja niin kauan kuin
olemme yhdessä täällä. Eräänä päivänä se on ohitse.
Ja näitä ikävässä äänilajissa arvosteelle sanoisin,
että sinulla on hyviä tunteita yhtä vähän kuin rautalankahengarissa,
vaikka todennäköisesti oletkin jokin liikalihava itseesi tyytymätön läskikasa, joka purkaa pahaa oloaan muihin,
vaikka on sen olon itse itselleen hankkinut.
Lähtisit kunnon lenkille ulos! - Samoin!
Sivullisena sanon: kirjoitti:
"Säälin vanhaa hyvää"- "Iäti muistan"-viesteistä
lämpimät kiitokset!
On hyvä, että sanotaan toiselle hyviä sanoja niin kauan kuin
olemme yhdessä täällä. Eräänä päivänä se on ohitse.
Ja näitä ikävässä äänilajissa arvosteelle sanoisin,
että sinulla on hyviä tunteita yhtä vähän kuin rautalankahengarissa,
vaikka todennäköisesti oletkin jokin liikalihava itseesi tyytymätön läskikasa, joka purkaa pahaa oloaan muihin,
vaikka on sen olon itse itselleen hankkinut.
Lähtisit kunnon lenkille ulos!Sivullisen mielipiteet voin allekirjoittaa minäkin!
Kyllä on ikävää noiden häiriköiden vihoittelu täällä! - lakkaisi jo
miehen upeus kirjoitti:
aika kultaa muistot, eikä anoppi onneksi tee miestä, vaan oikea mies on oma itsensä ja kehittää itseään koko ajan.
Tarvitseeko tänne näitä intiimejä hellyyden ja kuoleman hetkiä levitellä ?No,joku niillä herkuttelee ja elää niissä, muuta kun ei enää ole. Ällöttävää se kuitenkin on!
- "Aamun ajatus"
"Ihaile kirsikankukkia nyt,
sillä tuuli voi viedä ne
yön aikana mennessään!"
(Positiivarit)
Jos olet kateudesta kipeänä, muista jokin hyvä asia itsessäsi ja omassa elämässäsi, ihaile sitä nyt!
Kaikkihan me menetämme kaiken vähitellen.
Ja kun olemme luopuneet monista rakkaistamme ja ehkä terveydestämmekin vähitellen, lopulta on luovuttava myöskin elämästämme.
Ihaillaan sitä nyt!- Niin, nikki on unoh-
tunut laittaa aina mukaan, mutta haitanneeko se mitään?
- Elämään luottaen
Elämä opettaa meitä jos ei muuten, niin hiljaa kulkemaan.
Onnellinen hän, ja onnellinen yksin hän.
Ken voi kutakin päivää omaksensa kutsua:
Ken voi itseensä luottaen sanoa.
Huominen: en pahaasi pelkää, sillä tänään olen elänyt.
John Dryden mietteitä - Hyvää mieltä tuot!
Niin, nikki on unoh- kirjoitti:
Ei haittaa, tiedän muutenkin, kivasti kirjoitat.
- Satu* sinä olet
Niin, nikki on unoh- kirjoitti:
tunnistin! (Aamun ajatuksen kirjoittaja!)
- Kiitos!
Ei haittaa, ajattelemisen aihetta annoit.
- Katleija vitonen
Nuo kirsikankukat toivat mieleen kuvat Japanin keväästä kirsikankukkien aikaan. Voi sitä kansaa mikä sitä on kohdannut. Tuota tuskaa ei varmaan kukaan kadehdi.
japanilainen tankaruno, kirsikankukat
Kirsikankukat
pudotkaa, jos olette
pudotaksenne:
putoamattannekaan
ei ystäväni saavu
- Satu*
"15 kilometrin päähän rannikosta tsunamin mukana ajautunut mies ei uskonut selviävänsä hengissä.
- Ajattelin, että tämä on elämäni viimeinen päivä, 60-vuotias Hiromitsu Shinkawa kertoi pelastajilleen uutistoimisto Kyodon mukaan.
Shinkawa oli palannut vaimonsa kanssa kotiinsa hakemaan joitain tavaroita heti 8,9 magnitudin maanjäristyksen jälkeen. Kohtalokas paluu kotitalolle päättyi, kun tsunamiaalto iski.
- Minä pelastuin pitämällä taloni katosta kiinni, mutta aalto vei vaimoni, Shinkawa muisteli traagisia tapahtumia.
Shinkawa löydettiin kaukana merellä kelluvien kotinsa palasten keskeltä. CNN:n mukaan punaista lippua heiluttanut mies puhkesi kyyneliin päästyään pelastajien veneeseen.
- Yksikään lähellä käynyt helikopteri tai vene ei ole huomannut minua, Shinkawa sai sanottua kyynelten sekaan."
IS- Yhden ihmisen hädän
kautta
tajuaa niiden tuhansien hädän. - rukoilkaamme ,,
Yhden ihmisen hädän kirjoitti:
kautta
tajuaa niiden tuhansien hädän.Tajusin ensimmäisen uutisen tultua julki heidän karmean hädän tunsin tuskaa suurta, myötä elin myös kauhun hetket, sekasorto jatkuu, omaisia hukassa, sitä on nyt kestäny muutaman päivä, kauhulla kuuntelin tänään uutista, uusi suuri jälkijäristys on toden-näköinen, toivottavasti ei toteudu, voi kuinka luoja koettelee ihmiskuntaa.
- aleksandrovits
Kateellisuutta tapaa täälläkin. Erityisesti kadehditaan niitä, joiden nikki mainitaan keskusteluissa, mitä useammin, sitä enemmän.
Sitä vastoin mitään tekemistä ei ole sillä, mitä heistä täällä sanotaan. On aina parempi, jos se on jotakin kielteistä, koska silloin se jää paremmin mieleen.
Muutama nikki täällä on saanut sellaisen kunnian.
Useimpien kirjoittajien kohtalonahan on kuitenkin huomaamatta jääminen- HYH=¤#
Hyh!
- nooin
Estääkö oma kateutesi toisia kirjoittamasta vapaasti, peitätkö toisten kirjoitukset omaan propakandaasi?
- se onkin niin
että ne täällä huomaamattomat huomataan ihan oikeessa elämässä.
- totta on
ihan vaan bussilla kauppaan mennään jos ei omaa autoa ole.
- 3, 21
Täällähän kadehditaan jo niitä, jotka ilmoittavat osaavansa ruotsia tai pystyvät kirjoittamaan oikein suomen kieltä.
- Kielinero:
Ruotsia ei kadehdita, säälitään sen tolkuttajia, ruma kieli.
Suomen kieli soi ja taipuu kauniisti: 'suodatinjauhatus',
kaunis sana.
Mutta 'bryggmalet', huhhuh kuinka töksähtävää!
Eivät ole ainoita lajeissaan.- aleksandrovits
Vastakkainasettelu suodatinjauhatus - bryggmalet osoittaa, miten paljon lyhyemmin ja näppärämmin ruotsissa voidaan ilmaista moni asia. Suomenkielinen ilmaisu vaatii kuusi tavua, ruotsinkielinen kolme tavua.
Noin 90 vuotta sitten tapahtui maassamme suuri sukunimien suomalaistaminen, käytännössä usein suomennus. Lindqvististä tuli tuolloin Lehmusoksa, Björklundista tuli Koivulehto, Ahlholmista Leppäsaari, Enbergistä Katajavuori jne. , esimerkkejä on paljon
Uusissa sukunimissähän ei eisällöltään ole mitään vikaa, mutta huomaa kuinka paljon pitempiä ne ovat kuin alkuperäiset ruotsalaiset, nimittäin ne ovat neli- tai useampitavuisia, kun alkuperäisessä ruotsalaisessa nimessä on vain kaksi tavua. Ei ole ihme, että eräillä tahoilla on palattu vuosisatoja vanhaan historialliseen ruotsalaiseen sukunimeen. - INHIOTTAVAA!
aleksandrovits kirjoitti:
Vastakkainasettelu suodatinjauhatus - bryggmalet osoittaa, miten paljon lyhyemmin ja näppärämmin ruotsissa voidaan ilmaista moni asia. Suomenkielinen ilmaisu vaatii kuusi tavua, ruotsinkielinen kolme tavua.
Noin 90 vuotta sitten tapahtui maassamme suuri sukunimien suomalaistaminen, käytännössä usein suomennus. Lindqvististä tuli tuolloin Lehmusoksa, Björklundista tuli Koivulehto, Ahlholmista Leppäsaari, Enbergistä Katajavuori jne. , esimerkkejä on paljon
Uusissa sukunimissähän ei eisällöltään ole mitään vikaa, mutta huomaa kuinka paljon pitempiä ne ovat kuin alkuperäiset ruotsalaiset, nimittäin ne ovat neli- tai useampitavuisia, kun alkuperäisessä ruotsalaisessa nimessä on vain kaksi tavua. Ei ole ihme, että eräillä tahoilla on palattu vuosisatoja vanhaan historialliseen ruotsalaiseen sukunimeen.INHOAN tuota nikkiä.
Aikaisemmin en ruotsia ajatellut lainkaan, NYT inhoan.
- susmorsian ek.
Mutta...mmeppä peilin etteen ja sano molemmat sanat pontevasti ääntäen.
Suodatinjauhatus...oivoi, miten rumasti suu vääntyy, ja jos ei satu tekareita olemaan suussa, nii onnistuuko ollenkaan, entäpä jos on huonot hampaat, nekkii näkkyy suu levällään.
Sen sijaan....sanoppa bryggmalet, ohhoh, kuinka kauniisti suu on supussa, ja voip hyvin sannoo ilman tekareitakkii.- sama sus kui eellä
Inhiottavaa-nikille oli opastukseksi tuo, jos sallitaan tällainenkin mietintö.
- ärsyttävää riistoa
Olen kateellinen tai oikeemmin vihanen suomen muutamalle rikkaalle, ne rahat OLIS pitäny paremmin jakaa koko kansa hyväksi !
- kyllä se siitä
Tosi kateellinen suomen muutamalle ( 800 ) miljardöörille, ne rahat pitää ottaa pois, jaetaan kansalle, kuten robinhood aikoinaan !
Ku ollaan oikein kateellisia niin niitten rahat katoaa taivaan tuuliin, sanotaanhan että " kateus vie kalatkin veestä "
" ne varkaat vie ja ruoste raiskaa "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1574932Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813596SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt312573SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402243Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä962119Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?282036Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632023Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja861999Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191488Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään1051380