Vakava sairaus

Syksyllä se iski.
Olin täysin suojaton sitä vastaan.
Se vei mehut elämältä.
Se toi muassaan kaiken maailman muutkin ongelmat.
Onneksi tulee kevät, joka näyttää parantavan.

Sairauden nimi on LORVIKATARI.

28

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä välitä!

      Minulla on ollut tuo katarri jo vuosikymmeneiä.

      Lohduttaudun sillä, että kohta tuo katarriia ympäröivä "rakennus" hajoaa ja katarrin käy köpelösti

    • Mutta olet kuitenkin jaksanut täällä kirjoitella ja piristää kirjoituksillasi muita.
      Se on kai sitä vakavan taudin henkilökohtaista vastustamista.
      Eli periksi ei anneta, vaikka kuinka laiskottaisi.

      Minun aktiivisuus sammui kuin kynttilä.
      En käynyt palstalla kirjoittelemassa moneen kuukauteen.
      Enkä tehnyt paljon muutakaan.

      Ai niin, painon kasvatus onnistui hyvin.

      • Se laiskamato, joka meitä nakertaa, onkin aika peto syömään. Minä yritin hukuttaa sen viinaan mutta eikös mitä. mato vaan virkistyi ja itse olin ihan kuolla.

        Kiitän nyt tuota matoa raittiudestani. Miten oma matosi, se laiskamato, jaksaa?

        Miten luulet palstan tyttöjen voivan? Joukossa voi olla joku hyvinkin reipas "riivinrauta" josta madot ja katarrit pysyvät kaukana.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Se laiskamato, joka meitä nakertaa, onkin aika peto syömään. Minä yritin hukuttaa sen viinaan mutta eikös mitä. mato vaan virkistyi ja itse olin ihan kuolla.

        Kiitän nyt tuota matoa raittiudestani. Miten oma matosi, se laiskamato, jaksaa?

        Miten luulet palstan tyttöjen voivan? Joukossa voi olla joku hyvinkin reipas "riivinrauta" josta madot ja katarrit pysyvät kaukana.

        Joo, minäkin tulin aikoinaan samaan tulokseen tuon viinan kanssa, ei siitä apua lorvikatariin ollut.
        Omat matoni alkoivat kuolla keväthangilla ja lääkäreiden määräämillä uusilla lääkkeillä. Varmaan myös uimahallilla on osuutensa asiaan.
        Noista tytöistä ja "riivinraudoista" en osaa sanoa vielä mitään.
        Meitä poikia kohtaanhan he ovat varsin säyseitä, mutta pikaisella vilkaisulla keskinäisissä keskusteluissaan heillä näyttää olevan varsin terävät sanansäilät joskus käytössään.


    • ,--,

      Viime kesänä se iski.

      Tuli sydänpysähdys, henki säästyi, yleiskunto huononi entisestään.

      Ei naurata ollenkaan .

      • loppusuora menossa

        Täällä kohtalotoveri, sydän toimii vajaasi, väsymys lisääntyy, elämä ei luista, joskus mietin että olis ollu hyvä kuolla leikkauspöydälle, nyt täytyy elää kituuttaa puolikuntosena.
        Tarvisin kotiapua mutta en oikein oaaa vielä hakea.


      • ,--,
        loppusuora menossa kirjoitti:

        Täällä kohtalotoveri, sydän toimii vajaasi, väsymys lisääntyy, elämä ei luista, joskus mietin että olis ollu hyvä kuolla leikkauspöydälle, nyt täytyy elää kituuttaa puolikuntosena.
        Tarvisin kotiapua mutta en oikein oaaa vielä hakea.

        Niinpä, vitsit oli tosi vähissä, kun oli muutenkin jo ambulanssi kutsuttu kotiin, ja tulikin sydänpysähdys.
        Onneksi, niin, kaipa onneksi, paikalle tuli pian sydänyksikkö, joka sai sydämen käyntiin yli 10 minuutin pysähdyksestä.
        Olin täysin tästä maailmasta tietämätön lähes viikon.
        Siitä kun aloin virota, kätenikin vapisivat niin, ettei meinannut edes syömisestä tulla mitään.

        Mutta, ei surra sitä, mitä ei ole, vaan iloitaan siitä, mitä on vielä tallella.
        Siitä ajatuksesta en päse, että kuolema olisi ollut tosi helppo.

        Ole rohkea, ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen. Apua saisimme mekin, mutta sitä on näin tyhmänä vaikea vastaanottaa.

        .


      • kohtalo toveri
        ,--, kirjoitti:

        Niinpä, vitsit oli tosi vähissä, kun oli muutenkin jo ambulanssi kutsuttu kotiin, ja tulikin sydänpysähdys.
        Onneksi, niin, kaipa onneksi, paikalle tuli pian sydänyksikkö, joka sai sydämen käyntiin yli 10 minuutin pysähdyksestä.
        Olin täysin tästä maailmasta tietämätön lähes viikon.
        Siitä kun aloin virota, kätenikin vapisivat niin, ettei meinannut edes syömisestä tulla mitään.

        Mutta, ei surra sitä, mitä ei ole, vaan iloitaan siitä, mitä on vielä tallella.
        Siitä ajatuksesta en päse, että kuolema olisi ollut tosi helppo.

        Ole rohkea, ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen. Apua saisimme mekin, mutta sitä on näin tyhmänä vaikea vastaanottaa.

        .

        Sinä kuitenkin vaikutat elämän haluselta, mulla on menny se , elämä on kuin tervan juontia.


      • ,--,
        kohtalo toveri kirjoitti:

        Sinä kuitenkin vaikutat elämän haluselta, mulla on menny se , elämä on kuin tervan juontia.

        Muista kuitenkin, meitä on todella paljon.
        Aina jonkun hyvää tahtovat ajatukset suuntautuvat sinullekin.
        Nyt minäkin suuntaan sinulle virtuaaliterveiseni.

        Tiedän itsekin sen pessimismin, joka monesti yllättää.
        Yritetään kuitenkin, vaikka kiusalla, olla iloisia niistä pienistä onnen pipanoista, joita sinä ja minä kuitenkin saamme.


      • kiitos ystävä
        ,--, kirjoitti:

        Muista kuitenkin, meitä on todella paljon.
        Aina jonkun hyvää tahtovat ajatukset suuntautuvat sinullekin.
        Nyt minäkin suuntaan sinulle virtuaaliterveiseni.

        Tiedän itsekin sen pessimismin, joka monesti yllättää.
        Yritetään kuitenkin, vaikka kiusalla, olla iloisia niistä pienistä onnen pipanoista, joita sinä ja minä kuitenkin saamme.

        Kiitos pienestä "pipanasta" on totta, toinen ihminen antaa aina uutta virtaa elämään.
        Tänään näyttää tulevan kaunis kevätpäivä, menen virkistäytymään ulos ja samalla reissulla köpitän uimahalliin, kyllä tämä tästä, vaikka välillä mieli maassa mataa.


    • Jassoo. Olen monesti ihmetellyt, minne elämänmyönteinen Jopel on kadonnut kuin tina tuhkaan. Jäljettömiin ! Nyt se selvisi -- se lorvikatari nääs.........
      Mikäs nyt herätti liikkeelle, tänään ei voine sanoa että olisi kevät aurinko ollut !
      Tuskin ne ympärillä olevat "rakennelmat" nyt yks,kas hajoaa. Tai mistäs sen tietää.
      Ala vaan pukata tekstiä palstalle, kuin ennenvanhaan.

      • Ai, olitkin oikeasti tosi vakavasti sairas. Se selittää paljon..
        Ei sitä koskaan tiedä päiviensä määrää- onneksi nyt olet toipumaan päin. Tsemppiä ja hyvää paranemista sinulle.


    • Satu*

      Tuossa taannoin sinua huutelinkin palstalle takaisin,
      kun tuntui aivan liian hiljaiselolta täällä.
      En tiedä, kuuluiko sinne asti, vai aivan sattumaltako
      olet palannut.
      Niin tai näin, tervetuloa takaisin !

    • katleija5

      Katoppas Jopel pitkästä aikaa. Mahdoitko huomata että jokin aika sitten ihmettelin poissaoloasi. Jotenkin minä sekoitan sinut Jjoutavaan, vissiin sen vuoksi kun nikkinne alkaa Jiillä. hihh. Eri persooniahan te ootte.
      Kyllä se lorvikatarri varmaan johtuu valon puutteesta. Nyt alamme piristyä kun valo vaikuttaa aivoissa sijaitsevaan pienen pieneen käpyrauhaseen.Kuulun itse talvihorroksessa oleviin. Minä en ulkona laittanut edes aurinkolaseja päähäni että saan hyvää valohoitoa.

      • sinisirkku-ekj

        Tämä talvi kovine pakkasineen aiheutti kyllä turhautumista, kun ulkoilu viikkokausina itselleni jäi minimiin. Milloin lumessa rämpimistä, tai pakkasella tumppu suun edessä, ei sujunut hyvin, kun lähikaupan kassikin piti saada kotiin.

        Onneksi oli tuo Gastronautti , joka kuljetti tilauksesta painavimmat kotiin.

        Tosi kiva Jopel, että olet taas mukana, on kaivattu palstalla kirjoituksisasi !

        Kyllä nuo normaalit rutiinit ja menot pitävät pirteinä, ei se sisällä oleskelu pitkään tunnu mielekkäältä! Ihmisiä on niin hauska nähdä:D


    • Atolfia

      Vai että lorvikatarri!

      Harvoin nykyään tänne ehdin, mutta laskut maksettuani tänne piipahdin ja vallan säikähdin, että mikä kumma tuohon elämäniloiseen, positiiviseen Jopeliin on iskenyt. Voi, mikä helpotus, ei sen kummempi kuin lorvikatarri.

      Ei se kyllä kumma ole, jos tämmösen talven jälkeen moinen iskee. Onneksi tuo aurinko on jo näyttänyt noita kevään merkkejä, kyllä se panee töppöstä toisen eteen pistämään ja auringolle hymyilemään.

      Tänään jo tosissaan noita lumikinoksia tuo sade sulatteli, joten paremman toivossa eletään. Tervetuloa virkistyneenä kevättä odottelemaan.

      Onnea Teille, jotka sydämenne kanssa olette saaneet jatkaa tätä elämisen touhua ja nauttia näistä keväisistä, valoisimmista päivistä.

      • yx-toinen

        Lorvikatari on vakava tauti, olen potenu siti sydänleikkauksesta asti, päivät on kuin taikinaa, mutta periksi ei anneta.
        Kuollaan saappaat jalassa kuten Kari Tapio.


      • yx-toinen kirjoitti:

        Lorvikatari on vakava tauti, olen potenu siti sydänleikkauksesta asti, päivät on kuin taikinaa, mutta periksi ei anneta.
        Kuollaan saappaat jalassa kuten Kari Tapio.

        Hyvä suunta, Jopel !

        Onhan se eteenpäin, kun olet tunnistanut "lorvikatarrin." Taustalla kyllä lienee syykin ko. tautiin. Tulee se lorvikatarri ilman painavaa syytäkin, sen olen sillloin tällöin kokenut. Eipä siinä muu auta kuin retuuttaa itsensä pientä väkivaltaa käyttäen liikkeelle ja ajatukset turhan tahkoamisesta uusille urille.

        Jaksahan kirjoitella!


      • yx-toinen
        ynnämuu kirjoitti:

        Hyvä suunta, Jopel !

        Onhan se eteenpäin, kun olet tunnistanut "lorvikatarrin." Taustalla kyllä lienee syykin ko. tautiin. Tulee se lorvikatarri ilman painavaa syytäkin, sen olen sillloin tällöin kokenut. Eipä siinä muu auta kuin retuuttaa itsensä pientä väkivaltaa käyttäen liikkeelle ja ajatukset turhan tahkoamisesta uusille urille.

        Jaksahan kirjoitella!

        Voi se " lorvikatari " olla vanhuuttakin sairauden liäksi, on totta liikkeelle on lähdettävä vaikka väkisin, tänään onkin ihana ilma, ulos ja lenkille vaikka jalat ei tahdo kestää, noi kulumat polvissa harmittaa.
        Siivotakki pitäs, siinä olen alkanu fuskaamaan jaksaminen tahtoo olla kortilla.


    • *Kukkahame*

      Itse kullakin niitä sairauksia tulee, hyvä että sinulla alkaa pahin olla ohi ja jaksoit tulle kertomaan.
      Lorvikatarri on jotenkin helppoa totisiin sairauksiin nähden, ja talvikausi on sitä pimeää kylmää ja lunta vastaan taistelua, nyt kun valoakin jo tulee tulvimalla se on hyvä lääke moneen, parantumiseenkin.
      Säät alkavat suosia jo pientä ulkoilua, vaikka loukkaantumisvaara siinä vielä piilee,
      siitä se lähtee voimien karttuminen kun pääsee ulos.

      Lintusetkin jo alkavat iloita siitä että hanget madaltuu, niitä kuunnellessa mielikin kohenee, olo alkaa tuntumaan talven jälkeen siedettävältä.
      Luonto se herättää ikäihmisenkin elämään ja toivon pikaista paranemista Sinulle Jopel!

    • Ramoona*

      Kevätterveiset täältäkin ja pikaista voimistumista sekä kirjoitteluintoa.!
      Eilen satoi räntää, tänään on pilvessä, mutta huomenna voi olla auringon vuoro näyttäytyä, tallella se on pilvien takana. Kaupungilla kevään näkee jo kunnolla : kadut ovat vesilätäköillä, vesitippoja saa yllättäen niskaansa , ihmisten vaatetus on keventynyt ja hymyjäkin näkee , kun ei tarvitse kaulaliinoilla kasvojaan peittää. Kyllä tämä tästä. Tuleekin mieleen Sir Elwood, Hiljaiset värit ja Neiti Kevät on tullut kaupunkiin.

      http://www.youtube.com/watch?v=Oyq7qwfmhVs

    • Onhan tuo lorvikarari tuttu nimi minullekin, rivitalossa asuessani yli 30v oli tapana porukalla tehdä kaikki mahdollinen,sitten vähitellen asukaskanta vaihtui ja pieneni porukka, joka jotain halusi tehdä.

      Tuli aika jolloin minä olin ainoa alkuperäisasukas, joka tiesi rakennuksesta lähes kaiken jäi työtkin suuremmaksi osaksi minun tehtäväksi. Tuo vei terveyden ja sairastelin montakin vakavaa sairautta, ja lorvikatari alkoi iskeä minuunkin, tietysti se tuli meille kalliiksi kun kaikki täytyi teettää ulkopuolisilla.

      Senkin jälkeen sairastelu on jatkunut eikä ne ole ollut vähäistä, mutta olen saanut hyvää hoitoa ja tähän asti selvinnyt kaikista.
      Nyt täällä kerrostalossa asuessani ainoa työ jonka olen tehnyt taloyhtiölle on lahonneen pihakeinun korjaus,lisäksi kuulun taloyhtiön hallitukseen.

      Harrastukset ovat jääneet vähiin, ainoa missä käyn on eläkeläisten kerhot ja matkat.
      No kesällä tulee käytyä Pohjois-Karjalassa ja välillä Lapissakin, eli ajelen autolla edelleen
      Poliittinen toiminta on jäänyt. Ennen osallistuin kunnallispolitiikaan vuosikymmenien ajan. Nyt se aika on ohi.
      Seuraan kyllä ja saatan täälläkin joskus kertoa mielipiteeni.
      Varsinainen lorvikatari koskeekin enemmän ulkoilua, lähikaupat ovat liian lähellä
      joten kävelyt ovat liian lyhyitä.
      Kotona teen kaikkia kotiaskareita ja luen paljon.
      Täytyy loputkin lorvikatarin oireet kitkeä, nyt on sopiva aika, kevät ja kesä kaiken muuttaa voi

      Siirretään lorvikataria kauas tulevaisuuteen, liekö se sitä sitten enää.
      Taidan olla samanikäinen muiden "katarilaisten" kanssa, terv: Late

    • Tuntuu kuin olisi syli tulppaaneita tulvillaan.
      En olisi uskonut, että niin moni minut muisti.

      Kevättä rintaan ja eteen päin.
      Jopel

      • joutavoinen

        Eikä siinä ole vielä kaikki. Minullekin tuli sellainen heikottava olo kun ajokorttia huonontivat. Ei ajokortti enää oikeuta ajamaan rekkaa vaan henkilö-autoa tai ha. peräkärry.
        Turhaa vaivaa koko juttu, kyllä 70 ihminen tietää mitä se pystyy ajamaan. Olisin vaan tykännyt ajaa henkilöautoa kuorma-auton ajoon oikeuttavalla ajokortilla niin kuin olen tähänkin asti ajanu. Näen tilanteen epäoikeuden makuisena.


      • joutavoinen kirjoitti:

        Eikä siinä ole vielä kaikki. Minullekin tuli sellainen heikottava olo kun ajokorttia huonontivat. Ei ajokortti enää oikeuta ajamaan rekkaa vaan henkilö-autoa tai ha. peräkärry.
        Turhaa vaivaa koko juttu, kyllä 70 ihminen tietää mitä se pystyy ajamaan. Olisin vaan tykännyt ajaa henkilöautoa kuorma-auton ajoon oikeuttavalla ajokortilla niin kuin olen tähänkin asti ajanu. Näen tilanteen epäoikeuden makuisena.

        Tuo 70 ja kuorma-autokortti pois, on monelle shokki.
        Helvetti, enkö minä enää saa ajaa kuorma-autoakaan?

        Minulle se tuli jo 65:na. Näkö ei riittänyt. Onneksi leikkaus paransi senkin vaivan.
        Tosin kuorma-autoa en ole ajanut ainakaan kymmeneen vuoteen, joten siinä mielessä turha touhu.

        Muistan yhden sinnikkään vaarin.
        Hän meni seitenkymppisenä Ruotsiin ja hankki sieltä rekkakortin. Ainakin silloin se oli siellä vielä mahdollista ja hän jatkoi edelleen rekkakuskina. En tiedä kuinka kauan.


    • Siedätyshoitoa kuten allergioissa.

      Aloitin siedätyksen 53-vuotisena varovasti sitä tehostaen kunnes 57-vuotisena uskalsin heittäytyä täyslaiskuuteen.
      Hoito oli tehonnut.

      Vaihdoimme varmuuden vuoksi työteliäästä ok:sta ihanaan keskustan kerrostaloon joten kammoksuttavien pihatöiden lisäksi säästyn auton käytöltä ja kohtuuttomalta kävelyltä.
      Kuntoni ja psyykeni kestää toistaiseksi 700m:n päivittäisen ponnistelun hiljaa kävellen.

      Mutta minähän olenkin vielä nuorukainen!

      • Maalaismies kirjoitti kerran: iän myötä saamme kaikki parantumattoman sairauden. Sen nimi on vanhuus.


    • he

      Portilla ollaan ,mutta luojalle kiitos ,järkikulta viimeisenä. Sanoi minun äiti vainaja.Älä välitä vaikka kompastuisit.Muista,että vain mato ei voi kaatua. VOIMIA kaikille.heta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2019
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      242
      1648
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      924
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      845
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      781
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      765
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      734
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe