Pelastuslautan huolto

Huollon paikka

Onko tietoa pelastuslautan huollon hinnasta, millä tasolla viimeaikoina ovat huollot hinnoiltaan olleet? Olisi 6h Viking lautan huolto ajankohtainen. Löysin kyllä huollon yhteystiedot, ja aion ottaa suoraan huoltoon yhteyttä. Mutta jos näin viikonlopun ratoksi saisi indikaatiota, niin voipi tässä ensi kauden budjettia kokonaisuutena laskeskella vapaapäivinä...

19

5749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR 352

      Vuonna 2006 6 hengen Viking lautan huolto maksoi noin 650 €. Kuljetus hoituu Kiitolinjan avulla.

      • sikahinta

        Vikingin lauttojen huolto on sikahintaista. Oma Sea Safen huolto maksoi 380€, ja vaihdettiin kaikki akut ja pyrotekniikka.


    • merenkyntäjä-uros
      • Valohoitoa 500e/h

        No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.


      • helt okey
        Valohoitoa 500e/h kirjoitti:

        No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.

        Ammattilaisten pelastuslauttojen osalta menettely on AIVAN oikein: kun hiilidioksidipullon sisällön voimassaoloaika on voimassa seuraavaan tarkastukseen asti (tässä tapauksessa 2017), lautan tarkastus tehdään paineilmalla jolloin itse paukku säästyy.


      • No problems
        Valohoitoa 500e/h kirjoitti:

        No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.

        Noin se lautta tarkistetaan, mutta hiilidioksidipullon päiväyksen tarkistamisen lisäksi paino tavallisesti punnitaan. Tästä selviää, ettei pullo ole vuotanut. Sama koskee muuten pelastusliivien painepulloja. Pulloon on stanssattu sen paino, joka pitäisi myös tarkistaa.


    • nimi1

      Kysy tarjoukset. Mulla maksoi 300 Helsingissä. Kuljetin itse.

    • emergency pack

      Hinta riippuu paitsi lautan tyypistä ja koosta myös siitä, pitääkö lautan “emergency pack” päivittää (esim. rakettien ja käsisoihtujen, ehkä paristojen uusiminen) vai ei.

      • Tämänkin kokenut

        Tässä olen havainnut rahastuksen makua. Huviveneen lauttaa ei tarvitse vuosittain tarkistaa, mutta useamman kerran lauttaan on lyöty tarkistuksen jälkeen uuden tarkistuksen leima seuraavaksi vuodeksi. Syykin on selvä:

        Esimerkiksi raketit uusitaan, koska niiden päiväys vanhenee vuoden sisään, mutta esim. meritautipillereitä ei uusita, koska niiden päiväys yltää 20 kk päähän.

        Nyt meritautipillereiden vanhenemisen vuoksi seuraava tarkistus täytyy merkitä jo ensi vuodeksi. Ja taas veloitetaan se 400 €, vaikka 3,40 € pillerit "turhaan" uusimalla olisi säästynyt tuon 400 €.

        Ja seuraavana vuonna jätetään taskulampun paristo uusimatta....


      • huoltoväli 3 vuotta
        Tämänkin kokenut kirjoitti:

        Tässä olen havainnut rahastuksen makua. Huviveneen lauttaa ei tarvitse vuosittain tarkistaa, mutta useamman kerran lauttaan on lyöty tarkistuksen jälkeen uuden tarkistuksen leima seuraavaksi vuodeksi. Syykin on selvä:

        Esimerkiksi raketit uusitaan, koska niiden päiväys vanhenee vuoden sisään, mutta esim. meritautipillereitä ei uusita, koska niiden päiväys yltää 20 kk päähän.

        Nyt meritautipillereiden vanhenemisen vuoksi seuraava tarkistus täytyy merkitä jo ensi vuodeksi. Ja taas veloitetaan se 400 €, vaikka 3,40 € pillerit "turhaan" uusimalla olisi säästynyt tuon 400 €.

        Ja seuraavana vuonna jätetään taskulampun paristo uusimatta....

        Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
        Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
        Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan.


      • seppomartti
        huoltoväli 3 vuotta kirjoitti:

        Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
        Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
        Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan.

        Tähän asti eri lauttojen huoltoväli on ollut uudesta 3 vuotta, 2 v. ja sen jälkeen vuosittain. Jossain vaiheessa tulee sitten kalenteri-ikä tai kunto vastaan, ettei enää katsasteta. Espanjassa on lakisääteisesti uudesta lähtien vuosittain. Hieman yli 300€ on ihan normaali hintataso.


      • seppomartti kirjoitti:

        Tähän asti eri lauttojen huoltoväli on ollut uudesta 3 vuotta, 2 v. ja sen jälkeen vuosittain. Jossain vaiheessa tulee sitten kalenteri-ikä tai kunto vastaan, ettei enää katsasteta. Espanjassa on lakisääteisesti uudesta lähtien vuosittain. Hieman yli 300€ on ihan normaali hintataso.

        Nykyisten ISO9650 lauttojen huoltoväli on aina kolme vuotta, kymmeneen ikävuoteen saakka, josta eteenpäin vuosittain. Keinotekoisesti jotain vaihtamatta jättäminen ja huoltobälin lyhentäminen sitä kautta, on huollon ammattitaidottomuutta ja kusetusta.

        Kenenkään ei tulisi enää ostaa, nk. RORC lauttoja, jotka eivät enää täytä mitään tämän päivän vaatimuksia. Ero 9650 lauttoihin on radikaali. Silti monta firmaa myy niitä ihan sumeilematta.


      • Tämänkin kokenut
        huoltoväli 3 vuotta kirjoitti:

        Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
        Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
        Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan.

        Nyt sain lautan takaisin tarkastettuna ja taas on seuraava huolto määrätty 1 vuoden päähän, keväälle 2015. Lautta on noin 10 vuoden ikäinen Plastimar.


      • seppomartti
        Tämänkin kokenut kirjoitti:

        Nyt sain lautan takaisin tarkastettuna ja taas on seuraava huolto määrätty 1 vuoden päähän, keväälle 2015. Lautta on noin 10 vuoden ikäinen Plastimar.

        Se on normaalia. Pisimmät valmistajan huoltovälit uusissa lautoissa näyttävät nykyään olevan jopa 5 vuotta.


    • koster

      Komea pelastuslautta, tuo Viking!

    • sy Snoopy

      Mulla on ollut uutena ostetu englantilainen valtamerilautta nyt 5 v huoltamatta. Kun on kaksikin lauttaa, niin ajattelin että ehkä ei ole vielä kiirettä. Oikeastaan en ole kuullut, että lautta ei olisi avautunut, mutta voihan niitä olla, jotka eivät ole ilmoittaneet. www.snoopy.fi

    • 34ft

      Tuossa seuralla tarkistettiin juuri vahnoja lauttoja joissa leimat olivat menneet ajat sitten eli ei niitä enää saisi leimattua vaikka haluaisi. Avattiin paketista, täytettiin lautta ja tarkistettiin ettei vuoda. Painepullokin oli painojen suhteen edelleen käyttökelpoinen joten tarkistuksen ja muiden pelastuvälineiden (taskulamppu, hätäruoka, soihdut ja raketit) pakattiin takaisin ja eikun toivoa ettei tartte koskaan käyttää mutta on toimivia taas. Eihän noilla virallista arvoa ole mutta hätätilanteessa todennäköisesti parempi kuin ei mitään.

    • neuvoja?

      Olis vanha lautta, arviolta seiskytluvulta.

      • Seppomartti

        Mikään virallinen huoltofirma ei tule huoltamaan sitä enää. Itsetehtynä kuten edellisessä viestissä on kuvattu voit koettaa tarkistaa lautan kuntoa. Eräs DIY- mies neuvoi ottamaan sarjan valkuvia avaamisen jälkeen. On kuulemma tarpeen kun uudelleen pakkaa samalla tavalla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe