Suomi näyttää olevan tutkattu Viron ja Ruotsin tahoilta kyseisessä sovelluksessa. Olen tässä jo tovin tuskaillut täällä Itä Suomessa olevan tutkakuvan heikkouteen. Nykyisellään alueella alle 2,5 km korkeudessa olevat kohteet eivät enää näy. Lisäksi itä/koillisesta tulevat koneet tulevat yllättäen kuvaan.
Olen tässä miettinyt aikani ja mielenkiinnosta voisin hankkia oma vastaanottimen. Löytyykö keneltäkään teiltä vastaavaa vastaanotinta?
Omaksi huviksi tämä on ilmeisesti laillinen mutta mitenkä on tämän lentodatan jakaminen? Onko Flightradar24 tyyppinen toiminta kielletty Suomessa?
Flightradar24 ADS-B tukiasema
20
7694
Vastaukset
- ddsssaaa
Ihan vapaasti saat flightradarista katsella missä koneet huitelevat, ei ole kiellettyä. Samoin ilmailuskannerilla voit kuunnella lennonjohdon ja koneiden välistä radioliikennettä.
Muistutan että flightradarissa ei näy kaikki konetyypit, esim. ATR:t, MD-80:t, Dashit yms. koneet eivät näyt. - pistä nettiin vaan
Onhan EFHK ja EFUT "tutkat" kanssa pystyssä FR24:ssä. Mutta olisi kyllä hieno saada lisää peittoa vaikka Joensuun seutuvilta. Minulla ei ole laitteesta kokemusta, mutta luulen että aika hyvä peli. Se FR24 tiimihän on luvannut auttaa uusien laitteiden käyttöönotossa jos sen verkkoon yhdistää tms muistelen.
- 5+5
Tätä on pohdittu aiemmin ainakin Flightforum.fi -sivustolla ja joku oli jopa kysynyt Ficorasta virallista kantaa. Kuten arvata saattaa, moinen on Suomessa kielletty, sillä niin lennonjohdon keskustelut kuin transponderien lähetyksetkin kuuluvat radiolain tarkoittaman luottamuksellisen viestinnän piiriin. Eli edes skannerilla ei saisi lennonjohtoa kuunnella, edes yksityiskäytössä. Ficoran vastauksen voi lukea alla olevasta linkistä.
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,68555.msg752532.html#msg752532
Eri asia sitten on, miten tuota käytännössä valvottaisiin ja mitä siitä seuraisi (käytännössä vaatisi asian viemistä tuomioistuimen ratkaistavaksi). Suomestahan on aiemmin laitettu nettiin ainakin Tampereen aluelennonjohdon keskustelut kuunneltavaksi, mutta tämä loppui lyhyeen kun viranomaisilta tuli lopetuskäsky.- 5+5
Laitetaan tuo Ficoran vastaus vielä kokonaisuudessaan tähän.
Hei,
kysymyksenne liittyvät radioviestinnän luottamuksellisuuteen, josta säädetään radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain (1015/2001) 37 §:ssä. Säännöstä on tarkennettu lain muutoksella (46/2005).
Viestintävirasto tulkitsee säännöstä siten, että ilmailuradioviestintää ei ainakaan yleensä voida pitää yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuna radioviestintänä, jolla ei olisi luottamuksellisuuden suojaa. Ilmailuradioviestintä ei myöskään ole muuta lain 37 §:n 3 momentissa tarkoitettua radioviestintää, jota ei pidetä luottamuksellisena. Radioviestinnällä tarkoitetaan lain 4 §:n 2 kohdan mukaan kaikenlaista tiedonsiirtoa radiotaajuuksia hyväksi käyttäen, joten radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee muutakin radioviestintää kuin puheviestintää.
Näillä perusteilla vastaukset kysymyksiinne ovat radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta seuraavat:
1) Saako kyseistä laitetta käyttää Suomessa yksityishenkilöt ja saako muodostuvaa tutkakuvaa välittää julkiselle internet-selaimelle? (ALLEKIRJOITTANEEN LISÄYS: Kyseessä siis se tutkakuvan muodostuslaite)
Edellyttäen, että ModeS- sekä ADSB-sanomien (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) vastaanottoon tarkoitettu laite on pelkästään radiovastaanotin, jossa ei ole salauksenpurkujärjestelmää, niin radiotaajuuksista ja telelaitteista annettu laki ei vaadi sen hallussapitoon ja käyttöön radiolupaa eikä sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004) kiellä sen hallussapitoa. Tällaista laitetta ei kuitenkaan käyttää siten, että sillä loukataan radioviestinnän luottamuksellisuuden suojaa. Tämän vuoksi tällaisilla laitteilla ei saa ottaa vastaan ModeS- ja ADSB-viestejä, koska ne ovat luottamuksellista radioviestintää.
Radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 2 momentin säännös kieltää myös luottamuksellisen radiolähetyksen sisällön tai olemassaolon hyväksi käyttämisen. Tämän vuoksi näitä viestejä hyväksi käyttäen ei saa muodostaa tutkakuvaa eikä välittää sitä Internetiin.
2) Saako yksityishenkilöt kuunnella ilmailuradioliikennettä ns. "skannereilla"?
Skanneri-vastaanottimien hallussapito ja käyttö ei ole kiellettyä. Radioviestintä on kuitenkin pääsääntöisesti luottamuksellista. Viestinnän luottamuksellisuus rajoittaa merkittävästi näiden vastaanottimen käyttöä, koska niillä ei saa vastaan ottaa toiselle tarkoitettua luottamuksellista radioviestintää. Tämä rajoitus koskee myös ilmailuradioliikenteen vastaanottamista ja kuuntelua.
3) Saako yksityiset henkilöt vastaanottaa lentokoneiden lähettämiä, ns. ACARS-viestejä?
Acars-viestit (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) eivät ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuja radioviestejä, vaan ne ovat lentokoneiden välisiä tai lentokoneiden ja maa-asemien välisiä radioviestejä. Radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee myös Acars-viestejä eivätkä yksityiset henkilöt saa ottaa niitä vastaan.
4) Radiolain 37 §:n 3. momentin kohdassa 3 sanotaan, "yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää" ja saman momentin viimeisenä lauseena "eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi". Eikö ilmailuliikenteeseen käytettävät radiokanavat ole yleisiä kutsukanavia vai ovatko ilmailukanavat tarkoitettu ainoastaan lentämistoimintaan harrasteilmailu poissulkien?
Ilmailuradioviestinnässä käytettävien kutsukanavien radioviestintä ei ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettaviksi. Nämä kanavat eivät ole radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettuja yleisiä kutsukanavia, vaan ilmailuradioviestinnän eri osapuolten välisiä kutsukanavia ("suljettu kutsukanava"). Ainoa poikkeus tältä osin on ilmailun hätätaajuus ja sen varataajuus.
Harrasteilmailussa käytettävät radiokanavatkaan eivät ole radioviestinnän luottamuksellisuuden suojan ulkopuolella ellei kyseessä olevilla kanavien osalta ole muodostunut sellainen vallitseva käytäntö, että niitä voidaan yleisesti kuunnella ja että kanavien käyttäjät ovat tietoisia tällaisesta käytännöstä ja yleisesti hyväksyvät sen.
_______________
Lähetämme tämän vastauksen tiedoksi myös ilmailuhallintoon sinä tarkoituksessa, että ilmailuhallinto voi tarvittaessa vastata omalta osaltaan kysymyksiinne.
Aiemmin mainittujen lisäksi vielä se, että myös ACARS-viestien vastaanotto on kiellettyä. - Sohvatiikeri2
5+5 kirjoitti:
Laitetaan tuo Ficoran vastaus vielä kokonaisuudessaan tähän.
Hei,
kysymyksenne liittyvät radioviestinnän luottamuksellisuuteen, josta säädetään radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain (1015/2001) 37 §:ssä. Säännöstä on tarkennettu lain muutoksella (46/2005).
Viestintävirasto tulkitsee säännöstä siten, että ilmailuradioviestintää ei ainakaan yleensä voida pitää yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuna radioviestintänä, jolla ei olisi luottamuksellisuuden suojaa. Ilmailuradioviestintä ei myöskään ole muuta lain 37 §:n 3 momentissa tarkoitettua radioviestintää, jota ei pidetä luottamuksellisena. Radioviestinnällä tarkoitetaan lain 4 §:n 2 kohdan mukaan kaikenlaista tiedonsiirtoa radiotaajuuksia hyväksi käyttäen, joten radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee muutakin radioviestintää kuin puheviestintää.
Näillä perusteilla vastaukset kysymyksiinne ovat radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta seuraavat:
1) Saako kyseistä laitetta käyttää Suomessa yksityishenkilöt ja saako muodostuvaa tutkakuvaa välittää julkiselle internet-selaimelle? (ALLEKIRJOITTANEEN LISÄYS: Kyseessä siis se tutkakuvan muodostuslaite)
Edellyttäen, että ModeS- sekä ADSB-sanomien (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) vastaanottoon tarkoitettu laite on pelkästään radiovastaanotin, jossa ei ole salauksenpurkujärjestelmää, niin radiotaajuuksista ja telelaitteista annettu laki ei vaadi sen hallussapitoon ja käyttöön radiolupaa eikä sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004) kiellä sen hallussapitoa. Tällaista laitetta ei kuitenkaan käyttää siten, että sillä loukataan radioviestinnän luottamuksellisuuden suojaa. Tämän vuoksi tällaisilla laitteilla ei saa ottaa vastaan ModeS- ja ADSB-viestejä, koska ne ovat luottamuksellista radioviestintää.
Radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 2 momentin säännös kieltää myös luottamuksellisen radiolähetyksen sisällön tai olemassaolon hyväksi käyttämisen. Tämän vuoksi näitä viestejä hyväksi käyttäen ei saa muodostaa tutkakuvaa eikä välittää sitä Internetiin.
2) Saako yksityishenkilöt kuunnella ilmailuradioliikennettä ns. "skannereilla"?
Skanneri-vastaanottimien hallussapito ja käyttö ei ole kiellettyä. Radioviestintä on kuitenkin pääsääntöisesti luottamuksellista. Viestinnän luottamuksellisuus rajoittaa merkittävästi näiden vastaanottimen käyttöä, koska niillä ei saa vastaan ottaa toiselle tarkoitettua luottamuksellista radioviestintää. Tämä rajoitus koskee myös ilmailuradioliikenteen vastaanottamista ja kuuntelua.
3) Saako yksityiset henkilöt vastaanottaa lentokoneiden lähettämiä, ns. ACARS-viestejä?
Acars-viestit (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) eivät ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuja radioviestejä, vaan ne ovat lentokoneiden välisiä tai lentokoneiden ja maa-asemien välisiä radioviestejä. Radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee myös Acars-viestejä eivätkä yksityiset henkilöt saa ottaa niitä vastaan.
4) Radiolain 37 §:n 3. momentin kohdassa 3 sanotaan, "yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää" ja saman momentin viimeisenä lauseena "eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi". Eikö ilmailuliikenteeseen käytettävät radiokanavat ole yleisiä kutsukanavia vai ovatko ilmailukanavat tarkoitettu ainoastaan lentämistoimintaan harrasteilmailu poissulkien?
Ilmailuradioviestinnässä käytettävien kutsukanavien radioviestintä ei ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettaviksi. Nämä kanavat eivät ole radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettuja yleisiä kutsukanavia, vaan ilmailuradioviestinnän eri osapuolten välisiä kutsukanavia ("suljettu kutsukanava"). Ainoa poikkeus tältä osin on ilmailun hätätaajuus ja sen varataajuus.
Harrasteilmailussa käytettävät radiokanavatkaan eivät ole radioviestinnän luottamuksellisuuden suojan ulkopuolella ellei kyseessä olevilla kanavien osalta ole muodostunut sellainen vallitseva käytäntö, että niitä voidaan yleisesti kuunnella ja että kanavien käyttäjät ovat tietoisia tällaisesta käytännöstä ja yleisesti hyväksyvät sen.
_______________
Lähetämme tämän vastauksen tiedoksi myös ilmailuhallintoon sinä tarkoituksessa, että ilmailuhallinto voi tarvittaessa vastata omalta osaltaan kysymyksiinne.
Aiemmin mainittujen lisäksi vielä se, että myös ACARS-viestien vastaanotto on kiellettyä.Virallinen vastaus... eihän se nyt oikeasti noin mene.
"Ilmailuliikenteeseen käytettävissä radiokanavissa" ei ole erikseen harrasteilmailun käyttämiä ja isojen poikien käyttämiä kanavia.
Toki on lennonjohdon kanavat, niillä on oma radiokurinsa eikä siellä saa (yleensä) pulista kavereiden kesken. Mutta onhan siellä harrastelijoita mukana lentämässä.
Sotilaat vierailevat aika usein harrastelijoiden kanavilla. Varoittavat kun tulevat matalalta ja lujaa. Tampereen aluekin silloin tällöin käy harrastajien käyttämillä kanavilla huhuilemassa jotain konetta.
Radion kuuntelu on usein suorastaan toivottavaa; esimerkiksi kun joku käy lennättämässä lennokkia jollain pikkukentällä, on hyvä jos on radio mukana; tietää kun lentokoneita alkaa tulla kentälle.
Eihän niillä jaksoilla mitään salaista ole. Kaikki puhuvat tietäen että vaikka kuka voi kuunnella.
Spottereilla on myös kokemusta skannereiden "hyötykäytöstä". Lemminkäisen kalliolla voi vapaasti kuunnella, ei siellä kukaan tule kieltämään.
Jakson streamaaminen nettiin on sitten jo vähän... arveluttavaa.
Tais mennä OT.
- goaround
Tuommoinen mutu mulla olikin, että tässä maassa lähes kaikki on kiellettyä. Mitenhän on EU lainsäädäntö? Jos muualla EUssa sallittua --> Lähes pakko myös täällä. Tuskin tuosta pahemmin voisi jäädä kiinni. Ei huutelisi asiasta ja pyytäisi flightradar24 admin pitämään sijainnin salaisena. Tuski viranomaiset mihinkään laajoihin toimiin asian tiimoilta ryhtyisivät. Sakot ja laitteet valtiolle olisi jo suht kova rangaistus.
Tuo Joensuu/Kuopio (parhaat paikat Koli/Puijo) olisi sopiva paikka antennille. Lisäksi "Utti" ei kanna kunnolla edes Lappeenrantaan. Ryanairin kone häviää alle 2km korkeudessa tullessa/lähtiessä.
Itse en voi nykyiseen sijaintiin vielä hankkia (keskellä kerrostaloja) mutta kesän tultua muuttaessani pitää katsastaa jos olisi sitten parempi paikka antennille.- dep/dest
Saako ruudulla näkyvien koneiden reittitiedot jotenkin klikattua näkyviin ?. Lähtöpaikka ja määränpää kiinnostaisi.
- äly hoi jättikö jo
dep/dest kirjoitti:
Saako ruudulla näkyvien koneiden reittitiedot jotenkin klikattua näkyviin ?. Lähtöpaikka ja määränpää kiinnostaisi.
No klikkaa sitä koneen kuvaa niin sivulle tulee kaikki tiedot mitä tiedetään lennosta tietokannassa elikkä kaikkia uusia/charttereita/siirto/koulu/testi/näppihäiriö lentonumeroita ei ole syötetty jolloin reitiä ei näy, useimmat kylläkin näkyy mistä mihin menee.
- Utelias siivetön
Herää kysymys, ovatko ADS-B viestit _luottamuksellista_ radioviestintää? B kirjain tarkoittaa broadcast eli yleistä/yleisradioviestintää, kenelle tahansa tarkoitettua. Kuka tai mikä taho Suomessa on määritellyt ADS-B:n luottamukselliseksi? Ficorako? Millä perusteella? Ficora tietysti ja mielellään kieltää kaiken mahdollisen - tyypillisenä insinööriorganisaationa - ettei joku taho voisi syyttää sitä liian löysistä ja lainvastaisista linjauksista.
Noista ADS-B sanomien hyödyntämiskiellosta pitäisi pyytää Ficoralta (jos joku ei ole vielä tehnyt) virallinen päätös, josta voisi valittaa hallinto-oikeuteen. Näin lyötäisiin asialle viimeinen niitti.
ADS-B viestintä perustuu ilmeisesti johonkin standardiin? Mitä se kertoo, onko viestintä yleisradioviestintää? Onko asiasta mitään kansainvälisiä ilmailualan säädöksiä? Käsittääkseni villakoiran ydin on se, että jos ADS-B on yleisradioviestintää (broadcastia), sen vastaanottaminen ja välittäminen tutkakuvaksi on sallittua, mutta jos se ei ole broadcastia, em. toiminta ei ole sallittua. Olenko oikeassa vai meniko metsään? :)- 1234567asdf
Marinetraffic sivuston paikannus perustuu lähes vastaavaan AIS järjestelmään. Se nyt tuntuu olevan laillinen täällä junttihikiällä.
- goaround
EFTP1 eli Tampere on ilmestynyt Flightradar24.
Loistavaa! Vielä kun saataisi itään ja pohjoiseen vastaanottimet- FR24 seuraaja
Onko kellaan tietoa miksi EFHK ei enaa nay flightradar24:ssa? Uudenmaan alueella ei nykyisin alle 1km koneita juuri nay. Onkohan missaan hyvia ohjeita siita, etta kuinka tuommoisen 'kuuntelijan' laittaisi itse pystyyn?
- eipä oo tietoo
FR24 seuraaja kirjoitti:
Onko kellaan tietoa miksi EFHK ei enaa nay flightradar24:ssa? Uudenmaan alueella ei nykyisin alle 1km koneita juuri nay. Onkohan missaan hyvia ohjeita siita, etta kuinka tuommoisen 'kuuntelijan' laittaisi itse pystyyn?
Näähän on ihan harrastelijoiden omia systeemejä omilla rahoilla tehtynä, vapaaehtoista jakaa muille, koneet voi olla rikki, ihan mitä tahansa syitä. Ikävä juttu sinänsä. Ja noilla tutkasivustoilla on linkkejä laitteiston käyttöön ja hankintaan yms. liitttyvää asiaa, sieltä se alkaa varmaan seljetä, jos itselleen haluaa ja vielä auliisti muille jakaa.
- Hyvia uutisia
eipä oo tietoo kirjoitti:
Näähän on ihan harrastelijoiden omia systeemejä omilla rahoilla tehtynä, vapaaehtoista jakaa muille, koneet voi olla rikki, ihan mitä tahansa syitä. Ikävä juttu sinänsä. Ja noilla tutkasivustoilla on linkkejä laitteiston käyttöön ja hankintaan yms. liitttyvää asiaa, sieltä se alkaa varmaan seljetä, jos itselleen haluaa ja vielä auliisti muille jakaa.
Juuri ilmaantui korvaaja, EFHK1, ja taas koneet nakyvat :)
- goaround
EFJO ilmestynyt. Hyvä Itä-Suomi!
- HellVant
Nykyään Helsingin seutua voi seurata täältäkin, Finavian omasta feedistä.
http://webtrak.bksv.com/hel
Omituista kyllä, Flightradar24ssä näkyvät eivät aina näy tuossa ja toisinpäin.
No ainakin paikkaavat toisiaan :P- seuraaja ö
eikö ole muuta tekemistä?
- OH-bomm
EFKK ilmestynyt. Hyvä Itä-Suomi!
- millois se
Ja miten toi Kruunupyyn(kokkola-Pietarsaari) suunta on itään siirtynyt?
- arvoq
Ahvenanmaalta on ilmestynyt uusi käyttäjä flightawareen suomi-rankingin keulille.
Jospa panis vielä MLATin päälle niin johto olisi ylivoimainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082