Flightradar24 ADS-B tukiasema

goaround

Suomi näyttää olevan tutkattu Viron ja Ruotsin tahoilta kyseisessä sovelluksessa. Olen tässä jo tovin tuskaillut täällä Itä Suomessa olevan tutkakuvan heikkouteen. Nykyisellään alueella alle 2,5 km korkeudessa olevat kohteet eivät enää näy. Lisäksi itä/koillisesta tulevat koneet tulevat yllättäen kuvaan.

Olen tässä miettinyt aikani ja mielenkiinnosta voisin hankkia oma vastaanottimen. Löytyykö keneltäkään teiltä vastaavaa vastaanotinta?
Omaksi huviksi tämä on ilmeisesti laillinen mutta mitenkä on tämän lentodatan jakaminen? Onko Flightradar24 tyyppinen toiminta kielletty Suomessa?

20

8191

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ddsssaaa

      Ihan vapaasti saat flightradarista katsella missä koneet huitelevat, ei ole kiellettyä. Samoin ilmailuskannerilla voit kuunnella lennonjohdon ja koneiden välistä radioliikennettä.

      Muistutan että flightradarissa ei näy kaikki konetyypit, esim. ATR:t, MD-80:t, Dashit yms. koneet eivät näyt.

    • pistä nettiin vaan

      Onhan EFHK ja EFUT "tutkat" kanssa pystyssä FR24:ssä. Mutta olisi kyllä hieno saada lisää peittoa vaikka Joensuun seutuvilta. Minulla ei ole laitteesta kokemusta, mutta luulen että aika hyvä peli. Se FR24 tiimihän on luvannut auttaa uusien laitteiden käyttöönotossa jos sen verkkoon yhdistää tms muistelen.

    • 5+5

      Tätä on pohdittu aiemmin ainakin Flightforum.fi -sivustolla ja joku oli jopa kysynyt Ficorasta virallista kantaa. Kuten arvata saattaa, moinen on Suomessa kielletty, sillä niin lennonjohdon keskustelut kuin transponderien lähetyksetkin kuuluvat radiolain tarkoittaman luottamuksellisen viestinnän piiriin. Eli edes skannerilla ei saisi lennonjohtoa kuunnella, edes yksityiskäytössä. Ficoran vastauksen voi lukea alla olevasta linkistä.

      http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,68555.msg752532.html#msg752532

      Eri asia sitten on, miten tuota käytännössä valvottaisiin ja mitä siitä seuraisi (käytännössä vaatisi asian viemistä tuomioistuimen ratkaistavaksi). Suomestahan on aiemmin laitettu nettiin ainakin Tampereen aluelennonjohdon keskustelut kuunneltavaksi, mutta tämä loppui lyhyeen kun viranomaisilta tuli lopetuskäsky.

      • 5+5

        Laitetaan tuo Ficoran vastaus vielä kokonaisuudessaan tähän.



        Hei,

        kysymyksenne liittyvät radioviestinnän luottamuksellisuuteen, josta säädetään radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain (1015/2001) 37 §:ssä. Säännöstä on tarkennettu lain muutoksella (46/2005).

        Viestintävirasto tulkitsee säännöstä siten, että ilmailuradioviestintää ei ainakaan yleensä voida pitää yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuna radioviestintänä, jolla ei olisi luottamuksellisuuden suojaa. Ilmailuradioviestintä ei myöskään ole muuta lain 37 §:n 3 momentissa tarkoitettua radioviestintää, jota ei pidetä luottamuksellisena. Radioviestinnällä tarkoitetaan lain 4 §:n 2 kohdan mukaan kaikenlaista tiedonsiirtoa radiotaajuuksia hyväksi käyttäen, joten radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee muutakin radioviestintää kuin puheviestintää.

        Näillä perusteilla vastaukset kysymyksiinne ovat radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta seuraavat:

        1) Saako kyseistä laitetta käyttää Suomessa yksityishenkilöt ja saako muodostuvaa tutkakuvaa välittää julkiselle internet-selaimelle? (ALLEKIRJOITTANEEN LISÄYS: Kyseessä siis se tutkakuvan muodostuslaite)

        Edellyttäen, että ModeS- sekä ADSB-sanomien (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) vastaanottoon tarkoitettu laite on pelkästään radiovastaanotin, jossa ei ole salauksenpurkujärjestelmää, niin radiotaajuuksista ja telelaitteista annettu laki ei vaadi sen hallussapitoon ja käyttöön radiolupaa eikä sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004) kiellä sen hallussapitoa. Tällaista laitetta ei kuitenkaan käyttää siten, että sillä loukataan radioviestinnän luottamuksellisuuden suojaa. Tämän vuoksi tällaisilla laitteilla ei saa ottaa vastaan ModeS- ja ADSB-viestejä, koska ne ovat luottamuksellista radioviestintää.

        Radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 2 momentin säännös kieltää myös luottamuksellisen radiolähetyksen sisällön tai olemassaolon hyväksi käyttämisen. Tämän vuoksi näitä viestejä hyväksi käyttäen ei saa muodostaa tutkakuvaa eikä välittää sitä Internetiin.

        2) Saako yksityishenkilöt kuunnella ilmailuradioliikennettä ns. "skannereilla"?

        Skanneri-vastaanottimien hallussapito ja käyttö ei ole kiellettyä. Radioviestintä on kuitenkin pääsääntöisesti luottamuksellista. Viestinnän luottamuksellisuus rajoittaa merkittävästi näiden vastaanottimen käyttöä, koska niillä ei saa vastaan ottaa toiselle tarkoitettua luottamuksellista radioviestintää. Tämä rajoitus koskee myös ilmailuradioliikenteen vastaanottamista ja kuuntelua.

        3) Saako yksityiset henkilöt vastaanottaa lentokoneiden lähettämiä, ns. ACARS-viestejä?

        Acars-viestit (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) eivät ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuja radioviestejä, vaan ne ovat lentokoneiden välisiä tai lentokoneiden ja maa-asemien välisiä radioviestejä. Radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee myös Acars-viestejä eivätkä yksityiset henkilöt saa ottaa niitä vastaan.

        4) Radiolain 37 §:n 3. momentin kohdassa 3 sanotaan, "yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää" ja saman momentin viimeisenä lauseena "eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi". Eikö ilmailuliikenteeseen käytettävät radiokanavat ole yleisiä kutsukanavia vai ovatko ilmailukanavat tarkoitettu ainoastaan lentämistoimintaan harrasteilmailu poissulkien?

        Ilmailuradioviestinnässä käytettävien kutsukanavien radioviestintä ei ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettaviksi. Nämä kanavat eivät ole radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettuja yleisiä kutsukanavia, vaan ilmailuradioviestinnän eri osapuolten välisiä kutsukanavia ("suljettu kutsukanava"). Ainoa poikkeus tältä osin on ilmailun hätätaajuus ja sen varataajuus.

        Harrasteilmailussa käytettävät radiokanavatkaan eivät ole radioviestinnän luottamuksellisuuden suojan ulkopuolella ellei kyseessä olevilla kanavien osalta ole muodostunut sellainen vallitseva käytäntö, että niitä voidaan yleisesti kuunnella ja että kanavien käyttäjät ovat tietoisia tällaisesta käytännöstä ja yleisesti hyväksyvät sen.
        _______________

        Lähetämme tämän vastauksen tiedoksi myös ilmailuhallintoon sinä tarkoituksessa, että ilmailuhallinto voi tarvittaessa vastata omalta osaltaan kysymyksiinne.



        Aiemmin mainittujen lisäksi vielä se, että myös ACARS-viestien vastaanotto on kiellettyä.


      • Sohvatiikeri2
        5+5 kirjoitti:

        Laitetaan tuo Ficoran vastaus vielä kokonaisuudessaan tähän.



        Hei,

        kysymyksenne liittyvät radioviestinnän luottamuksellisuuteen, josta säädetään radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain (1015/2001) 37 §:ssä. Säännöstä on tarkennettu lain muutoksella (46/2005).

        Viestintävirasto tulkitsee säännöstä siten, että ilmailuradioviestintää ei ainakaan yleensä voida pitää yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuna radioviestintänä, jolla ei olisi luottamuksellisuuden suojaa. Ilmailuradioviestintä ei myöskään ole muuta lain 37 §:n 3 momentissa tarkoitettua radioviestintää, jota ei pidetä luottamuksellisena. Radioviestinnällä tarkoitetaan lain 4 §:n 2 kohdan mukaan kaikenlaista tiedonsiirtoa radiotaajuuksia hyväksi käyttäen, joten radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee muutakin radioviestintää kuin puheviestintää.

        Näillä perusteilla vastaukset kysymyksiinne ovat radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta seuraavat:

        1) Saako kyseistä laitetta käyttää Suomessa yksityishenkilöt ja saako muodostuvaa tutkakuvaa välittää julkiselle internet-selaimelle? (ALLEKIRJOITTANEEN LISÄYS: Kyseessä siis se tutkakuvan muodostuslaite)

        Edellyttäen, että ModeS- sekä ADSB-sanomien (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) vastaanottoon tarkoitettu laite on pelkästään radiovastaanotin, jossa ei ole salauksenpurkujärjestelmää, niin radiotaajuuksista ja telelaitteista annettu laki ei vaadi sen hallussapitoon ja käyttöön radiolupaa eikä sähköisen viestinnän tietosuojalaki (516/2004) kiellä sen hallussapitoa. Tällaista laitetta ei kuitenkaan käyttää siten, että sillä loukataan radioviestinnän luottamuksellisuuden suojaa. Tämän vuoksi tällaisilla laitteilla ei saa ottaa vastaan ModeS- ja ADSB-viestejä, koska ne ovat luottamuksellista radioviestintää.

        Radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 2 momentin säännös kieltää myös luottamuksellisen radiolähetyksen sisällön tai olemassaolon hyväksi käyttämisen. Tämän vuoksi näitä viestejä hyväksi käyttäen ei saa muodostaa tutkakuvaa eikä välittää sitä Internetiin.

        2) Saako yksityishenkilöt kuunnella ilmailuradioliikennettä ns. "skannereilla"?

        Skanneri-vastaanottimien hallussapito ja käyttö ei ole kiellettyä. Radioviestintä on kuitenkin pääsääntöisesti luottamuksellista. Viestinnän luottamuksellisuus rajoittaa merkittävästi näiden vastaanottimen käyttöä, koska niillä ei saa vastaan ottaa toiselle tarkoitettua luottamuksellista radioviestintää. Tämä rajoitus koskee myös ilmailuradioliikenteen vastaanottamista ja kuuntelua.

        3) Saako yksityiset henkilöt vastaanottaa lentokoneiden lähettämiä, ns. ACARS-viestejä?

        Acars-viestit (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) eivät ole yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettuja radioviestejä, vaan ne ovat lentokoneiden välisiä tai lentokoneiden ja maa-asemien välisiä radioviestejä. Radioviestinnän luottamuksellisuuden suoja koskee myös Acars-viestejä eivätkä yksityiset henkilöt saa ottaa niitä vastaan.

        4) Radiolain 37 §:n 3. momentin kohdassa 3 sanotaan, "yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää" ja saman momentin viimeisenä lauseena "eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi". Eikö ilmailuliikenteeseen käytettävät radiokanavat ole yleisiä kutsukanavia vai ovatko ilmailukanavat tarkoitettu ainoastaan lentämistoimintaan harrasteilmailu poissulkien?

        Ilmailuradioviestinnässä käytettävien kutsukanavien radioviestintä ei ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettaviksi. Nämä kanavat eivät ole radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain 37 §:n 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettuja yleisiä kutsukanavia, vaan ilmailuradioviestinnän eri osapuolten välisiä kutsukanavia ("suljettu kutsukanava"). Ainoa poikkeus tältä osin on ilmailun hätätaajuus ja sen varataajuus.

        Harrasteilmailussa käytettävät radiokanavatkaan eivät ole radioviestinnän luottamuksellisuuden suojan ulkopuolella ellei kyseessä olevilla kanavien osalta ole muodostunut sellainen vallitseva käytäntö, että niitä voidaan yleisesti kuunnella ja että kanavien käyttäjät ovat tietoisia tällaisesta käytännöstä ja yleisesti hyväksyvät sen.
        _______________

        Lähetämme tämän vastauksen tiedoksi myös ilmailuhallintoon sinä tarkoituksessa, että ilmailuhallinto voi tarvittaessa vastata omalta osaltaan kysymyksiinne.



        Aiemmin mainittujen lisäksi vielä se, että myös ACARS-viestien vastaanotto on kiellettyä.

        Virallinen vastaus... eihän se nyt oikeasti noin mene.

        "Ilmailuliikenteeseen käytettävissä radiokanavissa" ei ole erikseen harrasteilmailun käyttämiä ja isojen poikien käyttämiä kanavia.

        Toki on lennonjohdon kanavat, niillä on oma radiokurinsa eikä siellä saa (yleensä) pulista kavereiden kesken. Mutta onhan siellä harrastelijoita mukana lentämässä.

        Sotilaat vierailevat aika usein harrastelijoiden kanavilla. Varoittavat kun tulevat matalalta ja lujaa. Tampereen aluekin silloin tällöin käy harrastajien käyttämillä kanavilla huhuilemassa jotain konetta.

        Radion kuuntelu on usein suorastaan toivottavaa; esimerkiksi kun joku käy lennättämässä lennokkia jollain pikkukentällä, on hyvä jos on radio mukana; tietää kun lentokoneita alkaa tulla kentälle.

        Eihän niillä jaksoilla mitään salaista ole. Kaikki puhuvat tietäen että vaikka kuka voi kuunnella.

        Spottereilla on myös kokemusta skannereiden "hyötykäytöstä". Lemminkäisen kalliolla voi vapaasti kuunnella, ei siellä kukaan tule kieltämään.

        Jakson streamaaminen nettiin on sitten jo vähän... arveluttavaa.

        Tais mennä OT.


    • goaround

      Tuommoinen mutu mulla olikin, että tässä maassa lähes kaikki on kiellettyä. Mitenhän on EU lainsäädäntö? Jos muualla EUssa sallittua --> Lähes pakko myös täällä. Tuskin tuosta pahemmin voisi jäädä kiinni. Ei huutelisi asiasta ja pyytäisi flightradar24 admin pitämään sijainnin salaisena. Tuski viranomaiset mihinkään laajoihin toimiin asian tiimoilta ryhtyisivät. Sakot ja laitteet valtiolle olisi jo suht kova rangaistus.

      Tuo Joensuu/Kuopio (parhaat paikat Koli/Puijo) olisi sopiva paikka antennille. Lisäksi "Utti" ei kanna kunnolla edes Lappeenrantaan. Ryanairin kone häviää alle 2km korkeudessa tullessa/lähtiessä.

      Itse en voi nykyiseen sijaintiin vielä hankkia (keskellä kerrostaloja) mutta kesän tultua muuttaessani pitää katsastaa jos olisi sitten parempi paikka antennille.

      • dep/dest

        Saako ruudulla näkyvien koneiden reittitiedot jotenkin klikattua näkyviin ?. Lähtöpaikka ja määränpää kiinnostaisi.


      • äly hoi jättikö jo
        dep/dest kirjoitti:

        Saako ruudulla näkyvien koneiden reittitiedot jotenkin klikattua näkyviin ?. Lähtöpaikka ja määränpää kiinnostaisi.

        No klikkaa sitä koneen kuvaa niin sivulle tulee kaikki tiedot mitä tiedetään lennosta tietokannassa elikkä kaikkia uusia/charttereita/siirto/koulu/testi/näppihäiriö lentonumeroita ei ole syötetty jolloin reitiä ei näy, useimmat kylläkin näkyy mistä mihin menee.


    • Utelias siivetön

      Herää kysymys, ovatko ADS-B viestit _luottamuksellista_ radioviestintää? B kirjain tarkoittaa broadcast eli yleistä/yleisradioviestintää, kenelle tahansa tarkoitettua. Kuka tai mikä taho Suomessa on määritellyt ADS-B:n luottamukselliseksi? Ficorako? Millä perusteella? Ficora tietysti ja mielellään kieltää kaiken mahdollisen - tyypillisenä insinööriorganisaationa - ettei joku taho voisi syyttää sitä liian löysistä ja lainvastaisista linjauksista.

      Noista ADS-B sanomien hyödyntämiskiellosta pitäisi pyytää Ficoralta (jos joku ei ole vielä tehnyt) virallinen päätös, josta voisi valittaa hallinto-oikeuteen. Näin lyötäisiin asialle viimeinen niitti.

      ADS-B viestintä perustuu ilmeisesti johonkin standardiin? Mitä se kertoo, onko viestintä yleisradioviestintää? Onko asiasta mitään kansainvälisiä ilmailualan säädöksiä? Käsittääkseni villakoiran ydin on se, että jos ADS-B on yleisradioviestintää (broadcastia), sen vastaanottaminen ja välittäminen tutkakuvaksi on sallittua, mutta jos se ei ole broadcastia, em. toiminta ei ole sallittua. Olenko oikeassa vai meniko metsään? :)

      • 1234567asdf

        Marinetraffic sivuston paikannus perustuu lähes vastaavaan AIS järjestelmään. Se nyt tuntuu olevan laillinen täällä junttihikiällä.


    • goaround

      EFTP1 eli Tampere on ilmestynyt Flightradar24.
      Loistavaa! Vielä kun saataisi itään ja pohjoiseen vastaanottimet

      • FR24 seuraaja

        Onko kellaan tietoa miksi EFHK ei enaa nay flightradar24:ssa? Uudenmaan alueella ei nykyisin alle 1km koneita juuri nay. Onkohan missaan hyvia ohjeita siita, etta kuinka tuommoisen 'kuuntelijan' laittaisi itse pystyyn?


      • eipä oo tietoo
        FR24 seuraaja kirjoitti:

        Onko kellaan tietoa miksi EFHK ei enaa nay flightradar24:ssa? Uudenmaan alueella ei nykyisin alle 1km koneita juuri nay. Onkohan missaan hyvia ohjeita siita, etta kuinka tuommoisen 'kuuntelijan' laittaisi itse pystyyn?

        Näähän on ihan harrastelijoiden omia systeemejä omilla rahoilla tehtynä, vapaaehtoista jakaa muille, koneet voi olla rikki, ihan mitä tahansa syitä. Ikävä juttu sinänsä. Ja noilla tutkasivustoilla on linkkejä laitteiston käyttöön ja hankintaan yms. liitttyvää asiaa, sieltä se alkaa varmaan seljetä, jos itselleen haluaa ja vielä auliisti muille jakaa.


      • Hyvia uutisia
        eipä oo tietoo kirjoitti:

        Näähän on ihan harrastelijoiden omia systeemejä omilla rahoilla tehtynä, vapaaehtoista jakaa muille, koneet voi olla rikki, ihan mitä tahansa syitä. Ikävä juttu sinänsä. Ja noilla tutkasivustoilla on linkkejä laitteiston käyttöön ja hankintaan yms. liitttyvää asiaa, sieltä se alkaa varmaan seljetä, jos itselleen haluaa ja vielä auliisti muille jakaa.

        Juuri ilmaantui korvaaja, EFHK1, ja taas koneet nakyvat :)


    • goaround

      EFJO ilmestynyt. Hyvä Itä-Suomi!

    • HellVant

      Nykyään Helsingin seutua voi seurata täältäkin, Finavian omasta feedistä.

      http://webtrak.bksv.com/hel

      Omituista kyllä, Flightradar24ssä näkyvät eivät aina näy tuossa ja toisinpäin.

      No ainakin paikkaavat toisiaan :P

      • seuraaja ö

        eikö ole muuta tekemistä?


    • OH-bomm

      EFKK ilmestynyt. Hyvä Itä-Suomi!

      • millois se

        Ja miten toi Kruunupyyn(kokkola-Pietarsaari) suunta on itään siirtynyt?


    • arvoq

      Ahvenanmaalta on ilmestynyt uusi käyttäjä flightawareen suomi-rankingin keulille.
      Jospa panis vielä MLATin päälle niin johto olisi ylivoimainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4355
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3194
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3097
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      44
      2397
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      222
      1004
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      138
      880
    Aihe