Herkkävatsainen viiksekäs:)

Omistan kolme kissaa. Ovat kaikki täyskasvuisia leikattuja sisäkissoja. Toinen kolleista on todella herkkävatsainen ja vääränlainen ruoka aiheuttaa heti ripulia. Olen ostanut ihan kaupan raksuja mutta tuntuu etteivät nekään meinaa aina sopia. Royal Canin:lta olen kokeillut herkkävatsaiselle tarkoitettuja ja tuntuu että ovat auttaneet. Kissat kuitenkin oksentelevat välillä karvapalloja ja ajattelin että olisiko sittenkin parempi ostaa toisenlaisia raksuja. Oksentelu ei ole mitenkään rajua mutta näin keväällä kun karvaa lähtee kuitenkin enemmän niin ehkä karvapallojen "määrä" myös lisääntyy...Onko näissä royalcanin raksuissa koostumus kuinka erillainen eli jos olen käyttänyt herkkävatsaiselle tarkoitettuja raksuja ja nyt hankkisin raksuja mistä on apua näihin karvapalloihin...Tai olisiko hyvä esim vaihdella välillä...Merkki kuitenkin sama eli royal canin...

1

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • royalcanin-asiantuntija

Hei

Mukava kuulla, että ruokavalion muutos on vaikuttanut positiivisesti herkkävatsaisella kissalla.

Kuvaamasi kaltainen oksentelu voi tosiaan liittyä karvapallo-ongelmaan, johon voidaan jonkin verran vaikuttaa ruokavaliolla. Pitkäkarvaisille kissoille tarkoitetussa, karvapallojen ehkäisyyn suunnatussa ruuassamme on kuituja, jotka auttavat ”lakaisemaan” karvapalloja eteenpäin suolistossa ja näin ollen poistumaan helpommin ulosteen mukana. Myös tässä ruuassa on raaka-aineina hyvin sulavia valkuaisaineita ja mm. frukto-oligosakkarideja, jotka tasapainottavat suoliston hyvää bakteerikantaa. Näin ollen tämäkin ruoka saattaa sopia myös herkkävatsaiselle kissallenne. Parhaiten tietyn ruuan sopivuus tietenkin selviää kokeilemalla.

Periaatteessa ruuan vaihteluun ei ole tarvetta, vaan kissalle voi huoletta syöttää samaa ruokaa, kun hyvä ja sopiva ruoka on löytynyt. Kuitenkin tällaisessa tapauksessa, jos karvapallojen aiheuttama oksentelu on selvästi voimakkaampaa karvanlähtösyklin mukaan, voi olla perusteltua käyttää eri ruokaa kyseisen ajanjakson ajan.

Muistattehan aina tehdä ruokinnan muutoksen varovasti. Uutta ruokaa lisätään vanhan sekaan pikkuhiljaa, vanhan ruuan määrää samalla vähentäen. Muutos kokonaan uuteen ruokaan voi tapahtua noin viikon aikana. Erityisesti herkkävatsaisen kissan kanssa uuden ruuan sopivuutta tulee tarkkailla huolellisesti.

Lisätietoa tuotteistamme löytyy osoitteesta: http://www.royalcanin.fi/
      Sivuiltamme löydät kaikkien ruokiemme koostumukset ja tarkan ravintoainetaulukon.

Mukavaa kevättä koko kissaporukalle.

Henna Söderholm
      ELL, asiantuntijaeläinlääkäri
      Royal Canin Finland Oy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1947
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1411
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe