kissani yamu

anni.y

kissani yamu ei syö muuta kuin pehmeitä lihakastikeruokia.sille ei
kelpaa kissan naksut eikä se juo paljoa, ja yamu on todella laiha.se täyttää kohta vuoden.kotona se hyppii ympäriinsä ja sotkee paikkoja ja rikkoo esineitä.
en uskalla päästää sitä vielä yksin ulos.
kävelytän kissaani valjaissa noin 3 kertaa viikossa ja aina sen jälkeen
se saa kastikeruokaa.olen 11 vuotta eikä siksi minulla ole kovin paljoa rahaa
ja kastikeruoat ovat aika kallita.miten saisin kissastani painavemman ja sen syömään naksuja?
ps.se osaa antaa tassua käskystä ja odottaa ruokaa kunnes sille sanoo: oleppa hyvä.se on taitava kissa ja en tiedä tarkasti sen rotua.sitä ei ole leikattu vielä.

8

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W-

      Onkohan sillä hammaspiikkejä jos vain pehmeää ruokaa suostuu syömään? Niitä on tietääkseni vaikea nähdä paljaalla silmällä, joten luulempa että eläinlääkärissä käyminen mirrin kanssa olisi paikallaan. Jos kyse on pelkästään nirsoilusta, niin eiköhän kiinteämpi ruokakin ala maistua kun vain vähennät sen pehmeän ruoan määrää. Vähäinen juomisen tarve varmaan selittyy sillä, että se tosiaan on syönyt vain kastikeruokia. Kuivamuona saattaisi herättää paremmin janon tunteenkin. Kysäisepä sun vanhemmilta, että milloin voisitte käydä Yamun kanssa lääkärissä. :) Lääkäri osaa sitten katsoa kissan perusterveydenkin paremmin ja arvioida onko se ihan ookoo.

    • TA

      Hei Anni!
      Ihana viesti sinulta ja se on totta, että kaikki kissat ei halua syödä kovaa ruokaa,
      mutta uskon sinun saavan kissasi syömään myös sitä.
      Kokeile ensim. eläinkaupasta saatavaa primakattia (on halpa ja pieni pussi lähes kuivaa lihaa tai kanaa, siellä on myös muita vaihtoehtoja kuten kalaa)
      Leikkaa niistä pieniä paloja, syötä leikkimiellä heittäen ja siihen sekaan heität pieniä kuivaruoka paloja.
      Kissa on yleensä laiska ja joistakin kissoista on "helpompaa" syödä valmiiksi pehmeää ruokaa.
      Kuitenkin hampaidenkin takia olisi hyvä jos kissa oppisi syömään myös raksuja.
      Minulla on 2 omaa kissaa ja yksi seyn kissa hoidossa ja tämä hoitokissa ei aluksi halunnut syödä kuin pehmeää ruokaa, mutta juuri tuon edellisen neuvoni mikaan alkoi myös raksut maistua.
      Ihanaa kevättä sinulle ja onnea raksujen syöttöön!

    • kiitos avusta ja hyvää kevättä

    • omamaamansikkamuumaa

      meillä kissa söi kesäisin mansikoita suoraan pellosta..onko normaalia?

    • meidänkin kissat syö mansikoita mutta se ei kai ole terveellistä...

    • royalcanin-asiantuntija

      Hei

      Mikäli kissasi on selvästi liian laiha eikä kuivaruoka maistu lainkaan, se olisi hyvä käyttää eläinlääkärin tarkastuksessa. Näin voisit varmistua, ettei laihuuden taustalla ole mitään terveydellisiä ongelmia. Eläinlääkärin kanssa pystyisit myös tarkemmin keskustelemaan kissasi ruokavaliosta.

      Mikäli terveydellistä syytä ei löydy, voi syytä ruokahaluttomuuteen ruveta miettimään muualta. Usein kissat ovat tottuneita syömään tietynlaista ruokaa eivätkä sitten edes halua syödä muuta. Kissanpennut myös oppivat emoltaan syömistottumuksia. Pentu tarkkailee, mitä sen emo syö ja valitsee itse samanlaisia ruokia. Lisäksi kissoilla on hyvin erilaisia mieltymyksiä. Jotkut kissat ovat tosi tarkkoja ruuan mausta ja tuoksusta, toiset taas haluavat ruuan tuntuvan tietynlaiselta suussaan. Usein sopiva ruoka löytyy tarpeeksi monenlaista vaihtoehtoa kokeiltaessa. Joistain kaupoista on mahdollista saada ruokien näytepusseja, joiden avulla uusia vaihtoehtoja voi kokeilla ilman, että joudut ostamaan isoa pakkausta.

      Muistathan tarkastaa, että kissasi on saanut loishäädöt (matolääkkeen) suositusten mukaisesti. Mainitsit myös, että kissa on vielä leikkaamaton. Tavallisesti kissojen ruokahalu kasvaa leikkauksen jälkeen ja samanaikaisesti niiden energiantarve vähenee, jolloin ne myös lihovat. Leikkauksen jälkeen ongelmaksi tulee useimminkin ylipainon kertyminen.

      Hyvää keväänjatkoa sinulle ja kissallesi.

      Henna Söderholm
      ELL, asiantuntijaeläinlääkäri
      Royal Canin Finland Oy

      • kiitos ja hyvää kevättä!


    • primacat on yamun herkkua ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe