Lahjalistasta..

Vaimo

Sitä en ymmärrä, että miksi semmonen oikeasti tehdään? Mennään jonnekki stockmannille tai sokokselle, eli paikan kalleimpiin taloihin, ja tehdään lahjalista. No mitä sieltä sitten listaan valitaan? Iittalan laseja, ja näitähän on aina oltava vähintään se pari jo pelkän pakkauskoon takia. Arabia lautasia, hackmann kattiloita, marimekon lakanoita...Päästäänhän sitä sitten jo ihan philipsin osastolle mikroja ja imureja listaamaan.
Siis en tarkoita nyt sitä, etteikö lahjaa saisi viedä ja antaa ja saada, mutta onko se ihan kohteliasta vierasta kohtaan vaatia heitä tuomaan "lahja" jota oikeastaan odotat jo heiltä?
Kyllähän noilla jo mukavasti kodin saa sisustettua, varsinkin jos isomman puolen häät on. Itse en ole koskaan ostanut häälahjaa listalta, koska minusta se on typerää, että vieraasi, ystäväsi, ei saisi itse valita lahjaa, jonka katsoo olevan saajansa "näköinen" ja mieluisa antaa. Ei minusta sellaisella lahjalla ole mitään arvoa ja merkitystä, jonka antaa siksi, koska se oli listassa. Voisin ihmetellä tätä listaa loputtomiin..Eiköhän se pointti kuitenki tullu esille sieltä.
Tiedän, että en ole ainoa, joka näin listasta ajattelee, ja haluaisin kuulla kaikkien mielipiteitä asiasta.
Toki myönnän, että lista on hyvä ratkaisu sellaiselle, joka ei tunne paria ja heidän tarpeitaan/makuaan jne... mutta on näille ihmisille olemassa vaihtoehtokin..

61

13176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mia

      Lahjalista tehdään juuri sellaisia ihmisiä varten jotka eivät hääparia niin hyvin tunne. Listalla on hääparille mieluiset lahjat jotka he ovat itse valinneet ja tietävät että ne tulevat tarpeeseen. Helpompaa kuin kertoa jokaiselle erikseen toivomuksia.

      • Vaimo

        ..miksi se lista pitää tehdä sinne tavarataloon, kalliiseen sellaiseen yleensä? Miksi sitä listaa ei pidä joku henkilö, johon voi ottaa yhteyttä tarpeen vaatiessa? Eikö siinä kohtaa, missä lukee lahjalista stockalla, voisi lukea tarpeen vaatiessa ota yhteys ...?
        Samat tavarat saisi paljon halvemmalla muualtakin kuin esim. sieltä stockalta. Eikö tämä listan pitäjä voisi ihan yhtä hyvin yliviivata jo hankitut "lahjat"? Ne jotka tietää ilman listaakin mitä haluaisi ostaa, tulee vain kiusallinen (ehkä) tilanne, kun onkin pakko ostaa ehkä jopa sellaista, mitä ei olisi edes halunnut ostaa.
        Helpompaa kuin kertoa jokaiselle erikseen toivomuksia. No on varmasti, mutta miksi sitä naimisiin mennään? Siksikö että sais kodin kuntoon kun on ystäville ja vieraille laitettu lista eteen mitä heiltä halutaan/odotetaan? Eikö lahjan pitäisi olla vieraan henkilökohtainen kiitos siitä, että tuli kutsutuksi niihin arvokkaisiin juhliin, sekä osoitus siitä, että arvostaa tuon parin päätöstä avioitua?!Eikö lahja kuuluisi kertoa jotain antajastaan ja saajastaan ja heidän väleistään? Kun se on henkilökohtainen, se ei voi olla mistään listasta otettu, parin toive! Eikö ajatuksella ja hyvällä tarkoituksella ole merkitystä kun lahjaa viedään?


      • Emma
        Vaimo kirjoitti:

        ..miksi se lista pitää tehdä sinne tavarataloon, kalliiseen sellaiseen yleensä? Miksi sitä listaa ei pidä joku henkilö, johon voi ottaa yhteyttä tarpeen vaatiessa? Eikö siinä kohtaa, missä lukee lahjalista stockalla, voisi lukea tarpeen vaatiessa ota yhteys ...?
        Samat tavarat saisi paljon halvemmalla muualtakin kuin esim. sieltä stockalta. Eikö tämä listan pitäjä voisi ihan yhtä hyvin yliviivata jo hankitut "lahjat"? Ne jotka tietää ilman listaakin mitä haluaisi ostaa, tulee vain kiusallinen (ehkä) tilanne, kun onkin pakko ostaa ehkä jopa sellaista, mitä ei olisi edes halunnut ostaa.
        Helpompaa kuin kertoa jokaiselle erikseen toivomuksia. No on varmasti, mutta miksi sitä naimisiin mennään? Siksikö että sais kodin kuntoon kun on ystäville ja vieraille laitettu lista eteen mitä heiltä halutaan/odotetaan? Eikö lahjan pitäisi olla vieraan henkilökohtainen kiitos siitä, että tuli kutsutuksi niihin arvokkaisiin juhliin, sekä osoitus siitä, että arvostaa tuon parin päätöstä avioitua?!Eikö lahja kuuluisi kertoa jotain antajastaan ja saajastaan ja heidän väleistään? Kun se on henkilökohtainen, se ei voi olla mistään listasta otettu, parin toive! Eikö ajatuksella ja hyvällä tarkoituksella ole merkitystä kun lahjaa viedään?

        Ainakin joihinkin kauppoihin voi ilmoittaa, jos on ostanut tuotteen muualta, niin se poistetaan listalta.

        Lahjalista on mielestäni OK, jos siinä on monenhintaisia tavaroita eikä vain niitä kahdensadan euron arvoposliinisoppakulhoja. Minä ainakin haluan viedä lahjaksi jotain, josta lahjan saaja varmasti pitää ja jonka hän on katsonut tarpeelliseksi (jos hinta on kohdallaan) - ja jos lahja löytyy listalta, niin mikäs sen helpompaa... :)

        Aina kun ei millään keksi niitä henkilökohtaisia lahjojakaan.


      • Mia
        Vaimo kirjoitti:

        ..miksi se lista pitää tehdä sinne tavarataloon, kalliiseen sellaiseen yleensä? Miksi sitä listaa ei pidä joku henkilö, johon voi ottaa yhteyttä tarpeen vaatiessa? Eikö siinä kohtaa, missä lukee lahjalista stockalla, voisi lukea tarpeen vaatiessa ota yhteys ...?
        Samat tavarat saisi paljon halvemmalla muualtakin kuin esim. sieltä stockalta. Eikö tämä listan pitäjä voisi ihan yhtä hyvin yliviivata jo hankitut "lahjat"? Ne jotka tietää ilman listaakin mitä haluaisi ostaa, tulee vain kiusallinen (ehkä) tilanne, kun onkin pakko ostaa ehkä jopa sellaista, mitä ei olisi edes halunnut ostaa.
        Helpompaa kuin kertoa jokaiselle erikseen toivomuksia. No on varmasti, mutta miksi sitä naimisiin mennään? Siksikö että sais kodin kuntoon kun on ystäville ja vieraille laitettu lista eteen mitä heiltä halutaan/odotetaan? Eikö lahjan pitäisi olla vieraan henkilökohtainen kiitos siitä, että tuli kutsutuksi niihin arvokkaisiin juhliin, sekä osoitus siitä, että arvostaa tuon parin päätöstä avioitua?!Eikö lahja kuuluisi kertoa jotain antajastaan ja saajastaan ja heidän väleistään? Kun se on henkilökohtainen, se ei voi olla mistään listasta otettu, parin toive! Eikö ajatuksella ja hyvällä tarkoituksella ole merkitystä kun lahjaa viedään?

        Olen kanssasi kyllä osittain samaa mieltä että lahjojen ei pitäisi olla syy mennä naimisiin. Kalliiseen liikkeesen ehkä siksi että itsellä ei olisi varaa ostaa kyseisiä tuotteita... luulisin. itse ainakin arvostaisin enemmän juuri omaperäistä lahjaa jolla on oma tarina. Siksi en omissa häissäni meinaa lahjalistaa edes tehdä. Jokainen ostakoon mitä haluaa. Pääasia kuitenkin on että päivä on ikimuistoinen ja rakkaimmat ihmiset on läsnä :)


      • morsian minäkin
        Mia kirjoitti:

        Olen kanssasi kyllä osittain samaa mieltä että lahjojen ei pitäisi olla syy mennä naimisiin. Kalliiseen liikkeesen ehkä siksi että itsellä ei olisi varaa ostaa kyseisiä tuotteita... luulisin. itse ainakin arvostaisin enemmän juuri omaperäistä lahjaa jolla on oma tarina. Siksi en omissa häissäni meinaa lahjalistaa edes tehdä. Jokainen ostakoon mitä haluaa. Pääasia kuitenkin on että päivä on ikimuistoinen ja rakkaimmat ihmiset on läsnä :)

        Mutta eihän Stocka ole kallis, itse asiassa päin vastoin. Minä en ole ruokaakaan moneen vuoteen muualta ostannut.
        Lahjalista yleisesti on minustakin ihan turha, meillä on pienenpienet häät, varmaan saan sanottua ihan henk. koht jokaiselle lahjatoiveet jos joku kysyy. Hääseurueen keski- ikä on 30 vuotta, kaikki p- aukisia kavereitamme. En ole tähän mennessä tullut ajtelleeksikaan että joku heitä vielä lahjoja ostaisi..
        Eiköhän kaikilla pareilla nykyään ole "kaikkea" ja jos ei ole, pankista saa lainaa millä ostaa. Jos taas ei ole, siitä voi myös päätell sitä avioliitto kypsyyttä. Jos sittenkin odottaisi vielä muutaman vuoden. Samaan settiin menevät nämä "äiti maksaa"- häät. Voi jeesus. Ihan turhan päiväistä ja samalla jokapäiväistä jarinaa tämäkin.


      • morsian
        Mia kirjoitti:

        Olen kanssasi kyllä osittain samaa mieltä että lahjojen ei pitäisi olla syy mennä naimisiin. Kalliiseen liikkeesen ehkä siksi että itsellä ei olisi varaa ostaa kyseisiä tuotteita... luulisin. itse ainakin arvostaisin enemmän juuri omaperäistä lahjaa jolla on oma tarina. Siksi en omissa häissäni meinaa lahjalistaa edes tehdä. Jokainen ostakoon mitä haluaa. Pääasia kuitenkin on että päivä on ikimuistoinen ja rakkaimmat ihmiset on läsnä :)

        Entäs sitten, kun on PAKKO pitää häät kun sukulaiset ruikuttaa kun meinaa lähteä esim. ulkomaille häiden viettoon? Kun joutuu pakosta kestitsemään sukulaisia, ei paljon rahaa liikene astioiden ostoon!


    • pro lista

      Häälahjalista on olemassa sitä varten, että ihmiset eivät ostaisi samoja lahjoja, eikä sellaista, mitä hääparilla jo on.

      Tavarataloissa listat ovat sitä varten, että kaikilla pareilla ei ole sellaista henkilöä, joka huolehtisi lahjalistasta ja olisi tavoitettavissa.

      Ja voi jos olisikin niin, että "läheiset" aina ostavat persoonallisia ja ajatuksella valittuja lahjoja, jotka sopivat hääparin makuun. Jostain syystä varsinkin sukulaisilla on taipumus kuvitella, että esim. hääparin moderniin olohuoneeseen sopisi niin hyvin vaaleanpunaisin posliiniruusuin koristeltu kristallimaljakko. Koska näin on, on mielestäni perusteltua esittää toivomuksia esim. astiastojen suhteen, ettei jokainen kuppi ole eriparinen.

      • Vaimo

        ..Ajatus ei ole tärkein, vaan se mitä saa?!
        "Kuka haluaa moderniin olohuoneeseen ... kristallimaljakon"?
        Se on lahja noilta ihmisiltä hyvän tähen kuiten!
        LAHJA! Mikä sen tarkoitus on? Kertokaa minulle se..


      • Misu
        Vaimo kirjoitti:

        ..Ajatus ei ole tärkein, vaan se mitä saa?!
        "Kuka haluaa moderniin olohuoneeseen ... kristallimaljakon"?
        Se on lahja noilta ihmisiltä hyvän tähen kuiten!
        LAHJA! Mikä sen tarkoitus on? Kertokaa minulle se..

        Lahjan tarkoitus on ilahduttaa lahjan saajaa ja antajaa. Mitä mieluisempi lahja on sitä iloisempi saaja on ja näin ollen kai myös antaja.

        Itse kannatan lahjalistoja, sillä se palvelee kaikkia: ne, jotka eivät osaa lahjaa itse ostaa saavat ostovinkkejä ja ne jotka haluavat antaa jotain muuta niin antakoon, sillä ei lahjan tarvitse olla lahjalistalta.


      • Mimmu
        Vaimo kirjoitti:

        ..Ajatus ei ole tärkein, vaan se mitä saa?!
        "Kuka haluaa moderniin olohuoneeseen ... kristallimaljakon"?
        Se on lahja noilta ihmisiltä hyvän tähen kuiten!
        LAHJA! Mikä sen tarkoitus on? Kertokaa minulle se..

        "Ajatus ei ole tärkein, vaan se mitä saat"... Asialla on kaksi puolta. Totta kai ajatus on aina tärkein, mutta joskus ne muiden ajatukset ovat niin kovin kaukana omista. Jos saamme häälahjaksi karmean vaaleanpunaisen maljakon tms, se ei taatusti korista kotiamme, vaikka sen olisi antanut kuka ja oikein meitä "ajatellen"! Lahjalistaa ei toki ole pakko noudattaa, mutta sitten on turha ihmetellä, jos itse antama lahja myöhemmin löytyy kaapin takanurkasta tai kirppikseltä.


      • pro lista
        Vaimo kirjoitti:

        ..Ajatus ei ole tärkein, vaan se mitä saa?!
        "Kuka haluaa moderniin olohuoneeseen ... kristallimaljakon"?
        Se on lahja noilta ihmisiltä hyvän tähen kuiten!
        LAHJA! Mikä sen tarkoitus on? Kertokaa minulle se..

        Tottakai ajatus on tärkein, sillä edellytyksellä. että lahjan antajalla ylipäätään on mitään ajatuksia ja hyvää tahtoa :-)

        Jos itse saisin päättää, haluaisin häät ilman häälahjoja, juuri sellaisen läheisten yhdessäolon juhlan, jota kuvailit eikä mitään materian palvontamenoja. Valitettavasti arvoisien tulevien ja nykyisten sukulaisteni mielestä hääjuhlaan KUULUU notkuva lahjapöytä, jota KUULUU kierrellä ja ihmetellä ja esitellä omia ostoksiaan naapurille.

        Häälahjalistani tarkoitus on estää turhan, tarpeettoman krääsän tuleminen muutenkin pieneen kotiini, joten lista on lyhyt. Jos saisin, kirjoittaisin listalleni aikaa, rakkautta, huomioimista ja yhdessäoloa, mutta pelkään pahoin, että juuri näiden lahjojen pyytäminen on "liikaa" vaadittu.


      • Pulu

        Itse kannatan ehdottomasti lahjalistoja. Mielestäni on mukavampi viedä ystävälle lahja, joka tulee tarpeeseen eikä päädy kaapin perukoille pölyttymään. AInakin minun ystäväni ovat aina laittaneet listoille sekä hintavia että huokeampia vaihtoehtoja.

        Menen itse naimisiin kuukauden kuluttua. Minä ja mieheni laadimme lahjalistan naimakaupat.comiin. Emme siis laittaneet sitä tavarataloon.Suurin osa sukulaisista on kiitellyt, että voivat kerrankin tuoda jotain varmasti tarpeellista.


      • Tmu
        pro lista kirjoitti:

        Tottakai ajatus on tärkein, sillä edellytyksellä. että lahjan antajalla ylipäätään on mitään ajatuksia ja hyvää tahtoa :-)

        Jos itse saisin päättää, haluaisin häät ilman häälahjoja, juuri sellaisen läheisten yhdessäolon juhlan, jota kuvailit eikä mitään materian palvontamenoja. Valitettavasti arvoisien tulevien ja nykyisten sukulaisteni mielestä hääjuhlaan KUULUU notkuva lahjapöytä, jota KUULUU kierrellä ja ihmetellä ja esitellä omia ostoksiaan naapurille.

        Häälahjalistani tarkoitus on estää turhan, tarpeettoman krääsän tuleminen muutenkin pieneen kotiini, joten lista on lyhyt. Jos saisin, kirjoittaisin listalleni aikaa, rakkautta, huomioimista ja yhdessäoloa, mutta pelkään pahoin, että juuri näiden lahjojen pyytäminen on "liikaa" vaadittu.

        lahja listallasi, vaikkapa kirja tai runokirja, lahjakortti matkaan ystäväsi luokse jne. Lahja lista on ohje mitä haluat saada.


    • niinu

      Ei olisi tullut mieleenikään laatia jotain häälahjalistaa. Kunnioitan läheisiämme ja ystäviämme sen verran etten millään kehtaisi esittää mitään listaa haluamistamme lahjoista. Jokainen vieras on oikeutettu ostamaan sellaisen lahjan kuin haluaa ja näkee hääparille sopivaksi, jos ensinkään lahja on ostettava, mieluisinta oli nauttia rakkaiden ja läheisten ihmisten seurasta ja iloita yhdessä sinä upeana päivänä kun sanoimme tahdon.

      • Vaimo

        kuulla, että joku kuitenki on samaakin mieltä tästä lahjalistasta. Tai siis olihan tuossa yksi jo samaa mieltä.
        Juuri tuo, että "jos ensinkään on lahja ostettava". Juuri tätä minä olen tarkottanut, että eikö tärkeintä ole nauttia siitä päivästä niiden ihmisten kanssa, ketkä on kutsunut ja saada juhla niiltä osin onnistumaan. Ja edelleenkin, miksi se lahja olisi pakko hääparille ostaa? Kun oikeasti tuntuu olevan kovin vallaan tai "muotia" nuo listat nykyään."Pakotetaan ne tuomaan meille jotain". Ja oikeasti, kuka, joka listaa tekee, laittaa siihen esim. cd-levyn, minkä on jo kauan halunnut? Tuikkupussin, koska poltetaan niin paljon kynttilöitä? Jne.. näitä tavaroita ja asioita, mitä varmasti hääpari haluaa ja tarvii elämänsä aikana. Miksi siinä listassa pitää olla niitä "vieraan varalle" kahvi-astiastoja jne? Eikö kenelläkään ole ajatuksena, kun listaa tekee, että "eipä tarvi ite ostaa sitte tuotakaan"? Rohkenen epäillä..
        Minä jo alan toistamaan itseäni tässä, mutta olishan sitä siinäkin yksi huolehdittava vähemmän häiden järjestelyyn, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että "mitä me saadaan lahjaksi".
        Onneksi olen jo naimisissa, olishan se huolenaihe, ku pitäis miettiä, että mitä me itse keneltäkin lahjaksi halutaan..
        Niinu, kanssasi ihan samaa mieltä, että kunnioitan niin paljon ystäviäni ja läheisiäni, että en olisi todellakaan kehdannut listaa laittaa eteen, mistä heidän tulisi valita "lahjansa" meille. Meille oli jo tarpeeksi hieno lahja siinä, että he kaikki edes tulivat juhliimme!
        Vaan eipä taida nykypäivän morsiamille merkitä nämä ajatukset mitään..
        Siitä listan pitämisestä..morsiamella ei ole ketään, kuka voisi sitä pitää. Onko se morsian sitte niin hieno, että sille itselleen ei voi tietämätön soittaa?


      • Misu
        Vaimo kirjoitti:

        kuulla, että joku kuitenki on samaakin mieltä tästä lahjalistasta. Tai siis olihan tuossa yksi jo samaa mieltä.
        Juuri tuo, että "jos ensinkään on lahja ostettava". Juuri tätä minä olen tarkottanut, että eikö tärkeintä ole nauttia siitä päivästä niiden ihmisten kanssa, ketkä on kutsunut ja saada juhla niiltä osin onnistumaan. Ja edelleenkin, miksi se lahja olisi pakko hääparille ostaa? Kun oikeasti tuntuu olevan kovin vallaan tai "muotia" nuo listat nykyään."Pakotetaan ne tuomaan meille jotain". Ja oikeasti, kuka, joka listaa tekee, laittaa siihen esim. cd-levyn, minkä on jo kauan halunnut? Tuikkupussin, koska poltetaan niin paljon kynttilöitä? Jne.. näitä tavaroita ja asioita, mitä varmasti hääpari haluaa ja tarvii elämänsä aikana. Miksi siinä listassa pitää olla niitä "vieraan varalle" kahvi-astiastoja jne? Eikö kenelläkään ole ajatuksena, kun listaa tekee, että "eipä tarvi ite ostaa sitte tuotakaan"? Rohkenen epäillä..
        Minä jo alan toistamaan itseäni tässä, mutta olishan sitä siinäkin yksi huolehdittava vähemmän häiden järjestelyyn, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että "mitä me saadaan lahjaksi".
        Onneksi olen jo naimisissa, olishan se huolenaihe, ku pitäis miettiä, että mitä me itse keneltäkin lahjaksi halutaan..
        Niinu, kanssasi ihan samaa mieltä, että kunnioitan niin paljon ystäviäni ja läheisiäni, että en olisi todellakaan kehdannut listaa laittaa eteen, mistä heidän tulisi valita "lahjansa" meille. Meille oli jo tarpeeksi hieno lahja siinä, että he kaikki edes tulivat juhliimme!
        Vaan eipä taida nykypäivän morsiamille merkitä nämä ajatukset mitään..
        Siitä listan pitämisestä..morsiamella ei ole ketään, kuka voisi sitä pitää. Onko se morsian sitte niin hieno, että sille itselleen ei voi tietämätön soittaa?

        Lahjalistan laatiminen ei ole huoli, vaan se on hauskaa! :)

        Meidän lahjalistaan ei tule "vieraiden varalle"-astiastoja, vaan tarpeellisa juttuja, joita meille ei vielä tähän nuoreen ikään mennessä ole hankittu.

        On kiva, kun asioista keskustellaan ja tuodaan erilaisia näkökulmia esiin. Minkälainen maailma olisikaan, jos kaikki olisivat aina samaa mieltä! :)


      • joopa
        Vaimo kirjoitti:

        kuulla, että joku kuitenki on samaakin mieltä tästä lahjalistasta. Tai siis olihan tuossa yksi jo samaa mieltä.
        Juuri tuo, että "jos ensinkään on lahja ostettava". Juuri tätä minä olen tarkottanut, että eikö tärkeintä ole nauttia siitä päivästä niiden ihmisten kanssa, ketkä on kutsunut ja saada juhla niiltä osin onnistumaan. Ja edelleenkin, miksi se lahja olisi pakko hääparille ostaa? Kun oikeasti tuntuu olevan kovin vallaan tai "muotia" nuo listat nykyään."Pakotetaan ne tuomaan meille jotain". Ja oikeasti, kuka, joka listaa tekee, laittaa siihen esim. cd-levyn, minkä on jo kauan halunnut? Tuikkupussin, koska poltetaan niin paljon kynttilöitä? Jne.. näitä tavaroita ja asioita, mitä varmasti hääpari haluaa ja tarvii elämänsä aikana. Miksi siinä listassa pitää olla niitä "vieraan varalle" kahvi-astiastoja jne? Eikö kenelläkään ole ajatuksena, kun listaa tekee, että "eipä tarvi ite ostaa sitte tuotakaan"? Rohkenen epäillä..
        Minä jo alan toistamaan itseäni tässä, mutta olishan sitä siinäkin yksi huolehdittava vähemmän häiden järjestelyyn, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että "mitä me saadaan lahjaksi".
        Onneksi olen jo naimisissa, olishan se huolenaihe, ku pitäis miettiä, että mitä me itse keneltäkin lahjaksi halutaan..
        Niinu, kanssasi ihan samaa mieltä, että kunnioitan niin paljon ystäviäni ja läheisiäni, että en olisi todellakaan kehdannut listaa laittaa eteen, mistä heidän tulisi valita "lahjansa" meille. Meille oli jo tarpeeksi hieno lahja siinä, että he kaikki edes tulivat juhliimme!
        Vaan eipä taida nykypäivän morsiamille merkitä nämä ajatukset mitään..
        Siitä listan pitämisestä..morsiamella ei ole ketään, kuka voisi sitä pitää. Onko se morsian sitte niin hieno, että sille itselleen ei voi tietämätön soittaa?

        Minä ja poikaystäväni emme ole kumpikaan asuneet yksin vaan muutamme yhteen suoraan vanhempiemme luota mennessämme naimisiin. Meillä ei ole hankittuna imureita, kattiloita, silitysrautaa (astiasto on jo)... En halua, että saamme kymmenen kattilaa, muta emme ollenkaan silitysrautaa. Imuri on kallis, mutta senhän voivat esimerkiksi tädit ja sedät ostaa yhdessä.

        Lahjalista ei mielestäni loukkaa ketään, sitähän ei ole koskaan pakko noudattaa. Enemmän loukkaa se, jos huomaa ettei nätin kukertavan värinen vaasi koristakaan nuoren parin olohuonetta.

        Kukin tallatkoon tyylillään!


      • avovaimo
        Vaimo kirjoitti:

        kuulla, että joku kuitenki on samaakin mieltä tästä lahjalistasta. Tai siis olihan tuossa yksi jo samaa mieltä.
        Juuri tuo, että "jos ensinkään on lahja ostettava". Juuri tätä minä olen tarkottanut, että eikö tärkeintä ole nauttia siitä päivästä niiden ihmisten kanssa, ketkä on kutsunut ja saada juhla niiltä osin onnistumaan. Ja edelleenkin, miksi se lahja olisi pakko hääparille ostaa? Kun oikeasti tuntuu olevan kovin vallaan tai "muotia" nuo listat nykyään."Pakotetaan ne tuomaan meille jotain". Ja oikeasti, kuka, joka listaa tekee, laittaa siihen esim. cd-levyn, minkä on jo kauan halunnut? Tuikkupussin, koska poltetaan niin paljon kynttilöitä? Jne.. näitä tavaroita ja asioita, mitä varmasti hääpari haluaa ja tarvii elämänsä aikana. Miksi siinä listassa pitää olla niitä "vieraan varalle" kahvi-astiastoja jne? Eikö kenelläkään ole ajatuksena, kun listaa tekee, että "eipä tarvi ite ostaa sitte tuotakaan"? Rohkenen epäillä..
        Minä jo alan toistamaan itseäni tässä, mutta olishan sitä siinäkin yksi huolehdittava vähemmän häiden järjestelyyn, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että "mitä me saadaan lahjaksi".
        Onneksi olen jo naimisissa, olishan se huolenaihe, ku pitäis miettiä, että mitä me itse keneltäkin lahjaksi halutaan..
        Niinu, kanssasi ihan samaa mieltä, että kunnioitan niin paljon ystäviäni ja läheisiäni, että en olisi todellakaan kehdannut listaa laittaa eteen, mistä heidän tulisi valita "lahjansa" meille. Meille oli jo tarpeeksi hieno lahja siinä, että he kaikki edes tulivat juhliimme!
        Vaan eipä taida nykypäivän morsiamille merkitä nämä ajatukset mitään..
        Siitä listan pitämisestä..morsiamella ei ole ketään, kuka voisi sitä pitää. Onko se morsian sitte niin hieno, että sille itselleen ei voi tietämätön soittaa?

        Voihan sitä olla niin naiivi, että ajattelee asian noin...pääasia, että tulette viettämään hääjuhlaa kanssamme ja sulkee kaiken muun sen ulkopuolelle. Se nyt vaan on niin, että yleensä kaikki tuovat niitä lahjoja! En ole koskaan kuullut, että joku olisi mennyt häihin ilman lahjaa! Ei sitä listaa sen vuoksi laadita, että "no niin ostakaapa nyt sitten" vaan ainakin me laadimme sen monen toivomuksesta. Tosin siitä ei kovin pitkä tullut, kun olemme jo yli kymmenen vuotta asuneet yhdessä ja kaikki elämän sujumiseen tarvittavat värkit on... Enkä kyllä haluaisi, että joku ostaisi kalliin talulun, josta en pitäisi ja se jäisi komeroon. Listalle mahtuu myös itsetehtyjä lahjoja eikä hinta päätä huimaa, jos se nyt oli tämän kaiken takana...
        Sitä paitsi olen sen verran tarkka sisustuksesta, etten usko että kaikki sukulaisemme osaisivat ostaa sellaista mistä pidämme...heh, heh..


    • One

      Itse en ostaisi lahjalistan mukaan lahjaa, vaan haluan tehdä itse valintoja, joten en myöskään omiin, tänä kesänä oleviin häihini, laadi mitään listaa, vaan toivon 'yllätyksiä'.

      • gonzo

        Mun mielestä lahjalista on kuitenkin parempi kuin kaverini hääkutsussa ollut pyyntö, että ei lahjoja mutta tilille vois muutaman lantin laittaa...


      • Kutsun saanut
        gonzo kirjoitti:

        Mun mielestä lahjalista on kuitenkin parempi kuin kaverini hääkutsussa ollut pyyntö, että ei lahjoja mutta tilille vois muutaman lantin laittaa...

        Itsekin olen viime vuosina useita vastaavia "rahatoivekutsuja" saanut, enkä näe niissä mitään pahaa. On pareja, jotka ovat olleet pitkään yhdessä, asuneet ja eläneet pariskuntana, ehkä lapsiakin tehden. Eivät he enää tarvitse naapurin rouvan alekorista löytämiä huonolaatuisia lakanoita..

        Samoin ajattelen ja tiedänkin, että monelle selkeä pyyntö rahasta on helppo toteuttaa - ei tarvitse lähteä vaikkapa maaseudulta pitkien matkojen päähän etsimään Pentikin astioita, joita lahjalistassa saattaisi lukea. Eikä sen rahatoiveen tarvitse mielestäni tarkoittaa suuria summia, tuskin morsiuspari niin ajattelee. He vain eivät enää tarvitse tavaraa, mutta tietävät sitä joka tapauksessa saavansa, elleivät jotakin vieraille ilmoita.


      • lahjalistoja, mutta..

        Kahdeksan vuoden parisuhde takana, naimisiin tulevana kesänä - enkä taatusti halua enää kotiini ainoatakaan rihkamaa tai eriparikuppia! Aluksi pohdimme lahjalistaa - tarkoin rajattua, sillä en oikeastikaan haluaisi vuosittaisella kirpputoripöydälläni myydä näitä jo mainittuja vaaleanpunaisia posliiniastioita pilkkahintaan vain siksi, etteivät ne ole minun tyylisiäni, eivätkä kerrostaloasuntoomme mahdu tilaa viemään kaappeihin.

        Päädyimme kuitenkin esittämään kutsussamme toiveen rahasta, sillä kodinsisustustarvikkeita on riittämiin. Raha ei ole kerjäämismielessä, vaan se on vinkki vieraille, jotka kuitenkin meidät tuntien miettisivät muutoin päänsä puhki lahjaideaa - se kun on tiedossa, että meillä on jo vuosia ollut kaikki tarvitsemamme.


      • Surffari

        ... ei muutakuin: kerrot sitten, montako
        silitysrautaa sait ;)
        Jos häät ovat pienet ja kaikki tuntevat toisensa
        ei varmaan tule ongelmia, mutta isoissa häissä
        lahjalista helpottaa huomattavasti.


      • läheinen sukulainen
        Kutsun saanut kirjoitti:

        Itsekin olen viime vuosina useita vastaavia "rahatoivekutsuja" saanut, enkä näe niissä mitään pahaa. On pareja, jotka ovat olleet pitkään yhdessä, asuneet ja eläneet pariskuntana, ehkä lapsiakin tehden. Eivät he enää tarvitse naapurin rouvan alekorista löytämiä huonolaatuisia lakanoita..

        Samoin ajattelen ja tiedänkin, että monelle selkeä pyyntö rahasta on helppo toteuttaa - ei tarvitse lähteä vaikkapa maaseudulta pitkien matkojen päähän etsimään Pentikin astioita, joita lahjalistassa saattaisi lukea. Eikä sen rahatoiveen tarvitse mielestäni tarkoittaa suuria summia, tuskin morsiuspari niin ajattelee. He vain eivät enää tarvitse tavaraa, mutta tietävät sitä joka tapauksessa saavansa, elleivät jotakin vieraille ilmoita.

        Jos hääpari ilmoittaa lähtevänsä esim.pienelle häämatkalle,niin rahalahja on mielestäni erittäin sopiva.Rahaa toki tarvitaan muuhunkin.Ehkä parempi ratkaisu kuin esim.monta erisorttista juomalasipakkausta, jollaista juuri pari päivää sitten kävin todistamassa.


    • please

      Kannatan lahjalistaa, ettei tule ostettuu lahjaa, jolle ei ole käyttöä tai on jo muutama kappale. Olen menossa kaksiin häihin kesällä eikä kummallakaan parilla listaa. Molemmat parit ovat asuneet yhdessä, joten tavaraa heillä piisaa. todella vaikeata ostaa mitään.

      Lahjalistaan ei todellakaan tarvitse laittaa villeroy bochia tai kristallia vaan pieniäkin juttuja ja voihan sitä jostain sarjasta yksi vieras ostaa yhden osan.

      Itse tulen laittamaan lahjalistan jos joskus naimisiin menen helppottakseni vieraiden lahja päätöksiä. eikä listassa olevia lahjoja tarvitse ostaa vaan se antaa myös vinkkejä mistä pari pitää. Voi vaikka itse tehdä jotain samantyylistä.

    • kaaso

      siis me emme tehneet kihloihin mennessämme lahjalistaa ja tuloksena oli kymmeniä eri pari kuppeja, lautasia ja kaikenmaailman värrsykirjoja ja tauluja.. ei niissä muuten mitään vikaa ole mutta kymmenen taulua ei meidän kaksiomme seinille mahdu.. hää kutsuihin ajattelimme painaa (joskus tulevaisuudessa siis): 'halutessanne voitte muistaa meitä häämatkatilillemme' .. eli lahja ei todellakaan ole tärkeintä, hyvät ystävät ja mukava tunnelma sitä ovat :)

    • Hoo

      Mielestäni lahjalistat ovat hyvä keksintö. Ja kun sen laatii niin mielestäni se palvelee niitä ihmisiä, jotka ovat neuvottomia lahjojen oston suhteen. Muut voivat toki ostaa jotakin mieleistään. Meillä kävi jo kihlajaisissa niin, että sain isoäidiltäni lahjan, joita meillä oli jo tulev mieheni puolelta riittämiin. Kysyin voisiko lahjaa mitenkään vaihtaa ja isoäitini oli iloinen siitä, että nyt voimme yhdessä käydä kaupoilla ja saamme lahjan, jota oikeasti käytämme. Ja totta on, että onnistuihan se vaihtaminen, mutta nyt vieraita olikin vain muutama.

      Mitä tulee siihen, tulisiko lahjaa lainkaan ostaa niin mielestäni tulee. Jo jossakin tapakirjassakin sanottiin, että häihin kuuluu ostaa lahja, koska myös häihin on paljon panostettu. Ja vaikka kaiken ei tarvitse tapakirjan mukaan mennäkkään niin kyllä kai sentää hyvien tapojen mukaisesti. Kaikki varmasti tietävät, että hät tulevat maksamaan melkoisesti vaikka ei suurta budjettia tekisikään. Mielestäni on luonnollista, että hääparia kiitetään ja onnitellaan lahjalla. Ja kun kyse ei kuitenkaan ole mistään voiton tavoittelusta, sillä lahjojen yhteisarvolla tuskin pääsee lähellekkään budjettia, mikä ei lienee tarkoituskaan.

      Itse pidän lahjojen ostamisesta pienempienkin tapahtumien yhteydessä ja panostan häälahjoihin vielä enemmmän. Eniten nautin itse, siitä kun voin ostaa lahjan, joka varmasti miellyttää hääparia. Itse uskonkin siihen, että tämä kohtele toisia niinkuin itseäsi, toimii myös toisinpäin.

    • Ansku

      Me teimme niin, että lahjalistan kirjoitimme, mutta emme siitä missään maininneet. Annoimme sen äidilleni siltä varalta, että jos sukulaiset kyselevät lahjatoiveiden perään oma-alotteisesti, niin sitten äidilläni on edes jotain vinkkejä heille antaa. Häät ovat kuukauden kuluttua ja tämä ratkaisu on toiminut erinomaisesti!Mielestäni tämä oli hyvä kompromissi kaikin puolin kaikkia ajatellen.

    • per

      minusta on typerää ostaa lahja josta mahdollisesti saaja ei lainkaan pidä. mieluummin ostan jotain oikeasti hyöddylistä mitä he tarvitsevat.

      • minä

        Samaa mieltä kuin tämä per.

        Lahjalista on hyvä juttu.
        Omasta mielestäni myös rahalahjat ovat jees. Jos pariskunnalla on rojua jo tuvan täydeltä, ei ole mitään järkeä ostaa sitä lisää. Voihan rahalahjojen osaltakin laittaa vaikka sellaisen toivomuksen, ettei yli 10 euron lahjaa per henki, niin ei ainakaan tunnu rahastukselta. Mutta fiksumpaa, kuin saada kaikenlaista tarpeetonta kirpputorille raahattavaa roinaa. Rahaahan siihenkin ostajilta menee.


      • KeiJuMorsian2005

        Minä ainakin aion tulevia häitäni varten tehdä lahjalistan Sokokselle. Laitan kutsuun kolmevaihtoehtoa, keksi itse, ´lahjalista, tai rahaa asuntosäästötilille. Kannatan lahjalistaa, vähentää sukulaisten stressiä siitä mitä ostaa lahjaksi :) ja saa sitten mieluisia ja tarpeellisia lahjoja..


    • ruma

      En jaksanut lukea kaikkia viestejä joten tämä pointti on jo varmaan sanottu. Mutta lahjalista on olemassa sen takia, että hääpari ei saisi yhtä Teema-kahvikuppia, yhtä WB-kahvikuppia ja yhtä Kerman Saven kuppia. Lahjalista on aivan ehdoton. Kerran ostin hääparille, jolla ei ollut lahjalistaa Marimekon esiliinan. Olivat saaneet kolme samanlaista.

      • Vähis

        Mun mielestä Anskun idesa oli hyvä, että tekee lahjalistan ja antaa sen just vaikka äidille sukulaisia varten, jotka itse omaehtoisesti kysyvät vinkkiä. Mun mielestä on MIELETTÖMÄN epäkohteliasta lähettää jo kutsussa pyyntö/vaatimus rahaan saamiseksi. En mä ainakaan halua antaa rahaa vaan miettiä lahjan. Eikä sen tarvitse olla vaaleanpunainen maljakko, jota täällä on mainostettu.


    • Tosi on!

      En ainakaan kehtais pyytää mitään kalliita juttuja lahjaksi. Olen sitä mieltä, et ihmiset saavat itse keksiä jotain persoonallista ja, jos eivät keksi, ni shekki on aina varma valinta. On ollut muutama kerta sellainen tilanne, et listan halvin esine on ollut esim. Aalto-maljakko, joka sekin maksaa jo montakymmentä euroa! Valitse siinä sitten opiskelijan budjettiin sopiva lahja... Ei ne lahjat oo pääasia, vaan se juhla, et saa viettää elämänsä onnellisimman päivän rakkaidensa kanssa.

    • Kroisos tahi ei

      Nykyään monet menevät naimisiin pitkän yhdessäolon jälkeen ja koti on valmis, eikä sinne astiastoja ja kodinelektroniikkaan tarvita.

      Monet toivovatkin siksi rahaa esim. häämatkaa varten. :(Useissa häissä olen sitten törmännyt tähän, etteivät työttömät tai opiskelijat kehtaa tulla häihin, koska heillä ei ole varaa laittaa vaikkapa 50 euroa lahjaksi. Matkatkin häihin tulevat maksamaan. Tämä on mielestäni todella surullista.

      Ystävyyttä kun ei pitäisi rahalla mitata. Monet karseat pienemmät ja halvemmat lahjat kun voivat olla todella suurella sydämellä annettu...

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Kyllä osaa olla vaikeaa! Tehdään nyt vielä selväksi Vaimollekin että LAHJALISTA EI OLE MIKÄÄN VELVOITE!
      Kukaan ei ole kieltänyt käyttämästä sitä omaan makua, joka ilmeisesti on se paras, lahjan hankinnassa. Lahjalista on niitä kaukaisia sukulaisia varten, jotka haluavat onnitella kummilasta tai siskontyttöä hääpäivänä ja samalla kiittää juhlasta, mutta eivät ehkä ole nähneet kyseistä tyttöä kuin kymmenvuotiaana, joten on aika vaikea keksiä noin vain mitään kivaa ja sopivaa lahjaa.
      Monet vieraat oikeasti haluavat tietää, mitä nuoripari kenties oikeasti tarvitsee ja mistä pitää.

      Itse aion (todennäköisesti) tehdä lahjalistan juuri tästä syystä ja siksi, että minä myöskin otan säilytettäväksene mieluummin kivaa ja hyödyllistä tavaraa.

      Rautalangasta väännettynä:
      Ilman listaa jokainen vieras tuo esim. esimerkkisen kahvikupin, listan kanssa yksi vieras voi huoleti ostaa vaikka vain yhden pienen aluslautasen ja luottaa siihen, että joku muu ostaa puolestaan sen kupin. Siis ei kallista vaan päinvastoin, helppo ostaa halpakin lahja.



      Ai niin ja vielä: Ei sitä esimerkin kaukaista sukulaista kutsuta lahjan takia, vaan siksi, että tällaiset juhlat ovat hyvä tilaisuus kutsua sukua kokoon ja pitää edes sitä vähäistä yhteyttä. Ken ei halua tulla, olkoon tulematta. Lahja voi olla vaikka kuinka halpakin , itse tehty tms.

    • Käännynnäinen?

      Alun alkaen rahan pyytäminen tuntui kyllä mustakin aika kylmältä ja kovalta, jopa töykeältä.
      Sitten aloin ajatella asiaa uudelleen, vakavastikin.

      A) Ihmiset menevät tosiaan nykyään naimisiin, kun heillä on jo kaikkea tarpeellista mutta usein vielä aika pieni asunto. Tavaraa ei suoraan sanottuna kaivata.

      B) Pehmeä vaihtoehto suoralle rahanpyynnölle on mielestäni tilanne, jossa kerrotaan, mihin rahat tulevat esim. "Lahjatavaran sijaan voit halutessasi avustaa häämatkaa Intiaan."

      Kun vieras tietää, mihin rahat tulevat, ei kyse oikeastaan ole enää suorasta rahananelusta, vaan häämatka on ikään kuin KOKO HÄÄVÄEN YHTEINEN LAHJA hääparille.

      c) Rahassa on se ikävä piirre, että lahjapöydässä voi turhan helposti vertailla "Ai toi serkkupoika laitto vaan 20€, kun mä laitoin 50!"
      Voisikohan tästä selvitä esim. antamalla tilinumeron, johon voisi lahjan lähettää etukäteen? Juhliin voi sitten tuoda kauniin itse tehdyn kortin ilman kummempia sekkejä.

      Miten olette tämän hoitaneet te, jotka olette pyytäneet rahalahjaa?

      • Palle

        Näin meillä:
        Kutsun liitteessä mainitsimme yhteisen tilinumeromme (pesänrakennukseen), vaihtoehtona käy lahjashekki. Valitsimme näin, koska meidän taloudesta löytyy jo yleensä lahjalistoilla löytyvät tavarat. Monesta lahjalistasta olemme saaneet vaikutelman, että krääsää on keksimällä keksitty Stokkan osastoilla. Kuka voi oikeasti tarvita Raclette-grilliä ja jäätelökonetta? Toinen syy päätökseemme on vieraiden maantieteellinen hajaantuminen, jos vieraat asuvat kymmenellä paikkakunnalla, mihin liikkeeseen perustat listan? Vierailta on tullut kiitosta, kun ei tarvitse lähteä tiettyyn kauppaan ostamaan pastakonetta tai vaaleanpunaisia pyyhkeitä.


      • Tane
        Palle kirjoitti:

        Näin meillä:
        Kutsun liitteessä mainitsimme yhteisen tilinumeromme (pesänrakennukseen), vaihtoehtona käy lahjashekki. Valitsimme näin, koska meidän taloudesta löytyy jo yleensä lahjalistoilla löytyvät tavarat. Monesta lahjalistasta olemme saaneet vaikutelman, että krääsää on keksimällä keksitty Stokkan osastoilla. Kuka voi oikeasti tarvita Raclette-grilliä ja jäätelökonetta? Toinen syy päätökseemme on vieraiden maantieteellinen hajaantuminen, jos vieraat asuvat kymmenellä paikkakunnalla, mihin liikkeeseen perustat listan? Vierailta on tullut kiitosta, kun ei tarvitse lähteä tiettyyn kauppaan ostamaan pastakonetta tai vaaleanpunaisia pyyhkeitä.

        Tuo, mitä sinä nimität krääsäksi (esim. raclette), kuuluu minusta osastoon "olisi mukava omistaa, mutten halua rahojani siihen käyttää". Sellaisia tavaroita oli minusta mukavaa saada häälahjaksi. Eihän raclette, fondue-pata, tehosekoitin jne. kenellekään oikeasti tarpeellisia ole. Mukava niitä on kuitenkin käyttää silloin, jos kaapissa sellainen on.


      • Naimisiin elokuussa
        Tane kirjoitti:

        Tuo, mitä sinä nimität krääsäksi (esim. raclette), kuuluu minusta osastoon "olisi mukava omistaa, mutten halua rahojani siihen käyttää". Sellaisia tavaroita oli minusta mukavaa saada häälahjaksi. Eihän raclette, fondue-pata, tehosekoitin jne. kenellekään oikeasti tarpeellisia ole. Mukava niitä on kuitenkin käyttää silloin, jos kaapissa sellainen on.

        Yksi vinkki teille jotka keräätte tavaraa/krääsää ja käristimiä ympärillenne.

        ETTE SAA NIITÄ HAUTAAN MUKAAN!

        Mukava omistaa ja myydä kirppiksellä viiden vuoden kuluttua parilla eurolla!

        Ostakaan vaikkä suomalaista käsityötä niin pidätte Suomalaisen työssä.
        Turhaa tavaraa tehdään niin älyttömästi. Sitten luodaan asiakkaalle joku turha tarve ostaa tuo kapine. Mm. Tehosekoitin on tarpeellinen mutta joku "rasvauittokone" tai jäätelökone. Blaah!


      • Tane
        Naimisiin elokuussa kirjoitti:

        Yksi vinkki teille jotka keräätte tavaraa/krääsää ja käristimiä ympärillenne.

        ETTE SAA NIITÄ HAUTAAN MUKAAN!

        Mukava omistaa ja myydä kirppiksellä viiden vuoden kuluttua parilla eurolla!

        Ostakaan vaikkä suomalaista käsityötä niin pidätte Suomalaisen työssä.
        Turhaa tavaraa tehdään niin älyttömästi. Sitten luodaan asiakkaalle joku turha tarve ostaa tuo kapine. Mm. Tehosekoitin on tarpeellinen mutta joku "rasvauittokone" tai jäätelökone. Blaah!

        Eipä tule hautaan mukaan krääsä. Siksipä nautinkin siitä nyt :) Mikä ihme sinäkin olet arvostelemaan minun tai muiden ns. materialistien elämäntapaa. Et sinäkään saa sitä omaa paremmuuttasi hautaasi mukaan. Meillä on vain tämä yksi elämä, eikä pitäisi sinun persvakoasi kutittaa se, että minä tai joku muu haluaa joskus syödä friteerattua ruokaa.

        Suoraan sanottuna vituttaa tuollainen itseään parempana (ja jotenkin hengellisenä) pitävä tyyppi, joka arvostelee muiden elämäntapoja. Hanki oma mielenkiintoinen elämä, niin ei tarvitse murehtia meidän materialistien elämästä. Ihan vain vinkiksi sinulle: et sinä saa rahaakaan mukaan hautaan, joten turha sitä on säästää. Ennemmin sitä kannattaa nauttia vaikka materian muodossa.

        Rasvakeitin, raclette, fondue jne. tuovat mukavaa vaihtelua ruokavalioon. Ei tarvitse lähteä ravintolaan, jos haluaa eksoottista sapuskaa.


      • Leena

        Mieheni ja minä olemme asuneet jo vuosia yhdessä, joten kotiin on tullut hankitttua kaikki tarpeellinen. Olemme myös suht. hyvätuloisia, joten rahaa emme pyytäneet itsellemme lahjaksi, vaan valitsemaamme hyväntekeväisyyskohteeseen.

        Eli ilmoitimme kutsukortissa, että vieraat voivat halutessaan (ei siis pakko) tuoda käteistä/shekin, jonka annamme hyvään tarkoitukseen. Näin vieraiden ei tarvinnut stressata lahjojen kanssa, emmekä me saaneet viittä silitysrautaa, vaan lahjarahat menivät paljon parempaan osoitteeseen (syöpälapsille ja eläinsuojelujärjestölle).


      • morsian
        Leena kirjoitti:

        Mieheni ja minä olemme asuneet jo vuosia yhdessä, joten kotiin on tullut hankitttua kaikki tarpeellinen. Olemme myös suht. hyvätuloisia, joten rahaa emme pyytäneet itsellemme lahjaksi, vaan valitsemaamme hyväntekeväisyyskohteeseen.

        Eli ilmoitimme kutsukortissa, että vieraat voivat halutessaan (ei siis pakko) tuoda käteistä/shekin, jonka annamme hyvään tarkoitukseen. Näin vieraiden ei tarvinnut stressata lahjojen kanssa, emmekä me saaneet viittä silitysrautaa, vaan lahjarahat menivät paljon parempaan osoitteeseen (syöpälapsille ja eläinsuojelujärjestölle).

        voi ohjata myös antamalla kohteen keräystilinumeron suoraan. Hyvä idea. Ei vain taida saada Suomessa suurempaa kannatusta, sillä täällä istuu sitkeässä ajatus siitä, että vieraiden on kustannettava koko touhu.


    • Morsian -04

      mieheni kanssa naimisiin heinäkuussa.Vieraita on kutsuttu 166.Siihen määrään mahtuu useita eri perheitä ja yksinäisiä henkilöitä.

      Laadimme lahjalistan tavarataloon, mutta kaikki mitä listalla on, on sellaista mitä tarvitsisi aina joskus, mutta ei tule koskaan ostettua.Kallein lahjatoive taisi olla n.80€.Laitoin erilliselle paperille kutsun mukaan runon, jossa ilmaistaan että meillä on lahjalista ja missä se on sekä se että meille voi myös lahjan laittaa rahana jos haluaa.

      EI ole PAKKO ostaa lahjaa listalta, se vain toimii viitteenä sille millaista tavaraa hääpari vielä tarvii/haluaa.

      Itse toivon että saamme myös jonkinlaisen "muisto-/koriste-esineen" (mikä ei ole listalla) tarpeellisen tavaran lisäksi.

      • morsian minäkin

        Juuri nimenomaan tuo runomuotoinen lahjalista ja kaiken huipuksi vielä massivinkki mukana on kaikkein mauttominta. Siis kuvastaa oikeasti sellaista huonoa makua mitä vain voi olla.
        Menee samaan sarjaan sellaisen pukupelleilyn kanssa, jossa morsian välttämättä haluaa kaason pukeutuvan pinkkiin mekkoon. Järkyttävää.


      • Elli
        morsian minäkin kirjoitti:

        Juuri nimenomaan tuo runomuotoinen lahjalista ja kaiken huipuksi vielä massivinkki mukana on kaikkein mauttominta. Siis kuvastaa oikeasti sellaista huonoa makua mitä vain voi olla.
        Menee samaan sarjaan sellaisen pukupelleilyn kanssa, jossa morsian välttämättä haluaa kaason pukeutuvan pinkkiin mekkoon. Järkyttävää.

        totta kai on mautonta! Kuka ihme moista voi saada päähänsä?! Eikä sillä ole mitään väliä, millainen runo on.


      • essi
        morsian minäkin kirjoitti:

        Juuri nimenomaan tuo runomuotoinen lahjalista ja kaiken huipuksi vielä massivinkki mukana on kaikkein mauttominta. Siis kuvastaa oikeasti sellaista huonoa makua mitä vain voi olla.
        Menee samaan sarjaan sellaisen pukupelleilyn kanssa, jossa morsian välttämättä haluaa kaason pukeutuvan pinkkiin mekkoon. Järkyttävää.

        naimisiin koska haluttiin ja rakastettiin sitä puolisoa. Nykyään mennään koska halutaan rahaa.

        Kerjuuta hienoissa puitteissa, ei se muuta tommonen ole!!


      • kaaso
        essi kirjoitti:

        naimisiin koska haluttiin ja rakastettiin sitä puolisoa. Nykyään mennään koska halutaan rahaa.

        Kerjuuta hienoissa puitteissa, ei se muuta tommonen ole!!

        ..ei häillä kyllä rikastumaan pääse! Minusta ainakin lahjalista on erinomainen keksintö; eipä tarvitse vieraan, joka ei ehkä hääparia kamalan hyvin tunne tuskailla lahjan etsimisen kanssa. Pitää vaan muistaa että myös halvemman hintaluokan lahjoja laittaa luetteloon, opiskelijat ja yksin tulevat eivät varmasti voi panostaa 100 euroa pentikin astioihin. Ja jos kutsuun laittaa lahjatoiveita voi halutessaan tidustella ilmoittautumisen yhteydessä tajuaa tyhmempikin että voi toki keksiä myös oman lahjan!


      • Morsmaikku
        essi kirjoitti:

        naimisiin koska haluttiin ja rakastettiin sitä puolisoa. Nykyään mennään koska halutaan rahaa.

        Kerjuuta hienoissa puitteissa, ei se muuta tommonen ole!!

        Ei taatusti kukaan häillä rikastu!!!

        Tapana kun että häihin tuodaan lahja, niin suurissa häissä morsiuspari saa helposti paljon turhaa krääsää vaivoikseen. Sekä lahjalista että rahapyyntö on keksitty tätä ongelmaa ratkaisemaan. Ei siis ahneutta vaan päin vastoin. Mitäänhän ei koskaan ole pakko tuoda! Kukapa vain kehtaa mennä juhliin ilman lahjaa? Niinpä pelkät kiellot taitavat olla aika turhia.


      • morsian
        essi kirjoitti:

        naimisiin koska haluttiin ja rakastettiin sitä puolisoa. Nykyään mennään koska halutaan rahaa.

        Kerjuuta hienoissa puitteissa, ei se muuta tommonen ole!!

        Kateellisten panettelua!

        Siinä kun järjestelee kemut vajaalle parille sadalle vieraalle, ja maksaa itsensä kipeäksi, niin ei taida lahjamäärä vetää vertoja kuluille. Tällä lahjalista-hommalla ei ole mitään tekemistä naimisiin menon perimmäisen syyn kanssa. Ei tätä rumbaa ihan huvikseen käy läpi.

        Jos joku pikkusielu ottaa lahjalistan henkilökohtaisena loukkauksena, niin johan on tikusta ongelmaa väännetty. Jos jotain muuta löytyy listan ulkopuolelta, niin kukaan ei estä hankkimaan.


      • morsian
        Morsmaikku kirjoitti:

        Ei taatusti kukaan häillä rikastu!!!

        Tapana kun että häihin tuodaan lahja, niin suurissa häissä morsiuspari saa helposti paljon turhaa krääsää vaivoikseen. Sekä lahjalista että rahapyyntö on keksitty tätä ongelmaa ratkaisemaan. Ei siis ahneutta vaan päin vastoin. Mitäänhän ei koskaan ole pakko tuoda! Kukapa vain kehtaa mennä juhliin ilman lahjaa? Niinpä pelkät kiellot taitavat olla aika turhia.

        on kyllä niin sairasta, etten sitä ymmärrä missään tilanteessa.
        Tajuan sen, jos joku kyselee, että mitä ostan, että siihen vastataan, mutta että toisen kysymättä, läpätään lista eteen tai vielä hullumpaa kutsuun pyyntö lahjoista rahana...huh huh!

        Mietihän moniko kehtaa olla tuomatta lahjaa, kun sitä erikseen PYYDETÄÄN?

        Meillä oli pari viikkoa sitten häät (ei omat vielä), eikä ainuttakaan lahjaa kukaan tuonut. Kielto oli kortissa. Hyvin toimi.

        Olen muutenkin sitä mieltä, että vieraiden ei kuulu kustantaa morsiusparin häitä. Jos itselllä ei ole varaa tarjota, on syytä olla juhlimatta, tai sitten pidettävä varojen mukaiset häät.

        Meillä tulee ensi kuussa olemaan suuret häät. Lähes 300 vierasta. Mutta korteissa lukee, ei lahjoja eikä rahaa - olemme toistemme parhaat lahjat!


      • morsian
        morsian kirjoitti:

        Kateellisten panettelua!

        Siinä kun järjestelee kemut vajaalle parille sadalle vieraalle, ja maksaa itsensä kipeäksi, niin ei taida lahjamäärä vetää vertoja kuluille. Tällä lahjalista-hommalla ei ole mitään tekemistä naimisiin menon perimmäisen syyn kanssa. Ei tätä rumbaa ihan huvikseen käy läpi.

        Jos joku pikkusielu ottaa lahjalistan henkilökohtaisena loukkauksena, niin johan on tikusta ongelmaa väännetty. Jos jotain muuta löytyy listan ulkopuolelta, niin kukaan ei estä hankkimaan.

        käytin vahingossa samaa nimimerkkiä. Kaikki kuitenkin mielipiteestä huomaavat, ettemme ole sama, eikä ollut tarkoituskaan esittää samaa...

        Mikset halua luopua lahjoista? Minne niitä tarviit, jos itse pystyt kemusi järkkäämään ja sinulla itselläsi on jo valmis koti ja raha-asiat kunnossa?

        Erittäin harvat enää nykyisin muuttavat yhteen vasta avioiduttuaan.


      • Xantippa
        morsian kirjoitti:

        käytin vahingossa samaa nimimerkkiä. Kaikki kuitenkin mielipiteestä huomaavat, ettemme ole sama, eikä ollut tarkoituskaan esittää samaa...

        Mikset halua luopua lahjoista? Minne niitä tarviit, jos itse pystyt kemusi järkkäämään ja sinulla itselläsi on jo valmis koti ja raha-asiat kunnossa?

        Erittäin harvat enää nykyisin muuttavat yhteen vasta avioiduttuaan.

        Ei kai ole juhlijoiden asia päättää "luopua lahjoista"? Eiköhän se ole vieraiden päätös, tuovatko lahjoja vai eivät. Ainahan voi hääpari tietysti vihjailla omaa kantaansa, mutta sekin tuntuu kovin rasittavan joidenkin mieltä...


    • Esmeralda

      Mielestäni lahjalistat ja rahatoiveet ovat ok, mutta on sitten eri asia miten ne vieraille ilmaistaan! Kaikista pahin virhe on laittaa lahjatoiveet tai -lista kutsun mukaan! Jokainen rakentaa häänsä oman maun mukaan ja sitä tulee kunnioittaa, mutta joitakin etikettisääntöjä ja perinteitä olisi mielestäni hyvä kunnioittaa!

    • Sammy

      Taas näitä jotka vaan jaksaa valittaa. Pysähdy edes hetkeksi miettimään muitakin kuin itseäsi. Joillakin hääpareilla on jo paljon kertynyttä omaisuutta, joten ei ole todellakaan kiva häiden jälkeen huomata, että kaikkia on tublaten. Tiesitkö sinä, että on rumaa lahjoittaa tai heittää pois saatuja lahjoja, mikä on melkein pakollista jos on paljon samaa. Eiköhän se ajatus pitäisi lähteä siitä mikä on HÄÄPARILLE mieluista EIKÄ sinulle itselle...

      • minni

        näissä tapauksissa voisi vieraat lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahaa?
        Siis hääpari etukäteen ilmoittaa että muistamiset hyväntekeväisyyteen...
        Miksi kaikesta on hyödyttävä ITSE?


      • Virpi
        minni kirjoitti:

        näissä tapauksissa voisi vieraat lahjoittaa hyväntekeväisyyteen rahaa?
        Siis hääpari etukäteen ilmoittaa että muistamiset hyväntekeväisyyteen...
        Miksi kaikesta on hyödyttävä ITSE?

        Voi se joistakin vieraista olla outoa, jos lahjat työnnetään pois vaikka hyväntekeväisyyteenkin, jos joku mummo tai kummitäti haluaisi hääparia lahjoa. Kysehän on juuri näiden ihmisten suuren päivän juhlistamisesta ja rahan laittaminen hyväntekeväisyyteen voi tuntua aika persoonattomalta eikä vastaa tarkoitustaan. Voihan tuokin tietysti yhtenä vaihtoehtona olla, mutta KAIKESTA TAITAA AINA JOKU VETÄÄ HERNEET NENÄÄN.

        Kyse


    • raha ei paha

      Kertokaa minulle, miksi rahalahjojen antaminen juuri häissä on niin paheksuttavaa? Rahalahjoja annetaan mm. rippijuhlissa ja syntymäpäivillä. Ei ole taatusti vain yhtä tai kahta viisikymppisiään juhlivaa, joka haluaa lahjat rahana, että pääsee ulkomaanlomalle.

      Voisitte myös lopettaa "hyvien menneiden aikojen" "pyytettömien" häiden ihailun. Vielä 1800-luvulla naimisiinmeno oli ensi sijassa taloudellinen tapahtuma, jossa järjesteltiin omaisuuden periytymistä sukujen kesken, solmittiin poliittisia liittoja tai vain tarvittiin "riski ihminen" huolehtimaan taloudesta tai leivän saannista. Häälahjat, morsiamen myötäjäiset, huomenlahjat jne. olivat osa sukujen välisiä järjestelyjä.

    • Nanuzka

      Itse aion laatia lahjalistan omalle nettisivustolleni, mutta sitä ei todellakaan kenenkään ole pakko käyttää. Itse en haluaisi myöskään lahjalistaa Stockalle tms. ostosparatiisiin.

      Mutta useimmiten vieraat kuitenkin kyselevät hääparin vanhemmilta tai hääparilta itseltään lahjavinkkejä ja kuka siinä enää pystyy kontrolloimaan mitä on kertonut kenellekin? Lahjalistalta jokainen pystyy varaamaan sen mikä tuntuu mielenkiintoiselta... Meidän lahjalistalta ainakin tulee löytymään parin euron arvoisesta tavarasta jonnekin 50e...

      Lahjalista on ehdottoman kätevä juuri silloin kun pariskunnalla on jo yhteinen koti täynnä roinaa (kuten meillä)... :)

    • Anonyymi

      Elvytän tässä vanhaa ketjua, kun asia tuli itselle ajankohtaiseksi. Ihan samaa mieltä Nanuzkan kanssa. Kyselevät kuitenkin ja ehdottoman kätevä. Itse en osaisi sellaista tehdä omalle sivustolle, mutta onneksi ei tarvitsekaan, kun on wishsimply [https://wishsimply.com/fi] olemassa. Sinne lista ja vaikka jakeluunkin sitä kautta!

    • Lahjalista on hyväksi, kun pari antaa helpon listan mitä noudattaa, jotta ihmiset jotka eivät osaa käyttää omaa mielikuvitusta lahjan hankkimiseksi haluaa antaa lahjan. Listalta voi myös poiketa, mutta kannattaa vilkaista listaa, jotta oma lahja olisi lähellä samoja sfäärejä. Itse en ole kertaakaan antanut listasta, mutta ne on kiva silti vilkaista.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe