"Herra sanoi minun Herralleni..."

Miten ymmärrätte nämä:

Matt. 22:44
-- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Matt. 26:64; Ap. t. 2:34; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13 , Hepr. 10:12,13]
Mark. 12:36
Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle. [Ps. 110:1 ; Ap. t. 2:34,35; 1. Kor. 15:25; Hepr. 1:13, Hepr. 10:12,13]
Luuk. 20:42
Daavid itse sanoo Psalmien kirjassa: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Matt. 22:44 ]
Ap. t. 2:34
Ei Daavid itse noussut taivaisiin. Hänhän sanoo: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. [Ps. 110:1; Mark. 12:36 ]

MAP-kirkon opin mukaan tulkinta on selvä: Daavidin Herra oli Jehova eli Kristus. Hän oli VT:n Jumala. Kristuksen Isä eli Elohim - Herra, sanoi Kristukselle: "Istu minun oikealle puolelleni..."

Kristus oli VT:n Jumala ja Herra, mutta Hänelläkin oli Herra eli Elohim.

42

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to..

      Alkukielen tekstissä ei ole mitään epäselvää: "Neum JHWH leadoni ", JHWH:n sana minun herralleni .Toinen on JHWH, toinen kuningas . Kun saman psalmin kääntää käyttämällä kahdesti kyrios- sanaa kuten kristityt, sekamelska on ehkä valmis, tosin ei ole jos pysytään monoteismissa kuten psalmin kirjoittaja.

      Kaikkia jumalia joita yleensä joku kansa tai kultti, mikä hyvänsä , palvoi, kutsuttiin nimellä elohim, siis mikä tahansa kuva, kuvitelma, mikä hyvänsä jota joku ihminen tai ryhmä palvoi oli nimeltään elohim .
      Se että muinaisesta yleisnimityksestä voisi vuosituhansia myöhemmin tehdä erisnimen ja vielä panna kuvitellun olennon asumaan jonnekin tähtitaivaalle on jo varsin kummallista, mutta uskonvapaus on kaikilla .

      Ei kukaan Israelin kuningas noussut taivaisiin eikä psalmi sitä väitä puhe on kuvakielestä, mutta kaikkien kuninkaiden voitelija ja taistelujen taistelija oli JHWH, kaikkien tuon ajan lähi-idän valtiaiden kuvattiin istuvan jumalien oikealla puolella, useimmiten itsekin jumalolentoina. Se olisi siis yleinen ajatus lähi-idässä, jo paljon ennen Israelin kansaa ja sen kuningaspsalmeja. Jos se on outo mormonitutkijoille, silloin he eivät ole ilmeisesti lukeneet mitään lähi-idän tuon aikaista kirjallisuutta, mikä tietysti on mahdotonta.

      • "Jos se on outo mormonitutkijoille, silloin he eivät ole ilmeisesti lukeneet mitään lähi-idän tuon aikaista kirjallisuutta, mikä tietysti on mahdotonta. "
        Ei todellakaan ole... mutta näyttää olevan muille. Tuo tieto on täysin sopusoinnussa MAPkirkon opetusten kassa.
        Mikä siinä asiassa mättää?


    • Ketähän tässä Kristus puhutteli:

      Matt. 27:46
      Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? [Ps. 22:2]

      Eeli on minusta sama kuin Elohim.
      Elohim on ollut yleisnimi nähtävästi samaan tapaan kuin meidän nyt käyttämämme jumala pienin kirjaimin.
      Oikealla puolella istuminen on kunniapaikka. En ole sitä mieltä, että se olisi vain vertauskuvallisuutta.

      Tämä "'Neum JHWH leadoni', JHWH:n sana minun herralleni .Toinen on JHWH, toinen kuningas" ei poista mitään siitä merkityksestä, jonka edellä kohdista mainitsin.

      • to..

        JHWH:ea kaikki psalmit on hänelle osoitettu. 'El ei ole sama kuin, elohim, 'el oli alunperin kaananilaisten pääjumalan nimi, mutta muuttui sitten yleisnimeksi, käytetään usein myös yhdysnimissä esim 'el eljon, el shaddai .Sen monikko on elim, sanajuurena 'el on sama josta tulee arabian ' ilah (artikkelin kera Allah) jne.
        Psalmi alkaa " eli eli lama asavtani", se on siis hepreaa ei arameaa, "Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit", mutta jumala jota huudetaan avuksi identifoidaan JHWH:ksi, eivät psalmit kenestäkään muusta puhu.

        Psalmi 110 ei siis puhu kuin yhdestä Jumalasta, joka on JHWH ja valtaistuimella istumiset sekä Jumalan että maallisten kuninkaiden ovat kuvaannollisia. Kun psalmeissa luvataan että JHWH tappaa kuninkaan viholliset niin että päät irtoavat ja veri roiskuu sekin on tuon ajan kuvakieltä vai arveletko että JHWH kävi tappamassa ? Kyllä nyt runouden kuvakieli pitää erottaa siitä mitä kirjaimellisesti uskotaan tapahtuvan.
        Hovien istumajärjestys oli siirretty jumalienkin pariin jo ennen Israelin kansan syntymää eli kielikuvat olivat yhteiset yli koko lähi-idän ja ne olivat "annettuja".


    • Daavidin sanat "Herra sanoi minun Herralleni" tarkoittavat minusta yksinkertaisesti sitä, että Elohim sanoi Jehovalle, joka on Daavidin Herra...

      Elohim on Jehovan Herra, mutta Jehova eli Kristus teki maan päällä kaiken Elohimin tahdon mukaan.

    • to..

      Sinusta tarkoittavat koska olet mormoni, mutta David ei psalmissa sano mitään , se joka sanoo on JHWH ja se jolle sanotaan on joku ihminen, adon. Elohim- nimistä jumalaa VT ei tunne, vaan se on kaikista palvotuista olennoista, myös jumalankuvista ja patsaista, palvotuista vainajista tms käytetty yleisnimi.
      Elohim ei ole VT:n mukaan JHWH:n herra, eikä Jeesuskaan tuntenut tällaista jumaluutta. Vasta Smith keksi hänet jostain.
      Kerran vielä:"Näin sanoo JHWH, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, JHWHSebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. "

      • +

        Ja kun minä hänet näin,
        kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen.
        Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen:
        "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
        ja minä elän;
        ja minä olin kuollut,
        ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti,
        ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

        Ilm 1:17-18


    • Raamatun mukaan Daavid sanoo tämän:
      Mark. 12:36
      Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle.

      Miten voi sanoa: "David ei psalmissa sano mitään , se joka sanoo on JHWH ja se jolle sanotaan on joku ihminen, adon."

      David kertoo tässä, mitä Herra sanoo hänen eli Daavidin Herralle. Isä puhuttelee Poikaa, Jehovaa, joka on *Daavidin Herra, koska Hän on VT:n Jumalaksi ja Herraksi sanottu.

      • to..

        Davidin ajalta ei ole heprealaista kirjallisuutta lainkaan, jos sellaista löydetään se tulee olemaan maailman sensaatio. Itse Davidistakaan ei ole mitään jälkiä Raamatun kertomusten ulkopuolelta. On myöhemmältä ajalta yksi stela jossa on maininta bytdid =davidin huone, muistaakseni Danin alueelta aramealaiskuninkaan oletettavasti teettämä.

        Psalmin alkuteksti on selvä siinä ovat JHWH ja hänen asettamansa maallinen hallitsija, jonka viholliset luvataan tappaa. Ihan normaalia runoutta 2700 -2500 vuoden takaa, jos ei olisi nimeä JHWH mainittuna, laulu voisi olla minkä tahansa lähi-idän kansan tuon ajan runoutta.
        Saahan sitä kristitty pitää jeesusrunonakin, tosin eikös hänen pitänyt olla rauhan ruhtinas :"JHWH on sinun oikealla puolellasi, hän musertaa kuninkaat vihansa päivänä. 6 Hän tuomitsee kansat: ruumiita viruu kaikkialla; hän murskaa päitä laajalti maan päällä. 6 7 Hän juo purosta tien varrelta; sentähden hän kohottaa päänsä " Ei ihan lempeä laulu vaikka onkin kuvaannolista tekstiä.


      • to.. kirjoitti:

        Davidin ajalta ei ole heprealaista kirjallisuutta lainkaan, jos sellaista löydetään se tulee olemaan maailman sensaatio. Itse Davidistakaan ei ole mitään jälkiä Raamatun kertomusten ulkopuolelta. On myöhemmältä ajalta yksi stela jossa on maininta bytdid =davidin huone, muistaakseni Danin alueelta aramealaiskuninkaan oletettavasti teettämä.

        Psalmin alkuteksti on selvä siinä ovat JHWH ja hänen asettamansa maallinen hallitsija, jonka viholliset luvataan tappaa. Ihan normaalia runoutta 2700 -2500 vuoden takaa, jos ei olisi nimeä JHWH mainittuna, laulu voisi olla minkä tahansa lähi-idän kansan tuon ajan runoutta.
        Saahan sitä kristitty pitää jeesusrunonakin, tosin eikös hänen pitänyt olla rauhan ruhtinas :"JHWH on sinun oikealla puolellasi, hän musertaa kuninkaat vihansa päivänä. 6 Hän tuomitsee kansat: ruumiita viruu kaikkialla; hän murskaa päitä laajalti maan päällä. 6 7 Hän juo purosta tien varrelta; sentähden hän kohottaa päänsä " Ei ihan lempeä laulu vaikka onkin kuvaannolista tekstiä.

        Eikö sinusta Daavid puhu psalmissa, vaikka sen kielsit. Sivuutit edellä olevan tämän toteamukseni:

        Mark. 12:36
        Daavid itse on Pyhän Hengen innoittamana sanonut: -- Herra sanoi minun herralleni: Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät jalkojesi alle.

        Miten voi sanoa: "David ei psalmissa sano mitään , se joka sanoo on JHWH ja se jolle sanotaan on joku ihminen, adon."


    • to..

      Sivuutin myös Koraanissa olevat VT:ia koskevat lauseet. Sinäkin sivuutat Vedakirjat ja ties mitä. Jos puhutaan juutalaisista teksteistä silloin ne luetaan kuten on kirjoitettu ei miten joku muu uskonto 700 tai 2700 vuotta myöhemmin tulkitsee jonkun kohdan luettuaan sen kreikkalaisesta käännöksestä joka oli alkukristittyjen Raamattu. "JHWH:n sana minun herralleni istu oikealle puolelleni" niin se kuuluu hepreaksi eikä kirjoittaja väitä että hallitsija oikeasti istuu taivaassa JHWH:n oikealla puolella tai että JHWH tulisi murskaamaan hallitsijan vihollisten päät.

      Psalmien nimeäminen Davidin mukaan ja viisauskirjallisuuden Salomon oli myöhäistä, ne tehtiin klönttinä, Salomo oli maailman viisain joten viisauskirjallisuus on tietenkin hänen väsäämäänsä ja koska Davidia kehuttiin laulajana psalmit totta kai olivat hänen.
      Uskotaan että nk Deboran laulu voisi olla tuolta on tuolta, ei mikään muu.

    • Jos tätä "JHWH:n sana minun herralleni istu oikealle puolelleni" ei alun perin kirjoitettu hepreaksi, niin onko varmaa, ettei merkitys ole muuttunut, koska muu tulkinta ei sovi juutalaiseen ajatteluun? Voisitko selventää ketä tarkoitetaan tässä Davidin Herralla (...sana minun herralleni...)? Mikä estää, ettei tarkoiteta juuri sitä mitä sanotaan?

      • to..

        Juutalaiset ovat väärässä ja ovat muuttaneet omat tekstinsä jotta myöhemmin syntyvien vieraiden uskontojen totuudet eivät niissä näkyisi..???

        Kirjoittajan herra =kuningas sehän on kuningaspsalmi.Psalmi on kirjoitettu hepreaksi, se on käännettu muille kielille, jos arvelet että kreikka tai aramea ovat sen alkukielet on melko kummaa että sinäkään tarjoat sitä Daviidin psalmiksi.
        Psalmin 110 alkukieli on siis heprea, kuten kaikkien VT:ssä olevien psalmien, mutta UT:ssä sen Jeesuksen lainaamaksi pantua kohtaa kohtaa lainataan arameaksi, joka oli Jeeesuksen äidinkieli ja ensimmäiset kristityt käyttivät septuagintaa joka on heprealaisten kirjoitusten käännöskokoelma kreikaksi, tasoltaan vaihteleva, usein hyvin heikko.Käytännössä kaikki UT:n lainaukset ovat johdettavissa septuagintaan ja usein väittävät päinvastaista mitä alkukielen versio koska on kaiken lisäksi jätetty sanoja pois. Eli virheet ja muuttuneet sisällöt ovat kristittyjen toimesta . Alkuperäinen versio ei ole väärennös.


      • to.. kirjoitti:

        Juutalaiset ovat väärässä ja ovat muuttaneet omat tekstinsä jotta myöhemmin syntyvien vieraiden uskontojen totuudet eivät niissä näkyisi..???

        Kirjoittajan herra =kuningas sehän on kuningaspsalmi.Psalmi on kirjoitettu hepreaksi, se on käännettu muille kielille, jos arvelet että kreikka tai aramea ovat sen alkukielet on melko kummaa että sinäkään tarjoat sitä Daviidin psalmiksi.
        Psalmin 110 alkukieli on siis heprea, kuten kaikkien VT:ssä olevien psalmien, mutta UT:ssä sen Jeesuksen lainaamaksi pantua kohtaa kohtaa lainataan arameaksi, joka oli Jeeesuksen äidinkieli ja ensimmäiset kristityt käyttivät septuagintaa joka on heprealaisten kirjoitusten käännöskokoelma kreikaksi, tasoltaan vaihteleva, usein hyvin heikko.Käytännössä kaikki UT:n lainaukset ovat johdettavissa septuagintaan ja usein väittävät päinvastaista mitä alkukielen versio koska on kaiken lisäksi jätetty sanoja pois. Eli virheet ja muuttuneet sisällöt ovat kristittyjen toimesta . Alkuperäinen versio ei ole väärennös.

        Ei vaikuta lainkaan uskottavalta, että kysymys olisi ollut maallisesta kuninkaasta.

        Mitä Raamatun tarkkuuteen tulee, niin olen samaa mieltä, että siitä on jätetty pois tärkeitä ja suuriarvoisia asioita ja että sitä on käännetty väärin. Senkin vuoksi on tarvittu toinen todistus Kristuksesta eli Mormonin kirja ja muita pyhiä kirjoituksia Raamatun lisäksi.


      • to..
        Tapani1 kirjoitti:

        Ei vaikuta lainkaan uskottavalta, että kysymys olisi ollut maallisesta kuninkaasta.

        Mitä Raamatun tarkkuuteen tulee, niin olen samaa mieltä, että siitä on jätetty pois tärkeitä ja suuriarvoisia asioita ja että sitä on käännetty väärin. Senkin vuoksi on tarvittu toinen todistus Kristuksesta eli Mormonin kirja ja muita pyhiä kirjoituksia Raamatun lisäksi.

        maallisista kuninkaista ne kaikki kuningaspsalmit olivat, Israelissa ei ollut jumalkuninkaita,vaikka lähes kaikilla sen naapurikansoilla oli.

        UT:ssä olevat VT:n lainaukset ovat järjestäen pielessä, mutta ne voi korjata helposti koska alkukielen lähteet ovat yhä olemassa, siinä on vain se ongelma, että kristinuskon opista ei jää paljoakaan jäljelle sen jälkeen .Ei siis sitä ensimmäistäkään todistusta, mutta sinähän et voi tätä ymmärtää koska olet mormoni. (lainaus on sinulta, vaihdoin vain yhden sanan) .


      • Lehi
        to.. kirjoitti:

        Juutalaiset ovat väärässä ja ovat muuttaneet omat tekstinsä jotta myöhemmin syntyvien vieraiden uskontojen totuudet eivät niissä näkyisi..???

        Kirjoittajan herra =kuningas sehän on kuningaspsalmi.Psalmi on kirjoitettu hepreaksi, se on käännettu muille kielille, jos arvelet että kreikka tai aramea ovat sen alkukielet on melko kummaa että sinäkään tarjoat sitä Daviidin psalmiksi.
        Psalmin 110 alkukieli on siis heprea, kuten kaikkien VT:ssä olevien psalmien, mutta UT:ssä sen Jeesuksen lainaamaksi pantua kohtaa kohtaa lainataan arameaksi, joka oli Jeeesuksen äidinkieli ja ensimmäiset kristityt käyttivät septuagintaa joka on heprealaisten kirjoitusten käännöskokoelma kreikaksi, tasoltaan vaihteleva, usein hyvin heikko.Käytännössä kaikki UT:n lainaukset ovat johdettavissa septuagintaan ja usein väittävät päinvastaista mitä alkukielen versio koska on kaiken lisäksi jätetty sanoja pois. Eli virheet ja muuttuneet sisällöt ovat kristittyjen toimesta . Alkuperäinen versio ei ole väärennös.

        Pieni oikaisu: Kreikankielinen kVT:n septuaginta-käänös on juutalaisten tekemä. Joten kristittyjä ei voi syytää mahdollisista virheistä.


      • to..
        Lehi kirjoitti:

        Pieni oikaisu: Kreikankielinen kVT:n septuaginta-käänös on juutalaisten tekemä. Joten kristittyjä ei voi syytää mahdollisista virheistä.

        septuaginta ei ole yksi käännös vaan käännössarja , sen ensimmäiset käännökset ovat todennäköisesti hellenististen juutalaisten tekemiä jotta juutalaiset kirjoitukset voitaisiin tarjota kreikkalaisille mahdollisimman "edustavina".

        Kristittyjä voi syyttää lainausten vääristämisestä, se oli se josta syytin,en käännösvirheistä joita niitäkin on. Jos lainataan tekstin pitää olla kuten lainatussa lähteessä,tai kyseessä on oma keksintö eikä lainaus.


    • Sitä suuremmalla syyllä näyttäisi olleen kysymys uskonnollisesta kuninkuudesta, kun israelilaisilla ei ollut maallisia kuninkaita.

      Ihmettelen kuitenkin tuota ajatusta, sillä Daavid mainitaan Israelin kuninkaana:

      Daavid oli Juudan heimoon kuuluvan Iisain poika. Hän oli rohkea nuorukainen, joka surmasi leijonan, karhun ja filistealaisen jättiläisen Goljatin (1. Sam. 17). Daavid valittiin ja voideltiin Israelin tulevaksi kuninkaaksi. Saulin tavoin hän syyllistyi myöhemmin elämässään vakaviin rikoksiin, mutta toisin kuin Saul hän pystyi todelliseen katumukseen.

      Sama koskee Salomoa. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
      SALOMO. Katso myös Batseba; Daavid.

      Vanhassa testamentissa Daavidin ja Batseban poika (2. Sam. 12:24). Salomo oli Israelin kuningas.

      Daavid nimitti Salomon kuninkaaksi, 1. Kun. 1:11–53. Daavid neuvoi Salomoa vaeltamaan Herran teitä, 1. Kun. 2:1–9. Herra lupasi Salomolle ymmärtäväisen sydämen, 1. Kun. 3:5–15. Tuomarina Salomo selvitti, kumpi kahdesta naisesta, jotka riitelivät lapsesta, oli lapsen oikea äiti, 1. Kun. 3:16–28. Sepitti viisaita lausumia ja teki lauluja, 1. Kun. 5:12. Rakensi temppelin, 1. Kun. 6; 7:13–51. Temppelin vihkiminen, 1. Kun. 8. Saban kuningatar vieraili Salomon luona, 1. Kun. 10:1–13. Salomo otti vaimoja Israelin ulkopuolelta, ja hänen vaimonsa käänsivät hänen sydämensä vieraiden jumalien palvontaan, 1. Kun. 11:1–8. Herra vihastui Salomolle, 1. Kun. 11:9–13. Salomon kuolema, 1. Kun. 11:43.

      • to..

        Juurihan sanoin että Israelin kuninkaat olivat tavallisia ihmisiä EIVÄT jumalolentoja (...Israelissa ei ollut jumalkuninkaita,vaikka lähes kaikilla sen naapurikansoilla oli).


        Sinun pitää muistaa sekin että kyseessä ei ole historiallisesti paikkaansa pitävistä kuvauksista, vaan tarinoista kun puhutaan Israelin varhimmista kuninkaista. Ne voivat sisältää muistitietoa tuolta ajalta, mutta eivät välttämättä ja mikä on paikkansa pitävää, mikä on tarinaa, on täysin mahdotonta lähteiden puuttuessa varmistaa. Israelin menneisyyttä tutkitaan aivan samoin kuin minkä muun kansana hyvänsä, se että muutama uskonto on lähtöisin suoraan tai välillisesti juutalaisista uskonnollisista teksteitä ei tee niissä esitetyistä asioista tosia.Erittäin suuri osa on osoittautunut fiktioksi. tekstit on kirjoitettu myöhään, toisena aikana ja sen ajan uskomukset on siirretty Israelin varhaishistoriaan jota on yritetty selittää kirjoitusajan kuulijoille.

        Salomohan esim. esitetään maailman viisaimpana, koko maailma oli kuullut hänestä, hän oli maailman rikkain, hänellä oli eniten naisia haaremissaan, tarunhohtoisesta Sabasta (paikkaa ei ole löydetty) ilmaantui ihailijoita. Jopa Salomon uhraamiset temppelissä olivat niin suureellisia että niitä ei papisto olisi kyennyt edes suorittamaan eikä niissä ollut järkeä, ei uhreja uhrattu mahdollisimman paljon vaan tietyn tarkoituksen mukaan jolloin riitti eläin per uhri. Itse asiassa Israelin ulkopuolelta ei ole mitään mainintoja Salomosta vain Raamatussa ja nekin muutama sata vuotta sen jälkeen kun tämä kuningas oli hallinnut.


    • Ei ole kysymys jumalkuninkaista, vaan tavallisista ihmisistä, joilla oli kuninkuus. Daavidin sanat: "Herra sanoi minun Heralleni..." tarkoittaa uskonnollisia Herroja molemmissa sanoissa. Elohim-Herra sanoi Jehovalle, joka oli Daavidin Herra.

      • to..

        ei siinä ole elohimia vaan JHWH ja adon, etkö nyt ymmärrä: kyrios on tullut tähän kreikkalaisesta käännöksestä .Septuagintassa korvattiin nimi JHWH sanalla kyrios ja "adon" kääntyy kreikaksi normaalisti sanalla kyrios.Suomeksi käännettäessä jostain syystä JHWH korvataan silloinkin sanalla herra ja adon tarkoittaa herra joten ollaan taas kahdessa herrassa jota alkukielessä EI OLE.
        Ei siinä ole mitään uskonnollisia sanoja.


    • Sanat joita käytetään eivät ole niin tärkeitä kuin asia, josta kerrotaan. Asia on nähdäkseni yksinkertaisesti se, että Daavidin Herra eli Jehova puhuttelee omaa Isäänsä Elohimia eli omaa Herraansa. En ymmärrä miten eri sanojen käyttö muuttaisi itse ajatusta muuksi.

      Kahta Herraa ei olekaan siinä mielessä, että Daavidin olisi pitänyt palvella kahta. Jehovan Herra oli antanut vallan Pojalleen, joten Hän oli ainoa Herra, jota tuolloin tuli palvella. - Onko kysymys siitä, että sinun ja monen muun on mahdoton ajatella, että Jeesus Kristus oli ennen maan päälle syntymistään se Jumala, Herra, jota Israelin tuli palvella? Raamatun mukaan näin kuitenkin on, kuten olen edellä jo osoittanut:
      1. Kor. 10:4
      ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

    • to..

      Tämä on täysin mieletötnä. Asia jonka psalmin kirjoittaja esittää, esiintyy kymmenissä psalmeissa ja muissa heprealaisen Raamatun teksteissä. Israelin kuninkaat olivat JHWH:n voitelemia ja valitsemia ja jos tottelivat JHWH:ea tämä löi heidän vihollisensa.
      Olet kieltänyt alkutekstin sanat, ajatukset, milloin mitäkin .Se joka tekee jotain on JHWH, joka VT:n mukaan on ainoa Jumala joka on olemassa, ja se jolle tehdään ja jota käsketään on kuningas.
      Tässä on kyse siitä että sinun on näköjään mahdotonta ajatella kuten monoteisti koska olet polyteisti.

    • Jos asia esiintyy usein, niin se tekee siitä luotettavan. Maallisen kuninkaan voitelemisesta ei ole kysymys noissa kohdissa, vaan Jehovan ja Elohimin olemassaolosta. Elohim on Jehovan Herra ja tuohon aikaan Jehova oli ainoa Jumala, jota israelilaisten tuli pitää itsellään.

      Kyllä profeetat voitelivat kuninkaita, mutta ei Herra itse. Missä mainitaan, että JHWH itse olisi voidellut?

    • to..

      Ei ole olemssa mitään elohim nimistä jumalaa eikä psalmi puhuttele edes JHWHea jumalana vaan nimeltä.
      Eli nyt opetat juutalaisille monijumalaisuuta jonka VT nimen omaan kieltää, et myöskään ymmärrä kuvakieltä jotkin pakanakunikaatkin olivat JHWH:N voideltuja koska katsottiin että hän oli valinnut heidät tehtäväänsä(esim Kyyros). Se voideltiinko Israelin kuninkaitakaan aina, ei ole tiedossa ja totta kai voitelun teki joku ihminen.
      Kenen arvelet voitelevan tulevan messiaan (=masiach vodeltu ), ei kenenkään, kyse on sanonnasta.
      JHWH:lla ei ole herraa vaan hän on aina Jumala:

      "Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. "

      • Tuskin tiedät tätä varmasti: "Ei ole olemassa mitään elohim nimistä jumalaa ..." Uskonnossa on monessa asiassa kysymys vakaumuksesta eikä varmasta tiedosta. Minulla on ilmoituksiin perustuvaa tietoa, että Kristus oli VT:n Jumala.

        Ymmärrän kuvakieltä. Voidaan aivan hyvin sanoa, että Herra voitelee, vaikka voitelijana on profeetta. Näin silloin, kun Herra valtuuttaa. On otettava huomioon myös kenelle sanotaan ja minä aikana. Asiat eivät pysy jatkuvasti samoina. Niinpä Jehovan syntyminen fyysisesti muutti palvelemisen kohteen siten, että tuli rukoilla Isää Kristuksen nimessä


    • to..

      VT:n ilmoituksen antaja ei sitten ole se joka on antanut sinulle monijumalaisen ilmoituksen, siksi ihmettelenkin mormonien intoa yrittää etsiä omalle opille tukea heprealaisista kirjoituksista . Ette niitä sieltä löydä, ne ovat kauimpana teidän opeistanne.
      Toisekseen elohim on sana jota VT käyttää kaikista jumalista joita joku palveli tai joihin joku uskoi, jokainen VT:ia tunteva näkee sen.

      "Keskustelkaa yhdessä ja muistelkaa, ilmoittakaa ja kertokaa meille: kuka antoi tästä tiedon jo ammoin, kuka kertoi sen aikoja sitten? Kuka muu kuin minä, JHWH. Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta."
      Juutalaisuuden sanoma on tuo.Ota tai jätä, mutta älä yritä ulkopuolelta sitä muuttaa.Ei onnistu.

      • Juuri näin: "Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta." On vain yksi pelastaja, Jeesus Kristus. Siinä mielessä Hän on ainoa Jumala. Hän antoi henkensä, jotta meillä olisi elämä.

        Jos juutalaisuudessa ei uskota kuolleiden ylösnousemukseen ja syntien anteeksiantoon Pelastajan sovituksen kautta, niin mitä he tekevät Jehovalla ja mitä he tarkoittavat pelastajalla? - Maallista kuningastako?


      • to..
        Tapani1 kirjoitti:

        Juuri näin: "Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta." On vain yksi pelastaja, Jeesus Kristus. Siinä mielessä Hän on ainoa Jumala. Hän antoi henkensä, jotta meillä olisi elämä.

        Jos juutalaisuudessa ei uskota kuolleiden ylösnousemukseen ja syntien anteeksiantoon Pelastajan sovituksen kautta, niin mitä he tekevät Jehovalla ja mitä he tarkoittavat pelastajalla? - Maallista kuningastako?

        pelastaja ja ainoa Jumala on JHWH, lue lainaus. Eikä missään "siinä mielessä", JHWH on "elävä Jumala" , nimitys tulee siitä että hän ei ympäröivien uskontojen jumalien tapaan ollut välillä kuollut, välillä elävä. Muiden kansojen inkarnoituivat ja etenkin keväällä oli kai jokin tautiepidemia koska ne aina kuolivat ja nousivat ylös samaan aikaan kun luontokin.

        Pelastaja tarkoittaa hädästä, vaaroista tms. Synnit saa anteeksi kun katuu ja parantaa tapansa , sehän on heprealaisen Raamatun yksi pääteemoista.Ei Jumalalla "tehdä" mitään, Jumala tekee mitä tekee.


    • Uskotko ylösnousemukseen?
      Millä ehdolla saa synnit anteeksi? Millä sovitetaan se, jota synnintekijä ei itse voi sovittaa?

    • to..

      En usko
      Sillä että parantaa tapansa ja katuu

      Kukin vastaa omista teoistaan .Kuka maksoi Ninivessä, ei kukaan.

      • Ellei ole ylösnousemusta, ei synteihinsä jättäytyvä saa tuomiotaan eikä vanhurskas hänelle kuuluvaa osaa. Oikeudenmukaisuus ei toteudu tässä elämässä.

        Olet tässä oikeassa: "Sillä että parantaa tapansa ja katuu", mutta se ei riitä, sillä oikeudenmukaisuutta ei voi sivuuttaa. Tarvitaan Pelastaja eli sovittaja.

        Kuolleillekin on julistettu evankeliumi. Se on sama kaikille. Kuolleiden tulee saada siihen kuuluvat toimitukset maan päällä olevien sijaisten kautta. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikki saadaan tehdyksi.


      • +
        Tapani1 kirjoitti:

        Ellei ole ylösnousemusta, ei synteihinsä jättäytyvä saa tuomiotaan eikä vanhurskas hänelle kuuluvaa osaa. Oikeudenmukaisuus ei toteudu tässä elämässä.

        Olet tässä oikeassa: "Sillä että parantaa tapansa ja katuu", mutta se ei riitä, sillä oikeudenmukaisuutta ei voi sivuuttaa. Tarvitaan Pelastaja eli sovittaja.

        Kuolleillekin on julistettu evankeliumi. Se on sama kaikille. Kuolleiden tulee saada siihen kuuluvat toimitukset maan päällä olevien sijaisten kautta. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikki saadaan tehdyksi.

        Hepr 9:27
        "ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio"

        Siis tuomio, ei revanssia.


    • to..

      teidän oppinne on mitä on, yksi monista uskontojen opeista jotka yrittävät kieltää kuoleman.

      • Emme kiellä kuolemaa, mutta uskomme ylösnousemukseen.


    • money profeetat

      Herran elämä tulee kalliiksi, se vaatii paljon rahaa.

    • Anonyymi

      Jumala on jumala,Jumalan poika on Jumalan poika,pyhä henki on pyhä henki.Jumala sanoi pojallensa ,ei jumala sanonut itsellensä,"istu itseni oikealle puolle'.Ei Jeesus huutanut itsellensä ristiltä ym.

    • Anonyymi

      Raamattua alettiin kirjoitta muistiin yhtenä kokonaisuutena Melkisedekin aikana ja hänen toimestaan ja tuolloin alettiin käyttämään Raamatussa kolmesta Herrasta (Isä Jehova, Poika eli Sana ja Pyhä Henki eli Gabriel) Herra sanaa. Sitä ennen Jumala Kaikkivaltias tunnettiin joko Jumalana tai Jehovana eikä Sanaa tunnettu Jehovana vaan Sanana. Tuo Jehova sanan käyttö Sanasta on tullut myöhemmin ihmisten toimesta.

    • Anonyymi

      Kristus on Jumalan poika.
      Kukaan ei voi olla itsensä isä!

      • Anonyymi

        MAP-kirkko opettaa että Jumala on joskus ollut samanlainen ihminen kuin mekin ja on sittemmin korotettu ihminen ja että taivaassa on Jumalan lisäksi taivaallinen Äiti jonka kanssa Jumala on siittänyt muut persoonat ja että Jeesus on Jehova Kaikkivaltias eikä häntä ole luotu ja että Pyhällä Hengellä joka on henkipersoona ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista.

        Yritäppä ymmärtää nämä asiat järkevästi ja ilman epäluuloa?


    • Tämä on jonkun Jehovan todistajan kanssa vatvomista. Kirkossamme asia on tarkkaan selvitetty, koska meillä on jatkuva ilmoitus, ja Raamatussa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

      Tottakai Poika voi istua Isän vieressä, samoin Daavid jomman kumman vieressä.

      • Anonyymi

        Jatkuva ilmoitus? Mitä ilmoituksia mormonikirkko on saanut sitten moninainnin panemisen sivuun toistaiSEKSI ja tummaihoisten pappeuden sallimisen jälkeen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe