Tiedostojen varmuuskopiointi

space8877

Toivottavasti joku ymmärtää mitä haluan tehdä. Mikään ohjelma ei näytä tätä ymmärtävän.

Koneellani on monenlaisia tapoja tehdä varmuuskopioita. En kuitenkaan näe niiden käytössä mitään mieltä. Koneeni ei ole koskaan kaatunut niin pahasti että tiedostoja ei olisi saanut sieltä pois. Toisekseen koska käytössä on useampia koneita eri paikoissa, niin olisi parempi että voisin vain kopioida tiedostot ulkoiselle kovalevylle sellaisenaan ja sitten jatkaa töitä seuraavalla koneella sillä aikaa kun toinen on huollossa tai olen toisessa paikassa. Lisäksi haluaisin kerran viikossa että ohjelma automaattisesti kopioisi muuttuneet ja uudet filet, jotta ei tarvitsisi etsiskellä itse muuttuneita tiedostoja. En siis halua ohjelmien tyrkyttämää tapaa tehdä yksi massiivinen backup-tiedosto, jota täytyy sitten jotenkin pulailla 300 gigaa takaisin toiselle koneelle jotta voi tehdä töitä yhden pikkufilen kanssa. Tiedostojen pitäisi olla synkronoitavissa ja heti käytettävissä ulkoiselta kovalevyltä ihan missä tahansa ilman mitään vaivalloisia palautuksia.

Mikä ohjelma suostuisi tämmöisen tekemään? Tavalliset backup-ohjelmat vaikuttavat aivan toivottoman typeriltä. Kiitos etukäteen vinkeistä.

6

117

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuollainen softa on SyncBack, ilmainenkin vielä. Olen monta vuotta käyttänyt juuri kertomaasi tarpeeseen. Synkkaprofiileja voi tehdä erilaisiakin, jos haluaa.

    • space8877

      Kiitos hyvältä kuulostavista vinkeistä, ThreeMice ja Kollimaattori. Ei muuta kuin kokeilemaan!

    • fundamentalist

      Ei tuollaiseen mitään erillisiä ohjelmia tarvita, yleensä ihmiset tekevät
      tällaiset helpotkin asiat turhan vaikeen kautta.

      Yksi käsky komentorivillä riittää, seuraavassa oletetaan että
      e: on vaikkapa ulkoinen usb-asema.
      Tämä vie vaan sellaiset tiedostot joita varmistuksessa ei vielä ole tai joiden
      päivämäärä on uudempi.
      Jos haluaa automaagiseksi niin laittaa rivin battiin ja windowsin
      ajastimen päälle
      Toimii ainakin Win2000, Vista, XP ja win7-koneissa samanlaisena.

      xcopy c:\ e:\levyc /d /c /s /i /f /Y

      ja jos haluaa ettei jotain hakemistoja hakemistoja turhaan varmisteta
      niin voi tehdä hienostuneemmankin version:

      xcopy c:\ e:\levyc /EXCLUDE:einaita.txt /d /c /s /i /f /Y

      ja einaita.txt sisältää vaikkapa
      \WINNT\
      \winnt\
      \I386
      \windows\
      \Program Files\

      • Esimerkiksi rsyncissä on se hienoa, että se siirtää vain muutokset, l. se aidosti ja todellisesti synkronoi paikallisen kansiorakenteen tiedostoineen toisaalle. Synkronointi on ensimmäisen kerran jälkeen todella nopeaa ja vie vähän koneresursseja. Siinä on myös versiohallinta, eli edelliset versiot tiedostoista voidaan haluttaessa säilyttää.


    • fundamentalist

      Joo.
      Olenhantietty kokeillut ja käyttänyt muitakin varmistusmenetelmiä
      kuin tätä neuvomaani windowsin omaa xcopyä.
      Ja mikäs siinä, osa on hyviäkin, kukin käyttää mikä parhaalta tuntuu.

      Mutta noista erilaisista "synkronoinneista" huomauttaisin.
      Niiden periaate kun on pitää kaksi kansiorakennetta samanlaisina.

      Mikäs siinä, mutta varmistuskäytössä on vaara siinä, että jos poistaa
      (vahingossa tai tahallaan) jonkun tiedoston niin synkkaus poistaa sen
      myös varmistuksista ja siitä saattaa seurata hiustenrepimistä jos
      tiedostoa sitten myöhemmin kaipaakin.
      Tuollainen versionhallinta, jos sitä osaa käyttää, tietty auttaa
      tähän ongelmaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe