Työelämävalmennus - pakollinen?

sekaisin.

Olin viime vuonna työharjoittelussa puolisen vuotta ja 2010 kesäkuusta 2011 maaliskuun loppuun asti toimeettomana.
Nyt olen huhtikuun alusta toukokuun loppuun työelämävalmennuksessa ja odottelen yhteydenottoja josko olisin saanut kesätöitä. Opiskelu alkaa syksyllä.

Kysymys siis kuuluu, onko minun suostuttava uuteen työelämävalmennukseen edellisen loputtua? Vai iskeekö joku karenssi? Eikös se kieltäytyminen koske vain kunnon palkkatöitä?
Ovat minua kovasti heti laittamassa uuteen paikkaan, mutta kiinnostus on nollissa, koska tiedän, että kysymys ei ole siitä ettäkö saisin kokemusta vaan siitä että olen poissa työttömyystilastoista.

31

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´´´´´

      Laista:

      Työllistymistä edistävästä palvelusta kieltäytyminen ja palvelun keskeyttäminen

      Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy työ- ja elinkeinotoimiston tarjoamasta työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan SISÄLTYVÄSTÄ:

      1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta tai työelämävalmennuksesta; tai

      2) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvussa tarkoitetusta työ- ja koulutuskokeilusta.

      • näin on tosi

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.


      • aloittaja!
        näin on tosi kirjoitti:

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.

        Kiitos vastauksista!
        Eli kun menen tämän työelämävalmennuksen loputtua työkkärissä käymään tsekkaamaan tilannettani niin voinko siis vaan sanoa, että en enää aio mennä tevillä mihkään? Ja se on siinä?


      • näin on tosi
        aloittaja! kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Eli kun menen tämän työelämävalmennuksen loputtua työkkärissä käymään tsekkaamaan tilannettani niin voinko siis vaan sanoa, että en enää aio mennä tevillä mihkään? Ja se on siinä?

        Se suu pitää saada auki sitä työllistämissuunnitelmaa (vai mikä se p*skapaperi nykyään on) tehdessä, jälkikäteen se on myöhäistä. Tarkkana pitää siinäkin olla kun voivat työkkärissä käyttää jotain kiertoilmaisua ujuttaakseen nuo orjatyöt sinne. Minulle laittoi työkkärin setä siihen: "työllistämistä edistävät toimenpiteet" ja kysyin mitä tuo oikeesti tarkoittaa oli vastauksena luettelo eri orjatyön muodoista, poistatin sen ja tilalle tuli: palkkatyö, palkkatukityö tai ammatillinen koulutus. Jotain sentään tuohon työllistämissuunnielmaan pitää hyväksyä.

        "en enää aio mennä tevillä mihkään"
        Juuri noin, ja perusteluna voi olla se että sitä on jo koeiltu eikä se johtanut mihinkään ja tiedossa ei ole että kukaan muukaan ei ole tiettävästi hyötynyt tuosta. Haittaa siitä on ollut itselle ja monellekin tutulle.

        Tsempiä sulle!


      • +++++++++++++++
        aloittaja! kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Eli kun menen tämän työelämävalmennuksen loputtua työkkärissä käymään tsekkaamaan tilannettani niin voinko siis vaan sanoa, että en enää aio mennä tevillä mihkään? Ja se on siinä?

        Et ellet saa työllistymissuunnitelmasta pois orjatöitä. Orjatyöt on saatettu mainita hämäävällä tavalla yleisenä lausahduksena, joten lukaisepa hyvin, hyvin tarkkaan, mitä siihen on kirjoitettu.

        Ota kaveri mukaan työkkäriin, Se saattaa hillitä pahimpia kyykytysyrityksiä. Lain mukaan on sallittua ottaa tukihenkilö mukaan työkkärin kanssa asioitaessa.


      • näin on tosi
        +++++++++++++++ kirjoitti:

        Et ellet saa työllistymissuunnitelmasta pois orjatöitä. Orjatyöt on saatettu mainita hämäävällä tavalla yleisenä lausahduksena, joten lukaisepa hyvin, hyvin tarkkaan, mitä siihen on kirjoitettu.

        Ota kaveri mukaan työkkäriin, Se saattaa hillitä pahimpia kyykytysyrityksiä. Lain mukaan on sallittua ottaa tukihenkilö mukaan työkkärin kanssa asioitaessa.

        Äänitän KAIKKI tärkeät keskustelut, varsinkin viranomaisten kanssa käydyt keskustelut (kela, työkkäri, sossu), samoin työhaastattelut yms. Nykyisin kun kenenkään sanaan ei voi luottaa. Näin olen menetellyt jo 6 vuoden ajan. Käytännössä teen tuon äänityksen salaa vaatteisiin kätketyllä mp3-soittimella. Joissain työkkäreissä on jopa kielletty äänittämästä keskusteluja, tuollainen kielto on laiton. Kaikki kekustelut joissa itse on läsnä saa äänittää joko salaa tai julkisesti, toisille ei sii tarvitse edes kertoa äänityksestä. Keskustelujen julkaiseminen esim. internetissä on sitten kokonaan toinen juttu.

        http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/12/keskustelun-tallentaminen.html


      • Virkaileva------
        aloittaja! kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Eli kun menen tämän työelämävalmennuksen loputtua työkkärissä käymään tsekkaamaan tilannettani niin voinko siis vaan sanoa, että en enää aio mennä tevillä mihkään? Ja se on siinä?

        Ja ota nauhoitin mukaan sinne työttömyystoimistoon. Ei tule sitten yllätyksiä, kuka sanoi ja mitä.


      • järki käteen
        näin on tosi kirjoitti:

        Äänitän KAIKKI tärkeät keskustelut, varsinkin viranomaisten kanssa käydyt keskustelut (kela, työkkäri, sossu), samoin työhaastattelut yms. Nykyisin kun kenenkään sanaan ei voi luottaa. Näin olen menetellyt jo 6 vuoden ajan. Käytännössä teen tuon äänityksen salaa vaatteisiin kätketyllä mp3-soittimella. Joissain työkkäreissä on jopa kielletty äänittämästä keskusteluja, tuollainen kielto on laiton. Kaikki kekustelut joissa itse on läsnä saa äänittää joko salaa tai julkisesti, toisille ei sii tarvitse edes kertoa äänityksestä. Keskustelujen julkaiseminen esim. internetissä on sitten kokonaan toinen juttu.

        http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/12/keskustelun-tallentaminen.html

        Saa äänittää, mutta niitä ei saa julkaista, jos toinen asianosainen/-osaiset eivät sitä tiedä. Eli salaäänitykset eivät ole päteviä muutakuin oman uhoomisen kannalta. Saa sitten kavereiden kanssa kännipäissään uhota systeemin kurjuutta.


      • suomihölmölä
        näin on tosi kirjoitti:

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.

        Itse tarkastan työkkärin itsestäni kirjaamat tiedot noin kerran vuodessa,tietosuojalaki antaa tähän oikeuden.Ihmettelin miksi sinne kirjataan mielipiteitä ynnä muuta paskaa?eräs asianajaja vastasi itsekin ihmetelleensä, kuinka saman katon alle on saatu niin paljon idiootteja.BRYSSEL on oikea paikka valittaa 9e kusetuksesta,mutta niin kauan kun suomessa riittää hyväuskoisia hölmöjä näihin hommiin, niin nauru raikaa!Paras tapaus samalla ikävä,eräs ahkera 9e/päivä duunari satutti silmänsä eipä ollut oikeutettu työterveyshuoltoon,9e/päivä pelleilyssä sovelletaan työturvallisuuslakia(738/2002) sai maksaa vähistä rahoistaan itse.Joten kaikenlaiseen paskaan ei oman terveytensäkään takia kannata ryhtyä.


      • kio987654edfgh

        Ei ole pakollista tuo valmennus. Kerran menin omasta halusta ja sen jälkeen en ole innostunut ehdotuksista.


    • Voihan perk*le!

      Etköhän ole ollut jo riittävästi kyykytyksissä: puuttuu enää kuntouttava työtoiminta! Huoh!!!!

      • nainen 59

        Äänittäminen on tullut myös minun mieleen . Minua kohdellaan nöyryttävästi , koska olen joutunut irtisanomaan itseni hometyöpaikasta .
        Edellisellä kerralla virkailia huusi perääni , et niin jos niitä töitä on tarkoituskaan hakea . Minulle myös lähetetään koulutukseen hakeutumis ilmoituksia tyyliin sähkoasentaja , kiinteistönhoitaja , vaikka ikäni on melkein kuuskyppinen .
        Lisäksi toivoisin virkailian teitittelevän minua , jos se pitäisi virkailian kielen kurissa . Siis asiallista kohtelua kiitos !


      • oijoioijoi
        nainen 59 kirjoitti:

        Äänittäminen on tullut myös minun mieleen . Minua kohdellaan nöyryttävästi , koska olen joutunut irtisanomaan itseni hometyöpaikasta .
        Edellisellä kerralla virkailia huusi perääni , et niin jos niitä töitä on tarkoituskaan hakea . Minulle myös lähetetään koulutukseen hakeutumis ilmoituksia tyyliin sähkoasentaja , kiinteistönhoitaja , vaikka ikäni on melkein kuuskyppinen .
        Lisäksi toivoisin virkailian teitittelevän minua , jos se pitäisi virkailian kielen kurissa . Siis asiallista kohtelua kiitos !

        Kysäise virkailijalta, että milloin on tullut sinunkaupat tehtyä.

        Se, että sinutellaan selkeästi vanhempaa ihmistä, helpottaa toisen kyykyttämistä ja epäkohteliaana oloa.

        Minua suorastaan raivostuttaa, kun esim. vanhusten sairaalassa hoitajat sinuttelevat potilaitaan. Minusta tuo on alentavaa.


      • Virkailua verovaroin
        nainen 59 kirjoitti:

        Äänittäminen on tullut myös minun mieleen . Minua kohdellaan nöyryttävästi , koska olen joutunut irtisanomaan itseni hometyöpaikasta .
        Edellisellä kerralla virkailia huusi perääni , et niin jos niitä töitä on tarkoituskaan hakea . Minulle myös lähetetään koulutukseen hakeutumis ilmoituksia tyyliin sähkoasentaja , kiinteistönhoitaja , vaikka ikäni on melkein kuuskyppinen .
        Lisäksi toivoisin virkailian teitittelevän minua , jos se pitäisi virkailian kielen kurissa . Siis asiallista kohtelua kiitos !

        Tuommoisiin koulutuksiin kannattaa todella hakea, kun takuuvarmasti tietää, ettei pääse.
        Sen teitittelyn verovaroin virkailemassa oleva oppii, jos oppii, kun itse teitittelet sitä akkaa, vai ukkoko se lie...


    • tyotmies

      Asiakkaan pitäisi olla aina oikeassa.

    • tyokkari

      Hei!

      Kiitos kysymyksestäsi!

      Työharjoittelu ja työelämävalmennus ovat hyviä vaihtoehtoja uudenlaisten työtehtävien kokeilemiseen ja työhön valmentautumiseen. Samalla voi myös kokeilla erilaisten ammattien ja työpaikkojen kiinnostavuutta ja soveltuvuutta.

      Työelämävalmennukseen voit osallistua, jos olet täyttänyt 25 vuotta tai sinulla on ammatillinen koulutus tai saat työttömyysetuutena perus- tai ansiopäivärahaa.

      Sinun kannattaa keskustella tilanteestasi ja työnhakutavoitteistasi paikallisessa TE-toimistossa. Työelämävalmennuksesta kieltäytymisen johdosta voi tietyissä tilanteissa menettää työttömyysetuuden määräajaksi tai toistaiseksi.

      terveisin Teppo työkkäristä

      • näin on tosi

        Teppo teppo!!
        Tuo on tyypillistä työkkäriläisen puhetta.
        Ei sitten ollut kanttia sanoa mitä nuo "tietyt tilanteet" on? Onko kielletty kertomasta? Hallintolakihan suorastaan velvoittaa kertomaan, ainakin kysyttäessä. Todella typerää touhua kun nykyisin ei olla enää työkkärin tietojen varassa.
        Minua ei ole kielletty, ja siksi kerron vaikka johan se tässä ketjussa on mainittu.
        "Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290

        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset

        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen

        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy."


      • aloittaja!

        Kiitos vastauksista!

        Eli kun tämä nykyinen TEV loppuu, menen työkkäriin (uusitaan työnhakusuunnitelma) ja yksinkertaisesti sanon, että TEV yms saa loppua enkä aio mennä yhteenkään paikkaan enää ilmaiseksi, minun työmarkkinatukeni EI siis katkea?
        Eli kun siis työmarkkinatuen edellytyksenä on se, että ole työmarkkinoiden käytettävissä, valmis vastaanottamaan töitä siis, koskeeko se siis ainoastaan PALKKAtöitä eikä näitä valmennuksia ja harjotteluita?


    • Huhhei___

      Vaimoni ei oikein osaa näitä kiemuroita, joten lähdin mukana työkkäriin. Akka meinasi poistaa väkisin samasta huoneesta, homma loppui siihen, kun mainitsen, että tarvittaessa lainmukaan saa käyttää avustajaa.

      Siihen tuli hampaiden välistä sihinää: "Täällä eivät lait paljon meitä koske"


      Tiesin ilman muuta mennä pitämään vaimon puolia työkkäriin, koska olin itse aikaisemmin orjatyöuhan alla saanut järjestettyä kaverin firmasta puolen vuoden palkkatyöpestin palkkatuella. Mielenkiintoisinta oli, että vaikka olimme keskenämme sopineet palkaksi reilu 2000 kuussa, paikalllisen työkkärin virkailija soitti useita kertoja kaverilleni ja pyrki väkisinkin muuttamaan työn palkattomaksi harjoitteluksi. Tämänhän luonnollisesti kaveri kertoi saman tien minulle ja hämmästeli asiaa suuresti.

      Työkkärin edustaja voineekin sitten perustella, mihin moinen perustuu.

      Ai niin, ei oteta "ykittäistapauksiin" kantaa, vai?

      • Just joo

        Noinkohan on. Paljonkohan kaveri maksaa sinulle pimeästi? Ja paljonkohan sinä tässä asiaa värität. Ei taida kuule monikaan välittää, oletko siellä harjoittelussa vai palkalla. Hyvä, kun paikan sait.


      • Huhhei___
        Just joo kirjoitti:

        Noinkohan on. Paljonkohan kaveri maksaa sinulle pimeästi? Ja paljonkohan sinä tässä asiaa värität. Ei taida kuule monikaan välittää, oletko siellä harjoittelussa vai palkalla. Hyvä, kun paikan sait.

        Höpö höpö.

        Verokirjalla. Insinöörihommia, insinööri kun olen. Palkkatuki, joka toki oli olennainen edellytys sille, että kaveri pystyi työpaikan tarjoamaan, järjestyi, mutta vasta sen jälkeen, kun kaveri teki sovitusti selväksi, että työ on työtä, siitä maksetaan asianmukainen palkka, ja palkkatuki haetaan,ja oletetaan se saatavaksikin, koska kaikki edellytykset täyttyvät. TYÖKKÄRI YRITTI USEAAN OTTEESEEN SAADA TYÖPAIKAN MUUTETTUA PALKATTOMAKSI HARJOITTELUKSI.

        Mitä tulee vaimoni kohteluun, sehän johtui aivan ilmiselvästi siitä, että ko. virkailijaa taisi hieman harmittaa, ettei saanutkaan minun tapaustani haluamaansa muottiin.

        Ja tiedätkös mitä, paikalla ei ole merkitystä, vain PALKALLA on.

        Työpaikalla ei makseta vuokraa eikä ruokaa, vain PALKALLA. Olet ilmeisesti TEMillä töissä, kun et tajua eroa, tuossa laitoksessa se näyttää olevan yleinen, ilmeisesti vajavaisen koulutuksen ja harvinaisen paljon ammattikuntaan pesiytyneen luonnevikaisuuden tuote.

        Palkattoman paikan saannissa ei ole mitään hyvää kenenkään normaalijärkisen mielestä, mutta jos sinun mielestäsi on (ja oletettavasti teitä on siellä useampikin), voittekin hoitaa sitten ne palkattomat työt itse. Minä puolestani tarvitsen työstäni palkan.

        Kuinka alhaisella äö:llä sinne teille oikein pääsee töihin? Vai riittääkö ihan luonnevika?


      • Vieläkin Just joo
        Huhhei___ kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Verokirjalla. Insinöörihommia, insinööri kun olen. Palkkatuki, joka toki oli olennainen edellytys sille, että kaveri pystyi työpaikan tarjoamaan, järjestyi, mutta vasta sen jälkeen, kun kaveri teki sovitusti selväksi, että työ on työtä, siitä maksetaan asianmukainen palkka, ja palkkatuki haetaan,ja oletetaan se saatavaksikin, koska kaikki edellytykset täyttyvät. TYÖKKÄRI YRITTI USEAAN OTTEESEEN SAADA TYÖPAIKAN MUUTETTUA PALKATTOMAKSI HARJOITTELUKSI.

        Mitä tulee vaimoni kohteluun, sehän johtui aivan ilmiselvästi siitä, että ko. virkailijaa taisi hieman harmittaa, ettei saanutkaan minun tapaustani haluamaansa muottiin.

        Ja tiedätkös mitä, paikalla ei ole merkitystä, vain PALKALLA on.

        Työpaikalla ei makseta vuokraa eikä ruokaa, vain PALKALLA. Olet ilmeisesti TEMillä töissä, kun et tajua eroa, tuossa laitoksessa se näyttää olevan yleinen, ilmeisesti vajavaisen koulutuksen ja harvinaisen paljon ammattikuntaan pesiytyneen luonnevikaisuuden tuote.

        Palkattoman paikan saannissa ei ole mitään hyvää kenenkään normaalijärkisen mielestä, mutta jos sinun mielestäsi on (ja oletettavasti teitä on siellä useampikin), voittekin hoitaa sitten ne palkattomat työt itse. Minä puolestani tarvitsen työstäni palkan.

        Kuinka alhaisella äö:llä sinne teille oikein pääsee töihin? Vai riittääkö ihan luonnevika?

        Enpä ole töissä temillä, te-toimistossa, kelalla, sosiaalitoimistossa, poliisissa enkä millään muullakaan julkisella työnantajalla, joiden kaltaisia paikkoja tässä maassa kyllä tarvitaan, jotta ei ihan oltaisi Nigerian tai vaikkapa Venäjän tasolla. Pitäisi insinöörin koulutuksen omaavan ihmisen sekin ymmärtää. Sen sijaan olen töissä kansainvälisessä yrityksessä. Ja koulutuksena on kauppatieteiden maisteri. Älykkyysosamäärää ei ole mitattu, mutta siitä saakin jokainen vetää omat johtopäätöksensä, kuten sinäkin näytät jo tehneen.

        Sen verran olen harmaata taloutta työssäni tutkinut ja muihin tutkimuksiin perehtynyt, että et olisi ensimmäinen etkä viimeinen insinööri, joka kaverin firmassa saa "luontoisetuja", joita ei verottajalle ilmoiteta. Ei siinä titteli eikä koulutus mitään sanele kenenkään kohdalla. Sen sijaan työelämävalmennukseen, palkattomaan työhön, Kelan yhteensä noin 40 euron päivä"palkalla" on meidänkin firmaan koko ajan tulijoita. Varmasti moni haluaisi palkkatyön, mutta jos taidot eivät vielä riitä ja firma vaatii heti alusta asti täydellistä osaamista, sitä pitää ensin hankkia ettei joudu heti koeajalla pois. Eli, ihan ovat nuoria ekonomeja ja maistereita nämä harjoittelijat ja kilpailu paikoista on kova.

        Voidaan tietysti miettiä, mikä on syy ja mikä on seuraus. Jos firmat palkkaisivat vastavalmistuneet suoraan palkkatyöhön ja jos Kelan tukea ei olisi saatavilla, ei kenenkään tarvitsisi mennä harjoittelijaksi/valmennukseen yms. Mutta, jos ko. tukimuodot poistetaan, mikäs poru siitä sitten syntyisi. Katsotaan, mitä seuraava eduskunta tuo tullessaan. Onhan jollain puolueella ollut teemana tukimuotojen vähentäminen ja jopa lakkauttaminenkin. Ehkäpä pääsemme siihen jatkossa, niin ei olisi palkkatukia eikä harjoittelutukia eikä starttirahoja. Oikeastaan kannatettava ajatus.

        Ja vielä: Kun ystävällisesti totesin, että "Hyvä, kun paikan sait.", tarkoitin myös sitä. Ja tekstistäsi olin ymmärtänyt (heikosta älykkyysosamäärästäni huolimatta), että PALKKAtyön sait. Joten...?


      • 9876edfghj
        Huhhei___ kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Verokirjalla. Insinöörihommia, insinööri kun olen. Palkkatuki, joka toki oli olennainen edellytys sille, että kaveri pystyi työpaikan tarjoamaan, järjestyi, mutta vasta sen jälkeen, kun kaveri teki sovitusti selväksi, että työ on työtä, siitä maksetaan asianmukainen palkka, ja palkkatuki haetaan,ja oletetaan se saatavaksikin, koska kaikki edellytykset täyttyvät. TYÖKKÄRI YRITTI USEAAN OTTEESEEN SAADA TYÖPAIKAN MUUTETTUA PALKATTOMAKSI HARJOITTELUKSI.

        Mitä tulee vaimoni kohteluun, sehän johtui aivan ilmiselvästi siitä, että ko. virkailijaa taisi hieman harmittaa, ettei saanutkaan minun tapaustani haluamaansa muottiin.

        Ja tiedätkös mitä, paikalla ei ole merkitystä, vain PALKALLA on.

        Työpaikalla ei makseta vuokraa eikä ruokaa, vain PALKALLA. Olet ilmeisesti TEMillä töissä, kun et tajua eroa, tuossa laitoksessa se näyttää olevan yleinen, ilmeisesti vajavaisen koulutuksen ja harvinaisen paljon ammattikuntaan pesiytyneen luonnevikaisuuden tuote.

        Palkattoman paikan saannissa ei ole mitään hyvää kenenkään normaalijärkisen mielestä, mutta jos sinun mielestäsi on (ja oletettavasti teitä on siellä useampikin), voittekin hoitaa sitten ne palkattomat työt itse. Minä puolestani tarvitsen työstäni palkan.

        Kuinka alhaisella äö:llä sinne teille oikein pääsee töihin? Vai riittääkö ihan luonnevika?

        Veikkaan että palkkatukea on käytetty useasti hyväksi kavereiden kesken. Senhän voi jakaa vaikka 50/50.


    • tukitukiturpas

      Eli homma on mennyt siihen kuka saa makoilla rauhassa vailla näitä yhteiskunnan järkkäämiä pelleilyitä?tuossa muutama kirjoittaja osoitti jo sellaista asiaoihin paneutumista että huhhuh! tolla energialla ja viisaudella pitäis olla eduskunnassa.Kyllä se nyt vaan on niin että fatta hoitaa ja jos oikeesti on kipeä päästä tai muualta,lekurien pitäis hoitaa,mutta eihän suomessa.Toisin on kun olet syyllistynyt hieman vakavampiin rikoksiin ja haistatat vitut näille työkkäripelleille,sossuämmille ja mitä tätä paskaa löytyy, niin pääset televalvontaan ellet jo ollut seurannassa...niin a vot, saat lekotella fatta ja asumistuki hilloilla kunnes eläke putoaa- koska olet niin masentunut.ON se vittu että työikäsiä ukkoja pidetään tyhjänpanttina,ei muka ole kunnon töitä,tai sitten väännetään pimeetä duunia?mikä vittu tätä suomea vaivaa?

    • Turhaa...

      Taitaa nuo kaikki Kelan/Työkkärin vastaukset täällä olla jotain copy/paste vastauksia kun ei täällä tunnu kukaan saavan oikeasti mitään apua mihinkään ongelmiinsa.

      • Niinpä niin.....!

        Eipä ole ihme, että ei saa kunnon vastausta, kun kaiken maailman hullut täällä vaan osoittavat mieltään. Näille palstoillehan pitäisi tehdä kysymyksiä, mutta kun näistä on tullut jotain ihme paskanjauhataketjuja. Kuka näihin pystyy mitään vastaamaan?!? Oikeiden ihmisten oikeat kysymykset jäävät kaikkien näitten tyhjäntoimittajien kommenttien alle!!!

        Että elämä on kurjaa, kun sossu maksaa = työssä olevat maksavat makoilut, viinat ja netit jokaiselle täällä valittajallekin. Mutta, kun mikään ei kelpaa...


      • _wwww_
        Niinpä niin.....! kirjoitti:

        Eipä ole ihme, että ei saa kunnon vastausta, kun kaiken maailman hullut täällä vaan osoittavat mieltään. Näille palstoillehan pitäisi tehdä kysymyksiä, mutta kun näistä on tullut jotain ihme paskanjauhataketjuja. Kuka näihin pystyy mitään vastaamaan?!? Oikeiden ihmisten oikeat kysymykset jäävät kaikkien näitten tyhjäntoimittajien kommenttien alle!!!

        Että elämä on kurjaa, kun sossu maksaa = työssä olevat maksavat makoilut, viinat ja netit jokaiselle täällä valittajallekin. Mutta, kun mikään ei kelpaa...

        Toki. Palkallinen työ kelpaa suurimmalle osalle, se tosin valitettavasti on ainoa, mitä työkkäristä EI saa


    • Kyllä kelpaa!!!

      Kyllä työ kelpaa ilman muuta, mutta kaikilla vaan ei hakemisesta huolimatta tärppää. Mutta olisihan se kiva silti että sossun/kelan rahat kattaisi edes nuo perustarpeet elämiseen, mutta kun ei ni ei. Tosin yksinelävillä huomattavasti paremmin kuin parisuhteessa elävillä. Siinä on sitten hyvä hakea töitä kun pää alkaa pikku hiljaa hajota kun ei saa töitä ja joutuu vielä rahojaan laskeskelemaan että saa edes vuokran, laskut ja ruoat maksettua. Yritä siinä sitten elää...

    • SEIS ilmaiset työt

      SEIS ILMAISELLE TYÖLLE !
      Tuo on ihmisarvoa alentavaa ja elääkseen pitää saada kunnon palkkaa.
      Työvoimatoimiston koetyöpaikat ei mahdollista kuitenkaan oikeasti työpaikan saantiin. Jos työtä kerran on yhteiskunnan eri sektoreilla niihin pitää palkata vakituiset ihmiset tekemään oikealla palkalla tai oppisopimuksella.
      Työnantajat käyttävät törkeästi hyödykseen tuota systeemiä. Lähipiirissä on yrittäjä joka vain vaihtaa työllistettäviä, joka on halpatyövoimaa hänelle.

      • k8765edfg

        Sehän on hyvää bisnestä. Palkkaat vaan täysiin tukiin oikeutettuja ja saat jokaisesta yli 1000 Euroa/kk ilmaista rahaa. Tyhmä se on joka ei tätä hyödynnä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10677
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1887
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1305
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      930
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      870
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      818
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      717
    8. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      669
    9. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      669
    10. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      645
    Aihe