verkkoasetukset ei onnaa

debianhinku

Moro, ongelma kun asennan debian 6:sta.

Kaikki sujuu asennuksessa hyvin,
kunnes asennus alkaa tehdä verkko asetuksia DHCP:llä.

"Verkkoasetusten teko automaattisesti epäonnistui, Verkko ei luultavasti käytä DHCP-protokollaa, tai sitten DHCP-palvelin saattaa olla hidas tai jokin verkon laite ei toimi kunnolla"

Samaa ongelmaa ei ole ilmennyt missään muussa linux jakelussa. En vain saa verkkoa toimimaan. Apua, kiitos!

10

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäisenä tulee mieleen ettei ydin tunnista verkkokorttiasi oikein. Mikähän verkkolaite siinä mahtaa olla käytössä? Onko mahdollisuus kokeilla toisella verkkokortilla?

    • jatkoa:9

      Kiitos nopeasta vastauksesta! Olen muutenkin hyötynyt ohjeistasi useaan otteeseen :)

      Kone on asus eee 1000h täysin vakiona, käyttiksenä tällä hetkellä ubuntu 10.10
      Verkkolaitteen näkee mistä? ehkä Chipset family (laitan tarkemman pian)
      Ja muita kokeilu mahdollisuuksia ei taida olla.

    • vk.

      Debianissa melko usein jää ensimmäinen yritys onnistumatta, mutta toisella tai kolmannella yrityksellä verkkoasetukset löytyvät.

    • /lib/firmware

      Tuon laitteen kanssa on omat piuhayhteyteni onnistuneet vailla ongelmia. Langaton yhteys on toiminut Out Of Box Ubuntussa.
      lspci tai lshw kertoisi tarkemmin laitteista.
      Debian 6-versiota en ole kokeillut.

    • kylläkylläjoo

      Kyllä mullakin on toiminut kaikissa muissa jakeluissa, ubuntu, mandriva, opensuse, arch linux ja Linux mint

    • /lib/firmware

      "Kyllä mullakin on toiminut..."
      Tuskin sitten on ongelma tarkistaa laitetiedot, ladatut modulit tai /lib/firmware -hakemisto.
      Jos Debian tuntuu liian vaikealta, pitäydy jakeluihin, joista jo mainitsit?
      Debian on erinomainen jakelu, kunhan se filosofiaan vaivautuu tutustumaan. Ubuntu perustuu Debianiin, mutta Ubuntu ei ole Debian enempää hyvässä kuin pahassakaan ;)

      • Minä olen montakin kertaa yrittänyt asennusta wlanin kanssa niin siinä pukkaa kyllä helposti vastaavaa ongelmaa johtuen siitä ettei sitä wlanin kaipaamaa firmwarea yleensä ole mukana asennuslevyssä vaan se pitää asentaa erikseen.

        Verkkolaite (wlan) siis ehkä tunnistuu mutta järjestelmä ei osaa vaan käyttää sitä oikein puutteellisen firmwaren vuoksi.

        Tuo koskee kuitenkin enemmän langattomia, ei ole aikoihin tullut vastaan verkkolaitetta joka ei linuxissa toimisi mutta ei sekään ihan mahdotonta ole.


      • fffffr454454hhhh
        exergy kirjoitti:

        Minä olen montakin kertaa yrittänyt asennusta wlanin kanssa niin siinä pukkaa kyllä helposti vastaavaa ongelmaa johtuen siitä ettei sitä wlanin kaipaamaa firmwarea yleensä ole mukana asennuslevyssä vaan se pitää asentaa erikseen.

        Verkkolaite (wlan) siis ehkä tunnistuu mutta järjestelmä ei osaa vaan käyttää sitä oikein puutteellisen firmwaren vuoksi.

        Tuo koskee kuitenkin enemmän langattomia, ei ole aikoihin tullut vastaan verkkolaitetta joka ei linuxissa toimisi mutta ei sekään ihan mahdotonta ole.

        Kun käyttää asennuksessa ensimmäistä tarjolla olevista asennus-DVD -levyistä, on siinä kaikki tarvittava mukana, ja verkkoyhteyttä ei siinä vaiheessa tarvita. Minullakaan asennus ei tunnistanut verkkokorttia, jota halusin käyttää emolevyllä olevan piirin asemesta, mutta kun koneen sitten käynnisti ensi kertaa, tunnistui verkkokortti vaivatta. Mitäpä tähän syystä pohtimaan, kunhan toimii.

        Viime aikoina olen kokeillut OpenSusea, ja se alkoi temppuilla jonkun at-spi:n kanssa, ja muutoinkin - joten heivasin sen pois. Fedorassa oli omat ongelmansa, kuten se, että systeemi hidastui jossakin vaiheessa, ja vanhoja kerneleitä ei saanut mitenkään pois, ja jos saikin, sai koneen tilttiin. Koska ainut systeemi joka toimi kaikissa suhteissa parhaiten minun tapauksessani, oli Ubuntu, päätin ottaa käyttöön uuden Debianin, ja olen saanut siinä toimimaan kaikki ne ohjelmat, joita käytän säännöllisesti. Siinä tuo mainostettu vakaus tarkoittaa sitä, että systeemi ei koskaan yllätä sinua housut kintuissa, ja jos se sen tekee, on vika sinun. Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee, sillä työkalujahan nämä vain ovat.


      • Fedora-käyttäjä
        fffffr454454hhhh kirjoitti:

        Kun käyttää asennuksessa ensimmäistä tarjolla olevista asennus-DVD -levyistä, on siinä kaikki tarvittava mukana, ja verkkoyhteyttä ei siinä vaiheessa tarvita. Minullakaan asennus ei tunnistanut verkkokorttia, jota halusin käyttää emolevyllä olevan piirin asemesta, mutta kun koneen sitten käynnisti ensi kertaa, tunnistui verkkokortti vaivatta. Mitäpä tähän syystä pohtimaan, kunhan toimii.

        Viime aikoina olen kokeillut OpenSusea, ja se alkoi temppuilla jonkun at-spi:n kanssa, ja muutoinkin - joten heivasin sen pois. Fedorassa oli omat ongelmansa, kuten se, että systeemi hidastui jossakin vaiheessa, ja vanhoja kerneleitä ei saanut mitenkään pois, ja jos saikin, sai koneen tilttiin. Koska ainut systeemi joka toimi kaikissa suhteissa parhaiten minun tapauksessani, oli Ubuntu, päätin ottaa käyttöön uuden Debianin, ja olen saanut siinä toimimaan kaikki ne ohjelmat, joita käytän säännöllisesti. Siinä tuo mainostettu vakaus tarkoittaa sitä, että systeemi ei koskaan yllätä sinua housut kintuissa, ja jos se sen tekee, on vika sinun. Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee, sillä työkalujahan nämä vain ovat.

        "Fedorassa oli omat ongelmansa, kuten se, että systeemi hidastui jossakin vaiheessa, ja vanhoja kerneleitä ei saanut mitenkään pois, ja jos saikin, sai koneen tilttiin."
        Vaikka nyt ollaankin väärällä keskustelualueella, on tuohon kommentoitava.
        Enpä ole moiseen hidasteluihin törmännyt. Kernelien poistamisongelma taas viittaa jonkinasteiseen kädettömyyteen. Fedora jo oletuksena poistaa ylimääräiset kernelit (uusin ja edellinen oletuksena säilytetään). Ohjelmia Fedorassa poistetaan joko rpm:llä tai yum:lla. Yum poistaa myös kernel:in grub-valikoista.


    • hdhffed

      Iso kiitos avustanne!
      Asensin Debianin ja päivitin ralink:in firmwaret.
      Hyvin löytyi apua myös Debian irc kanavalta :)
      Netti pelittää ja tunnisti verkkokortin firmwaren jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe