MySQL kysymys

Sql My

Eli on kaksi taulua ”temps” ja ”tempstats”. Kerran vuorokaudessa luetaan antureiden antamat tiedot ”temps” taulusta, lasketaan arvot ja tallennetaan tulokset ”tempstats” tauluun.

Saako tuo jotenkin yksinkertaistettua? Tehtyä esim yhdellä SQL-lausekkeella?

INSERT INTO tempstats (tmp_date) VALUE (CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor1_min = (SELECT MIN(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 0) WHERE (tmp_date = CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor1_max = (SELECT MAX(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 0) WHERE (tmp_date = CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor1_avg = (SELECT AVG(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 0) WHERE (tmp_date = CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor2_min = (SELECT MIN(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 1) WHERE (tmp_date = CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor2_max = (SELECT MAX(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 1) WHERE (tmp_date = CURDATE());
UPDATE tempstats SET sensor2_avg = (SELECT AVG(temp) FROM temps WHERE DATE(`datetime`) = CURDATE() and sensor = 1) WHERE (tmp_date = CURDATE());

Taulut:

temps (id, datetime, temp, sensor)
tempstats (id, tmp_date, sensor1_min, sensor1_max, sensor1_avg, sensor2_min, sensor2_max, sensor2_avg)

1

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmeliininen

Niin saanenko kysyä miksi haluat laskea noi tiedot toiseen tauluun?

Jos sinulla ei ole tietokannassa satoja miljoonia rivejä niin moinen on ihan turhuutta. Yksinkertaiset laskutoimitukset tehdään kyselyssä.

Tällee pitäisi toimia

SELECT datetime,
      MIN(temp) AS minimi,
      MAX(temp) AS maksimi,
      AVG(temp) AS keskiarvo,
      sensor
      FROM temps
      WHERE DATE(datetime) = CURDATE() AND sensor IN (0, 1)
      GROUP BY sensor

Toi siis hakee tänpäivän minimin, maksimin ja keskiarvon sensoreilta 0 ja 1. Jos välttämättä haluat tiedot toiseen tauluun niin insertaat ton kyselyn.

"tempstats (id, tmp_date, sensor1_min, sensor1_max, sensor1_avg, sensor2_min, sensor2_max, sensor2_avg) "

Huono rakenne, tempstats (id, tmp_date, sensor_min, sensor_max, sensor_avg, sensor) parempi. Jos tulevaisuudessa hankit lisää sensoreita niin kohta sinun tavallasi taulussa sarakkeita todella paljon joista monessa tyhjää tietoa, sikti tieto tallennetaan rivettäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1590
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      124
      1125
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1061
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      828
    Aihe