omaehtoiseen koulutukseen ansiosidonnaisella päivärahalla?

Emppu Epätietoinen

Hei!
Olen muuttamassa 1.8.2011 alkaen toiselle paikkakunnalle, joka on nykyisen työssäkäyntialueeni ulkopuolella ja joudun irtisanoutumaan työstäni nykyisellä asuinpaikkakunnallani. Olisin siis 1.8.2011 alkaen työtön työnhakija uudella paikkakunnalla. Olen kuullut puhuttavan paljon omaehtoisesta kouluttautumisesta ansiosidonnaisella päivärahalla ja haluaisinkin nyt tietää, että olisiko minunkin mahdollista aloittaa opinnot uudella asuinpaikkakunnallani uuden ammatillisen tutkinnon hankkimiseksi ansiosidonnaisen turvin, koska näyttää että ainakaan tällä hetkellä ko. paikkakunnalla ei ole aiempaa koulutusta vastaavaa työtä tarjolla? Saanko karenssin ja miten minun tulisi nyt toimia tästä tilanteesta eteenpäin?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen,
toivoo Emppu Epätietoinen

3

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mellorymel

Muutto ei pelasta karenssilta, jos ei ole kyse perheenyhdistämisestä ja ole pieniä lapsia.

• x

Kauanko koulutus kestää? Maksimissaan voi saada 24 kk.

• tyokkari

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi.

Muutto toiselle paikkakunnalle ei sinänsä ole pätevä syy erota työstä. Kuitenkin joissakin tilanteissa on katsottu paikkakunnalta muuton olevan pätevä eroamisperuste. Tällöin on yleensä ollut kyse perheellisten henkilöiden muutosta ja suurimmassa osassa syynä muuttoon on ollut se, että aviopuoliso on saanut (vakituisen) työn toiselta paikkakunnalta.

Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää työsuhteen päättymisestä lukien. Joissakin tilanteissa seurauksena voi olla myös työttömyysetuuden menettäminen toistaiseksi.

Työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta opiskelusta löydät tietoa oheisesta linkistä kohdasta ”Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyysetuudella?”
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

Jos työsuhteesi päättyy, ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta
      http://www.esr.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7256
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4028
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      56
      3549
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      46
      3062
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2236
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16