Custom-pyörien pointti?

CustomienViehätys=?

Tuli yhden liikkeen koeajopäivänä koeajettua kolmea eri tyyppistä pärrää. Sporttia, nakua ja customia. Kyseessä olivat Jammun R kutonen, Kawan ER6N, ja Jammun ysisatanen ja puolikas Midnight Star. No mitä noista nyt voi sitten sanoa... R kutonen on alottelijalle niin kuin minulle kamalan vaikea ja ikävä ajettava. Tiedän kuitenkin että taitavan kuskin käsissä sportti-pyörä on nopeampi pyörä radalla kuin mikään muu. ER6N oli sen sijaan helppo ja mukava ajaa kuten myös Midnight Star. ER6N:n ajo-ominaisuudet olivat hyvät, sillä oli hyvä tehdä kallistuksia käyttäen vastaohjausta, se pysähtyi todella äkäisesti jarruista, se kääntyi ihan suhkot hyvin pienissäkin nopeuksissa. Mitä kiihtyvyyttä kokeilin niin se kiihtyi todella rivakasti. Midnight Starin ajo-ominaisuuksia taas ei voi juurikaan kehua, ei ole kovin hyvä kallistaa vastaohjausta käyttäen, yleensä hirveän kömpelö ja kankea pyörä, kääntyyy melko huonosti pienissä nopeuksissa, ja ei pysähdy jarruista lähellekään niin rivakasti kuin ER6N. Kokeilin myös Midnight Starin kiihtyvyyttä, eikä se päässyt suuresta moottorin koostaan huolimatta lähellekään siihen rivakkuuteen kuin ER6N. Mikä on yleensä tämä custom-pyörien pointti? Niiden ulkonäkö ja äänet vai? Kaikin konkreettisin ja teknisin puolin nakupyörät vievät kyllä voiton eivätkä customit edes ole niitä mukavempia ajo-asennoltaan.

22

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-sento

      en ole ajanut mitään noista, sinun testaamista pyöristä. itse olen omistanut muutaman nakupyörän, yhden matkapyörän, goldwingin ja nyt viimeksi on ollut kaksi customia.

      itse tykkään ajaa pidempiä matkoja, joten mitkään 600 ja nakupyörät ei oikeen kiinnosta. monesti pidemmillä matkoilla on saanut kuulla kavereiden valitusta, kun ei paikat kestä ajaa. customista löytää mielestäni parhaan ajo-asennon, mutta jokainen kuljettaja on erilainen ja haluaa erilaisen ajo-asennonkin.

      jos se kiihtyvyys ja nopeus on tärkein asia sinulle, niin tuskin kannattaa customia edes kokeill. minä tykkään nauttia, en kaahata.

    • Ei vaihtoa!!!!!!!!!!

      Kolme asiaa: Iätön muotoilu(pienellä rakentelulla omanlainen),
      koneen luonne(lotkottaa vaikka afrikkaan)
      ja se tietty ne äänet(Ei jaksa kuunnella ketjujen sirinää eikä koneen pirinää)


      Alla vanha 1100shadow

    • Eri näkökulma

      Sporttipyörällä haetaan kiksejä ja adrenaliinihumalaa. Varsinkin nuoret miehet pitkästyvät helposti ja kaipaavat äksöniä. Sitähän sportti tarjoaa. Kiljuvat kierrokset heittävät vielä bensaa liekkeihin.

      Vanhana taas kaipaa enemmän rentoutusta ja rauhaa. Tämän seesteisen olotilan saavuttaa parhaiten harvakseen lotkottavalla isolla customilla.

      Ihminen muuttuu vääjäämättä kun vuodet lyövät leimojaan passiin. Tää custom-sportti - asetelma ja ikä näkyy myös vaikkapa muissakin matkakohteissa: Nuoret haluavat matkustaa Goalle rave-bileisiin, vanhat Lappiin rauhoittumaan.
      Olkaa nuoret huoletta. jos mp-harrastuksenne säilyy löydätte lopulta itsenne customin tai matkapyörän selästä.

    • vanha-

      Niin se on, vanhat ja viisaat ajaa niin kuin niiden kuuluukin.

      • Tiedä siitä viisaudesta, Hyvä kuitenkin että pyöriä löytyy moneen makuun. Kahvasta löytyy useampi asento, ja jos joku haluaa mennä ohi, annetaan tietä. Säädyllistä ajokautta itse kullekin.


      • toinen vanha

        Mie itte oon yli viis kymppine ukon kääpä ja alotin mopoilun
        nyt ! Ja ainut vaihto ehto oli custom !!
        Vanha 750cc jammu on nyt kulkupelinä,ja on
        kyllä minulle täys 10pin pyörä.
        Ulko näkö,siis pyörän ,on hyvä,ääntä lähtee
        tarpeeksi.Lähes ensi kerta sarvikossa,240 kilsaa,
        Mikään paikka ei puutunut,elikkä ajo aminaisuudet
        tätyy olla aikas lepposat.Ja 39kw eetä riittää
        aivan yltä kyllin niin minulle kuin nopeus rajoituksille !!
        Mutta,kun minun laiset hupelo ukot noita ostelee,niin
        hinnat on kyllä todella kovia,vanhoilla mopoillakin.
        Kyykän taitas saaha 10 vuotta nuoremman.
        Mutta,vanha arvostaa lepposta papatinta,niin
        se vaan on !!


    • Wild star mulle viel

      Customeissa ei ole kun yksi huono puoli,se että ovat kyykkyjä kalliimpia. Ostaisin ison customin mutta kolmeen tonniin ei oikein saa mitään kunnollista. Vanhan tehokkaan kyykyn sillä sai.

    • Niin se on !

      Ehkäpä customit ovatkin suunnattu enemmän varttuneen väen kaluiksi, mikä onkin järkevää kaikin puolin, näissä ei ole yleensä kovin lukittu ajoasento ja yllätyksettömiä käytökseltään, eivätkä "vaadi" urheilullista ajotapaa.

      Onneksi nuoremmalle väelle on saatavissa hanskaan paremmin sopivampia kapineita. Mutta olet oikeassa, On kyllä vaikea keksiä käyttöä 3-tonnin customille. jos se on ehjä, niin se käy lähinnä harjoittelu tai työmatkapyöräksi.
      Customissa "täytyy" olla iso moottori jos haluaa vaivatonta ja sutjakasta menoa. pieni kuutiotilavuus ja matala viritysaste ovat ikävä ominaisuus, ainakin maantiellä.

    • Ei tarvi kymppiä

      Kyllä kolmeen tonniin customin löytää ja jopa hyvän. Ei ehkä sitä unelma hirmua mutta ainakin jonkus savagen tai viragon. SAvagesta saa huippuhienon bobberin jos osaa rakentaa.
      Savage kyllä aneneeminen motarilla mutta mitä sitten. Ajetaan pienempiä teitä.

    • rakstaari

      Customi on pappa-ikaisten kiikkustuoli.

      • Toisaalta joo..

        Kuussatanen kyykky on sun ikästen syöttötuoli!


      • iraatskar
        Toisaalta joo.. kirjoitti:

        Kuussatanen kyykky on sun ikästen syöttötuoli!

        Myönnä pois vaan. Syöttötuoli olis ihan kiva, mutta pelkäät että poliisi vie kortin jos se olis vaikka liian kiva.


    • Jippii ja riemua!

      Olettekos te ihan tyhmiä?
      Kuka on niin älytön, että vertaa kahta täysin eri asiaa toisiinsa?

      Cruiseri vs. kyykky!!!

      Kumpi on parempi, kynsisakset vai pensasleikkuri?
      Kumpi on käytössä kätevämpi kahvikuppi vai ämpäri?
      Luetko mieluummin amerikkalaista sanomalehteä vai suomalaista kaunokirjallisuutta?
      Onko nuotio parempi, kuin kristallikruunu?
      Kumpaa käytät mielelläsi, vessapaperia vai hiekkapaperia?
      Peräkärry vai kottikärry?
      Nitoja vai naula?
      Nasta vai ruuvi?

      Kyllä aiheita riittää!

    • On sullakin murheet!

      Taidat muutenkin mietiskellä jonnin joutavia asioita?

      Jos pyörä miellyttää, niin se mielyttää sen verran että sen ostaa ja nauttii sillä ajamisesta oli se nyt sitten kyykky, customi taikka enduro. Mitä tuollaisia miettii. Aja vaan.

      Minulla on ollut useita pyöriä ja neljä customiakin oli. Nyt on FJR.

      Enkä ole missään vaiheessa miettinyt tuollaisia joutavuuksia vaan ajellut, ajellut ja nauttinut ajelemisesta.

      Taidat olla aloitteleva motoristi?

      No, joka tapauksessa turvallista ajokautta kaikille malliin, merkkiin ja säätyyn katsomatta!!!!

    • jäläs

      Se on meillä ainakin yhteistä,oli se mopo minkä lainen tahansa,
      iso 750cc tai isompi,tai julmetun paljon isompi,
      ja ajo vuodet vähän tai paljon, TAIKKA ikä mikä
      tahansa,ukko taikka akka,niin MORJESTETAAN
      TOISILLEMME ILOISESTI !!
      Turvallista matkaa kaikille !!
      PS.Jos satut näkemään kaakon kulmalla retro
      jammun ja vähän tumpelon oloisen
      "ratsastajan" niin se voin olla minä,mutta
      on se hauskaa !!

    • pappa yli 50v

      tää reilu 50v pappa osti ajopelikseen kawan el 252cc , riittää mainiosti rentoon ajeluun. Mikäs kiirus sitä pitäis olla ja en tollakaan oo jalkoihin jäännyt. kevyt ja helppo hallita. jos joku pitää sitä mopona ,ni se ei oo mun murhe , mä vaan nautin mukavasta menosta. moikkaillaan kun kohdataan.

      • skyhighway

        Pikkunen Eliminaattori onkin kiva pyörä, sellasen vois vaikka itsekin...


    • skyhighway

      Iso custom on kiva pyörä.Varsinkin silloin kun ajaa pitkää matkaa.Se etenee kuin juna.
      On aivan selvä, että on käyttäjäkunta joka ei kiinnostu customeista, siksi on hienoa että heillekin on sport ja kurapyöriä vaikka.
      Jokainen valitsee sellaisen pyörän itselleen josta pitää, niin yksinkertaista se on.
      Itselläni on aika iso custom, miellyttävä matka-ajoon, kun ei ole kiire.Silti kiihtyy tarvittaessa sen minkä pitääkin.Itseasias mulla on neljä pyörää joista voin valita mielialan mukaan ;))
      Olen pikkuhiljaa miettinyt muuttoa Azoreille ja siellä olis kiva tuollanen 250 custom.
      Pikkuteillä, rajuja korkeuseroja, pikkanen pyörä olis näppärä.
      Ja kuljettaa yhtä ihmistä ihan tarpeeks.

    • liian paksua

      No ei customi vöi olla 250cc. Ton kokoinen skootteri on kiva ja kevyt katupyöräkin mutta Customi ei ole ikinä näppärä ja ton kokoinen mylly ei kuulu custompyörään todellakaan.

    • eteenpäinmenoa

      Mukavaahan asioista on keskustella, mielipide ja näkemyseroja heittää! Mut mua henk.koht ei vaivaa ollenkaan millä/minkä mallisella/kokoisella pyörällä joku toinen ajaa. Yhtälailla kuin olen itse valinnut nykyisen pyöräni (custom) täysin oman mieltymykseni mukaan, oletan (ja toivon ;) että myös muut ovat näin tehneet. Eli ei ole mielestäni väärän mallista/kokoista pyörää, pääasia ett mahdollisimman moni olis tyytyväinen pyöräänsä. Ja sit viel ; turvallisia kilometrejä kaikille!

    • Kulkijan ääni

      Tämähän on täysin fiilisjuttu.

      Itse olen 20 vuotta harrastanut prätkiä, enkä koskaan ole lukenut testejä ajo-ominaisuuksista, enkä etsinyt perusteluita valinnalle sen perusteella, millä on helppo ajaa tai missä on "parhaat" ajo-ominaisuudet, eli voi ajaa ketterämmin ja suurinta vauhtia eri olosuhteissa.

      Lähestymistapani ei ole noin tekninen. Jokainen prätkä, jopa Gold Wing häviää loppupeleissä mukavuudessa hyvälle autolle, jossa on ilmastointi, katto pään päällä ja lämmityslaite. Se mukavin, tai pyörä jolla voi ajaa parhaita tuloksia radalla, tai taittaa nopeiten ja helpoiten moottoritietä pitkin Italiaan, ei välttämättä ole se hauskin.

      En siis analysoi muuta kuin omia fiiliksiä, minkä puikoissa tulee parhaat tunnelmat ja millä tavalla. Niinpä olen päätynyt customeihin, oikeastaan choppereihin, enimmäkseen pitkäkeulaisiin. Jos ajan neutraalilla matkapyörällä tai "hyvät" ajo-ominaisuudet omaavalla nakulla, en oikeastaan nauti hommasta sen enempää kuin farmarivolvolla matkan taittamisesta. Mutta, kun lähde ajamaan pitkäkeulaisella chopperilla pikku cruisailuille lähiseudulle, tai ruotsin ja tanskan halki Eurooppaan, etsien pienemmät ja maisemallisesti antoisammat reitit, V- koneen jytkyttäessä rauhallisesti, vääntäen mukavasti alla, fiilis on mahtava ja hymy karehtii huulilla. Itse matkan teko on leppoisaa ja nautinnollista. Siinä maisemareittejä putkuttaessa tulee elävästi todeksi sanonta, "matka on tärkeä, ei päämäärä". Jokainen tunti, jokainen päivä, jokainen hetki pyörän päällä on nautinto, ajaminen on nautinto, upeat maisemat rauhallisempien teiden varsilla on nautinto. Jos haluan etelän aurinkoon tai suurkaupungin hulinaan nopeasti ja vaivattomasti, käytän lentokonetta ja jätän vaivalloisen ja puuduttavan ajoneuvolla matkustamisen väliin. Mutta, kun haluan nauttia itse matkasta, joka hetki, teen sen chopperilla.

      Kyse on fiiliksistä, ei mistään muusta. Olen kyllä huomannut, että läheskään kaikille prätkätouhut eivät ole intohimo, eivätkä he saa koko touhusta mitään mahtavia fiiliksiä, joillekin kyse on lähinnä ihastumisesta tekniikkaan yleisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe