Hei!
TE-toimisto on antanut Kelalle lausunnon, jossa 28-vuotias työttömyysturvahakija asetetaan karenssiin perusteella, ettei tällä ole ammatillista tutkintoa. Eikö ammatillisen tutkinnon puute ole lainmukainen peruste vain, jos hakija on nuori, eli alle 25-vuotias? Voisinko saada linkin johonkin viralliseen dokumenttiin, esim löytyykö työttömyysturvalaista kohta tästä?
ikäraja, kun karenssin syynä ammatillisen koulutuksen puute
5
293
Vastaukset
- Tilkkua laki on
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
8 luku
Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
2 §
Ammatillista koulutusta vailla oleva nuori
Työmarkkinatukeen ei ole oikeutta työttömyysajalta alle 25-vuotiaalla, joka ei ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta (ammatillista koulutusta vailla oleva nuori).
.... (jatkuu)
///
Ainakin yo. perusteella työttömyysturvaa ei voida ammattikouluttamattomalta 28-vuotiaalta perua iän ja kouluttautumiseen vedoten. - kela
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Kertomasi perusteella arvelisin, että kyseessä olevalle 28-vuotiaalle työttömyysetuushakijalle on annettu lausunto odotusajasta. Tämä odotusajan karenssi tulee hakijoille, joilla ei ole ammatillista tutkintoa tai työssäoloehto ei ole täyttynyt. Hakijan iällä ei tässä ole merkitystä.
Työttömyysturvalaista:
http://www.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20021290/L7P5
ja kohdasta 8 luku ja 4 § voit halutessasi lukea lisää tästä. Usein työvoimapoliittisesta lausunnostakin löytyy maininta, että mihin lakikohtaan lausunto perustuu.
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - 28
Tarkoittaako tämä siis sitä, että jos jompi kumpi ehdoista (joko ammattitutkinto tai työssäoloehto) täyttyy, mutta toinen ei, niin odotusaikaa ei voida asettaa?
Kun 28-vuotiaalla työssäoloehto täyttyy mutta ei ole ammatillista koulutusta, ei voida antaa odotusaikalausuntoa? - kela
Hei,
Kiitos vielä tarkentavasta kysymyksestäsi. Olet ymmärtänyt ihan oikein. Jos täytät työssäoloehdon, sinulla voi tulla oikeus peruspäivärahaan tai ansiopäivärahaan. Tällöin tätä odotusaikaa ei voida sinulle antaa. Myöskin jos sinulla on ammatillinen tutkinto, ei tämä odotusaika koske sinua.
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta - tyokkari
Hei!
Kysymyksestäsi ei tarkemmin ilmene mitä tarkoitat karenssilla.
Halutessasi voit olla yhteydessä tilanteestasi Työlinjan puhelinpalveluun
Työttömyysturvaneuvonta 010 19 4911 (ma - pe klo 9 - 17)
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569