Lukio Vai Amis?

ViljaminVeli1337

Yleinen keskustelu kumpi on parempi Amis vai Lukio?

Mielestäni lukio on nörteille joilla ei ole elämää.

Amis on se ainut ja oikea!

46

3625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sage

      0/5

    • ammatti1232414234

      Samaa mieltä sun kassa.
      En ymmärrä kuka menee lukioon opiskelemaan Pe*se hiessä teoriaa kun amiksesta pääsee suoraan ammattiin.

    • isomunapoika91

      mitä lukiolainen sanoi amikselle?

      valitettavasti emme tarvitse lisätyövoimaa tällä hetkellä

    • Lukioonmenossa

      Amiksee menee vaan ne jotka eivät osaa lukea. Siitä se nimikin tulee.
      :DD
      Noh, ollaans tosissaan nyt, lukiossa oppii yleissivistystä joka on varsin hyödyllistä ajatellen myöhemmän elämän skenaarioita. Väittelyt ovat varsin kehittäviä ja opettaa ajattelemaan useammasta suunnasta asioita, eikä vain yhdestä näkökannasta toisin kuin amikset jotka osaavat väitellä vain subbareiden koosta ja vanteista.
      Jotain kulutus/hevosvoimajuttuja suhteessa downforceen ja helmapeltien ilmanottoon he varmaan osaavat laskea. Eivät osaa derivoida eivätkä ymmärrä yhtään syvempää tilastomatematiikkaa. Riittää että osaavat hitsata, siitä vaan norjaan hitsaamaan samalla kun minä tienaan yli 9000€/kk toimitusjohtajana lukiopohjalla.

      Ei kannata mennä amikseen. Luuserin valinta.
      Tässä vielä jonkinlainen huomio.
      Lukiossa juodaan Megaforcea
      Amiksessa Euroshopperia.

      Kumpikohan se on trendikkäämpää?

      • asdasdasdasdasddsadsa

        Pelkällä lukiolla oot siwan kassalla tai mäkkärissä.


      • Kielineropatti
        asdasdasdasdasddsadsa kirjoitti:

        Pelkällä lukiolla oot siwan kassalla tai mäkkärissä.

        Mutta kuka nyt opiskelun pelkkään lukioon jättäisi? Eihän siinä olisi mitään järkeä! Menestyksellä hoidetut lukio-opinnot ovat pohja sille, että on suuremmat mahdollisuudet päästä haluamalleen alalle ja haluamaansa ammattiin.

        Totta kyllä, että lukioissa "opiskelee" myös niitä, joille amis olisi oikea paikka.

        Monet kyllä elättävät itsensä, perheensä ja koiransa työskentelemällä Siwan kassalla.
        En ole ikinä voinut käsittää niitä reppanoita, jotka halveksivat toisten ihmisten rehellistä työtä! Työskentelin itse opiskeluaikoina kaupassa ja tykkäsin kyllä siitä työstä ihan kybällä!


      • Ikävalko

        Olen lukiolainen ja juon ES :DDD Nii että sori vaan :)


      • Anonyymi

        Monsteri ja kongtsrong on parhaat ja mwgis on paskaa


    • raimo69

      jaahas... taas nämä pennut tulevat sekoittamaan keskustelume,, menkää tarhaan!!1

      • Namusetää

        Nimesi perusteella olet itse pentu


    • Lukiolainen.........

      Kumpikaan ei ole sen parempi, sillä molemmissa on etuja ja haittoja. Itse opiskelin lukiossa, mutta ymmärrän etteivät kaikki pysty/halua opiskelemaan lukiossa ja siinä ei ole mitään ihmeellistä.

    • AsiaaMoneltaKantilta

      Naurettavaa väittelyä! Tämä on se kuuluisa asetelma, jospa joku päivä ihmiset saadaan tekemään jotain muuta järkevää, kuin väittelemään näin turhasta asiasta.

      Se on kuulkaas se ja sama, opiskeletko lukiossa vai ammattikoulussa. Jokainen valitsee sen oman polkunsa omien haaveiden ja taitojensa perusteella. Kellään ei ole varaa sanoa, että lukiolaiset on nörttejä ja amikset on luusereita.

      Lukio antaa yleissivistävän pohjan tulevaisuuden varalle, josta olisi hyötyä varmaan jokaiselle ihmiselle. Pääasiallisesti lukiolaiset pääsevät "pätemään" tietyissä asioissa, ammattikoululaiset taas toisissa. Lukio avaa myös polkuja jatkokoulutukseen, joihin ei ole toivoakaan päästä ammattikoulupohjalta. Se on suuri syy miksi ihmiset menevät lukioon. Lukio toimii myös hyvänä pohdintavälineenä, saa kolme vuotta lisäaikaa oman ammatin miettimiseen, eikä tee sitä mokaa, että menee väärälle ammattikoululinjalle.

      "Amikset" ovat taas tarina erikseen. Osa heistä on erittäin motivoituneita ja haluavat kouluttautua ammattiin heti. Toiset ovat jo pienestä pitäen halunneet olla sähkömies tai kampaaja. Selkein valintahan on sitten peruskoulun jälkeen jatkaa suoraan siihen haaveammattiin, lukiopohjaa kerta ei tarvita. Ammattikoulun pitäisi mielestäni valita oppilaansa hieman tarkemmin, täytyy myöntää, että osa heistä ovat vain niin "laiskoja", että menevät ns. mopontuunauslinjoille ja välttelevät opintojaan niin paljon, kuin voivat ja haukkuvat sitten lukiolaisia hinteiksi. Syynä tuohon on varmaan heikko motivaatio opiskeluun tai sitten tyhmyys (tyhmyydellä viittaan siihen, että tieto ei jää helposti päähän) ja sitten vaan mennään minne kaverikin mennään ja ollaan sitten "cool", kun pelleillään kolme vuotta. Tiedän ja tunnen erittäin mahtavia ammattikouluopiskelijoita, mutta myös siellä kääntöpuolella on sitä "roskasakkia". Hieman sama ilmiö näkyi lukio-opinnoissakin, mutta paljon lievempänä.

      Oma taustani on monipuolinen, siksi itseasiassa aiheeseen tartuin. Peruskoulun jälkeen haavena oli lentäjäksi kouluttautuminen, joka vaatii lukiopohjan. Menin siis peruskoulun jälkeen lukioon ja kävin sen tunnollisesti. Lukion jälkeen en päässyt lentäjän koulutukseen suurimmaksi osaksi rahatilanteesta johtuen. Niinpä, lähdin ammattikouluun ja kouluttauduin lentokoneasentajaksi. Töitä tein kyseisen alan parissa 4 vuotta ja hain lentäjäkoulutukseen. Pääsin sisään ja haaveeni on toteutumassa monien vaihderikkaiden vuosien jälkeen. Erilaisia ja outoja kokemuksia matkan varrella on kertynyt ja tästä on hyvä jatkaa.

      En tiedä miksi vaivauduin näin pitkän avautumisen tänne näin naurettavaan keskusteluun kirjoittamaan, haluan vain tämän "lukio-amis"-asetelman loppumaan kokonaan.

      Ja hei te "superjannut", jotka kittaatte sitä eeässää tai mitälie energiajuomalitkujanne ja luuttuatte kylällä joka ilta; maitoa ja vettä ne miehet juo.. Jos teissä lepää Suomen tulevaisuus, niin kovin vakaalla pohjalla ei olla.

    • JEAH!

      "AsiaaMoneltaKantilta" puhuu kyl asiaa!

    • muutenvaa

      Samaa mieltä AsiaaMoneltaKantilta, en tajua, kun kaikki väittävät, että amikset vain osaavat jotain automekaanikon hommia? Onkohan nämä lukiolaiset edes katsoneet mitä muita linjoja siellä on, ei varmaan jaksanut vaivautua. Ja mitä sitä jotain energiajuomia lähtee vertailee. Eihän se liity mitenkää lukioon tai amikseen, itse en hevonpaskaa välitä energiajuomista, ihan kuraa. Ja toiseks lukio on niillekkin jotka eivät vielä tiedä minne hakea. Hyvällä tuurilla lukiosta pääset vain itellaan, tai muuhun sellaiseen. Onnea sinulle ja sinun toimitusjohtajan uralle, meinaa olla pientä stressiä ja paperinpyörittelyä ja tiedätkö edes muuta kuin toimitusjohtajan?. Itse en ole nähnyt sinun kaltaista noin halveksivaa lukiolaista, tunnen lukiolaisia jotka myös hyväksyy amiksen, tietenkin, eihän siinä amiksessa vittuakaan vikaa ole? Eihän näitä voi ees verrata. Että anteeksi ny Lukioonmenossa, onnea sinne! Tekis mieli potkia sinun kaltaisia perseelle.

    • Amis ja AMKilainen

      No molemmissa on tietty puolensa. Lukiohan on periaatteessa ylä-asteen korkeakoulu ei sen kummempi. Lukiosta saa enemmän kavereita kun amiksessa kun amiksessa pyöritään lähinnä sen pienen porukan kanssa. Jos todellakin tietää mikä isona tulee niin sit yleensä amis on parempi vaihtoehto tai tiedät, että haluat AMKiin. Mutta toisaalta jos haluat yliopistoon niin varmin tie on lukion kautta koska kaikki yliopistot eivät ota amiksia ja ne mitkä ottaa mm. tekn.yliopisto joutuu monesti käymään joitakin lukion kursseja ekana vuonna muun koulun lisäks. Jos taas olet aivan varma, että haluat inssiks niin melkeinpä sanon ,että amis on parempi vaihtoehto koska amiksen kurssit ovat huomattavasti helpompia kuin lukion. Jolloin saat parempia numeroita jotka ovat suoraanverrannollisia AMKin haku pisteisiin. AMKiin haluavilla on tietty hyvä käydä sen alan pohjakoulutus amiksen/kauppiksen puolelta.

      Mä en tiedä vieläkään mikä musta tulee isona ylä-asteella olin kovasti menossa poliisikouluun, mutta se sit jäi. Itse valitsin amiksen kun lukioon en ois edes varmaan päässytkään ala oli raksa koska ajattelin jotain hyödyllistä jos ei ala sit myöhemmin kiinnostakaan. Siinä sit tein muutaman vuoden töitä ja kyllästyin paskahommiin ja hain raksalle AMKiin kun en muusta niinkään mitään tiedä. Jos nyt pitää hieman amiksella lesoilla niin yks ylä-asteen koulukaveri haki jo 4-5 vuotena peräkkäin eikä vieläkään mihinkään. Amiksella on ne numerot edelleen paremmat ja mahdollisesti hyvä palkkainen työ näillä välivuosina...

    • Ex amis nykyään amk

      Ääni amikselle!! Lukiolaiset jäävät lidlin, siwan ja muiden kauppojen kassalle.

      • fuksi nykyään

        Hyvin harva lukiolainen jää loppuiäkseen kaupan kassaksi. Se että näet lukiolaisen kaupan kassalla ei välttämättä tarkoita sitä, että hän on ikuisesti sidottu kyseiseen työpaikkaan (kaikki kunnioitus kauppiaille, sillä heidänkin työnsä on tärkeä). Itse ainakin kävin lukion sen vuoksi, että tavoittelemaani ammattiin on hyödyllisempi lukio koulutus (enkä tarkoita kaupan kassaa).

        Yhtälailla voisi väittää amisten jäävän työttömiksi kelan luukun kuluttajiksi


      • Susirajaltamaailmaan

        Se, että näet lukiolaisia kauppojen kassoilla, johtuu siitä, että he ovat saaneet kesä-, viikonloppu- tai iltatyötä. Amiksia siellä ei kovin usein näy - tiedät varmaan edellisen perusteella, miksi ei.

        Itse opiskelen tällä hetkellä neljättä vuotta Aalto-yliopistossa (entinen Teknillinen korkeakoulu), minusta tulee diplomi-insinööri. Opintoni ovat erinomaisen mielenkiintoisia ja olisin mielelläni ottanut enempikin kursseja kuin millään sain mahtumaan. Jo yläasteella valitsin kursseja, joista ajattelin olevan hyötyä tulevissa opinnossani. En valinnut liikuntaa ja kokkauskursseja vaan kieliä ja syventävää matematiikkaa ja fysiikkaa. Myös lukion valitsin sen mukaan, miten paljon siellä voi opiskella "minun aineitani". Tiesin varmaan jo ennen kouluikää, että haluan suuntautua teknisille aloille, mielilukemistani olivat isän keräämät Tekniikan maailman vanhat vuosikerrat. Osasin lukea nelivuotiaana ja sain tyydyttää tiedonhaluani, vanhempani kannustivat ja tarjosivat haasteita. Minua vietiin kansainvälisille messuille ja pidin itsestään selvänä, että viisivuotias voi keskustella matematiikan professorin kanssa niin, että molemmat ymmärtävät toisiaan. Opiskelukavereiden kanssa puhuessa minulle on hiljalleen valjennut, että olen ollut etuoikeutettu. Heistäkin monet olisivat halunneet viettää ysiluokan jälkeisen kesän jenkeissä.

        Koko lukio- ja opiskeluajan kesät sekä ennen armeijaa ja armeijan jälkeen olen ollut työssä mielestäni (ammattitaidottomalle!) suhteellisen hyvällä palkalla ja minulla on joitakin kymppitonneja säästössä. Myös likimain koko opiskeluajan olen pystynyt käymään töissä opiskelun ohessa, sain onneksi suhteilla oman alani työpaikan ja palkka on tietysti sen mukainen. Vanhempani auttavat taloudellisesti esimerkiksi maksamalla vakuutuksemme sekä ovat antaneet käyttööni autonbensakortin, jolla voin tankata ja lasku menee heille.

        Myös avopuolisollani on säästöjä, ehkäpä viisaammin sijoitettuina kuin minulla, ;-) - hänellä on vielä vuosia opiskelua jäljellä. Tänäkin kesänä hän sai valita kuudesta tarjolla olevasta kesätyöstä kiinnostavimman. Asumme edullisesti (ja avarasti, rivitalon 3 h k s) hänen tätinsä omistamassa asunnossa "vuokralla".

        Harrastuksiini kuuluvat partiotoiminta ja musiikki. Soitan kahdessa eri kokoonpanossa suunnilleen kerran tai pari viikossa kummassakin. Esiinnymme säännöllisen epäsäännöllisesti ja keikkoja olisi kyllä tarjolla enemmänkin. Toukokuun aikana jouduimme sanomaan kiitos ei viidelle sellaisellekin esiintymispyynnölle, joista olisi maksettu oikein rahaakin. Soitto on meille harrastus ja otamme sille aikaa vain silloin, kun opinnot tai työ ei ole kenellekään esteenä. Partiossa puolestaan olen (kielitaitoni ansiosta) ollut järjestämässä kansainvälisiä leirejä sekä pidän yhteyttä monien maiden partiojohtajiin. Kisoissa olen ollut mukana kansainvälisellä tasolla useitakin kertoja, mutta sijoitukset eivät ole olleet ihan maailman kärkeä. Kivaa silti on aina!

        Tässä nyt näitte vähän siitä todellisuudesta, miten lukiolaisen elämä muotoutuu. Amikset ovat kovia jätkiä ja ryyppäävät ja pitävät hauskaa, röökaavat ja ovat kovia jätkiä! Ja ottavat rennosti! ;-D Lycka till valitsemallanne tiellä!


    • 32+09

      Kyllä suurin osa lukiolaisista päätyy yliopistoon, korkeakouluihin tai ammattikorkeakouluihin ja sitä kautta kiinnostavaan ja hyvin palkattuun ammattiin.
      Amiksesta saa toki ammatin, mutta jatko-opiskelu onkin aika vaikeaa. Toki aina muistutetaan, että sitä kautta voi jatkaa yliopistoonkin, mutta käytännössä se ei onnistu.

      • 19+4

        Mahdollista se toki on, ihan käytännössäkin. Älkää aina kuvitelko, ettei ihmisellä ole lukupäätä, jos ei mene lukioon. Kaikki ei vaan sinne halua, kun tietää kiinnostavammankin reitin. Ja tosiaan, jos motivaatiota riittää, toki amiksestakin voi mennä yliopistoon, kuinka korkealle vaan. Ihmisestä se on kiinni, eikä lukion/amiksen käymisestä.

        Ite kävin amiksen, enkä päivääkään lukiossa ollut. Nyt opiskelen yliopistossa kolmatta vuotta, heti ensimmäisellä haulla optio maisteriksi asti. Kuitenkin satoja hakijoita, joista 10 otettiin muulla kuin YO-pohjalla. Se, että olen "amis", ei siis tosiaan haitannut tässä yhtään mitään.

        Ihan vaan ajattelemisen aihetta, ei se lukio/amis kerro ihmisestä oikeesti juuri mitään...


    • sdggreh

      Ihan pakko sanoa tähän, että kyllä muuten pääsee.
      Itse olen aina ajatellut samoin, että käytännössä on mahdotonta päästä amiksen papereille yliopistoon. Ei kuitenkaan ole niin. Itse pääsin tänä vuonna Turkuun ja Tampereelle suoraan pääsykokeen perusteella. Lukion papereitani ei vilkaistukaan, olisin siis silti päässyt vaikka olisin käynyt amiksen. Pänttäämistä pääsykokeisiin se tottakai tietää, mutta kyllä se mahdollista on. :]

    • 32+09

      Kuitenkin hait yo-kiintiössä?

    • realismia kehiin

      Pelkän pääsykokeen perusteella on mahdollista päästä yliopistoon, mutta siinä kiintiössä hakee myös suurin osa ylioppilaista eli ne joilla ei ole kovin hyvä yo-todistus. Heillä on kuitenkin takanaan lukio ja siellä opitut opiskelutaidot ja kokemus reaaliaineiden esseevastausten kirjoittamisesta.
      Lisäksi lukio antaa pohjaa lukuisten aineiden pääsykoepänttäämiselle, esim. kielet, yht.kuntaoppi, psykologia, matematiikka, luonnontieteet, uskonto, historia, kaikki aineita, joihin ei amiksessa syvemmin paneuduta.
      Ihan helppoa pelkällä ammattitutkinnolla yliopistoon pääsy ei ole. Vuonna 2010 vain 3 % näistä hakijoista sai opiskelupaikan. 97 % paikoista meni ylioppilaille.

    • 5

      Jos myohemmin elamassaan haluaa muuttaa USAaan, lukion todistus on minimivaatimus. Mitaan amissysteemeja taalla ei tunneta. Lukion kaymaton = luuseri.

    • 20

      Molempia koulutusmuotoja kokeilleena koen kyllä lukion tällä haavaa miellyttävämmäksi vaihtoehdoksi mikäli arvostaa rauhaa. Oikeastaan oli aikaimoinen shokki kokea minkälainen syvä ja ihana hiljaisuus lukioluokassa vallitsikaan!
      Lukio on oiva paikka heille jotka tykkäävät lukea ja haluavat ehkäpä vastaisuudessa yliopistoon yms. (kyllähän sinne niillä amispapereillakin voi ainakin kokeilla)

      Ammattikouluun menee aika moni takapulpetin mölyapina ja sama meiningi jatkuu sitten sielläkin (ja ei tietenkään kaikki, on sitä oltu miellyttävän hiljaisessakin porukassa). Toisaalta amiksessa on omat hyvät puolensa jos tosiaan arvostaa ajatusta siitä, että kolmen vuoden päästä on paperit ja "valmiina" ammattiin, hyvin valittu linja mahdollistaa sen, että paiskimalla hommia pärjään ihan siedettävästi, elätät itsesi ja tulevan mahdollisen perheesi eikä jää kortistoon lahoamaan.

      Kumpikin suunta on aivan yhtä hyvä ja tulevaisuudessa palkitseva, molemmilla on omat huonot ja hyvät puolensa. On vain vallittava se suunta joka itsestä tuntuu paremmalta; haluaako tehdä vai haluaako lukea. Kummastakin voi edetä jatkossa, joihinkin asioihin lukio on parempi ja joihinkin taas amis.

    • ouisdhfa

      NAMIJAMI VETÄÄ KÄTEEN AMMATTISTARTISSA

    • saulin keikei

      mielestäni saulilla on melko pieni!

    • biiitchiii

      mä haluun ganjaaaaaaa

      • fg

        fdfg


    • Sähkö amis

      Heh. Amis se vaan tienaa enemmän :D

    • Mattikukkarossa?

      Raha ei ratkaise kaikkea.

    • 1231sadfar

      Jos meinaa yliopistoon, tai miksei ammattikorkeaankin, kannattaa käydä oikeasti lukio. Lukiossa ei niinkään ole ne opittavat asiat tärkeitä, vaan se miten opitaan ja miten luetaan. Lukiossa oikeasti tajuaa parhaat oppimistekniikat itselleen. Ainakin yliopisto tulee olemaan yhtä helvettiä jos ei ole tottunut lukemiseen, ei sillä että kauheasti amiksia hakisikaan yliopistoihin.

      Mutta kaikkia ammatteja tarvitaan, paskasäiliön tyhjentäjästä lakimieheen. Tai no ehkä kansanedustajat ovat poikkeus.

    • 11+16

      Kaikkiin ammattikorkeakouluihin ei edes oteta muuta kuin vain lukiopohjalla. Tälleen btw...

      Itse olen nyt juuri siinä tilanteessa, jossa olen joutunut punnitsemaan lukion ja amiksen hyötyjä ja haittoja. Valmistuin lukiosta keväällä, mutta minulla ei ollut aikomustakaan mennä opiskelemaan heti tänä syksynä, siispä vietän välivuotta. Luulin, että viettäisin elämäni värikkäimmän vuoden matkustellen, juhlien, laiskotellen ja jotain kivaa kevyttä työtä tehden, omassa kämpässä asuen. No niin ei ole käynyt. Kesällä olin paskaduunissa, koska otin heti ekan homman jota tarjottiin siinä pelossa, että en saisi muuta huonon työkokemukseni takia. Nyt olen ollut työttömänä (ja kohta rahattomana) kesän jälkeen, koska ajattelin pääseväni jonnekin hieman parempaan työpaikkaan. Töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla ja niistä vähäisistäkin saa tapella, koska työkokemusta, suhteita eikä ammatillista koulutusta ole. Mitään tukia en saa ellen opiskele korkeakoulussa (yliopisto tai amk).

      Tavallaan lukiolaiset pakotetaan menemään jatko-opintoihin, sillä mistään ei saa rahaa eikä töitä. Amikset taas joutuvat heti työelämään, jatkokouluttautuminen on vaikeampaa.

      Jos olisin ollut järkevä ja viitseliäs, olisin mennyt amislukioon. Sieltä olisi saanut sekä mahdollisuuden päästä edistymään koulutuksessa, mutta myös väliaikaisen työpaikan ja rahantulon. Itse en kyllä koskaan olisi pelkkään amikseen halunnut mennä, sillä ensinnäkään en tiennyt mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Ja kun se ammattipätevyys ja työpaikka on kerran saatu niin siitä ei enää paljon tulot nouse. Tavallaan elämä ja sen suunta ja palkkataso on siinä sitten. Ainoa keino nostaa elintasoa on kouluttautua lisää, mikä on taas, niinkuin sanottu, vaikempaa amikselle, sillä motivaatio opiskella ja arvosanat harvoin riittävät korkeampaan koulutukseen. Otetaan esimerkkinä tarjoilija: en tiedä ketään amiksen käynyttä tarjoilijaa, joka olisi jatkanut esim. restonomi-koulutukseen vaan ovat tyytyneet köyhyysrajaa hipovaan palkkaansa ja jääneet jonnekin Panchovillaan loppuelämäkseen.

      Miettikää lapset tarkkaan, mistä koulusta olisi noin yleisesti hyötyä, ei niinkään sitä mitä tykkäisitte ja viitsisitte tehdä.Aina voi kouluttaa lisää itseään, mutta täytyy olla pelisilmää ja vaan sitä ainaista jaksamista.

    • kaupppiss

      Riippuu vaan itsestäsi. Olen käynnyt amista ja oppisopimusta ja nyt vanhempana kelkka on kääntynyt toiseen suuntaan.
      Lukio -opinnot alkavat pian ja lukion jälkeen yliopistoon.
      Missä näet itsesi 10vuoden päässä? Oletko hakkaamassa nauloja seinille vai juotko öljyä auton alla? vai oletko yrityksen johtaja?
      Eli simppeli kysymys duunari vai johtaja? amis -> duunari, vai lukio->yliopisto->johtaja

    • Dipl.-ins. vm. 2011

      Lukio on käytännössä ainoa vaihtoehto, mikäli haluaa yliopistojen teknillisille ja luonnontieteellisille aloille.

      • Kaikki ovet on auki

        ÄLÄ PUHU P A S K A A!!!! Et ole tainut edes valmistua? DI.ksi pääse kuule ihan sillein kun lukee ensin inssiksi(vaikka sitten tyhmänä amiksena) ja laittaa maisteri hakuun paperit postiin. Eikä ole edes mitään pääsykokeita. Yliopiston kautta "säästää" vuoden, mutta maisteri haussa inssin paperit ovat taas arvostetummat kun kandin.
        Teknilliseen korkeakouluun pääse kyllä amiskin, mutta pääsykokeet ovat hieman haastavammat.

        Jyväskylä kauppatieteelinen on yks näitä harvoja minne ei amiksen/kauppiksen papereilla mennä, mutta senkin voi kiertää taas tradenomin papereilla.

        Jos sitä halutaan menestymisellä kuvata niin miltä näyttäis tämmönen CV.ssä?
        Lukio kaupungin ruohonleikkaaja prisman tonnilainen yliopisto ja DI tutkinto

        Entäs tämä sit?
        Amis oman alan töitä oman alan amk inssin tutkinto kahdella suuntautumisella DI tutkinto


    • 12+20

      Lukion käyminen antaa huomattavasti paremmat valmiudet teknisen korkeakoulun suorittamiseen ja lopputyön tekemiseen kuin amispohja.
      Työnantajaa ei kiinnosta onko pohjalla
      A) Lukio kaupungin ruohonleikkaaja prisman tonnilainen yliopisto ja DI tutkinto
      vai
      B) Amis oman alan töitä oman alan amk inssin tutkinto kahdella suuntautumisella DI tutkinto
      Kiinnostavaa on lähinnä DI-työn taso, paitsi sisältö, myös työn kieliasu ja vieraiden kielten taito. Lisäksi se, millaisen kokonaiskuvan hakija itsestään antaa.
      Kuvitelkaa ihan vapaasti mitä haluatte, mutta jos mielestänne amis jne. pohjalta DIksi on niin helppoa päästä, miksi tuon tien kulkeneita on niin harvassa? Palkkakin olisi niin paljon parempi, työajoista ja -eduista puhumattakaan.

      • Hohhoijaaaaaa

        Amis puolelta se ei olekkaan helppoa, mutta jos välissä AMK on asia ihan toinen.
        Miten tämä lukio ja lopputyö liittyy toisiinsa? Sitäpaitsi jokainen valmistunut amis on jo yhden lopputyön tehnyt kun taas lukiolaisella ei ole yhtään.

        Työnantajaa todellakin kiinnostaa, että inssillä/di.llä on käytännönkokemusta alalta! Kysy vaikka keltä työnantajalta. Esim. monen raksafirman työpääliköillä/aluejohtajilla on usein taustalla käytännönkokemusta. DI työ ja ym. numerot eivät kiinnosta kun ensimmäistä työnantajaa

        Miksi amiksen jälkeen ei porukka jatka? Yhtä fiksu kysymys miksei AMK.n jälkeen porukka jatka? Töitä löytyy ja tutkinto on.

        Itse et todellakaan tiedä inssin/di.n töistä mitään työajat eivät todellakaan ole duunareitten tasolla vaan ylittyvät kyllä aika reippaasti. Tiedätkö edes kuinka pitkää viikkoa yritysjohtajat tekevät? Helposti menee 60-70h/viikko. Ylentyessä ja palkan noustessa työt eivät vähene vaan lisääntyvät. Mitä tulee niihin etuihin niin inssillä ne ovat samat kun di.llä.


    • ladhskjhalkflsa

      Lukio vai amis.

      No sehän on täysin kiinni siitä, että meinaako jatko-opiskella. Jos AMK tai Yliopisto kiinnostaa, niin lukiosta saa hyvät eväät jatko-opiskeluun.

      Jos taas haluaa ammatin ja töihin heti ilman jatko-opiskelua, niin sitten amis.

      Ja juu kyllähän se amiskin pääsee hakeutumaan opiskelemaan, mutta sitten pitää ottaa jokusen verran peruskursseja siellä AMK:ssa koska ei muuten pysty niitä AMK:n kursseja käymään.

      • Amis vaan

        Kyllä on vaativa tämä teidän AMK. Mä en ole kun kielistä lisäkurseilla ja sekin johtuu ihan siitä, että olen ihan palikka kielissä ei siitä etten ole lukiota käyny. Näistäkään kurseista en ole kun muutaman sanan oppinut. Kielissä muuten ei ole kun yks amis mun lisäks ja yhden lukiolaisen pitäs olla mut ei kuulema kiinnosta. Mitä tulee muuhun koulunkäyntiin niin eipä ole kukaan millään muillakaan lisäkurseilla.
        Kaikki jauhaa tosta pitkästä matikasta et ilman sitä ei pärjää? Ainakin meillä alotettiin ihan alusta tuo pitkä matikka joka käydään tässä koulun aikana. Sama koskee pitkää fysiikkaa.

        Nuo puheet ettei amis pärjää jatkokoulutuksessa on lukiolaisten puheita kun niitä vaan vit uttaa et ne teki lähes turhaa työtä eikä niillä ole tutkintoa. Meilläkin parhaimilla pisteiilä sisään tullut oli amis (92/100)


    • valmistunut

      Riippuu ihan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Lukioon kannattaa mennä, jos lukeminen maistuu. Muuten se yo-todistus on wc-paperin väärti. Jos korkeakoulu on haaveena, niin lukio antaa pääsykokeisiin luultavasti paremman pohjan. Ammattikoulun etuja ovat ammatillinen pätevyys ja oikeus työttömyysturvaan, eli sormiaan ei tartte syödä, vaikkei työllistyisikään koulun jälkeen. Ylioppilashan joutuu hakemaan rahaa sossusta. Yleinen hakukelpoisuus korkeakouluun tulee sekä amiksesta että lukiosta.

    • ikävalko

      Eikai yliopistoon oteta opiskelijoita ? Sehän olis ihan älytöntä...Ei siis sillä ettäkö amikset olisi ihmisenä huonompia, mutta kun lukiolaisella on enemmän tietoa asioista ja näin. Mun mielestä yliopistokoulutus pitäisi suunata vain ylioppilaille.

    • Lukio4ever

      Yksi tyyppi ylpeili usein sillä, että hän oli käynyt ammattikoulun. Itse vain häpesin hänen puolestaan.

    • 64576275628765785

      Ammattikoulun valinneet ovat valitettavan usein hyvin yksinkertaisia. Viimeisimmissä presidentinvaaleissakin KAIKKI ehdokkaat olivat käyneet lukion. Lähde:
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/201112070194743_uu.shtml
      Itse en esimerkiksi koskaan äänestäisi (pelkän) ammattikoulun käynyttä ihmistä.

    • Ammattikoululainen

      Ammattikoulu on hyvä, jos haluat tehdä asioita enemmän käytännössä. Lukio ei valmista mihinkään. Ammattikoulusta voi hakea myös yliopistoon tai AMK lähes samalla lähtötasolla kuin lukiosta.

      Itsellä oli ka peruskoulusta yli 9 ja menin ammattikouluun.

    • Anonyymi

      Hyvin perusteltu aloittajalta! Selvää amisainesta :D

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe