Aika ajoin törmää tuohon otsakkeen väittämään.Kohdallani viimeksi ketjussa"uskonnon sosiaalinen merkitys",Juutas väitti näin käyneen kohdallani.Asia on siksi paljon mielenkiintoinen,että ajattelin ehkä löytyvän laajempaakin mielenkiintoa.
Juutas oli nähdäkseni tullut siihen tulokseen,kun kerroin,että en usko siksi,että pelkäisin kuolemaa tai sen jälkeisyyttä.Hänen mielestään olen näin "huumannut" itseni uskomaan,että uskoni silottaa kaiken eikä elämässä sitten tarvitse pelätä mitään pahaa tapahtuvan.
Oikaise jos olen ymmärtänyt ajatuksesi väärin.
No näinhän asia ei tietysti ole. Olipa uskoa paljon,vähän tai ei ollenkaan,samassa veneessä ollaan. Uskon merkitys kohdallani kriiseistä selviytymisessä on se,että tunnen,etten ole yksin selviytymässä,vaikka selviytymiskeinonsa on varmaan itse kunkin itse kehiteltävä.
Elämänkumppanin menetys on tuollainen kriisi,jossa surun lisäksi jäät selviytymään ilman sen ihmisen tukea,jonka kanssa olet saanut jakaa niin nämä arkiset polut,talouden kuin parhaassa tapauksessa myös tunne-elämän vuoksia ja luoteita,joskus jopa vuosikymmeniä yhteistä elämää.
En väitä,etteikö uskonnoton selviäisi kriiseistään,tottakai. Sellainen riippuu varmasti yksilön henkisestä vahvuudesta kestää koettelemuksia.Mutta nyt keskityn tuohon "huume"väittämään.
Toisaalta,voisiko ajatella "huumeeksi" kaikkia surusta selviytymiskeinoja ihan riippumatta,ovatko ne sekulääreja vai uskonnollisia? Ainakin siinä mielessä,että ihminen kestää käsitellä surun tuneita niin pitkään ,että aika saa tilaisuuden lieventää niitä siedettäväksi jotta pystyy taas tekemään pitkän tähtäyksen suunnitelmia ja ratkaisuja elämässään.
Miten kanssaeläjät asian kokevat? Olisi mielenkiintoista saada vastauksia sekä uskon että ateismin tai ihan tavallisen kadunkulkijan näkökulmasta.Toivoisin Juutaksenkin täsmentävän väitettään,millä tavalla katsot minun käyttävän uskoa huumeena.( En toki loukkaantunut väitteestäsi,mutta mielenkiinnon se herätti).
uskoko huumetta
8
74
Vastaukset
Kiitos hyvistä ajatuksistasi. Olen itse samaa mieltä kanssasi siitä, miten usko auttaa selviytymään kriiseissä ja antaa elämälle mielekkyyttä. Samanaikaisesti on totta, että myös uskovia murtuu elämän taakan alla kun ei-uskovat voivat pärjätä hyvinkin.
Huumeena en uskoa pitäisi, koska käsittääkseni huume vääristää todellisuutta, saa kuvittelmaan itsestään tai maailmasta muuta kuin mikä on todellista. Pystyn elämään uskostani huolimatta "normaalia" elämää, maksamaan laskuja, käymään kaupassa, onnistumaan ja epäonnistumaan. En ole uskoni armoilla ja riepoteltavissa, vaan usko on elämäni turva, merkityksen lähde ja perusta. Kykenen käyttämään järkeä, vaikka uskon. :) Huumeiden vaikutuksen alaisena näin tuskin olisi.
pappi SonjaNo, eiköhän fanatismi vääristä tai vähintäänkin yksinkertaista kuvaa todellisuudesta aika mustavalkoiseksi, oli se sitten uskonnollista tai ei-uskonnollista.
- Rami Bar-Amin
En nyt osaa sanoa aloituksesi asiaan mitään fiksua, mutta tuosta "elämän taakasta" tuli mieleeni tänään tullut elokuva "Delfiinityttö". En katsonut leffaa sen kummemmin, mutta näin kohdan, jossa taksikuski sanoi nuorelle naikkoselle: "Jumala antaa ihmisille vain sellaisia taakkoja, joita he pystyvät kantamaan". Jos olisin istunut samassa taksissa, olisin ollut voimakkaasti eri mieltä.
"Jumala antaa ihmisille vain sellaisia taakkoja, joita he pystyvät kantamaan"
Tämä on käynyt mielessäni tässä työssä, kun olen kohdannut kovin monenlaisia ihmiskohtaloita. Olen ajatellut, että jos tuo lause pitää paikkansa, Jumalalla on melkoinen luottamus joidenkin ihmisten voimiin - niin raskaita taakkoja annetaan kannettavaksi. Toisaalta olen hämmästellyt monen venymistä aivan äärimmilleen rakkaittensa tähden - taakka on jaksettu kantaa. Ja ne, jotka luhistuvat taakkansa alle - onkohan Jumalan tarkoitus kutsua heidät luokseen lepäämään....?
pappi Sonja- Nasse.
Sonja, mitä muuta taikauskosi on kuin valhetta?
- Mirka ...
Uskonnot sekoittaa nupin totaalisesti ja siksi uskonnot pitäisikin kriminalisoida.
- Häirikköuskis
Kiitos jokaiselle ihan ensin.
Ehkä kahdella viimeksi vastanneella on vasta vähän kokemusta elämässä kohtaavista kriiseistä,tunnistan vastauksista itseni muutaman vuosikymmenen takaa. Silloin ajattelin,että "minä teen mitä haluan,muut tekee mitä ne osaa" ja muuta yhtä päätöntä.
Siperia opettaa - palataanko Nassen ja Mirkan kanssa aiheisiin vaikka kymmenen vuoden kuluttua. Positiivista että elämän syvät kysymykset teitä kiinnostavat. Jatkakaa etsimistä kysymyksiin.
Ramin kanssa samaa mieltä,että monellekin elämässä tulee liian suuria taakkoja,ajattelen esim. vaikeavammaisia ja heidän omaisiaan,jotka jaksavat yli voimien. Toisaalta on totta,että ne,joilla on piilopotentiaalia,voivat kokea vahvistuneensa ja pärjäävänsä jopa paremmin kuin ennen kriisiä,mikä se sitten on ollutkin. Varmaan paljon merkitsee oma asenne haasteisiin,ja henkinen potentiaali.
Eräs mielipappini Olli Valtonen,viisas ja realistinen käytännön uskovainen,on sanonut jossain,että jos ihmisellä jo etukäteen on asenne,että elämän ei kuulukaan olla helppoa,niin elämän tuomat haasteet on helpompi ottaa vastaan ja selviytyä niistä jopa vahvempana.En halua osoittaa sormella sen enempää,mutta mahdollisimman helppo elämä on monien haave (ollut myös minun haaveeni),rahaa tarpeeksi,hyvä ulkonäkö ja järkeä riittävästi. Monellako nämä kaikki ovat? Ainakin niiden eteen on nähtävä runsaasti vaivaa. Entäpä jos onkin ne vaikka kaikki mutta menettää ne,mitä jää jäljelle? Jos omistaa vain ne?
Menee ohi aloituksen aiheesta,kylläkin siihen liittyen.Haastaisin vielä Juutasta juttukumppaniksi ja tietysti kaikkien mielipiteet on tervetulleita. Päivittäin ei palstalle ehdi varmaan monikaan,mutta vastaillaan kun keritään.Siis onko usko huumetta?
Mielenkiintoista on,kun yrittää lukea omaa tekstiä ateistin tai raamattufundamentalistin näkökulmasta, molempien elämänkatsomuksia ymmärtäen( tai ainakin yrittäen ymmärtää). Juuri siksi haluaisin myös Juutakselta lisävalaistusta hänen näkökulmaansa.Jäin todella miettimään,onko minulta jäänyt jotain huomaamatta. Myös fundamentalistinen näkökulma aiheeseen,onko usko huumetta,olisi mielenkiintoinen.Teologisesta näkökulmasta annetuista vastauksista tuossa ylempänä kiitos ja pystypeukku.
A-teisti nosti fanatismin esiin.Minunkaan mielestäni fanatismi ei ole omiaan herättämään rakentavaa keskustelua,mutta iso osa raamattufundamentalisteista ei ole sillä tavallla fanaatikkoja,että heidän todellisuudentajunsa olisi mitenkään vääristynyt,ja he ovat kai se toinen ääripää . Kertokaa mikä on toinen äärimmäisyys.Ateismihan se ei ole,koska neutraalissa ateismissa ei ole sijaa millekään uskonnollisuudelle,eikähän puute ole kieltämistä.Onko jumalan eksistenssin KIELTÄJILLE jokin eri nimitys??- Nasse.
Höpöhöpö
Toivottavasti sinä kehityt ja kykenet tappamaan aivoissasi elävän loisen ennen kuolemaasi.
Muista että olet itsekin ateisti - kaikkien muiden jumalien suhteen kuin itse luomasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768