Hei!
Minulla on neljä itämaisrotuista kissaa, joista nuorin on vasta 5kk ikäinen pentu. Yksi kissoista on kaksi vuotta sitten ollut vaativassa suolistoleikkauksessa, ja vatsa on sen jälkeen ollut erittäin herkkä. Hankalaa onkin nyt löytää sopiva kuivaruoka, joka täyttäisi pennun kasvuun vaatimat vitamiinien tarpeet sekä kuivaruoka, joka sopisi sekä herkkämasuiselle isolle kissalle ja myös kahdelle muulle normaalivatsaiselle kissalle.
Nyt olen antanut olla Royal Canin Kitten-raksut tarjolla, mutta herkkävatsainen iso kissa on niistä ihan ripulilla. Voisiko kaikille tarjota jotain muuta saman valmistajan kuivaruokaa? Kiitos avustasi! Nämä ovat kyllä ihan hulluna RC:n joka sortin kuivaruokaan. :)
Löysävatsaisen kissan raksut
1
124
Vastaukset
- royalcanin-asiantuntija
Hei
Tuo mainitsemasi Kitten – kuivaruoka on suunniteltu pentujen kehittymätön ruuansulatuskanava huomioon ottaen. Eli ruoka on erittäin hyvin sulavaa, tukee suoliston toimintaa ja tasapainottaa bakteerikantaa.
Mikäli tuostakin ruuasta tosiaan herkemmän kissan suolisto ärtyy, kehottaisin miettimään eläinlääkärin kautta myytäviä erikoisruokavalioita. Kissan tilannetta ja diagnoosia sen paremmin tuntematta ensimmäisenä vaihtoehtona tulisi mieleen Hypoallergenic – ruoka.
http://www.royalcanin.fi/Kissa/Elainklinikat/Erikoisruokavaliot-Kuivaruuat/IHO/ALLERGIA/Hypoallergenic-DR-25
Kyseisessä ruuassa valkuaisaineet on käsitelty niin, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän yliherkkyyttä (iho- tai suolisto-oireita) allergisille kissoille mutta samalla tämä käsittely parantaa ruuan siedettävyyttä myös muista suolistosairauksista kärsivien kissojen osalta. Tämä ruoka ei kuitenkaan ole pennulle ihanteellista, koska mm. ruuan valkuaisainepitoisuus on selvästi penturuokaa alhaisempi. Toinen aikuinen kissa voi kyseistä ruokaa kyllä syödä.
Tässä tilanteessa on varmasti vaikea löytää kaikille kissoillesi ihanteellista, kaikkien tarpeet täyttävää kuivaruokaa. Tilanne kannattanee arvioida uudelleen pennun kasvettua täyskasvuiseksi.
Henna Söderholm
ELL, asiantuntijaeläinlääkäri
Royal Canin Finland Oy
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412408Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101848Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse711690Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801285- 631184
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171158TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161048Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901040Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42894- 70872