Ompelukone "imaisee" kankaan ja langat takkuaa

Cerezaa

Sain anopin äidin vanhan ompelukoneen ja kovalla innolla täällä treenailen vuosien tauon jälkeen. Kone mokoma vaan myttää kankaan heti alkuunsa ja vetäisee sen siihen samaan koloon josta neula menee sisään.
Siitä sitten repimällä ja saksilla olen moneen otteeseen saanut kankaat ulos ja yittänyt tutkailla missä vika. Puolaa olen kokeillut laittaa kaikin tavoin ja tarkistellut parhaani mukaan olisiko ylälanka jotenkin hassusti.
Kun sitten saan kankaan revittyä irti alalangan kanssa siitä kolosta tuleekin jo kolme lankaa ulos. Yksi niistä on alalanka itse, toinen ja kolmas ovat erillinen langanpätkä ja se molemmat päät...
Huolto taitaa olla edessä mutta persaukisena kotiäitinä en edes uskalla ajatella mitä se tulee maksamaan :/

17

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^.^

      Millaista kangasta yrität ommella? Mulle käy noin yleensä, jos yritän ommella liian ohutta kangasta liian paksulla neulalla. Jos ei muu auta niin kaikkein hankalimmat kankaat ompelen silkkipaperin läpi.

      Paljon muitakin syitä voi tietty olla. Olethan puhdistanut puolakotelon ja sukkulapesän, ettei siellä vaan ole roskaa tai langanpätkiä?

    • cerezaa

      Putsattu on ja on kyllä ohutta trikoota kaksinkerroin jota yritin ommella tänään. Samaa vaan tuntuu tekevän paksummallekkin kankaalle, se ei tosin uppoa sinne sisään mutta langat sumpussa ja saa repiä irti :/

    • samanlaista välillä

      Mulla tekee tuota samaa välillä, luulin että ongelma johtuu siitä että langankiristäjä hirttää yhtäkkiä langan aina tiukalle, koska niin tapahtuu samassa yhteydessä. Kirjoitin tälle palstalle aiemmin nimimerkillä "eka oma kone" tai jotain ja silloin päädyin muka siihen että vika johtui huonosta langasta, mutta eipä se sitten johtunutkaan. Tai toimii laadukkailla langoilla toki paremmin, mutta silti liian usein tulee tilanteita jolloin lanka hirttyy yhtäkkiä langankiristäjään, kone ei suostu ompelemaan ja sitten kun yrittää irrottaa kankaan on se juurikin juttunut kiinni alalangoistaan joita onkin yhtäkkiä useampi kuin yksi, yleensä just kolme ja kaks niistä on yhden langan päät jotka on kiertynyt puolakoteloon niin kuin sinäkin sanoit. Välillä myös ylälanka on juuttunut sinne. Oma koneeni on ostettu huollettuna nyt talvella ja vasta keväällä aloin ommella sillä. Eli vika ei mulla ainakaan oo siinä ettäkö kone kaipais huoltoa. Vika ei myöskään ole kankaassa koska olen ommellut useanlaisia kankaita. En usko että vika voi mitenkään olla myöskään siinä että langat ois väärin laitettu, koska sain viimeksi niin hyvät ohjeet että ne on varmasti nyt oikein, ja oli mielestäni jo alussakin. Tuo mun kone on joku 90-luvun Brother (tosin itse epäilen että ehkä enemmän 80-luvun) Piti muka olla tosi hyvä kone, mutta eipä oo

    • :DD

      Ostin uuden ompelukoneen satasella, vai oliko alle satasella. Sellainen peruskone, ei mitään ihmeellisyyksiä. Vanhoissa koneissa on vanha koneisto, sitä ei huoltamalla uudeksi saa, vaan saattaa samalla hinnalla löytää uuden. Maksaa sitten vaikka osamaksulla.

      • samanlaista välillä

        Niin no mulle kyllä sanottiin liikkeessä ettei kannata ostaa mitään uutta satasen konetta, koska ne on tosi huonoja. Siellä ois ollu sellasiakin myynnissä. Tuo vanha maksoi 130e. (tai ois ollu muistaakseni 150e, mutta myyjä tarjosi halvemmalla) En tiedä sitten mikä on totuus kun en oo ommellu koskaan sellaisella uudella satasen koneella koetilkkua pidempään : /


    • vanhakone

      Minulla on tosivanha kone. ostin sen -67v. Olen puhdistuksen jälkeen voidellut sen koneöljyllä. Vanhoja konetita pitää öljytä.
      Sitten ilman lankaa ommellut sillä jotain tilkkuja, ettei öljyä enää ommeltavaa vaatetta.
      Langan kiristyksestä minulla ainakin tuo syrttääminen johtui.Nimen omaa ylälangan kiristämisestä.
      Herkemmin tulee jos ala- ja ylälanka ovat eri vahvuisia.

    • mummo2

      Liittyen tuohon kolmen langan pulmaan. Yrittäkää siten, että aloitttaessa ompelemaan, (paininjalka alhaalla) ensin käsin pyöritätte yhden tikin ja vasta sitten alatte kunnolla ompelemaan.
      Ja siinä vaiheessa kun lopetatte ompelun, myös vähän 'autatte' käsipyörällä edes takaisin , mutta tässä vaiheessa paininjalka jo ylhäällä, niin helpommin lanka rullautuu ulos puolista.
      Olen huomannut tuon pulman vähän halvemmissa koneissa, joka itsellänikin on.

    • Sinä s-tanan kone

      Kyllä se vika täytyy olla niissä lankojen kireyksissä. Edellä kirjoittaja epäili päällilankaa, minä epäilen, että alalanka on liian kireällä. Tuli myös mieleen, kuten joku kirjoitti, että neula on liian paksu tai vioittunut.
      Kannattaa myös puhdistaa tarkoin ne jalan alla olevat kangasta kuljettavat hampaat. Jos kangas ei liiku kunnolla, se alkaa myttääntymään.

      Itselläni on joskus ollut sama vaiva koneessa, mutta en nyt muista kuinka pääsin siitä eroon. Muistan ainakin tehneeni tuon puhdistusoperaation huolella.
      Jos nyt näitä kokeilisit ja otat koekankaaksi esim. kaksinkertaisen puuvillakankaan, joka ei jousta. Joustavan kankaan luulisi helpommin mykrääntyvän.

    • 30

      Minulle on välillä käynyt näin, silloin olen yleensä aloittanut liian läheltä kankaan reunaa, etenkin ohuen kankaan kanssa. Auttaa jos aloittaa ompelun niin että kankaan reuna on reilusti paininjalan alla ja kone pääsee paremmin vetämään heti alusta asti.

    • yks ompelija

      Mä kyllä epäilen, että kyse on vääränlaisesta tai väärin asennetusta neulasta. Joustaville kankaille on omat pallokärkineulansa, kuten myös joustamattomille ja nahkalle. On niitä neuloja vielä enemmänkin erilaisia, mutta pääsääntöisesti näillä pärjää ihan hyvin. Kaikenlisäksi neulan täytyy olla oikein päin ruuvattu koneeseen: neulassa pitkittäin oleva ura tulee kotikoneissa useimmiten etupuolelle, jolloin neulansilmäkin tulee eteen. Teollisuuskoneissa ura tulee vasemmalle ja lanka pujotetaan neulansilmästä vasemmalta oikealle.

      Lisäksi tikin tulee olla oikein säädetty.Lankalenkit koetilkun alapuolella kertovat ylälangan löysyydestä tai alalangan kireydestä, lenkit yläpuolella vastaavasti alalangan löysyydestä tai ylälangan kireydestä. Jos tikki on muuten hyvä, mutta se kiristää, eli vetää kangasta vähän kurttuun, pitää löysätä molempia lankoja. Jos tikki näyttää löysähköltä, ja kynnellä vedettäessä lähtee helposti seilaamaan linjastaan, on syytä kiristää molempia lankoja.

      Ja ne satasen uudet koneet on tosiaan ihan kuraa. Itse ostin sellaisen, ja pian sen jälkeen ostin 70-luvun teollisuusompelukoneen, koska mulla ei kertakaikkiaan riitä hermot sellasen muovisen rutkun kanssa taistelemiseen.

    • metalliosat ehjinä

      Olikin annettu jo hyviä tarkistuskohteita. Mullakin kävi vanhan koneen kanssa niin että se syrttäsi kankaan ja teki kauhean lankamytyn pistolevyn alle. Konetta käytettiin huollossa, ei auttanut. Lopulta itse avasin ilman työkaluja koko puolasysteemin ja huomasin että siit mistä alalanka tulee ylös, metalliosan reuna oli röpelöinen. Ei mikään ihme ettei alalanka kulkenut ja syrttäsi koko työn siihen paikkaan. Jos vaan mahdollista, suosittelen tarkistamaan myös metalliosien eheyden koska pienikin esim. neulan aiheuttama röpelö ryttää langat kiinni.

    • Konettajatar

      Koneeni on Janome Indiko 14. Maksoi noin 700 euroa.
      Siinä pitää tikin alussa ottaa lankojen päät käteen ja pitää kireällä,kunnes tikkiä alkaa muodostua.
      Sitten kädet voi vapauttaa kankaan ohjailuun.

      Koneiden langankireydet on mainittu käyttöohjeessa,mutta jos sellaista ei ole,kannataa soittaa maahantuojalle.
      Heiltä löytyy ohjeita joskus aika vanhoihinkin koneisiin.
      Valtuutettu konehuoltokin voinee auttaa.
      Tulee halvemmaksi kuin uuden ostaminen,enkä tarkoita nyt satasen koneita.
      Niillä ei oikeasti tee mitään.
      Sisällä on nopeasti kuluvia muoviosia ja metalliosatkin on tehty pehmeimmästä mahdollisesta metallista joten käy kuten edelläkirjoittaneelle.
      Hyvin tehty kone ei kulu omistajansa elinaikana ellei tämä ompele todella pyöreitä päiviä...

      Osamaksulla minäkin 700 euron koneeni maksoin.
      Tosin nuoremman henkilön pitänee neuvotella asiasta vanhempien kanssa,mutta mikä äiti se semmoinen on,joka ei korjaa itsekkin vaatteita?
      Kertakäyttökerskaaja?

      • janome

        Mistä tiedät että on käytetty pehmeintä metalllia? Tinaa, sinkkiä? Perustele tietosi


    • satunnainen ompelija

      Jokin kone on tarkka siitä, että pitää ottaa molemmista langanpäistä kiinni (siellä neulan takana), kun lähtee ompelemaan ja vaikka niin, että pyörittää pyörästä ensimmäiset pistot. Kyllä meinasi hermo mennä, kun niitä sylttyjä selvitteli. Koneen huoltotäti sanoi, että "halpis"lankoja ei pitäisi käyttää, nekin aiheuttaa niitä takkuja. Ja vielä sekin vaikuttaa, että lanka tulee sukkulasta oikeasta suunnasta.

    • Annikki99

      Minä aloin aikoinaan ommella tirkookankaita tavallisella ompelukoneella.
      Se teki saman syttäyksen kuin aloittaja valitteli, mutta sitten sain neuvoja:

      Älä aloita ompelua ihan reunasta vaan noin cm päästä, tarkoitan sivusuunnassa, silloin koneen neula ei uppoa ihan heti sisään vaan siihen jää sitä varaa.
      Osaankohan selittää?Siten saumakin tulee parempi ja sitten vain leikkaat ylimääräisen kankaan pois, eli joudut leikkaamaan ommeltavan kankaan hieman suuremmaksi.
      Trikoonkankaan ompelu tavallisella koneella tekee muuten "kikkuraisen" jäljen.

      Olisiko tästä jotain apua ongelmaan?

      • Anonyymi

        MIKSI EI YLÄLANKA PYSY PAIKOILLAAN JA ALALANKA TAKKUAA.


    • Anonyymi

      En edes yritä ommella trikoota tavallisella ompelukoneella ilman että laitan puuvillavinonauhaa kankaan alle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe