Kysymys skeptikoille !

Täälläkin Mirka ja monet muut skeptisesti henkimaailman asioihin suhtautuvat kirjoittavat mm. ettei demoneja ja pahoja henkiä ole olemassakaan.

Olen joskus katsellut tv-ohjelmaa jossa käydään läpi vanhoja linnoja ja rakennuksia joissa on todettu vuosisatojen ajan kummittelevan. Eräs karmeimmista paikoista mistä nämä ohjelmantekijätkin tulivat kesken yön ulos oli katakombisto johon vietiin parantumattomasti sairaat kuolemaan joskus keskiajalla ja heidän henkensä siellä riehuu sitten öisin.

Niin skeptikot ... viettäisittekö yön tällaisessa paikassa ihan yksin ?

Vietättehän koko pitkän ja pimeän yön myös omassa sängyssännekin. Ei kai paikalla ole väliä missä yön viettää jossei usko henkimaailman reaalisuuteen.

26

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • non-skeptic

Onko sinun mielestäsi sit kummituksia olemassa? Pahoja henkiä ja voimia kylläkin, mutta en usko kuolleiden ihmisten riehumiseen.

Minä itse kyllä yöpyisin turvallisin mielin ihan missä vaan, Jumala suojelee kaikkialla :)

• realisti..

Sinä valehtelet! Kuviteltu jumalasi ei suojele sinua.

• Höh, kumma kysymys.

Ei pimeässä ole mitään pelättävää.

Kyllä "kummitustalossa" tai muussa mörköluolassa voi nukkua, jos pystyy pitämään itsensä lämpimänä ja kuivana.

Ei siinä ole mitään merkillistä.

• Niin senverran vielä että ei tarvi vastailla tähän kysymykseen :))

Ihan hyvin riittää kun lukee kysymyksen. Kyllä se sitten asiansa ajaa kunkin mielessä. Jokaiselle tulee hetki elämässä jolloin otetaan myös tähän puoleen kanta käytännössä. Käytäntö ratkaisee ... ei teoria.

PS. Mihinkään kysymyksiin en vastaile !!

• skep

Itse asiassa mä oon pitkään haaveillu, että pääsisin jonnekkin "kummitustaloon" yöksi. Tv:ssä tuli pitkään yks kummitusten metsästämisohjelma mutta ei siinä päässy oikeaan fiilikseen, joten haluan nähdä paikan päällä tapahtuuko mitään (todennäköisesti ei).

• Haamunjahtaaja

Me oltiin nuorina kaverini kanssa yhtenä kuutamoyönä Kuusiston linnan raunioilla metsästämässä piispa Henrikin haamua, kun kansanuskomusten mukaan se näyttäytyi siellä. Oli kaunis elokuun yö ja kuu paistoi meren päältä ja raunioilla oli aavemaista, mutta haamua ei näkynyt.

• Haamunjahtaaja
        Haamunjahtaaja kirjoitti:

Me oltiin nuorina kaverini kanssa yhtenä kuutamoyönä Kuusiston linnan raunioilla metsästämässä piispa Henrikin haamua, kun kansanuskomusten mukaan se näyttäytyi siellä. Oli kaunis elokuun yö ja kuu paistoi meren päältä ja raunioilla oli aavemaista, mutta haamua ei näkynyt.

Hups, täytyy korjata, ettei tule historian vääristelyä. Piispa Arvid Kurki se tietysti on, joka kummittelee Kuusistossa. Pakeni linnasta tanskalaisten hyökkäystä ja hukkui pakomatkalla.
        Miten piispa voi kummitella? Eikös ne ole vain jumalattomat ja rauhattomat henget, jotka kummittelee?

• j.j.j.j.j.j.j.j.j.

Mielenkiintoinen aloitus!

On olemassa hyvä ja paha jonka ateistit kieltävät. Jos he myöntäisivät jomman kumman niin heidän pitäisi uskoa kumpaankiin. Eli heidän pitäisi uskoa Jumalaan.

Ateisti voi pelätä ja pelkääkin. Uskon kuitenkin että palstan ateistit sanovat että heitä ei pelottaisi nukkua tuollaisessa paikassa. Belial on poikkeus sillä hän ilmoittaa "työnantajakseen" pahan kuten hänen profiilistaan on nähtävissä.

Kuoltuaan kukaan ihminen ei kuitenkaan kummittele sillä kuollut on kuollut. Paha on se joka saattaa esiintyä kuolleena omaisena tai muuna ihmisenä tai vaikkapa edesmenneenä koirana. Pahan tarkoitus on eksyttää ihmistä luulemaan että kuoleman jälkeen on kaikilla elämää. Lutherille ilmestyi hänen rakas kuollut omaisensa mutta hän ei mennyt halpaan vaan käski "kummitusta" poistumaan.

Siellä katakombissa nukkuessa voi vaikkapa ilmestyä rakas sukulainen hymyillen kertomaan kuinka kaikki on hyvin ja jättää nukkujalle miellyttävä kokemus pelon sijasta. Noin helppoa on tietämätön ihminen vetää harhaan.

Vaikka Jumala suojeleekin pahalta niin loppupeleissä ihminen itse on se joka päättää mihin leiriin menee. Itse en nukkuisi tuollaisessa paikassa edes maksusta.

• Ihan totta!

Kummituksia eikä muitakaan henkiolentoja ole olemassakaan.

Olette te vaan aika hassuja.

• "Belial on poikkeus sillä hän ilmoittaa "työnantajakseen" pahan kuten hänen profiilistaan on nähtävissä. "

Noutaja tulee tässä asiassa myös hänelle !

Helppo on teoriassa uhota mutta jo yön viettäminen maaseudulla hautausmaalla ypöyksin makuupussissa on jo toinen juttu kuin puhuminen. Vaikka eihän siellä ole mitään pelättävää :))

En väitä että Belial on saatanan palvoja, mutta myös he, kun kohtaavat palvottavansa niin järkihän siinä menee vääjäämättä myös heillä ja loppuelämä vietetäänkin sitten mielisairaalan turvallisissa tiloissa ystävällisten ihmisten keskellä.

• Thronos
        Nahor kirjoitti:

"Belial on poikkeus sillä hän ilmoittaa "työnantajakseen" pahan kuten hänen profiilistaan on nähtävissä. "

Helppo on teoriassa uhota mutta jo yön viettäminen maaseudulla hautausmaalla ypöyksin makuupussissa on jo toinen juttu kuin puhuminen. Vaikka eihän siellä ole mitään pelättävää :))

En väitä että Belial on saatanan palvoja, mutta myös he, kun kohtaavat palvottavansa niin järkihän siinä menee vääjäämättä myös heillä ja loppuelämä vietetäänkin sitten mielisairaalan turvallisissa tiloissa ystävällisten ihmisten keskellä.

Olen viettänyt erään vaelluksen aikana useita öitä hautausmaiden läheisyydessä - en koskaan hautausmaalla sillä kunnioitan tietysti sen verran vainajien omaisia - mutta aivan hautausmaan muurin vieressä ulkopuolella. Syyt olivat käytännöllisiä: hautausmaan tuntumassa on yleensä yöllä hyvin rauhallista, muuri antoi näkösuojaa ja hautausmaalla oli myös aina vesijohto josta sain vettä itselleni ja kuormajuhdalleni. Hautausmaan lähiympäristö ei myöskään ole viljelysmaata joten en loukannut kenenkään viljelijänkään oikeuksia.

Ei pelottanut, nukuin aina oikein hyvin pitkästä kävelystä väsyneenä.

• :D Hehee.

Alla ihon, ihon alla.

• Nahor kirjoitti:

"Belial on poikkeus sillä hän ilmoittaa "työnantajakseen" pahan kuten hänen profiilistaan on nähtävissä. "

Cthulhu kyllä syä Nahorinkin!!!

En väitä että Nahor on sekopää mutta kyllä hän suljetulle osastolle kuuluisi.

• skep
        Nahor kirjoitti:

En tuossa aikaisemmin pelkästään teoriassa uhonnut, vaan olen ihan mielenkiinnosta ollut yksin yötä montakin kertaa parissa vanhassa talossa joissa monet oli väittäneet nähneen usein "jotain hahmoja" ja kuulleet ääniä. Taloissa oli myös kuollut ihmisiä. Itse en mitään yliluonnollista havainnut eli taisi olla taas kerran niin, että kun tarpeeksi johonkin uskoo niin alkaa kuvittelemaan sen olevan totta ;D
        Olen pitkään haaveillut, että voisin yöpyä jossain maailmankuulussa kummitustalossa tai linnassa.
        Näistä viesteistä tulee muuten mieleen pikkulasten uhoamiset: "Etpäs uskalla tehdä sitä" -"No uskallampas!" -"No näytä"

• plop loop
        Nahor kirjoitti:

Tota.. mä kun olen aina ajatellut, että hautausmaa on yksi rauhallisimpia ja turvallisimpia paikkoja, joita olemassa. Suurin osa ihmisistä kunnioittaa hautarauhaa, eivätkä vainajatkaan mellasta kovin paljoa. Hautausmaalla on luonnon rauhaa, eikä sinne yleensä kantaudu liikenteen ja kaupungin meteli. Hautamuistomerkit ovat kauniita ja usein hautausmailla on paljon oravia, joiden leikkiä on kiva seurata. Hautausmaalla vainajat yleensä siunataan haudan lepoon, joten aika siunattu paikka se on..

Ajattelisi, että esim. vanhan mestauspaikan tai hirttopuun liepeillä ois aavemaisempaa, tai linnan raunioissa jossain vankityrmässä, siellä kun voisi mielikuvitus saada siivet ja kuvitella, millaisia kärsimyksiä ihmiset ovat joutuneet kokemaan. Ja jos hakeutuisi oikein kauas kirkoista, hautausmaista ja kaikesta suojaavasta, piirtelisi pentagrammeja maahan, manaisi pahoja henkiä esiin, pirskottelisi vaikka eläimen verta ympäriinsä ja jäisi sitten yksin pimeään odottamaan, mitä tapahtuu.. saattaisi rohkeintakin pelottaa, vaikkei mihinkään uskoisi. Ainakin sietäisi pelätä, että veren haju houkuttelee petoeläimiä lounastamaan.

• ...
        belial_666 kirjoitti:

Cthulhu kyllä syä Nahorinkin!!!

En väitä että Nahor on sekopää mutta kyllä hän suljetulle osastolle kuuluisi.

"Se kuollut ei oo, mi voi iäti maata,
        aikojen myötä voi kuolokin laata."

• Rami Bar-Amin

Horna. .... ... eikun Nahor. Olen sellaisessa kummitustalossa ollutkin yötä. Ei näkynt mittää. Ymmärrän kyllä, että lapsuudesta asti toistetut aivopesutarinat vaikuttavat myös ateististen ihmisten mieleen. Ei ne aina helposti pyyhkiydy pois, mitä vanhemmat ihmiset ovat tosissaan kertoneet. Huomaahan sen jo siitäkin, että meillä on vieläkin paljon uskovaisia. Lapsen psyykkeen raiskaaminen on niin helppoa, ja sitä uskonnolliset sitten käyttävät "hyvää tarkoittaen" hyväkseen sen minkä kerkiävät.

• hu.huuu.uu

Tää onkin mielenkiintoinen asia suhteessa ateisteihin.
      Jumalaa voi yrittää pistää pois päivisltä, kun hiljentelee uskovia.
      Mutta sitten jää jäljelle nää kaiken maailman muut ei uskovat ollenkaan, jotka täysillä väittää näkevänsä milloin mitäkin henkiä.
      Eli jos uskovat nyt äkkiä täältä pois vietäisiin, niin yliluonnollisten, henkien, jumalien ynä muiden ilmentymiset ei loppuisi mihinkään.

• Thronos

Minusta on aivan eri asia pitää mahdollisena että esimerkiksi voimakkaat tunnelataukset jättävät paikkaan jälkensä ja toisaalta uskoa johonkin tarkkaan määriteltyyn hahmoon jolla on maailmankaikkeudenlaajuisia agendoja jotka ovat tarkkaan tiedossa, ja jopa käyttää suuria summia työvoimaa ja rahaa saadakseen muutkin uskomaan tällaiseen toimijaan - sekä uhkailla hirveillä rangaistuksilla niitä jotka eivät usko.

Minua ei niinkään häiritse se että ihmiset uskovat kummallisiin asioihin vaan se että he tekevät kummallisia asioita muille ihmisille uskonsa takia. Rakenteellinen jumalusko on myös mielestäni hyvin huono asia, sellainen kuin Suomessakin vallitsee. Tykönänsä uskokoon jokainen miten tahtoo.

• __ATEISTI

Jos uskot jumalaan, uskot myös saatanaan! Muistakaa se.

Kyllä henkiä varmasti on olemassa, mutta tuskin kuolleitten sielut kummittelee. Hohaa.

• Balttis oikaisee...

Erehdyt pahasti, kuten voit tästä huomata:

>> Silloin Jeesus sanoi hänelle (langeneelle enkelille): "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: "Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja Häntä ainoata palveleman.

• __ATEISTI

Uskominen ja palvominen kaksi eri asiaa!

Ihan samallatavalla teistiset saatananpalvojat uskovat jumalaan mutta eivät palvo sitä.

• No, miksen? Jos sitten jotakin aaveita alkaa näkymään täytyy ehkä korjata näkemyksiaan mutta mikäpä tuonne nyt olisi mennessä kun ei usko aaveisiin.

Tosin monet ihmiset pelkäävät esimerkiksi pimeässä metsässä vaikka varsin hyvin tietävät, ettei pelättävää ole. Syyksi on esitetty evoluutiota, tuo pelko on istutettu geeneihimme ajalta jolloin tuo pelko oli ihan tervettä.

Voi miettiä myös kuinka tosissaan kannattaa ottaa noita amerikkalaisia nk. dokumentteja (viihdeohjelmia) joissa aaveista ja hengistä kerrotaan.

• readmorethanonebook

Niin pimeäähän voi pelätä vaikkei usko yliluonnolliseen. Itse pelkään torakoita, joten voisin saada vanhassa rakennuksessa sätkyn.

• Mun empiiriset tutkimukset on paljastaneet, että päivänvalolla modernissa kerrostalossa henkimaailmaa ei ole olemassa. Sen sijaan vanhoissa linnoissa pimeänä yönä henkimaailma onerittäinkin olemassa.
      Pimeänä yönä se voi olla olemassa myös muualla kuin vanhoissa linnoissa, kuten esimerkiksi metsälampien rannoilla ja niin edelleen. Metsälampien rannoilla henkimaailma saattaa olla olemassa päivänvalollakin, mutta modernissa kerrostalossa ei edes pimeällä.

• Gagarin

Minäkin olen katsonut paljon tv-ohjelmia, mutta en silti usko Ransuun ja karvakuonoihin, Muumeihin, Taisteluplaneetta Galactican tms. olemassaoloon.

Ihminen näkee juuri sen, mitä uskoo näkevänsä. Jos uskot kummituksiin, kummituksia myös löydät. Jos uskot jumalaan, löydät jumalan sieltä, mistä sitä etsit. Kyseessä on tarve uskoa. Jos et usko, et löydä, mutta tämä ei tee uskon kohteesta välttämättä todellista ja konkreettista. Minulla ei ole tarvetta uskoa henkimaailmaan tai jahveen. Minä haluan uskoa hyväsydämisyyteen, ja hyväsydämisyyttä myös löydän kaikkialta, pahansuopaisuudenkin keskeltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      129
      4086
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1831
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1790
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1691
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      453
      1544
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1302
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1276
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      452
      1256
    Aihe