Pia ei ole Piia!

Seija

Kirjoitan tänne nimipalstalle eräästä erittäin häiritsevästä asiasta. Kerron aluksi hieman taustaa jutulleni. Suomen kielessä ei ole tapana pidentää vokaaleita. Miettikää seuraavia esimerkkejä:

- mato ei ole maato
- kirja ei ole kiirja
- takki ei ole taakki

Mutta silti Suomi on pullollaan tälläisiä kielioppivirheitä. Nina, Pia, Tia, Ria, Mia ovat ihan hyviä nimiä siihen asti, kun ne LAUSUTAAN YHDELLÄ IILLÄ!!! Nina sanotaan Nina EI Niina.
Eihän vaikka Jussi-nimeä sanota Juussi tai yhtä lailla Jani EI OLE Jaani.

Eli vanhemmat ja kaikki muutkin muistakaa: Jos haluatte lapselle Piia-nimen niin annatte sen kahdella i:llä, jos taas annatte Pia-nimen, se tarkoittaa myös, että nimi on silloin Pia!

Olin kerrran samalla kurssilla erään Piian kanssa ja hän kertoin mitä hankaluuksia Piia-nimi on hänelle aiheuttanut. Hän joutuu aina vastaamaan kysymykseen: yhdellä vai kahdella iillä. Ja tämä vain sen vuoksi, että jotkut kieliopittomat idiootit eivät osaa suomea. Tämä Piia oli kaiken lisäksi vielä varmistanut asian kielilautakunnasta. Lautakunta tosiaan ilmoitti, että Pia-nimi tulisi suomen kielen mukaan sanoa Pia ei Piia. Myös äidinkielenopettajat kertovat samaa.

Joten vanhemmat olkaa niin kilttejä, että annatte lapselle sellaisen nimen, että tiedätte edes miten se tulee lausua. Nina ja Nora eivät ole sama asia kuin Niina ja Noora. Isa on Isa, ei Iisa. JNE.

14

2420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leila

      Ehkä siinä on kyse siitä, että Niina ja Noora kyllä kuulostaa kivalta, mutta Nina ja Nora näyttää kivemmalta/jännemmältä ;)
      Itseäni ei kyllä haittaa, jos ne lausutaan pitkällä vokaalilla...

    • evian

      Oma nimeni myös sekoitetaan AINA toiseen, yleisempään lähes samaan nimeen. Vaikka lausuisin nimeni todella selvästi ja korostaisin, että "vain yksi se ja se kirjain, ei kahta!", SILTI joku lausuu nimen AINA väärin.

      Ja tämä vain koska kahdella vokaalilla kyseinen nimi on yleisempi (mielestäni kuitenkin rumempi, joten en voi sietää että nimeni lausutaan aina väärin).

      Periaatteessa siis olen samaa mieltä kassasi, antakaa lapsille nimet siinä muodossa kuin ne lausutaankin! Ikävä kyllä omasta kokemuksestani voin sanoa, että ihmiset kuitenkin muuntelevat nimet sen mukaan miten ne jokaisen omaan suuhun parhaiten sopivat, oli nimen kirjoitusasu sitten mikä tahansa.

      • hölmömude

        No niin! Me olemme tehneet juuri tuon kauhean kardinaalivirheen ja laittaneet tytölle nimeksi Ava, vaikka lausumme sen muodossa Aava.Se vain tuntui luontevammalta, ehkä osin siksi, että isä on suomenruotsalainen, mutta osin myös edellämainitun kirjoituksen maininnan mukaan, että näyttää kirjoitettuna en nyt sanois jännemmältä muttavaan nätimmältä. Minä olen hyvin pahoillani, en ollut tullut ajatelleeksi tunteitasi. Kuolen ja rusennun tänne syntieni tähden. Ainut lohtuni on, että minä en tätä buumia ole aloittanut, enkä siten ollut tullut ajatelleeksikaan pointtiasi. Lupaan pistää oikeaoppisen nimen seuraavalle mukulalle. Aurinkoista kesää!!!


      • evian
        hölmömude kirjoitti:

        No niin! Me olemme tehneet juuri tuon kauhean kardinaalivirheen ja laittaneet tytölle nimeksi Ava, vaikka lausumme sen muodossa Aava.Se vain tuntui luontevammalta, ehkä osin siksi, että isä on suomenruotsalainen, mutta osin myös edellämainitun kirjoituksen maininnan mukaan, että näyttää kirjoitettuna en nyt sanois jännemmältä muttavaan nätimmältä. Minä olen hyvin pahoillani, en ollut tullut ajatelleeksi tunteitasi. Kuolen ja rusennun tänne syntieni tähden. Ainut lohtuni on, että minä en tätä buumia ole aloittanut, enkä siten ollut tullut ajatelleeksikaan pointtiasi. Lupaan pistää oikeaoppisen nimen seuraavalle mukulalle. Aurinkoista kesää!!!

        vain minun tunteeni siitä miksikään muuttuvat, minkä nimen omille lapsillesi olet antanut. Tarkoitin vain sanoa, että on todella RASITTAVAA joutua AINA selittämään että "ei se niin ole vaan näin". Ja vain yhdellä tai kahdella kirjaimella kastetodistuksessa tämä olisi vältettävissä.

        Teidänkin tyttönne on nimeltään AVA, miksi häntä siis kutsutaan "väärällä" nimellä AAVAksi?? Ne kun ovat kaksi aivan eri nimeä.


    • A.S

      Voi Seija,

      Mitenkähän tämän nyt nätisti sanoisi...ei voi vaan kuin ihmetellä miten jotkut asiat voivat olla joistain ihmisistä "erittäin häiritseviä".

      "Olin kerrran samalla kurssilla erään Piian kanssa ja hän kertoin mitä hankaluuksia Piia-nimi on hänelle aiheuttanut. Hän joutuu aina vastaamaan kysymykseen: yhdellä vai kahdella iillä"

      Tuokin vielä, kauheaa, saakohan lapsi tuosta jotain traumoja loppuiäkseen. Minultakin kysytään joka hemmetin kerta kun kauppaan menen että pankki- vai luotto?

      Seija oikeasti, luulisi että maailmassa on muitakin hieman toisenlaisia asioita jotka ovat erittäin häiritseviä. : )

      • Täysin suomenkielinen

        ...pankki vai luotto...se on kyllä todella ärsyttävä kysymys... :)

        Minäkin kuulun niihin "väärien" nimien käyttäjiin... Johtuu ehkä siitä että meillä päin nuo useimmiten kirjoitetaan yhdellä i:llä, koska paikkakuntani on kaksikielinen... jopa tyttäreni toinen nimi joka on Maria, lausutaan kahdella i:llä...se mahtaa kuulostaa kamalalta... Tulevaisuudessa jos saan tytön hänestä tod. näk. tulee Ria ja lausutaan kahdella i:llä, en osaisi kuvitellakkaan laittavani sitä kahdella i:llä... eikä mielestäni se ole edes nimi jos lausuu yhdellä i:llä, eikä Pia ja Mia, toisin kuin Sara ja Nina voidaan lausua myös yhdellä i:llä. Eiköhän kaikki laiteta oman mielemme mukaan... Ikinä ei voi kaikkia miellyttää eikä mielestäni tarvikkaan, kunhan vanhemmat ovat tyytyväisiä...


      • evian

        nimesi on esim. Maija, Taina tai Suvi, et voi ymmärtää OIKEASTI mitä Seija tarkoittaa (Seijakaan ei välttämättä ole kyseisen hlön oikea nimi). Se jonka nimi ei ole tulkittavissa monella VÄÄRÄLLÄ tapaa, ei varmasti tajua miten ärsyttävää on kun joutuu aina korjailemaan toisten virheitä.

        Vaikka se sinusta "pieneltä asialta" vaikuttaakin, voi se jollekin toiselle olla isokin juttu. Itse esim. saan kuulla lähes aina olevani vihaamani nimen omistama, vaikka se ei pidä paikkaansa. Eikä se todellakaan miellytä, tai ole "vain pieni juttu".


      • A.S
        evian kirjoitti:

        nimesi on esim. Maija, Taina tai Suvi, et voi ymmärtää OIKEASTI mitä Seija tarkoittaa (Seijakaan ei välttämättä ole kyseisen hlön oikea nimi). Se jonka nimi ei ole tulkittavissa monella VÄÄRÄLLÄ tapaa, ei varmasti tajua miten ärsyttävää on kun joutuu aina korjailemaan toisten virheitä.

        Vaikka se sinusta "pieneltä asialta" vaikuttaakin, voi se jollekin toiselle olla isokin juttu. Itse esim. saan kuulla lähes aina olevani vihaamani nimen omistama, vaikka se ei pidä paikkaansa. Eikä se todellakaan miellytä, tai ole "vain pieni juttu".

        Evian kirjoittaa "Itse esim. saan kuulla lähes aina olevani vihaamani nimen omistama"

        Kenenkään ei tarvitse nykyään kärsiä mistään nimestä. Jokainen täysi-ikäinen voi vaihtaa nimensä niin halutessaan. Ja ihan vapaasti saa ja pitää valita monellako ii:llä ja aa:lla se kirjoitetaan ja lausutaan.


      • evian
        A.S kirjoitti:

        Evian kirjoittaa "Itse esim. saan kuulla lähes aina olevani vihaamani nimen omistama"

        Kenenkään ei tarvitse nykyään kärsiä mistään nimestä. Jokainen täysi-ikäinen voi vaihtaa nimensä niin halutessaan. Ja ihan vapaasti saa ja pitää valita monellako ii:llä ja aa:lla se kirjoitetaan ja lausutaan.

        minäpä en haluakaan vaihtaa nimeäni vaan haluaisin ihmisten oppivan lukemaan ja lausumaan niin kuin papereissa lukee, niin kuin jo kastetodistuksessani lukee. Ei luulisi olevan liikaa pyydetty.


      • Anonyymi
        evian kirjoitti:

        minäpä en haluakaan vaihtaa nimeäni vaan haluaisin ihmisten oppivan lukemaan ja lausumaan niin kuin papereissa lukee, niin kuin jo kastetodistuksessani lukee. Ei luulisi olevan liikaa pyydetty.

        Minun ruotsalainen ystäväni on Tina ja auta armias kun käy Suomessa niin häntä kutsutaan Tinaksi , vaikka ruotsiksi se lausutaan myös Tiina , joten siinäkin on hieman oppimattomuutta , joten kielioppia kun on lukenut koulussa niin tietää missä maassa vokaalit on pitkiä ja missä ne lausutaan lyhyinä. Se sama ei kai siinä pitäisi olla oikeastaan mitään ongelmaa, ainostaan että hyväksytään että vokaaleita käytetään hieman eri tavalla riippuen missä maassa nimen on saanut.


      • Anonyymi

        Totta kai eräissä asioissa on kysyttävä kuinka monella iillä jonkun nimi kirjoitetaan siksi että esim daatassa ei saa esille oikeaa henkilöä jos nimi on syötetty sinne Pia vaikka kaste paperissa lukee Piia .
        Niin että eräissä tapauksissa vaan on kysyttävä josko nimi lausutaan kahdella vai yhdellä vokaalilla


    • Pian äiti!

      Pia ei ole Piia, mutta Pia voi olla Piia! Siinä se ero! Oma tyttäreni on Pia Susanna ja hänen nimensä lausutaan Piia! Hänelle annettiin nimeksi Pia, koska hänen isoveljensä ovat nimiltään Aki ja Tom eli halusimme myös siskolle kolmekirjaimisen nimen.

    • Tia

      oma nimi Tia ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia vaikka sitä ei lausutakkaan Tia vaan Tiia ennemminkin, MUTTA jos mulla olis kaks nimee jotka pitäis sanoo Tia ja Tiia ni kyl niist ero löytyis... Tia= ns. 1,5 iitä ja Tiia=2 iitä... ihan eri asia!!!

    • Anonyymi

      Heini Piia en muuta tauluja taulu rikokset Aki Uusitalo Kari Lehtinen psykiatri sosiaalityöntekijä silmätipat Nivala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe