Tämän keskustelupalstan avauksia isänmaallisuudesta ovat mm. miinakielto, kansallissosialismi, ruotsalaistan nimien epäisänmaallisuus, juutalaiset suvut.
Itse olen suomenkielinen suomalainen. Suvusta löytyy pohjalaisia, satakuntalaisia ja karjalaisia. Olen kasvanut hyvin tavallisessa perheessä, vanhempani ovat työssäkäyviä, isovanhemmat maanviljelijöitä. Kesiä vietin mökillä ja maaseudulla. Suoritin peruskoulun, lukion, armeijan ja sen jälkeen jatko-opintoja.
Koskaan en ole kuitenkaan oppinut ymmärtämään vihaa venäläisiä tai ruotsalaisia kohtaan. Minua tai lukuisia muitakaan suomalaisia ei olisi olemassa ilman karjalaisten pakkomuuttoa. Olemme historian ja perimämme aikaansaannosta. Se, että karjalaiset joutuivat muuttamaan asuinalueiltaan, on valitettavaa, mutta historiaa ei voi muuttaa. Mielestäni meidän tulisi vihdoin hyväksyä tämä. Samoin se tosiasia, että naapurimaamme idässä on Venäjä ja lännessä Ruotsi.
Tuntuu, että monien mielestä isänmaallisuus tarkoittaa muukalaisvihaa ja vieraiden kulttuurien vieroksumista. Sen sijaan meidän pitäisi olla enemmänkin ylpeitä maamme hyvinvoinnista ja saavutuksista. Tänne tulijoiden tulisi kokea maamme ja kulttuurimme houkutteleviksi. Olisi tärkeää saada ihmiset mukaan yhteiskuntaan, eikä tuntemaan itseään ulkopuolisiksi. Tämä tunne täytyisi tietysti saada myös oman maan kansalaisiin.
Mielestäni paras tapa olla isänmaallinen on olla ylpeä suomalaisuudestaan, mutta ei kuitenkaan pitää itseään muita parempana. Isänmaallisuus on sitä, että haluaa pitää huolta omasta ja muiden hyvinvoinnista. Isänmaallisuus on myös sitä, että pyrkii luomaan positiivista asennetta sekä itseensä että muihin. Kaikki ovat erilaisia, mutta silti samanlaisia. Yritetään saada siitä voimavara!
Ole iloinen, hymyile, älä eristäydy ja luo hyvä ilmapiiri. Kannusta muita.
Mukavaa päivää sinulle, joka jaksoit tekstin loppuun asti. :)
Mitä on isänmaallisuus?
93
2333
Vastaukset
- anti-isäm maallinen
Isäm maallisuus on sitä että olet nöyrä, maksat veroja, vedät kännit joka viikonloppu, teet nurisematta kaiken mitä käsketään ja kuolet pois riittävän nuorena.
- isäm maa ylös
muistat vielä vaikuttaa isän maasi asioihin eli äänestät joka kerta
ja käyt mielelään kirkossa - tosi on
Pidän itseäni hyvinkin isänmaallisena.
En kuitenkaan ymmärrä ,miten senjälkeen kovin isänmaallinen voin olla ,jos suuremmalla osalla kadulla vastaantulevista NS Suomalaisista on musta naama ?Minun mielestäni Suomalaiseksi ei voi alkaa,Suomalaiseksi synnytään
Suomalaisista vanhemmista.
Tottakai olen niin totaalisesti väärässä mielipiteineni,mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella. - aina tuo jaksaa
Jussufi voi kyllä ottaa paluulennon itäafriikkaan .
Ei me täällä surra itseämme kuoliaaksi. - Niin ja näin
Toivottavasti meteori putoaa Suomeen tai miehitetäänj, ei ainakaan tarvitse elää yhdistyselämää yhdistyksessä, jossa puheenjohtaja 70 ja harrastaa 50 vuotta nuorempia tai istua oopperassa töölölaisten kanssa. , en usko enää mitään. Suomessa on kaikki mahdollista negatiivisella tavalla: esim. siruautomaattikortti ei toimi, eikä missään saa levähtää hetkeksikään, kaikki töihin , malli matkittu Ruotsista, joten ihmiset salailevat sairauksiaan ja käyv't kolmessa eri yhdistyksessä istumassa: kaikki vaativat sitoutumista ja ovat mielestään maailman tärkeimpiä yhdistykset: Niitä on jo liikaa: Biljardit ystävät ry; Internetin ystävät ry, yksinäiset ry jne-- Herätkää jo? Joku kerää rahat ..No, ehkä Hurstin syöpä herättää suomalaiset miten asiat vat Suomesssa ? SYöpätautien klinikalle pitkä jono, lääkäreitä vähän, ja yksityispuolella työterveyspohjainen*; joka ei myöskään toiimi, esim. vatsakivun takia joudutaan lähettämään eteenpäin, Ei Ruotsisakaan politiikko päässyt ohi jonojen leikkkaukseen ? Onko Suomella varaa menettää Hursti ? Eikä lääkäreillä ole aikaa paneutua , ainakaan Suomessa, ulkomailla kyllä, vaikka 3 tuntia, joten taitaa olla asennekysymys tämäkin ?
- REVI TÄSTÄ
”Kreikka ei maksa kaikkea”
Luottoluokituslaitos Standard & Poor's on pudottanut Kreikan lainat alimpaan mahdolliseen luottoluokkaan CCC. Pudotus on raju, sillä laitos aiemmin luokitellut Kreikan joukkovelat luokkaa B.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/113101-tyly-pudotus-roskaluokkaan-”kreikka-ei-maksa-kaikkea”#comments - PERUSPERSU
ISÄNMAALLINEN = PERUSSUOMALAINEN
- niin ja näin,tuonne
PERUSPERSU kirjoitti:
ISÄNMAALLINEN = PERUSSUOMALAINEN
Niin ja naiset sinne nyrkin ja hellan väliin vaan..
Miehille miesten työt, naisille naisten työt - Isänmaallisuus on
aina tuo jaksaa kirjoitti:
Jussufi voi kyllä ottaa paluulennon itäafriikkaan .
Ei me täällä surra itseämme kuoliaaksi.kunnioittaa niitä periaatteita ja tapoja jonka vuoksi isoisät ovat maan itsenäiseksi taistelleet. Tämä on hyvin yksinkertaista ja selkeää, joten ihmettelen todella mihin se todellinen isänmaallisuus on kadonnut.
On oikein auttaa muita kansoja, mutta ei niitä tarvitse suomeen tuoda heitä auttaakseen. Paras tapa auttaa niitä, on auttaa niitä heidän omassa maassaan. Muu auttaminen on tekopyhää, tyhmää ja aivan turhaa tuhlausta. Jos joku haluaa perustella suomeen tuotujen pakolaisten tekevän suomesta monikansallisen, niin voin vain todeta että ainoa asia mikä sillä saavutetaan on moniongelmaisuus. Tulos on jo vähitellen näkyvissä. tosi on kirjoitti:
En kuitenkaan ymmärrä ,miten senjälkeen kovin isänmaallinen voin olla ,jos suuremmalla osalla kadulla vastaantulevista NS Suomalaisista on musta naama ?Minun mielestäni Suomalaiseksi ei voi alkaa,Suomalaiseksi synnytään
Tottakai olen niin totaalisesti väärässä mielipiteineni,mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella.Minusta isänmaallisuus liittyy myös jotenkin siihen, kenen puolesta olemme valmiita taistelemaan. Me ihmiset samoin kuin eläimet taistelemme itsemme, lapsiemme, koko perheemme ja metsästysmaittemme puolesta. Siihen jää eläinten isänmaallisuus. Me ihmiset jatkamme vielä sukuun, heimoon, isänmaahan, rotuun.
Tuo kaikki on mielestäni luonnollista, geeneissä olevaa isänmaallisuutta. Luonnotonta on vaatia yhdeltä pieneltä ihmiseltä, että hänen on taisteleva tasapuolisesti joka ikisen kansan, kaikkien ihmisten puolesta.- avaruuden ikkuna
tosi on kirjoitti:
Tottakai olen niin totaalisesti väärässä mielipiteineni,mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella."mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella."
Oletko aivan varma, ettet ole keneltäkään oppinut asennettasi? Rohkenen väittää, että kaikki asenteemme ovat opittuja. Emme elä umpiossa. Olet nähnyt ja kuullut erilaisia näkökulmia asioihin ja napannut niistä ne, jotka resonoivat oman energiatasosi ja henkisen kehityksesi kanssa. Toki mielipiteesi on sinun, mutta tuskin olet sitä itse keksinyt kuitenkaan.
Itse taas yhdyn mielipiteissäni mielummin siihen suvaitsevaiseen ja avarakatseiseen sakkiin, joka on sitä mieltä että jokainen ihminen on laulun arvoinen. Suomalaiseksi katsotaan ihminen jolla on Suomen kansalaisuus, syntymässä saatu tai muulla tavoin. Tämä oli siis minun mielipiteeni. Myös Suomen laki on tätä mieltä. Sitten, jos puhutaan eri kansalaisuuksien geeniperimästä, on syntyperällä väliä. Muuten ei. Mitä väliä sillä on, minkä värinen joku ihminen on? Mitä merkitystä on sillä, missä ja mihin perimään ihminen on syntynyt? Miten se asia koskettaa esimerkiksi sinun elämääsi?
Minun on hieman vaikea ymmärtää kiihkoisänmaallisuutta, itse kun olen enemmän universalisti kuin isänmaallinen. Ihmisiä kaikki tyyni tällä pienellä planeetalla jossain loputtoman avaruuden äärellä. Eikä ihmisluonnolle riitä edes toisen kulttuurin väheksyminen, meillähän on taipumus arvostella myös naapurikuntia. Pohjoisessa asuvat haukkuvat etelässä asuvia. Isänmaalliseksi tunnustautuva Kuopion poika ei voi sietää helsinkiläistä, koska on omassa päässään luonut mielikuvan tuosta toisesta, ilman mitään todellisuuspohjaa. Riidan saamme aikaiseksi myös saman kaupungin sisällä -eri kaupunginosat tappelevat keskenään. Arvostelemme jopa naapureitamme. Jossain kyselyssä yli 50% oli sitä mieltä, että naapuri on ärsyttävä. On lukuisia riitaisia sukuja, jossa välejä pistetään poikki tuon tuosta, vihataan äitejä ja isiä, siskoja ja veljiä.
Kuinka tällainen väki voisi ikinä oppia niin suvaitsevaiseksi, että kykenisi hyväkymään jopa ihan eri maanosasta tulleen ihmisen, kun oma naapurikin tekee tiukkaa? Paljon on ihmisellä vielä opittavaa, ennenkuin maailma on valmis. - näin sen näin..
Niin ja näin kirjoitti:
Toivottavasti meteori putoaa Suomeen tai miehitetäänj, ei ainakaan tarvitse elää yhdistyselämää yhdistyksessä, jossa puheenjohtaja 70 ja harrastaa 50 vuotta nuorempia tai istua oopperassa töölölaisten kanssa. , en usko enää mitään. Suomessa on kaikki mahdollista negatiivisella tavalla: esim. siruautomaattikortti ei toimi, eikä missään saa levähtää hetkeksikään, kaikki töihin , malli matkittu Ruotsista, joten ihmiset salailevat sairauksiaan ja käyv't kolmessa eri yhdistyksessä istumassa: kaikki vaativat sitoutumista ja ovat mielestään maailman tärkeimpiä yhdistykset: Niitä on jo liikaa: Biljardit ystävät ry; Internetin ystävät ry, yksinäiset ry jne-- Herätkää jo? Joku kerää rahat ..No, ehkä Hurstin syöpä herättää suomalaiset miten asiat vat Suomesssa ? SYöpätautien klinikalle pitkä jono, lääkäreitä vähän, ja yksityispuolella työterveyspohjainen*; joka ei myöskään toiimi, esim. vatsakivun takia joudutaan lähettämään eteenpäin, Ei Ruotsisakaan politiikko päässyt ohi jonojen leikkkaukseen ? Onko Suomella varaa menettää Hursti ? Eikä lääkäreillä ole aikaa paneutua , ainakaan Suomessa, ulkomailla kyllä, vaikka 3 tuntia, joten taitaa olla asennekysymys tämäkin ?
Hursti tekee ihaltavaa työtä oman vakaumuksensa pohjalta. Silti näkisin, että kysymyksen tulisi kuulua: onko meillä varaa menettää Jumalan antamia siunauksia kansakuntana?
- tosi on
avaruuden ikkuna kirjoitti:
"mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella."
Oletko aivan varma, ettet ole keneltäkään oppinut asennettasi? Rohkenen väittää, että kaikki asenteemme ovat opittuja. Emme elä umpiossa. Olet nähnyt ja kuullut erilaisia näkökulmia asioihin ja napannut niistä ne, jotka resonoivat oman energiatasosi ja henkisen kehityksesi kanssa. Toki mielipiteesi on sinun, mutta tuskin olet sitä itse keksinyt kuitenkaan.
Itse taas yhdyn mielipiteissäni mielummin siihen suvaitsevaiseen ja avarakatseiseen sakkiin, joka on sitä mieltä että jokainen ihminen on laulun arvoinen. Suomalaiseksi katsotaan ihminen jolla on Suomen kansalaisuus, syntymässä saatu tai muulla tavoin. Tämä oli siis minun mielipiteeni. Myös Suomen laki on tätä mieltä. Sitten, jos puhutaan eri kansalaisuuksien geeniperimästä, on syntyperällä väliä. Muuten ei. Mitä väliä sillä on, minkä värinen joku ihminen on? Mitä merkitystä on sillä, missä ja mihin perimään ihminen on syntynyt? Miten se asia koskettaa esimerkiksi sinun elämääsi?
Minun on hieman vaikea ymmärtää kiihkoisänmaallisuutta, itse kun olen enemmän universalisti kuin isänmaallinen. Ihmisiä kaikki tyyni tällä pienellä planeetalla jossain loputtoman avaruuden äärellä. Eikä ihmisluonnolle riitä edes toisen kulttuurin väheksyminen, meillähän on taipumus arvostella myös naapurikuntia. Pohjoisessa asuvat haukkuvat etelässä asuvia. Isänmaalliseksi tunnustautuva Kuopion poika ei voi sietää helsinkiläistä, koska on omassa päässään luonut mielikuvan tuosta toisesta, ilman mitään todellisuuspohjaa. Riidan saamme aikaiseksi myös saman kaupungin sisällä -eri kaupunginosat tappelevat keskenään. Arvostelemme jopa naapureitamme. Jossain kyselyssä yli 50% oli sitä mieltä, että naapuri on ärsyttävä. On lukuisia riitaisia sukuja, jossa välejä pistetään poikki tuon tuosta, vihataan äitejä ja isiä, siskoja ja veljiä.
Kuinka tällainen väki voisi ikinä oppia niin suvaitsevaiseksi, että kykenisi hyväkymään jopa ihan eri maanosasta tulleen ihmisen, kun oma naapurikin tekee tiukkaa? Paljon on ihmisellä vielä opittavaa, ennenkuin maailma on valmis.Pikkuisen on väliä värillä myös sinulle ,tunnustatpa vaiko et sitä.
Mietippäs tarkoin kuinka olisit onnellinen,jos tyttäresi tois kotiisi mustan muslimi miehen ja toteais,tässä on minun tuleva mieheni.Samalla hän ilmoittais,alan elää niinkuin kunnon musliminaisen kuuluu,huntuineen ja naamioineen.
Olen isänmaallinen,mutta olen myös rehellinen.Enkä hyväksy tätä teatteria mikä maan johtoportaassa on menossa tämän vapaan maahanmuuton kanssa.
Jos jumala olis halunnut kaikki kansat ja rodut sekoittaa keskenään,hän olis sen tehnyt heti alkuunsa.Nyt sen tekee tyhmääkin tyhmempi ihminen.
Valtio jolla ei ole selviä rajoja,ei kauan ole kartalla. - askimmm
Isänmaallisuus on kirjoitti:
kunnioittaa niitä periaatteita ja tapoja jonka vuoksi isoisät ovat maan itsenäiseksi taistelleet. Tämä on hyvin yksinkertaista ja selkeää, joten ihmettelen todella mihin se todellinen isänmaallisuus on kadonnut.
On oikein auttaa muita kansoja, mutta ei niitä tarvitse suomeen tuoda heitä auttaakseen. Paras tapa auttaa niitä, on auttaa niitä heidän omassa maassaan. Muu auttaminen on tekopyhää, tyhmää ja aivan turhaa tuhlausta. Jos joku haluaa perustella suomeen tuotujen pakolaisten tekevän suomesta monikansallisen, niin voin vain todeta että ainoa asia mikä sillä saavutetaan on moniongelmaisuus. Tulos on jo vähitellen näkyvissä.Moniongelmaisuus on juuri sellainen mitä sinun tavallasi ajattelevat luovat ;) Kun kaikki ajattelevat tuolla lailla,on ongelmaeikä mikään oskaan muutu. Itse tiedän paljonkin ulkomaalaisia jotka ovat kovin kiinnostuneita suomesta ja suomen kulttuurista ja perinteistä! Satavarma olen myös että mikäli me olemme valmiita ottamaan uutta vastaan ja oikein esiteltynä ja kerrottuna myös pystymme antamaan paljon maastamme ja kulttuuristamme maahanmuuttajille.Mutta siihen vastaanottamiseen ja antamiseen tarvitaan kultakin osapuolelta suurta sydäntä ja halua nähdä ja hyväksyä eri kulttuureita,tapoja,uskontoja...itse en koe ongelmaksi uusia kulttuureita millään tapaa vaan rikkautena ne tulee ottaa. Ei sitä meidän ydinkulttuuria koskaan saa eikä tarvitsekaan unohtaa.Siihen rinnalle vain mahtuu muitakin kun vain avaa sydäntään :)) Ja uskotko.Näitä isosydämisiä löytyy niin muslimeista kuin vaikkapa hinduistakin ;)... ja vielä.Itse olen seurustellut muslimin kanssa mutta itseni ei olisi tarvinnut kääntyä muslimiksi jos en olisi halunnut.Se olisi riittänyt että kuulut johonkin kirkkoon(okei.ateistit ei siis olis ollu hyväksyttäviä.....) (joo tää mun eksä ei ollut niin tiukka uskontonsa kanssa,jota moni muukaan ei ole kun oikein katsot...vaikka rukoilee 5päivässä,kieltäytyy alkoholista ja sianlihasta,paastoaa..voi silti elää tässä nykypäivässä.tiesitkö muuten että muslimit eivät tyrkytä uskontoaan vaan he pyrkivät siihen että kiinostunut ihminen tulee itse kysymään islamista joten aika huomaamattomia ovat jos esim vrt näihin oveltaovelle tyyppejä...)
- Juuri tätä...
askimmm kirjoitti:
Moniongelmaisuus on juuri sellainen mitä sinun tavallasi ajattelevat luovat ;) Kun kaikki ajattelevat tuolla lailla,on ongelmaeikä mikään oskaan muutu. Itse tiedän paljonkin ulkomaalaisia jotka ovat kovin kiinnostuneita suomesta ja suomen kulttuurista ja perinteistä! Satavarma olen myös että mikäli me olemme valmiita ottamaan uutta vastaan ja oikein esiteltynä ja kerrottuna myös pystymme antamaan paljon maastamme ja kulttuuristamme maahanmuuttajille.Mutta siihen vastaanottamiseen ja antamiseen tarvitaan kultakin osapuolelta suurta sydäntä ja halua nähdä ja hyväksyä eri kulttuureita,tapoja,uskontoja...itse en koe ongelmaksi uusia kulttuureita millään tapaa vaan rikkautena ne tulee ottaa. Ei sitä meidän ydinkulttuuria koskaan saa eikä tarvitsekaan unohtaa.Siihen rinnalle vain mahtuu muitakin kun vain avaa sydäntään :)) Ja uskotko.Näitä isosydämisiä löytyy niin muslimeista kuin vaikkapa hinduistakin ;)... ja vielä.Itse olen seurustellut muslimin kanssa mutta itseni ei olisi tarvinnut kääntyä muslimiksi jos en olisi halunnut.Se olisi riittänyt että kuulut johonkin kirkkoon(okei.ateistit ei siis olis ollu hyväksyttäviä.....) (joo tää mun eksä ei ollut niin tiukka uskontonsa kanssa,jota moni muukaan ei ole kun oikein katsot...vaikka rukoilee 5päivässä,kieltäytyy alkoholista ja sianlihasta,paastoaa..voi silti elää tässä nykypäivässä.tiesitkö muuten että muslimit eivät tyrkytä uskontoaan vaan he pyrkivät siihen että kiinostunut ihminen tulee itse kysymään islamista joten aika huomaamattomia ovat jos esim vrt näihin oveltaovelle tyyppejä...)
ihmettelenkin. Heti kun puhuu isänmaallisuudesta se käännetään johonkin ihan muuhun. Mainitsinko jossain että suomeen ei saa ulkomaalaisia tai muita uskontoja tulla ollenkaan?? Kaikki on tervetulleita kun tullaan oikealla asenteella ja maan tappoja kunnioittaen. Mutta jos tänne tuomalla tuodaan mitä tahansa ja elätetään niitä ihan huvikseen niin kyllä se on jo todella törkeetä maan ja systeemin hyväksikäyttöä. Sulle voin asian yksinkertaistaa vertauskuvallisesti että ymmärrät paremmin.
Jos tuot kotiisi jatkuvasti paskaa niin ei se odottamalla suklaaksi muuttu, vaan ajastaan siitä sivuilmiönä leviää loisia ympäristöön joita et enää saa pois muuta kuin tappamalla ne. Tämä on yksinkertainen fakta. Ja nimenomaan tätä haluaisin välttää niinkuin varmaan kaikki isänmaalliset ihmiset yleensä - haudankaivaja22
Kukaan suomalainen ei saa muuttaa pois Suomesta, koska jokaisen suomalaisen täytyy isänmaallisuuden nimissä kuolemansa jälkeen lannoittaa mätänevällä ruumiillaan isänmaata, jotta hautausmaiden suuret puut saavat
tarpeeksi ravintoa. - avaruuden ikkuna
tosi on kirjoitti:
Pikkuisen on väliä värillä myös sinulle ,tunnustatpa vaiko et sitä.
Mietippäs tarkoin kuinka olisit onnellinen,jos tyttäresi tois kotiisi mustan muslimi miehen ja toteais,tässä on minun tuleva mieheni.Samalla hän ilmoittais,alan elää niinkuin kunnon musliminaisen kuuluu,huntuineen ja naamioineen.
Olen isänmaallinen,mutta olen myös rehellinen.Enkä hyväksy tätä teatteria mikä maan johtoportaassa on menossa tämän vapaan maahanmuuton kanssa.
Jos jumala olis halunnut kaikki kansat ja rodut sekoittaa keskenään,hän olis sen tehnyt heti alkuunsa.Nyt sen tekee tyhmääkin tyhmempi ihminen.
Valtio jolla ei ole selviä rajoja,ei kauan ole kartalla.Tyttärelläni on ollut kyllä ghanalainen poikaystävä. Muslimiksi hän ei voisi kääntyä samasta syystä, kuin siitä että hän on myös eronnut ev.lut. seurakunnasta. Kun ihminen tavoittaa tietyn tietoisuuden tason, minkä tahansa uskonnon tunnustaminen on sen jälkeen mahdotonta. Värillä ei todellakaan ole väliä ja tämä käy todeksi myös em. tietoisuuden herättyä. Jumalalla ei ole tämän asian kanssa mitään merkitystä. Itseasiassa geeniperimän hyvän laadun takaamiseksi on hyväksi, jos ainekseen saadaan hiukan vaihtelua. Tulevaisuuden ihminen ei ole musta tai valkoinen, vaan kauniin kuparinruskea. Ei minulla ole mitään sitä vastaan. Uskonnot (kristinusko mukaanluettuna) ovat suurimpia suvaitsemattomuuden, vihan ja pelon lähteitä. Ikävä kyllä. Tämä planeetta olisi kaunis, jos jokainen ihminen pitäisi uskontonaan rakkautta. Muuta ei tarvita, kaikki muu on ylimääräistä huttua, turhaa painolastia.
Kyse ei välttämättä ole teatterista. On ihmisiä, jotka toden totta ajattelevat eritavalla kuin sinä. Usko pois vaan.
Palaan vielä tuohon väitteeseesi, mitä jos tyttäreni jne. Jos hän olisi sielun kehityksessään vielä sillä tasolla, että hän voisi omaksua jonkun uskonnon opit omakseen, se olisi tarkoituksenmukaista hänen henkiselle kasvulleen tässä elämässä. Ei ole minun asiani olla siitä jotain mieltä. Tottakai olisin onnellinen, jos hän olisi. Tavoitiko yhtään ajatustani tästä? Puhumme totaalisesti eri taajuudella, aivan kuin kaksi eri radiokanavaa yrittäisi kommunikoida keskenään. Jos sinä et pysty symppaamaan muuta, kuin sitä maailmaa johon olet tottunut ja kasvanut, ei se tarkoita sitä, ettei kukaan muukaan pysty. - mi<fjpowöabj'n
tosi on kirjoitti:
Tottakai olen niin totaalisesti väärässä mielipiteineni,mutta nämä ovat minun mielipiteitäni,eikä niitä ole tarvinnut keltään opetella.Esimerkiksi Amerikan yhdysvalloissa kaikki ovat amerikkalaisia, jos heillä on maan kansalaisuus syntyperästä huolimatta. Maksamalla veronsa he lunastavat kansalaisuutensa. Ranskalaisille ranskalaisia ovat vain Ranskassa syntyneet valkoiset. Heille ranskaa puhuvat kanadalaisetkin ovat muukalaisia, näin olen kuullut. Henkilökohtaista kokemusta ei ole. Meidän lapset ovat suomalaisia, Suomessa syntyneitä vaikka mieheni on syntyperältään muualta kuin Suomesta. Presidentiksi, ministeriksi ja lennonvalvojaksi hänestä ei ole, mutta ei väliä. On kuitenkin asunut Suomessa yli puolet elämästään, maksanut kantasuomalaisten sosiaalikorvauksia, rakentanut tätä maata työtä tekemällä ja pitää tätä maata kotimaanaan. Se missä hän on syntynyt on synnyinmaa. Isänmaallisuutta on maksaa veronsa kotimaahan ja kaikin tavoin edistää/suojella niitä hyviä arvoja, joita meillä täällä on. Niihin kuuluu vieraanvaraisuus.
- abdullah fakta
Nämä Suomessa oleskelevat sadat tuhannet ulkomaalaistaustaiset elintasoturistimamut eivät pätkääkään välitä tulla sielultaan suomalaisiksi.
Heitä kiinnostaa vain ja ainoastaan kansalaisuuden saaminen ja ns.
toimeentulon turvaaminen. Suomi ja suomalaisuus on heille muuten
aivan sivuseikka. He tulevat jatkossakin pysymään sellaisina kuin alunperin
ovat omassa maassaan olleet kaikkine outoine tapoineen ja kulttuureineen.
- Koroljov
Suomalaisten ruotsalaisviha on äitikapinaa, koska Ruotsi on Suomen äiti. Suomalaisten venäläisviha on isäkapinaa, koska Venäjä on Suomen isä.
Suomalaiset ovat ruotsalaisia jotka puhuvat Suomea. Suomen kieli on itäistä perua, mutta suomalaisten kulttuuri ja tavat ovat peräisin Ruotsista, ja Suomen valtiollinen kokonaisuus taas on Venäjän luomus. Suomi on joukko Ruotsin itäisiä läänejä, joista Venäjä muodosti yhtenäisen kokonaisuuden. Suomi on kansallisuus, jonka loi Venäjän perustaman Suomen ruotsinkielinen yläluokka.
Tässä on Suomen synty lyhyesti kuvattuna. Suomi on historiassa verrattain uusi asia, modernin ajan tekele. Siinä mielessä se on kuin lapsi verrattuna äitiinsä Ruotsiin ja isäänsä Venäjään, vielä uhmaiässä.- Suomi suomalaisille?
Kyllä suomalaiset heimot ovat kansoittaneet tätä maailmankolkkaa paljon ennen ruotsalaisten tuloa. Totta on että Ruotsin vallan alla Suomesta muotoutui yhtenäisempi kulttuurinen alue, mutta se ei poista sitä että täällä on myös omaleimainen ja rikas kulttuuri, jota ei ole suoraan lainattu muualta.
Ja mitä suomalaisuuteen tulee, kukapa tietää mistä omat sukujuurensa ovat kotoisin? Vielä 1800-luvulla Suomeen (ja Suomesta) muutettiin ulkomailta ahkerasti. Itse aikanani hämmästyin kun minulle selvisi, että kummallakin vanhemmallani suku on alunperin muualta(Saksa, Italia) kuin Suomesta kotoisin! - Kerimäki beat
Vaikka se tuntuisi kuinka pahalle ja oli se sitten miten hävettävää tahansa niin, kyllä suomalaisten luontainen suunta on ollut itä. Siltä suunnalta tänne on tultu ja sieltä se hengenheimolaisuus löytyy. Ruotsalainen ja saksalainen yläluokka istutti tänne läntisen kulttuurin, mutta tuolta Itä-Suomesta löytyy vielä rippeitä, siitä aidosta ja alkuperäisestä suomalaisesta kulttuurista.
- jussirama
Rasistinen ja nationalistinen "isänmaallisuus" tulisi jättää historiaan, samoin kuin militaristinen talvisota-hehkutus. Mielestäni todellinen isänmaallisuus ja patriotismi on oikeudenmukaisuuden ajamista omassa maassaan ja kotiseudullaan. Hyvinvoinnin edistäminen kuuluu tähän. Ja se koskee kaikkia Suomen kansalaisia, EI vain niitä sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia kristittyjä maalaisia. Suomen kansaan kuuluu nykyään paljon etnisesti ja uskonnollisesti valtaväestöstä poikkeavia ihmisiä. Miksei heitä tulisi auttaa, jos he tarvitsevat apua? He ovat suomalaisia kuten muutkin tämän maan kansalaisuuden omaavat ihmiset.
- Jussiramalla on
varmaan aika paksu lompakko, kun on valmis kaikkia auttamaan. Miten on oikeudenmukaista auttaa kaikenmaailman kerjäläisiä ja pakolaisia jos ei auteta edes omia kansalaisia. Kyllä se todellinen isänmaallisuus on nimenomaan sitä että pidetään ensin huolta niistä omista kansalaisista eikä tungeta niitä rahoja esim. kreikkaan ja somalien elättämiseen ja lennättämiseen suomeen. Ja suomalaiseksi ei todellakaan tulla ulkomailta suomeen sosiaalipummiksi vuosiksi roikkumaan ja sitten anotaan kansalaisuutta. Sen jälkeen pyydetään koko suku suomeen perheenyhdistämiseen vedoten ja tehdään niistäkin muka suomalaisia. Näitäkö kutsut suomalaisiksi jotka kaipaa oikeudenmukaisuutta. Mitenkäs se aina suomessa asunut alkuperäinen suomalaisperhe joka kituu pienellä rahalla tai jonottaa ruokajonossa kun muut maahanmuuttajat ovat tärkeämpiä? Siinä sulle oikeudenmukaisuutta.
- EPÄREILUA
Jussiramalla on kirjoitti:
varmaan aika paksu lompakko, kun on valmis kaikkia auttamaan. Miten on oikeudenmukaista auttaa kaikenmaailman kerjäläisiä ja pakolaisia jos ei auteta edes omia kansalaisia. Kyllä se todellinen isänmaallisuus on nimenomaan sitä että pidetään ensin huolta niistä omista kansalaisista eikä tungeta niitä rahoja esim. kreikkaan ja somalien elättämiseen ja lennättämiseen suomeen. Ja suomalaiseksi ei todellakaan tulla ulkomailta suomeen sosiaalipummiksi vuosiksi roikkumaan ja sitten anotaan kansalaisuutta. Sen jälkeen pyydetään koko suku suomeen perheenyhdistämiseen vedoten ja tehdään niistäkin muka suomalaisia. Näitäkö kutsut suomalaisiksi jotka kaipaa oikeudenmukaisuutta. Mitenkäs se aina suomessa asunut alkuperäinen suomalaisperhe joka kituu pienellä rahalla tai jonottaa ruokajonossa kun muut maahanmuuttajat ovat tärkeämpiä? Siinä sulle oikeudenmukaisuutta.
Toi on niin totta!!! Itse jonotin lapsen kanssa ASUNNOTTOMANA yli vuoden kaupungin asuntoa kun samalla maahanmuuttajat heittämällä jonon ohi. Myös sosiaalivirastosta paremmat tuet kuin Suomalaisille. Ja sitten ihmetellään,että on rasismia?!
- Yks herra...
Sinulla on tuollainen runebergiläinen nöyrä asenne. Miksi ei voisi pitää itseään parempana ja jopa kertoa sen, jos on parempi. Paremmuus ei toki johdu vain ja ainoastaan suomalaisuudesta.
- keso-raejuusto
Isänmaallisuus ja nationalismi ylipäätään ovat aikansa eläneitä keinotekoisia käsitteitä. Itse koen kuuluvani ennemmin suomalaiseen kielialueeseen kuin johonkin tiettyyn "kansakuntaan". Geeniperimältämmehän me olemme hyvinkin sekalaista sakkia ja oman kulttuurimme virkaa ajaa länsimainen kulutuskulttuuri. Ainoaksi yhteiseksi tekijäksi jää siis kieli. Loppupeleissähän kaikki kansakunnat/kansallisvaltiot ovat vain sotimalla tai ostamalla saavutettujen rajojen sisäpuolella asuva väestöryhmä - joskus yksikielinen ja useasti monikielinen. Isänmaallisuus on siis turha käsite, olkaamme sitten vaikkapa tamperelaisia, ivalolaisia ja tammisaarelaisia.
- Sunny Day
Melko lailla aloittajan kanssa samoilla linjoilla, lisäisin vielä, että paikallisuus ja se, että juuret on syvällä jossain, on mielestäni isänmaallisuutta. Se, että jossain on se oma sielunmaisema, joka on mielessä, vaikka vaihtaisi asuinpaikkaa tiuhaankin. Venäläisviha ei enää todellakaan kuulu tähän aikaan, ei ainakaan, jos jotkut kokee yhä olevansa "toisen, tai kolmannen polven sotaveteraaneja", vaikka monet veteraanitkin on jo lyöneet kättä päälle naapurin miesten kanssa... Ruotsia tuskin kukaan aidosti vihaa, vitsiä ja huulta ruotsalaisista kyllä heitetään, kuten hekin meistä suomalaisista. Pakkoruotsi on ehkä se isoin katkeruuden aiheuttaja, ei ruotsalaiset, eikä suomenruotsalaiset sinänsä.
- näin se on...
isänmaallisuus on sitä että vedät pääsi klaniksi,hakkaat leijonan kuvan käsivarteen ja laitat maiharit jalkaan.
- joo.
Ehkä niitä fiksuimpia ja "parhaiten" Isänmaallisia ovatkin juuri ne jotka ovat ns. maallistaneet Isänmaallisuutensa hieman samassa merkityksessä kuin puhutaan kirkon nykyisestä maallistumisesta yhdellä termillä. -> Ennen tälläkin sanalla oli kovin eri merkityksiä, mutta nyttemmin ehkä parhaiten kuvaa maallistumista se, että uskonto on tuotu kirkosta kotiin ja siitä ei tehdä niin näkyvää. Raamattu on pöytälaatikossa kotosalla ja vähän mietitään välillä uskonasioita, tiettyinä juhlapyhinä perinteisesti perheen kesken tehdään jotain vanhojen tapojen mukaista ym ym. Eli ts. uskonto on vähän kuin pöytälaatikossa olemassa ja vallitsee kotona hieman huomaamattomana elementtinä. Sitä ei huomaa ulkopuolinen, eikä ole mitenkään uskonnollinen kenenkään mielestä mutta tiettyjä traditioita neljän seinän sisällä on olemassa jne.
Ehkä vähän samanlainen olisi fiksu isänmaallinenkin. Tuntee historiansa, ajattelee järkevästi asioista kiihkoilematta, on joka asiassa realisti, kunnioittaa itsenäisyyttä ja mitä kaikkea hulinaa 1900-lukukin oli Suomessa täynnä, ei lukkiudu itsekkääksi vaan ottaa vähän muitakin kansalaisia huomioon... Mutta isänmaallisuutta ei tuo mitenkään sen ihmeemmin esiin, ellei ole jokin nyt esim. tietty juhla jossa se kuuluu asiaan. Eli ei nyt ole mikään Suomenlipputarrat autossa, mopossa, fillarissa ja koiran kyljessä oleva pilottitakkihesseli joka on pelkkää Suomen lippua koko kaveri ja heiluttaa vielä yhtä kädessäkin huudellen maahanmuuttajille erinäisiä kommentteja sylki roiskuen. Ja luonnollisesti tietää historiaa jotensakin oman elämänsä ajalta sen mihin asti muistaa... ja senkin pääsääntöisesti ainakin poliittisten asioiden ym. kohdalta aivan väärin. Ja toki kuuluu asiaan, että takerrutaan vain joihinkin esim. julkisuuden henkilöiden puhumiin sivuheittoihin. Eli jos pitää kolmen tunnin puheen ja pari sanaa on tulkittavissa esim. maahanmuuttovastaiseksi niin juuri ne otetaan kiinni. TÄMÄ EI ole mielestäni isänmaallisuutta.
Isänmaallisuuden voisi kiteyttää niin, että suhtautuu asioihin järkevästi omassa kulttuurissaan sen tuntien, mutta tuo asioita esiin vasta siinä vaiheessa jos tulee oikeasti kunnon tarve. Viimekädessä nyt sellainen tarve kuin tuli esim. v.1939... Silloinhan se isänmaallisuus jokaisella kansalaisella aina punnitaan jos noin kovaksi peli menee, siihen asti on jokainen toki aina "Kyl mä teen mitä vain ja koska vain Suomen hyväksi". Noh... haluaisin nähdä olisiko jokainen tällaista baareissa uhoaja sitten lopunpelin rynkyn kanssa metsässä tai edes taustalla avustavissa huolto/tukijoukoissa 35 asteen pakkasessa puolustamassa sitä isänmaata jonka eteen on aina rauhanaikana uhottu tekevänsä kaikki mahdollinen...
Jotenkin en vanhaan talvisodan henkeen oikein enää usko nykypäivän ihmisten heräävän. Tuolloin nyt muutenkin oli kaikki suojeluskunnat ym. ja maanpuolustustahti huipussaan koko kansalla sekä varautuma. Mitä meillä on nyt???? "Ole iloinen, hymyile, älä eristäydy ja luo hyvä ilmapiiri."
Onko täällä joku happy-happy ihmisten invaasio menossa vai mitä?
Jotkut meistä löytää sielunsa toisella tavalla. Jokainen kulkee tavallaan. Mutta jokainen kokee nämä asiat tavallaan, myös siitä mikä maassa on hyvää ja toimivaa.
Itse toivon vain rehellisyyttä kanssakulkijoilta.
http://www.youtube.com/watch?v=44XsqXyv0-g- Metsätöll
Isänmaallisuutta ei ole se, että myy mökkinsä ulkomaalaiselle. Se on kapitalismia ja vapaata markkinataloutta.
"Tuntuu, että monille isänmaallisuus merkitsee muukalaisvihaa ja vieraiden kulttuurien vieroksumista."
En ole tämänlaisia ihmisiä pahemmin tavannut. Kauheasti niistä puhutaan, jopa enemmistönäkin, tai ainakin erittäin suurena ja uhkaavana vähemmistönä suomalaisista, mutten oikeastaan tunne kuin pari rasistia, jotka ovat ihan omassa arvossaan, muidenkin ihmisten mielessä.
Ei jokaista ihmistä voi holhota, enkä siis aio kantaa vastuuta siitä, että suomessa asuu muutama vähä-älyinen ihminen, jonka henkilökohtainen omakuva on niin huono, että heidän täytyy realiteettienkin kustannuksella pakottaa jokin toinen ryhmä alleen. Kyllä, puhun alkoholinhuuruisista harvinaisen väärinansaitusta ylimielisyyden ruummiillistumista, joiden evoluutiollinen tarkoitus on luultavasti vain riehua, rellestää, ja tallata kaikki alleen, vauvan tapaan joka ei ymmärrä rikkovansa kauniita rakennelmia.
Kun sotiakaan ei enää oikein ole, ei heistä oikein ole hyötyäkään täällä yhteiskunnassa.
Itse en luokittele ihmisiä arvokasteihin, mutta mielekkään tekemisen puute ja järjenkäytön suuri rajallisuus ei voi mitenkään olla kovin hyvä yhdistelmä.- 23
minä olen ylpeä ruotsalainen.meillä in oma raha,teillä suomessa ei ole mitään omaa,kaikki on eu-hun annettu,suomen eduskuntaki on joo joo puolella.miksi pitäis olla isänmaallinen,kun ei ole enää isänmaata,heija sverige
- Oma maa mansikka...
Minä olen ylpeä Ruotsissa asuva suomalainen. Ei pitäisi ylpeän ruotsalaisen heitellä niitä kiviä siellä lasitalossa. Täällä Ruotsissa ei ole enää mitään omaa, sen enempää kuin Suomessakaan. Ruotsin vanhat ylpeydet ja veturit Ericson ja vanha ASEA, Volvo ja Saab, IKEA, Tetrapack jne jne on kaikki ulkolaisten omistuksessa. Hallitus menee EU:n talutusnuorassa kun pässit narussa. Omaa päättämisvaltaa ei löydy sen enempää kuin muissakaan EU-maissa. Onneksi kansa oli sen verran älykästä että äänesti ei eurolle. Siispä valuutta on ainoa oma muisto entisistä vapaista ajoista. Inte så mycket att hurra för...
- Uhka lännestä...
Oma maa mansikka... kirjoitti:
Minä olen ylpeä Ruotsissa asuva suomalainen. Ei pitäisi ylpeän ruotsalaisen heitellä niitä kiviä siellä lasitalossa. Täällä Ruotsissa ei ole enää mitään omaa, sen enempää kuin Suomessakaan. Ruotsin vanhat ylpeydet ja veturit Ericson ja vanha ASEA, Volvo ja Saab, IKEA, Tetrapack jne jne on kaikki ulkolaisten omistuksessa. Hallitus menee EU:n talutusnuorassa kun pässit narussa. Omaa päättämisvaltaa ei löydy sen enempää kuin muissakaan EU-maissa. Onneksi kansa oli sen verran älykästä että äänesti ei eurolle. Siispä valuutta on ainoa oma muisto entisistä vapaista ajoista. Inte så mycket att hurra för...
Samassa konkurssissa mennään, Suomi ja Ruotsi...
Mutta jos on Ruotsi joutunut maailmalla nöyrtymään ja Saab myydään kiinalaisille, niin kyllä Ruotsi vielä jossain menestyy, nimittäin vanhassa siirtomaassaan Suomessa.
Meille huonekalut tuottaa IKEA, vaatteet ostamme Hennes&Mauritzista, Hemtexistä tai Kappahlista, työkalut Clas Ohlsonista, kahvilla käymme Waynes Coffeessa, talomme rakentaa Skanska, pankkiasiamme hoidamme Handelsbankenissa, karkkimme tuotti jonkin aikaa Cloetta-Fazer, mutta Maraboullakin on ystävänsä. Maitomme ja juustomme tuottaa Arla, jonka bulvaanina Suomessa toimii Ingman. Maitoa vieroksuvat naukkaavat Kopparbergin siiderit...OK: ruotsalaisesta oluesta ei ole mihinkään.
RAY:n monopolia murretaan, ja tilalle on tyrkyllä kovasti firma nimeltä Unibet - Ruotsista tietenkin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article639499.ece
C´mon. Huomaan, että mitä täällä Suomessa voi kohta tehdä päätymättä ostamaan RUOTSALAISTA! - Unibet vs. RAY
Uhka lännestä... kirjoitti:
Mutta jos on Ruotsi joutunut maailmalla nöyrtymään ja Saab myydään kiinalaisille, niin kyllä Ruotsi vielä jossain menestyy, nimittäin vanhassa siirtomaassaan Suomessa.
Meille huonekalut tuottaa IKEA, vaatteet ostamme Hennes&Mauritzista, Hemtexistä tai Kappahlista, työkalut Clas Ohlsonista, kahvilla käymme Waynes Coffeessa, talomme rakentaa Skanska, pankkiasiamme hoidamme Handelsbankenissa, karkkimme tuotti jonkin aikaa Cloetta-Fazer, mutta Maraboullakin on ystävänsä. Maitomme ja juustomme tuottaa Arla, jonka bulvaanina Suomessa toimii Ingman. Maitoa vieroksuvat naukkaavat Kopparbergin siiderit...OK: ruotsalaisesta oluesta ei ole mihinkään.
RAY:n monopolia murretaan, ja tilalle on tyrkyllä kovasti firma nimeltä Unibet - Ruotsista tietenkin.
C´mon. Huomaan, että mitä täällä Suomessa voi kohta tehdä päätymättä ostamaan RUOTSALAISTA!Unibetin perusti 1997 ruotsalainen Tjärnström, mutta nyt firman kotipaikka on Maltalla, jonka verovapautta se nauttii.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unibet
Myös Maltalle asettuneen Betssonin kanssa Unibet on ollut haastaja RAY:n rahapelimonopolille Suomessa.
Suurimpana eronaan ehkä, että RAY jakaa ison osan tuotostaan hyväntekeväisyyteen suomalaisille mm. lasten lomakotijärjestöille, kun taas Unibet ja Betsson pelaavat omaan isoon itsekkääseen taskuunsa.
RAY:n kaatuessa kaatuvat useat hyväntekeväisyys- ja urheilu- ja taidejärjestöt Suomesta. Suomalainen raha virtaa Maltalle - ja Ruotsiin, kuten se teki jo 1600-luvulla. - Missä Suomi?
Uhka lännestä... kirjoitti:
C´mon. Huomaan, että mitä täällä Suomessa voi kohta tehdä päätymättä ostamaan RUOTSALAISTA!Juuh, totta turiset. Totesin tämän kurjan tosiasian viimeksi Suomessa ollessani. Ei paljon huomannutkaan rapakon yli tulleensa kun vaan ruotsalaisia firmoja silmien edessä. Ja talo jossa vierailin oli tietenkin Skanskan rakentama. Ensin huomasin sen siitä kun mikään ei toiminut, sitten löysin Skanskan merkit.
Kuka lienee Maraboun nyt omistaa. Ennen kun putosin kärryiltä niin se oli John Silverin omistuksessa. Muistaakseni Cloetalta sinne meni.
- Suomea rakastava
Isänmaalllisuus ja maailmankansalaisuus eivät sulje pois toisiaan. Isänmaataan rakastava ymmärtää myös sen, että toisille heidän oma maansa on ja saa olla isänmaa, josta on lupa olla ylpeä. "Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin".
On hienoa, jos meille tullut kokee olevansa tervetullut, ja me vastavuoroisesti koemme olevamme tervetulleita toisissa maissa.
Isänmaallisuuteen liittyy myös epäitsekkyys. Jos joku lähimmäinen tulee tänne kidutusta ja kuolemanvaaraa maassaan kokeneena, meissä tulisi herätä auttamisenhalu. Tässä meillä valitettavasti on ollut aikoinaan ja on yhä parannettavaa.
Sota-aikaan osalla suomalaisista esiintyi halveksuntaa ja ennakkoluuloja jopa omia kansalaisia, karjalaisia kohtaan. Väheksyttiin heidän omaisuuksiaan, jotka he joutuivat jättämään rajan taakse. Kyräiltiin ortodoksiuskoa, "ryssänkirkkolaisuutta". Vieroksuttiin outoa murretta. Kadehdittiin heille luovutettuja pieniä maatilkkuja.
Osa suomalaisista osasi asettautua karjalaisten asemaan, kuten nyt osa kansasta tuntee vilpittömästi myötätuntoa kauhuja kokeneita maahanmuuttajia kohtaan.
Isänmaallisuus on rakkautta omaa maata kohtaan ja sen hyväksymistä, että rauha maassa on suuri etuoikeus. Se on sen asian ymmärtämista, että oma hyvä maa velvoittavaa auttamaan hädänalaisia. Silloin meilläkin on mahdollisuus saada apua, jos sitä joskus itse tarvitsemme.- Burka
Juu, menes pakolaisena apua hakemaan Turkkiin, Somaliaan, Iraniin jne... Haha, tervetulokomitea seisoo jo rajalla... LOL
- suomalaiset.
ovat parhaita muut ovat vain häiritsemässä suomalaisia täällä maapallolla
- oikeita kerrot
on aivan sama,mistä ollaan tänne tultu ,siirretty tai omin nokin kuljettu.
kun syntyy,kasvaa,kouluttautuu,perusta ja kasvattaa perheensä omin avuin,tekee työnsä ja toimensa omaksi ja yhteiseksi hyväksi huomioiden kanssaihmiset, he ovat isänmallisia suomalaisia.
yhteiskunta ei vain nykyisin toimi enää noin.
nyt päättäjät pettää,valehtelee,riistää,ei vastaa mistään milloinkaan,omivat aina vain lisää omia etuja kaikin keinoin,
jättää heitteille,vie työt ahneuden vuoksi maasta,kasvattaa työttömyyttä ja pahoinvointia tietoisesti,
tuo maahan mamuja ja kerjäläisiä suosien heitä kaikin keinoin ja kansan varoin elättää hyväksyen kaikenlaiset mamutemppuilut....se kyrsii ja lujasti paikallisia. eikä ole isänmaallista pätkän vertaa.
nuo kansankusettajat ovat meidän "ikiomia erityisosaavia" päättäjiä ja yritysjohtajia nykyisin...ovat kauheilla palkoilla loiselättejä, eivät todellakaan isänmaallisia millään tavalla.
kansalaisia kyllä kyyrätään,kytätään ja rangaistaan kaikin keinoin ja päättäjien munaukset maksatetaan kansalaisilla.
miten noista löytyy isänmallisuutta ?
eipä mitenkään tai en ainakaan keksi,miten ?
miten vielä tavis voi edes hymyillä kusitolppien munausten ja osaamattomuuden jälkeen ? todella vaikeaksi menee. - Kannux
Monelle isänmaallisuus on sitä, että kuuluu maahanmuuttajien puolueeseen.
http://jpoli.blogspot.com/2011/06/maahanmuuttajille-oma-puolue.html
Toisille että on osa ns. Nokia puoluetta.
http://sossumedia.blogspot.com/2011/06/nokiafanit-riehuu-verkossa-applea.html - peacee
Olen ajatellut ihan samaa asiaa. Joku tuolla vastasi, että mistä ap voi kenenkään ajatuksista tietää. Kyllähän ne näkyy ja kuuluu! Varmasti jokainen on tavannut muutaman rasistin Suomessakin. Tietenkään koskaan ei saa yleistää koko kansaa, mutta jokainen vihamielisyys on merkki omasta heikkoudesta.
Olisimme ylpeitä niistä oikeista saavutuksista, veteraaneistamme, luonnosta, hyvinvoinnista, demokratiasta, turvallisuudesta, yritystoiminnasta jne. eikä omasta kapeakatseisuudesta. Jos on tyytyväinen itseensä, ei tarvitse vihata muitakaan. Vihamielisyys viattomia kohtaan on sairasta. Suvaitsevaisuudessa hyvän ja pahan käsitteet ovat nykyään sekaisin, ainakin niillä pahaa tahtovilla. Rasistejakin pitäisi muka suvaita. Nykyään ihmiset voivat niin pahoin, että parempaa käytöstä on varmaankaan turha odottaa.- 13 + 13
"Olisimme ylpeitä niistä oikeista saavutuksista, veteraaneistamme, luonnosta, hyvinvoinnista, demokratiasta, turvallisuudesta, yritystoiminnasta"
Veteraanit : vanhushoito on täyttä roskaa ja taas sitä ollaan leikkaamassa
hyvinvointi : oletko nähnyt viimeiset köyhyysrajan alla elävien määrät ? työtä ei ole eikä tällä menolla tulekkaan jos ei rikkaiden veroja nosteta jotta vähäosaisemmilla olisi jopa mahdollisuutta yrittää perustaa omaa yritystä ilman sitä vaaraa että jos menee vituiksi niin sitä saa koko elämän elää köyhyydessä ja maksella velkaa takaisin.
turvallisuudesta ei ole valittamista. se on sentään mikä joku vielä jotenkuten toimii tässä valtiossa.
yritystoiminta on menossa vessanpöntöstä alas koska kilpailuttaminen näillä ruuanhinnoilla ja kustannuksille aloitteleville yrityksille on mahdotonta. - Siniristi
Kyllä isanmaallisuus on sitä että otetaan ensin omista huoli ja sitten vasta vieraista. Niin kauan kun puoli kansaa kulkee työttömänä, yhteiskunnan palvelut kuten sairaanhoito ja vanhusten hoito ei toimi eikä riitä omillekaan, lapsiperheet seisovat soppajonossa jne ei kyllä tartteis vieraita ottaa rasittaamaan tilannetta entisestään. Sitten kun on ylimääräistä jakella niin on toinen asia. Ei sittenkään rajattomasti. Ruotsi on romuttanut taloutensa avaamalla rajansa ja suuri osa näistä tulijoista asuu slummeissa ilman mahdollisuuttakaan muuhun elätykseen kun verovaraiset avustukset. Suomi on menossa samaan ansaan. Siitä syntyy väistämättömästi ja ymmärrettävästi vihaa ja epäsuvainnollista asennetta. Monet eivät edes haluakaan sopeutua meidän yhteiskuntaan, kulttuuriin ja tapoihin, vaan haluavat säilyttää oman maansa tavat tänne tultuaankin ja se on liian vierasta meidän demokratiaan. Burkat pois ja naama esille, naisille tasa-arvo ja vapaus maan tavan mukaan jne. Ei näistä muuten ikinä tule suomalaisia vaikka mitä passissa sanotaan. Suomi on pieni maa joka kehuu olevansa hyvinvointi valtio mutta ei kyllä oikein vastaa nykyään tätä kuvausta.
- x-x-x-x-x-x-x-x
Siniristi kirjoitti:
Kyllä isanmaallisuus on sitä että otetaan ensin omista huoli ja sitten vasta vieraista. Niin kauan kun puoli kansaa kulkee työttömänä, yhteiskunnan palvelut kuten sairaanhoito ja vanhusten hoito ei toimi eikä riitä omillekaan, lapsiperheet seisovat soppajonossa jne ei kyllä tartteis vieraita ottaa rasittaamaan tilannetta entisestään. Sitten kun on ylimääräistä jakella niin on toinen asia. Ei sittenkään rajattomasti. Ruotsi on romuttanut taloutensa avaamalla rajansa ja suuri osa näistä tulijoista asuu slummeissa ilman mahdollisuuttakaan muuhun elätykseen kun verovaraiset avustukset. Suomi on menossa samaan ansaan. Siitä syntyy väistämättömästi ja ymmärrettävästi vihaa ja epäsuvainnollista asennetta. Monet eivät edes haluakaan sopeutua meidän yhteiskuntaan, kulttuuriin ja tapoihin, vaan haluavat säilyttää oman maansa tavat tänne tultuaankin ja se on liian vierasta meidän demokratiaan. Burkat pois ja naama esille, naisille tasa-arvo ja vapaus maan tavan mukaan jne. Ei näistä muuten ikinä tule suomalaisia vaikka mitä passissa sanotaan. Suomi on pieni maa joka kehuu olevansa hyvinvointi valtio mutta ei kyllä oikein vastaa nykyään tätä kuvausta.
"Niin kauan kun puoli kansaa kulkee työttömänä, yhteiskunnan palvelut kuten sairaanhoito ja vanhusten hoito ei toimi eikä riitä omillekaan, lapsiperheet seisovat soppajonossa jne ei kyllä tartteis vieraita ottaa rasittaamaan tilannetta entisestään."
Olet kyllä oikeilla jäljillä sikäli, että tuilevaisuutemme kaipaa TYÖNTEKIJÖITÄ.
Vain sitä kautta saamme varallisuutta, jolla myös yhteiskunnan tukipalveluja, sairaanhoitoa, työttömyyskorvauksia jne. pystytään maksamaan. Suurten ikäluokkien eläköityminen tuo haasteen: kuka tekee työt?
Jos työntekijöitä ei jostain syystä Suomesta saa, on niitä houkuteltava muualta. Siis TYÖTÄ tekemään ja veroja maksamaan. Näin toimii mm. mummoutuva/ukkoutuva Kanada. - Halooooo!
x-x-x-x-x-x-x-x kirjoitti:
"Niin kauan kun puoli kansaa kulkee työttömänä, yhteiskunnan palvelut kuten sairaanhoito ja vanhusten hoito ei toimi eikä riitä omillekaan, lapsiperheet seisovat soppajonossa jne ei kyllä tartteis vieraita ottaa rasittaamaan tilannetta entisestään."
Olet kyllä oikeilla jäljillä sikäli, että tuilevaisuutemme kaipaa TYÖNTEKIJÖITÄ.
Vain sitä kautta saamme varallisuutta, jolla myös yhteiskunnan tukipalveluja, sairaanhoitoa, työttömyyskorvauksia jne. pystytään maksamaan. Suurten ikäluokkien eläköityminen tuo haasteen: kuka tekee työt?
Jos työntekijöitä ei jostain syystä Suomesta saa, on niitä houkuteltava muualta. Siis TYÖTÄ tekemään ja veroja maksamaan. Näin toimii mm. mummoutuva/ukkoutuva Kanada.Mitä ihmettä niillä lisillä työntekijöillä tehdään kun ei entisillekään riitä töitä??!!! Työntekijöitä seisoo jo pitkissä jonoissa, vieläkö pitemmät jonot pitäisi olla?? Vähän laskutaitoa peliin... "Kuka tekee työt...?" Moni tekisi jos sitä työtä riittäisi jokaiselle halukkaalle.
- itäsuomi
Oman historiani tunnen vuoteen 1742. Olen lähtöisin Savosta muuttaneista talonpoikaisvanhemmista, isäni osallistui kaikkiin sotiin, yhteensä viisi vuotta. Haavoittui kerran mutta kuoli luonnollisen kuoleman siviilissä. Eikä hän vihannut venäläisiä eikä saksalaisia. Ruotsalaisia hän ei tuntenut. Poliittisesti hän ei ollut kommunisti eikä Maalaisliittolainen, jotain siltä väliltä. Olen ylpeä historiastani, enkä tunne tarvetta kieltää siitä mitään.
Mielestäni leimallisinta suomalaisille on HEIKKO ITSETUNTO ! Ehkä se johtuu nuoruudestamme itsenäisenä kansakuntana sekä aikaisemmasta historiastamme Venäjän ja Ruotsin alamaisina. Me kysymme tai ainakin ajattelemme koko ajan: mitä muut ajattelevat meistä ? Pyrimme miellyttämään kaikkia muita, sekä poliittisesti kansana, että yksittäisinä ihmisinä. Tästä samasta syystä lyömme myös yli maahanmuuttoasioissa. Ei meidän tarvitse hyysätä ketään mutta ei myöskään vihata ketään, emmekä me niin teekkään. Tämä nykyinen liioitteleva "globaalisuus-suuntaus" ja historiamme-kuten sitien kieltäminen ja unohtaminen johtuu käsittääkseni meidän omasta epävarmuudestamme. Ja heikosta itsetunnostamme.
Minulla on kunnia tuntea venäläisiä, ruotsalaisia, saksalaisia, sveitsiläisiä, englantilaisia, italialaisia, ameriikkalaisia ja meksikolaisia.
Ja yhteistä heille kaikille on isänmaallisuus ja terve itsetunto. Siitä johtuu "suoraselkäinen" ja ujostelematon esiintyminen.
Tätä me yritämme sitten selitellä itsellemme "ylimielisillä hurreilla" ja "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi" hokemilla.
Eiköhän pysytä tiellä, eikä viistetä milloin vasenta, milloin oikeaa penkkaa!Niimpä! Osuit aika lailla asian ytimeen. Miksi suomalaisia sanotaan hiljaiseksi, ujoksi ja sisäänpäin kääntyväksi kansaksi? Huonosta itsetunnosta johtuen emme halua jakaa huoliamme, vaikka ne olisivat kuinka vakavia. Emme pidä itseämme sen arvoisina. Ja en todellakaan nyt yleistä, mutta päällisin puolin tämä on suomalaisten ongelma.
- suomi karkaa
Aloittajan kanssa samaa mieltä.
Se että riehutaan kaljapäissään jäkismatsin jälkeen maamme-laulua epävireisesti hoilottaen persujen jäsenkortti taskussa leijona-tatuointi otsassa ja housut puolitangossa ahistuneena siitä ettei kela maksa enempää tökäritukea ei ole isänmaallista. - 89jkdfof80tkrölg0r78
Minä olisin ylpeä Suomalainen jos mulla olisi paljon omaisuutta eli rahaa? Sitten minut kutsuttaisiin linnanjuhliin juopottelemaan valtion piikkiin! Saisi aina herjata köyhiä ja tehdä niille jotain jäynää, esim. palkkaamalla kurjalla palkalla työhön ja sanoa että huonosti menee, firma pyörii tappiolla! Sekös nostaisi itsetuntoa!
Tyhjätaskuna ei paljon isänmaallisuus tule mieleen!- "Ulko-Suomalainen"
Suomi menetti itsenäisyytensä, liittymällä EU "liittovaltioon", joten nyt on myöhäistä alkaa rummuttamaan Suomalaisuutta, kun hallintokeskus on muualla ja toiset päättää mikä on parasta pienelle Suomelle ! Ei ole asiat hyvin synnyinmaassani, eikä ole tulevaisuuskaan valoisa. Hukkaan meni Isien taistelot vapaasta Suomesta.
"Ulko-Suomalainen" kirjoitti:
Suomi menetti itsenäisyytensä, liittymällä EU "liittovaltioon", joten nyt on myöhäistä alkaa rummuttamaan Suomalaisuutta, kun hallintokeskus on muualla ja toiset päättää mikä on parasta pienelle Suomelle ! Ei ole asiat hyvin synnyinmaassani, eikä ole tulevaisuuskaan valoisa. Hukkaan meni Isien taistelot vapaasta Suomesta.
Kovin on pessimistenen katsantokantasi Ulko-Suomalainen. Ei ne esi-isien taistelut menneet hukkaan. Jos heitä ei olisi ollut, olisi Suomen toki vaikeampaa tällä hetkellä yrittää päästä normaali elintasoon entisenä Neuvostoliiton osavaltiona.
Ulkosuomalaisena itsekin, olen ylpeä juuristani Suomessa. Vaikka en siellä asukaan, useista eri syistä, tunnen olevani mitä suurimmassa määrin suomalainen. Suomalaisuuteni voin osoittaa äänestämällä niin eduskuta- kuin presidentin vaaleissakin. Ymmärtäisin tuon intoilun Suomen itsenäisyydestä ilman EU:ta jos maalla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus taloudellisesti olla itsenäinen. Näin ei kuitenkaan ole, meillä ei ole sellaisia luonnonvaroja kuin esim. Norjalla on öljy. Suomi osana Eurooppaa on elinkelpoinen, hyvä maa.
- 14 + 7
ihmiset alkavat olla enemmän ja enemmän nationalisteja koska suomessa talous, velat, tuet ulkomaalaisille käyvät hermoon niin vaikka mitä tekisit, se fakta että täällä suomalainen verorahoilla joutuu elättämään mamuja, se tuo väkisinkin nationalistisia piirteitä. en usko että ketään kiinnostaisi tippaakaan jos tulot olisivat hyvät eikä suurimman osan pitäisi nukahtaa joka ilta huolehtien että miten huomenna on varaa elää.
Köyhyys ja demokratian väheneminen synnyttää nationalismia ja väkivaltaa ja se on vain tapa millä monet reagoi. pidit siitä taikka et. - niiiiimpä...
Niin,en näe että Suomalaiset kokisivat olevansa parempia kuin jotkut maahan muuttajat.Uskon että suurin osa kansasta voisi hyväksyä tänne ulkopuolelta tulevat jos kaikki nuodattaisivat pääperiaatteita;Eli kävisivät töissä joista maksaisivat verot,puhuisivat edes välttävästi Suomea ja Noudattaisi Suomen lakia mm.ymmärtää että täällä nainenkin on ihminen,tasaveroinen.
Se mikä varmaan korpeaa Suomalaisia eniten noissa tänne tulijoissa on se että niistä suurin osa ei mene minnekkään töihin ja ne nostavat parempia tukiasia kuin Suomalainen työtön tai opiskelijaJa se että meillä suoritetaan leikkauksia palveluista ja hyvinvoinnista mutta on varaa ottaa muualta tulijoita.
Kyllä Suomen pitäisi hoitaa ensin oma kansa ja sitten muut.
Toisekseen olen itse kiinnittänyt huomioita näiden tulijoiden ammattitaidon tasoon.
Olen tavannut pari muualta tullutta lääkäriä joitten ammattitaso ei ensinnäkään ollut vaadittavalla tasolla,kysyivät neuvoa Suomalaiselta lääkäriltä.Sitten niitten puheesta ei saanut selvää eikä ne ymmärtäneet minua.Tässäkin tarvittiin hoitaja tulkkaamaan.
Lisäksi,rajan itä puolelta tullut lääkäri teki hoitovirheen olkapääni kanssa.Nyt se on löysä kuin mikä ja vaatisi leikkausta.
Mielestäni Suomen pitää ensin hoitaa oma kansa kuntoon ja sitten hyysätään muita jos on vielä varaa. - Mikä isänmaa?
Isäni puolusti Suomea sekä talvisodassa, että jatkosodassa, mutta ainut isänmaa, joka hänellä oli, oli maa hänen omien kynsiensä alla.
Mitään perintöä hän ei minulle jättänyt.
Itse olen asunut monessa maassa, myös noin neljä vuoptta Venäjällä Pietarissa , enkä omista Suomessa maata tai asuntoa.
Ja jopkaisessa maassa missä on ollut kotini on ollut ihan hyvä olla.
Olen käynyt armeijan, mutta jos syttyy sota en halua puolustaa Suomessa olevaa toisten omaisuutta.
Kysymys: Mikä on isämaani?
Vastaus: Ei mikään.- Suomalainen aina
Minulla on maatilkku ulkomailla, olen myöskin ulko-suomalainen vuosikymmeniä taaksepäin, mutta isänmaani on Suomi. Syntymäperintöäsi et pysty kieltämään vaikka kuinka yrittäisit. Ei isänmaallisuutta lasketa materiassa. Se on veressä eikä sitä pysty pois pesemään. Muun maalaiseksi et pysty muuttumaan tekemälläkään sillä olet syntyjäsi suomalainen niin kuin minäkin. Somali ei koskaa voi olla suomalainen eikä suomalainen somali, mitä passissa sitten seisookin.
- Floridan viisas?
Suomalainen aina kirjoitti:
Minulla on maatilkku ulkomailla, olen myöskin ulko-suomalainen vuosikymmeniä taaksepäin, mutta isänmaani on Suomi. Syntymäperintöäsi et pysty kieltämään vaikka kuinka yrittäisit. Ei isänmaallisuutta lasketa materiassa. Se on veressä eikä sitä pysty pois pesemään. Muun maalaiseksi et pysty muuttumaan tekemälläkään sillä olet syntyjäsi suomalainen niin kuin minäkin. Somali ei koskaa voi olla suomalainen eikä suomalainen somali, mitä passissa sitten seisookin.
"Somali ei koskaa voi olla suomalainen eikä suomalainen somali, mitä passissa sitten seisookin."
Tuosta en voi olla muuta kuin eri mieltä.
Varsinkin sen jälkeen kun olen nähnyt somalitaustaisia nuorukaisia Suomen armeijan uniformussa lomallaan kaupungilla.
Varsinkaan Floridasta päin viisaita neuvojaan antaviin "joskus-suomalaisiin" suhtaudun sillä arvolla jonka he ansaitsevat. Mitä he ovat tästä maasta tai suomalaisuudesta mitään sanomaan? Suomalaisuus ei ole geenejä vaan tässä maassa asumista. - Sinisilmä suomalaine
Floridan viisas? kirjoitti:
"Somali ei koskaa voi olla suomalainen eikä suomalainen somali, mitä passissa sitten seisookin."
Tuosta en voi olla muuta kuin eri mieltä.
Varsinkin sen jälkeen kun olen nähnyt somalitaustaisia nuorukaisia Suomen armeijan uniformussa lomallaan kaupungilla.
Varsinkaan Floridasta päin viisaita neuvojaan antaviin "joskus-suomalaisiin" suhtaudun sillä arvolla jonka he ansaitsevat. Mitä he ovat tästä maasta tai suomalaisuudesta mitään sanomaan? Suomalaisuus ei ole geenejä vaan tässä maassa asumista."Suomalaisuus ei ole geenejä vaan tässä maassa asumistä"
Ei oo näin. Voit asua missä maassa hyvänsä mutta syntyä voit vaan yhdessä ja sitä verta et pysty vaihtamaan vaikka papereita ja asuinmaata vaihtaisitkin. Kyllä mulla on ihan suomalaisen geenit vaikka asuisin sitten Somaliassa tai missä hyvänsä maailman kolkassa. Somalin geeniä en ikinä pysty saamaan vaikka sinne asettuisin asumaan.
- just joooo
Isänmaallisuus on konnan viimeinen sanktuaari on joku murjaissut.
- 1´1
Kiitos sinulle IhminenI Onneksi meitä on aika monta, jotka tavallasi ajattelevat, Tehdään tästä maasta hyvä paikka elää meille kaikille, ketkä täällä olemme, myös heille, jotkä meitä myöhemmin tulivat. Ja kiitos heille, jotka meitä ennen täällä olivat. He todistivat, että tästä kannattaa tehdä asuttu maa jota kannattaa ylläpitää. Jotta: pidetään me puolestamme yllä, tarjotaan niin hyvä paikka kuin pystytään meille kaikille ja nautitaan elämästämme!
- 3*3
isänmaallisuus on kulttuurisidonnainen käsite, samoin muu roska
- D166
mulle käytännön isänmaallisuus merkitsee sitä, että käyn jeesimässä vanhoja ihmisiä siis niitä jotka ovat tämän maan sotien jälkeen rakentaneet
- t. ent. koulukiusatt
hyvä olen aina ollu sitä mieltä että ne iha supi suomalaiset on hyviä tyyppejä mutta sitte suomessa on paljo näitä kusipäitä jotka luulee olevansa kovia ja ylimielisiä ihotuksia molopäitä.. kyllähä ne vieläki pistää vähä vihaks ko näkee sen kusipäise ilmee ja ne armeija housut.. ei siinä mulla mitää miehisyyttä vastaa oo muttaku tietää mite ne kohtelee maahanmuuttajia alentavasti jne. poikkeavia yksilöitä.
- AlfMelmac
Mitenkä on, kun työpisteessä oli enemmistönä ulkomaalaisia ja vaikka neuvoin heitä työtehtävissä niin tulos oli naureskelua. This man and white power. Kohta rysähti ja he jäivät työtehtävien jalkoihin. Itse jouduin paikkaamaan heidän työnsä. 4 ihmistä olisi suoriutunut tehtävistä, jos olisi ollut halua, mutta ei, piti vaan lörpötellä. Kyllä me tiedämme ja pöh. Isäni menetti sodassa ystäviä ja veljensä ja äitini köyhän maatilan. Vihaa oli johtajia kohtaan, mutta toisaalta kotikonnut. Viipurin matkat ja venäläiset kolttiaiset kehtasivat varastaa veteraaneilta. Itselläni on työmaailmasta kokemusta 17:ta eri kansallisuutta. Ei monimutkaisia työtehtäviä, mutta se työkulttuurin omaksuminen, työajat, oppimiminen jne . Tuskaa. 4 tummaa raiskasi Kaisaniemen puistossa 15 v. tytön ja hän oli tutun tytär.
- Härmän Häjy
Persulla ja isän maallisuudella on selvä ero. Persut vetäityi vastuusta. Oppositiossa ei paljon vaikuteta.
- SOSSUPOMMI
"KAUAS EUROT KARKAAVAT,TUSKIN NIITÄ TAVOITAT"NÄIN VOI SANOA
SUOMENMAASTA.TYÖTÄ PITÄISI TEHDÄ ALLE ULKOSUOMALAISEN PALKALLA,VAIKKA HINTATASO ON MAAILMAN KALLEIMMASTA PÄÄSTÄ.
NUOREMMILLE SUOMALAISILLE EI KERRY KOSKAAN RIITTÄVÄÄ ELÄKETTÄ.SYNTYY SOSIAALIPOMMI,JONKA MAKSAJANA ON MYÖS NE,JOTKA OVAT MYYNEET ULKOLAISILLE TYÖT ALLE NORMAALIN SUOMALAISEN ELINTASON.SUOMALAISISTA PÄÄLLIKÖISTÄ ON TULLUT
YHTEISKUNNAN PAHIMPIA NIKERTÄJIÄ.OMIA KYTÄTÄTÄÄN KAIKILLA TAHOILLA JA UHKAILLAAN.ULKOMAALAISET SAA TEHDÄ ENEMMÄN OMAN KULTTUURIN VARJOLLA MELKEIN MITÄ VAIN.PIENYRITTÄJIEN SILMILLÄ ON BYROKATIAN VIIDAKKO,JOSSA LÄHES JOKA PÄIVÄ LISÄTÄÄN EU:N VARJOLLA KIVIÄ REPPUUN.SUOMI MIHIN MENET? - Tottakai.
Olen isänmaallinen suomalainen jo ulkonäönkin puolesta. Suomalaisuuteen kuuluu,ettei tarvitse ketään kumarrella,ei nöyristellä ketään,ei edes toisen suomalaisen edessä. Me suomalaiset olemme pitkiä,vaaleita, ylpeitä ja ennenkaikkea hyväkäytöksistä kansaa ja viihdymme Suomessa.
- Asdertson
"Me suomalaiset olemme pitkiä,vaaleita..."
Entäs kun minä, syntyperäinen suomalainen, olen vain 168cm pitkä?
Hitlerille töitä? Auschwitzissa siihen "huonompaan jonoon"? - +
Ei mua vastaan ainakaan ole tullu ainoastaan tuollasia,asun vissiin sellasessa paikassa.mutta jos oltais aivan oikeasti sellaisia jotka ei nöyristele,mikä olis hyvä,niin täällä olis jo tehty jotain asioiden eteen.kyllä me melkosen kumarassa saadaan hyvinvointi-suomessa kävellä!ja lisää kumartuu meidän selkä tällä hallituksella.siihen on vaan me,meidän isät,isän-isät jne niin totuttu ettei asiaa edes pistä merkille sen paremmin.se viihtyvyyskin,muuten ku maisemien takia,alkaa olla pian kyseenalaista.liian tyyristä ainaki.sääliks käy poikaa kun se tuosta kasvaa,jotta minkälaiseen maailmaan joutuu.onneks on vasta 4.ei sitä viittis ahneeksi ja omahyväseksi opettaa mutta ei kai täällä muuten enää elä.
- Lyhyesti näin...
Aika hyvä tiivistelmä "Tottakai."!
- Aimo Roima
Itsekin pidän itseäni erittäin isänmaallisena.
Monet perussuomalaiset haukkuvat minut varmasti maan rakoon, koska olen kaupungissa syntynyt, ns. vihreiden arvojen kannattaja, tunnustan eriväristen ihmisten ihmisarvon ja mahdollisuuden olla suomalaisia, ja senkin, että ruotsia äidinkielenään puhuva voi olla isänmaallinen suomalainen.
Armeijan olen käynyt, mutta en pidä sen suorittamista mitenkään suomalaisuuden tai isänmaallisuuden mittana. Myös sivari voi olla mielestäni isänmaallinen.
Suomalaisten naisten "isänmaallisuus" on asia, johon haluaisin naisten omia kommentteja. Hehän tavallisesti eivät saa tai voi ilmaista isänmaallisuuttaan sotimalla (mitä nyt Lotta Svärd panoksellaan aiemmin).
Itselleni isänmaallisuus on mm. suomalaisten tuotteiden suosimista ostoksissani, matkailu Suomessa muiden maiden sijaan jne. - Pyhä Sylvi
Vain 0.05 % maailman väestöstä pystyy ajattelemaan globaalisti eli koko maailman kannalta hyvinvoinnin jakamisesta tasan kaikkien kesken, ympäristön säilyttämisestä ja ihmisten tasaveroisesta kohtelusta puhumattakaan. Sen kertoo todeksi tämänkin palstan kommentointi.
Totuus on kumminkin se, että tällä hetkellä 8 % ihmiskunnasta käyttää häikäilemättä muista välittämättä omaan hyvinvointiinsa 92 %:n osuuden. Maailmassa on sen takia liki miljardi nälkää näkevää. Onko se sitä "isänmaallisuutta"? Minusta se on ahneutta ja riistoa.- scfgbmn,ö-.-
Minusta tuota ihmiskuntaa pitäisi vähän rajoittaa, eikä hankkia määrätöntä määrää lapsia kun siihen ei riitä varat. Ei tarvi olla ahne eikä riistää ketään, tästä potista vain yksinkertaisesti ei riitä kaikille kun syntyvyys kasvaa vauhdilla. Siinä maailman suurin uhka ja mielestäni suomalaiset isänmaallisuutensa uhallakin toteuttavat kestävämpää kehitystä vaikka usein kenties eivät tarkoituksellisesti vaan yrittäen edes elää niin että olisi vähän rahaa lasten ylläpitoonkin.
Täältäkin alkaa kyllä fyrkat kohta olla lopussa kun tämän pikkuruisen promillen kokoisen maan pitää pelastaa muut oman hyvinvoinnin uhallakin.
VAAN On se hyvä, että eräs on siinä parhaassa epäitsekkäimmässä 0,05 ryhmässä, on varmasti kiva ajatella itsestään niin jaloja ajatuksia. - Pyhä Sylvi
scfgbmn,ö-.- kirjoitti:
Minusta tuota ihmiskuntaa pitäisi vähän rajoittaa, eikä hankkia määrätöntä määrää lapsia kun siihen ei riitä varat. Ei tarvi olla ahne eikä riistää ketään, tästä potista vain yksinkertaisesti ei riitä kaikille kun syntyvyys kasvaa vauhdilla. Siinä maailman suurin uhka ja mielestäni suomalaiset isänmaallisuutensa uhallakin toteuttavat kestävämpää kehitystä vaikka usein kenties eivät tarkoituksellisesti vaan yrittäen edes elää niin että olisi vähän rahaa lasten ylläpitoonkin.
Täältäkin alkaa kyllä fyrkat kohta olla lopussa kun tämän pikkuruisen promillen kokoisen maan pitää pelastaa muut oman hyvinvoinnin uhallakin.
VAAN On se hyvä, että eräs on siinä parhaassa epäitsekkäimmässä 0,05 ryhmässä, on varmasti kiva ajatella itsestään niin jaloja ajatuksia.Kyse ei ole väkiluvun määrästä, vaan siitä, että luonnonvaroja ei käytetä tasapuolisesti. Nälän voisi tutkijoiden mukaan poistaa maailmasta tasapuolisuudella ja oikeilla viljelyvalinnoilla. Nyt suurin tuotto menee ahneille.
Jalous ei auta ketään. Jokainen voi silti tehdä oman osansa esim ostamalla Reilun Kaupan tuotteita. Niiden tuotto menee sinne, missä tavarat tuotetaankin.
Ja pienistäkin puroista voi syntyä suuri virta.
- Valitettavan totta
Suomessa ei tulla ikinä hyväksymään, Suomalaiseksi sellaista joka ei ole siihen syntyny.Aito suomalainen on vaalea ja sinisilmäinen.
- Asdertson
Ainakin 20% suomalaista päätyy keskitysleirin uuniin väärän silmienvärinsä tai vääränväristen hiusten takia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Silmien_v%C3%A4ri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaaleahiuksisuus
Tilastotiedon valossa Hitlerinkään aikana ei Saksassa päästy näin hyviin lukuihin. Saksalaiset itse pääsääntöisesti täyttivät arjalaisuuden vaatimukset tosi huonosti. Hitlerkin oli tummatukkainen.- SuorastaanHulvatonta
Nuokin Gobineaun väittämät perustuivat aikoinaan vain puhtaaseen tietämättömyyteen.
Että sikäli aika turhaa tietoa kyseisen herran lausunnot tältä osin. - Hupsua tulkintaa
"Ainakin 20% suomalaista päätyy keskitysleirin uuniin väärän silmienvärinsä tai vääränväristen hiusten takia:"
Ja höpöhöpö. Hitler tai kukaan sen aikaisista johtavista kansallissosialisteista ei varmaan leikilläänkään ajatellut noin yksioikoisesti.
Se on kyllä totta, että tilastojen mukaan saksalaiset täyttivät tietyt "vaatimukset" (mitä ne sitten ikinä olikaan) varsin keskinkertaisesti. - +
Ja juutalaista syntyperää:)
- +
+ kirjoitti:
Ja juutalaista syntyperää:)
niin piti kyllä mennä tuohon Asdertsonin txtin perään:)
- +
Jos nykyset veteraanit olis aikanaan tienny minkä vuoksi sotivat niin olis jääny sotimatta.mikä isänmaallisuus,tätä maata kohta ole edes olemassa kun eu keksii jonku yhteisen ihannemaan.ja meidän päättäjät olis ensimmäisenä siihen tukka putkella menossa.
- +
Ja tällä tarkoitan meidän supisuomalaisten päättäjiemme edesottamuksia,ottamatta kantaa maahanmuutto-politiikkaan.tässä maassa on huomattavasti vakavampiakin ongelmia kuin se,minkä värinen ihminen kadulla vastaan kävelee.se mitä heidän elämisensä meille kustantaa on sitten taas eri asia ja sitä sietää päättäjien miettiä,mutta on jo nähty että kaikki tänne vaan,kansa maksaa.auttaisivat omasta pussistaan,jos kokevat omantunnon tuskia.ihmettelen näitä kreikka-pakettien yms galluppeja,jotka oli niin myönteisiä jossain vaiheessa,että missä ne on tehty?varmaan säätytalon portailla kulkevilta kyselty.ennenkin on ollu kansaa kummastuttavia asioita,jotka on mediassa rankattu ihan yleisesti hyväksytyiksi.onkohan täällä sittenkään median sananvapaus ihan kaikissa tapauksissa?muuten toiminta alkaa muistuttaa itänaapurin takavuosien toimintaa,miksei siis myös siltä osin.tällä kertaa taidettiin kuulkaa saada semmonen hallitus jonne kaikki tahto mennä,ihan sama millä ehdoilla.siis nyt siellä olevista puolueista.saas nähdä vieläkö sitä pystyy ok-taloa asumaan,vai kieltääkö vihreät pian hengittämisenkin.poltan uunissa vaikka ketun papanoita niin kauan,kuin suuripäästöiset autot ajavat kovaa ilman päämäärää tai kun teollisuusmaat pukkaavat ilmaan päivässä enemmän kuin suomi 2 vuodessa.ei maailmaa autoilija tai ok-asuja pelasta,se mahdollisuus meni länsimaiselta ihmiseltä ohi 50v sitten.onpahan vain hieno ja vetoava keino rahastaa.ja hyvin tuntuu toimivan
- soomaliahanoolaato
se on minulle pirun yksi lysti mitä pasissa lukee vaika olen suomenkansalainen se ei merkitse mulle paljon koska olen mitä olin ennen passia ja se ei muuta kuka olen. olen somalialainen ja pirun ylpeä siitä se merkitsee mulle pistäkööt suomalisuutenne taskuun sitä en tule tarvitsemaan.
- asaa, ,,
Jokasella on oma. Sulla tollanen myötäilevä asenne.. hohhoijakkaa
Myy ittes - oot mitä oot
Maapallo pitäisi nähdä kokonaisuuten, eikä minään nurkkakuntalaisten pesäkkeinä, jota isänmaallisuus pahimmilaan on ja hyödyttää vain elitistisiä piirejä. Isänmaallisuuden sijaan pitäisi kehittää yhteisöllisyyttä, joka koskisi siinä asuvien ihmisten elinpiiriä. Sanonta turha lähteä merta edemmäksi kalaan on viisas yhteisöllisyyden kannalta, koska silloin menee muiden yhteisöjen alueelle ja käyttää niitä yhteisön hyväksi muiden kustannuksella.
Suomen valtiokin on jo liiaan suuri kyläyhteisö, jossa heikoimmassa asemassa olevat jäävät heitteille suoraan sanottuna.
Suvaitsevaisuus ei myöskään kuulu isänmaallisuuteen, enkä suvaitsaevaisuudella tarkoita muuta, kuin yksilöiden siirtymistä yhteisöstä toiseen, jonka pitäisi olla mahdollista suvaitsevassa yhteisössä.
Ihminen on yhtä arvokas, olipa hän syntynyt missä tahansa. Kun isänmaallisuus korostaa taas kansallisuutta ja pitää siinä syntynyttä yksilöä suuremmassa arvossa kuin muualla syntynyttä. Yhtähyvin voisin asua, missä tahansa yhteisössä, jonka moraaliset ja eettiset arvot vastaavat omiani suurinpiirtein ja meillä olisi yhteinen kieli, jolla kommunikoida.
Kasvuympäristö on ihmistä eniten muokkaava tekijä, yhteisön sääntöjä on vaikea kyseenalaistaa vaikka ne olisivat minkälaisa tahansa, jos ei ole kokemusta muunlaisesta kulttuurista. Tässä voisi verrata maanalla syntynyttä ja kasvanutta ihmistä, joka aikuisena tulisi ensikertaa maanpinnalle todennäköisesti järkyttyisi näkemästään ja palaisi luolaan takaisin.
Onko muiden kansakuntien isänmaallisuus hyvä vai huono asia? Sitä sietää pohtia isänmaallisten ihmisten ja kääntää tulos päinvastaiseksi eli vihollinen varustautuu meidän mahdollista hyökkäystä varten.
Sama se missä maassa isä on syntynyt, kun pääasia on, että on syntynyt.- Nähty on kaikenlaist
Osittain totta, mutta loppujen lopuksi ainoastaan rodulliset yhteisöt ovat toimivimpia. Piste.
Omasta mielestani isanmaallisuus on yksinkertaisesti sita, etta on ylpea omasta kansallisuudestaan ja siita mistapain maailmaa on kotoisin. Aikanaan kun lahdin Suomesta ei mua olis voinu suomalaisuus vahempaa kiinnostaa, mutta nyt kun ollut jo 2,5v poissa ni olen oppinut arvostamaan syntyperaani ja sita mita tosiasiassa olen sisimmiltani.
Toisin sanoen, isanmaallisuus on pienia asioita, tunnusta ylpeasti mista olet ja jos vaan voit, vaali sita edes jotenkin. Omalla kohdallani kannan Suomen lippua repussani seka mulla on 'unikaverina' hirvi puettuna valkoiseen villapaitaan Suomen lipun kera. Yksinkertaista, ainakin mun mielesta.- epäisänmaallinko?
Isänmaallisuus on porvareiden rekisteröimä tavaramerkki.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873978Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242871No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452292- 341301
- 10889
- 131865
- 6824
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740