Tarveharkinnaiselta työmarkkinatuelta poistuminen?

Ikityötön

Olen ollut viimeksi töissä noin kymmenisen vuotta sitten, jonka jälkeen olen ollut vain näillä työvoimahallinnon järkkäämillä työllisyyskursseilla. Olen kuitenkin tipautettu aika päiviä sitten tarveharkinnaiselle työmarkkinatuelle, ja puolisoni tulojen vaikutus on niinkin suuri, että en ole työttömänä ollessani saannut yhtään mitään työttömyyspäivärahaa. Nyt olen täyttämässä kohta puolin 55 vuotta, ja tuon iän saavutettuani puolisoni saamat tulot eivät enää vaikuta tietääkseni työmarkkinatukeeni, joten saanhan ilmeisesti täyden työmarkkinatuen, joka on paljonko per arkipäivä bruttona? Verohan kuulema on 20 % tuosta työmarkkinatuesta vaiko? Toisekseen mikä on tämä työssäoloehto, joka kylläkin on ollut voimassa ainakin viimeksi kun minulle maksettiin laskennallisesti harkinnanvaraista työmarkkinatukea, koska puolisoni oli parisen vuotta lomautettuna viimeisen viiden vuoden aikana.
Ilmeisesti minulla ei ole esteitä saada työmarkkinatukea täytettyäni tuon maagisen iän eli 55 vuotta?

1

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi!

      Tarveharkintaa omien pääoma- ja muiden tulojen tai puolison tulojen perusteella ei sovelleta silloin, kun työmarkkinatukea maksetaan 55 vuotta täyttäneelle, joka on täyttänyt työssäoloehdon. Työmarkkinatuen täysi määrä 0n 25,74e päivässä.

      Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys tai sosiaalietuuden verotusta varten annetun muutosverokortin mukainen ennakonpidätys. Mahdollista muutosverokorttia varten ota yhteys verottajaan (Verottajan puhelinpalvelu 020 697 000). Verottaja toimittaa verokortin Kelaan sähköisesti.

      Pidäthän työnhakusi TE-toimistossa voimassa. Toimita Kelaan työttömyysetuushakemus täytettyäsi 55 vuotta. Työmarkkinatuessa on 5 päivän omavastuu. Sinun kannattaa siis toimittaa hakemus siinä vaiheessa, kun omavastuupäivät ovat kuluneet.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe