Polyneuropatian kotikonstit?

Freebird-75

Olen 35-v. nainen josta ajasta 11 v. kipeä ja väsynyt. Vuonna 2005 pieleen mennyt selkäleikkaus teki vakavan hermovaurion vas. alaraajaan, keskivaikean oikeaan ja oireet pahenivat ja levisivät koko kehoon ja mikä pahinta, käsiin ja sormiin. 2006 korjausleikkaus ei tuonut parannusta.
Nyt on todettu selkäydinahtauma ja selkä leikattaisiin ja luudutettaisiin muuten, ellei lisävaurioiden riski olisi niin suuri, ja niihinhän minulla ei ole varaa, mutta nyt todettu polyneuropatia pahentaa tilannetta merkittävästi, koska minun tulisi kuntouttaa itseäni fyysisesti ja mokoman ääreishermostosairauden takia palautuminen treenistä kestää 3-4 pvää sisältäen todella voimakkaan väsymyksen (kova paikka entiselle punttaajalle/fitnessmimmille ; / ). Kivut ovat voimakkaita -kipua siedän vaikka kuinka- mutta väsymys invalidisoi täysin.
Oli tarkoitus kouluttautua uudelleen, kirkkomuusikoksi, mutta sormet ja kädet ovat jäykät, hitaat ja kivuliaat. Musiikki on ainut joka on pitänyt toivoa yllä, että olisin edes joskus jotenkin hyödyllinen muille ihmisille (en ole edes kovin huono soittaja/laulaja), mutta tämä ihastuttava tauti meinaa viedä pohjan siltä(kin).
Luin tuossa vanhoja kirjoituksia ja ennen kuin rakas neurokirurgini kirjoittaa lähetteen neurologille, haluaisin koittaa onko "kotikonsteista" apua. Eli olivatkos ne B12 vitaminipläjäys ja joku sanoi että keliakiakin voi olla syypäänä, ja mitäs minulla muuta kuin aikaa näin työkyvyttömänä koittaa gluteenitonta ruokavaliota. Kahvia en juo, teetä kyllä. Alkoholia en käytä, tupakoinnin olen juuri lopettanut...
Olisikos kelläänkään vielä jotain muita hyviä neuvoja?!?

Toivotan kaikille vaivaisille oikein lämmintä ja aurinkoista kesää :)!!!

19

7238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polyneuropaatti

      Aika hassu yhteensattuma, kun minullakin polyneuropatia "iski" aika nopeasti pienehkön narkoosissa tehdyn operaation jälkeen ja paheni seuraavan vastaavan..ja vielä paheni kolmannen nukutuksen jälkeen. Lääkärin mukaan "ei se siitä johdu". Olipa miten oli niin saatesanat neurolääkäriltä oli että "koeta pärjäillä".
      Olen lopettanut kaikki lääkkeiden syönnit, muuttanut ruokailun viljattomalle vähähiilariselle ja herkuttelen kaikella "laaturuoalla". Soittamisharrastusta en ole lopettanut, mutta ei se ainakaan ammattimaisesti onnistuisi.
      Tauti etenee hissukseen päivä kerrallaan, mitään paranemista en odota, mutta en myöskään vaivu epätoivoon. Lääkäriseurantaa ei ole.

      • Freebird75

        Lämmin kiitos vastauksestasi :)! Aika mielenkiintoinen aspekti tuo nukutukseen liittyvä asia, mulla on ollut senkin kanssa ongelmaa, en ole meinannut herätä.. täytyy perehtyä asiaan paremmin, mutta tuo kuulostaa hyvältä, tietynlainen ruokavalio. Ilmeisesti sillä on sinun kohdallasi merkitystä? Inhoan itse lääkkeitä, enkä syö niitä kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa, eli esim. silloin kun kivut ja särky estävät nukkumisen. Mitä instrumenttia soitat ja millaisessa vaiheessa neuropatiasi on, ja vielä, kuinka kauan aikaa sitten se sinulla todettiin/oireet alkoivat? Hmm, kaiketi olen itsekin menossa kuulemaan nuo "kyllä se siitä"- sanat ;/, mutta en sinänsä ihmettelisi asiaa, lääkäreihin kun en onnettomien sattumusten vuoksi luota vähääkään.. kukaan lääkäri ei voi sanoa, että ei se polyneuropatiasi nukutuksista johdu, on niin suuri tietämättömyys tutkijoillakin useiden neuropatioiden syntymekanismeista.. Toivotan sinulle hyvä kanssaihmiseni aurinkoa kesääsi ja sitä samaa valoa ihan mielesi perukoille asti :))!


      • polyneuropaatti
        Freebird75 kirjoitti:

        Lämmin kiitos vastauksestasi :)! Aika mielenkiintoinen aspekti tuo nukutukseen liittyvä asia, mulla on ollut senkin kanssa ongelmaa, en ole meinannut herätä.. täytyy perehtyä asiaan paremmin, mutta tuo kuulostaa hyvältä, tietynlainen ruokavalio. Ilmeisesti sillä on sinun kohdallasi merkitystä? Inhoan itse lääkkeitä, enkä syö niitä kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa, eli esim. silloin kun kivut ja särky estävät nukkumisen. Mitä instrumenttia soitat ja millaisessa vaiheessa neuropatiasi on, ja vielä, kuinka kauan aikaa sitten se sinulla todettiin/oireet alkoivat? Hmm, kaiketi olen itsekin menossa kuulemaan nuo "kyllä se siitä"- sanat ;/, mutta en sinänsä ihmettelisi asiaa, lääkäreihin kun en onnettomien sattumusten vuoksi luota vähääkään.. kukaan lääkäri ei voi sanoa, että ei se polyneuropatiasi nukutuksista johdu, on niin suuri tietämättömyys tutkijoillakin useiden neuropatioiden syntymekanismeista.. Toivotan sinulle hyvä kanssaihmiseni aurinkoa kesääsi ja sitä samaa valoa ihan mielesi perukoille asti :))!

        Lääkkeitä olisi kyllä tarjolla ja voisi kulkea pienessä tokkurassa kaiken aikaa, mutta se ei käy. Kipujen ja särkyjen kanssa on vain elettävä. Osa kivuista johtuu verenkierron heikkenemisestä ja niihin kipuihin olen saanut helpotusta Bemer-patjasta (magneetti) ja toiset hankaluudet tulevat siitä, kun paikat kipeytyvät ja jumittuvat huonon kävelyn ja siihen liittyvien virheasentojen seurauksena. Siihen olen saanut apua vanhan kansan jäsenkorjaajalta. Ruiokailussa kierrän kaukaa kaikki lisäaineet yms. ja syön vain itse tehtyä "oikeaa" ruokaa. Pyöräilin ennen sairastumistani, nelisen vuotta sitten, paljon, mutta nyt se rajoittuu muutamaan kilometriin päivässä; ei ole voimia. Kitaraa ja koskettimia soittelen, jalkion käyttö on huonoa, kun ei jalat oikein tottele. Soitto käy muuten, mutta hitaus haittaa, ja kosketisoittimella ei aina tiedä katsomatta, missä se käsi on.
        Silloin sairastumisen alussa sen eteneminen oli nopeaa, mutta nyt se on aika vakaa. Nilkat roikkuu, varpaat liikkuu vain hieman, tuntopuutoksia on polvista alaspäin, vaikka tunto ei ole mistään kokonaan pois. Jalkoja "repii" kaiken aikaa lantiosta alaspäin ja käsivarsia samoin. Käsistä on voimat poissa, eikä monen kilon kauppakassia pysty kantamaan.
        Vielä tuohon kävelyyn: Kunnolliset, tukevat kengät! Tulevaisuudessa joutunen teettämään mittojen mukaan erikoiskengät.


      • Freebird75
        polyneuropaatti kirjoitti:

        Lääkkeitä olisi kyllä tarjolla ja voisi kulkea pienessä tokkurassa kaiken aikaa, mutta se ei käy. Kipujen ja särkyjen kanssa on vain elettävä. Osa kivuista johtuu verenkierron heikkenemisestä ja niihin kipuihin olen saanut helpotusta Bemer-patjasta (magneetti) ja toiset hankaluudet tulevat siitä, kun paikat kipeytyvät ja jumittuvat huonon kävelyn ja siihen liittyvien virheasentojen seurauksena. Siihen olen saanut apua vanhan kansan jäsenkorjaajalta. Ruiokailussa kierrän kaukaa kaikki lisäaineet yms. ja syön vain itse tehtyä "oikeaa" ruokaa. Pyöräilin ennen sairastumistani, nelisen vuotta sitten, paljon, mutta nyt se rajoittuu muutamaan kilometriin päivässä; ei ole voimia. Kitaraa ja koskettimia soittelen, jalkion käyttö on huonoa, kun ei jalat oikein tottele. Soitto käy muuten, mutta hitaus haittaa, ja kosketisoittimella ei aina tiedä katsomatta, missä se käsi on.
        Silloin sairastumisen alussa sen eteneminen oli nopeaa, mutta nyt se on aika vakaa. Nilkat roikkuu, varpaat liikkuu vain hieman, tuntopuutoksia on polvista alaspäin, vaikka tunto ei ole mistään kokonaan pois. Jalkoja "repii" kaiken aikaa lantiosta alaspäin ja käsivarsia samoin. Käsistä on voimat poissa, eikä monen kilon kauppakassia pysty kantamaan.
        Vielä tuohon kävelyyn: Kunnolliset, tukevat kengät! Tulevaisuudessa joutunen teettämään mittojen mukaan erikoiskengät.

        .. ihan samat asiat minullakin; verenkierron merkittävä heikkeneminen ja kävelyn ja liikkumisen väärät asennot ja liikeradat tuottavat kiputiloja. Täytyy katsoa tuo Bemer-patja-asia, ei varmasti ihan halpa mutta jos auttaa.. viime yönä "repi" kanssa vasenta jalkaa oikein todella, nukkumisesta ei oikein tullut mitään, joten kohta lienee aamu-unien paikka näin lomalla :). Sinulla on todella nopeasti edennyt sairaus, pelottaa miten omalla kohdalla käy; neurokirurgi sanoi perjantaina puhelimessa että neuropatia on vaikea.. etenemisestä ei puhunut mitään, mutta kai siitä sitten kuulee, vai pitäisikö sanoa huomaa ja tuntee. Onko sinulla mitään nilkkatukia? Itsellä on vas. jalassa McDavidin nahkatuki jossa muoviluut sivuissa, tukee ihan mukavasti puuttuvaa työntövoimaakin askeltaessa ja estää ne nilkan muljahtelut.. Sairaus ilmeisesti vaikuttaa ihan suoraan lihasvoimaankin.. tietysti niin tekeekin, kun ajattelee asian riittävän pitkälle.. On todella ikävä kuulla, että olet joutunut luopumaan niin paljosta, pitkistä pyörälenkeistä, ja että sairaus vaikeuttaa noinkin paljon soittamista.. saa nähdä miten minullekin sitten käy.. Ilmeisesti olet edelleen työelämässä (?), miten sairaus siihen vaikuttaa? Anteeksi, että kyselen näin paljon, mutta olen niin mielissäni että joku kanssaihminen voi ja viitsii keskustella kanssani edes hiukan :)!


    • polyneuropaatti

      Olisin saanut nilkkatuelliset kengät ja kokeilin sellaista väliaikaisratkaisua, mutta toistaiseksi olen pysytellyt tukevissa kävelylenkkareissa. Avojaloin en voi kävellä juuri lainkaan vaan kotonakin on pidettävä tossuja. Bemer maksaa kolmisen tuhatta, mutta sen voi maahantuojalta vuokrata pariksi kolmeksi kuukaudeksi kokeeksi, ja jos sitten sen ostaa, vuokrat hyvitetään hinnassa. Minulla oli erittäin hyvät voimat käsissä ja jaloissa, mutta kun lihakset ovat surkastuneet puoleen, niin voimia ei ole enää. Kun liikehermot lakkaavat liikuttamasta lihaksia, ne katoavat. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, en pystyisi tekemään mitään. Autossa on automaattivaihteisto, kun en oikein hallitse kytkinpoljinta enkä jaksaisi pitää sitä pitkiä aikoja painettuna esimerkiksi ruuhkissa. Ja lisäksi autossa on inva-pysäköintilupa. Lihastautiliitosta voisi löytyä kohtalotovereita (en kuulu siihen itse) mutta minäkään en tunne ketään, jonka kanssa olisin voinut vaihtaa kokemuksia aiheesta.

      • triivusti

        Polyneuropatia 84v
        Bemer on ollut käytössä jo vuosia. Suosittelen.
        En en käytä kipulääkkeitä. Fysioterapiassa olen saanut sähköhoitoja ja akupunktiota. Kävely on ainoa liikuntamuotoni.


    • Freebird75

      .. hmh, noista liitoista, itse kuulun selkäliittoon ja Kipu ry:hyn, ja niistä ei ole ainakaan tuntunut olevan mitään hyötyä suoranaisesti. Lehti tulee molemmista, jäsenmaksun osaavat ottaa ja sitten ilmoittelevat selkätapaamisista ja terveyskonferensseista jotka ovat pääsääntöisesti etelä-Suomessa, messukeskuksessa Pasilassa.. ei tule ihan heti lähdettyä ajamaan 250 km suuntaansa.. Kyllä varmaan kun olisi itse aktiivinen, kanssaihmisiä löytyisi, mutta mulla vertaistuki on menettänyt tehonsa jo aikoja sitten.. ehkä sen takia kun suurin osa mun kuntoisista on n. 20-30 vuotta vanhempia. Ei se ikä tee ongelmaa, ei todella; tykkään keskustella ihmisten kanssa joilla on elämänkokemusta, mutta sitä en jaksa että keskustelu tahtoo aina nitkahtaa negatiiviseen sävyyn ja lopuksi lähdetään suurinpiirtein vertailemaan sitä että kuka saa kaikkein sairaimman henkilön tittelin.. ymmärrän negatiivisuudenkin tietyssä vaiheessa, mutta jos elämää aikoo jatkaa edes jotenkin niillä eväillä mitä on jäljellä, on sitä positiivisuutta revittävä vaikka mistä korpikuusen kannon alta, vaikka taivas olisi kuinka musta..
      Anteeksi, mulla jää kirjoitus nyt pahasti kesken, täytyy käväistä siskon luona juhannuspäivän visiitillä. Jatkan kun pääsen sieltä (joskus ;)) poies!
      Hyvää Juhannusta Sinulle ja kiitos kun jaksoit kirjoittaa!
      t. Outi K.

    • polyneuropaatti

      Hankala homma. Tuntuu siltä, ettei sellaista henkilöä ole olemassakaan, joka ihan oikeasti tietäisi, mitä tulee tehdä. Jokainen tapaus on erilainen eikä joku fys-terrapaeutti tms. tiedä asiasta yhtään mitään, vaikka niin uskottelisi. Jos menee lääkärille valittamaan, että joka paikkaa särkee niin vietävästi ja pelottaa, että mitähän tästäkin tulee eikä osaa nukkua, niin apu löytyy heti: Saa sellaiset dropit ettei varmasti ole kipeä eikä pelota yhtään. Sitten, kun taas hiipii pelko puseroon ja valvoo yöt, niin lisätään annostusta. Ja kun annostus on huipussaan, niin lääkkeiden sivuvaikutukset ovatkin ne, mitkä aiheuttavat pahimmat haitat.
      Hyvää Juhannusta!

    • Freebird75

      .. tuossa olet aivan oikeassa! Itsekin taistelen etten olisi mikään kävelevä lääkepurkki. Jos olisi viimeisen kuuden vuoden aikana ottanut kiltisti kaikki tropit mitä lääkärit, jotkut juuri asiantuntijoita, ovat määränneet, makaisi vain sängyn pohjalla (toisinaan tulee maattua silti, ei vain ole aina voimia) ja tuskailisi lääkekustannusten suuruutta tropeista joita on kuitenkin fyysisen/psyykkisen riippuvuuden takia pakko saada.. muakin pelottaa, nää neuropatian tuomat kivut ylittivät parhaimmatkin kuvitelmani jatkuvuudessaan, hitaassa henkisessä kalvavuudessaan, väsyttävät hiljalleen ja jo sitä kautta tuntuvat invalidisoivan täysin, vaikka minulla ei ole lähe tulkoonkaan sinun kaltaisiasi vaivoja. Sulla tuntuu edenneen tuo sairaus todella nopeasti, olenko oikeassa? Asioista luopumisen aiheuttama tuska, ahdistus ei varmasti ole asettunut mihinkään "turvalliseen" (kömpelö sana kömpelössä yhteydessä) uomaansa varsinkaan jos sairaus etenee koko ajan? Onko sulla minkäänlaista seurantaa, säännöllisiä tarkistuksia onko sairaus yhtään asettunut, jatkaa etenemistään ja millaisella tahdilla? Itsestä ainakin tuntuu siltä, mitä lääkäreihin tulee, vielä kaiken kivun, väsymyksen yms. keskellä että voimaa täytyy olla vielä asiantuntijoiden kanssa asioimiseen; hoitoa ja apua täytyy vielä jaksaa huutamalla huutaa ja vaatimalla vaatia.. itsellä hauska tilanne ihan toimeentulossa, että jonkun pirun eettisen periaatteen vuoksi minua viimeksi tutkinut neurokirurgi ei suostunut kirjoittamaan sairaslomaa 1.6. alkaen.. vain 17.6. alkaen vaikka kävin hänen luonaan jo huhtikuussa. Käski kinua sen puuttuvan 2 vkoa omalääkäriltä. Selvisi että omalääkäri on tällä hetkellä ortopedi, joka palaa lomalta vasta 28.8. Nyt näyttää siltä että tulen olemaan ilman kuntoutustukea yhteensä 3 kuukautta ja yöunet on menneet viikko sitten koska konkurssi kolkuttaa ovella.. vielä aion repäistä maanantaina, jos tämä todella neuro kirurgi ei ole vielä lomalla, nostan kytkintä, ajan Turkuun ja odotan vastaanoton ulkopuolella niin kauan että suostuu ottamaan vastaan ja kirjoittamaan sen puuttuvat kaksi viikkoa. Jos ei kirjoita, saa soittaa poliisit tai toimittaa psykiatriselle X)! Hauskalta tuntuu itsestäkin, mutta totta toinen puoli.. tai itseasiassa kokonaan.
      Voimia sinulle sinne missä oletkin, vielä jäi kirjoitus kesken, joten jatkan taas kun pystyn. Hyvää yötä! :)

    • polyneuropaatti

      Onneksi ei ole taloudellisisa huolia, kun saan riittävää työkyvyttömyyseläkettä. Minkäänlaista seurantaa tai lääkärisuhdetta ei ole. Lopetin kaikkien lääkkeiden syönnin aikoja sitten, kun tajusin, että ne vievät turmioon. Ne lääkkeet aiheuttivat riippuvuutta, mutta parissa viikossa pääsin niistä eroon, enkä suuhuni pistä, vaikka olisi minkälaiset kivut. Sairaus on edennyt viime aikoina hyvinkin hitaasti, ja nyt tuntuu siltä, että se on menossa jopa parempaan suuntaan. En tosin tiedä, mistä moinen tunne johtuu, mutta silti.
      Liikunnan lopettaminen kävi yllättävän helposti, vaikka jotkut entisistä kilpakumppaneistani ovat moisen asian ottaneet hyvinkin raskaasti, kun ovat joutuneet lopettamaan terveydellisistä syistä. Aikansa kutakin. Kävelyn hankaluus harmittaa, kun se haittaa niin paljon matkustelua. Nyt kun olisi aikaa.
      Öitä!

    • Freebird75

      Se on mukava kuulla, taloudellisen pärjäämisen kanssa tappelu on vihoviimeistä. Mullakin toi on määrä-aikaiseläke.. jo kuudetta vuotta.. työkyvyttömyyseläkettä on tarjottu kahteen otteeseen, mutta en ole suostunut. Nyt on taas tilanne vain muuttunut, riippuu paljonko ahtauma ja neuropatia romuttavat..
      Kiva kuulla että on sama asenne lääkkeiden suhteen kuin mulla ;). Muuten tuohon jalkatukiasiaan, voisi kuvitella ja pitääkin paikkansa (niin olen ymmärtänyt), että jos lyö heti täydet tuet, surkastuvat lihakset nopeammin; nekin vähät mitä on, häipyvät pikavauhtia. Mulla pitäisi olla vas. jalassa polveen asti hiilikuitutuki, sain sen 5 vuotta sitten.. jonkin verran käytin silloin kun koko jalka oli lamassa lantioon asti, mutta kun palautui polveen asti, lopetin käytön. Totta kai on aiheuttanut virheasentoja, pysyviä, jotka lisäävät kipuja, mutta olen jopa vähän ylpeä että olen saanut edes ne onnettomat pienet lihakset jalassa säilytettyä. Nilkkatukea on pakko käyttää joskus koiralenkillä ettei mulju, varmaan tukeva vaelluskenkä ajaisi saman asian, ja varvastukea hidastamaan varpaiden käpristymistä.. siinä mielessä hieno homma, että olet sinäkin pärjännyt toistaiseksi tukevilla kengillä :)! Täytynee pyytää vielä oik. varpaisiinkin tuki, ovat menettäneet toimivuuttaan ja alkavat hiljalleen mennä kippuraan.
      Sulla tosiaan edennyt hurjaa vauhtia sairaus, olisikin kohtuullista, että olisi hidastunut ja muuttunut jopa parempaan. Uskon, että tuntemuksesi ovat ihan oikeat, itse parhaiten kehosi tunnet. Kroppa saanut kirittyä sairauden kiinni sen hidastuttua ja ihmiskeho on mestari sopeutumaan "epänormaaleihin" tiloihin kunhan ne vakiintuvat.. Hyvä!!

    • art_mami

      Hei, minulla on todettu keliakia ja nyt olen lukenut että polyneuropatia kulkee siinä mahdollisesti mukana. Itse kärsin vastaavista oireista. Keliakian oireissa on paljon nivel ja muita kipuja yms. joten ei olisi pahitteeksi tarkistuttaa verikokeella, onko kysymyksessä myös keliakia. Siihen sairauteen ei taas ole muuta hoitoa kuin äärimmäisen tiukka pysyvä gluteeniton ruokavalio, mutta olo paranee todella kun sen aloittaa. Hermoratahieronta on yksi apu ja helpotus. Suosittelen kyllä gluteenitonta ruokavaliota, mutta vasta diagnoosin jälkeen. Kela korvaa diagnosoidusta sairaudesta johtuvaa ruokavaliota n. 21€ kuukaudessa.
      Keliakiaa sairastavan on ehdottomasti huolehdittava vitamiini ja hivenaine täydennyksistä, sillä ravinnon imeytyminen elimistöön on vaurioitunut.

      Toivon tästä olevan sinulle apua ja kenties muillekin.

      • Freebird75

        Juu, kiitosta. Olen uumoillut tuota itsekin ja aionkin pyytää neurologia teettämään (tapaan 1. kerran 22.8.) minulla vilja-allergiatestin.. olisin kyllä todella onnellinen, jos tämä johtuisi siitä, vaikka rakastan tummaa leipää, erityisesti näkkäriä.. kävin tosin yksillä messuilla ja voin vain todeta, että keliakiaa sairastavalle on todella paljon "normaaleihin" ruokiin rinnastettavia vaihtoehtoja, ja vielä hyvänmakuisiakin..

        Kiitokset neuvosta ja jakamisesta :)
        Aurinkoa syksyysi!


    • Jalatsärkeejokapäivä

      Hei.
      Mitä teille monille neuropatiapotilaille kuuluu tänään? Ketju on aika vanha ja itse olen juuri saannut diagnoosin ja menossa neurologille jatkotutkimuksiin.
      Kiinnostaa tietenkin kaikki vertaistieto ja kokemukset ja mitä tuleman on.

    • Meerixx

      kannattaa kuitenkin kokeilla gluteenitonta, vaikkei olisi keliakiaa, ainakin 3 kk, niin sitten tietää, onko polyneuropatia seurausta gluteenista. Kannattaa myös kokeilla aip ruokavaliota funktionaalisen ravintovalmentajan ohjauksessa, sillä ei ole mahdotonta, että kyseessä on autoimmuunisairaus. Lisäravinteita kannattaa syödä, etenkin B12 ja Mg.
      monet lisäravinteet auttavat oireisiin, esim. Jättihelokkiöljy.
      Itsellä aip ja lisäravinteet ja etenkin kilpirauhaslääkitykseen kuntoon saaminen ovat auttaneet ja hermoston oireet ovat paljon vähäisempiä.

    • tänäänkotona

      Viljatonta ruokavaliota voi kokeilla, eikä maksa mitään eikä tarvi kenenkään lupaa. Kuukausi-pari, niin voi sanoa auttaako mihinkään. Viljaton tarkoittaa todella "viljaton"

      • Anonyymi

        Olenkeliaatikko ja ollut gluteenittomalla ruokavaliolla jo vuosia, Ei ole parantunut, Sai luultavasti kolestorilääkkeistä ne ei sopinut yhteen kelian kanssa. Lääkityksenä tarvittaissa Indomedin ja vitamiinit, näillä mennään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkeliaatikko ja ollut gluteenittomalla ruokavaliolla jo vuosia, Ei ole parantunut, Sai luultavasti kolestorilääkkeistä ne ei sopinut yhteen kelian kanssa. Lääkityksenä tarvittaissa Indomedin ja vitamiinit, näillä mennään

        Minulla todettiin keliakia muutama kuukausi sitten,oli niin sanotusti lähes oireeton.vähän ihottumaa ja aftoja helposti suussa.Ne ovat poistuneet mutta sitten jaloissa varpaiden puutumista ja jalkapohjissa kuin jotkut pienet tyynyt,diagnoosi polyneuropatia,voisiko johtua keliakiasta jos myllännyt useamman vuoden.Lääkäri sanoi vain että etenee,eikä mitään tehdä.Kannattaisiko mennä yksityiselle,onko kokemuksia,maksaa mutta tutkitaankin enemmän.


    • Anonyymi

      Mulla on myös polyneuropatia, luultavasti kehittynyt kun aikoinaan oli tehohoitojakson jälkeen jotain myopatiaa joka on myös joku hermostovaiva.
      En ole halunnut käyttää mitään hermokipulääkkeitä, ne tosin kokeillut kaikki mutta ei ollut hyviä.
      Kipulääkkeitä tarpeen mukaan ja on sanottu että lihaksia pitäisi yrittää voimistaa tai edes yrittää pitää vähän kunnossa.
      Kun sain diagnoosin niin mulle vain kerrottiin mikä on, eikä mitään muuta kerrottu, miten se vaikuttaa elämään tai miten toimia sen kanssa. Itse oon saanut hankkia tietoa sairaudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe