sairaslomalta äitiyslomalle ja siitä työttömäksi työnhakijaksi

askarruttaa

hei,
minulla on ollut terveysongelmia käsistä johtuen useamman vuoden, mutta töissä olen kitkuttanut siitä huolimatta.. vuodesta 2009 kun työmäärä kasvoi ongelmat alkoi pahenemaan ja olen ollut paljon sairaslomilla. teen raskasta työtä ja työterveyslääkäri on suositellut jo että vaihtaisin kevyempään työhön koska käteni ei tule hänen mukaansa kestämäänkään.
sairauspäiväraha oikeutta minulla on jäljellä enää pari kuukautta ennen kun joudun hakemaan työkyvyttömyyseläkettä, niin pitkälle en haluaisi kuitenkaan tämän ongelman kanssa mennä koska olen työkykyinen kuitenkin jos ei tarvitse painavia nostella ja kannella...
nyt olen äitiyslomalla, ennen äitiyslomaa taas sairauslomalla 4 kuukautta ja olen nyt miettinyt että koska omalla työpaikalla ei ole kevyempää työtä tarjolla niin sanoisin itseni irti ja etsisin sitä kevyempää työtä nyt kun on lapsikin hoidettavana ja kädet todella kipeät.
työttömäksi työnhakijaksihan minun toki on ilmottauduttava ja karenssia siitä varmastikin tulee, siihen olen varautunut kyllä, mutta jos en sen karenssin aikana löydä työtä olenhan oikeutettu ansiosidonnaiseen (olen liiton jäsen ja työssäoloehdot on täynnä kyllä, tai ainakin pitäisi olla) ja vaikuttaako tuo sairausloma ja äitiysloma ansiosidonnaisen suuruuteen?

3

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Ansiopäivärahan maksu on aina sidoksissa työ- ja elinkeinotoimiston antamaan työvoimapoliittiseen lausuntoon.Työssäoloehdon täyttyminen tutkitaan, kun tulet ansiopäivärahan hakijaksi. Kysymyksessäsi mainitut sairausloma ja äitiysvapaa pidentävät työssäoloehdon tarkastelujaksoa, eivätkä ne siis vaikuta päivärahan määrän. Jos työssäoloehtosi täyttyy, sinulle voidaan mahdollisen karenssin jälkeen maksaa ansiopäivärahaa.

      Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

    • askarruttaa

      kiitos, tämä oli hyvä tietää.
      kuinka käy lomajuttujen kanssa, lomia pitämättä n. kuukauden verran viime loman ansailtakaudelta ja uusia lomia kertynyt jokunen päivä, loma ehtii kulua irtisanomisaikana, siitä saa lomapalkan (?) ja lomarahoja ei?
      maksaako työnantaja lopputilissä lomakorvausta laskennallisesta palkasta näistä tällä lomakaudella kertyneistä päivistä vai häviänkö nämä kertyneet lomapäivät?

      milloinka ilmottaudun työkkäriin, heti irtisanomisajan jälkeen vai äitiysloman loputtua?

    • tyottomyyskassat

      Hei,

      lomien pitämisestä ja palkanmaksusta sinun kannattaa keskustella työnantajasi kanssa. Lopputilissä työsuhteen päättymiseen mennessä kertyneet pitämättömät lomat maksetaan lomakorvauksena, jonka jaksotuksen ajalta ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

      Katso oheisesta linkistä lisää tietoa lomakorvauksen jaksotuksesta ja työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765585

      Ystävällisin terveisin Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe