Kuulostaako pahalle?
Meidän tilanne on tämä.
Molemmat rakastamme toisiamme. Kotona kaikki sujuu hyvin, kotityöt tulee tehtyä, koirien hoito on tasapuolista. Meillä on melko paljon yhteisiä harrastuksia, mutta on onneksi myös niitä omia juttuja.
Minä olen ihminen, joka pitää kyllä läheisyydestä, en muuten olisi parisuhteessa. Mutta olen melko itsenäinen, tykkään tehdä asioita yksin ja omalla tavallani.
Kumppanini on taas kokenut monesti hylkäämisen kaverisuhteissa ja hänestä on tullut läheisyysriippuvainen. Hän tahtoo tehdä kanssasi paljon asioita ja kysyessään esimerkiksi "mennäänkö yhdessä pyöräilemään", jos emmin yhtään vastaustani, hän jatkaa "no ei sitten kun olet noin vastahakoinen". Eli hän torjuu minut, ettei tule itse torjutuksi.
Teemme todella paljon asioita yhdessä arjessa ja siihen vastapainoksi minä teen paljon yksin, tai ainakin yritän tehdä. Kumppanin on todella vaikea olla silloin, kun minä vietän aikaa kavereiteni kanssa ja hän sitten hän itkee yksinäisyyttään.
Nyt olen viimeaikoina saanut kuulla kun minä en tee tarpeeksi hänen vuokseen, en huomioi tarpeeksi, en lohduta kun tarvitsisi ja olen muutenkin "kylmä" ja kuulemma kipinä puuttuu.
Yritä siinä sitten olla oma itsesi ja elää myös omaa elämääsi. Tällä hetkellä minua ahdistaa todella paljon, uskallanko olla itsenäinen vai enkö - saanko taas kuulla illalla kun olen ollut etäinen.
Olemme siis seurusteleva naispari.
Kuinka yhdistää läheisyysriippuvainen ja itsenäinen?
4
490
Vastaukset
- tsemppiä....
Hei, tiedän niin miltä sinusta tuntuu. Olen itsekin samalla tavalla samanlainen kanssasi, eli välillä tarvitsen omaa tekemistä ja muutenkin olen ollut aika paljon sellainen 'yksinäinen susi' ihminen.
Mielestäni ongelma ehkä saattaa olla siinä, ettei tyttöystävälläsi ole nyt mitään tekemistä tai omia kavereita, niin hän takertuu sinuun. Ja jos sinä et ole heti tekemässä mitä hän tahtoisi tehdä yhdessä, hän ottaa sen itseensä ja kai pelkää, että kyllästyt häneen, kun et tee kaikkea hänen kanssaan. Joillakin on jostain syystä sellainen käsitys, että parisuhteessa kun ollaan niin kaikki pitäisi tehdä yhdessä ja jos tahtoo tehdä yksin jotain, niin puoliso suuttuu asiasta.
Minusta sinun kannattaisi kertoa hänelle miltä sinusta tuntuu ja mitä sinä tunnet häntä kohtaan. Puhu hänen kanssaan tästäkin asiasta, siitä, että vaikka rakastat häntä ja haluat tehdä asioita hänen kanssaan (oletan että asia on näin?) haluat silti että sinulla on myös omaa aikaa omiin juttuihin. On kuitenkin vaikea saada hänet ymmärtämään asiaa, varsinkin jos on todella takertuvaa tyyppiä, joka ajattelee ensikseen tunteilla, eikä järjellä.
Itse kerran sanoin omalle tyttöystävälleni (entinen tosi, olen myös nainen) että tule kainaloon kun tarvitsen lohdutusta, hän myös nimittäin valitti siitä kun en lohduttanut. Mutta eipä hän itsekään koskaan näyttänyt sitä milloin piti lohduttaa, oletti aina että minä osaisin lukea ajatukset :/
Eli kannattaa puhua. Ei asiassa oikein muuta voi - 20
^ Kiitos vastauksesta. Kuulostaa tutulle toiminnalle. Tosiaan, haluan tehdä hänen kanssaan asioita. Olemme asiasta puhuneet jonkun verran, uskoisin hänen olevan sen verran fiksu että hän ymmärtää. Mutta aika vasta kertoo, kuinka tässä asiassa oikeasti käy.
On vain vaikeaa saada hänelle se tunne, että en hylkää häntä vaikka haluan tehdä useita asioita yksin. Jos pääsemme tässä asiassa jollekin yhteiselle viivalle, niin kaikki on enemmän kuin hyvin.
Tätä hetkeä vaikeuttaa vielä sekin, että vietämme molemmat päivät kotona. Itse olen työttömänä ja hän tekee yötöitä pari päivää viikossa. Minulla alkaa koulu elokuussa, eli sinne saakka "täytyy" olla hänen kanssaan kokoajan kotona. Kaipaisin välillä ikävän tunnetta. Sinä olet ihminen joka tarvitsee omaa tilaa ja kumppanisi taas mielellään viettäisi kanssasi aikaa vaikka kuinka paljon. Kumman vika? No ei tietenkään kummankaan, olette vain erilaisia ihmisiä tuossa asiassa, ymmärrän teitä molempia. Siitä voi kieltämättä tulla ongelmia. Oletko suhteen alussa halunnu enemmän läheisyyttä?
- <3
Tässä ei nyt kyllä kuulosta olevan ihan 'läheisriippuvuudesta' kyse, vaan ihan vain torjunnan pelosta ja yksinäisyyden tunteesta / läheisyyden kaipuusta (riippuvuus on täysin eri asia, ja kumppanisi ei todellakaan käyttäytyisi noin, jos olisi läheisriippuvainen). Tässäkin suhteessa ihmiset ovat hyvin, hyvin erilaisia; toisille parisuhteessa riittää että 'ollaan yhdessä' ja 'tehdään niitä parisuhdejuttuja' muutama tunti päivässä, loput sitten tehdään kaikkea muuta - toisille taas toisen läheisyys ja yhdessäolo on hyvinkin tärkeää, eritoten kun suhde on vielä suht tuore - se ei ole mikään 'sairaus', 'syndrooma' tai mikään muu ihmistä alentava asia (se voi olla sitä, mutta vain jos se menee liian pitkälle, itsetuhoisen käytöksen rajamaille), vaan kyse on siitä, että ihmisillä on omat, monesti hyvinkin erilaiset tarpeensa ja parisuhde tarkoittaa usein sitä, että otetaan myös ne toisen tarpeet huomioon - teidän tapauksessanne tämä tarkoittaa sitä, että kumppanisi on kyettävä antamaan sinulle myös 'omaa aikaa' ilman syyllistämistä / pelkoa, mutta sinun on myös kyettävä antamaan kumppanillesi sitä läheisyyttä jota hän selvästi kaipaa.
En itse lähde osoittelemaan sormia mihinkään suuntaan, mutta sen minkä sinun pitää tehdä, on tutkia omia tuntemuksiasi ja selvittää itsellesi, mitä oikeasti tunnet kumppaniasi kohtaan ja sitä, oletko hänen kanssaan vain 'koska se on yhteiskunnan normi olla parisuhteessa', vai koska rakastat häntä (ja onko tuntemasi tunne todella rakkautta, vai ei) ja mitä olet itse valmis uhraamaan parisuhteesi eteen - pitäisi olla selvää, ettei parisuhteessa oleva ihminen kerkeä kaveeraamaan kavereidensa kanssa tai tekemään omia juttujaan yhtä paljoa, kuin sinkkuna ollessa.
Tässä vaiheessa pahoittelen seuraavan lauseen syyttelevää sävyä, mutta minun täytyy kysyä: Mikset anna kumppanillesi sitä läheisyyttä, jota hän kaipaa? On tietysti ymmärrettävää, että elämässä on varmasti muutakin kuin sen toisen kainaloon käpertyminen 24/7, mutta luulisi että valinta minkä tahansa ja rakastamansa henkilön välillä on helppo - jos ikävää kaipaat, uskon että kerkeät ikävöimään häntä ihan riittävästi sen jälkeen, kun eroatte - jonka väistämättä teette, jos asiat jatkuvat samaa rataa.
Ennenkuin tässä kummankaan tunteet loukkaantuvat suotta (enempää), teidän pitäisi istua pöydän ääreen (mielummin vaikkapa sohvalle sylikkäin) ja puhua asioista niin, että molemmat ovat niin sanotusti samalla sivulla, tämä ei tarkoita sitä, että molemmat tietävät millä sivulla toinen on, vaan sitä, että päädytte sille samalle sivulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131693Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1381686Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2641235Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285955
- 129949
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3897Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49878- 10875