13v kotiintuloaika

murkkupurkunäiti

Sanokaa nyt olenko liian tiukka, kun pidän seiskalle menevälle pojalle kotiintuloaikana klo 21. Tavarat lentää, haistattelua kuuluu ym mukavaa, mutta periksi en anna. Kaikki muut saavat kuulema olla pidempään...joopa joo...vanha virsi =)

105

6245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha äiti

      ihan oikeassa olet!!!
      ehkä viikonloppuna tai jossain erikoistapauksissa voi antaa olla pidempään.

      tuo: kaikki muut saavat / kaikilla muilla on... on niin vanha lause..... ainakin 100v!!!

      :-D hyviä hermoja sinulle.... kyllä se onnistuu.

    • murkkupurkunäiti

      Kiitos, kiitos! Hermoja tämä vaihe TODELLA vaatii, mutta eiköhän se ajastaan helpota. Viimeseen asti yritän välttää ehdottomia kieltoja vaan pyrin keskustelemaan asioista, mutta tämä kotiintuloaika ei kuulu niihin neuvoteltaviin asioihin. Muuta kun TOSI erityistapauksissa..

      Helppohan se olisi periksi antaa, mutta tuntuu että tekisin lastani kohtaan väärin. Rajoja ja rakkautta motolla mennään =)

    • jotain älyä

      Kyllä kesälomalla pitäisi saada olla vähintään siihen klo 23, ja tuskin on tuulesta temmattu tuo kaikki saa olla pidempään, on tuo 21 melko tiukka...

    • tylsistynyt69

      no kyllä nyt 13v saa jo olla yli yhdeksään
      hei haloo

      • 8765457

        Puoliyhdeksän uutisille jos ei näy, niin kasvatuslaitos kutsuu. Ja mahtava homma, että koulut taas pian alkavat. Se kyllä rauhoittaa menohaluja.


    • Dr Phil

      21-->22

    • mumm0000000000

      Toivottavasti tuo klo 21 kotiintuloaika oli vain vitsi... säälin sun lastas...

      • Anonyymi

        Hei oon saman ikänen ja mun kotiintuloaika on 19.00 :D


    • BOOMSHAKALAKA

      Sun Lapses polttelee tuola tupakkaa, mitä pidempään se siälä saa olla..niin ne kaikki tekee ;)

      • vääräs olit

        ei kaikki niin tee. ite 16v. Edes kännis maistanu rööki vaikka tarjottu ja tuputettu, koska vitun epäterveellistä, myrkyttää vaan. Ehdottomasti vastaan mokomaa syöpää aiheuttavaa syntistä myrkkyä!!!


      • mä oon 13 jä täytän 14, mut en mä vaan polta :/


    • Hihhuliheijaa

      Itsellä on arkisin klo 22, viikonloppuisin klo 23, siis kouluaikoina... Kesälomalla saan olla miten lystää, ja jos en tule kotiin, äiti tietää että olen poikaystävällä yötä.
      T. tyttö 14v.

      • Rajoja pitävä äiti

        Meillä 10-15 tulevat arkisin kotiin klo 20, 15-16 vuotiaat 21 ja viikonloppusin ja lomilla tunti pidempään 15-16vuotiailla voidaan sopia 23, asumme kaupungissa ihan keskustassa joten en pidä että muksut yöllä hyppäävät siellä myöhään!

        Olen keskustellut asiasta rauhallisesti usein ja tarpeeksi kauan kun selitin syyn aikoihin ja kun huomasivat että kaikkia lapsia koskee samat ajat niin eipä ole sen jälkeen mutisseet. Aikuisen tehtävä on asettaa TURVALLISET rajat sekä selvittää syy tekemiinsä ratkaisuihin, ei lapsen tarvi ymmärtää tuossa iässä koska silloin vanhemmat on aina kusipäitä, teki mitä teki, mutta isompana ymmärtävät :)


      • Todella Outoa!

        Eipä paljon vanhempasi sinusta välitä. Toivottavasti välittävät enemmän sitten lapsenlapsestasi kun saat sen kun sinulla on vielä leikki-ikä jäljellä jota et voi muuten elää jos itse joudut olemaan huoltaja lapsellesi.


      • Vitunkotiintuloajat
        Todella Outoa! kirjoitti:

        Eipä paljon vanhempasi sinusta välitä. Toivottavasti välittävät enemmän sitten lapsenlapsestasi kun saat sen kun sinulla on vielä leikki-ikä jäljellä jota et voi muuten elää jos itse joudut olemaan huoltaja lapsellesi.

        Saatanan kukkahattutäti ota se pää pois perseestä ja lopeta vauva.fi lukeminen. Vittu


    • anneli744

      12v tulee 10 aikoihin, 13 v saa olla 11-12.
      16 v ei kotiintuolaikaa :)

    • jopo mopo

      13 v. arkisin puol 10 viikonloppun 11

    • Jaana65v

      meillä 9v tulee kotiin viim. 9.
      13v saa olla nyt noin kello 11 :)
      ja 15v ei kotiintulo aikaa ollenkaan.

      JA nuo pätevät siis kesälomaan, Viikonloppuna samat.

    • SNMOSH

      tosta kaikkimuut saa JOTAKIN... NE SAA OIKEESTI.... MITÄ SUNLAPSES TEKIS YKSIN ULKONA JOS MUIT EI OIKEESTI OLISI

    • 1+1

      rajat on rakkautta.

      ihan sama miten muut vanhemmat antaa omien lastensa hypätä ulkona, se on kuitenkin SUN muksut ja sä luot SUN muksulles rajat. ihan ihme pämppäämistä täälä et ku 'muutki saa'.

      mun mielest klo 21 ei oo ees mitenkää päi kohtuutonta. nuorelle tietty, mut olis se aika mikä tahansa, se olis varmaa aina kohtuuton ;) et todellakaa oo liian tiukka /huono äiti /jne.

      jos koet et oma muksu on tarpeeks kypsä /jne kotiintuloajoista voidaan aina sopia, kuhan tiet misä muksus on ja mitä se tekee ja et tulee myös myöhempänä sovittuna ajankohtana takas.

      ite ihmettelen et miks jotkut vanhemmat antaa murrosikästen lastensa pörrätä ulkona vaik kui myöhää. itse asun kaupungissa ja ainaki näin kesäsin aina herää siinä 2-4 aikaa yöllä ku skootterit vetää kilpaa ulkona.

      • kklujkugfkjtfh

        asuisit maalla


    • Latisha

      Ehkä voisi sopia niin, että jossain odin lähellä saa olla ulkona pidempään - riippuen tietenkin siitä, missä päin asutte! Me asumme rauhalliselle seudulla, joten annan huoletta 13v. pojan olla kesälomalla ulkona klo: 22 asti, ja niin tekevät muutkin äidit täällä päin. Kaupungin keskustaan on matkaa vain kilometri, mutta siellä ei kuulemma ole edes mitään tekemistä :-)

      Toki jokainen laatii omat sääntönsä, mutta meillä päin vanhemmat ovat keskenään puhuneet näistä asioista ja päädyimme tuohon klo: 22:een, koska silloin vähän isommatkin lapset (15-16v.) jäävät samaan porukkaan tähän kaupunginosaan illaksi pelaamaan fudista tms. eivätkä lähde mihinkään kauemmas. Hyvin on toiminut tähän asti. Välillä tulee aina "vahingossa" käveltyä urheilukentän ja skeittipaikan ohi iltalenkillä, ja siellä näkyy kaikki tutut naamat.

    • tyttönen 98

      Mie oon 12 (täytän kohta 13) ja miulla on periaatteessa kotiintuloaika seittemältä. Joo-o, en valehtele. Mut oonki vähän semmonen, että jos haluun olla pitempään, nii saan, koska haluun nii harvoin, ja sillonku haluun, nii siihe on joku hyvä syy, ja äitiki tajuuu sen.

    • vengeance

      Mietippä vielä kerran. Jos annat lapsesi olla KLO 23 asti, iltapala 23.30, suihku 23.45, ja jotain muuta säätö, (mm Facebook) niin lapsesi meneenukkumaan n. KLO 00.30. Ja seuraavana päivänä on koulu joka alkaa klo 8. Poikasi saa 8 tunnin unet. Onko hyvä koulunkäynnille.

      • joo öömmm

        Miten voi nukkua 8 tuntia jos menee nukkumaan puoli 1 ja koulu alkaa klo 8? Asutteko koulussa?


    • 11+15

      ^^sun matikkas kusee iha vitusti ja nyt varmaa puhuttiiki kesäloman kotiintulo ajoista

    • HösisKukkuu

      Joo.. ite oon seiskal ja joskus valvon 01.30 ja sit aamulla väsyttää pirusti ja eiku koira lenkille... Niin sitä vaan ettei se oo "terveellistä" mutta sitte ku on ollu väsyny koulussa niin kyllä siitä oppii että kannattaa mennä edes vähä aikaisemmin nukkuu!!!

    • hohohooh :D

      yhdeksältä illalla HAHAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAAAHAAHAHAHAHAHA
      onneks ei itellä ole.

    • MiinaÄiti

      Huhhuh! Kyllä sitä ihmettelee kun nykyaikana vanhemmat antavat lastensa olla niin pitkään pihalla kun huvittaa... Lapset nukkuvat vain 6-8 h ja sitten valitetaan kuinka niiden kouluarvosanat laskee ja kuinka 'nykyajannuoret' on kauheita. Aikuiset huomio; teidän tehtävä on kasvattaa lapset! Rajoja, hyvät vanhemmat, lapset TARVITSEVAT rajoja!
      Meidän perheessä arkisin 12v tulee kotiin 20:30, sovittaessa 21. 14v taasen tulee 21, sovittaessa 21:30. Lomalla ajoista saa luistaa tunnilla.
      Arkisin lapset ovatkin sitten nukkumassa molemmat kymmeneltä, isompi VIIMEISTÄÄN puoli yhdeltätoista, näin taataan hyvät unet jotka takaavat terveelliset elämäntavat aikuisenakin.

      Jos teillä vanhemmilla on aivot, niin hankkikaa toki myös käyttöohjeet!

      • yerye

        "näin taataan hyvät unet jotka takaavat terveelliset elämäntavat aikuisenakin" Ei näin!

        Menetkö sinä "nukkumaan" ja sänkyyn pyörimään, jos sinua ei väsytä? Tuskinpa. Johan se on sanottu monet kerrat, että mielummin menee oikeasti väsyneenä sänkyyn, tulee uni paremmin ja uni on parempi laatuista.Ketään et voi pakottaa uneen. Jos sanot lapselle, että nyt nukkumaan(vaikkapa klo 22:00), eivät he välttämättä nuku! Minusta on hyvin naurettavaa koittaa pakoittaa ketään nukkumaan. Itse en ainakaan jaksa sitä sängyssä pyörimistä, sit noustaan sängystä luetaan kirjaa tai tehdään jotain muuta ja kokeillaan tunnin päästä uudestaan. Ja tämähän on ihan todistettukkin, että näin tulee toimia. Ei jäädä pyörimään sänkyyn. Kotiintuloajat on tietenkin sitten eriasia, mutta se sänkyyn "pakottaminen" on naurettavaa kuraa.


      • ykuuyh

        säälin lapsias


      • mä nukun yleensä 7-8 tuntii ja mun keskiarvo oli 8.2 ? -_-


      • Jesper03

        Nukun 6-8 (riippuen nukuttaako?) tuntia ja keskiarvo oli 8.8! Koska Itsellä 13- vuotiaalla pojalla on juuri tätä 'pakollista helvettiä..' Klo 21 sänkyyn. 22 asti saa lukea, sitä mitä nyt ikinä sattuu olemaankaan (yleensä jotain samoja kirjoja mitä ny on joutunu tässä kärsii nämä ikävuodet) ja sitten pitäisi 22 nukahtaa? KUINKA? tää on just tätä pakottamista nukkuun... ku itekkin nukahdan vasta Klo 00. TOKI poikkeuksia on jos edellinen yö on ollut täyttä paskee nii sitte nukuttaaki jo sillon 22. mutta @yerye :n kommentti oli liian asiallinen. KOTIINTULO AJOISTA KIINNI, MUTTA SITTEN SAA KATSOA VAIKKA ELOKUVAA VANHEMPIENSA KANSSA...! säälin oikeasti itseäni ja muita ikäisiäni, jos teillä on samallaista paskee! ja tämäkin on ihan totta! 'kaikki muutkin saavat olla ulkona pidempään.' NO NIIN SAAVAT! KUKA VITUN SINTTI IHMINEN SIELLÄ ULKONA TEKISI ILMAN MUITA... hei aikuiset rauhottukaa ja antakaa lapsillenne aikaa... kyllä kummiskin 13 vuotias osaa itsestään pitää jo huolta... ja jos ei olisi rajoja, niin itse ainakin tulisin vielä kohtuu aikoina kotiin. JOS SAISIN PÄÄTTÄÄ, NIIN ARKISIN; 21 VIIKONLOPPUSIN; 22 LOMASIN; 23. ei ole niin vaikeeta antaa lapsille sitä aikaa! ottakaa opiksenne! Ja aamen


    • itkensun lapsen puol

      jos oisin sun muksu.... nii olisin jo narun jatkeena katosta roikkuus!!! vittu oot ihan paska momma jos 9 saa ollaa vaa ulkon.................. hv!

    • IHIME JUTTU

      Ihme että tuollaisesta edes tulee kinaa! Täällä talossa ei ole koskaan tarvinnut ketään komennella, vaan ovat tulleet itsekseen ihan tarpeeksi ajoissa. Missä ihmeen porukoissa teidän nuoret liikkuvat? On se kumma jos ulkona edes viihtyy tuohon aikaan!

    • Kello.

      21 on hyvä kotiintuloaika. Täytyyhän murrosikäisen lapsen saada riittävän pitkät yöunet. On asioita joista ei tarvitse neuvotella lasten kanssa,vaan vanhemmat päättävät ja kantavat vastuunsa lapsestaan.

    • :-))

      Joo ei paha aika ollenkaan toi kello 21 kotiin. Ite oon nyt 19 vuotias ja harmittaa todella paljon toi etten arvostanut äitiäni yhtään. Aina vaan intin vastaan ja käyttäydyin omasta mielestä hyvin. :D siinä sitten koulun käynti jäi pahasti kesken koska hengasin ulkona niin myöhään kun halusin ja totta kai join alkoholia aina silloin ko mieli teki. Ei mua mitkää kotiarestit pysäyttänyt ja äiti kun on niin sinisilmäinen niin ei paljoa jaksanut munkaa riidellä vaikkakin uhkas mua kaikilla koulukodeilla sun muilla. Nyt ollaan onneks äiteen kanssa todella hyvissä väleissä ja pystytään juttelemaan kaikista asioista niin ja sain peruskoulun todistuksen 18 v. :)

    • Hyvin toiminut

      Pojallani 14 v(kohta 15 v).....kouluaikana klo 20 kotiin(viikonloppuisin klo 22-23).Kesälomalla noin klo 23. 00-23.30.......

    • mikados dse

      Täällä kalajoella yks äiti antaa 8v pojan olla ulkona viikollakin puoli yhteentoista.Tosin kouluuun herääminen oli tällä pojalla hankalaa viiime lukukaudella.Oli vielä aluvaatteet päällä ennen puoliyhdeksää kun koulu alkoi 5 yli puoliyhdeksän.Ja paljon tuli myöhästymisiä.Nyt odotan mielenkiinnolla tämän pojan kakkosluokalle menoa.Sai useita huomautuksia viime vuoona ja myös äiti oli puhuttelussa.Joten olet tämän mukaan liian löysä.Itse piddän omalle 8 v pojalle kotiintuloaikaa viimeistään puoliyhdeksältä.

    • opettajakommentti

      Lapsilla on oltava tiukat kotiintuloajat. Itse en antaisi ala-asteikäisen olla kouluaikoina arki-iltoina klo 20 jälkeen. Ei ole mielestäni normaalia, jos iltaisin ei viihdy myös kotona läksyjä tehden, televisiota katsoen tai tietokoneen ääressä samojen kavereitten kanssa keskustellen. Yläasteikäisen lapseni kanssa kotiintuloaika on myös klo 20. Tämä raja on yleensä turha, sillä kotiin tullaan melkein aina jo ennen klo 18. Jalkapalloharjoitukset vievät suuren osan viikon vapaa-ajasta.

      Lapset jotka harrastavat aktiivisesti, eivät edes jaksa olla myöhään ulkona. Ne lapset jotka eivät harrasta säännöllisesti urheilua tai muuta, löytävät ulkoa mielestäni turhan usein vääränlaista seuraa. Vanhemmat eivät tunne näitä kavereita tai heidän vanhempiaan toisin kuin harrastusten kautta tulleet kaverit ja heidän vanhempansa tulevat hyvinkin tutuiksi.

      Keskustelkaa vanhemmat yhdessä kotiintuloajoista. Koulun vanhempainilloissa käyn usein näitä keskusteluja ylemmillä luokilla. Vanhemmat ovat aktiivisia keskustelijoita ja saavat toisilta vinkkejä. Nykypäivänä törmää myös sellaisiin vanhempiin, jotka todella tarvitsevat kasvatukseensa apua jopa lapsensa opettajalta. Lopetankin tämän pitkän viestini keväällä saamaani kommenttiin ekaluokkalaisen oppilaani huoltajalta: " Mitä teen kun lapseni ei ole kuukauteen tullut koulusta kotiin heti vaan vasta noin klo 21?"

    • rakkausrajat

      Minulla poika 9v ja menee kolmannelle luokalle. Arkisin kotiintulo aika on klo 19 ja viikonloppuna klo 20. Näin kesällä joka päivä klo 20.30 viimeistään. Kun eihän se suoraan nukkumaan mene, kun kotiin tulee.
      Tiedän kyllä sellasia, joiden 7v lapsetkin saattaa leikkiä pihalla ja kiljua vielä klo 23 aikoihin. Se on älytöntä, ottaisivat vanhemmat vastuuta! Jos ei niitä rajoja laita ajoissa, niin ei niitä myöhemminkään enään pysty.

    • tsaa

      itse olen 14, ja arkisin kun on koulua kotiintuloaikani on viimesitään 21, viikonloppuna 23, ja kesälomalla saan olla niin pitkään kun haluan kunhan ilmoitan missä olen.

    • janna.91

      Itselläni tuon ikäisenä ei kotiintuloaikoja ollut, mutta toisaalta ei ollut tarvettakaan. Hoidin kouluni ja muut asiat kunnialla vaik hihhuloinkin pitkin kyliä. Sanoin yleensä ajan jolloin tulen kotiin, jos suunnitelmat muuttui, ilmoitin asiasta, ja täten luottamus pysyi yllä aina eikä kotiintuloaikoja tarvittu.

    • 96510756396521

      Mulla oli ton ikäsenä koulupäivisin kotiintulo n. 20-21 vähä mite sovittii ja päivästä riippu. Viikonloppusin sain olla niin kaua ku kaveritki oli eli yleensä joku 22-23. Myöhemmi sit joskus meni 24.
      Kesälomal ei mitää, muutaku et ruoka-aikoina piti olla kotona ja vähä ilmotel et mitä teki ja kene kans. Sit yläasteel mennessäni kaikil oli jo kännykät ni ei ruoka-ajoistakaa tarvinu huolehtii ku äiti soitti aina. Asuin maalla, pikku kyläs jos juostii pitkin mettii ja käytii joes uimas, ja seikkailtii eikä kukaa vahtinu.

    • njaaa

      koulupäivisin jos oon iskällä saan joskus olla ysiin asti ulkona tai vähän ylikin, äitin luona pitää olla 20.00 himassa. tosin nyt kesälomalla pari tuntii pidempään saa olla. ja oon 12

      • heheheh

        Mulla nyt ei mitää varsinaisia aikoja ole. Jos lähen kavereitte kaa jonnekki tuun ehkäpä 20-21,kerran meni 23 eikä siitä sanomista tullu. Kylälle meiltä kilsa ja kävelin kylältä kotii,vähä meni aikaa.. Puol ysistä yhteentoista:-D joo no..XD kesäsin pitä tulla välillä kotii syömää. Paitsi jos käy pitsalla tai muute syömäs! Nii sit ei rajaa,


    • liian tiukkaa

      14 vuotiaana sain olla aina klo 20.00 asti ulkona. jos olin ajasta myöhässä, seuraavana päivänä piti tulla puoli tuntia aikaisemmin. en tajua äitiäni ja isäpuoltani sillä he laittoivat minut lauantaiksi tulemaan kotiin klo 18. ! nyt olen 15 ja äitini antaa minun olla ulkona klo 21.00 saakka. Olisi kiva, jos vanhemmat luottaisivat niin paljon, että antaisivat olla ilman kotiintulo aikoja. Voisi vain sanoa, että tulen silloin. OLISIPA NOIN VAPAATA !

    • ghjmm

      Hyvä aika meillä oli se kun lapset oli siinä iässä.Silloin olimme mailman v mäisempiä ihmisiä mutta nyt jälkeenpäi teimme kuulemma oikein Vanhin lapseni on nyt sosiaali kasvattaja ammatiltaan.

    • toinen äippä

      Ole tiukkana vaan :-) ! ...meillä 15 v kotiintuloaika on kello 22. Välillä vähän joustetaan, mutta pääsääntöisesti noin. Välillä kuuluu murinaa, mutta mitä sitten ;-)... Mitään kamalia riitoja ei ole ollut, ja kun olen asian perustellut, niin aika kivasti suhtautuu loppupelissä.

    • njuuuuuu

      Olen itse 11 w ja mummolassa kotiintulo aikani on aina kello 21,30,se on mielestäni liian tiukka

    • C

      Koin itse vapaan nuoruuden... voin vain ihmetellä että pääsin edes koulusta läpi. Oma teinipoppari 13v. arkisin 20 (...lipsunut kyllä luvalla välillä 20.30...) ja kesälomalla klo 21.30. Kerran pyytänyt nyt lomalla 22 asti, en antanut periksi. Mitä pahaa järkevissä kotiintuloajoissa voi olla kenenkään muun kun teinarin mielestä?

    • laita joka illalle 21,15 ja suostu joskus antamaan vähänköyttä,kunhan etukäteen sovit että känny on mukana ja siihen myös vastaa! Jos on kiltti ja luotettava niin kertoo suunnileen missä meinaa luurata, kilauttaa kännyllä jos muuttaa suuntaa. Ja sinä voisit tutustua pojan kamuihin niin näet kannattaako. Minun poika oli ton ikäsenä iso jätkä ja sillä,alko oleen kaljupää kavereita pilotit ja maiharit mutta loppujen lopuksi koko viiskymmenpäinen lauma istu meillä. Kaikista on tullut lukeneita oman alansa osaajia,voi kun tietäsit että nuoret halutessaan voi opettaa meitä vanhempia. mutta kuten kaikessa kahtelehan rauhassa itehän tuon omas tunnet. ENSIN PELOTTI SITTEN PILOTTI,vanha hokema,mutta kilttejä olivat pikkukullat!

    • Aikuinenmies85

      LAPSEN KOTIINTULOAIKA ON SE MINKÄ VANHEMPI SANOO.

    • Äiti*3

      Meillä 8. menevä tulee kotiin viimeistään klo 21. Olipa viikonloppu tai arki. Kouluaikana jo klo 20. Poikkeustilanteita sallitaan, esim. jos on konsertti yms., voi olla myöhempään, mutta tuolloin jompikumpi vanhemmista hakee.

      10-vuotias tulee kotiin viimeistään klo 19.30. Kouluaikana 19.00.

      Tiukkisvanhempia? Ehkä, mutta mieluummin näin. Ehtivät kyllä mennä, ja menevätkin, kun on sen aika. Luonto tikanpojan puuhun ajaa. Vahvat rajat, hyvä perusturvallisuus.

    • hmmm, omalla kohdallani kävi niin, että kun olin teini-iässä niin mulla oli kotiin tuloaika 22.00, mutta jostain kumman syystä myöhästyin siitä joka kerta ja sit vanhempani päättivät että he poistavat koko kotiintuloajan ja siinä kävi niin että aloin olla kotona jo kello 21.00

    • Känniääliö - 99

      Olen 12 vuotias ja kotiintulo aikani ovat seuraavat:
      Arkisin n. klo: 21 joskus viittä yli ja näin
      vkloppuisin: 22.00 (:
      Mut odotan innolla 15 vuoden ikää ja mopokorttia (: Omistan jo toki skootterin millä harjoittelin ajamaan. Asun kuitenkin n. 8 km keskustasta , joten matkaaan varaan noin 10-15 minuuttia (Matkassa on vain 1 ylämäki ja toodella pitkä alamäki ). Skootterilla pääsee 5 viidessä minuuutissa joten aikaa jäisi enemmän (: Joo eise 21 oo mikään kummonen aika ..

    • Viljamin isoveli

      Mun mielestä ympäristö, kaverit ja juniorin luontaiset taipumukset vaikuttavat suuresti.
      Meillä ei murrosikäisiä vielä ole, mutta näin lomalla 8 ja 4-vuotiaat tulevat kotiin 21-22. Kun arki koittaa, saavat olla noin yhdeksään, kunhan ovat nukkumassa viimeistään 21.30. Reilu peli. jos kikkailevat, tulee penaltia. Luottamus kasvattaa vastuuntuntoa.

    • neljän äitee

      Nyt kun ei ole vielä kouluun aamulla anna olla esim. 22 arkena ja viikonloppuna esim. 23. Sitten kun koulut alkaa niin arkena tuo 21 on hyvä, sanoi kakara mitä hyvänsä, jätä huoneeseen pelkkä patja jos tavarat lentelee ja sitten pikkuhiljaa tavaroita takaisin, muutaman päivän päästä ja heti sama uudestaan kun alkaa tavarat lentään.

    • TapausMurkku

      Jos luottamus toimii ja kotityöt sun muut, ni höllää jo vähän köyttä!
      Mut...jos joku asia ei taas jostaa syystä toimikkaa, ni kiristät takasin...ja hölläät taas ku näyttää hyvältä.
      Saatiin tää vinkki joskus terapiasta ja meillä on toiminu ainakii ihan hyvin.
      Tärkeintä on et puhevälit säilyy...nuori tarvii kuuntelijaa enemmän ku moni osaa ajatellakkaa...kaiken ite luoman kiireen keskellä...
      Ja tulee oikeesti vielä aika, ku on päästettävä siitä köydestä kokonaa irti...
      Ja parempi se on näin pikkuhiljaa tehä, ku että kerrasta poikki, ku laps rakas täyttää 18...vai???
      Mut jokainen omalla tavallaan...
      Ja joo...rajat on rakkautta...mut kyllä se rakkaus omaan murkkuun täytyy olla PALJON muutakii ku rajoja...
      Onnea vaan kaikille murkun omistajille!
      Ei se helppoa ole!
      Mut älkää hitto vie huutako! XD))
      Ette tykkäis siitä itekään...

    • äiti minäkin

      Ihana kesä, miksi nuoren pitäisi tulla jo 21.00 neljän seinän sisälle kun voi kavereiden kanssa hengailla ulkosalla? Pelaten ja liikkuen ja ystäviä tavaten. Etenkin tällaisena hellekesänä minusta on parempi että nuori on kuumimman ajan sisällä ja sitten harrastaa liikuntaa ja tapaa ystäviään vähän myöhemmin illalla. 16 v ja kotiintuloaikaa ei ole. Silloin kun oli, hän venytti kotiintulon aina siihen määräaikaan. Nyt kun saa tulla silloin kun haluaa, tulee tunteja aikaisemmin ja yli puolenyön ei mene juuri koskaan.

      Ei ulkona oleminen ole pahanteossa olemista. Ehtii nää teinit kököttää kotona sisällä sitten taas talvipakkasilla.

    • faija60

      Meillä on ollut nyt klo 22, kun nuorempi on 15. Erityisesti pyytämällä annetaan lisäaikaa. 17-vuotiaalla ei ole käskettyä kottintuloaikaa, mutta useimmiten hän on kotona jo klo 21. Tänä kesänä ollut pari kertaa puolille öin naapurissa. Ja se on sovittu etukäteen.

      Kummankaan kanssa ei ole ollut A tai T ongelmia - toivottavasti ei tulekaan. Reippaita sällejä.

    • ink club

      Kun koulut alkaa, kannattaa vanhempien ihan oikeasti raahautua sinne vanhempainiltoihin myös yläasteiässä. Siellä voi esimerkiksi kysyä, että millaisia ne muiden perheiden noudattamat kotiintuloajat ovat.

      Meillä ala-asteiässä pitää tulla kotiin arkisin viimeistään klo 20, jotta ehtii tehdä läksyt, syödä iltapalan ja käydä pesulla. Yläasteiässä arkisin kotiintuloaika on klo 21. Nämä siis koskevat muuta aikaa kuin kesälomaa.

      Viikonloppuisin kotiintuloaika on yläasteiässä klo 22, kesäloma-aikaan klo 23. Ala-asteiässä sovitaan tapauskohtaisesti, mutta onneksi meillä ei juurikaan ole oltu ulkona kovin myöhään.

      Kannattaa muistaa, että vuorokaudessa on tunteja ihan yhtälailla valvoipa sitten tosi myöhään tai noudattaa normaalia nukkumisrytmiä. Erityisesti koulun alettua on hankalaa, jos viikonloppuna ei ole mitään nukkumisaikoja, vaan tietokoneella riekutaan 01 tai 02:een, jonka jälkeen maanantaiaamu on koulussa ihan mahdoton. Jopa lastentarhoissa opettajat tuntevat hyviin sen, että ketkä lapset ovat noudattaneet viikonloppuisinkin arkista unirytmiä ja ketkä taas valvoneet miten sattuu.

      Itselläni uniongelmat loppuivat, kun aloin nukkua viikonloppuisinkin samalla tavalla kuin arkena. Herään kesät talvet klo 6.30 ja menen nukkumaan klo 23. Menot (konsertit, elokuvat, illanistujaiset, lentomatkat) yritän sovittaa yhteen nukkumisrytmini kanssa. Siksi olen yrittänyt omien lasteni kanssa pitää heidät kiinni tuossa samassa ideassa, että nukkumaanmenoaika on kiinteä.

      Kannattaa muuten muistaa, että mitä myöhempään nuoret on ulkona iltaisin, sitä alttiimpia he ovat sille, että kohtaavat alkoholi- tai huumeongelmaisia. Myös riski joutua väkivallan, ryöstön tai raiskauksen uhriksi kasvaa mitä myöhempään nuori on ulkona. Täytyy muistaa, että esimerkiksi tyttö saattaa jossakin 13-v ikäisenä näyttää humalaisen silmissä jo 16-v ikäiseltä (seksin suojaikäraja on 16-v) ja jos tuo 13-v ikäinen on kaduilla notkumassa puolen yön aikaan, niin aikuiset miehet saattavat tulla puhumaan törkeyksiä tai suostuttelemaan seksiin. Nuori ei välttämättä ole vielä henkisesti valmis aikuisten törkypuheisiin.

    • Ankaruuden peruste?

      Tulipa nyt tämäkin luettua. Saattoi mennä ohikin, mutta mikähän tuo alkuperäisen kirjoittajan jälkikasvun murrosikä täsmälleen on? Olen kuullut vielä lukioikäisiä nuoriakin kutsuttavan murrosikäisiksi. Syntyi tosin vaikutelma siitä, että tuota nimitystä käytettiin vähättelemään nuoren kehitystä ja pönkittämään omaa oikeutta pitää tiukkoja rajoja. Kyse on samasta kuin 17-vuotiaan kutsumisessa lapseksi. Alaikäinen hän on ja monessa vielä kypsymätön, mutta täysi-ikäisyyttä lähentelevän nuoren ja vauvan rinnastaminen on sulaa typeryyttä.

      Rajat ovat rakkautta, on tapana sönköttää, mutta olisi syytä muistaa, että niiden tarkoitus on myös vähentää jälkikasvun vanhemmilleen aiheuttamaa stressiä. Ja osittain rajat myös tukevat vanhempien käsitystä itsestään hyvinä kasvattajina, vaikka ne olisivatkin kohtuuttoman tiukat.

      Myönnän että asia on minulle jossain määrin vieras. Mutta mitä ihmettä normaalina arki-iltana tapahtuu kello 21 jälkeen? Ystävien perheissä voi olla nuorempia sisaruksia tai työstä väsyneitä vanhempia, jotka menevät nukkumaan. Heidän luonaan ei siis luuhata enää illalla.

      Kaupungilla venyy viikonloppuisin ja viikollakin nuorisoa, joka juo ja aiheuttaa vahinkoa. Ihan avoimesti myönnän esittäväni johdattelevan kysymyksen: onko kaupungilla liikaa vai liian vähän hölmöileviä nuoria iltaisin?

      Kesälomalla voisi joustaa tuosta kello 21:stä ja hyvin perustein muulloinkin. Mutta eiköhän se ole ihan hyvä peruslähtökohta. Sitten on hyvä hetki harkita sen siirtämistä, kun sekä nuori että vanhemmat kykenevät asialliseen keskusteluun ja siirrolle löytyy jokin muukin peruste kuin ilmeinen kaupungilla notkuminen.

    • hei
      Et ole ollenkaan. Noista pitäisi jo antaa kotiarestia ! lukitse omaan huoneesee
      nsa, niin eiköhän ala oppia tai sitten ikkunattomaan huoneeseen vähäksi aikaa, kyllä siinä tunteet viilenee.......ei liian raakaa, mutta ei liian lepsukaan saa vanhemmat olla yhtäkään lastaan kohtaan, iästä yms riippumatta. Itse olin ton ikäisenä kiltti nuori, katselin mieluummin TV:tä kuin hortoilisin ties missä ties mitä tekemässä ties kenen kanssa......ja vaikka nykyään ei kesäisin tule juuri mitään kunnollista, on sentään DVD:t ja netti keksitty......ja nuori voi siivo-
      ta oman huoneensa tai vessan yms.....muuten hyviä hermoja sulle sinne ! Älä lannistu ! laita nuori ojennukseen ! jos hän tekee jotakin hyvin, ansaitsee hän myös vähän vapaatakin ! ja älä ainaskaan päästä alaikäistä lastasi/nuortasi (K15) ilman asianmukaista valvontaa minnekään !
      Joo, vanha vitsi, mäkin käytin aikoinaan samaa värssyä, mutta en saanut sitä tai tätä. Ei se tehoa enää kehenkään. Mut jos hemmottelee lastaan liian paljon
      , ei sekään ole hyväksi......ja jos huudat lapsellesi, aikuisena hän tuskin kertoo
      sulle mitään.....koska hän pelkää, että sä huudat taas turhasta......itse jouduin kärsimään usein väkivaltaisesta äidistä, se jopa otti mua tukasta kiinni kerran..
      juma, sattuu vieläkin........juuri siks mä en sille enää kerro MITÄÄN. Ja mun iso
      -sisko se vain sai olla omissa oloissaan, ei samat säännöt koskeneet ikinä sitä
      . Mä en ikinä muista edes äidin tai isän suuttuneen sille mistään koskaan. Mut
      mulle kyllä useinkin......nyt aikuisena sama homma jatkuu, toi huutaminen, vä-
      hintään joka viikko, ties mistä se on saanut tietoonsa mokomia valheita ! se ei usko omaa tytärtään.....jos ne ei oo isän kanssa pois kotoaan.....

    • Äiti vm.68

      Meillä 12.v tytöllä kotiintuloaika klo 20, 15.v pojalla klo 22 nyt kesällä mutta koulut kun alkaa palataan jälleen klo 21. Neuvotellaan kyllä ja nyt kesällä joustetaan useinkin 23 riippuu vähän missä poika viilettää.
      Rajat on rakkautta ja välittämistä, vähän vanhempina lapset kiittävät siitä. meillä vanhimmat pojat nyt 19.v ja 21.v heillä oli kotiintulo aika arkena klo 20 aika pitkäänkin johtuen pienemmistä sisaruksista kun iltapala syötiin saman aikaan (20) joka ilta ja pienemmät nukkumaan. Kertaakaan ei isommat pojat valittaneet. viikonloppuna saivat olla iltapalan jälk. 22 mutta ..omalla pihalla, siinä sitten kavereiden kanssa kokoontuivat keinuilla .Jälkeenpäin pojat ovat kertoneet säännönmukaisuuden tuntuneen hyvältä.

    • m, ä<vmn

      Et ole. Nämä "muutkin saa olla"- jutut on tuttuja.

      Meillä on kaksi aikuista poikaa (29v ja 22v), joista vanhempi tuli mukisematta kotiin joka ilta klo 21 18-vuotiaaksi asti. Nuorempi on pienestä asti yrittänyt vedota yllä mainitsemaani teesiin, siinä onnistumatta. Sanoin aina, että muiden lasten vanhemmat antakoon omien lastensa tehdä mitä lystää ja ottavat vastuun jos jotain sattuu. Me hänen vanhempina olemme vastuussa hänestä ja hänen tekemistään,me laitamme rajat. Samaa sai perustella miksi ei anneta pelata tappopelejä yms. Ja vastaus oli se sama; meillä on vastuu seuraamuksista ja vanhempien/aikuisten tehtävänä on mm. suojella.

      Huonoa käytöstä ei tarvitse hyväksyä, mutta teillä on teidän normit. Itse en ole hyväksynyt haistattelua tai nimittelyä enkä hyväksyisi edelleenkään.

    • Toi klo 21.00 on hyvä aika, ei noiden pentujen tarvitse olla myöhempään ulkon. Pidä vaan linjasi.

    • millon tämä loppuu

      Esim. keskieuroopassa ei murrosikäiset lapset heilu ympäripäissään keskiyöllä kaupungilla, mutta Suomessa mm. Oulussa heiluu.. Tämä ei voi johtua mistään muusta kun laiskoista vanhemmista, jotka antavat lapsille periksi.

    • Villasukkaaaaaaa

      Oon 13, menossa 7. ja kotiin tulen lomalla 22, mutta koulut kun alkaa niin se on sen 21!!!!

    • Kaverit tärkeitä<3

      Kohta 13v. Ylä-aste kutuu

      • Se on hyvä sillon kun se toimii. Kaikilla se ei toimi ja sillon pitää asettaa rajoja.


    • OlenOnnellinenSiitä

      mää saan ol yhteentoist illal arkisin

    • yx äippä

      meillä on ollu 7 lk 21 8 lk 22 ja 9 lk 23 sen jälkeen ajat on sovittu tarpeen mukaan.
      Tällä hetkellä toinen murrosiässä ja 9 lk alkamassa. Välillä on jouduttu jopa juomiskokeilujen takia laskemaan kotiintuloaikaa...
      Muistan kun eka lapsista oli 8 luokalla ja meillä lisättiin aikaa, niin nuoren parhaan kaverin vanhempien kanssa sovittiin että kotiin tulo aika onkin 21.30 kun heille 22 oli liian paljon.
      Mitä myöhempään nuoret on liikenteessä sitä suurempi todennäköisyys on että jotain voi sattua, esim. kännispäissään.

    • taitsi12220

      En kylätiedä miten täle palstalle jouduin mutta kai sulla on kestämistä No joo kai mie voin kirjoittaa sullle lotain jos sie ot hyvännäköinen kuten mie meillä tulis hauskaa tosin mie en oe ilolite harmittaa kun piti olla yht. johonki muuuhun kai sie otat "taitsi@mbnet."

    • TutkimuksetPojanPuol

      tosiaankin 21:00 on liian aikaisin! katsos kun laskujen mukaan neljä viides osaa juuri tuon ikäisistä poika lapsista omistaa 22:00 tai eteenpäin eli 23:00 esim joten jos poikasi kotiintulo ajaksi jää 21:00 niin voivoi sitä raukkaa... yleensä ne joiden on alle 22:00 jää ulkopuolelle kaveripiireistä.

      t: TutkimuksetPojanPuolella

    • kaveripiri

      neljä viidesosaa lapsista omistaa laiskat vanhemmat. kyllä niitä kavereita kerkeää nähdä päivälläkin. missä välissä läksyt tehdään ja keskustellaan vanhempien kanssa? http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lastenpsykiatri Valta perheissä siirtynyt lapsille/1135268187222?fb_ref=fb-recommend&fb_source=profile_oneline

    • fgncfghf

      Puhuimme juuri mieheni kanssa asiasta ja mietin kuinka minä masennuin nuorena sen takia ettei minulle ollut rajoja. Veljeni piti vielä 15-vuotiaana olla klo20 kotona ja pikkusiskoni saman ikäisenä klo21 Itse jotenkin putosin siihen väliin eikä minulle ollut kotiintuloa aikoja, saatoin olla yön poissa kotoa niin ettei äiti edes huomannut etten kotona ollut.

      Olemme kauhistelleet sitä kun pihoillamme ala-asteikäiset lapset saavat olla klo23 asti siellä. Kun oma 10-vuotiaamme tulee jo viimeistään klo20-20.30 pihasta (johon näemme koko ajan parvekkeelta, sen kauemman ei saa ilmoittamatta eikä pitkäksi aikaa lähteä) ja nyt kesälomalla saanut muutaman kerran olla klo21 asti. Miten kukaan ei enää välitä lapsistaan? Minusta on kauhea kun asumme perheystävällisellä alueella missä on paljon lapsia ja nuoria ja nuoret ovat aamuyöhön asti mopoilemassa pitkin poikin ja lapset saavat pyöriä vielä kymmene jälkeen pihalla. Itse olisin huolesta sekaisin jos lapseni olisi niin myöhään pihalla.

      Ei ole kauaa kun 15-vuotias tyttö puukotettiin ihan meidän lähellä illalla kun oli yksin liikkeellä.

    • miksi olet ankara?

      syy miksi oot noin ankaraa!??!??!

    • minulla näin

      itellä kotiin tuloaika oli kesällä 21, vaikka olin 15, nyt oon jo täyttäny 16. en oo ikinä jääny kiinni mistään ja äiti väittää että luottaa minuun täysin. no jotenki ei siltä tunnu. ja se että "kaikki saa" ni siltä itestä ainaki tuntuu. hyvä pointti tuo, että kyllähän ne muut saa ku miks se oma lapsi muuten siellä haluis olla.

      • Kame san ho

        Oon 13, Ittelläni kotiin tuloaikani on klo. 21.15. Viikonloppuna se on klo. 22.20. Nuorisotalolla saan olla klo. 23.00 viikonloppusin. Kesä lomalla saan olla klo. 23.00. Olen ollut tyytyväinen näihin aikoihin. Kiitos äiti :)


    • zxvcbmnhj

      Noh itselläni on kaveri joka 16v joutui mennä yhdeksäksi kotiin, mutta pystyy viikonloppuisin pyytämään lisäaikaa jos vaan huvittaa. Kyllä se yhdeksän on hyvä, mutta anna mahdollisuus luistaa viikonloppuisin kunhan sovitte sen molemminpuolisesti niin kunnioitus säilyy

    • Nimimerkki 13v

      ite saan olla kello 22:00-23:00.

      riippuu miten olen käyttäytynyt :DD


      ja ei me 13 vuotiaat mitää pahaa tehä... tai noh... joukossa tyhmyys tiivistyy :D
      jos jtn tapahtuu niin silloin ollaan jo kaukana pakenemassa :D

    • rtghjkl

      Olen 14 ja minulla ei ole kotiintuloaikaa viikonloppuisin, mutta arkisin minun pitää olla kotona ennen klo 22. Viikonloppuisin ilmoitan tulevani silloin tai silloin. Joskus olen yön poissa, mutta vanhempani tietävät, että olen mennyt jollekkin kaverille tai tyttöystävälle yöksi.

      • kauhea mutsi

        Meillä seiskaluokkalainen sai olla (pe ja la) iltaisin ulkona kymmeneen, kasiluokkalainen yhteentoista ja ysiluokkalainen kahteentoista. Olettaen, ettei ollut ongelmia, eli tuli ajoissa kotiin ja selvin päin. Seiskalla ei ollutkaan ongelmia, kasin keväällä niitä alkoi tulla, ja nyt ysillä ne jatkuu, joten kotiintuloaikaa on aikaistettu yhteentoista.

        Ehkä olisi alunperinkin pitänyt pitää vähän tiukemmat kotiintuloajat, niin ongelmia ei ehkä olisi tullut, toisaalta pelkäsin, että jos olen liian tiukka, niin teini kapinoi kotiintuloaikoja vastaan eikä tulekaan sovittuun aikaan (nyt on aika hyvin tullut, ei ihan aina vapaaehtoisesti, mutta kiivaan tekstiviestittelyn jälkeen melko pian kuitenkin.).

        Usein kultainen keskitie on paras, eli ei liian tiukat kotiintuloajat, mutta ei todellakaan niin, ettei aikoja ole ollenkaan tai ne on on todella myöhään - nuorten ei tarvitse pyöriä öisin kaupungilla, siellä todellakin ovat yleensä vain ne, jotka vetää viinaa ja tupakkaa (kuten ikävä kyllä oma teinini, vaikka tätä yritetään kyllä saada loppumaan)


    • ::(

      Ihan epäreilua, oon 12v ja kotiintuloaika on 18.00... aina.

    • yh-äiti-71

      Aika monella on tuo klo 21 arkisin kotiintuloaika.
      Olen yh-äiti ja saanut usein kuulla että olen liian ylihuolehtivainen .. :-/

      Minulla on lasten kanssa sujunut hyvin asiat ja kotiintuloaikoja ovat noudattaneet.
      Liekö sitten osittain myös siksikin, että meillä puhutaan hyvinkin avoimesti asioita. Kaikki jotenkin muuttui lasten isän kuoltua..

      Tyttäreni on 12-v ja hän tulee kotiin arkisin klo.19 mennessä, joskus joustan ja annan "lisäaikaa" puoli kahdeksaan. :) Viikonloppuisin klo.20 on takaraja.

      Poikani on 13-v ja hänellä on kotiintuloaika klo.19.30-20.00. Viikonloppuisin saa olla klo.21.00.

      Kotiintuloajoista jos myöhästyy, on sääntönä 15 min. myöh. = 1 vrk arestia ja aresti on seuraava päivä kotona. Tämä on hyvin toiminut.

      Rajat on rakkautta!!! tuo niin vanha lause, mutta niin totta!! :)

    • 13vuotias

      minun mielestä vanhempien pitäisi antaa olla lapsien koulu viikkoina 21.30 ulkona ja viikonloppuina 23 jos haluaa!

      13vuotias poika

    • 13v tyttönen

      Kotiintuloajoista on paljon vääntöä ja ajat heittelehtii iltakuudesta yöllä kahteen.
      Mulla ittelläni ei kotiintuloaikoja oo juurikaan ollu kun illan mittaan ilmestyn kotiin ilmankin, ellen oo kaverilla yötä. Mutta ei mulla koskaan mee yli kymmeneen.
      Ei ne kaveritkaan oikeesti oo sen pitempään, ainakaan meiän porukoissa harva on enää kymmeneltä ulkona. Eikä se mun mielestä oo liian tarkkaa, koska jos 13 vuotiaat lähtee hesaan yöllä, siitä on turvallisuus kaukana. Ite en koe äitiäni liian ankaraksi. En voi käsittää jos jotku on joskus yhdeltä ulkona peruskouluikäsinä.
      Monet nuoret haluis notkuu kaupungilla puolenyön jälkeen. Mut miks?
      Kotiintuloajoille on syyt, ei ne meiän nuorten kiusaks oo, oon älynny sen ja on paljon helpompi totella mutsia. Esim. nuorii 11-17 vuotiaita tyttöjä raiskataan tosi usein, pääkaupunkiseudullakin, ja ite mieluummin oon neljän seinän sisällä turvassa, kun notkun yöllä keskustassa ku aikuiset juopottelee. Ja niin moni mun kaverikin. Ja mielestäni oot ihan hyvä perusäiti, jos oisin sun muksus nii ihan tyytyväinen elämääni oisin ja sun lapsistas varmaan kasvaakin tasapainosia ja järkeviä ihmisiä kun on ollu selkeät rajat :)
      Tyttö 13 v

    • tyytyväinen

      mä oon seiskal ja mun kotiitulo aika on koulupäivinä suunnillee 10 ja viiko loppusi iha sillo ku faija soitta eli joskus 24:00 ja kesälomal nyt ei mitää aikaa oo

      • Jesper03

        Niinno sinuna oikeesti nauttisin elämästä, että on noin paljon vapauksia..


    • 13wghbgfnfhn

      oon 13w eikä oo minkään laisia kotiintulo aikoja eikä siitä mitään haittaa kenellekkään oo

      • ...

        oon kans 13 ,mähän tuun harkoista vasta yleensä joku puolikymmenen ? lähen siitä vielä sitten kylille että joo te ootte jossain tynnyrissä kasvaneita.


    • Teinityttttö

      Oon koht 14v ja kotiin joka ilta klo 19. Koulussa ysin ka, eikä myöhästymisiä tai unohduksia.. En vaan tiiä miks en saa olla pidempään :( Äiti on niin ylihuolehtiva kai. En oo missään ryyppäämässä tai polttamassa, enkä moista edes harkitse. Yleensä ollaan kivalla porukalla jonkun koulun pihalla istuskelemassa ja juttelemassa yms. On se silleen aik noloo lähtee ekana kotiin xd. Välillä tuntuu ettei äiti anna tehdä edes tuota edellämainittua.. Noh, varsinki talvel sitte istun kotona koneella, kun ei muutakaan tekemistä oo, kun ei asuta enää okt:ssä, niin ulkona ei oo tekemistä, kun ei oo omaa isoo pihaa. Usein tunnen itteni ulkopuoliseksi, kun äiti rajoittaa menoa niin paljon, että jään paljosta paitsi. Ei sekään vie minnekkään, niin istun sitten kotona ja kuolen tylsyyteen. Ja harrastukset jotka voisin aloittaa, maksavat liikaa tai ovat liian kaukana.

    • Miwu

      Mä todella olen kateellinen että muut saa olla 9-11 asti ulkona koska mä olen nyt 13v ja haluaisin että mulla olisi enemmän vapautta sillä joudun tulemaan 7-8 kotiin ja se ärsyttää että jos myöhästyy tai kiukuttelee saan siitä kotiarestia tai huutia takasin

    • LEKSA1203408563

      Vanha keskustelu mutta olen 13v ja arkena viikonloppuisin oma kotiintuloaikani on 23.00 ja nostamassa 24.00. Mielestäni 21.00 aivan liian tiukka raja.

    • Moarie

      Et ollenkaan. Kouluaikana klo 9 on sopiva sisääntuloaika yläasteikäisellä. Kesällä voi olla ulkona vähän kauemmin. Murrosikäinen nuori tarvitsee paljon unta. Nukkumaan on mentävä viimeistään klo 22.

    • Jesper03

      Nukun 6-8 (riippuen nukuttaako?) tuntia ja keskiarvo oli 8.8! Koska Itsellä 13- vuotiaalla pojalla on juuri tätä 'pakollista helvettiä..' Ja siis mitä helvettiä? Klo 20 kotiin ihan sama onko arki vai viikonloppu... Klo 21 sänkyyn. 22 asti saa lukea, sitä mitä nyt ikinä sattuu olemaankaan (yleensä jotain samoja kirjoja mitä ny on joutunu tässä kärsii nämä ikävuodet) ja sitten pitäisi 22 nukahtaa? SÄÄLIKÄÄ MUA HEI RAKKAAT IHMISET! KUINKA? tää on just tätä pakottamista nukkuun... ku itekkin nukahdan vasta Klo 00. TOKI poikkeuksia on jos edellinen yö on ollut täyttä paskee nii sitte nukuttaaki jo sillon 22. mutta @yerye :n kommentti oli liian asiallinen. KOTIINTULO AJOISTA KIINNI, MUTTA SITTEN SAA KATSOA VAIKKA ELOKUVAA VANHEMPIENSA KANSSA...! säälin oikeasti itseäni ja muita ikäisiäni, jos teillä on samallaista paskee! ja tämäkin on ihan totta! 'kaikki muutkin saavat olla ulkona pidempään.' NO NIIN SAAVAT! KUKA VITUN SINTTI IHMINEN SIELLÄ ULKONA TEKISI ILMAN MUITA... hei aikuiset rauhottukaa ja antakaa lapsillenne aikaa... kyllä kummiskin 13 vuotias osaa itsestään pitää jo huolta... ja jos ei olisi rajoja, niin itse ainakin tulisin vielä kohtuu aikoina kotiin. JOS SAISIN PÄÄTTÄÄ, NIIN ARKISIN; 21 VIIKONLOPPUSIN; 22 LOMASIN; 23. ei ole niin vaikeeta antaa lapsille sitä aikaa! ottakaa opiksenne! Ja aamen

    • Ärsyyntynyt

      Ite oon 13V ja mun kotiin tuloaika on arkisin klo 20.00. Viihdyn tosi paljon nuorisotilalla ja mun isä on sitäkin rajoittanut 2 iltaan kuulemma liian paljon siellä olen:-/

    • Karkkilla

      No ite oon 14 ja kotiin tulo aikani on klo 19.30 se riippuu päivästä joten 21 on aika paljon mun mielestä jo et ei oo todellakaan paljoa

    • Vituniditootit

      Kaikki muut saa olla. Jos lapsi niin sanoo niin kyllä muuten saa olla vai onko lapsi muka yksin ulkona? Ette voi olla saatanan tyhmiä. Ja mikä on syy että pitää olla kotona tietyssä ajoin? ``ei sun ikästen kuulu´´ no se vasta vanha ja paska virsi on.

    • Äidee

      jos tavarat lentelee niin kotiintuloaika kello 20:een, jos sekään ei käy niin siten kokeilkaa klo 19 jne.

    • Anonyymi

      Mä oon 13v 7lk ja mä saan olla viikon loppusin ja muutenkin jossain pois kotoa vaan 19.00:(

    • Anonyymi

      Meillä ollut aina niin että jos hoitaa asiansa sovitusti, koulu hommat sun muut ja osaa olla omatoiminen, tekee läksyt, opiskelee kokeisiin jne ja ilmoittaa aina missä on ja puhelimessa pidetään äänet ja laturit mukaan että on varmasti sitten akkua niin 12-15v kotiin viimeistään 22.00 jos ihan naapurissa tai jossain todella lähellä tai on jo kyyti sovittu niin jopa 23.00

      16v saa olla jo oikeastaan niin myöhään kuin haluaa ainakin kesälomat, samoilla muilla ehdoilla. Meillä tosin vain tyttöjä, tieteellisesti katsottuna tulevat 3 vuotta poikia edellä ja eron voi usein nähdä jos vertailee saman ikäisiin poikiin. Heillä on myös mennyt koko uhittelu vaihe yleensä jo ohi siinä mennessä eivätkä ole olleet niin vastuuttomia eivätkä todellakaan ole tykänneet tupakasta eivätkä oikeastaan alkoholistakaan, vaikka suht normaalia että 16v saattavat käydä salaa bileissä, mutta sitäkin tehneet harvoin. Ovat kuitenkin todella avoimia omalle äidilleen ja suorasanaisia.

    • Anonyymi

      Joo päätkiinni, mun pitää mennä arkisin kotiin 7-8, viikonloppusin 8.45-9.15. Ei mitään poikkeuksia ellei ole pakollinen tarve. Vitullisen tiukka äiti joka ei jousta mistään kotiintulo ajoista ja syynä ”koiran lenkitys” ja ”pikkusisko menee nukkumaan” ja jos intät vastaan puhelin pois tai arestia. Hyvä kun päästää edes arkisin ulos ollenkaan , hädin tuskin völillä viikonloppunakaa.

    • Anonyymi

      Hah antakaa mä vittu nauran kai ny kohta 13v poika saa olla ees 21.30 asti ulkona säälin sun lastas vaik se onki jo mies ny on vuosi 2022;) JA NÄÄ VITUN MUUMIMAMMAT JOTKA RAJOTTAA NII HAISTAKAA VITTU!!!!! VETOOTTE SILLÄ ETTÄ JOS ANTAA LAPSEN OLLA ULKONA 22.00 ASTI NII SIT EI HUOLEHDI LAPSESTA VOI VITTU TEIDÄN KAA:DD kai te tiiätte että minkää 13 vuotiaan ei tarvii kattoo mitää uutisii jos ei vittu kiinnosta ja jos olis jotai hauskempaaki! Ei siit joudu minnekkää saatanan laitokseen! Luulette et nuoret ois jotai vitu idiootteja iha niinku ne olis jotai 5vuotiait jotka ei tajuu hevon vittua mistään! Ku mä olin nuori nii pyörin kylillä 23 asti eikä se ollu paha asia. Sillon ostettiin aina es:sää ku ei ollu mitää vitu ikärajoja sillekki. ALKAA MENNÄ PIKKU HILJAA HERMO NÄIHI VITUN KUKKAHATTU TÄTEIHIN!!!!!! :DD

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe