Mitähän tästä palstasta tulisi jos sen kuvaukseksi muutettaisiin
"Keskustelua narsisteista ja narsistisista persoonallisuushäiriöisistä."
Olisiko syytä ehdottaa uutta keskustelupalstaa?
45
161
Vastaukset
- M.B.
Olisikohan muutosta mihinkään.. :)
- M.B.
Se ei minun mielestäni ole ongelma, koska monelle ihmiselle narsismi on saanut kasvot jonkun henkilön mukaan. Ongelmaksi asia muodostuu jos kaikkia pidetään narsisteina tai narsistien tukijoina, palvojina, ihailijoina, ja ei nähdä millään keskustelulla mitään muuta tarkoitusta kuin "uhrien kalastelu koukutustarkoituksessa ikuiseksi lähteeksi, koska siitä narsisti elää"
*lue loppu pahaenteisellä kähisevällä äänellä kuola suupielestä valuen ja sormia koukistellen*
Sitä en taas käsitä, miten joku ei ole kiinnostunut persoonallisuushäiriön synnystä?? Eikö pelkona ole kenelläkään sellainen, että omalla toiminnallaan mahdollisesti luo otollisia olosuhteita muille häiriintyä narsistisesti?? Jos tietää syyt on helpompi estää seuraukset??
Ei kukaan lumivyöryistä tietävä mene alpeille kevättalvella mekkaloimaan, vai meneekö?
Toisaalta ymmärrän sen henkilökohtaisen tuskan lieventämisen ja ulossylkemisen tarpeen ja sen tunteen, kun tuntuu siltä, että kukaan ei ymmärrä sitä tunnetta, mutta en hyväksy kuitenkaan sitä, että sen henkilökohtaisen kaunan kohteeksi joutuu satunnaisesti kuka tahansa eriävän mielipiteensä ilmaiseva. Tai eri tyylillä asioita pohtiva. - M.B.
:D Riippuu varmaan valmiusasteesta. Ei sellaista, joka ei ole millään tavalla kärkäs mihinkään suuntaan voi erityisesti manipuloida hyökkäämään ketään vastaan.
Kaikki eivät ole valmiita tutustumaan omaan narsismiinsa, vaan kokevat kehoittelun sellaiseen syyttelynä tai syyllistämisenä, itse mielummin olen sitä mitä olen luine läskeineni sen kummemmin levittelemättä niitä kaikkien käsiin. Sen verran olen oppinut itseäni pitämään itselläni kiitos sen, että en jaksa sitä, kun kaikkea itsestäni kertomaa käytetään jonkinlaisena välineenä minua vastaan. Ja yritän omalta osaltani pitää huolen siitä, että en käytä toisten henkilökohtaisia asioita heitä vastaan. Uskon, että olen enemmän onnistunut siinä kuin epäonnistunut.
Aika monella palstalla olen käynyt seilaamassa, mutta jokaisen kirjoittamani kommentin olen pyyhkinyt pois ennen postaamista. Olen tällä hetkellä hyvin kotiutunut tänne. Joten jos vertailisin, mielipiteeni olisi puolueellinen tämän palstan hyväksi =D - d.i.c.e
Mitä mitä, ei NPH, ole välttämättä sama, kuin paatti. :D ( paitsi amerikassa ehkä, mutta sitä ei lasketa. )
"Olen huomannut täällä, että ns uhriksi itsensä kokevia voidaan manipuloida hyökkäämään muita vastaan. "
Mä tiän, ettei tätä pitäisi sanoa (kuinka hyökkääviä ovat...) mutta...tätä olen itsekin ihmetellyt....
Kun tuota tuota...ensinnäkin ; jos he ovat muuttuneet narskunsa myötä "sellaisiksi" - mikseivät he ymmärrä että narskukin on muuttunut "narskun alla" sellaiseksi...tai sitä, että he käyttäytyvät nykyään kuten...shhhh...=)
Itse esitän aina mielipiteeni asiasta enkä nimeä ihmisiä joiden pitäisi muuttua tai jotka hyväksyn kirjoitustapoineen jne jne. Kaikki saa kukkia.
Uhreilta tulee ohjeita keskustelutapaan, sävyyn ja suhtautumiseen vaikka se riippuu varsin selkeästi kirjoittajan/vastaajan sen hetkisestä tilanteesta (mielentila). Saatan kyseenalaistaa "diagnoosin" ihan vain keskustelun hengessä tai lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka häntä on kaltoinkohdeltu jne se on totta ja jne jne...AI ÄLÄ!
Niin onkin ja olen sen itsekin kohdannut mutta ÄNPEEHOOSTA en tiedä. Muita ongelmia kyllä. Eli nars piirteitä omaavia ihmisiä...en ole ketään diagnosoimaan.
Itse olen "uhri" ja ollut SIKSIKIN narsistisesti epätasapainossa aina. Voin katsoa asiaa molemmilta kanteilta ja se on väärin koska pitää valita puoli.Kait. En aio.
Lähestyn nyt taas tätä asiaa niin, että se herättää vastarintaa ihan vain ilmiasunsa vuoksi mutta en jaksa nyt miellyttää ketään (rauhan nimissä) vaan kerron asiani.- A
> Olen huomannut täällä, että ns uhriksi itsensä kokevia voidaan manipuloida hyökkäämään muita vastaan. Se on mielenkiintoinen juttu ;)
Muistuttaa 'patriotismia' - siis erilaisia kansalliskiihkoisia tai muukalaisvastaisia liikkeitä, niiden sisäistä kiihotusdynamiikkaa. Uhka nähdää ulkona ja varmuuden vuoksi hyökätään itse ensin. - uhri tässä
lynett kirjoitti:
"Olen huomannut täällä, että ns uhriksi itsensä kokevia voidaan manipuloida hyökkäämään muita vastaan. "
Mä tiän, ettei tätä pitäisi sanoa (kuinka hyökkääviä ovat...) mutta...tätä olen itsekin ihmetellyt....
Kun tuota tuota...ensinnäkin ; jos he ovat muuttuneet narskunsa myötä "sellaisiksi" - mikseivät he ymmärrä että narskukin on muuttunut "narskun alla" sellaiseksi...tai sitä, että he käyttäytyvät nykyään kuten...shhhh...=)
Itse esitän aina mielipiteeni asiasta enkä nimeä ihmisiä joiden pitäisi muuttua tai jotka hyväksyn kirjoitustapoineen jne jne. Kaikki saa kukkia.
Uhreilta tulee ohjeita keskustelutapaan, sävyyn ja suhtautumiseen vaikka se riippuu varsin selkeästi kirjoittajan/vastaajan sen hetkisestä tilanteesta (mielentila). Saatan kyseenalaistaa "diagnoosin" ihan vain keskustelun hengessä tai lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka häntä on kaltoinkohdeltu jne se on totta ja jne jne...AI ÄLÄ!
Niin onkin ja olen sen itsekin kohdannut mutta ÄNPEEHOOSTA en tiedä. Muita ongelmia kyllä. Eli nars piirteitä omaavia ihmisiä...en ole ketään diagnosoimaan.
Itse olen "uhri" ja ollut SIKSIKIN narsistisesti epätasapainossa aina. Voin katsoa asiaa molemmilta kanteilta ja se on väärin koska pitää valita puoli.Kait. En aio.
Lähestyn nyt taas tätä asiaa niin, että se herättää vastarintaa ihan vain ilmiasunsa vuoksi mutta en jaksa nyt miellyttää ketään (rauhan nimissä) vaan kerron asiani."Uhreilta tulee ohjeita keskustelutapaan, sävyyn ja suhtautumiseen vaikka se riippuu varsin selkeästi kirjoittajan/vastaajan sen hetkisestä tilanteesta (mielentila"
Ihan totta, VAINKO uhreilta niitä tulee :D :D :D ???????????????????? - uhri tässä
lynett kirjoitti:
Lähestyn nyt taas tätä asiaa niin, että se herättää vastarintaa ihan vain ilmiasunsa vuoksi mutta en jaksa nyt miellyttää ketään (rauhan nimissä) vaan kerron asiani."Saatan kyseenalaistaa "diagnoosin" ihan vain keskustelun hengessä tai lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka häntä on kaltoinkohdeltu jne "
minäminäminäminä, minulle on sallittu ja ihan ymmärrettävää mutta kun ne toiset.. Huomaatko????
Minäkin saatan kertoa narsistin ikävistä puolista ihan vain keskustelun hengessä tai uhreihin kohdistuvaa lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka narsisteja haukutaan turhaan ja leimataan ja ja ja....
Onko sulla yhtään peiliä mihin voisit välilä katsoa? - uhri tässä
uhri tässä kirjoitti:
"Saatan kyseenalaistaa "diagnoosin" ihan vain keskustelun hengessä tai lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka häntä on kaltoinkohdeltu jne "
minäminäminäminä, minulle on sallittu ja ihan ymmärrettävää mutta kun ne toiset.. Huomaatko????
Minäkin saatan kertoa narsistin ikävistä puolista ihan vain keskustelun hengessä tai uhreihin kohdistuvaa lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka narsisteja haukutaan turhaan ja leimataan ja ja ja....
Onko sulla yhtään peiliä mihin voisit välilä katsoa?Jaahas, tätä on turha kysyäkään näköjään tai selittää uhrien kannalta :D Se on näköjään teillä tuo suhtautumistapa sellainen että jos "muut" tulevat kirjoittamaan tälle palstalle OMIA "teidän" mielipiteistänne eroavia mielipiteitään niin se kuin tulisi kylään narsistien ja narsististen omaan lintukotoon jossa harvat määräävät mitä ja miten saa kirjoittaa. Mutta ettepä te näe siinä mitään omituista vaan koette että se on teille oikeutettua.
- d.i.c.e
uhri tässä kirjoitti:
Jaahas, tätä on turha kysyäkään näköjään tai selittää uhrien kannalta :D Se on näköjään teillä tuo suhtautumistapa sellainen että jos "muut" tulevat kirjoittamaan tälle palstalle OMIA "teidän" mielipiteistänne eroavia mielipiteitään niin se kuin tulisi kylään narsistien ja narsististen omaan lintukotoon jossa harvat määräävät mitä ja miten saa kirjoittaa. Mutta ettepä te näe siinä mitään omituista vaan koette että se on teille oikeutettua.
Yksin huutelee täällä. :)
En voi vastata kuin omalta kannaltani...Sitä näkee mitä haluaa nähdä.
Ei se noin mielestäni mene. Jokaisella on tietenkin eriävät mielipiteet...
Täällä vain keskustelu käy vähän siihen malliin, että uhrit kritisoivat narskuja ja nämä narskuiksi kutsutut uhreja...Mielestäni niin ne keskustelut pitää mennäkin, jos haluaa että asia edistyy johonkin suuntaan. Ei niin, että esim. narskut lytätään heti alkutekijöihinsä...
Kaikille mielipidevapaus! :)
Ugh! Olen puhunut... uhri tässä kirjoitti:
"Saatan kyseenalaistaa "diagnoosin" ihan vain keskustelun hengessä tai lynkkausmielialaa vähentääkseni mutta heti joku ehtii kertomaan kuinka häntä on kaltoinkohdeltu jne "
Onko sulla yhtään peiliä mihin voisit välilä katsoa?Ööö... mä kyllä keskustelen asioista ihan molemmilta puolilta.
Nykyään enemmän tältä toiselta koska uhrivaiheeni alkaa olla takana päin.
Toivottavasti.uhri tässä kirjoitti:
Jaahas, tätä on turha kysyäkään näköjään tai selittää uhrien kannalta :D Se on näköjään teillä tuo suhtautumistapa sellainen että jos "muut" tulevat kirjoittamaan tälle palstalle OMIA "teidän" mielipiteistänne eroavia mielipiteitään niin se kuin tulisi kylään narsistien ja narsististen omaan lintukotoon jossa harvat määräävät mitä ja miten saa kirjoittaa. Mutta ettepä te näe siinä mitään omituista vaan koette että se on teille oikeutettua.
Mulle ei tarvitse selittää mikä on kaltoinkohtelun uhri koska asuin ensimmäiset 19-vuotta sellaisessa perheessä ja rakensin/lavastin sitten samanlaisia perheoloja itselleni vuoro toisensa jälkeen.
En epäröi kenenkään kokemusta kaltoinkohtelusta vaan sitä onko kyseessä aina parantumaton NPH (tai aina ja joka kerta "osaton uhrikaan") sillä ihmiset käyttäytyvät tuhoavasti, hallitsemattomasti, väärin, jopa raivoisasti jne ihan muutenkin. Tiedostamattaan ja tietoisesti. Monista eri syistä.
Okei, narsisti sana voi korvata "seveemäinenk-pää"-vaihtoehdon mutta miksi aina "ilmiselvä narsku (ja totta kai parantumaton nph)" tai "psykopaatti".
Olen selvästi tässä kaikessa jäljessä ja pahasti koska en itse kykene diagnosoimaan toisia tai tietämään mitä he oikeasti tuntevat tai ovat tuntematta. Väkivaltaisia, raivoavia pettäjiä (valehtelevia, manipuloivia, itsekkäitä jne) jotka tekevät epätoivoisia tekoja löytyy ihan parantumattomasti "sairaistakin".
Huomaatko, arvio ilmiöstä (NPH, psykopatia), ei toisten kokemuksista jotka ovat useimmiten (aikuisiällä) subjektiivisia. Toisen ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta on kenenkään toisen paha mennä sanomaan mitään...ei edes kaltoinkohdellun. Siis siinä mielessä että voi sanoa sata varmasti toista "psykopaattitasoiseksi".
Onneksi on nyt tullut keskustelua siitäkin että ns narsisti (mitä sillä tarkoittaa kukin...) voi "parantua". Mutta kun kaikki haluavat että se oma ex on se pahimmista pahin psykopaatti ja se minua kummastuttaa.
Mistä sen voi tietää kaiken muun häiriökäytöksen (mitä ihminen ilmentää samoin tavoin monista syistä) rinnalla ? !00 % varmuudella ?
Jos olen käyttäytynyt aikoinaan ja osin vieläkin kuten uhrit kertovat kumppaninsa tehneen, leimattaisiinko minut nyt saman tien psykopaatiksi ?
Se on se asia mitä en ymmärrä.
Kukaan muu ei tiedä miksi toimin kuten toimin tai millä vaikuttimin.- kaikkea stiä
lynett kirjoitti:
Ööö... mä kyllä keskustelen asioista ihan molemmilta puolilta.
Toivottavasti."Ööö... mä kyllä keskustelen asioista ihan molemmilta puolilta.
Toivottavasti. "
Tuosta sain sellaisen käsityksen että oltuaan ensin narsistin uhrina ja siitä "kehittyessään" "eteenpäin" on normaalia ruveta keskustelemaan asioista narsistin näkökulmasta, kun uhrivaihe on takanapäin. Ajatus tosi kummallinen. - henna...
lynett kirjoitti:
Mulle ei tarvitse selittää mikä on kaltoinkohtelun uhri koska asuin ensimmäiset 19-vuotta sellaisessa perheessä ja rakensin/lavastin sitten samanlaisia perheoloja itselleni vuoro toisensa jälkeen.
En epäröi kenenkään kokemusta kaltoinkohtelusta vaan sitä onko kyseessä aina parantumaton NPH (tai aina ja joka kerta "osaton uhrikaan") sillä ihmiset käyttäytyvät tuhoavasti, hallitsemattomasti, väärin, jopa raivoisasti jne ihan muutenkin. Tiedostamattaan ja tietoisesti. Monista eri syistä.
Okei, narsisti sana voi korvata "seveemäinenk-pää"-vaihtoehdon mutta miksi aina "ilmiselvä narsku (ja totta kai parantumaton nph)" tai "psykopaatti".
Olen selvästi tässä kaikessa jäljessä ja pahasti koska en itse kykene diagnosoimaan toisia tai tietämään mitä he oikeasti tuntevat tai ovat tuntematta. Väkivaltaisia, raivoavia pettäjiä (valehtelevia, manipuloivia, itsekkäitä jne) jotka tekevät epätoivoisia tekoja löytyy ihan parantumattomasti "sairaistakin".
Huomaatko, arvio ilmiöstä (NPH, psykopatia), ei toisten kokemuksista jotka ovat useimmiten (aikuisiällä) subjektiivisia. Toisen ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta on kenenkään toisen paha mennä sanomaan mitään...ei edes kaltoinkohdellun. Siis siinä mielessä että voi sanoa sata varmasti toista "psykopaattitasoiseksi".
Onneksi on nyt tullut keskustelua siitäkin että ns narsisti (mitä sillä tarkoittaa kukin...) voi "parantua". Mutta kun kaikki haluavat että se oma ex on se pahimmista pahin psykopaatti ja se minua kummastuttaa.
Mistä sen voi tietää kaiken muun häiriökäytöksen (mitä ihminen ilmentää samoin tavoin monista syistä) rinnalla ? !00 % varmuudella ?
Jos olen käyttäytynyt aikoinaan ja osin vieläkin kuten uhrit kertovat kumppaninsa tehneen, leimattaisiinko minut nyt saman tien psykopaatiksi ?
Se on se asia mitä en ymmärrä.
Kukaan muu ei tiedä miksi toimin kuten toimin tai millä vaikuttimin."Okei, narsisti sana voi korvata "seveemäinenk-pää"-vaihtoehdon mutta miksi aina "ilmiselvä narsku (ja totta kai parantumaton nph)" tai "psykopaatti". "
Miksi sinun ja muutamien muiden täällä tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä että "se veemäinenk-pää" ja narsistisesti persoonallisuushäiriöinen on kuitenkin kaksi eri asiaa?
Myöskin uskoisin että ihmisiä, jotka käyttäytyvät k-päisesti muita kohtaan on helpompi auttaa esim. terapialla, he voivat kasvaa ihmisinä ja itse muuttaa käytöstään ym. kun NPH:n kohdalla se on epätodennäköistä ja terapia on hyvin pitkäaikaista ja vaativaa ja tulokset ovat hyvin epävarmoja.
Ei se että on muitakin k-päisesti käyttäytyviä ihmisiä kuin narsistit mitenkään muuta sitä millainen käytös juuri NPH:lle on ominaista? Ei esim. tee narsistien (NPH) käytöstä yhtään hyväksytymmäksi tms. henna... kirjoitti:
"Okei, narsisti sana voi korvata "seveemäinenk-pää"-vaihtoehdon mutta miksi aina "ilmiselvä narsku (ja totta kai parantumaton nph)" tai "psykopaatti". "
Miksi sinun ja muutamien muiden täällä tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä että "se veemäinenk-pää" ja narsistisesti persoonallisuushäiriöinen on kuitenkin kaksi eri asiaa?
Myöskin uskoisin että ihmisiä, jotka käyttäytyvät k-päisesti muita kohtaan on helpompi auttaa esim. terapialla, he voivat kasvaa ihmisinä ja itse muuttaa käytöstään ym. kun NPH:n kohdalla se on epätodennäköistä ja terapia on hyvin pitkäaikaista ja vaativaa ja tulokset ovat hyvin epävarmoja.
Ei se että on muitakin k-päisesti käyttäytyviä ihmisiä kuin narsistit mitenkään muuta sitä millainen käytös juuri NPH:lle on ominaista? Ei esim. tee narsistien (NPH) käytöstä yhtään hyväksytymmäksi tms.Mistä tiedät kumpi on kyseessä, se on ongelmani.
Ei muuta.
Ja tuota hyväksymispointtia on turha vetää esiin. Se EI liity siihen mitenkään.kaikkea stiä kirjoitti:
"Ööö... mä kyllä keskustelen asioista ihan molemmilta puolilta.
Toivottavasti. "
Tuosta sain sellaisen käsityksen että oltuaan ensin narsistin uhrina ja siitä "kehittyessään" "eteenpäin" on normaalia ruveta keskustelemaan asioista narsistin näkökulmasta, kun uhrivaihe on takanapäin. Ajatus tosi kummallinen.Olenkin avarakatseinen ja näen asiat monelta kantilta.
Ymmärrän että se hämmentää monia.
Alan käsittämään inhimillisyyden monia ongelmia.
Ja ehkä ne...kasvuolosuhteeni tekivät minusta hieman "kovemman".- henna...
lynett kirjoitti:
Mistä tiedät kumpi on kyseessä, se on ongelmani.
Ei muuta.
Ja tuota hyväksymispointtia on turha vetää esiin. Se EI liity siihen mitenkään."Mistä tiedät kumpi on kyseessä, se on ongelmani."
Ainakin se kuka on ollut itse mm. narsistin kumppani/puoliso ja ottanut asioista selvää, ja tullut siihen tulokseen että toinen on todennäköisesti nph, tietää paljon paremmin kuin kukaan ulkopuolinen kirjoittaja tällä palstalla.
Mutta itse asiassa et mielestäni vastannut kysymykseen, mikä tarve on vetää yhtäläisyysmerkit narsistin ja muuten ILMAN NARSISMIA k-päisesti käyttäytyvän välille kun ne on kuitenkin kaksi eri asiaa vaikka käyttäytymisessä on samankaltaisuuksia. Eihän tämän palstan päasiallinen tarkoitus ole pohtia ILMAN NARSISMIA k-päisesti käyttäytyviä vaan narsisteja ja narsismia. - henna...
"Tämä on palstan perusongelma. Kun toiset puhuvat todellisista ihmisistä ja toiset palstan aiheen mukaan itse asiasta :) "
Ettäkö on tarkoitus puhua narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vain teoreettisista mutta ei ihmisistä, joilla se on ja todellisista kokemuksistaan tällaisen ihmisen kanssa? Ootpa omituinen höpöttäjä:) - henna...
henna... kirjoitti:
"Tämä on palstan perusongelma. Kun toiset puhuvat todellisista ihmisistä ja toiset palstan aiheen mukaan itse asiasta :) "
Ettäkö on tarkoitus puhua narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vain teoreettisista mutta ei ihmisistä, joilla se on ja todellisista kokemuksistaan tällaisen ihmisen kanssa? Ootpa omituinen höpöttäjä:)ei teoreettisista vaan teoreettisesti
henna... kirjoitti:
"Mistä tiedät kumpi on kyseessä, se on ongelmani."
Ainakin se kuka on ollut itse mm. narsistin kumppani/puoliso ja ottanut asioista selvää, ja tullut siihen tulokseen että toinen on todennäköisesti nph, tietää paljon paremmin kuin kukaan ulkopuolinen kirjoittaja tällä palstalla.
Mutta itse asiassa et mielestäni vastannut kysymykseen, mikä tarve on vetää yhtäläisyysmerkit narsistin ja muuten ILMAN NARSISMIA k-päisesti käyttäytyvän välille kun ne on kuitenkin kaksi eri asiaa vaikka käyttäytymisessä on samankaltaisuuksia. Eihän tämän palstan päasiallinen tarkoitus ole pohtia ILMAN NARSISMIA k-päisesti käyttäytyviä vaan narsisteja ja narsismia."Mutta itse asiassa et mielestäni vastannut kysymykseen, mikä tarve on vetää yhtäläisyysmerkit narsistin ja muuten ILMAN NARSISMIA k-päisesti käyttäytyvän välille kun ne on kuitenkin kaksi eri asiaa vaikka käyttäytymisessä on samankaltaisuuksia"
Kuka sen arvioi, kummasta on kyse ?
Kun ihminen on k-pää ja käyttäytyy narsistisesti, hänellä on nars epätasapaino.
Narsistisia "häiriöitä" ON eri tasoisia. Kaikki nars käyttäytyvät eivät ole parantumattomia psykoja.
Tämä on todennettavissa omalta kohdaltani. Kumppanini. Edellistenkin.
Isäni. Jne jne.
Ymmärrän mutta en hyväksy.
Hyväksyn kuitenkin sen, että nars epätasapaino vaanii meitä kaikkia nurkan takana. Se ei ole aina persoonallisuushäiriön merkki = "psykopaatti".
Tarkoittaako se sitä ettei näin ole ikinä ?
Ei.- ?????:D
henna... kirjoitti:
Ettäkö on tarkoitus puhua narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vain teoreettisista mutta ei ihmisistä, joilla se on ja todellisista kokemuksistaan tällaisen ihmisen kanssa? Ootpa omituinen höpöttäjä:)"Tämä on palstan perusongelma. Kun toiset puhuvat todellisista ihmisistä ja toiset palstan aiheen mukaan itse asiasta :)
Vai oisiko se peräti niin että jotkut ovat käsittäneet määritelmän palstasta niin että se käytännössä tarkoittaisi että "keskustele narsististen ja NPH:n omaavien kanssa narsismista narsistille sopivilla tavoilla itseäsi korostaen"?? Hmm... hellettä pukkaa...mitähän mahtaa olla mielessä ulkona kuljeskellessa....;) ?
Varmaan sama kuin monilla muillakin ! Heh hee...
- d.i.c.e
Minä puhun NPH:stä ja erilaisista paateista...
Narsimi itsessään meneekin sitten yli hilseen, samoin kuin ne lieviä narsistisia piirteitä omaavat henkilöt, jotka eivät ole mielestäni narskua nähneetkään... ( joskus tosin olen puhunut lievempää narsismia omaavista epäsosiaalisista. )
Mielestäni ainoastaan NPH:t ja pahemmanlaatuiset epäsosiaaliset ovat niitä OIKEITA narskuja.
Mikä minä olen...Who knows...
Mutta en ala toistamaan itseäni. Ehkä olen vain jokin poikkeus tähän omaan sääntööni. ;)- d.i.c.e
En odotakaan, että kukaan määrittelisi minua. :)
Mahdoton tehtävä.
Etsin vastaukseni ihan itse, itsestäni...Pikkuhiljaa ajan kanssa.
Jokaisella kun on omat mielipiteensä...Sitä toisinaan näkee mitä haluaa nähdä.
Mutta silti...En kieltäisi NPH:n olemassaoloa. Se on ihmisen persoonassa. Vaikka narsku asuisi erakkona luolassa, hän olisi silti narsku. Tosin ilman muita ihmisiä, tuolla diagnoosilla ei olisi mitään merkitystä.
Mielestäni teot määrittelee sen, onko ihminen kusipää, yksistään diagnoosi ei kerro vielä mitään...Ihminen voi olla kusipää diagnoosilla, tai ilman. - d.i.c.e
Vihavaiheen...Hmm, niin. Itselläni on hankaluuksia vihata ketään. Ainakaan pitkäjaksoisesti. Sitä vain ajattelee, että aivan sama...Joskus sitä melkein haluaisi vihata jotain, joka on oikein kusipäisesti tehnyt minua kohtaan. ( saa olla kyllä jotain todella pahaa, että se minua liikuttaa, jos sittenkään ) mutta sitten...Ei vain onnistu. Asia unohtuu ja that's it...What ever...
Toki osaan kyllä suuttua ja näyttää sen, se ei ole koskaan ollut ongelma. Lepyn yleensä samantien.
Piti katsoa tuo traileri...En olekaan tuota leffaa vielä nähnyt. Asia täytyy korjata... - Pilvi Linna
d.i.c.e kirjoitti:
Vihavaiheen...Hmm, niin. Itselläni on hankaluuksia vihata ketään. Ainakaan pitkäjaksoisesti. Sitä vain ajattelee, että aivan sama...Joskus sitä melkein haluaisi vihata jotain, joka on oikein kusipäisesti tehnyt minua kohtaan. ( saa olla kyllä jotain todella pahaa, että se minua liikuttaa, jos sittenkään ) mutta sitten...Ei vain onnistu. Asia unohtuu ja that's it...What ever...
Toki osaan kyllä suuttua ja näyttää sen, se ei ole koskaan ollut ongelma. Lepyn yleensä samantien.
Piti katsoa tuo traileri...En olekaan tuota leffaa vielä nähnyt. Asia täytyy korjata...Tuollainen käytös varmaan suututtaa narsisteja kun ei saa kunnolla provosoitua toista suuttumaan. Melkoisen tunteetonta tuollainen..
- d.i.c.e
Vaikutti kyllä juuri sellaiselta leffalta, joista tykkään. :)
Yritän etsiä sen jostain käsiini. d.i.c.e kirjoitti:
Vaikutti kyllä juuri sellaiselta leffalta, joista tykkään. :)
Yritän etsiä sen jostain käsiini.- d.i.c.e
Pilvi Linna kirjoitti:
Tuollainen käytös varmaan suututtaa narsisteja kun ei saa kunnolla provosoitua toista suuttumaan. Melkoisen tunteetonta tuollainen..
Hmm...Olen huomannut sen ärsyttävän aika moniakin... :)
Tunteetonta? No niin no... - henna...
"Mielestäni ainoastaan NPH:t ja pahemmanlaatuiset epäsosiaaliset ovat niitä OIKEITA narskuja. "
Oikeastaan aika pitkälle samaa mieltä olen. Ja heitä yleensä tarkoitan kun kirjoitan täällä narsisteista ja heidän "pahuudestaan". Kyllä kai useimmilla ihmisllä on jotain narsistisia piirteitä mutta eivät he ole kuitenkaan persoonallisuushäiriöisiä. Ja sitten on olemassa ns. terve narsismi, ja minusta sille on narsismi väärä nimitys koska joskus se sekoitetaan narsistiseen persoonallisuushäiriöön. - d.i.c.e
Heh. :D
d.i.c.e kirjoitti:
Piti katsoa tuo traileri...En olekaan tuota leffaa vielä nähnyt. Asia täytyy korjata...Vihavaihe...hmm...
Olen todella huono erittelemään tunteita koska ne ovat niin uusia. Vihan tunnen laantuvan "yön yli" mutta jos asiat eivät sen jälkeen mene kuten haluan....alkaa kostonhimon kautta ruokittu viha jonka voima vie vaikka minne.
Se oli vaikea myöntää itselleen koska koin sen aina oikeutetuksi toisen toiminnan takia mutta mutta... mutta se olenkin vain mä=)
Uhrienkin pitäisi miettiä tätä. Jos nyt toimii "kovana" ja purkaa tunteitaan miten haluaa...koska toinen teki niin...siitä on hyvin lyhyt tai olematon matka ymmärrykseen siitä, miksi myös narsistinen ihminen toimii kuten toimii.
Hyväksytäänkö sillä "ymmärryksellä" kaltoinkohtelu ?*
EI !
Vaan siinä tullaan siihen kohtaan...jossa me kaikki ollaan vain IHMISIÄ jotka reagoidaan erilaisiin ärsykkeisiin. Noitavaino on turhaa.- A
d.i.c.e kirjoitti:
En odotakaan, että kukaan määrittelisi minua. :)
Mahdoton tehtävä.
Etsin vastaukseni ihan itse, itsestäni...Pikkuhiljaa ajan kanssa.
Jokaisella kun on omat mielipiteensä...Sitä toisinaan näkee mitä haluaa nähdä.
Mutta silti...En kieltäisi NPH:n olemassaoloa. Se on ihmisen persoonassa. Vaikka narsku asuisi erakkona luolassa, hän olisi silti narsku. Tosin ilman muita ihmisiä, tuolla diagnoosilla ei olisi mitään merkitystä.
Mielestäni teot määrittelee sen, onko ihminen kusipää, yksistään diagnoosi ei kerro vielä mitään...Ihminen voi olla kusipää diagnoosilla, tai ilman.> Mielestäni teot määrittelee sen, onko ihminen kusipää
Joo. Siksi onkin vanhemmiten syytä alkaa miettimään omia tekojaan eikä vaan "toteuttaa itseään". - d.i.c.e
No, oli tuossa suhteessa kuitenkin enemmän niitä plussia, kuin miinuksia... Paitsi sitten loppupuolella, kun alkoi mennä vahvasti miinukselle.
Lapsuuden huomioonottaen en ihmettele ollenkaan noita juttuja...Puhui monesti lapsuudestaan, kuin se olisi ollut todella onnellista aikaa, mutta minun korviini kuulosti aivan joltain muulta. :(
No sellaista se on...elämä. - d.i.c.e
Itsekin kykenin jollain tapaa asettumaan hänen asemaansa.
Silloin kun seurusteltiin tuntui, että eksäni olisi keikkunut siinä kriittisen vaiheen rajalla, siis siinä rajalla, mistä sitä itsetuntemusta voisi lähteä kehittelemään, jos tahtoa on...
No ehkä elämä vielä antaa sille kunnon potkun persuksille, että se äijä tokenee. :D Toivon sitä hänen itsensä vuoksi...
Yllättävän paljon olen mielestäni edistynyt itsekin tässä parin vuoden aikana. :) d.i.c.e kirjoitti:
No, oli tuossa suhteessa kuitenkin enemmän niitä plussia, kuin miinuksia... Paitsi sitten loppupuolella, kun alkoi mennä vahvasti miinukselle.
Lapsuuden huomioonottaen en ihmettele ollenkaan noita juttuja...Puhui monesti lapsuudestaan, kuin se olisi ollut todella onnellista aikaa, mutta minun korviini kuulosti aivan joltain muulta. :(
No sellaista se on...elämä."Puhui monesti lapsuudestaan, kuin se olisi ollut todella onnellista aikaa"
Meillä sama.
Se menee kyllä sykleissä.
Välillä kyynel silmäkulmassa arvostaa vanhempiaan, varsinkin äitiään joka kovalla kädellä veteli mutta välillä sitten nenä nyrpistyy ja alkaa halveksunta. Useimmiten kuitenkin kuvailee lapsuuttaan onnelliseksi ja kaiken sen kohtelun rakastavan vanhemman rakkauden teoiksi.
Jännä ilmiö vaikka väkivalta KAIKISSA muodoissaan oli todella rajua kunnes sitten yläasteikäisenä sai lähtöpassit lopulta kotoa.
Itse en tiedä mitä ajatella lapsuudestani. Se oli mitä oli ja kun viha on alkanut väistymään ja ymmärrys ihmisyyttä kohtaan heräämään (huomatessani että sama voi käydä myös minulle vaikka en haluaisi!!!!), alan olemaan aika välinpitämätön asian suhteen. Sanon vain, että tekivät sen parhaansa minkä niillä eväin kykenivät ja muuta ei voi vaatia.Kasvu ja tuska....tuska ja kasvu.
Kaikki haluaisivat elää onnellista elämää ja munia onnellisen kanan munia (omanlaisiaan tietenkin jotta voisi olla onnellinen=) mutta ihmiseloon valitettavasti kuuluu myös suru ja murhe.
Niin se on eläimilläkin ja kaikilla elollisilla vaikka muodot vaihtelevatkin.
Hmmm...minkälainen olisi ihmisryhmä tai kansakunta, joka eläisi sellaisessa saippuakuplassa josta kaikki paha olisi oikeasti saatu ulkoistettua ?
Sellainenkin ympäristö tuottaisi aika narsistisia ihmisiä ?henna... kirjoitti:
"Mielestäni ainoastaan NPH:t ja pahemmanlaatuiset epäsosiaaliset ovat niitä OIKEITA narskuja. "
Oikeastaan aika pitkälle samaa mieltä olen. Ja heitä yleensä tarkoitan kun kirjoitan täällä narsisteista ja heidän "pahuudestaan". Kyllä kai useimmilla ihmisllä on jotain narsistisia piirteitä mutta eivät he ole kuitenkaan persoonallisuushäiriöisiä. Ja sitten on olemassa ns. terve narsismi, ja minusta sille on narsismi väärä nimitys koska joskus se sekoitetaan narsistiseen persoonallisuushäiriöön.Miten tunnistaa narsistisista ongelmista kärsivä ihminen NPH:sta, siis käytännössä?
Käytös on samanlaista, ilmenee samalla tavoin, mutta jos ei loppuelämäänsä elä yhdessä, ei voi tietää onko toinen parantumaton (ja silloinkin suhde voi muokata tilaa pysyvämmäksi = näin käy mm monille uhreille vuosikymmenien aikana kun he kovettuvat). Muutenkaan toisen ihmisen pään sisään ei voi nähdä varmuudella, koskaan.- d.i.c.e
temppuilija kirjoitti:
Nyt on Ripley's Game katsottu. :)
Vähän hämäräksi jäi, kuka oli elokuvan pahis...
Se psyko vaikutti kyllä aivan liian sympaattiselta siihen rooliin.
Hämmentävä, mutta hyvä elokuva.
Ensin pelkäsin, että olisi liian pitkäveteinen, mutta piti kyllä mielenkiinnon yllä loppuun asti.
- henna...
En ihan ymmärrä ehdotustasi, koska keskustelu narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä sisältää kyllä jo keskustelun narsisteista ja narsistisesti persoonallisuushäiriöisistä. Siis tavallaan ymmärrän mitä haet mutta mielestäni narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ei voi edes keskustella keskustelematta narsisteista ja narsistisesti persoonallisuushäiriöisistä.
"Ja niin hassua kuin se onkin, näyttäisi siltä, että palstan empaattisimmilta vaikuttavat kirjoittelijat ovat ilmoittaneet tunnistavansa itsessään narsistisia piirteitä. Ristiriitaista?"
Kyllä joidenkin mielestä voi olla mutta totta se on.
Se rikkoo mielikuvaa parantumattomasti aina sairaasta nph:stä...ja siksi se on torjuttava monesti, poispoispois.
Nyt kun olen ollut jaloillani taas viimeisen romahduksen jälkeen, olen saanut rakenneltua terveempiä narsistisia rakennelmia juuri tuota häpeäkokemusta vastaan jne.
Niin paljon on töitä mutta katsotaan riittääkö aika.
Paljon olen tuhonnut mutta olen saanut mahdollisuuden edes tajuta sen...vaihtoehtona olisi ollut ennen niin ahkerassa käytössäni ollut ulkoistaminen ja kaikenlaisen toiminnan oikeuttaminen omiin kokemuksiini vedoten.- ;)
lynett kirjoitti:
"Ja niin hassua kuin se onkin, näyttäisi siltä, että palstan empaattisimmilta vaikuttavat kirjoittelijat ovat ilmoittaneet tunnistavansa itsessään narsistisia piirteitä. Ristiriitaista?"
Kyllä joidenkin mielestä voi olla mutta totta se on.
Se rikkoo mielikuvaa parantumattomasti aina sairaasta nph:stä...ja siksi se on torjuttava monesti, poispoispois.
Nyt kun olen ollut jaloillani taas viimeisen romahduksen jälkeen, olen saanut rakenneltua terveempiä narsistisia rakennelmia juuri tuota häpeäkokemusta vastaan jne.
Niin paljon on töitä mutta katsotaan riittääkö aika.
Paljon olen tuhonnut mutta olen saanut mahdollisuuden edes tajuta sen...vaihtoehtona olisi ollut ennen niin ahkerassa käytössäni ollut ulkoistaminen ja kaikenlaisen toiminnan oikeuttaminen omiin kokemuksiini vedoten.;)
- Anonyymi
Romaanit narsisti?
Yhtäaikaa
Ei ole ole ollut Romaanit yhtäaikaa volkarin huolto Pörhö Ylivieska.
Ei missään autoon liittyvässä asiassa.
Lappua tarjottu Romaani myy auton Kalevi Kekkonen ostaa esittelee Paula Kähtävä postilaatikkoon seuranta Haapajärvi
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1053565Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv2302333Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02120Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k381869Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91669- 951128
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....5920- 51882
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu70860Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.
Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti130822