Sinun vihasi päivä (ei henkilökohtainen), sivusta seurannut)

liona.k

Silmäsi leiskuvat
kipinöitä lennätät
minua kohti

vihasi alla kyyristyn
silmäsi musta kohdistuvat minuun

suusi suoltaa solvauksia
kätesi kohotat
lyöt päätäni seinään

veri on tummanpunaista
valuu pitkin suupieliäni
en päästä ääntäkään
en peloltani uskalla

havahdut ja kauhistut
mitä tapahtui...
olinko se minä
en koskaan voisi....
rakastan sinua liikaa
ei kukaan muu voi tuntea niin

nielen kyyneleitä
pesen kasvoni
ja sanon

tä oli sinun vihasi päivä

8

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaus tuo kaunis tunne
      kaiken se kestää
      uskoo ja toivoo
      mutta sen ei saisi satuttaa
      mitenkään ...

      kylläpä olit hyvin koonnut runosi säikeet yhteen
      vastenmielisestä aiheesta huolimatta
      mitä kenenkään ei pitäisi kokea
      mutta niin monenlaista ns. rakkautta tähän maailmaan mahtuu ...
      joten hyvä upea liona !!!
      kun kipeän asian niin hyvin sanoiksi ...

      • Liona32-

        Kirjoitin tästä aiheesta kun varsinkin kesäloma-aikoina
        perheväkivalta vaikuttaa yleistyvän. Osa syynä on alkoholi ja osa
        aiheutuu kai siitä että kun vietetään lomaa yhdessä niin on yhtä monta
        mieltä kuin osallistujaakin. Ei tämä toki ole miellyttävä aihe mutta se on kyllä
        elämän realiteettiä monien kohdalla.

        Kiitos vastauksestasi runo64 ja hyvää Juhannunksen jatkoa!


    • Olipa ikävä,väkivaltainen tapahtuma..Ei edes rakastuneena,saa hyväksyä itseensä kohdistuvaa väkivaltaa,, Jossain on raja..On hyvin yleistä meillä täällä ,koto-Suomessa..ikävä kyllä.. Runo oli hyvä,mutta apeaksi jäi mieli..
      Hyvää päivänjatkoa! t.Irkku

      • Liona-32

        Hei Irkku, tämäpä mukava yllätys kun kommentoit runoani. ei koskaan pitäisi hyväksyä hengistä tai fyysistä väkivaltaa, siinä olet aivan oikeassa. Valitettavasti
        se on koko maailman laajuinen ongelma. Niin, ei tämä runoni aihe mieltä ylentänyt,
        tuntui vain siltä että siitäkin pitäisi joskus kirjoittaa ja jos asiasta enempi kirjoiteettaisiin niin ne johon tämä väkivalta kohdistuu uskaltaisi lopettaa sellaisen suhteen vaikka
        toinen osapuoli kuinka yrittäisi manipuloida, pyydellä anteeksi ja vakuuttaa sen olevan viimeisen kerran, me ihmiset haluamme uskoa aina parasta toisistamme mutta uskoisin että yli puolet näistä väkivallan harjoittajista ei koskaan muuta tapojaan.

        Suuri kiitos siitä että otit kantaa runooni Irkku!


    • Putkivalo

      Loistava runo! Tuo tunnelma.. Hienosti osasit ilman sen kummempaa dramatiikkaa kuvata tilannetta. Kiteytit miksi uhri jää kestämään tuota. Koska on se vahvempi, kuitenkin.

      Minusta hienoa kun ihmiset uskaltaa puhua myös negatiivisista asioista. Miksi pitäisi ummistaa silmänsä niistä, kun ne kuitenkin tapahtuu meidän ympärillä kaiken aikaa. Eteenpäin pääsee vain, kun puhuu, antaa asioille nimen. Tästä runosta on varmasti monelle apua jotka ovat samassa tilanteessa.

      • Liona32-

        Siinäpä kysymys, miksi uhri jää kestämään väkivaltaa, vieläkin modernissa yhteiskunnassamme on miehillä jonkinlainen sisäinen valta pitää kiinni
        uhristaan ja rakastunut (tai elämänmuutosta pelkäävä ihminen/nainen) ei uskalla
        ottaa sitä ensiaskelta vapauteen peläten seurauksia. me tiedämme mitä meillä on mutta emme tiedä mitä saisimme tilalle. Monet naiset kuvittelevat pystyvänsä
        muuttamaan väkivaltaisen miehen ja pitävät sitä melkeinpä elämän tehtävänään.

        Sinäkin yllätit vastauksellasi, kiitos siitä Putkivalo!


    • Rakkaus ei satuta milloinkaan.
      Ihminen väittää ja tietävänsä näyttää
      mutta..
      rakkaus ei satuta milloinkaan.
      Ihminen luulee ja otaksuu,
      hän muka tuntee ja täyttää kuun
      mutta..
      rakkaus ei satuta milloinkaan.

      Ihmisen taidot rakastaa - vajavaiset on
      ja hän vain satuttaa.
      Kun lyöt – et rakkautta tunne lain
      luulet tuon tunteen vääräksi kai.
      Se on omistamisenhalu – ei rakkaus.

      Jos omistaa tahdot, osta kirjahylly -tai nojatuoli.
      Siitä pidä kii!
      Istu ja löhöä, lyö vaikka välillä,

      mutta rakkauteen älä sekoita - omistamisen halua!

      Rakkaus on jotakin aivan muuta!

      Luoja voi rakkauden lahjoittaa
      jos pyytää ja nöyränä vastaanottaa.
      Saa aidon rakkauden omakseen
      ja huomaa,
      - kuinka tunne valtava, suuri
      ei satuta milloinkaan.
      Rakkaus antaa vain omastaan!
      Hellä, lempeä kuin kesätuuli.
      Rakkaus ei satuta milloinkaan.

      • Liona32-

        Olet aivan oikeassa ettei rakkaus satuta vaan se jota
        jotkut luulevat rakkaudeksi voi satuttaa rakkauden nimessä.
        Se on vallankäyttöä ja toisen nujertamista niin ettei pelon
        ja uhkailemisen vuoksi uskalla jättää. Yksinjäämisen pelko
        saa myös monet jäämään. Heikompi osapuoli voi myös paralysoitua
        niin että menettää toimitakyvyyteensä ja jää paikalleen.Jotkut
        kuvittekevat (taisin mainita tuossa alussa) voivansa rakkaudellaan
        muuttaa pahoinpitelijän, niinkuin esim. lapsen hankkiminen voisi
        muuttaa tilanteen (pahoinpitelijän)

        citeeraan kaunista lausettasi "rakkaus hellä, lempeä kuin kesätuuli ei satuta milloinkaan"

        Kiitos hienosta ja niin totuudenmukaisesta vastauksestasi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe